Auteur Topic: Handoplegging in de PKN?  (gelezen 12820 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Gepost op: september 11, 2010, 09:09:08 am »
Binnenkort wordt er in de PKN gemeente van mijn dorp een handoplegging dienst georganiseerd waar zieken zich voor kunnen aanmelden. Dit is voor het eerst in de geschiedenis en ik vind het zorgwekkend.

Wat vinden jullie, past een dergelijke dienst binnen een kerk die van oudsher bekend staat als rechtzinnig hervormd? Naar mijn idee hoort dit meer bij pinkster- en evangelische gemeenten, nietwaar?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Marjo

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2010, 09:26:34 am »
Tegenwoordig sta ik niet meer zo snel met een oordeel klaar.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2010, 09:50:26 am »
Puur en alleen op dit bericht afgaand, vraag ik me af wat er zo zorgwekkend is aan het toepassen van de Bijbel.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2010, 10:00:38 am »
Ik vind het wel mooi om te zien hoe de PKN steeds meer en meer de waarde van sacramenten, rituelen en rituele handelingen inziet en herontdekt.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2010, 11:34:43 am »

quote:

Piebe schreef op 11 september 2010 om 09:09:
Binnenkort wordt er in de PKN gemeente van mijn dorp een handoplegging dienst georganiseerd waar zieken zich voor kunnen aanmelden. Dit is voor het eerst in de geschiedenis en ik vind het zorgwekkend.

Wat vinden jullie, past een dergelijke dienst binnen een kerk die van oudsher bekend staat als rechtzinnig hervormd? Naar mijn idee hoort dit meer bij pinkster- en evangelische gemeenten, nietwaar?

zorgwekkend? Omdat de bijbel gewoon getuigd van het fenomeen handoplegging en jij meent dat dit kennelijk tegen de wil van God is?
Ik nodig je uit dit met teksten te onderbouwen..
« Laatst bewerkt op: september 11, 2010, 11:35:04 am door grondig christelijk »

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2010, 02:43:08 pm »
Iets meer informatie omtrent de achtergrond is wel nuttig.Het gevaar is wellicht dat mensen die ziek zijn denken dat ze dan ook genezen worden en op het moment dat dit niet gebeurt ze teleurgesteld zijn.

Overigens is het bij mijn weten geen officieel sacrament want dat zijn het heilig avondmaal en de heilige doop.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2010, 03:14:20 pm »

quote:

Marjo schreef op 11 september 2010 om 09:26:
Tegenwoordig sta ik niet meer zo snel met een oordeel klaar.
... in tegenstelling tot vroeger?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2010, 03:59:16 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 september 2010 om 14:43:
Overigens is het bij mijn weten geen officieel sacrament want dat zijn het heilig avondmaal en de heilige doop.

Dat klopt, toch tracht de PKN stapje voor stapje weer rituelen toe te passen. Het is weliswaar dan geen sacrament, en zeker geen geldig sacrament maar kan zeker helpen in de geloofsbeleving van de mensen.

Enkele voorbeelden van dingen die de laatste jaren meer en meer bij de PKN voorkomen of waar men over in gesprek is:

Een vervanger voor de biecht
De ziekenzalving
Handoplegging (ook bij bijvoorbeeld een huwelijksviering voor de zegen)
Het branden van kaarsjes voor overledenen/ingrijpende gebeurtenissen
Het vereren van Maria

Ik vind het hoopgevende ontwikkelingen. :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2010, 05:47:42 pm »
Wellicht kan de scriba van de PKN een personeel ordinariaat bij de paus gaan aanvragen, zodat zij kunnen terugkeren in de schoot van de Moederkerk. De anglicanen keren ook op rasse schreden terug en schijnbaar heeft de PKN inmiddels ook door dat de tijd van protesteren wel voorbij is, het doel was immers 4 eeuwen terug al bereikt!  :+

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2010, 06:04:56 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 september 2010 om 14:43:
Iets meer informatie omtrent de achtergrond is wel nuttig.Het gevaar is wellicht dat mensen die ziek zijn denken dat ze dan ook genezen worden en op het moment dat dit niet gebeurt ze teleurgesteld zijn.
Dat is mijn grootste zorg.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2010, 07:19:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 september 2010 om 18:04:
[...]

Dat is mijn grootste zorg.
Hetzelfde kun je zeggen omtrent ziekenzalving.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2010, 08:07:42 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 september 2010 om 19:19:
[...]

Ziekenzalving is als het goed is enkel voor mensen die op het punt staan om te sterven. Dus nee, op genezing die de lichamelijke dood moet voorkomen/uitstellen hoeft men niet te rekenen.

Mooi zijn de woorden die tijdens dit sacrament worden uitgesproken:

"Moge onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle barmhartigheid u bijstaan met de genade van Zijn Heilige Geest. Moge Hij u van zonden bevrijden, u heil brengen en verlichting geven".

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2010, 09:00:44 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 11 september 2010 om 19:19:
[...]

Dat geloof ik graag, maar hier is het de eerste keer dat zo'n dienst georganiseerd is sinds de fusie in de hele kerkgeschiedenis. Ergens krijg ik toch de indruk dat het met elkaar te maken heeft, want de rechtzinnige hervormden die ik ken moeten er niets van hebben.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2010, 11:11:22 am »

quote:

Piebe schreef op 11 september 2010 om 09:09:

Het is niets nieuws eerder iets wat (eindelijk) weer afgestoft wordt.
Zie ook: PKN 2007

En wat lezen we in Jakobus 5: 13 e.v.?
13 Als een van u het moeilijk heeft, laat hij bidden; is hij vrolijk, laat hij een loflied zingen. 14 Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15 Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan. Wanneer hij gezondigd heeft, zal het hem vergeven worden. 16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

Gewoon heel christelijk dus.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2010, 11:14:26 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Lydia-

• met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2010, 12:55:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2010 om 11:11:
[...]

13 Als een van u het moeilijk heeft, laat hij bidden; is hij vrolijk, laat hij een loflied zingen. 14 Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15 Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan. Wanneer hij gezondigd heeft, zal het hem vergeven worden. 16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

Toen ik het gevoel had dat ik vast zat aan duistere banden heb ik een gesprek gehad met de voorganger en een oudste.
Zij hebben voor mij gebeden, en hebben de handen opgelegd.
Ook heb ik zelf mijn zonden bekend en beleden.
En het heeft geholpen in de zin van dat ik mij bevrijd voel.
Niet meteen na dit gebeuren was alles in 1x over en ik ben helemaal niet zondenvrij (wie wel??) maar er is iets gebéúrt!

Dus ik denk dat het goed is.

In eerste instantie dat ik het las had ik ook iets van???? is dit wel goed?
Alles wat afwijkt van een 'normale' dienst lijkt al snel (in mijn ogen) op 'niet goed'
Daarom heb ik eerst eens alle reacties hier gevolgd van mensen die beter onderlegd zijn dan dat ik dat ben.
En van lieverlee krijg ik een duidelijk beeld van wat het is, wat het kan inhouden en dat ik het dus zelf (hetzij op een iets minder 'spectaculaire' manier) heb meegemaakt.
En op basis daarvan denk ik dat het goed is.
Zolang alles vanuit de naam van Jezus wordt gedaan, is het goed.
Want het gaat uiteindelijk om waar de bron ligt.
Dat erkent wordt dat alle kracht-genezing die zichtbaar wordt van Hem komt!
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #15 Gepost op: september 12, 2010, 01:04:31 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 11 september 2010 om 17:47:
Wellicht kan de scriba van de PKN een personeel ordinariaat bij de paus gaan aanvragen, zodat zij kunnen terugkeren in de schoot van de Moederkerk. De anglicanen keren ook op rasse schreden terug en schijnbaar heeft de PKN inmiddels ook door dat de tijd van protesteren wel voorbij is, het doel was immers 4 eeuwen terug al bereikt!  :+
Wellicht is pas in '62-'65 in sommige delen van de Kerk een gezond begin gemaakt met de herbezinning op oude standpunten, en wordt door anderen nog altijd geduldig gewacht op de uitwerking van allerlei prachtige intenties....??? (Zelfs binnen de "Moederkerk" trouwens, maar dat bedoelde ik nog niet eens...)

Zouden "reformatie" en "aggiornamento" niet een zelfde doel moeten hebben???? In de eerste plaats een "opnieuw begrijpen en vinden van elkaar"??? Over het "opheffen van actiegroepen" hoeft dan vanzelf niet meer gesproken te worden, ALS we elkaar (!) "in Christus" hebben hervonden.... Wie hangt er dan nog aan termen als "RKK, PKN, NGK, GKV....."???

NB: mocht je met je opmerkingen over "het doel van 4 eeuwen geleden" de Anglicanen op het oog hebben... Bij mijn weten is Hendrik VIII inderdaad hertrouwd.....!!  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #16 Gepost op: september 12, 2010, 08:01:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2010 om 11:11:
[...]

Ja in de eerste eeuw en toen werden de zieken ook daadwerkelijk genezen, maar dat gebeurt nu niet meer door enkel handoplegging.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #17 Gepost op: september 12, 2010, 08:19:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 september 2010 om 20:01:
[...]

Ja in de eerste eeuw en toen werden de zieken ook daadwerkelijk genezen, maar dat gebeurt nu niet meer door enkel handoplegging.

Twee dingen:
-heb je een bron van wat je leest over de bewuste PKN-kerk?
-wat bedoel je met de eerste eeuw?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #18 Gepost op: september 12, 2010, 09:30:48 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2010 om 20:19:
[...]

Twee dingen:
-heb je een bron van wat je leest over de bewuste PKN-kerk?
Mijn bron is het Tsjerkebledjse wat hier eens in de zoveel tijd verspreid wordt. Eventueel kan je je nog inschrijven. :)

quote:

-wat bedoel je met de eerste eeuw?
Daarmee bedoel is het tijdperk van de apostelen.

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #19 Gepost op: september 12, 2010, 10:41:15 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 september 2010 om 20:07:
[...]

Ziekenzalving is als het goed is enkel voor mensen die op het punt staan om te sterven. Dus nee, op genezing die de lichamelijke dood moet voorkomen/uitstellen hoeft men niet te rekenen.

.
Ik denk dat een correctie hier op zijn plaats is want binnen de RK is dit het sacrament der stervenden maar bij sommige protestante kerken is het zalving van een zieke.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #20 Gepost op: september 12, 2010, 10:53:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 september 2010 om 21:30:
[...]

Mijn bron is het Tsjerkebledjse wat hier eens in de zoveel tijd verspreid wordt. Eventueel kan je je nog inschrijven. :)
Heb je een internetadres van die club?

quote:

[...]

Daarmee bedoel is het tijdperk van de apostelen.

Dus daarna werden er geen mensen meer genezen op gebed?

Even een stukje tekst uit een gemeenteblad van de lokale PKN alhier:

quote:

In de gebeden, die gepaard gaan met handoplegging vragen we om Gods helende kracht en aanwezigheid. Het gaat er nuchter aan toe, hoor je telkens weer van veel aanwezigen. Er worden geen valse verwachtingen geschapen. Het gebed is geen claim of magische handeling. We beseffen heel goed dat niet alle ziekten worden genezen of opgeheven. Het gaat om de relatie: de zieken blijvend onder de aandacht en zorg van de gemeente brengen en samen bidden om Gods heil in ons leven.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 12:13:56 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #21 Gepost op: september 13, 2010, 12:41:53 am »

quote:

rtfm08 schreef op 12 september 2010 om 22:41:
[...]

Ik denk dat een correctie hier op zijn plaats is want binnen de RK is dit het sacrament der stervenden maar bij sommige protestante kerken is het zalving van een zieke.
Lees even http://www.josdouma.nl/ge...0mijn%20eerste%20keer.pdf  zou ik zeggen of deze : http://www.pinxitontwerp.nl/ziekenzalving/
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 12:44:24 am door Riemer Lap »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2010, 04:08:24 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 september 2010 om 13:04:

Wellicht is pas in '62-'65 in sommige delen van de Kerk een gezond begin gemaakt met de herbezinning op oude standpunten, en wordt door anderen nog altijd geduldig gewacht op de uitwerking van allerlei prachtige intenties....??? (Zelfs binnen de "Moederkerk" trouwens, maar dat bedoelde ik nog niet eens...)

De Kerk reformeert zich al vanaf de 9e eeuw, vanaf Cluny tot aan Vaticanum II. ‘Semper reformanda’ is inhoudelijk een erg katholiek idee, alhoewel de term zelf protestants is. Tijdens het laatste Concilie is De Kerk  m.i. de reformatorische kerken extreem ruimhartig tegemoet getreden en kreeg daar extreem weinig voor terug. Wat overigens ook door evangelicale leiders is bevestigd. De paus heeft later zelfs zijn eigen ambt bespreekbaar gemaakt en protestanten uitgenodigd om mee te denken over een nieuwe invulling van dat ambt! Aggiornamento was m.i. hoognodig en in principe ook vrij ruimhartig geformuleerd tijdens Vaticanum II, alleen vind ik het in de praktijk veel te ver doorgeschoten.

quote:

Zouden "reformatie" en "aggiornamento" niet een zelfde doel moeten hebben???? In de eerste plaats een "opnieuw begrijpen en vinden van elkaar"??? Over het "opheffen van actiegroepen" hoeft dan vanzelf niet meer gesproken te worden, ALS we elkaar (!) "in Christus" hebben hervonden.... Wie hangt er dan nog aan termen als "RKK, PKN, NGK, GKV....."???
Ja, in theorie lijkt dat heel erg eenvoudig. Vanuit protestants ecclesiologisch denken is dat misschien ook zo, ik weet het niet. Feit is wel, dat ecclesiologisch de RKK totaal anders is (m.u. van de Oosters-orthodoxen). Wij zijn een sacramentele, eucharistische Kerk en wij kunnen niet met de waarheid gaan marchanderen om maar tegemoet te komen aan bepaalde groeperingen. Ja, met de Oosters-Orthodoxen wel, omdat daarmee de theologische afstand erg klein is,  en ik hoop ook vurig dat dat gaat gebeuren. De verschillen met de reformatorische kerken zijn gewoon te groot en ik denk ook niet dat we die binnen afzienbare tijd gaan overbruggen. Tijdens Vaticanum II in 1962 waren protestantse theologen uitgenodigd mee te denken. Als er in 2009 (bijna 50 jaar later!) een protestantse synode gehouden wordt in NL dan ‘is het te vroeg om daar Katholieken bij te betrekken.’ (Zie hier)

quote:

NB: mocht je met je opmerkingen over "het doel van 4 eeuwen geleden" de Anglicanen op het oog hebben... Bij mijn weten is Hendrik VIII inderdaad hertrouwd.....!!  ;)
Grapjas, tot 6x toe is hij hertrouwd. Tja, als men klachten heeft over missstanden in de Katholieke Kerk: Henry VIII was blijkbaar een uitstekende kandidaat als hoofd van een protestantse Kerk! Ik doelde eigenlijk ook meer op de Contra-Reformatie. ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #23 Gepost op: september 13, 2010, 08:04:57 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2010 om 22:53:
[...]
Heb je een internetadres van die club?
Nee, maar als je contact met hen wilt opnemen mag je mij daar wel even over mailen.

quote:

Dus daarna werden er geen mensen meer genezen op gebed?
Nee dat is juist.

quote:

Even een stukje tekst uit een gemeenteblad van de lokale PKN alhier:

[...]
Wat wil je met dat stukje zeggen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #24 Gepost op: september 13, 2010, 08:49:52 am »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 08:04:
[...]

Nee, maar als je contact met hen wilt opnemen mag je mij daar wel even over mailen.
Je roept iets, hebt geen bron behalve een kerkblaadje (scannen of overtikken????). Vaag.

quote:

[...]

Nee dat is juist.
Dan mag je dat wel even wereldkundig maken dat God geen mensen meer geneest op gebed. O ja, onderbouw even :)

quote:

[...]

Wat wil je met dat stukje zeggen?

Dat er wel degelijk nagedacht wordt over de vorm en het waarom.
Je kunt wel heel eenvoudig roepen dat iets "niet kan" maar als je de achtergronden leest en de bijbelse ondergrond dan zou het zo kunnen zijn dat je iets anders zegt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #25 Gepost op: september 13, 2010, 09:09:18 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 september 2010 om 08:49:
[...]
Je roept iets, hebt geen bron behalve een kerkblaadje (scannen of overtikken????). Vaag.
Ik heb wel een bron, maar als je denkt dat ik het heb verzonnen is mij om het even. :)

quote:

Dan mag je dat wel even wereldkundig maken dat God geen mensen meer geneest op gebed. O ja, onderbouw even :)
Waarom sterven er dan zoveel mensen aan ziekten waar voor gebeden wordt? Of wil je zeggen dat God de een wel geneest en een ander in de stront laat zakken?

quote:

Dat er wel degelijk nagedacht wordt over de vorm en het waarom.
Je kunt wel heel eenvoudig roepen dat iets "niet kan" maar als je de achtergronden leest en de bijbelse ondergrond dan zou het zo kunnen zijn dat je iets anders zegt.
Van mij mogen ze, maar ik vrees dat veel mensen teleurgesteld worden als ze niet genezen.

Marjo

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #26 Gepost op: september 13, 2010, 09:22:33 am »
Hier stuit je op het probleem van onverhoorde gebeden. Dat wil toch niet zeggen dat God nooit naar ons hoort?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #27 Gepost op: september 13, 2010, 09:42:23 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 september 2010 om 04:08:
[...]
De Kerk reformeert zich al vanaf de 9e eeuw, vanaf Cluny tot aan Vaticanum II. ‘Semper reformanda’ is inhoudelijk een erg katholiek idee, alhoewel de term zelf protestants is. Tijdens het laatste Concilie is De Kerk  m.i. de reformatorische kerken extreem ruimhartig tegemoet getreden en kreeg daar extreem weinig voor terug. Wat overigens ook door evangelicale leiders is bevestigd. De paus heeft later zelfs zijn eigen ambt bespreekbaar gemaakt en protestanten uitgenodigd om mee te denken over een nieuwe invulling van dat ambt! Aggiornamento was m.i. hoognodig en in principe ook vrij ruimhartig geformuleerd tijdens Vaticanum II, alleen vind ik het in de praktijk veel te ver doorgeschoten.

[...]
Ja, in theorie lijkt dat heel erg eenvoudig. Vanuit protestants ecclesiologisch denken is dat misschien ook zo, ik weet het niet. Feit is wel, dat ecclesiologisch de RKK totaal anders is (m.u. van de Oosters-orthodoxen). Wij zijn een sacramentele, eucharistische Kerk en wij kunnen niet met de waarheid gaan marchanderen om maar tegemoet te komen aan bepaalde groeperingen. Ja, met de Oosters-Orthodoxen wel, omdat daarmee de theologische afstand erg klein is,  en ik hoop ook vurig dat dat gaat gebeuren. De verschillen met de reformatorische kerken zijn gewoon te groot en ik denk ook niet dat we die binnen afzienbare tijd gaan overbruggen. Tijdens Vaticanum II in 1962 waren protestantse theologen uitgenodigd mee te denken. Als er in 2009 (bijna 50 jaar later!) een protestantse synode gehouden wordt in NL dan ‘is het te vroeg om daar Katholieken bij te betrekken.’ (Zie hier)

[...]
Grapjas, tot 6x toe is hij hertrouwd. Tja, als men klachten heeft over missstanden in de Katholieke Kerk: Henry VIII was blijkbaar een uitstekende kandidaat als hoofd van een protestantse Kerk! Ik doelde eigenlijk ook meer op de Contra-Reformatie. ;)
"Reformatorische" en "Contra-reformatorische" stelligheden maken deel uit van de 15e en 16e eeuwse "loopgraven".... Niet echt een basis om "ecclesiologische kloven" mee te overbruggen, zou ik zeggen. Om een beetje bij de beeldspraak te blijven: je zou het ene gat met het andere gaan vullen.....

Dat het zoeken van eenheid vanuit "Protestantse hoek" ook in theorie niet eenvoudig is, tonen je opmerkingen/kanttekeningen al wel aan....!! En helaas ook binnenkerkelijke "RKK-reacties" op Vaticanum II, trouwens....

NB: ook de protestantse kerken zijn "sacramentele Kerk", gebouwd op het fundament "Christus", en hierbij (door belijdenis en praktijk) verzameld rond de "maaltijd van de Heer"....

Op een manier die past bij het denken van "voorlopers" in de "Vroege Kerk"... Ik citeerde al eens Augustinus in dit verband....

quote:

Augustinus, Doctrina Christiana III. XV, 55 (Ambo 1999, vertaling Den Boeft/Sluiter)
"Als de tekst een voorschrift is dat of een schanddaad of een misdaad verbiedt, of nuttige daden of weldadigheid voorschrijft, is hij niet figuurlijk. Maar als hij een schanddaad of een misdaad schijnt voor te schrijven, of nuttige daden of weldadigheid schijnt te verbieden, dan is hij wel figuurlijk. De tekst "Tenzij u het vlees van de Zoon des mensen zult eten en zijn bloed zult drinken, zult u geen leven in u hebben" schijnt een misdaad of een schanddaad voor te schrijven. Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond."
Ook "de" protestantse kerken leren dat wij bij het delen in Brood en Wijn moeten beseffen dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond... Ik zie niet in dat deze "visie" niet past binnen een "Algemene Christelijke Kerk"....

Er is vele malen meer dat ons bindt dan dat ons scheidt.... Een gemeenplaats misschien, maar wat ik vooral wil zeggen is: we moeten vooral uitkijken dat hetgene wat ons scheidt nu net niet datgene is dat ons "al vanoudsher scheidt" (een "verschansen in de schuttersput OM het verschansen in de schuttersput"!!!). Hoeveel scheiding is reflexmatig en hoe veel is nu echt "onoverkomelijk inhoudelijk"....???? Ik vrees dat op dat punt aan beide zijden "de juiste verhouding (nog) zoek is"......

NB: om nog maar eens op de "leiderschapskwaliteiten van Hendrik VIII" (als hij ze had, waren dat dus blijkbaar niet zijn enige "kwaliteiten"!!) en "de Anglicanen" terug te komen.... Ik weet nu niet of de Anglicaanse kerk nu net het prototype is van een Protestantse kerk....  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #28 Gepost op: september 13, 2010, 11:33:00 am »

quote:

Wat wil je met deze twee voorbeelden zeggen ? Er wordt namelijk ook over gesproken op andere leeftijden en tijdens andere fase in het ziekteproces.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #29 Gepost op: september 13, 2010, 11:58:44 am »

quote:

Marjo schreef op 13 september 2010 om 09:22:
Hier stuit je op het probleem van onverhoorde gebeden. Dat wil toch niet zeggen dat God nooit naar ons hoort?
Nee natuurlijk niet, maar indien handoplegging nog steeds volstaat om iemand te genezen, wat hebben chirurgen en doktoren dan aan hun talenten die ze gekregen hebben?
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 12:43:14 pm door Piebe »

Marjo

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #30 Gepost op: september 13, 2010, 12:38:53 pm »
Zelf zou ik gewoon naar de dokter gaan, maar ik sluit niet uit dat er wonderen gebeuren.

Mellon

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #31 Gepost op: september 13, 2010, 12:43:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 11:58:
[...]

Nee natuurlijk niet, maar indien handoplegging nog steeds volstaat om iemand te genezen, wat hebben chirurgen en dokteren dan aan hun talenten die ze gekregen hebben?
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Dat was met de wonderen van Jezus toch ook niet zo? Of wil je soms zeggen dat God zich aan de spelregels moet houden?  :+

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #32 Gepost op: september 13, 2010, 12:52:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 11:58:
[...]

Nee natuurlijk niet, maar indien handoplegging nog steeds volstaat om iemand te genezen, wat hebben chirurgen en doktoren dan aan hun talenten die ze gekregen hebben?
En dat is dus niet zo.Handoplegging is in zijn algemeenheid geen vervanging van een bezoek aan de dokter.Dat wil niet zeggen dat er wellicht niet een uitzondering kan zijn of is geweest,maar laten we wel even realist wezen en geen broodje aap gaan verkopen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #33 Gepost op: september 13, 2010, 12:52:38 pm »

quote:

Marjo schreef op 13 september 2010 om 12:38:
Zelf zou ik gewoon naar de dokter gaan, maar ik sluit niet uit dat er wonderen gebeuren.
Wat ik vooral bedoel is als een man nu dezelfde dingen zou doen als Jezus en de apostelen indertijd, hij alle dagen de voorpagina's van elke krant op de gehele wereld zou halen. Dergelijke wonderen vinden niet meer structureel op dezelfde schaal plaats als in de eerste eeuw, enkel charismatische Christenen geloven en belijden dat. Daarom zie ik persoonlijk geen enkel nut in handoplegging en als het aan mij lag werd het afgeschaft.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #34 Gepost op: september 13, 2010, 12:53:50 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 september 2010 om 12:52:
[...]

En dat is dus niet zo.Handoplegging is in zijn algemeenheid geen vervanging van een bezoek aan de dokter.Dat wil niet zeggen dat er wellicht niet een uitzondering kan zijn of is geweest,maar laten we wel even realist wezen en geen broodje aap gaan verkopen.
Wat is dan het nut er van? Want Jezus en de apostelen genazen wel degelijk de zieken (Luk 13,13; Hand 28,8) door handoplegging.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 12:54:41 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #35 Gepost op: september 13, 2010, 12:56:59 pm »

quote:

Mellon schreef op 13 september 2010 om 12:43:
[...]

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Dat was met de wonderen van Jezus toch ook niet zo? Of wil je soms zeggen dat God zich aan de spelregels moet houden?  :+
Dat is een merkwaardige vergelijking, want kun je mij een voorbeeld noemen van iemand die niet genas nadat Jezus of een van de apostelen hem of haar de handen oplegde?
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 12:57:13 pm door Piebe »

Mellon

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #36 Gepost op: september 13, 2010, 12:58:18 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 12:56:
[...]

Dat is een merkwaardige vergelijking, want kun je mij een voorbeeld noemen van iemand die niet genas nadat Jezus of een van de apostelen hem of haar de handen oplegde?
Nee, nee, nee. Be kind, rewind. Sluit het een het ander nu uit of niet?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #37 Gepost op: september 13, 2010, 01:01:04 pm »

quote:

Mellon schreef op 13 september 2010 om 12:58:
[...]

Nee, nee, nee. Be kind, rewind. Sluit het een het ander nu uit of niet?
In dit geval wel ja, want Jezus en de apostelen genazen allen die zij de handen oplegden en dominee's en healers die dat doen genezen (nagenoeg) niemand.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 01:01:25 pm door Piebe »

Mellon

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #38 Gepost op: september 13, 2010, 01:09:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 13:01:
[...]

In dit geval wel ja, want Jezus en de apostelen genazen allen die zij de handen oplegden en dominee's en healers die dat doen genezen (nagenoeg) niemand.

Dat bedoelde ik niet en volgens mij was dat echt verrekte duidelijk, maar goed. Soit.

Sluit handenoplegging nu de gang naar de arts of specialist uit, volgens jou, ja of nee?

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #39 Gepost op: september 13, 2010, 02:20:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 12:53:
[...]

Wat is dan het nut er van? Want Jezus en de apostelen genazen wel degelijk de zieken (Luk 13,13; Hand 28,8) door handoplegging.
De vraag is waarom dit gedaan wordt.Je kunt nooit uitsluiten dat er wonderen gebeuren maar de voorbeelden die je noemt hadden betrekking op de tijdsepos van x jaar geleden.Mi is de eerste insteek de middelen die door God gegeven zijn zoals bij huisarts,ziekenhuis enz.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #40 Gepost op: september 13, 2010, 04:30:50 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 12:56:

Ik kan wel een voorbeeldje geven van een demoon die niet werd uitgedreven door de apostelen... en Paulus die slecht kan zien (waarom legde niemand hem de handen op? zou dat niet geprobeerd zijn?)

Er staat ook in Markus geschreven dat Jezus geen wonderen kon doen vanwege het ongeloof in zijn oude woonplaats.

Maar je hebt een punt met 'verwachtingsmanagement' zoals dat zo mooi heet: je moet niet verwachten perse genezen te worden. Als ik voor genezing bid, dan bid ik uit hoopvolle verwachting, maar ik heb niks te eisen van God. Hij is de Heer, ik ben maar de knecht.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 04:34:00 pm door Zwever »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #41 Gepost op: september 13, 2010, 05:06:34 pm »

quote:

Zwever schreef op 13 september 2010 om 16:30:
[...]

Ik kan wel een voorbeeldje geven van een demoon die niet werd uitgedreven door de apostelen... en Paulus die slecht kan zien (waarom legde niemand hem de handen op? zou dat niet geprobeerd zijn?)
Dat is opmerkelijk, waar heb je dat gelezen? Ik zou het graag zelf ook even inkijken.

quote:

Er staat ook in Markus geschreven dat Jezus geen wonderen kon doen vanwege het ongeloof in zijn oude woonplaats.
Ook dit komt me niet bekend voor, maar ik kan het best gemist hebben, waar staat dat in Marcus?

quote:

Maar je hebt een punt met 'verwachtingsmanagement' zoals dat zo mooi heet: je moet niet verwachten perse genezen te worden. Als ik voor genezing bid, dan bid ik uit hoopvolle verwachting, maar ik heb niks te eisen van God. Hij is de Heer, ik ben maar de knecht.
Uiteraard, maar ik vraag mij af of God nog wel op die manier geneest. Zou het niet zo kunnen wezen dat hij iedereen een bepaald talent meegeeft zodat we elkaar van dienst kunnen zijn?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #42 Gepost op: september 13, 2010, 05:08:09 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 september 2010 om 14:20:
[...]

De vraag is waarom dit gedaan wordt.Je kunt nooit uitsluiten dat er wonderen gebeuren maar de voorbeelden die je noemt hadden betrekking op de tijdsepos van x jaar geleden.Mi is de eerste insteek de middelen die door God gegeven zijn zoals bij huisarts,ziekenhuis enz.
Dat idee heb ik ook ja, de doktoren en chirurgen zijn de wonderlijke genezers van deze tijd.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #43 Gepost op: september 13, 2010, 05:10:36 pm »

quote:

Mellon schreef op 13 september 2010 om 13:09:
[...]

Dat bedoelde ik niet en volgens mij was dat echt verrekte duidelijk, maar goed. Soit.

Sluit handenoplegging nu de gang naar de arts of specialist uit, volgens jou, ja of nee?

Het was me niet duidelijk.

Ja, in de eerste eeuw sloot handoplegging door Jezus of de apostelen inderdaad een bezoek naar de arts uit, maar tegenwoordig niet meer. Dat is precies waarom ik ernstige twijfels heb of het nu nog wel van nut is.

rtfm08

• Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #44 Gepost op: september 13, 2010, 07:20:34 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 17:08:
[...]

Dat idee heb ik ook ja, de doktoren en chirurgen zijn de wonderlijke genezers van deze tijd.
Vergeet niet de kracht van je eigen lichaam en geest en zonder zegen van God gaat het deze doktoren en chirurgen ook niet lukken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #45 Gepost op: september 13, 2010, 07:58:56 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 september 2010 om 19:20:
[...]

Vergeet niet de kracht van je eigen lichaam en geest en zonder zegen van God gaat het deze doktoren en chirurgen ook niet lukken.
Dat ben ik met je eens, het punt wat ik wil maken is dat genezing in deze tijd niet meer door handoplegging geschied i.t.t. de eerste eeuw.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #46 Gepost op: september 13, 2010, 08:32:10 pm »
Voor Piebe:

quote:

Zwever schreef op 13 september 2010 om 16:30:
Ik kan wel een voorbeeldje geven van een demoon die niet werd uitgedreven door de apostelen...

Matt. 17:14-21 " 14 En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide: Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water. En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen. Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier. En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af. Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij met Hem alleen waren: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven? Hij zeide tot hen: Vanwege uw klein geloof. Want voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn. Maar dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten."

quote:

en Paulus die slecht kan zien (waarom legde niemand hem de handen op? zou dat niet geprobeerd zijn?)

Gal 6:11 Ziet, met hoe grote letters ik u eigenhandig schrijf!
(duidt op slechte ogen of een andere ziekte)

Ook interessant:
2 Cor. 12:7 en ook om het buitengewone van de openbaringen. Daarom is mij, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, een doorn in het vlees gegeven, een engel des satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen.

quote:

Er staat ook in Markus geschreven dat Jezus geen wonderen kon doen vanwege het ongeloof in zijn oude woonplaats

Markus 6:4-6 "En Jezus zeide tot hen: Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd. En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof."

Vergelijk Mattheus 13:57-58 "En zij namen aanstoot aan Hem. Maar Jezus zeide tot hen: Een profeet is alleen in zijn vaderstad en in zijn huis ongeëerd.
En Hij deed daar niet vele krachten wegens hun ongeloof."
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 08:35:25 pm door Zwever »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #47 Gepost op: september 13, 2010, 08:33:02 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 17:10:
[...]

Het was me niet duidelijk.

Ja, in de eerste eeuw sloot handoplegging door Jezus of de apostelen inderdaad een bezoek naar de arts uit, maar tegenwoordig niet meer. Dat is precies waarom ik ernstige twijfels heb of het nu nog wel van nut is.
Wat is er dan veranderd t.o.v. de 1ste eeuw ?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #48 Gepost op: september 13, 2010, 08:50:59 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 september 2010 om 09:09:
[...]

Ik heb wel een bron, maar als je denkt dat ik het heb verzonnen is mij om het even. :)
Ik zeg niet dat je geen bron hebt, ik zou hem alleen willen lezen :)

quote:

[...]

Waarom sterven er dan zoveel mensen aan ziekten waar voor gebeden wordt? Of wil je zeggen dat God de een wel geneest en een ander in de stront laat zakken?
Kerel, je lijkt op Jona. Bidden is geen garantie dat je krijgt wat je vraagt.

quote:

[...]

Van mij mogen ze, maar ik vrees dat veel mensen teleurgesteld worden als ze niet genezen.
Dat ligt aan de verwachting van de mens (bv. "genezingsdiensten", het woord op zich geeft aan dat je in die dienst genezen wordt...) en niet aan God....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Handoplegging in de PKN?
« Reactie #49 Gepost op: september 13, 2010, 09:25:15 pm »

quote:

Zwever schreef op 13 september 2010 om 20:32:
Voor Piebe:

[...]

Matt. 17:14-21 " 14 En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide: Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water. En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen. Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier. En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af. Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij met Hem alleen waren: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven? Hij zeide tot hen: Vanwege uw klein geloof. Want voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn. Maar dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten."
Vriendelijk dank. Ik ben van mening dat apostelen en discipelen op elkaar lijken doch ook verschillen, maar dit lijkt over de twaalf te gaan dus zal ik mijn stelling bijstellen. Kun je mij ook een voorbeeld noemen waarbij iemand niet genas nadat Jezus hem of haar de handen oplegde, of dat de apostelen er niet in slaagden na de uitstorting van de heilige Geest iemand te genezen?

quote:

Gal 6:11 Ziet, met hoe grote letters ik u eigenhandig schrijf!
(duidt op slechte ogen of een andere ziekte)

Dat is mogelijk, maar ik denk dat Paulus dat vooral schreef om te benadrukken dat deze brief door hem was geschreven. In de NBV staat het als volgt:

'...ziet het aan de grote letters: ik schrijf u nu eigenhandig.'

Hiermee suggereren de vertalers dat Paulus niet al zijn brieven zelf schreef.  Maar nee, ik denk niet dat de grote letters van de apostel er op duidden dat hem iets mankeerde, naar mijn idee markeerde Paulus juist dat de brief echt van hem afkomstig was. Als het ware zette hij zijn handtekening er onder.

quote:

Ook interessant:
2 Cor. 12:7 en ook om het buitengewone van de openbaringen. Daarom is mij, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, een doorn in het vlees gegeven, een engel des satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen.
Wat wil je hiermee zeggen?

quote:

Markus 6:4-6 "En Jezus zeide tot hen: Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd. En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof."
Kijk, mijn stelling staat nog steeds, want hij genas er nog enkele, wat altijd nog meer zijn dan men er nu geneest middels handoplegging. Doch is het een opmerkelijk vers.

quote:

Vergelijk Mattheus 13:57-58 "En zij namen aanstoot aan Hem. Maar Jezus zeide tot hen: Een profeet is alleen in zijn vaderstad en in zijn huis ongeëerd.
En Hij deed daar niet vele krachten wegens hun ongeloof."
Niet vele is wat anders als geen, maar wat duidelijk wordt is dat het geloof van de zieke ook bijdroeg aan het genezen. Daarbij dient opgemerkt te worden dat het geloof een gave van God is (Ef 2,80 waardoor het toch ook weer God is die geneest. Dus, de mens doet het zelf niet, toen niet en nu niet, maar feit is wel dat gelovige mensen nu op een andere manier genezen worden (of ziek blijven) als in het eerste eeuwse Jeruzalem.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 09:51:40 pm door Piebe »