Hendrik-NG schreef op 23 september 2010 om 20:57:[...]
Ik zal proberen mijn "gedachten" over het onderwerp eens op een rij te zetten...
Toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levende ziel (nefesh) Gen 2:7In Genesis 9:4 leert God aan Noach dat het bloed symbool staat voor de ziel, het leven, van de mens (de ziel "zetelt" in het bloed).
Alleen vlees met zijn ziel (nefesh), zijn bloed, zult gij niet eten.
De mens mag het vlees van een dier eten, maar het bloed, "het leven", komt God toe. Dat mag de mens zich niet toe-eigenen. Daarom werd in de offerdienst het bloed ook "bij het altaar gelaten":
Vervolgens zal hij het rund voor het aangezicht des HEREN slachten, en de zonen van Aäron, de priesters, zullen het bloed brengen en dat sprengen rondom op het altaar, dat bij de ingang van de tent der samenkomst staat. (Lev 1). Of werd bij de slacht het bloed "teruggeven aan God":
Alleen zijn bloed zult gij niet eten; gij zult het op de aarde uitgieten als water. (Deut 15).
Bloed vergieten = iemand het
leven benemen.... Deut 27:25
Vervloekt is hij, die een geschenk aanneemt om iemand te doden en onschuldig bloed te vergieten.
Bij de Exodus wordt duidelijk dat het bloed een
extra symbolische lading krijgt. Het leven van het "paschalam" wordt gegeven, in plaats van het leven van de eerstgeborene. Het bloed van het
gedode dier staat hier symbool voor het
behoud van het
leven van een mens. Het wordt "
plaatsvervangend vergoten".
Het is
Jezus die de beker
wijn verbindt met het
bloed. Zijn
eigen bloed. In dit bloed is het (openbare) "geheim" verborgen van het eeuwige leven voor degene die dit bloed drinkt. Johannes 6 spreekt hier uitvoerig over: Wie het lichaam van Jezus eet, zijn bloed drinkt zal door Hem worden opgewekt op de Laatste Dag. Wie aanvaart dat het bloed van het Lam symbool staat voor het behoud van het leven van de mens, zal eeuwig leven. En tegelijk zal Christus de gelovige dit "bloed" geven op de Laatste Dag: Hij geeft ons dan het eeuwige leven...
Joh 6:54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken.
De beker wijn staat dus zowel symbool voor het leven dat Jezus geeft (
om het weer terug te nemen), het bloed van het paschalam, dat plaatsvervangend werd geofferd, als ook voor het eeuwige leven dat God zal geven op de Laatste Dag:
Doch Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet meer van deze vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk mijns Vaders.
En
tegelijk staat de beker ook symbool voor de
straf voor de zondaar: Psalm 75.
In zijn hand houdt de HEER een beker
met wijn, schuimend en bitter gekruid,
hij schenkt hem uit aan de zondaars op aarde,
zelfs de droesem moeten zij drinken.
(
Want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf...)
Het is om
deze redenen, dat ik over de uitspraak van Jezus (Mat 26:27-29) zei dat deze m.i. een
meervoudige betekenis heeft... Waarbij ik nogmaals Ignatius dank voor de uiteenzetting over het verband tussen de Pesach-liturgie en de woorden en daden van Jezus... Ik kan prima uit de voeten met
meerdere symbolieken naast elkaar... Jezus blijkbaar ook, als Hij de verbintenis legt tussen verschillende symbolen: beker
wijn = zijn vergoten
bloed....
NB: en nu dat
samen drinken van het goede glas wijn.... Ons wordt echt een "
bruiloftsfeest" in het vooruitzicht gesteld. Waarbij ongetwijfeld de beste wijn voor het laatst bewaard is. Wij zullen
eeuwig stilstaan bij de bron van ons leven "
in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt"....
(met
opnieuw dank aan Augustinus;
(bron) )