quote:
Piebe schreef op 01 augustus 2010 om 11:08:[...]
Beste Trajecto, tussen de teksten in de juiste tijd en context plaatsen (waar ik een groot voorstander van ben) en ze uit je Bijbel scheuren zit een wereld van verschil!
Oké ik gebruikte het uitscheuren omdat het leek of je de tekst in Timoteüs als niet van toepassing op ons zag en dat is hij wel volgens mij.
quote:
Wanneer er in de Bijbel gesproken wordt van de natuur, bedoelt men daar niet de gehele mensheid mee. Er zijn verschillende naturen, dat wordt heel duidelijk gedemonstreerd in het volgende vers.
Rom 11,24
Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!
Paulus onderscheidt zijn gehoor grofweg in twee naturen, namelijk Joden en Grieken, welke in Christus één volk worden. Wanneer Paulus als Jood zijnde spreekt van zijn oude natuur bedoelt hij dus de edele olijfboom en een Griek hoorde van nature bij de wilde olijfboom. Een wilde- en een edele olijfboom behoren tot dezelfde soort, maar ze zijn niet identiek.
Nee. Wat je nu zegt is een andere kwestie dan waarom het gaat als we spreken van de "oude natuur". Waar je het nu over hebt is het verschil tussen Joden en heidenen waar Paulus dan de edele en de wilde olijfboom als symbool voor neemt.
Dat is echter een andere manier van in categorieën delen die je goed moet onderscheiden en niet moet verwarren met de "oude natuur" van iemand.
In je post
Piebe in "Uitverkiezing"zeg je aan het eind:
Wij hebben geen oude natuur omdat we geboren zijn in een tijdperk waarin het christendom reeds gevestigd is, doch hebben we wel eigenschappen die niet uit God zijn.Zo te zien bedoel je daar juist te duiden op wat men verstaat onder "oude natuur" al ken je de term kennelijk niet.
Alles wat "niet uit God is" al het aardse egocentrische zelfhandhavende ik ben ik en ik moet genot macht en rijdom hebben, dat is wat ik bedoel met "oude/menselijke natuur" en dat hebben we allemaal.
Het begrip "oude natuur" is niet zomaar door mijzelf zo verzonnen maar je kunt het bijvoorbeeld ook vinden op deze bijbelstudie-site:
www.bijbelstudie.orgEen citaat uit die site over hetgeen we nu bespeken:
quote:
Twee tegengestelde "naturen"
Je OUDE NATUUR is het totaal van al je zondige, ik-gerichte neigingen en gedragspatronen. Die oude natuur heeft zich gedurende je voorgaande levensjaren stevig genesteld in alle uithoeken van je hart. In het Nieuwe Testament wordt de oude natuur ook wel "vlees" genoemd omdat het vaak de lichamelijk gevoelde verlangens zijn die je van God aftrekken. Je oude natuur is alles wat uit is op het bevredigen van het eigen ik, zonder rekening te houden met God of medemens. Je oude natuur steunt op eigen krachtbronnen en is de invalspoort van de zonde. Je oude natuur staat open voor verleidingen, die indirect van satan afkomstig zijn (Op.12:9).
Je NIEUWE NATUUR is je gerichtheid op God en natuur staat dan ook in regelrechte verbinding met de Heilige Geest, die in elke wedergeboren persoon woont. De nieuwe natuur motiveert je om God en je medemens lief te hebben. Hij put zijn kracht uit God en stelt je in staat om het goede te doen (gerechtigheid). Je nieuwe natuur kort na je wedergeboorte nog niet zo invloedrijk als je oude natuur, die zich al zoveel jaren in je hart heeft genesteld.
quote:
Wanneer je claimt dat de oude natuur van de Joden dezelfde is als de mijne, dan zeg je in feite dat de Heidenen ook natuurlijke afstammelingen van de edele olijfboom zijn en dat is een gewaagde stelling.
Allemaal afstammend van Adam en Eva zouden we kunnen zeggen.

Maar goed, die kwestie van de edele olijfboom is dus niet waarom het gaat, nu.
quote:
Daarom onderscheid ik twee naturen van elkaar in navolging van Paulus, te weten Joden en Grieken die in de eerste eeuw dezelfde nieuwe natuur in Christus kregen, maar een oude identiteit hadden die van elkaar verschilde. Zo waren de Grieken niet onder de wet en de Joden wel, dus als Paulus schrijft 'door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde' (Rom 7,14) dan bedoelt hij de edele olijfboom, die zoals we hebben gezien te onderscheiden is van de wilde. Er is een verschil tussen de Joodse natuur en de Griekse natuur en om de teksten juist te interpreteren is het van belang ons daar van bewust te zijn. Voordat we aan de haal gaan met de verzen is het raadzaam om ons af te vragen of het gericht was aan Joden of aan Grieken. Dit betekent niet dat we de teksten voor Joden er wel uit kunnen scheuren, want wat aan de Joden toevertrouwd is, is ook in het belang van de Grieken en wat aan de Grieken geschreven is eveneens in het voordeel van de Joden.
Helaas! Maar toch nee!
Rom 7:14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde.
Heeft Paulus het hier over zijn loot zijn van de edele olijfboom. Wordt hij daardoor uitgeleverd aan de zonde? Nee toch? Dus waar heeft hij het dan over? Dan heeft hij het over de algemene "oude natuur"!
Door de "oude natuur" is Paulus, maar niet alleen Paulus -- hij had ook "je" of "men" hier kunnen zeggen hier -- gekluisterd aan de zonde.
Het is zeker goed om je bewust te zijn aan wie Paulus een brief gericht heeft maar behalve als hij het specifiek over die kwestie van de olijfboom heeft zal hij als hij het woord "natuur" gebruikt niet die kwestie bedoelen.
Halen we nog even die verzen erbij waarover ik het al had:
1Tim 6:8-10 Maar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmede vergenoegd zijn.
Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad, tot welke sommigen lust hebbende zijn afgedwaald van het geloof, en hebben zichzelven met vele smarten doorstoken.Hier gaat het om de algemene zaak van "oude(/menselijke) natuur", het niet-goddelijke. Het geobsedeerd worden door geld en rijkdom e.d. zoals ik in een vorige post al zei.
In het eerste vers wordt bedoeld dat je met het minimale wat je wel nodig hebt om niet fysiek ten onder te gaan tevreden moet zijn. "Haten" moet je echter waarover het gaat in de volgende verzen.
Dat is algemeen bedoeld niet alleen voor de eerste christenen, maar christenen die in christelijke omgeving geboren zijn moeten zich het net zo goed aantrekken.
De oude natuur neemt "gewoon" weer opnieuw de leiding in handen wanneer je niet oppast!
Paulus noemt hier wel niet de term oude natuur, maar hij heeft het er wel over.
(Dat de eerste christenen hun vroegere joodse leven zouden moeten haten, is volstrekt niet wat de boodschap is van deze verzen.)
Lees ook bijvoorbeeld deze pagina:
http://gebedsbroeders.nl/...tuur-versus-nieuwe-natuurDaar lees je direct al dat de oude natuur iets algemeens is en echt niet iets wat je niet hebt wanneer je in christelijke kring geboren bent.