Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92229 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Reactie #100 Gepost op: oktober 19, 2010, 04:46:22 pm »
Ik zie toch heel duidelijk een verschil tussen eerdere tijden en nu. Niet in de mensen, die zijn  de zelfde even slechte mensen. Maar de mogelijkheden zijn in deze tijd dusdanig groot geworden dat we echt in staat zijn de wereld omzeep te helpen en de kerken hebben hun grip nu echt verloren in vele eerste wereldlanden. Dat konden ze toen nog niet. Nu kan echt de hele wereld naar de knoppen gaan en tientallen wetenschappers roepen al dat we die kant opgaan, maar het lijkt voor dovenmansoren. De politiek maakt zich druk over de pensioen voor later, maar wat maakt het dan uit als we de wereld dan toch al verbruikt hebben en de mensen van God niets meer kunnen vinden, omdat de christelijke morele roots al vele generaties achter hen ligt en al lang niet meer gezocht wordt.De macht van satan is te groot geworden. Hij heeft de hele wereld in de wurggreep. Dan had je ook nog de New age en nu komen er ook nog satanaanbidders in het christendom voor die grote worderen en tekenen proclameren en roepen dat Jezus dan weer hier en dan weer daar te vinden is (Lakeland Florida, Trin Zwolle)

Maar, ik bekijk het wel positief. Nu er nog mensen zijn die oor hebben naar het evangelie, kunnen we er nog mee aan de slag gaan. Straks kan het niet meer. Laten we dus nu bezig gaan, in vertrouwen op Jezus. Naar dode woorden die onbezielt zijn luisteren de mensen niet meer. Als de mensen zich laten overtuigen, dan enkel door Jezus zelf die ons met kracht wil bij staan.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2010, 04:57:35 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 19, 2010, 05:24:17 pm »
Wel gait,

Ik schud je de hand.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 19, 2010, 06:26:07 pm »
Ah, dank je. Ik wist dat we elkaar zouden begrijpen :)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 19, 2010, 06:55:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2010 om 16:26:

zo, en wat zegt het dan over mij dat ik absoluut ervan overtuigd ben dat we in de allerlaatste dagen van de eindtijd leven, omdat de maatschappij waar ik in leef voldoet aan dat wat er in de bijbel over de situatie van de allerlaatste dagen van de eindtijd beschrijft?
Dat je flinke inlegkunde toepast om de bijbel passend te krijgen bij jouw huidige wereldbeeld. Net zoals men deed toen de ‘wereld’ verging in de 5e eeuw, de 9e eeuw, bij het uitbreken van de Pest, want dat was toch echt wel het einde van de wereld. Bij het stelselmatig moorden tijdens WW2, want dat was toch echt het einde van de mensheid en daarmee de wereld. En nu doe jij precies hetzelfde, omdat we een rechts kabinet hebben, de economie een dip heeft etc. Niks nieuws onder de zon dus.

quote:

Wat zegt het over jou als je als een wilde spotter mensen als mij vierkant staan uit te lachen?

Ik vindt het totaal respectloos en een oogkleppen overtuiging om zo als een dwaze spotter te staan lachen en spotten.
Ik niet. Wat een vreemde reactie trouwens… waar precies heb ik ‘wild en dwaas’ staan spotten? In de lach schieten kan dus uitsluitend als ‘uitlachen of wild en dwaas spotten’ geïnterpreteerd worden? Heb je wel eens een boek van Immanuel Kant of Schopenhauer gelezen?  De perceptie van incongruïteit kan bijv niet als basis voor lachen dienen? Wederom zegt deze belediging meer over jou dan over mij.

quote:

Ik zie het letterlijk om me heen …

Zoals christenen in diverse eeuwen het ‘letterlijk’ om zich heen zagen dus…en christenen het de komende 21 eeuwen ook nog wel ‘letterlijk’ om zich heen zullen zien.

quote:

Dat is me allemaal bij blijven hangen van wat ik erover in de bijbel lees en om me heen zie.

Correctie: zoals JIJ de bijbel wenst te interpreteren en JIJ de wereld om je heen interpreteerd. Opnieuw zegt dit iets over JOU en NIETS over het einde van de wereld.

quote:

Mijn leeftijd genoten zijn er amper nog in de kerk te vinden en mijn broertje zit al helemaal alleen van zijn generatie in onze kerk en ook bij de evangelischen is de hoogtij voorbij aan het gaan. Ik vindt het al een wonder een tienerclub met 20 leden te mogen leiden met een overwegende PKN-achtergrond. In de generatie van mijn broertje wisten we nog geen 10 man bij elkaar te brengen en de meeste van die vogels zijn uitgevlogen.

JIJ interpreteerd dat als het einde van de wereld? IK interpreteer het als het zelf imploderen van valse leer… Vraag je eens af waarom er zo’n grote toestroom vanuit Evangelische hoek is naar a) atheisme b) de Katholieke Kerk c) de traditionele protestantse kerken. Dat heeft niet zoveel met het einde van de wereld te maken. Wederom zegt het iets over jezelf.

quote:

…. Deze westerse samenleving klapt in elkaar. Dat is helder om ons heen te zien. Zoals de bijbel ook beschrijft: dan zullen de heersers gaan zuchten omdat de wereld totaal ontwijd is. Daar streven we hard naar toe. De wereldbijeenkomst van wereldleiders die dat moesten voorkomen zijn er niet uitgekomen. Waar was dat ook al weer? Ergens in China, in Tokio geloof ik.

Ja de westerse beschaving klapte in de 5e eeuw ook in elkaar, zoals ik schreef. Christenen bleven gewoon doen wat Christus hen had opgedragen, zonder angst maar levend in hoop. Heersers zuchten toen ook, onder de druk van plunderende barbaren, de Wetteloze Romeinen waren totaal ontaard in orgieën, drankgelagen en moordpartijen…Toch, de christenen bleven het brood zegenen en delen, verzorgden de zieken, voedden de hongerigen, zonder angst, levend in hoop.

quote:

Een beetje begrip voor verontruste christenen daarover is het minste wat je kan opbrengen, inplaats van te spotten met je broeders en zusters.
Zoals gezegd, wijs mij eerst eens aan waar ik precies spot met wat. Voor wat jij beschrijft heb ik geen begrip en zal het nooit krijgen ook. Zoals mijn christelijke voorouders, ploeter ik maar gewoon voort, zonder angst, levend in hoop, vertrouwend op Christus.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 19, 2010, 07:41:25 pm »
@st ignatius

Soms  zijn we het eens. Ik heb een concrete vraag. Hoe kan er sprake zijn van een eenmalige wederkomst als Christus telkenmale wederkomt in de eucharistie. Of is het zo dat dit (de eucharistie) het wederkomen is en de mens middels  de Kerk moet werken aan een andere wereld. Dat dit dus betekent dat de wederkomst van Christus de terugkerende bemiddeling is via de Kerk en geen zichtbaar gegeven/wezenlijk moment op zich.

Voorts, wat is de eindtijdleer van de Kerk

Just my question!!

Met alle (het meeste) respect overigens
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2010, 07:49:21 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 19, 2010, 07:44:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2010 om 18:26:
Ah, dank je. Ik wist dat we elkaar zouden begrijpen :)
maar niet "tegen" st ignatius bedoeld. Laat dat duidelijk zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 19, 2010, 08:20:45 pm »
Wel goed om de visie van de katholieken te vragen. Ik heb geen idee wat ze op dit punt geloven, maar ik stoor me ergelijk aan zijn toon wederom. Inlegkunde wordt verweten. Man, ik kom niet anders dan met sitaten uit de bijbel en zie dat om me heen in de praktijk. Ik kan de bijbelgedeeltes wel opzoeken, maar ik ben niet hoopvol op een respectvolle normale gesprek.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2010, 08:21:28 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 19, 2010, 08:24:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2010 om 20:20:
Wel goed om de visie van de katholieken te vragen. Ik heb geen idee wat ze op dit punt geloven, maar ik stoor me ergelijk aan zijn toon wederom. Inlegkunde wordt verweten. Man, ik kom niet anders dan met sitaten uit de bijbel en zie dat om me heen in de praktijk. Ik kan de bijbelgedeeltes wel opzoeken, maar ik ben niet hoopvol op een respectvolle normale gesprek.
het is de hoop die ons houvast geeft ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 19, 2010, 09:11:20 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 19 oktober 2010 om 18:55:

Dat je flinke inlegkunde toepast om de bijbel passend te krijgen bij jouw huidige wereldbeeld. Net zoals men deed toen de ‘wereld’ verging in de 5e eeuw, de 9e eeuw, bij het uitbreken van de Pest, want dat was toch echt wel het einde van de wereld. Bij het stelselmatig moorden tijdens WW2, want dat was toch echt het einde van de mensheid en daarmee de wereld. En nu doe jij precies hetzelfde, omdat we een rechts kabinet hebben, de economie een dip heeft etc. Niks nieuws onder de zon dus.

Erg kort door de bocht. Het is makkelijk om het hele verhaal zo weg te zetten. We hebben niet eens de bijbel erbij na geslagen. Dit was dan ook totaal geen inhoudelijke discussie. Er is inhoudelijk helemaal nergens serieus inhoudelijk op ingegaan.

quote:

Ik niet. Wat een vreemde reactie trouwens… waar precies heb ik ‘wild en dwaas’ staan spotten? In de lach schieten kan dus uitsluitend als ‘uitlachen of wild en dwaas spotten’ geïnterpreteerd worden?

Zo komt jou gelach wel op me over ja. Ik omschrijf hoe jouw reactie op mij over komt.

quote:

Zoals christenen in diverse eeuwen het ‘letterlijk’ om zich heen zagen dus…en christenen het de komende 21 eeuwen ook nog wel ‘letterlijk’ om zich heen zullen zien.

Wat geloven jullie katholieken eigenlijk over de wederkomst van Jezus?

quote:

Correctie: zoals JIJ de bijbel wenst te interpreteren en JIJ de wereld om je heen interpreteerd. Opnieuw zegt dit iets over JOU en NIETS over het einde van de wereld.

Jouw inlegkunde. Totaal niet inhoudelijk op wat ik zeg in gegaan.

quote:

JIJ interpreteerd dat als het einde van de wereld? IK interpreteer het als het zelf imploderen van valse leer… Vraag je eens af waarom er zo’n grote toestroom vanuit Evangelische hoek is naar a) atheisme b) de Katholieke Kerk c) de traditionele protestantse kerken. Dat heeft niet zoveel met het einde van de wereld te maken. Wederom zegt het iets over jezelf.

Haast alle kerken inploderen in het westen. Dat heeft met de opkomst van de wetteloze mens te maken. De kerken kan ze niet tegen houden. Dat heb ik in de geschiedenis niet terug gezien. De rooms katholieke kerk is er al 2000 jaar met rojale gebouwen en de anglicanen, calvanisten en de lutheranen ook al ongeveer 500 jaar, maar nu opeens zijn er voorspellingen over een haast uitgevaagde landskaarten als het om kerken gaat, op hier en daar een groepje restanten na dan. Nog nooit eerder vertoont in Europa.

quote:

Ja de westerse beschaving klapte in de 5e eeuw ook in elkaar, zoals ik schreef. Christenen bleven gewoon doen wat Christus hen had opgedragen, zonder angst maar levend in hoop. Heersers zuchten toen ook, onder de druk van plunderende barbaren, de Wetteloze Romeinen waren totaal ontaard in orgieën, drankgelagen en moordpartijen…Toch, de christenen bleven het brood zegenen en delen, verzorgden de zieken, voedden de hongerigen, zonder angst, levend in hoop.

Dat zijn ook eindtijdsbeelden zoals in de bijbel beschreven. Maar ik haalde ook beelden aan over de allerlaatste dagen van de eindtijd en daarin wordt wat meer opgesoms dan ik hier in vrij snelle korte reacties teruglees op mijn reacties. Ik heb de kerken in die tijden waar je over schrijft niet zien uitsterven. Nu zie ik één na de andere kerk de deuren sluiten en zie ik dat de kerken de totale grip kwijt zijn in de westerse samenleving. Ook in de VS begint dat.
Bovendien heb ik een hele reeks aan argumenten genoemd en gevraagd of jullie dat niet erg veel van het verontruste vinden. De onderuitgang van de maatschappij in zijn geheel en de wetenschappers die geen uitweg zien voor de natuurproblematiek en het voortbestaan van de aarde zoals het nu gaat.

Conclusie: nee dus. Je wordt zelfs vierkant op een bespottelijke respectloze manier uitgelachen. Zo komt dat op me over. Dat terwijl die wetenschappers gewoon serieus in het nieuws komen. Zo komt het op me over. Dan is er nog steeds geen echte inhoudelijke discussie geweest helaas. Geen bijbels bijgeslagen of van mij part hele verhalen van theologen erbij gehaald. Niets! Nee gewoon met volgens mij een gebrek aan inhoudelijke weerlegde onderbouwing iemand uitlachen.

Er zit wel wat onderbouwing in, maar ik kan het niet echt een goede weerlegging noemen, juist omdat je met andere eindtijdstekenen aankomt waar Jezus ook naar verwees in termen als "berichten over oorlogen en epedemiën. Dan weer hier en dan weer daar." Dat Hij daarin gelijk had gekregen (voor het zelfde geld hadden de Romeinen de wereld overwonnen en een eeuwigdurende vredesrijk opgericht en de geneesmiddelen tegen de kwalen uitgevonden) geeft toch aanleiding om de rest van de bijbel op dit gebied ook serieus te nemen en als een goede bron om uit te citeren en overtuigingen uit op te maken. Die tekenen die je noemt waren tekenen dat niet over zozeer de allerlaatste dagen van de eindtijd betrof. Die onderscheid wordt er namelijk in de bijbel gemaakt: "de eindtijd (is al ruim 2000 jaar bezig) en de allerlaatste dagen van de eindtijd."
Jij citeerd over "de eindtijd."

Ik som van alles op uit mijn hoofd even en zie ook dat er dingen gebeuren die over de allerlaatste dagen van de eindtijd gaan. Vanuit mijn bijbelkennis. Al heb ik dat vooral van Het Boek, een wat mindere vertaling dus.

quote:

Zoals gezegd, wijs mij eerst eens aan waar ik precies spot met wat. Voor wat jij beschrijft heb ik geen begrip en zal het nooit krijgen ook. Zoals mijn christelijke voorouders, ploeter ik maar gewoon voort, zonder angst, levend in hoop, vertrouwend op Christus.

Okee, je begrijpt het niet. Maar het erom lachen vindt ik bespottelijk en respectloos en ook nog eens vreselijk uit de hoogte op me over komen. Alsof je me maar een domme gans vindt. Zo komt dat op mij over. Ik omschrijf mijn gevoel daar over. Hoe ik jou reactie opvat.

Ik heb geen enkele argument gezien dat mijn ongelijk aan toont. Wat je doet is nog meer eindtijdstekenen opnoemen, die voor de allerlaatste dagen van de eindtijd zich afspeelden. Want Jezus had het daar ook over. Dat er berichten zouden zijn voor oorlogen, epedemiën etc., maar dat daar niet het einde van af te leiden is. Dat zijn slechts de barendsweeën. Ook eindtijdstekenen.

Je hebt echter het onderscheid tussen gewoon eindtijdstekenen en een zeer uitgebreidde omschrijving van hoe het is in de allerlaatste dagen van de eindtijd. Ik citeerde gewoon en zei dat ik dat om me heen zie. Als dat al interpretatie is, dan kan ik het citeren uit een woordenboek ook wel interpretatie noemen.

als er staat: een haan is een mannentjeskip en ik zeg dat, dan zeg jij: "dat is jouw interpretatie van het woordenboek.

Tja, zo kan je net zo goed geen enkele boek gaan lezen. Dan hoef je er ook zelf niet over na te denken. Lekker makkelijk.

Nog één ding: ik dik mijn reactie wel lichtelijk aan, om je te confronteren met wat je volgens mij eigenlijk aan het doen bent. Ik probeer me in te leven in jouw denkbeelden, maar ik heb het idee dat jij geen interesse toont in mijn gedachtegang en er hooguit op af wil geven. En dan is een discussie al wel snel voorbij, leert de praktijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 05:58:53 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 19, 2010, 09:12:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 oktober 2010 om 20:24:
[...]

het is de hoop die ons houvast geeft ;)

Ja hoop dan maar, wie weet zal ik er ook nog geloof van krijgen  }:|
Maar ik heb er een hard hoofd in.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 19, 2010, 11:34:06 pm »
Ach, laat ik de hoop in praktijk brengen.

Ik heb me niet laten beïnvloeden over visie's vanuit welke hoek dan ook toen ik de bijbel opensloeg. Ik had toch geen balle verstand van al die complexe visie's en ging gewoon lezen.

Ik las in het boek 2 Timoteüs 3 en toen ik er later met mijn oudste zusje over had (die als pabostudent echt niet de domste was) en ze dacht precies het zelfde als ik. Ik zei namelijk dat ik dit wat ik lees letterlijk om me heen zie in de jongerencultuur waar ik toen in zat en de maatschappij om me heen.

2 Timoteüs 3:

3:1 Maar weet dit,
dat er in de laatste dagen
zware tijden aanstaande zullen zijn.

3:2 Want de mensen zullen
zelfzuchtig zijn, geldzuchtig,
praalziek, hoogmoedig, lasterlijk,
aan ouders ongehoorzaam,
ondankbaar, onheilig,  

3:3 ongevoelig, onverzoenlijk,
tweespalt-zaaiend,
onbeheerst, onhandelbaar,
onwelwillend tot het goede,  

3:4 verraderlijk, vermetel, opgeblazen,
meer genotsvrienden dan Godsvrienden;  

3:5 ze hebben de schijn van vroomheid
maar verloochenen de kracht daarvan;
keer je van hen af!  

3:6 Want uit hun midden zijn zij
die de huizen binnendringen
en vrouwtjes inpakken
die bedolven zijn onder zonden,
meegesleept door velerlei begeerten,  

3:7 die altijd bezig zijn met leren
en maar nooit tot erkenning
van waarheid kunnen komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2010, 11:35:02 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 19, 2010, 11:42:15 pm »
Marcus 13, vanaf vers 14:
14 wanneer ge 'de gruwel der verwoesting'
(Dan. 12,11)
ziet staan waar het niet moet
-wie voorleest lette er op-
laten dan die in Judea vluchten
naar de bergen,  

13:15 laat wie op het dak is
niet afdalen en niet binnengaan
om iets weg te halen uit zijn huis,  

13:16 en laat wie op het veld is
niet omkeren naar achter zich
om zijn kleed op te halen;  

13:17 wee haar die in die dagen
een kind in de schoot hebben
en die zogen;  

13:18 bidt dat het niet 's winters geschiedt;  

13:19 want die dagen zullen zijn
'een verdrukking
zoals er niet geschied is
vanaf het begin der schepping' (Dan. 12,1)
die God geschapen heeft
tot nu toe
en niet meer geschieden zal;  

13:20 en als de Heer die dagen
niet verkortte,
zou niemand van alle vlees
worden gered;
maar ter wille van de uitverkorenen
die hij heeft uitverkoren
heeft hij de dagen verkort;  

13:21 en als dán iemand tot u zegt:
zie, hier is de Christus, zie daar!,
gelooft het niet;  

13:22 er zullen namaakchristussen
en namaakprofeten ontwaken,
en zij zullen tekenen en wonderen doen,
om, als dat mogelijk is,
de uitverkorenen tot dwaling te brengen;  

13:23 gij, kijkt uit,
ik heb u alles voorzegd!-  

13:24 maar in die dagen zal
na die verdrukking
'de zon worden verduisterd
en de maan haar schijnsel niet geven'
(Jes. 13,10),  

13:25 en 'de sterren zullen uit de hemel vallen,
en de machten in de hemelen
zullen wankelen' (Jes. 34,4),  

13:26 en dan zullen ze zien
'de mensenzoon, komend in wolken'
(Dan. 7,13)
met grote macht en heerlijkheid;  

13:27 en dán zal hij de engelen uitzenden
en zijn uitverkorenen 'samenbrengen
uit de vier windstreken,
vanaf de rand van de aarde
tot aan de rand van de hemel' (Deut. 30,4);  

13:28 leert dan van de vijgenboom
deze gelijkenis:
wanneer haar hout al weer zacht wordt
en haar bladeren uitschieten,
herkent ge daaraan dat de zomer dichtbij is;  

13:29 zo ook gíj; wanneer ge ziet
dat dit alles geschiedt,
herkent dan daaraan
dat het nabij is
en voor de deuren staat;  

13:30 voorwaar, ik zeg u
dat dit geslacht niet voorbij zal gaan
voordat dit alles is geschied;  

13:31 de hemel en de aarde
zullen voorbijgaan,
maar mijn woorden zullen niet
voorbijgaan!-  

13:32 maar over die dag en dat uur
weet niemand iets,
ook de engelen in de hemel niet
en ook de Zoon niet,-
alleen de Vader;  

13:33 kijkt goed, vecht tegen de slaap,-
want ge weet niet
wanneer de tijd daar is!-  

13:34 het is als met een mens die op reis gaat:
hij laat zijn huis achter,
geeft zijn dienaren de volmacht,
aan ieder zijn werk
en de deurwachter gebiedt hij
om wakker te zijn;  

13:35 blijft dan wakker,
want ge weet niet
wanneer de heer des huizes komt,
laat, middernacht, bij het hanengekraai
of in de morgen,-  

13:36 opdat hij, als hij plotseling komt,
u niet slapende zal vinden;  

13:37 en wat ik tot u zeg,
zeg ik tot allen: blijft wakker!  

bron: Naardense bijbel

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 19, 2010, 11:50:33 pm »

quote:

Wel goed om de visie van de katholieken te vragen. Ik heb geen idee wat ze op dit punt geloven, maar ik stoor me ergelijk aan zijn toon wederom. Inlegkunde wordt verweten.
Ik verwijt als oergereformeerde ook inlegkunde dus is het niet iets katholieks.

quote:

Man, ik kom niet anders dan met sitaten uit de bijbel en zie dat om me heen in de praktijk. Ik kan de bijbelgedeeltes wel opzoeken, maar ik ben niet hoopvol op een respectvolle normale gesprek.

Bedenk even een aantal dingen.
1) kerken uit de reformatie gaan anders met de bijbel om dan de RKK
2) de kennis bij mensen in de kerken uit de reformatie is anders dan die bij de leden van de RKK
3) we verwachten allen de wederkomst van Christus en zijn in die zin neef en nicht te noemen

Wil je meer weten kijk dan op bv. http://www.katholiekneder...ectID592755_FLetterA.html maar stop aub wel met het bashen van de leden van de RKK.
Dat is niet echt zoals we het op dit forum gewend zijn.

Daarnaast: alle spreken over Boven komt van beneden.
De wijze waarop mensen als Bottenbley teksten vertalen en inleggen met hun eigen wens mag gerust genoemd worden.
Tuurlijk verwacht ik (en de RKK met mij) de wederkomst van Christus.
Alleen, veel gereformeerden en ook katholieken weigeren om in Gods agenda te kijken omdat God die agenda voor Zichzelf heeft.
"Zelfs e Zoon weet van die dag noch van die ure"

Ofwel: we kunnen gissen en van allerlei dingen bedenken / beschouwen maar feitelijk is het koffiedik kijken.
En daar weiger ik in mee te gaan net zoals onze RKK user dit weigert...

Tevens vind ik het profaan dat mensen menen te weten wat God bepaald heeft voor zijn data. Kom op zeg, wij mensen zijn God niet en zullen Hem nooit begrijpen totdat de wederkomst een feit is.

maar over die dag en dat uur
weet niemand iets,
en ook de Zoon niet,-
alleen de Vader;
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2010, 11:52:25 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 20, 2010, 06:04:35 am »
Ook jij gaat inhoudelijk niet in op mijn argumenten en op wat ik zeg. Je legt me de woorden in de mond, want ik heb nergens beweerd wanneer Jezus precies terug komt en de context waar ds. Bottenbley het op gezegd heeft wordt ook verkeerd verwoord.
Nu wordt me katholieken bashen verweten, omdat ik aangeef dat hij me vierkant staat uit te lachen en dat ik dat respectloos vindt en uit de hoogte vindt komen.

Echt ik ga hier geen moeite meer in steken. Als men toch geen begrip en respect wil opbrengen voor wat ik schrijf, dan maar niet.

Het valt me tegen. Het is zo duidelijk wat er in de bijbel staat en het enige wat ik zeg is: "ik zie dat wat ik hier in vooral de eerste bijbeltekst zie dagelijks om me heen, dus zie ik dat we erg dicht bij de wederkomst van Jezus leven. Daarnaast gaf ik aan dat de wetenschap ook weinig goeds beloofd, dus dat mijn veronderstelling daardoor alleen maar versterkt wordt dat de aarde niet zo lang meer heeft." Het kan nog wel even duren, maar de kans is als ik het zo bekijk wel heel groot dat het snel afgelopen is.

Inhoudelijk wordt daar niet op in gegaan. Ik wordt alleen maar voor schut gezet en belachelijk gemaakt. Ik heb best respect voor de opvattingen van de ander, maar wens niet uitgelachen en bespot te worden. Is dat zo veel gevraagd?

En zelfs al wens ik niet uitgelachen en bespot te worden, dan slik ik het al voor zoete koek dat mensen me er om uitlachen en bespotten, ook zelfs door christenen. Daarom alleen al zeg ik vrij sporadisch wat ik denk, want mensen verklaren me toch voor gek en hebben een gebrek aan inlevingsvermogen.

Ik meid steeds vaker daarom ook de inhoudelijke discussies hier, want respectvol wordt er toch vaak niet mee omgegaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 06:21:02 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: oktober 20, 2010, 12:06:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2010 om 06:04:
Ook jij gaat inhoudelijk niet in op mijn argumenten en op wat ik zeg.
Inderdaad. En waarom? Omdat de hele eindtijddiscussie al eeuwen gevoerd wordt, er al eeuwenlang mensen beweren te weten binnen welke periode het gaat gebeuren en ik daar totaal niet in mee wil gaan.
Sterker nog: alleen GOD weet het, Hij zegt het immers zelf in de Bijbel.

quote:

Je legt me de woorden in de mond, want ik heb nergens beweerd wanneer Jezus precies terug komt en de context waar ds. Bottenbley het op gezegd heeft wordt ook verkeerd verwoord.
Nou vertel zou ik zeggen. Waar leg ik je woorden in de mond en waar begrijp ik Bottenbley niet?

quote:

Nu wordt me katholieken bashen verweten, omdat ik aangeef dat hij me vierkant staat uit te lachen en dat ik dat respectloos vindt en uit de hoogte vindt komen.

Echt ik ga hier geen moeite meer in steken. Als men toch geen begrip en respect wil opbrengen voor wat ik schrijf, dan maar niet.
Ik lees geen disrespect in de post waar jij over struikelt.

quote:

Het valt me tegen. Het is zo duidelijk wat er in de bijbel staat en het enige wat ik zeg is: "ik zie dat wat ik hier in vooral de eerste bijbeltekst zie dagelijks om me heen, dus zie ik dat we erg dicht bij de wederkomst van Jezus leven. Daarnaast gaf ik aan dat de wetenschap ook weinig goeds beloofd, dus dat mijn veronderstelling daardoor alleen maar versterkt wordt dat de aarde niet zo lang meer heeft." Het kan nog wel even duren, maar de kans is als ik het zo bekijk wel heel groot dat het snel afgelopen is.
En daar ga je dus de mist in. Het is namelijk helemaal niet zo duidelijk wat er in de Bijbel staat of er moeten mensen zijn die de agenda van GOD kennen.
Wat wij kunnen is hooguit proberen te duiden wat er in deze tijd gaande is.
Daar eindtijden aan vastplakken (wat Bottenbley doet o.a.) is niet aan ons mensen om te doen.

quote:

Inhoudelijk wordt daar niet op in gegaan. Ik wordt alleen maar voor schut gezet en belachelijk gemaakt. Ik heb best respect voor de opvattingen van de ander, maar wens niet uitgelachen en bespot te worden. Is dat zo veel gevraagd?
Nee, er wordt weerwoord gegeven. Dat is waar je om vraagt als je op een forum je gaat bewegen. Als er mensen zijn die het profaan vinden dan geven ze een mening, niets meer, niets minder.

quote:

En zelfs al wens ik niet uitgelachen en bespot te worden, dan slik ik het al voor zoete koek dat mensen me er om uitlachen en bespotten, ook zelfs door christenen. Daarom alleen al zeg ik vrij sporadisch wat ik denk, want mensen verklaren me toch voor gek en hebben een gebrek aan inlevingsvermogen.

Ik meid steeds vaker daarom ook de inhoudelijke discussies hier, want respectvol wordt er toch vaak niet mee omgegaan.

Als je nu eens heel helder naleest wat er gereageerd wordt en geschreven staat en het niet persoonlijk op gaat vatten dan kom je veel verder.
Daarnaast zou ik even wachten tot onze RKbroer een uitleg geeft.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 12:06:50 pm door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: oktober 20, 2010, 12:53:26 pm »
Wat er ook zij van een discussie die ontaardt in verharding of onbegrip of onvoldoende inleving; feit is dat áls we de opdracht hebben om te waken en de komst van Jezus te verwachten als de komst van een dief in de nacht, elke dag,

dat dan elke discussie dat het nog niet zover zal zijn, de gedachten vertroebelt en de zinnen verzet van álle betrokkenen,

en elke discussie dat het misschien wel de laatste ure is, een juiste en terechte invulling geeft aan de opdracht om NIET te verslappen en te blijven WAKEN, en ook uitdrukking geeft aan een geestelijke realiteit waarbij toekomst en planning en pensioen en baan, en schulden en bezittingen, van lagere orde zijn.

Plus een punt van liefde: als een van ons gelooft dat de wederkomst in deze generatie zal zijn, dan mag een christen hem daarvan (in het algemeen*) niet overtuigen dat het niet zo is. Want dat weet je echt niet en de doorslag bij God geeft de gesteldheid van het hart. En iemand die emotioneel verzekerd is van de spoedige komst, die zal ook iets verliezen als iemand in staat zou zijn om hem te overtuigen van het tegenovergestelde. *Over de bekende bijbelse relativering heb ik het hier niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 01:21:34 pm door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 20, 2010, 01:38:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 oktober 2010 om 23:50:
[...]
 Ihttp://www.katholiekneder...ectID592755_FLetterA.html maar stop aub wel met het bashen van de leden van de RKK.
als jij dan stopt met het bashen van bottenbley staan jullie weer kiet

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: oktober 20, 2010, 02:00:22 pm »
Bij het volgen van de discussie valt op hoe 'slecht' gelezen wordt. Resumerend: Gait denkt dat we in het laatst der tijden leven en dat Christus wel terug moet komen binnenkort gezien alle tekenen die hij om zich heen ziet, St zegt dat je op basis van die zaken niet de conclusie trekken dat Christus wel spoedig terug moet komen, omdat de mensheid wel nog veel duistere tijden mee heeft gemaakt en ook toen Christus niet terug kwam.

- Correct me if I'm wrong -

Volgens mij kunnen we 2 conclusies trekken: inderdaad klopt het beeld van de bijbel met de tijd waarin mensen leven. Het zijn tekenen dat het niet goed gaat en dat Christus nog terug moet komen. Zolang er ellende is, verdriet is en rampen zijn, blijven we aandachtig voor het naderend terugkeren van Christus.
Maar, zoals St. ook terecht zegt, Christus weet zelf niet wanneer hij terugkomt, en dus kunnen wij daar geen zinnig woord over zeggen.

Als je naar de bijbel kijkt gaat het in de gelijkenissen ook niet direct over weten wanneer je je spul voor elkaar moet hebben, maar dat je er klaar voor moet zijn. Lees het verhaal van de wijze en dwaze meisjes. En die opdracht geldt voor alle christenen voor alle tijden: je weet niet wanneer het bruiloftsfeest precies begint, je weet alleen dat ie gaat komen, dus: wees er klaar voor! En dan komt leven als christen om de hoek kijken en niet zeggen, dat komt nog wel eens. Christus, geloof en de wederkomst zijn de radicale realiteit, en dus serieus te nemen!

Erger elkaar niet, en erger je niet te snel!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: oktober 20, 2010, 03:00:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2010 om 13:38:
[...]

als jij dan stopt met het bashen van bottenbley staan jullie weer kiet
offtopic:Bottenbley bashen??? Waarom? Ik heb uitsluitend aangegeven dat ik zijn uitspraken onjuist vind zonder een oordeel over de man te vellen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: oktober 20, 2010, 03:07:18 pm »

quote:

socrates schreef op 20 oktober 2010 om 14:00:
Bij het volgen van de discussie valt op hoe 'slecht' gelezen wordt. Resumerend: Gait denkt dat we in het laatst der tijden leven en dat Christus wel terug moet komen binnenkort gezien alle tekenen die hij om zich heen ziet, St zegt dat je op basis van die zaken niet de conclusie trekken dat Christus wel spoedig terug moet komen, omdat de mensheid wel nog veel duistere tijden mee heeft gemaakt en ook toen Christus niet terug kwam.

- Correct me if I'm wrong -

Volgens mij kunnen we 2 conclusies trekken: inderdaad klopt het beeld van de bijbel met de tijd waarin mensen leven. Het zijn tekenen dat het niet goed gaat en dat Christus nog terug moet komen. Zolang er ellende is, verdriet is en rampen zijn, blijven we aandachtig voor het naderend terugkeren van Christus.
Maar, zoals St. ook terecht zegt, Christus weet zelf niet wanneer hij terugkomt, en dus kunnen wij daar geen zinnig woord over zeggen.

Als je naar de bijbel kijkt gaat het in de gelijkenissen ook niet direct over weten wanneer je je spul voor elkaar moet hebben, maar dat je er klaar voor moet zijn. Lees het verhaal van de wijze en dwaze meisjes. En die opdracht geldt voor alle christenen voor alle tijden: je weet niet wanneer het bruiloftsfeest precies begint, je weet alleen dat ie gaat komen, dus: wees er klaar voor! En dan komt leven als christen om de hoek kijken en niet zeggen, dat komt nog wel eens. Christus, geloof en de wederkomst zijn de radicale realiteit, en dus serieus te nemen!

Erger elkaar niet, en erger je niet te snel!

Je weet pas dat je aan het eind bent als je de totale lengte kent :)
Overigens lijkt het mij dat een christen elke dag leeft en wenst dat Christus zsm wederkomt.  Niet voor niets bidden wij " Uw koninkrijk kome" immers.
Ik denk dat wij mensen ons beter druk kunnen maken over andere zaken als het proberen te voorspellen van Gods agenda en gaan leven alsof het elk moment de Jongste Dag kan zijn.
Ofwel: ik onderstreep je gedachte.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 03:08:04 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: oktober 20, 2010, 03:18:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2010 om 15:00:
[...]
offtopic:Bottenbley bashen??? Waarom? Ik heb uitsluitend aangegeven dat ik zijn uitspraken onjuist vind zonder een oordeel over de man te vellen.
zo ook gait richting st ignatius. dus als jij niet basht, gait ook niet

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: oktober 20, 2010, 03:40:14 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2010 om 15:07:
Niet voor niets bidden wij " Uw koninkrijk kome" immers.

Beste Riemer, je maakt een belangrijke denkfout. Je verward het koninkrijk met de wederkomst.
Het koninkrijk is al gekomen. Wij leven al in dat Koninkrijk. Om die reden zijn wij niet van deze wereld. Enkele teksten.

Aan hem die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft bevrijd door zijn bloed, 6 die een koninkrijk uit ons gevormd heeft en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader – aan hem komt de eer toe en de macht, tot in eeuwigheid. Amen.

Laten we daarom het onwankelbare koninkrijk in dankbaarheid aanvaarden, om God zo te dienen dat hij er behagen in schept, met eerbied en ontzag.

6 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar.

Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.

Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.’

zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden. 32 Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.

2 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. 14 Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.
19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 03:40:38 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: oktober 20, 2010, 03:57:54 pm »
Ik bash hem inderdaad ook niet. Ik uitte slechts mijn ergenis over zijn opmerking over het lachen om mensen die Jezus snel verwachten. Dat snap ik totaal niet. Ook de apostel Johannes verwachtte Jezus nog in zijn leven en schreef daarom pas op ruim negentig jarige leeftijd ergens alles op.  Zo gek is dat dan ook niet en het is ook nog zo dat hij geloofde dat Jezus als een dief in de nacht komt. Ook ik denk zo, al ben ik een stuk minder stellig dan de apostel Johannes dat het in zijn leven kan komen. Ik veronderstel enkel dat de kans groot is gezien de oncontroleerbaarheid van de ellende in de wereld. Nog nooit eerder in de geschiedenis klapte het christendom in west-europa zo in. Ik vraag me af wanneer dat wereldwijd gaat gebeuren. De grootste zorg ligt voor mij daarom daar ook nog niet, omdat elders in de wereld het nog lang niet zo ver lijkt te zijn.

aan de andere kant: de tempo van opwekkingen in het middenoostten en het verre oosten vallen me wel op. De opkomst van de pinksterbeweging is een ding, maar in het verre oosten en het midden oosten vallen vooral die huiskerkgemeentes nogal op. Ze onstaan zelfs al in Saoedi Arabië. Noord Korea is niet klein te krijgen en in Iran gaan er geruchten dat er misschien al wel een miljoen christenen zijn, al gaan anderen nog van rond de 250.000 uit. Het gaat moordenssnel, alsof er haast is. Met de enorme opwekking in China, valt me ook de enorme oprukkende verdeeldheid onder de christenen onder westerse bemoeienis er op en de wel erg goed draaiende (wortel van het kwaad) economie. De duivel lijkt zijn zinnen daar behoorlijk op te zetten.

Er zijn zo veel dingen wat het allemaal zo gejaagd en gespannen over doet komen.

Ook dat is voor mij nog niet de reden om te denken dat het wel heel snel afgelopen is met deze wereld.

De grootste reden dat ik denk dat we niet meer zo lang hebben is simpelweg en niet meer de noodkreten van onze klokkenluiders, de wetenschappers die jaarlijks in het nieuws komen met verwachtingen over de gesteldheid van de aarde, de bronnen van de aarde en de ontwikkeling van de westerse generaties die niet opgegroeid zijn door de babyboomers, maar de ouders vanaf na de babyboomers.

Verder vindt ik trouwens de discussie nu wel inhoudelijker worden. Het is interessant om te lezen. Ik begrijp nu dat anderen ook in het lezen van de bijbel zien dat het niet goed gaat met de samenleving waar we in zitten en dat die samenleving aardig voldoet aan de bijbelse beelden.

Toch al met al, het zijn verwachtingen. Net als een weerman wat verwacht, zo verwachte de apostel Johannes ook de wederkomst nog in zijn leven en stelde die verwachtingen later bij.

We weten het echter allemaal denk ik wel, zoals het in de bijbel staat: het zal zo zijn als in de dagen van Noach. De boer ploegt zijn land om en de handelaren drijven handel, maar opeens breekt de onheil los.

Waar mijn oog op viel is de uitspraak in Marcus 13:28
"leert dan van de vijgenboom
deze gelijkenis:
wanneer haar hout al weer zacht wordt
en haar bladeren uitschieten,
herkent ge daaraan dat de zomer dichtbij is;

13:29 zo ook gíj; wanneer ge ziet
dat dit alles geschiedt,
herkent dan daaraan
dat het nabij is
en voor de deuren staat;"

Het lijkt me dan ook vrij aannemelijk dat ik de terugkomst van Jezus snel mag verwachten, op basis van wat ik hier lees. Ik snap met deze tekst ook de hoge verwachting van Bottenbley heel goed. Al kan het zo zijn dat hij later in zijn leven de verwachting net als apostel Johannes wat zal bijstellen. Allemaal prima, maar op een dag zal het niet meer bijgesteld worden. Dan breekt de pleuris los.

Ik moet zeggen: voor mijn gevoel is dat hier al wat begonnen en kon het nog wel eens veel gekker worden. Ik zie geen ommekeer meer komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 04:04:30 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: oktober 20, 2010, 04:11:19 pm »
De pleuris: mijn broertje heeft geen leeftijdgenoten om zijn geloof mee te delen, al gaat hij naar de kerk. Hij zocht een kring, maar vond die niet. Haar zus zocht ook een kring en vindt die helemaal in Enter. In Nijverdal is niets meer voor haar te vinden. Ik zocht een kring en vindt er één van mensen die ongeveer meestal rond de tien jaar ouder zijn dan ik, een verzameling vanuit Rijssen en Nijverdal. Nijverdal alleen rooide dat niet.

Mijn moeder zit in één van de nog redelijk wat kringen vanuit onze kerk.

Het is maar een ding. Waar zijn ze toch? Waar hebben ze zich toch verstopt? De broeders en zusters van je eigen leeftijd? Je moet ze ver zoeken tegenwoordig. In kleine kerkjes die vrij gesloten zijn met strenge regels.

Waar vindt je je ware? Moet dat soms via internet? toch maar een heiden? Of iemand die je regels oplegd van haar gemeenschap en dan maar hopen dat je niet zelf al elk vertrouwen bij haar of haar ouders verspeeld hebt? Dat ervoer ik tien jaar terug.

Er is op een gegeven moment haast niets meer te vinden. Je staat er alleen voor. Enkel Jezus en de oudere generaties die je opbeuren. Dat lijkt het heel letterlijk. een oudere man in je gemeente die dan zegt: "maar jij bent geheel anders. Jij hebt van ons Jezus leren kennen. Houdt daar aan vast mijn jongen. Jou're never wolk alone."

Ik heb me wel eens aan God afgevraagt toen ik 20 was, "waarom hebt U me tussen wal en schip laten vallen? Ik hoor nergens bij!"

Nu geniet ik van een kring tieners eens in de twee weken die naar de tienerclub komen. Ongeveer 20 tieners. Wat een genade, dat dat nog mogelijk is in Nijverdal. Dat het nog bestaat, dwars tegen al mijn stoutste dromen in toen het in het jaar 2000 ongeveer op het randje van leven en dood ballanseerde. Ik wilde dat wij dit zo hadden. Ik wilde dat mijn broertje dat zo had en mijn zusje.

Soms gebeuren er nog wonderen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 04:19:15 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: oktober 20, 2010, 04:24:45 pm »
Misschien is het ook wel de hoop die ik koesterde toen ik 9 jaar geleden met het clubwerk begon. Met tegenzin eerst overigens, maar deed het vanwege een gebrek aan mensen. Ik hoopte toen dat ik geen leider zou zijn als de tienerleider die ik toen trof. Een beste man, maar hij straalde af dat we een lastige puberclub waren en liever ons kwijt dan rijk waren. Ik ging er met veel tegenzin naar toe. Veel geouwehoer in de club. Ik ging er heen voor Jezus, maar als die man aan het einde van de avond vragen stelde over wat hij ons geleerd had, kon ik er nooit antwoorden op geven.

Niets bleef me bij, dan tegenzin.

De tieners in onze kring geven aan meer diepgang te willen. Minder spel en het liefste een half uur discussies. Onvoorstelbaar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: oktober 20, 2010, 04:26:11 pm »
Ach ja, de toekomst is ook wel een verrassing op zich.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: oktober 20, 2010, 06:31:30 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 oktober 2010 om 19:41:
@st ignatius

Soms  zijn we het eens. Ik heb een concrete vraag. Hoe kan er sprake zijn van een eenmalige wederkomst als Christus telkenmale wederkomt in de eucharistie. Of is het zo dat dit (de eucharistie) het wederkomen is en de mens middels  de Kerk moet werken aan een andere wereld. Dat dit dus betekent dat de wederkomst van Christus de terugkerende bemiddeling is via de Kerk en geen zichtbaar gegeven/wezenlijk moment op zich.

Ja, soms zijn we het eens. Ik respecteer je mening, ook al staat die soms diametraal t.o.v. wat ik geloof. Maar dat geeft niet, we hoeven het niet eens te zijn als het maar wel respectvol naar elkaar blijft. Jouw vraag moet ik even in tweeën splitsen, want het is een nogal breed onderwerp.

Tijdens elke mis spreken we de acclamatie uit na de consecratie: "Heer Jezus, wij verkondigen uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert, dat Gij verrezen zijt." Dit is de echo van het 'Maranatha' wat in de Eucharistie van de Vroege Kerk werd gebruikt. En het is tevens een echo van wat er in 1 Kor 11:26 staat: "Telkens als u dus dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer totdat Hij komt". St. Hieronymus noemt dit de Apostolische Traditie die in gebruik was van de eerste christenen, tot aan de christenen van zijn tijd (en dus nu ook nog steeds). Het demonstreert ook hoe werkelijk en levend de verwachting was van Christus'  terugkeer in de liturgie van de Vroege Kerk.

Het wachten en het verlangen naar de terugkeer van de Heer, de zgn eschatologische spanning, is niet een puur subjectief feit dat slechts in de geest van de gelovige bestaat. Maar het heeft zijn wortels in de diepte van het Eucharistisch mysterie, dat intrinsiek zelf weer zijn wortels heeft in de Joodse Pesach. In de Joodse Pesach was er ook een vorm van 'verwachting' naar iets. Zij moesten het lam eten 'met de lendenen omgord, met sandalen aan uw voeten en uw staf in de hand en in grote haast' (Ex 12:11), alsof ze elke moment konden vertrekken. Het woord Pesach impliceert al: 'passage' of 'emigratie'. Het is een indicatie van het emigreren uit Egypte, naar het Beloofde Land, van deze wereld naar de Vader.

In de Eucharistie wordt deze ‘haast’ meer spiritueel en veel dieper. Het is de wijze waarop Jezus aanwezig is in het sacrament dat ons doet verlangen naar Zijn komst. Het is, als het ware, een gesluierde aanwezigheid. Een absente-presentie. God onthult Zichzelf in de Eucharistie, net zoals hij deed tijdens de Incarnatie. God kan Zich niet rechtreeks tonen want door Zijn majesteit zouden Zijn schepselen vernietigt worden, dus incarneert Hij in het vlees: een gesluierde aanwezigheid. En juist door deze gesluierdheid verlangen we ernaar om Hem te zien zonder 'sluier' maar in volle glorie.

In plaats dat onze dorst gelest wordt naar God's aanwezigheid, wordt het door de Eucharistie juist versterkt. Paulus zegt hetzelfde met zijn beeld van de 'eerstelingen'. We hebben de eerstelingen van de Geest ontvangen, maar we realiseren ons dat die eerstelingen niet afdoende zijn. We verlangen naar de gehele oogst, naar het geheel. En daarom, zo voegt Paulus toe: “…zuchten over ons eigen lot, zolang wij nog wachten op onze aanneming tot kinderen, op de verlossing van ons lichaam.” (Rom 8:23)

Op deze manier openbaart de Eucharistie de conditie van het christelijk bestaan op deze aarde. Het is dit moment van privilege waarin de Kerk zichzelf ervaart als pelgrimerende Kerk. Het is het viaticum, brood van de reizenden, een voortzetting van de Exodus, het Paschale sacrament, en dat betekent dus ‘passage’. De Vroege Kerk gebruikte in de prefatie van de Eucharistie de uitroep ‘Sursum Corda’, verheft uw hart, en dat zeggen we nog steeds dagelijks in de prefatie. Augustinus zei al: “Het gehele leven van christenen is een eindeloze ‘sursum cor’. Maar wat betekent dit verheffen van het hart? Het betekent dat we onze hoop gevestigd hebben op God. Zodra de priester zegt ‘Sursum Corda’, respondeert de kerk met ‘Habemus ad Dominum’, we zijn met ons hart bij de Heer. Zorg dat wat je zegt ook echt zo is!” (St Augustinus - Sermon Denis VI)

Diverse Kerkvaders, verwijzend naar Hebr 10:1, onderscheiden 3 stappen in onze heilsgeschiedenis: de tijd van schaduw, van beeld en van werkelijkheid. “De schaduw is in de Wet, het beeld in het Evangelie, maar de werkelijkheid is de Hemel. We wandelen nu in het beeld, maar wanneer de volheid van de perfectie komt, dan zien we van aangezicht tot aangezicht, want perfectie is de werkelijkheid.” (o.a. St. Ambrosius- De Officis I, XLVIII).

Als gevolg hiervan onderscheiden de Kervaders 3 Pesach: de Pesach van de Wet, die van het Evangelie en “een derde Pesach die zal worden vervuld temidden van een myriade aan engelen bij het ultieme feest en de gezegende exodus naar de Hemel.” (Origines – On the gospel of John, X-III). Jezus wijst Zelf al naar een Hemelse Pesach, wanneer Hij bij de institutie van de Eucharistie, spreekt over het mysterie van een nieuwe pesach die vervuld zal worden in het Koninkrijk van God (cf Lc. 22:16).

quote:

Voorts, wat is de eindtijdleer van de Kerk
Just my question!!
Met alle (het meeste) respect overigens
Hierbij vast het antwoord op je eerste vraag. De tweede, over de eindtijdleer,  moet ik even nazoeken. De meeste katholieken boeit het meestal niet zo (incl mijzelf) dus weten we meestal ook niet exact wat de Kerk hierover zegt. Ik weet het bij benadering, maar ik zal het eens opzoeken.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: oktober 20, 2010, 06:34:19 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 oktober 2010 om 19:44:
[...]

maar niet "tegen" st ignatius bedoeld. Laat dat duidelijk zijn.
Waarvoor dank. Iemand kan het er niet mee eens zijn, maar sommigen zien zich genoodzaakt om dan meteen op de persoon te spelen en te beledigen. Het zij zo...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: oktober 20, 2010, 06:37:18 pm »

quote:

Als je als christen al geen hoop meer hebt, dan zal ik je lijden verder niet verzwaren. Ik weet niet of jullie ook dagelijkse zelfreflectie aangeleerd wordt, maar misschien helpt dat om je hopeloze situatie te verlichten? Ik wens je veel sterkte...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: oktober 20, 2010, 06:40:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 oktober 2010 om 23:50:
Ik verwijt als oergereformeerde ook inlegkunde dus is het niet iets katholieks.

Bedenk even een aantal dingen.
1) kerken uit de reformatie gaan anders met de bijbel om dan de RKK
2) de kennis bij mensen in de kerken uit de reformatie is anders dan die bij de leden van de RKK
3) we verwachten allen de wederkomst van Christus en zijn in die zin neef en nicht te noemen

Wil je meer weten kijk dan op bv. http://www.katholiekneder...ectID592755_FLetterA.html maar stop aub wel met het bashen van de leden van de RKK.

Daarnaast: alle spreken over Boven komt van beneden.
De wijze waarop mensen als Bottenbley teksten vertalen en inleggen met hun eigen wens mag gerust genoemd worden.
Tuurlijk verwacht ik (en de RKK met mij) de wederkomst van Christus.
Alleen, veel gereformeerden en ook katholieken weigeren om in Gods agenda te kijken omdat God die agenda voor Zichzelf heeft.
"Zelfs e Zoon weet van die dag noch van die ure"

Ofwel: we kunnen gissen en van allerlei dingen bedenken / beschouwen maar feitelijk is het koffiedik kijken.
En daar weiger ik in mee te gaan net zoals onze RKK user dit weigert...

Tevens vind ik het profaan dat mensen menen te weten wat God bepaald heeft voor zijn data. Kom op zeg, wij mensen zijn God niet en zullen Hem nooit begrijpen totdat de wederkomst een feit is.

maar over die dag en dat uur
weet niemand iets,
en ook de Zoon niet,-
alleen de Vader;
Broeder Lap, u bent een heer! Ik kan me hier helemaal in vinden...  :ja:

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: oktober 20, 2010, 06:45:41 pm »

quote:

Hierbij vast het antwoord op je eerste vraag. De tweede, over de eindtijdleer,  moet ik even nazoeken. De meeste katholieken boeit het meestal niet zo (incl mijzelf) dus weten we meestal ook niet exact wat de Kerk hierover zegt. Ik weet het bij benadering, maar ik zal het eens opzoeken.

veel dank voor dit eerst uitgebreide antwoord, ik zal het een aantal keren bestuderen en verder graven. Ik wacht met belangstelling het tweede deel van je antwoord af.
Het gaat mij om het kennis krijgen en nemen van de katholieke opvatting.

In ieder geval leerzaam
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 06:46:51 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: oktober 20, 2010, 07:03:10 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2010 om 18:37:
[...]

Als je als christen al geen hoop meer hebt, dan zal ik je lijden verder niet verzwaren. Ik weet niet of jullie ook dagelijkse zelfreflectie aangeleerd wordt, maar misschien helpt dat om je hopeloze situatie te verlichten? Ik wens je veel sterkte...
Ik heb inderdaad geen hoop in een vruchtbare gesprek met jou nee op dit punt. Als je aan het begin aangeeft dat het spoedig verwachten van Jezus wederkomst aan de hand van al de zonden van de wereld lachwekkend vindt, dan is voor mij de hoop al vervlogen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 07:07:29 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: oktober 20, 2010, 07:05:00 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2010 om 18:45:
[...]

veel dank voor dit eerst uitgebreide antwoord, ik zal het een aantal keren bestuderen en verder graven. Ik wacht met belangstelling het tweede deel van je antwoord af.
Het gaat mij om het kennis krijgen en nemen van de katholieke opvatting.

In ieder geval leerzaam
Wat is dat toch, dat beleefde gedoe tegen mensen die je op een ander moment uitlachen om je overtuiging en je van alles verwijten, zoals "inlegkunde" als je sola scriptura bent?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 07:06:29 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: oktober 20, 2010, 07:44:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2010 om 18:40:
[...]

offtopic:Het zullen de vage katholieke invloeden van Essenburgh en RKDIAK zijn :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: oktober 20, 2010, 08:09:53 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2010 om 18:40:
[...]

Misschien dan met uitzondering van Kuiterts stokpaardje dat "alle spreken over Boven van beneden komt"???!! ;)

Er komt wel degelijk ook wel spreken over Boven van Boven....  Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: oktober 20, 2010, 09:37:42 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2010 om 15:00:
[...]

Klopt, ik heb nergens die man gebasht. Ik weet niet eens wie die man is, dus ik ga uitsluitend af op de uitspraken zoals ze hier in dit draadje staan.

Gaitema wordt persoonlijk door mij een 'wilde dwaze spotter' te noemen en mij te beschuldigen 'op iemand neer te kijken' als ik ergens over in de lach schiet.

Ik schiet in de lach als mijn neefje van 5 probeert mee te zingen met engelstalige liedjes en daarbij zijn eigen 'engels' creëert omdat hj die taal niet machtig is.

Volgen Gaitema sta ik dan wild en dwaas mijn neefje te bespotten en trap ik mijn neefje de grond in omdat ik op hem neerkijk dat hij nog geen engels begrijpt.... eigenaardige interpretatie van 'in de lach schieten'. Waarschijnlijk worden kinderen in Gatema's kringen hardhandig getuchtigd omdat ze het engels niet machtig zijn en mag niemand vertederd lachen om een kind dat de wereld om zich heen begrijpelijk probeert te maken. Tja, angstig christendom... ik weet niet wat ik ervan moet denken.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: oktober 20, 2010, 09:58:49 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2010 om 19:44:
[...]

offtopic:Het zullen de vage katholieke invloeden van Essenburgh en RKDIAK zijn :)
Niks mis mee! Ik mis rkdiak wel op dit forum. De redenen zijn mij onbekend, maar gezien de eeuwige excommunicatie moet het wel extreem ernstig zijn geweest. De Essenburgh? Is dat niet een klooster in het brabantse?

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: oktober 20, 2010, 10:03:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 oktober 2010 om 20:09:
[...]

Misschien dan met uitzondering van Kuiterts stokpaardje dat "alle spreken over Boven van beneden komt"???!! ;)

....
Aangezien ik niet echt bekend ben met de werken van Kuitert, las ik die uitspraak meer in het licht van 'Fides quaerens intellectum' van Anselmus. En dan staat er niets wat niet door de katholieke beugel kan. ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: oktober 20, 2010, 10:21:56 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2010 om 22:03:
[...]

Aangezien ik niet echt bekend ben met de werken van Kuitert, las ik die uitspraak meer in het licht van 'Fides quaerens intellectum' van Anselmus. En dan staat er niets wat niet door de katholieke beugel kan. ;)
En ik weet (nog) te weinig over Anselmus om zijn uitspraak precies te kunnen plaatsen.... Maar het idee van een geloof (dat ons geschonken wordt) dat ons verstand opzoekt, daar lijkt me niets mis mee.... Maar komt daarmee al het spreken over boven van beneden??? Het geloof zelf toch in essentie niet???? (Het "geloof" als handeling - het aannemen - is menselijk (al zijn er volgens mij refo's die daar anders over denken...), maar de bron van dat geloof is dat m.i. NIET.....)

En wat Kuitert volgens mij bedoelt te zeggen is dat ALLE levensbeschouwelijke uitspraken in essentie AARDSE uitspraken zijn.... (correct me if I'm wrong, zeg ik dan tegen de "kenners" - want zoals ik al eens eerder schreef: ik fiets voor Kuitert niet naar De Slegte....)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: oktober 20, 2010, 10:24:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2010 om 19:05:
[...]

Wat is dat toch, dat beleefde gedoe tegen mensen die je op een ander moment uitlachen om je overtuiging en je van alles verwijten, zoals "inlegkunde" als je sola scriptura bent?

wellicht deze tekst uit romeinen 12

Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.

Gait, volgens mij zit je even zwaar

bloem

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: oktober 20, 2010, 10:30:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2010 om 16:11:
De pleuris: mijn broertje heeft geen leeftijdgenoten om zijn geloof mee te delen, al gaat hij naar de kerk. Hij zocht een kring, maar vond die niet. Haar zus zocht ook een kring en vindt die helemaal in Enter. In Nijverdal is niets meer voor haar te vinden. Ik zocht een kring en vindt er één van mensen die ongeveer meestal rond de tien jaar ouder zijn dan ik, een verzameling vanuit Rijssen en Nijverdal. Nijverdal alleen rooide dat niet.

Het is maar een ding. Waar zijn ze toch? Waar hebben ze zich toch verstopt? De broeders en zusters van je eigen leeftijd? Je moet ze ver zoeken tegenwoordig. In kleine kerkjes die vrij gesloten zijn met strenge regels.

Waar vindt je je ware? Moet dat soms via internet? toch maar een heiden? Of iemand die je regels oplegd van haar gemeenschap en dan maar hopen dat je niet zelf al elk vertrouwen bij haar of haar ouders verspeeld hebt? Dat ervoer ik tien jaar terug.

Er is op een gegeven moment haast niets meer te vinden. Je staat er alleen voor. Enkel Jezus en de oudere generaties die je opbeuren. Dat lijkt het heel letterlijk. een oudere man in je gemeente die dan zegt: "maar jij bent geheel anders. Jij hebt van ons Jezus leren kennen. Houdt daar aan vast mijn jongen. Jou're never wolk alone."

Ik heb me wel eens aan God afgevraagt toen ik 20 was, "waarom hebt U me tussen wal en schip laten vallen? Ik hoor nergens bij!"

Nu geniet ik van een kring tieners eens in de twee weken die naar de tienerclub komen. Ongeveer 20 tieners. Wat een genade, dat dat nog mogelijk is in Nijverdal. Dat het nog bestaat, dwars tegen al mijn stoutste dromen in toen het in het jaar 2000 ongeveer op het randje van leven en dood ballanseerde. Ik wilde dat wij dit zo hadden. Ik wilde dat mijn broertje dat zo had en mijn zusje.

Je ziet alleen wonderen als je ervoor openstaat,
de kids in de tienerclub kunnen nog heel wat van je leren, Gait !
God zal je kracht geven , als je Hem erom vraagt,
Blijf openstaan ! en geef..........
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 10:32:49 pm door bloem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: oktober 20, 2010, 10:37:30 pm »
Overigens, deze is ook leuk. Lees voor tong of woord even geschreven bijdrage op het GKV-forum

Wilt niet met vélen leermeesters zijn,
broeders-en-zusters van mij,-
wetend dat wij een strenger oordeel
zullen moeten aannemen;

3:2   want in véle dingen struikelen wij allen;
als iemand in het woord niet struikelt
is hij een volmaakt man,
bij machte om ook heel het lichaam
te beteugelen;

3:3   als we de paarden
teugels in de monden leggen
om ze ons gehoorzaam te laten zijn,
wenden we daarmee heel hun lichaam;   

3:4   zie ook de schepen, die zo groot zijn
en door hevige winden
worden voortgedreven,
maar door het kleinste roer worden gewend
waarheen het believen van de stuurman wil;   

3:5   zo is ook de tong maar een klein lid
en kan ze bogen op grote dingen;
zie welk een vuur welk een
woud aansteekt!-

3:6   ook de tong is een vuur:
als de wereld der ongerechtigheid
bestaat de tong bij onze leden,
zij die heel het lichaam besmet
en het rond der schepping in brand zet,
zelf in brand gezet door de hel;   

3:7   want elke soort van wilde beesten en vogels,
reptielen en zeedieren,
wordt getemd en ís getemd
door de menselijke soort,   

3:8   maar de tong: niemand der mensen
is bij machte die te temmen,-
een rusteloos kwaad, vol dodelijk venijn!   

3:9   Met haar zegenen we de Heer en Vader, en
met haar vervloeken wij de mensen
die naar Gods gelijkenis geschapen zijn;   

3:10   uit dezelfde mond komt voort
zegen en vervloeking;
dat mag, broeders-en-zusters van mij,
níet zo wezen!   

3:11   De bron laat toch niet uit dezelfde opening
het zoete en het bittere opwellen?

mijn voorstel...over gaan tot het onderwerp en geen venijn meer?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 10:39:04 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: oktober 21, 2010, 12:16:45 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2010 om 21:58:
[...]

Niks mis mee! Ik mis rkdiak wel op dit forum. De redenen zijn mij onbekend, maar gezien de eeuwige excommunicatie moet het wel extreem ernstig zijn geweest. De Essenburgh? Is dat niet een klooster in het brabantse?

Nee, een priorij in Hierden nabij Harderwijk.
Vanuit mijn werk was ik daar ooit betrokken en kwam ik veel op die locatie.
Een Eden in deze tijd :)
100% katholiek maar zo puur wat ik daar aan geloof en inzet trof. Het heeft me mede gevormd.
Ben ik nog steeds dankbaar voor!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: oktober 21, 2010, 12:19:03 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 oktober 2010 om 22:21:
[...]

En ik weet (nog) te weinig over Anselmus om zijn uitspraak precies te kunnen plaatsen.... Maar het idee van een geloof (dat ons geschonken wordt) dat ons verstand opzoekt, daar lijkt me niets mis mee.... Maar komt daarmee al het spreken over boven van beneden??? Het geloof zelf toch in essentie niet???? (Het "geloof" als handeling - het aannemen - is menselijk (al zijn er volgens mij refo's die daar anders over denken...), maar de bron van dat geloof is dat m.i. NIET.....)

En wat Kuitert volgens mij bedoelt te zeggen is dat ALLE levensbeschouwelijke uitspraken in essentie AARDSE uitspraken zijn.... (correct me if I'm wrong, zeg ik dan tegen de "kenners" - want zoals ik al eens eerder schreef: ik fiets voor Kuitert niet naar De Slegte....)

Ik neem aan dat Hendrik NG voldoende gelezen heeft van mij om te weten dat ik geen kuiteriaan ben :)
Maar de uitspraak is inderdaad van Kuitert en kun je ook op een andere wijze lezen, zeker als je deze draad bekijkt.
Wij mensen weten niets over einddata...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:02:58 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 oktober 2010 om 20:09:
[...]

Er komt wel degelijk ook wel spreken over Boven van Boven....  Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet....
Dezelfde Kuitert sprak ook: " Wie zich op een openbaring beroept zal moeten beseffendat het altijd mensen zijn die iets voor openbaring uitgeven, en die dat terecht of ten onrechte kunnen doen. ..."

Ik denk dat in deze draad daar een gebrek aan aandacht voor is.
Bottenbley cc zegt het DUS klopt het want die man is een overtuigd christen.
Ik zal geen oordeel vellen over zijn oprechtheid en zijn christenzijn. Velen kunnen wat leren van zijn drive en passie voor Christus.
Echter, het blijft mensenwerk.
En Godswerk is geen mensenwerk.
Dat wij signalen herkennen zegt nog niet dat wij een datering kunnen toepassen.
Kijk daar dan ook mee uit.
Probeer als mens niet de tijden te duiden als in Gods agenda maar bidt voor de wederkomst.
Dat is wat kinderen van God behoren te doen.
En tot die tijd: verkondig. Wees een wandelend bewijs van Gods grootheid.
Desnoods met woorden, liever nog met daden (Mathh.25).
Laat mensen de liefde voelen en ervaren.

[ot] Er wordt veel onzin geroepen over Kuitert terwijl de man ook veel goeds heeft geschreven. Voor wie er meer over wil weten: http://www.hmkuitert.nl/
En nee, ik deel veel van zijn visie niet maar hij geeft wel te denken.
En laten we eerlijk zijn: alles wat wij weten van GOD staat in de Bijbel die door mensen is neergeschreven.
Als we werkelijk GODS grootheid zouden kunnen lezen dan zouden we als mens vergaan omdat we dat domweg niet aankunnen.....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:07:38 am »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2010 om 16:11:

Beste (geliefde) Gait;
Wat wil je met dit statement in deze draad?
De kerken lopen leeg in Nijverdal zeg je in feite.
Andere kerken groeien en zien zegen.
De PKN in Enter ken ik, een fijne gemeente. Klein en overzichtelijk. Geen grootdoenerij, gewoon: christen zijn.
Daar heb ik met plezier een aantal malen gekerkt :)
Maar als je kijkt naar dit onderwerp in deze draad, wat bedoel je dan te zeggen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:12:21 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2010 om 21:37:
[...]

Klopt, ik heb nergens die man gebasht. Ik weet niet eens wie die man is, dus ik ga uitsluitend af op de uitspraken zoals ze hier in dit draadje staan.

Gaitema wordt persoonlijk door mij een 'wilde dwaze spotter' te noemen en mij te beschuldigen 'op iemand neer te kijken' als ik ergens over in de lach schiet.

Ik schiet in de lach als mijn neefje van 5 probeert mee te zingen met engelstalige liedjes en daarbij zijn eigen 'engels' creëert omdat hj die taal niet machtig is.

Volgen Gaitema sta ik dan wild en dwaas mijn neefje te bespotten en trap ik mijn neefje de grond in omdat ik op hem neerkijk dat hij nog geen engels begrijpt.... .

Nee, ik zei dat je zo op me over komt. Dat is wat ik nog op de SPW leerde: zeg niet dat het zo is, maar zeg dat het zo op je over komt.

En ja, het komt nog steeds zo op me over. Maar het is een combinatie met eerdere oud zeer dat bij mij de emmer doet overlopen. Daarin heb ik al een indruk van je gekregen nog voor je hier aan deze discussie deel nam.

Je kan altijd pogingen wagen om deze negatieve indruk die ik momenteel van je heb weg te nemen. Tot nu toe laat je daar niet wat van blijken ben ik van mening. Let op. Ik zeg het heel eerlijk en netjes: het komt zo op mij over en het is mijn mening.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:18:01 am »

quote:

bloem schreef op 20 oktober 2010 om 22:30:
[...]

Je ziet alleen wonderen als je ervoor openstaat,
de kids in de tienerclub kunnen nog heel wat van je leren, Gait !
God zal je kracht geven , als je Hem erom vraagt,
Blijf openstaan ! en geef..........

Dank je bloem. Dit geeft me moed. We zitten ook in belangrijke tijden met de club. Belangrijke beslissingen die we moeten nemen en een zoektocht naar de juiste inhoud en verdieping voor de club. Deze bemoediging doet me goed :)

Ik geloof ook totaal niet in de uitspraak dat alles wat van boven komt van beneden komt, want dat suggereerd dat God niet bestaat of niets kan. Alles van boven geeft ons beneden kracht, dat houdt ons in de been :)
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 01:54:14 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:23:06 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2010 om 22:24:
[...]

wellicht deze tekst uit romeinen 12

Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.

Gait, volgens mij zit je even zwaar

Ik vermaande slechts, dat leerde ik van een pinksterbroeder. Ik mag me gerust beroepen op de inlevingsvermogen van een ander en ook mijn grenzen aangeven.  En dat heb ik gedaan. De honden blaffen en de karavaan gaat verder :)

Ik zat hierin ook weer te denken aan de uitspraak in de bijbel: "gooi geen parels voor de zwijnen, want ze vertrappen het en keren zich om om je aan te vallen."

De fout die we dan maken is om het op de man te spelen, maar de man is onze vijand niet. Satan en zijn hele demonenleger is de vijand.

De tieners heb ik het volgende beeld mogen verduidelijken met twee planten en een dode tak. Het kleine plantje is een mens. De grote plant is Jezus. Zo wil God ons hebben. De dode tak is Lucifer. We hebben in alles de keuze (niet éénmaal in je leven, maar keer op keer) laat jij je voeden door de dode tak, dan wordt je een dode tak. Laat jij je voeden door de grote plant, dan zal je groeien. 18 tieners luisterden. Ja, alles van boven komt van boven en laat het groeien en bloeien :)
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 01:51:47 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:38:55 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 01:07:
[...]
Beste (geliefde) Gait;
Wat wil je met dit statement in deze draad?
De kerken lopen leeg in Nijverdal zeg je in feite.
Andere kerken groeien en zien zegen.
De PKN in Enter ken ik, een fijne gemeente. Klein en overzichtelijk. Geen grootdoenerij, gewoon: christen zijn.
Daar heb ik met plezier een aantal malen gekerkt :)
Maar als je kijkt naar dit onderwerp in deze draad, wat bedoel je dan te zeggen?

Ik heb me af zitten vragen of jouw reacties en die van St. Ignatius niet voor een groot deel te maken kan hebben met een generatiekloof, want jullie zijn een stukken positiever over kerkelijk Nederland dan onze generatie en mijn generatie weer een stuk positiever dan die generatie van mijn zusje. En de generatie van mijn zusje weer een stuk positiever dan die van mijn broertje.

Ik zie achteruitgang. Het zijn de kleine clubjes van slechts enkele mensen die elkaar vinden die de opwekking vormen.

De vriend van mijn zusje komt uit de gereformeerde kerk van Enter. Het is een positieve gemeente, maar ook daar heb je een keerzijde. Ook daar wordt het minder en minder. De meerderheid van de jongeren hebben ook daar de kerk verlaten, volgens de vrouw van hun nieuwe dominee, die ik laatst nog gesproken heb.

Negatief zijn de grote ontwikkelingen op de brede weg. De smalle weg blijkt steeds smaller uit te komen, maar het is er gelukkig wel.

Dat neemt niet weg dat mensen die op een hele smalle weg moeten wandelen het behoorlijk zwaar kunnen hebben.