In deze discussie is het misschien oopk goed om te kijken naar de oorsprong van het avondmaal, het pascha. In het oude testament staan veel situaties beschreven over problemen met de paschaviering.
Een voorbeeld waaruit blijkt dat God een toegewijd hart vraagt om pascha te vieren, niet dat je zonder zonde zou moeten zijn.
2 kronieken 30
18 Want het grootste gedeelte van het volk – velen uit Efraïm en Manasse, Issakar en Zebulon – had zich niet gereinigd; toch aten zij het Pascha, in strijd met het voorschrift. Maar Jechizkia bad voor hen: De HERE, die goed is, doe verzoening over ieder 19 die zijn hart erop gericht heeft God, de HERE, de God zijner vaderen, te zoeken, al was het niet naar de reinheid welke bij het heilige past. 20 En de HERE verhoorde Jechizkia en genas het volk.
zo zijn er nog meer situaties in het ot te vinden.
numeri 9:
9 Toen sprak de HERE tot Mozes: 10 Spreek tot de Israëlieten: wanneer iemand onrein is door aanraking van een lijk of op een verre reis is, – het geldt zowel voor u als voor uw nageslacht – dan zal hij toch des HEREN Pascha vieren.
Het grootste voorbeeld is natuurlijk wel:
Jezus zelf die Pascha viert, het instelt als avondmaal.
Samen met Judas, die Hem verraden zou!! 'Eén van de twaalven, die met Mij in de [ene] schotel indoopt.'
lucas 22
21 Doch zie, de hand van hem, die Mij verraadt, is met Mij aan de tafel.