Auteur Topic: Uitverkiezing  (gelezen 75784 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #100 Gepost op: juli 30, 2010, 06:19:05 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 juli 2010 om 22:25:
[...]
maar schaam je niet om inhoudelijk te reageren hoor, want ik bedoelde het niet lullig! ;)

de inhoudelijkheid van dit forum is op enkele bijdragen na, wat mij betreft naar een bedenkelijk niveau gedaald, nee dank je!! IK heb een tijd gehad dat ik er redelijk intensief mee bezig was, ik zie de laatste maanden geen aanleiding meer.

Overigens verbaasd het me dat jouw inhoudelijke opvattingen zo vrijelijk in GL aan de orde kunnen komen.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #101 Gepost op: juli 30, 2010, 06:57:01 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 juli 2010 om 17:29:
[...]

Haten is een vrij breed begrip, dat zal ik niet ontkennen, maar waar het hier in essentie over gaat is de uitverkiezing. Het stond van tevoren vast dat God zijn zoon Jakob liefhad en Ezau haatte, minder - of niet lief had. Welke betekenis je ook aan het woord miseo wilt hangen, het blijft een tegenstelling van liefhebben, waardoor Mal 1,3 een bewijs voor de uitverkiezing blijft.

Haten en liefhebben zijn tegenstellingen ja. Maar net zoals je bij haten goed moet gaan kijken op wat voor manier het bedoeld wordt moet je dat ook bij liefhebben doen.
Jacob werd uitverkozen en Ezau niet. Als je Mal 1:3 neemt zou je zelfs zeggen "het tegenovergestelde van uitverkiezen". Dat klopt wel.
De vraag blijft een beetje of je het in de gewone zin van liefhebben en haten moet zien of meer in de zin van "er waren er twee en de ene krijgt, ontvangt etc. en de ander zal niet krijgen, ontvangen etc.".
Dat lijkt echter toch niet zo want:
Mal 1:4 Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid.

Wat betreft de vergelijking met Lucas 14:26 valt dit echter toch wel vrij goed op zijn plaats met wat ik daarover zei. Daar legde ik het uit als "afstand nemen van -- de affiniteit mee verliezen" en dat past wel bij het vers wat ik net citeer waar God ook nog zegt een opbouwen weer te zullen afbreken.
Dat laatste past dan ook weer in de uitleg die ik gaf voor Lucas 14:26. Daar kan een hernieuwde opbouw van de oude natuur zich willen manifesteren maar die zal dan afgebouwd moeten worden.

Ik zie dus wel dat overeenkomende bedoelingen er zijn.  In hoeverre je het allemaal per se in miseo besloten moet zien is natuurlijk de vraag; je kunt je natuurlijk gemakkelijk vergalopperen met zulke bijbedoelingen die al of niet aan een woord kleven. (Ikzelf ben iemand met belangstelling voor taal maar ik ben geen taalkundige.)
Passen doet het zo wel, vind ik.

(Maleachi was in oorsprong niet in het oud-Grieks dus daar zit ook alweer een probleem dat erbij komt wanneer je OT-teksten met NT-teksten wilt vergelijken op het niveau van bepaald woordgebruik. In principe zou een NT-tekst kunnen teruggrijpen op een OT-tekst die vervalst is door een onjuiste vertaling (al is de Septuaginta in dit opzicht waarschijnlijk zeer goed ).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #102 Gepost op: juli 30, 2010, 07:32:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 juli 2010 om 12:13:
[...]

Wat betreft de NBV en Mal 1,3 hebben ze vanuit de Hebreeuwse tekst Mal 1,3 evenals het Griekse citaat er van (Rom 9,13) beide keren naar gehaat overgezet. Indien haten zelfs dan niet haten betekent, misschien heb je dan een beter alternatief?

Luc 14,26
‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.  

Is breken hier de juiste vertaling? Het antwoord is simpelweg nee. Het wordt niet ondersteunt vanuit de grondtekst en past niet in de context.
Indien haten eigenlijk breken zou betekenen en de discipelen dus letterlijk moesten breken met hun familie, dan zou Petrus discipel onwaardig zijn geweest, daar hij een vrouw had en zijn zieke schoonmoeder (Mat 8,14) huisvestte.

Maar moet je dan zelfs je eigen leven haten? Wat wordt daar dan mee bedoelt? Is dat niet eerder op het oog van "niet zo belangrijk vinden?"

Ik kan mijn eigen leven niet letterlijk haten. Ik haat wel mijn eigen misstappen en wil graag naar Gods wil leven. Je vader en moeder zoals je omschrijft heb ik wel eens ergens gehoord, maar ik kan me niet meer heugen waar. Het zou maar zo kunnen dat Jezus daar op wees. Echt helder is het me niet. Ik zie er net zo goed in dat we niet onze eigen vader en moeder net als ons leven boven aan het lijstje moeten plaatsen. Jezus staat boven aan het lijstje en soms vraagt God dan van je om huis en haard achter te laten voor de goede zaak. Ik las vandaag nog over de eindtijd dat vader zijn kind zou verraden en kinderen hun moeder zullen aangeven vanwege het volgen van Jezus' naam.

Wat ik gisteren las in de bijbel gaat hier ook over:
Lucas 9: 59 -62

59 En Hij zeide tot een ander: Volg Mij. Maar deze zeide: Sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. 60 Maar Hij zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; maar ga gij heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En weer een ander zeide: Ik zal U volgen, Here, maar laat mij eerst afscheid nemen van mijn huisgenoten. 62 Maar Jezus zeide [tot hem]: Niemand, die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk Gods.  

NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

een vrij heftige tekst. Het komt er eigenlijk op neer dat als Jezus het wil, dat we letterlijk alles achter ons laten.

Voor mij wel confronterend om te lezen, omdat ik juist die dag in gedachten was over misstappen van 2 a 3 jaar terug met mogelijke gevolgen voor vandaag. Los laten van het geen achter je ligt is echter ook weer heel bevrijdend. Dan zal mijn verleden dan ook wel zo moeten zijn. ik geloof in ieder geval dat God het ten goed keert, waar wij in de mist gegaan zijn. Het zijn harde levenslessen. God had dat allemaal al in zijn grote plan met de wereld ingecalculeerd.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2010, 07:42:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #103 Gepost op: juli 30, 2010, 07:48:30 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 juli 2010 om 18:57:
[...]

Haten en liefhebben zijn tegenstellingen ja. Maar net zoals je bij haten goed moet gaan kijken op wat voor manier het bedoeld wordt moet je dat ook bij liefhebben doen.
Jacob werd uitverkozen en Ezau niet.
Er schoot me te binnen van Kaïn en Abel. Net als met Jacob en Ezau was de overeenkomst volgens mij ook het manier van offeren. Abel offerde met overgave en Kaïn toch meer uit gewoonte met meer oog voor zijn eigen situatie. Volgens mij was dat ook het probleem met Ezau. Jacob was veel intenser me God en met meer overgave op Hem gericht. Hoewel Ezau vooral met zijn eigen leven bezig was. God had daardoor veel meer met Abel en Jacob. Echter had God wel contact met Kaïn. Hij ging ook met Hem een weg en beloofde hem bescherming toe. Zo'n direct contact dat Kaïn met God had is nog om jaloers op te worden, vindt ik.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #104 Gepost op: juli 30, 2010, 07:49:25 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2010 om 18:19:
Overigens verbaasd het me dat jouw inhoudelijke opvattingen zo vrijelijk in GL aan de orde kunnen komen.
Wellicht kun je voor dergelijke opmerkingen in het vervolg een topic report aanmaken zodat je de discussie niet onnodig frustreert.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #105 Gepost op: juli 30, 2010, 07:55:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 juli 2010 om 19:32:

59 En Hij zeide tot een ander: Volg Mij. Maar deze zeide: Sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. 60 Maar Hij zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; maar ga gij heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En weer een ander zeide: Ik zal U volgen, Here, maar laat mij eerst afscheid nemen van mijn huisgenoten. 62 Maar Jezus zeide [tot hem]: Niemand, die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk Gods.  

NBG-vertaling 1951

een vrij heftige tekst. Het komt er eigenlijk op neer dat als Jezus het wil, dat we letterlijk alles achter ons laten.

Dat vraag ik mij af, want Petrus was gehuwd en huisvestte zijn zieke schoonmoeder dus hoe zit dat? En wat nou als de hele familie christen werd, wie bleef er dan nog over om achter te laten?

Nee, ook hier wordt naar mijn bescheiden mening het Jodendom bedoeld en niet je naasten, want er staat immers heb uw naasten lief als uzelf en hoe kunnen we onze naasten liefhebben als we hen verlaten?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #106 Gepost op: juli 30, 2010, 08:07:48 pm »

quote:

[...]

Maar moet je dan zelfs je eigen leven haten? Wat wordt daar dan mee bedoelt? Is dat niet eerder op het oog van "niet zo belangrijk vinden?"

Ik kan mijn eigen leven niet letterlijk haten.

Ook ik kan dat niet Gait en naar mijn inzicht heeft Jezus dat zo ook niet bedoeld want Paulus schreef.

1 Tim 6,8
Wij hebben voedsel en kleren, laten we daar tevreden mee zijn.

Dat kan ik niet rijmen met het haten van mijn leven, want iemand die tevreden is met wat hij heeft, die haat het niet. En als we het leven op aarde moeten haten, wat dan te denken van het eeuwige?

Nee, ook hier wordt met het leven de vorige wandel van de eerste christenen bedoeld, namelijk het Jodendom.

quote:

Ik haat wel mijn eigen misstappen en wil graag naar Gods wil leven. Je vader en moeder zoals je omschrijft heb ik wel eens ergens gehoord, maar ik kan me niet meer heugen waar. Het zou maar zo kunnen dat Jezus daar op wees. Echt helder is het me niet. Ik zie er net zo goed in dat we niet onze eigen vader en moeder net als ons leven boven aan het lijstje moeten plaatsen. Jezus staat boven aan het lijstje en soms vraagt God dan van je om huis en haard achter te laten voor de goede zaak. Ik las vandaag nog over de eindtijd dat vader zijn kind zou verraden en kinderen hun moeder zullen aangeven vanwege het volgen van Jezus' naam.
De Joden stonden de eerste christenen letterlijk naar het leven en dat waren ook allemaal Joden. In die tijd stonden familieleden elkaar naar het leven en daarom zei Petrus in Handelingen 2 ook dat zij zich in de laatste dagen bevonden. Hoe zou God ooit van ons kunnen vragen om onze biologische ouders te haten die ons gevoed hebben toen we kinderen waren?

quote:

NBG-vertaling 1951

Voor mij wel confronterend om te lezen, omdat ik juist die dag in gedachten was over misstappen van 2 a 3 jaar terug met mogelijke gevolgen voor vandaag. Los laten van het geen achter je ligt is echter ook weer heel bevrijdend. Dan zal mijn verleden dan ook wel zo moeten zijn. ik geloof in ieder geval dat God het ten goed keert, waar wij in de mist gegaan zijn. Het zijn harde levenslessen. God had dat allemaal al in zijn grote plan met de wereld ingecalculeerd.
Ook hiermee wordt het oude verbond bedoeld, want onze ouders en broers en zussen zijn ook christelijk. Dus wat blijft er over om achter ons te laten?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #107 Gepost op: juli 30, 2010, 08:08:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 juli 2010 om 19:55:
[...]

Dat vraag ik mij af, want Petrus was gehuwd en huisvestte zijn zieke schoonmoeder dus hoe zit dat? En wat nou als de hele familie christen werd, wie bleef er dan nog over om achter te laten?

Nee, ook hier wordt naar mijn bescheiden mening het Jodendom bedoeld en niet je naasten, want er staat immers heb uw naasten lief als uzelf en hoe kunnen we onze naasten liefhebben als we hen verlaten?

In dat geval zegt het niets over mijzelf. Echter die laatste opmerking treft wel persoonlijk: als je achterom blijft kijken naar het geen achter je ligt, dan ben je inderdaad niet geschikt. Ik zat er over na te denken: hoe kan je toekomst gericht zijn als je steeds maar blijft tobben over het verleden?

Ik denk dat Jezus hier inderdaad een diepere betekenis gaf, maar wel richting ons allemaal. Ik moest ook denken aan Abraham, die huis en haard moest verlaten om Gods weg te volgen. Maar ook Paulus moest dat doen. Het kan zijn dat Jezus je roept en dat je vanwege die keuze soms iets kostbaars achter moet laten. Veel moslims die bijvoorbeeld er voor kiezen om Jezus te volgen worden door hun familie verstoten. Ik las eens een verhaal van een moeder die dag in, dag uit in rauwkleren loopt, omdat haar zoon christen was geworden. Als moslimvrouw was voor haar een kind gestorven.

Het kan zo zijn dat dit het gevolg is, maar dat zal per situatie verschillen. Des al niet te min, vond ik het nogal wat wat Jezus hier tegen deze twee mensen zei.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #108 Gepost op: juli 30, 2010, 08:14:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 juli 2010 om 20:08:
[...]

In dat geval zegt het niets over mijzelf. Echter die laatste opmerking treft wel persoonlijk: als je achterom blijft kijken naar het geen achter je ligt, dan ben je inderdaad niet geschikt. Ik zat er over na te denken: hoe kan je toekomst gericht zijn als je steeds maar blijft tobben over het verleden?

Als je gelooft ben je geschikt.

1 Tim 4,10
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad, omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.

quote:

Ik denk dat Jezus hier inderdaad een diepere betekenis gaf, maar wel richting ons allemaal. Ik moest ook denken aan Abraham, die huis en haard moest verlaten om Gods weg te volgen. Maar ook Paulus moest dat doen. Het kan zijn dat Jezus je roept en dat je vanwege die keuze soms iets kostbaars achter moet laten. Veel moslims die bijvoorbeeld er voor kiezen om Jezus te volgen worden door hun familie verstoten. Ik las eens een verhaal van een moeder die dag in, dag uit in rauwkleren loopt, omdat haar zoon christen was geworden. Als moslimvrouw was voor haar een kind gestorven.

Het kan zo zijn dat dit het gevolg is, maar dat zal per situatie verschillen. Des al niet te min, vond ik het nogal wat wat Jezus hier tegen deze twee mensen zei.
Kun jij mij dan vertellen waarom Petrus zijn vrouw niet verlaten had?
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2010, 08:16:08 pm door Piebe »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #109 Gepost op: juli 31, 2010, 12:21:09 am »

quote:

[...]

Ik kan mijn eigen leven niet letterlijk haten.

Volgens mij wordt hier bedoeld je leven naar oude natuur. Dat is denk ik wat hier met "eigen leven" wordt bedoeld. Als je eigenlijk best tevreden bent wil je die oude natuur eigenlijk niet afleggen of tenminste ondergeschikt laten worden.
Ermee "breken" zoals de NBV zegt vind ik dan echt niet zo slecht uitgedrukt voor als je wel de verandering wilt starten.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 01:46:57 am door Trajecto »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #110 Gepost op: juli 31, 2010, 03:10:50 am »

quote:

Piebe schreef op 30 juli 2010 om 20:07:
[...]

Ook ik kan dat niet Gait en naar mijn inzicht heeft Jezus dat zo ook niet bedoeld want Paulus schreef.

1 Tim 6,8

Dat kan ik niet rijmen met het haten van mijn leven, want iemand die tevreden is met wat hij heeft, die haat het niet. En als we het leven op aarde moeten haten, wat dan te denken van het eeuwige?
1Tim 6:8-10
Maar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmede vergenoegd zijn.
Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken.

Je moet met het allernodigste tevreden zijn. Maar niet tevreden en daarmee uit. Nee de geestelijke honger moet er zijn! Het egocentrische schatten-vergaren echter is oude natuur en dat moet je niet laten regeren, integendeel dat moet je "haten".

Marjo

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #111 Gepost op: juli 31, 2010, 03:44:04 am »
Iemand schreef: God voedt zijn kinderen met honger. ...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #112 Gepost op: juli 31, 2010, 04:00:12 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 juli 2010 om 03:10:
[...]

Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken.

Je moet met het allernodigste tevreden zijn. Maar niet tevreden en daarmee uit. Nee de geestelijke honger moet er zijn! Het egocentrische schatten-vergaren echter is oude natuur en dat moet je niet laten regeren, integendeel dat moet je "haten".
Die teksten gaan natuurlijk over de eerste christenen die voor hun bekering het Jodendom praktiseerden, want wat zou iemand moeten haten die als christen geboren is?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #113 Gepost op: juli 31, 2010, 05:09:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 juli 2010 om 20:14:
[...]

Als je gelooft ben je geschikt.

1 Tim 4,10
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad, omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.

[...]

Kun jij mij dan vertellen waarom Petrus zijn vrouw niet verlaten had?
Niet elke situatie is het zelfde. Kijk maar naar dat verhaal. Jezus gebood letterlijk de twee mannen achter hem aan te gaan, tenkoste van van die begravenis en het afscheid nemen van ouders. Dat valt mij op. Kan je om heen draaien, maar Jezus zei het hen ook letterlijk, en daarop volgt: "iedereen die achterom blijft kijken is niet geschikt om Jezus te volgen." Als ik dat betrek op mij zelf: "dat klopt." Tobben over fouten in het verleden staat je alleen maar in de weg om nieuwe wegen in te slaan. Het remt bij mij in ieder geval af en maakt me somber gestemd. Geloven en bekeren is ook loslaten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #114 Gepost op: juli 31, 2010, 05:23:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 juli 2010 om 20:07:

1 Tim 6,8

Nee, ook hier wordt met het leven de vorige wandel van de eerste christenen bedoeld, namelijk het Jodendom.

Maar ook wij kunnen leven als joden, namelijk door het houden van regels, inplaats van te handelen uit geloof. Door te houden aan de regels wordt het een slavenjuk op onze schouders dat we niet dragen kunnen. We zijn namelijk niet perfect, dus hebben we de genade nodig, om daaruit te groeien in de vrucht van de Geest.

quote:

De Joden stonden de eerste christenen letterlijk naar het leven en dat waren ook allemaal Joden. In die tijd stonden familieleden elkaar naar het leven en daarom zei Petrus in Handelingen 2 ook dat zij zich in de laatste dagen bevonden. Hoe zou God ooit van ons kunnen vragen om onze biologische ouders te haten die ons gevoed hebben toen we kinderen waren?
Daarom zou in dat geval ook dat niet zo bedoelt worden. Ik leerde echter als kind al van mijn ouders dat ik eigen maar één papa heb en dat God dat is. Zij hebben mij van Hem gekregen en als hij me roept, dan moet ik achter Hem aangaan. Hij staat boven hen zeiden ze tegen me.
Dat is ook God op de eerste plaats zetten en als het moet zelfs je huis verlaten, net als Abraham. Als het van God moet. Het is geen regel voor elk gezin.

quote:

Ook hiermee wordt het oude verbond bedoeld, want onze ouders en broers en zussen zijn ook christelijk. Dus wat blijft er over om achter ons te laten?
Onze misstappen van onze oude natuur in ieder geval. De oude natuur waarin we geboren werden en nog door het evangelie van Christus in beweging moest worden gebracht, of beter gezegd: opnieuw geboren worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #115 Gepost op: juli 31, 2010, 05:26:07 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 juli 2010 om 00:21:
[...]

Volgens mij wordt hier bedoeld je leven naar oude natuur. Dat is denk ik wat hier met "eigen leven" wordt bedoeld. Als je eigenlijk best tevreden bent wil je die oude natuur eigenlijk niet afleggen of tenminste ondergeschikt laten worden.
Ermee "breken" zoals de NBV zegt vind ik dan echt niet zo slecht uitgedrukt voor als je wel de verandering wilt starten.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar volgens mij zit er nog iets in. Namelijk kan je heel tevreden zijn met je leven in een vakantie of met je hobbies. Dat mag wel, maar het is ondergeschikt aan het werk van Jezus Christus. Een vakantie of een hobbie moet geen reden zijn om geen tijd te hebben voor Jezus.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 05:26:59 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #116 Gepost op: juli 31, 2010, 05:42:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 juli 2010 om 17:23:
Onze misstappen van onze oude natuur in ieder geval. De oude natuur waarin we geboren werden en nog door het evangelie van Christus in beweging moest worden gebracht, of beter gezegd: opnieuw geboren worden.
Luister Gait, jij bent als baby gedoopt en reeds geboren in Christus, maar degenen aan wie het evangelie verkondigd werd waren dat niet en hadden voor hun bekering een ander geloof en leven. Dat is een essentieel verschil tussen hen en ons wat we niet over het hoofd dienen te zien! Hoe word jij wedergeboren in Christus als je vanaf je geboorte al geboren in Christus was?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #117 Gepost op: juli 31, 2010, 05:46:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 juli 2010 om 17:26:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar volgens mij zit er nog iets in. Namelijk kan je heel tevreden zijn met je leven in een vakantie of met je hobbies. Dat mag wel, maar het is ondergeschikt aan het werk van Jezus Christus. Een vakantie of een hobbie moet geen reden zijn om geen tijd te hebben voor Jezus.
Nogmaals, het evangelie is verkondigd aan mensen die voor hun bekering tot een ander geloof behoorden. Is jouw oude natuur dezelfde als die van een Jood, Boeddhist of een Moslim die zich bekeerd? Het woord 'oude natuur' moet wel in de context en tijd geplaatst worden waarin het geschreven werd, namelijk aan overwegend Joodse mensen die zich bekeerden tot het christendom. Door hun oude natuur en de onze één op één te zetten doe je de feiten geen recht en dat zou je toch niet moeten willen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #118 Gepost op: juli 31, 2010, 07:44:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 juli 2010 om 17:42:
[...]

Luister Gait, jij bent als baby gedoopt en reeds geboren in Christus, maar degenen aan wie het evangelie verkondigd werd waren dat niet en hadden voor hun bekering een ander geloof en leven. Dat is een essentieel verschil tussen hen en ons wat we niet over het hoofd dienen te zien! Hoe word jij wedergeboren in Christus als je vanaf je geboorte al geboren in Christus was?

Kijk, dit vindt ik nu zelf persoonlijk (...), ik durf het hier niet hard op te beweren :)

Je ouders kunnen niet voor je kiezen of je in Christus bent of niet. Je bent ik Christus als je een band met Jezus hebt uit genade. Er zijn heel wat gedoopte baby's die geen kinderen van God zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #119 Gepost op: juli 31, 2010, 07:50:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 juli 2010 om 17:46:
[...]

Nogmaals, het evangelie is verkondigd aan mensen die voor hun bekering tot een ander geloof behoorden. Is jouw oude natuur dezelfde als die van een Jood, Boeddhist of een Moslim die zich bekeerd? Het woord 'oude natuur' moet wel in de context en tijd geplaatst worden waarin het geschreven werd, namelijk aan overwegend Joodse mensen die zich bekeerden tot het christendom. Door hun oude natuur en de onze één op één te zetten doe je de feiten geen recht en dat zou je toch niet moeten willen?

Ik denk dat we hier een fundamenteel inzichtverschil hebben. Ik geloof dat niet alle christenen echte christenen zijn. Ik geloof dat als ik zou zijn gebleven zoals ik de afgelopen jaren was, dat wil zeggen: "niet breken met zonden", dat ik daarmee bewezen zou hebben geen kind van God te zijn.

Denk nu eens in, officieel is meer dan de helft van de Nijverdallers gedoopt, maar slechts 3 procent van de Rotterdammers zie je in de kerk. Bij de katholieken heb je het laagste percentage doopleden dat naar de kerk gaat, dus laten we optimistisch genomen beweren dat ongeveer 30 procent van de Rotterdammers gedoopt zijn. Betekend het dan automatisch dat er in Katwijk, Nijverdal en Rijssen verhoudingsgewijs veel meer kinderen van God leven, dan in Rotterdam?

Onzin. Het gaat niet om de doophandeling, maar om het in Christus zijn. Als je niet in Christus bent heb je de overéénkomst met satan dat je niet zult breken met je zonden en beland je met hem in de eerste en de tweede dood.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 07:52:41 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #120 Gepost op: juli 31, 2010, 07:51:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 juli 2010 om 19:44:
[...]
Je ouders kunnen niet voor je kiezen of je in Christus bent of niet. Je bent ik Christus als je een band met Jezus hebt uit genade. Er zijn heel wat gedoopte baby's die geen kinderen van God zijn.

Hoe zie je dit dan Gait?

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #121 Gepost op: juli 31, 2010, 07:56:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 juli 2010 om 19:51:
[...]

Hoe zie je dit dan Gait?

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

We moeten ook lezen met een rechtvaardig hart. In het oude testament werd God boos op zijn volk omdat het beweerde dat een kind van een zondaar verloren ging vanwege de zonden van zijn vader. God zei toen heel duidelijk dat als een vader afkeert van God en in die staat overlijd en zijn kind gehoorzaamd God, dat dan de vader verloren is, maar zijn kind zal leven. Andersom ook beweerde Hij dat als een Vader trouw is aan God, maar zijn kind zondigt en sterft in die staat, dat dan de Vader zal leven en zijn kind verloren zal gaan.

Zou God toch opeens het volk waarop Hij boos was alsnog gelijk gaan geven?

Een kind is heilig als het vast houdt aan de heiligheid, maar is zondig als het er mee breekt.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 07:59:04 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #122 Gepost op: juli 31, 2010, 10:19:02 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 juli 2010 om 16:00:

quote:

Trajecto:

Die teksten gaan natuurlijk over de eerste christenen die voor hun bekering het Jodendom praktiseerden, want wat zou iemand moeten haten die als christen geboren is?

Die teksten werden gesproken tot de eerste christenen die voor hun bekering het Jodendom praktiseerde of heiden waren, maar dat betekent niet dat iemand die uit een christelijk gezin komt ze wel uit z'n bijbel kan scheuren.
De oude natuur is er in ons allen en zal als we niet kiezen -- en blijven kiezen  -- om hem niet de overhand te laten nemen, steeds wél de overhand gaan nemen. Onderschat dat niet. Zie ook wat ik al zei over de oude natuur hier:
Trajecto in "Verhouding tussen de Zoon, de Vader en God"

Daar praatte ik uitgebreider over de oude natuur en dat is dus helemaal niet iets wat weg is omdat je als kind bent gedoopt of omdat je ouders christenen zijn. Zo is dat niet.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #123 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:08:00 am »

quote:

Trajecto schreef op 31 juli 2010 om 22:19:
[...]

Die teksten werden gesproken tot de eerste christenen die voor hun bekering het Jodendom praktiseerde of heiden waren, maar dat betekent niet dat iemand die uit een christelijk gezin komt ze wel uit z'n bijbel kan scheuren.

Beste Trajecto, tussen de teksten in de juiste tijd en context plaatsen (waar ik een groot voorstander van ben) en ze uit je Bijbel scheuren zit een wereld van verschil! Wanneer er in de Bijbel gesproken wordt van de natuur, bedoelt men daar niet de gehele mensheid mee. Er zijn verschillende naturen, dat wordt heel duidelijk gedemonstreerd in het volgende vers.

Rom 11,24
Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!

Paulus onderscheidt zijn gehoor grofweg in twee naturen, namelijk Joden en Grieken, welke in Christus één volk worden. Wanneer Paulus als Jood zijnde spreekt van zijn oude natuur bedoelt hij dus de edele olijfboom en een Griek hoorde van nature bij de wilde olijfboom. Een wilde- en een edele olijfboom behoren tot dezelfde soort, maar ze zijn niet identiek.

quote:

De wilde olijfboom (Olea europeae var.oleaster of sylvestris) is een laagblijvende struik met doornige, vierkantige takken die een bijna rechte hoek vormen. De bladeren zijn breder, maar kleiner dan die van de cultuurvorm. In Spanje en op Corsica kunnen we deze wilde soort nog vinden.

De gecultiveerde (edele) olijfboom (Olea europeae var. sativa) is een traaggroeiende loofboom die ongeveer 10 m hoog wordt. Typerend zijn de schilderachtige, bizarre, vaak gespleten stammen van de oude exemplaren. Dat komt door een schimmel (polyporus fulvus var.olea) die zich in de schors nestelt. De aangetaste plekken moeten eruit gesneden worden zodat uiteindelijk bizarre stamvormen ontstaan. De olijfboom is bijzonder levenskrachtig en behoort tot de cultuurplanten die het langst kunnen leven.

http://www.stemderbomen.nl/images/olijf-bloemen.jpg

-Bron-
Wanneer je claimt dat de oude natuur van de Joden dezelfde is als de mijne, dan zeg je in feite dat de Heidenen ook natuurlijke afstammelingen van de edele olijfboom zijn en dat is een gewaagde stelling. Daarom onderscheid ik twee naturen van elkaar in navolging van Paulus, te weten Joden en Grieken die in de eerste eeuw dezelfde nieuwe natuur in Christus kregen, maar een oude identiteit hadden die van elkaar verschilde. Zo waren de Grieken niet onder de wet en de Joden wel, dus als Paulus schrijft 'door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde' (Rom 7,14) dan bedoelt hij de edele olijfboom, die zoals we hebben gezien te onderscheiden is van de wilde. Er is een verschil tussen de Joodse natuur en de Griekse natuur en om de teksten juist te interpreteren is het van belang ons daar van bewust te zijn. Voordat we aan de haal gaan met de verzen is het raadzaam om ons af te vragen of het gericht was aan Joden of aan Grieken. Dit betekent niet dat we de teksten voor Joden er wel uit kunnen scheuren, want wat aan de Joden toevertrouwd is, is ook in het belang van de Grieken en wat aan de Grieken geschreven is eveneens in het voordeel van de Joden.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 11:30:31 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #124 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:23:01 am »

quote:

gaitema schreef op 31 juli 2010 om 19:56:
[...]

We moeten ook lezen met een rechtvaardig hart. In het oude testament werd God boos op zijn volk omdat het beweerde dat een kind van een zondaar verloren ging vanwege de zonden van zijn vader. God zei toen heel duidelijk dat als een vader afkeert van God en in die staat overlijd en zijn kind gehoorzaamd God, dat dan de vader verloren is, maar zijn kind zal leven. Andersom ook beweerde Hij dat als een Vader trouw is aan God, maar zijn kind zondigt en sterft in die staat, dat dan de Vader zal leven en zijn kind verloren zal gaan.

Zou God toch opeens het volk waarop Hij boos was alsnog gelijk gaan geven?

Een kind is heilig als het vast houdt aan de heiligheid, maar is zondig als het er mee breekt.

Hier moest ik even goed over nadenken. Jezus zei tegen de Joden '....maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36) en dat is duidelijke taal.
Het citaat van Paulus heeft naar mijn idee betrekking op naaste familie, zoals Noach, die rechtvaardig was in God zijn ogen en samen met zijn familie gered werd toen de rest verging.
Dus nee, God geeft het volk waarop hij boos was geen gelijk, maar hij redt de christenen en hun gezinnen uit hen, evenals de gelovige heidenen en familie, want God is een behouder van mensen.

1 Tim 4,10
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 11:28:17 am door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #125 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:27:23 am »
Maar dit geeft dus wel aan dat we een oude natuur hebben. Wij strijden tegen onze oude natuur die niet in Christus is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #126 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:40:29 am »

quote:

gaitema schreef op 01 augustus 2010 om 11:27:
Maar dit geeft dus wel aan dat we een oude natuur hebben. Wij strijden tegen onze oude natuur die niet in Christus is.

Wij hebben eigenschappen die niet uit God zijn, maar wij kennen geen vorige levenswijze zoals de Joden en de Grieken uit de eerste eeuw. Toen wij geboren werden was het christendom al gevestigd en zij waren de eersten. Deze eerste christenen kregen letterlijk een nieuwe natuur, namelijk het christendom en hun oude natuur was een ander geloof. Vergelijk het met een moslim en een boeddhist die christen worden, zij geven hun oude natuur op en krijgen een nieuwe. In het geval van de moslim betekent de oude natuur veel bidden en strikte regels om na te leven en de boeddhist zijn oude natuur is weer geheel anders.
Wij hebben geen oude natuur omdat we geboren zijn in een tijdperk waarin het christendom reeds gevestigd is, doch hebben we wel eigenschappen die niet uit God zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 11:41:56 am door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #127 Gepost op: augustus 01, 2010, 04:51:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 augustus 2010 om 11:40:
[...]

Wij hebben eigenschappen die niet uit God zijn, maar wij kennen geen vorige levenswijze zoals de Joden en de Grieken uit de eerste eeuw. Toen wij geboren werden was het christendom al gevestigd en zij waren de eersten. Deze eerste christenen kregen letterlijk een nieuwe natuur, namelijk het christendom en hun oude natuur was een ander geloof. Vergelijk het met een moslim en een boeddhist die christen worden, zij geven hun oude natuur op en krijgen een nieuwe. In het geval van de moslim betekent de oude natuur veel bidden en strikte regels om na te leven en de boeddhist zijn oude natuur is weer geheel anders.
Wij hebben geen oude natuur omdat we geboren zijn in een tijdperk waarin het christendom reeds gevestigd is, doch hebben we wel eigenschappen die niet uit God zijn.

Je kan ook opgroeien in een christelijk nest, zonder zelf christen te zijn. Als je dan er voor kiest toch een christen te worden, dan laat je een oude natuur in de steek. Zo heb ik een jongen op de club gehad die nog zoekende was. Toen hij een atheïstische vriendin kreeg gleed hij van het geloof af. Hij raakte zelfs aan de drugs. Op een dag bekeerde hij, brak met zijn verkeerde vrienden en zijn vriendin. Hij besloot om de kerk weer te bezoeken en een alphacursus te gaan volgen. Hij keerde zo zijn oude natuur de rug toe.

Het is wel wat ingewikkelder met iemand die christelijk opgroeid en eigenlijk nooit zijn geloof de rug heeft toegekeerd. Dat zou ik kunnen zijn, maar ik heb toch ook moeten vaststellen voor mezelf dat mijn leven teveel op slechts feitenkennis gebaseerd was. Ik geloofde wel, maar kende de liefde nog niet zo goed. De liefdeloosheid en het nutteloze in mijn leven moest nog gebroken worden. Dat lukt me steeds beter uit een meer doorleeft geloof, als wat ik daarvoor had.

Die liefdeloze en nutteloze in mij zou ik voor mezelf wel mijn oude natuur kunnen noemen, al is het een natuur die eigenlijk vooral later in mijn leven gekomen was, naarmate ik juist ouder werd. Vooral vanaf mijn pubertijd. Daarvoor was ik  iemand met een kinds geloof en kinds gedrag. Dat kindse geloof werd in mijn pupertijd behoorlijk op de proef gesteld. Ik was echt God een beetje kwijt. Ik geloofde wel, maar wist er geen raad mee.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 04:54:44 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #128 Gepost op: augustus 02, 2010, 12:15:18 am »

quote:

Piebe schreef op 01 augustus 2010 om 11:08:
[...]

Beste Trajecto, tussen de teksten in de juiste tijd en context plaatsen (waar ik een groot voorstander van ben) en ze uit je Bijbel scheuren zit een wereld van verschil!
Oké ik gebruikte het uitscheuren omdat het leek of je de tekst in Timoteüs als niet van toepassing op ons zag en dat is hij wel volgens mij.

quote:

Wanneer er in de Bijbel gesproken wordt van de natuur, bedoelt men daar niet de gehele mensheid mee. Er zijn verschillende naturen, dat wordt heel duidelijk gedemonstreerd in het volgende vers.

Rom 11,24
Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!

Paulus onderscheidt zijn gehoor grofweg in twee naturen, namelijk Joden en Grieken, welke in Christus één volk worden. Wanneer Paulus als Jood zijnde spreekt van zijn oude natuur bedoelt hij dus de edele olijfboom en een Griek hoorde van nature bij de wilde olijfboom. Een wilde- en een edele olijfboom behoren tot dezelfde soort, maar ze zijn niet identiek.

Nee. Wat je nu zegt is een andere kwestie dan waarom het gaat als we spreken van de "oude natuur". Waar je het nu over hebt is het verschil tussen Joden en heidenen waar Paulus dan de edele en de wilde olijfboom als symbool voor neemt.
Dat is echter een andere manier van in categorieën delen die je goed moet onderscheiden en niet moet verwarren met de "oude natuur" van iemand.
In je post Piebe in "Uitverkiezing"
zeg je aan het eind: Wij hebben geen oude natuur omdat we geboren zijn in een tijdperk waarin het christendom reeds gevestigd is, doch hebben we wel eigenschappen die niet uit God zijn.

Zo te zien bedoel je daar juist te duiden op wat men verstaat onder "oude natuur" al ken je de term kennelijk niet.
Alles wat "niet uit God is" al het aardse egocentrische zelfhandhavende ik ben ik en ik moet genot macht en rijdom hebben, dat is wat ik bedoel met "oude/menselijke natuur" en dat hebben we allemaal.
Het begrip "oude natuur" is niet zomaar door mijzelf zo verzonnen maar je kunt het bijvoorbeeld ook vinden op deze bijbelstudie-site:  www.bijbelstudie.org

Een citaat uit die site over hetgeen we nu bespeken:

quote:

Twee tegengestelde "naturen"
Je OUDE NATUUR is het totaal van al je zondige, ik-gerichte neigingen en gedragspatronen. Die oude natuur heeft zich gedurende je voorgaande levensjaren stevig genesteld in alle uithoeken van je hart. In het Nieuwe Testament wordt de oude natuur ook wel "vlees" genoemd omdat het vaak de lichamelijk gevoelde verlangens zijn die je van God aftrekken. Je oude natuur is alles wat uit is op het bevredigen van het eigen ik, zonder rekening te houden met God of medemens. Je oude natuur steunt op eigen krachtbronnen en is de invalspoort van de zonde. Je oude natuur staat open voor verleidingen, die indirect van satan afkomstig zijn (Op.12:9).
Je NIEUWE NATUUR is je gerichtheid op God en natuur staat dan ook in regelrechte verbinding met de Heilige Geest, die in elke wedergeboren persoon woont. De nieuwe natuur motiveert je om God en je medemens lief te hebben. Hij put zijn kracht uit God en stelt je in staat om het goede te doen (gerechtigheid). Je nieuwe natuur kort na je wedergeboorte nog niet zo invloedrijk als je oude natuur, die zich al zoveel jaren in je hart heeft genesteld.

quote:

Wanneer je claimt dat de oude natuur van de Joden dezelfde is als de mijne, dan zeg je in feite dat de Heidenen ook natuurlijke afstammelingen van de edele olijfboom zijn en dat is een gewaagde stelling.

Allemaal afstammend van Adam en Eva zouden we kunnen zeggen. ;)
Maar goed, die kwestie van de edele olijfboom is dus niet waarom het gaat, nu.

quote:

Daarom onderscheid ik twee naturen van elkaar in navolging van Paulus, te weten Joden en Grieken die in de eerste eeuw dezelfde nieuwe natuur in Christus kregen, maar een oude identiteit hadden die van elkaar verschilde. Zo waren de Grieken niet onder de wet en de Joden wel, dus als Paulus schrijft 'door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde' (Rom 7,14) dan bedoelt hij de edele olijfboom, die zoals we hebben gezien te onderscheiden is van de wilde. Er is een verschil tussen de Joodse natuur en de Griekse natuur en om de teksten juist te interpreteren is het van belang ons daar van bewust te zijn. Voordat we aan de haal gaan met de verzen is het raadzaam om ons af te vragen of het gericht was aan Joden of aan Grieken. Dit betekent niet dat we de teksten voor Joden er wel uit kunnen scheuren, want wat aan de Joden toevertrouwd is, is ook in het belang van de Grieken en wat aan de Grieken geschreven is eveneens in het voordeel van de Joden.
Helaas! Maar toch nee!
Rom 7:14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde.
Heeft Paulus het hier over zijn loot zijn van de edele olijfboom. Wordt hij daardoor uitgeleverd aan de zonde? Nee toch? Dus waar heeft hij het dan over? Dan heeft hij het over de algemene "oude natuur"!
Door de "oude natuur" is Paulus, maar niet alleen Paulus -- hij had ook "je" of  "men" hier kunnen zeggen hier -- gekluisterd aan de zonde.

Het is zeker goed om je bewust te zijn aan wie Paulus een brief gericht heeft maar behalve als hij het specifiek over die kwestie van de olijfboom heeft zal hij als hij het woord "natuur" gebruikt niet die kwestie bedoelen.

Halen we nog even die verzen erbij waarover ik het al had:

Hier gaat het om de algemene zaak van "oude(/menselijke) natuur", het niet-goddelijke. Het geobsedeerd worden door geld en rijkdom e.d. zoals ik in een vorige post al zei.
In het eerste vers wordt bedoeld dat je met het minimale wat je wel nodig hebt om niet fysiek ten onder te gaan tevreden moet zijn. "Haten" moet je echter waarover het gaat in de volgende verzen.
Dat is algemeen bedoeld niet alleen voor de eerste christenen, maar christenen die in christelijke omgeving geboren zijn moeten zich het net zo goed aantrekken.
De oude natuur neemt "gewoon" weer opnieuw de leiding in handen wanneer je niet oppast!
Paulus noemt hier wel niet de term oude natuur, maar hij heeft het er wel over.
(Dat de eerste christenen hun vroegere joodse leven zouden moeten haten, is volstrekt niet wat de boodschap is van deze verzen.)

Lees ook bijvoorbeeld deze pagina:
http://gebedsbroeders.nl/...tuur-versus-nieuwe-natuur

Daar lees je direct al dat de oude natuur iets algemeens is en echt niet iets wat je niet hebt wanneer je in christelijke kring geboren bent.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 12:52:06 am door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #129 Gepost op: augustus 02, 2010, 05:45:05 am »

quote:

gaitema schreef op 01 augustus 2010 om 16:51:
[...]

Je kan ook opgroeien in een christelijk nest, zonder zelf christen te zijn. Als je dan er voor kiest toch een christen te worden, dan laat je een oude natuur in de steek. Zo heb ik een jongen op de club gehad die nog zoekende was. Toen hij een atheïstische vriendin kreeg gleed hij van het geloof af. Hij raakte zelfs aan de drugs. Op een dag bekeerde hij, brak met zijn verkeerde vrienden en zijn vriendin. Hij besloot om de kerk weer te bezoeken en een alphacursus te gaan volgen. Hij keerde zo zijn oude natuur de rug toe.

Het is wel wat ingewikkelder met iemand die christelijk opgroeid en eigenlijk nooit zijn geloof de rug heeft toegekeerd. Dat zou ik kunnen zijn, maar ik heb toch ook moeten vaststellen voor mezelf dat mijn leven teveel op slechts feitenkennis gebaseerd was. Ik geloofde wel, maar kende de liefde nog niet zo goed. De liefdeloosheid en het nutteloze in mijn leven moest nog gebroken worden. Dat lukt me steeds beter uit een meer doorleeft geloof, als wat ik daarvoor had.

Die liefdeloze en nutteloze in mij zou ik voor mezelf wel mijn oude natuur kunnen noemen, al is het een natuur die eigenlijk vooral later in mijn leven gekomen was, naarmate ik juist ouder werd. Vooral vanaf mijn pubertijd. Daarvoor was ik  iemand met een kinds geloof en kinds gedrag. Dat kindse geloof werd in mijn pupertijd behoorlijk op de proef gesteld. Ik was echt God een beetje kwijt. Ik geloofde wel, maar wist er geen raad mee.
De aanduiding 'oude natuur' komt in de Bijbel niet voor, hoe kan dat dan?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #130 Gepost op: augustus 02, 2010, 09:31:26 am »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 05:45:
[...]

Ik denk dat die gedachte aan een "oude natuur" (phusis) wel degelijk bestaat bij Paulus. Kijk maar wat hij schrijft in Efeziërs 2:

ἐν οἷς καὶ ἡμεῖς πάντες ἀνεστράφημέν ποτε ἐν ταῖς ἐπιθυμίαις τῆς σαρκὸς ἡμῶν, ποιοῦντες τὰ θελήματα τῆς σαρκὸς καὶ τῶν διανοιῶν, καὶ ἤμεθα τέκνα φύσει ὀργῆς ὡς καὶ οἱ λοιποί

NBG51: trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns

Met onze natuur waren wij kinderen des toorns. Welke natuur? Waarin wij allen vroeger verkeerden "handelend naar de begeerten van het vlees"...

Wij allen:  joden en Grieken (want dat waren de Efeziërs)?; of alle apostelen?? Wat staat er verder in de context, Ef 2:1-8?

vers 1: OOK jullie waren dood door de overtredingen en zonden: de Grieken dus OOK (wie nog meer dan???); trouwens OOK WIJ ALLEN: hier gaat het dus om Grieken EN joden...!!! Wij ALLEN. Wij ALLEN verkeerden vroeger (naar onze natuur) in een staat, waarin wij "naar de wil van het vlees handelden"; wij waren dood door de overtredingen en zonden.

En WIJ ALLEN  (die door Gods genade behouden worden) zijn weer levend gemaakt, "in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen" (vers 10).

Waar dus vroeger naar onze natuur handelden in zonde, handelen we nu "in Christus geschapen om goede werken te doen". De natuur die we vroeger hadden is dood; wij zijn nu nieuwe scheppingen. Oude natuur, nieuwe natuur...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #131 Gepost op: augustus 02, 2010, 12:20:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 augustus 2010 om 09:31:
[...]

Ik denk dat die gedachte aan een "oude natuur" (phusis) wel degelijk bestaat bij Paulus. Kijk maar wat hij schrijft in Efeziërs 2:

ἐν οἷς καὶ ἡμεῖς πάντες ἀνεστράφημέν ποτε ἐν ταῖς ἐπιθυμίαις τῆς σαρκὸς ἡμῶν, ποιοῦντες τὰ θελήματα τῆς σαρκὸς καὶ τῶν διανοιῶν, καὶ ἤμεθα τέκνα φύσει ὀργῆς ὡς καὶ οἱ λοιποί

NBG51: trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns

Met onze natuur waren wij kinderen des toorns. Welke natuur? Waarin wij allen vroeger verkeerden "handelend naar de begeerten van het vlees"...

Wij allen:  joden en Grieken (want dat waren de Efeziërs)?; of alle apostelen?? Wat staat er verder in de context, Ef 2:1-8?

vers 1: OOK jullie waren dood door de overtredingen en zonden: de Grieken dus OOK (wie nog meer dan???); trouwens OOK WIJ ALLEN: hier gaat het dus om Grieken EN joden...!!! Wij ALLEN. Wij ALLEN verkeerden vroeger (naar onze natuur) in een staat, waarin wij "naar de wil van het vlees handelden"; wij waren dood door de overtredingen en zonden.

En WIJ ALLEN  (die door Gods genade behouden worden) zijn weer levend gemaakt, "in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen" (vers 10).

Waar dus vroeger naar onze natuur handelden in zonde, handelen we nu "in Christus geschapen om goede werken te doen". De natuur die we vroeger hadden is dood; wij zijn nu nieuwe scheppingen. Oude natuur, nieuwe natuur...

Van mij mogen jullie best een universele betekenis aan een begrip toekennen wat in de Bijbel niet letterlijk voorkomt, echter ga ik er simpelweg niet in mee want de Paulus onthult mij een andere realiteit!

'Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen.' (Rom 11,21)

Het woord natuurlijke is overgezet van φύσις wat 'geboorte' betekent en 'fysieke oorsprong'. Dit zelfde woord betrekken jullie in tegenstelling tot de Bijbel op alle mensen van alle tijden.

Zoals ik al eerder heb betoogd onderscheidt Paulus de natuur van de edele- en de wilde olijfboom van elkaar en daarom doe ik dat ook.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 12:23:05 pm door Piebe »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #132 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:04:23 pm »
Correctie post Paulus:

Trajecto in "Uitverkiezing"

Ik zei:
Ja inderdaad, in een andere vertaling spreekt men daar ook van voorvaderlijke -- het gaat daar om goed Jood zijn; en de wetten leefde hij met nog meer securiteit na dan zijn vader/voorvaderen in die vroegere tijd van zijn leven.

Dit zal niet helemaal correct zijn aangezien Paulus' vader waarschijnlijk Romeins was. Maar het gaat er wel om dat Paulus met zeer grote securiteit de Joodse wetten naleefde.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 03:31:02 pm door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #133 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:13:16 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 augustus 2010 om 15:04:
Correctie post Paulus:

Trajecto in "Uitverkiezing"

Ik zei:
Ja inderdaad, in een andere vertaling spreekt men daar ook van voorvaderlijke -- het gaat daar om goed Jood zijn; en de wetten leefde hij met nog meer securiteit na dan zijn vader/voorvaderen in die vroegere tijd van zijn leven.

Dit zal niet helemaal correct zijn aangezien Paulus' vader Griek was. Maar het gaat er wel om dat Paulus met zeer grote securiteit de Joodse wetten naleefde.
Had Paulus een Griekse vader? Heb je daar misschien een bron bij?
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 03:13:44 pm door Piebe »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #134 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:25:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 12:20:
[...]

Van mij mogen jullie best een universele betekenis aan een begrip toekennen wat in de Bijbel niet letterlijk voorkomt, (...)

In de bijbel wordt vaak gesproken van "het vlees".
Sorry, maar iets wat Hendrik en ik verzonnen hebben -- zoals jij nu lijkt te suggereren -- voor het gebruik hier in het forum is het toch echt niet.
Het spreken van de "oude natuur" is echt niet ongebruikelijk, hoewel dus minder bekend dan ik vermoedde.

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #135 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:37:44 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 15:13:
[...]

Had Paulus een Griekse vader? Heb je daar misschien een bron bij?

Sorry, je bent zo snel dat ik mijn fout nog niet hersteld had. ;) (En die staat nu dus ook in de quote die je gemaakt hebt.)

Ik bedoelde "Romeins" -- en dan nog "waarschijnlijk".

Het staat in het Wikipedia-artikel over Paulus.

Dat zijn moeder Joodse maakte Paulus Jood, naar ik aanneem. Het is nu in ieder geval ook zo dat je Jood bent als je moeder Joodse is. (Niet over de lijn van de vader dus, zoals wij zouden denken.)
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 03:45:42 pm door Trajecto »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #136 Gepost op: augustus 02, 2010, 04:20:21 pm »

quote:

[...]

Van mij mogen jullie best een universele betekenis aan een begrip toekennen wat in de Bijbel niet letterlijk voorkomt, echter ga ik er simpelweg niet in mee want de Paulus onthult mij een andere realiteit!

'Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen.' (Rom 11,21)

Het woord natuurlijke is overgezet van φύσις wat 'geboorte' betekent en 'fysieke oorsprong'. Dit zelfde woord betrekken jullie in tegenstelling tot de Bijbel op alle mensen van alle tijden.

Zoals ik al eerder heb betoogd onderscheidt Paulus de natuur van de edele- en de wilde olijfboom van elkaar en daarom doe ik dat ook.

Ik zal niet zeggen dat je dat niet moet doen. Maar buiten de specifieke stukken zoals hier in Romeinen zal het daar meestal niet over gaan. Vaak zal er over iets als "het vlees" worden gesproken maar het woord "natuur" kan ook in het vers staan en let dus op niet de olijfboom-kwestie ergens in te lezen waar ze niet bedoeld is. Als ze wel bedoeld is zal er doorgaans ook over "takken" of "loten" geproken worden.
De "oude natuur" of "de natuur naar het vlees" als je het liever zo noemt is echter een centraal thema. Die zal je steeds willen regeren wanneer je hem zijn gang laat gaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 04:43:20 pm door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #137 Gepost op: augustus 02, 2010, 05:54:58 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 augustus 2010 om 15:25:
[...]

In de bijbel wordt vaak gesproken van "het vlees".
Sorry, maar iets wat Hendrik en ik verzonnen hebben -- zoals jij nu lijkt te suggereren -- voor het gebruik hier in het forum is het toch echt niet.
Het spreken van de "oude natuur" is echt niet ongebruikelijk, hoewel dus minder bekend dan ik vermoedde.
Dus de oude natuur is een synoniem voor het vlees?! Waar haal je dat vandaan?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #138 Gepost op: augustus 02, 2010, 06:02:35 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 augustus 2010 om 16:20:
[...]

Ik zal niet zeggen dat je dat niet moet doen. Maar buiten de specifieke stukken zoals hier in Romeinen zal het daar meestal niet over gaan. Vaak zal er over iets als "het vlees" worden gesproken maar het woord "natuur" kan ook in het vers staan en let dus op niet de olijfboom-kwestie ergens in te lezen waar ze niet bedoeld is. Als ze wel bedoeld is zal er doorgaans ook over "takken" of "loten" geproken worden.
Jezus vergeleek zijn gehoor keer op keer met bomen (Matt 3:10; 7:17 t/m 19. Luk 3:9; 6:43. Joh 15:6 etc) en dat waren allemaal Joden, oftewel takken van de edele olijfboom.

quote:

De "oude natuur" of "de natuur naar het vlees" als je het liever zo noemt is echter een centraal thema. Die zal je steeds willen regeren wanneer je hem zijn gang laat gaan.
Wat is er dan oud aan je natuur als die steeds een nieuwe trukendoos opendoet?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #139 Gepost op: augustus 02, 2010, 07:53:57 pm »

quote:

[...]
Wat is blijven hangen van 2 jaar Grieks op de middelbare school helpt me een aardig eind op weg, maar het lezen van het NT zonder hulpmiddelen is me toch echt nog te moeilijk... Een van mijn hulpmiddelen: BibleWorks versie 7.

Dit programma geeft als vertaalopties voor φύσις:
nature
—1. natural endowment or condition Ro 2:27; 11:21, 24; Gal 2:15; Eph 2:3.
—2. natural characteristics or disposition Gal 4:8 ; 2 Pt 1:4 ; perh. Js 3:7b (see 4 below).
—3. nature as the regular natural order Ro 1:26; 2:14; 1 Cor 11:14.
—4. (natural) being, creature, species, kind Js 3:7a ; probably 3:7b (see 2 above).
* [physi-, physio-, combining forms in a number of words]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #140 Gepost op: augustus 02, 2010, 07:58:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 17:54:
[...]

Dus de oude natuur is een synoniem voor het vlees?! Waar haal je dat vandaan?
Ef 2:3 trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns

Hier legt Paulus de link tussen "het handelen naar de wil van het vlees" en het "van nature kinderen des toorns zijn". Het zijn dus geen begrippen die synoniem zijn, maar wel begrippen die nauw verwant zijn.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #141 Gepost op: augustus 02, 2010, 08:11:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 18:02:
[...]

Ook Paulus had al door dat hij door die "trukendoos" ten dode was opgeschreven!!!

Rom 7:13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruik gemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 7:14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 7:15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 7:16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 7:17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 7:18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 7:19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 7:20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 7:21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 7:22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 7:23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 7:24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 7:25 God zij gedankt, door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde. 8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld [en laten hun leven niet langer beheersen door hun eigen wil, maar door de Geest].

LET WEL DAT HET HIER DE BEKEERDE PAULUS IS DIE SPREEKT!!! Ook HIJ had dus nog dagelijks in de gaten dat hij vanuit zichzelf de neiging had om de oude trukendoos open te trekken... Als hij zijn leven zou laten beheersen door zijn eigen wil... Zijn advies: dat wie in Christus is zijn leven moet laten beheersen door de Geest... Ofwel: de bekeerde christen moet zich dagelijks laten beheersen door Gods Geest (anders gaat zijn/haar eigen wil toch weer met hem/haar op de loop)...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #142 Gepost op: augustus 02, 2010, 08:30:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 augustus 2010 om 19:53:
[...]

Wat is blijven hangen van 2 jaar Grieks op de middelbare school helpt me een aardig eind op weg, maar het lezen van het NT zonder hulpmiddelen is me toch echt nog te moeilijk... Een van mijn hulpmiddelen: BibleWorks versie 7.

Dit programma geeft als vertaalopties voor φύσις:
nature
—1. natural endowment or condition Ro 2:27; 11:21, 24; Gal 2:15; Eph 2:3.
—2. natural characteristics or disposition Gal 4:8 ; 2 Pt 1:4 ; perh. Js 3:7b (see 4 below).
—3. nature as the regular natural order Ro 1:26; 2:14; 1 Cor 11:14.
—4. (natural) being, creature, species, kind Js 3:7a ; probably 3:7b (see 2 above).
* [physi-, physio-, combining forms in a number of words]

Zoals ik al zei, het betekent 'geboorte' en 'fysieke oorsprong' en alle mensen zijn gelijk, maar we zijn niet allemaal hetzelfde. Afrikanen zijn van nature beter in de marathon en Europeanen blinken uit tijdens het schaatsen.
Echter zit het grote verschil tussen de Joden en Grieken in het gegeven dat de Joden van nature onder de wet waren en de Grieken niet. De wet was onlosmakelijk verbonden met de oude natuur van de bekeerde Joden.

Rom 5,20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Dat de Joden onder de wet waren had zijn weerslag op hun natuur, want de wet is de kracht van de zonde (1 Kor 15,56) leert Paulus. Aangezien de Grieken niet onder de wet waren, hadden zij niet te maken met het sneeuwbaleffect wat de wet bij de Joden teweegbracht. Dat is het onderscheid waar ik op duidt en wanneer je dat negeert is het net alsof je de kracht van de wet bagatelliseert.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #143 Gepost op: augustus 02, 2010, 08:35:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 augustus 2010 om 19:58:
[...]

Ef 2:3 trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns

Hier legt Paulus de link tussen "het handelen naar de wil van het vlees" en het "van nature kinderen des toorns zijn". Het zijn dus geen begrippen die synoniem zijn, maar wel begrippen die nauw verwant zijn.
Opmerkelijk zeg, dit moet ik even laten bezinken, want dat zou betekenen dat de Joden kinderen des toorns zijn, aangezien Paulus van nature (Gal 2,15) een Jood was.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #144 Gepost op: augustus 02, 2010, 08:53:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 20:30:
[...]

Zoals ik al zei, het betekent 'geboorte' en 'fysieke oorsprong' en alle mensen zijn gelijk, maar we zijn niet allemaal hetzelfde. Afrikanen zijn van nature beter in de marathon en Europeanen blinken uit tijdens het schaatsen.
Echter zit het grote verschil tussen de Joden en Grieken in het gegeven dat de Joden van nature onder de wet waren en de Grieken niet. De wet was onlosmakelijk verbonden met de oude natuur van de bekeerde Joden.

Rom 5,20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Dat de Joden onder de wet waren had zijn weerslag op hun natuur, want de wet is de kracht van de zonde (1 Kor 15,56) leert Paulus. Aangezien de Grieken niet onder de wet waren, hadden zij niet te maken met het sneeuwbaleffect wat de wet bij de Joden teweegbracht. Dat is het onderscheid waar ik op duidt en wanneer je dat negeert is het net alsof je de kracht van de wet bagatelliseert.

Geef de Ethiopiërs een eigen Thialf en ze schaatsen de Friezen en Hagenezen er uit!!!

NB: Paulus betoogt in Rom 7 niet dat de joden (en lees hier gerust "de mens") overgeleverd waren aan de wet, maar "door de eigen natuur aan de zonde". De wet is juist "een werk van de Geest". Waar hij met zijn verstand wel mee instemde, maar intussen had die wet nu juist geen weerslag op zijn natuur...

Rom 7:14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde.

en

7:22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 7:23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 08:54:41 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #145 Gepost op: augustus 02, 2010, 10:07:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 18:02:
[...]

Jezus vergeleek zijn gehoor keer op keer met bomen (Matt 3:10; 7:17 t/m 19. Luk 3:9; 6:43. Joh 15:6 etc) en dat waren allemaal Joden, oftewel takken van de edele olijfboom.
Mat 3:10 De bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vrucht draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
Ja hier gaat het om Johannes de doper die het inderdaad  over de Joodse edele olijfboom heeft, maar aankondiging doet van Christus. Een aankondiging dat het oude onder de wet niet echt tot uiteindelijk heil ging leiden maar dat er een vervolg kwam.

Mat 7:17-19 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
In het algemeen met vruchtboom vergeleken en in het kader van het herkennen van valse profeten.

Luk 3:9 Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
Als Mat. 3:10

Luk 6:43 Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort, en evenmin brengt een slechte boom goede vruchten voort.
Een vergelijking die algemeen aangeeft dat men aan de vruchten de boom herkent -- uit een kwade inborst komt niet iets goeds en iets goeds komt niet uit een kwade inborst. Dit is niet exclusief geldig voor de edele of voor de wilde olijfboom maar is geldig in het algemeen.

Joh 15:6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand.
Hier is wel de natuur naar het vlees aan de orde: Wie niet niet in de goddelijke natuur blijft vervalt terug in de natuur van het vlees.

quote:

Je komt ermee op de wereld de oude vleselijke natuur is wat in eerste instantie opvalt -- de nieuwe of goddelijke natuur moet je ontwikkelen. Enige affiniteit zal toch wel aanwezig zijn maar je moet wel bewust aan de gang.
De trukendoos met valkuilen van de oude natuur is op zich niet zo vreselijk nieuw al kun je zelf misschien na terugkeer van een struikeling zeggen "die verleiding was echt nieuw voor mij -- dom dat ik erin getrapt ben". Bewust leven is dus de boodschap.

De oude en nieuwe natuur qua naamgeving zou wellicht ook omgekeerd kunnen als je zou redeneren dat het een terug naar het oude goddelijke is maar zo wordt het nou eenmaal niet gezegd.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #146 Gepost op: augustus 02, 2010, 10:54:51 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 augustus 2010 om 22:07:
[...]

Mat 3:10 De bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vrucht draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
Ja hier gaat het om Johannes de doper die het inderdaad  over de Joodse edele olijfboom heeft, maar aankondiging doet van Christus. Een aankondiging dat het oude onder de wet niet echt tot uiteindelijk heil ging leiden maar dat er een vervolg kwam.

Mat 7:17-19 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
In het algemeen met vruchtboom vergeleken en in het kader van het herkennen van valse profeten.

Luk 3:9 Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
Als Mat. 3:10

Luk 6:43 Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort, en evenmin brengt een slechte boom goede vruchten voort.
Een vergelijking die algemeen aangeeft dat men aan de vruchten de boom herkent -- uit een kwade inborst komt niet iets goeds en iets goeds komt niet uit een kwade inborst. Dit is niet exclusief geldig voor de edele of voor de wilde olijfboom maar is geldig in het algemeen.

Joh 15:6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand.
Hier is wel de natuur naar het vlees aan de orde: Wie niet niet in de goddelijke natuur blijft vervalt terug in de natuur van het vlees.

[...]

Je komt ermee op de wereld de oude vleselijke natuur is wat in eerste instantie opvalt -- de nieuwe of goddelijke natuur moet je ontwikkelen. Enige affiniteit zal toch wel aanwezig zijn maar je moet wel bewust aan de gang.
De trukendoos met valkuilen van de oude natuur is op zich niet zo vreselijk nieuw al kun je zelf misschien na terugkeer van een struikeling zeggen "die verleiding was echt nieuw voor mij -- dom dat ik erin getrapt ben". Bewust leven is dus de boodschap.

De oude en nieuwe natuur qua naamgeving zou wellicht ook omgekeerd kunnen als je zou redeneren dat het een terug naar het oude goddelijke is maar zo wordt het nou eenmaal niet gezegd.
Nee Trajecto, Jezus was uitsluitend gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls (Mat 15,24) en dat waren van nature allemaal takken van de edele olijfboom.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #147 Gepost op: augustus 02, 2010, 11:00:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 augustus 2010 om 20:53:
[...]

Geef de Ethiopiërs een eigen Thialf en ze schaatsen de Friezen en Hagenezen er uit!!!

NB: Paulus betoogt in Rom 7 niet dat de joden (en lees hier gerust "de mens") overgeleverd waren aan de wet, maar "door de eigen natuur aan de zonde". De wet is juist "een werk van de Geest". Waar hij met zijn verstand wel mee instemde, maar intussen had die wet nu juist geen weerslag op zijn natuur...

en

7:22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 7:23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.

Voor je de verkeerde conclusies trekt is het raadzaam ook deze verzen nog even mee te nemen!

Rom 5,13
Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.

Rom 7,8
Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewerkt; want zonder de wet is de zonde dood.  

Dat lijkt me duidelijke taal, zonder wet is de zonde dood en daarom is de wet onlosmakelijk verbonden met de oude natuur van de Joden zoals ik eerder al beweerde.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 11:03:30 pm door Piebe »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #148 Gepost op: augustus 02, 2010, 11:46:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 22:54:
[...]

Nee Trajecto, Jezus was uitsluitend gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls (Mat 15,24) en dat waren van nature allemaal takken van de edele olijfboom.

Wat is dat nu voor een totaal niet inhoudelijk commentaar. Ik geef bij alle verzen die je noemt een korte verklaring en jij komt met een algemene vaststelling.
Gaan we nou ook al in dit topic maar wat gooien met kreten zonder echt te antwoorden?
Dat er toch meer was dan het vers wat je nu noemt zie je hieronder:

Mattheüs 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Ik snap hier echt niets van. Geef dan gewoon aan wat voor andere bedoeling je bij welk vers zou willen zien. Ik ben echt benieuwd. Ik heb nergens specifiek de edele olijfboom willen verdonkeremanen. Maar ik kon hem ook niet specifiek ergens in frommelen waar een algemene waarheid werd genoemd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #149 Gepost op: augustus 03, 2010, 12:36:16 am »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 05:45:
[...]

De naam "christen" werd door de joden bedacht, toch wordt dat al snel door de mensen van "de weg" gebruikt en iedereen snapte wat ermee bedoelt werd.