Auteur Topic: toekomst  (gelezen 2229 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
toekomst
« Gepost op: februari 09, 2003, 12:38:41 am »
onderstaande teksten, ze duiden op de toekomst, maar is die toekomst reeds niet aangebroken?

30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de
ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven
zijn in dit boek,
J o h a n n e s 2 0

12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft,
de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere
nog dan deze, want Ik ga tot de Vader;
J o h a n n e s 1 4

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het
thans niet dragen;
J o h a n n e s 1 6

12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb,
zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wan-neer
Ik u van het hemelse spreek?
J o h a n n e s 3

22 Want er is niets verborgen, dan om geopenbaard
te worden, of aan het oog onttrokken, dan om in
het openbaar te komen.
M a r c u s 4
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2003, 01:13:41 am »
Wanneer je spreekt over de wederkomst van Christus dan besef je ook dat Hij een tijdlang weg is geweest. Je kunt je afvragen of dat wel zo is. Immers in Mattheus staat: "En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld"
Hiermee belooft Christus dat hij bij de mensen blijft en wel voor altijd. Maar hoe kan dat dan? Want je ziet Hem toch niet? Met de hemelvaart is Hij toch weggegaan om bij de wederkomst terug te keren?
Het is goed om te beseffen dat toen Christus ten hemel vaarde Hij een opstandingslichaam had. Het was een geestelijk lichaam waarvan alle materie verdreven was. Tussen Zijn opstanding uit het graf en de hemelvaart groeide Hij naar een steeds hogere dimensie toe en de leerlingen konden tot op bepaalde hoogte dit proces volgen echter dit proces werd steeds intenser en steeds meer onnavolgbaar. Want zeg nou zelf: Een normaal mens stijgt niet op naar de hemel, je zou dan al niet meer verbonden moeten zijn met de zwaartekracht. Dus de opstijging was al heel bijzonder, een wonder. Je kunt dat best wel letterlijk nemen wanneer je dit bedenkt vanuit het opstandingslichaam (engelen en geesten kunnen ook vliegen) ;) en bezitten geen lichaam van materie.
Jezus werd na zijn opstanding uit het graf ook in de eerste instantie niet herkend!
De hemelvaart van Christus voerde Hem op naar hogere geestelijke dimensie's die voor ons niet waarneembaar zijn. Net zoals engelen wel bestaan maar niet waarneembaar zijn. Zo zijn er meer dingen in het leven die wel bestaan maar niet waarneembaar zijn.
Die wolk die Hem ontrok kun je symbolisch zien. Een wolk: wanneer er een wolk komt voor de zon, die ons het uitzicht op de zon beneemt, dan zeggen we dat de zon is weggegaan. En wanneer die wolk weer weg is gegaan zeggen we dat de zon is terug gekeerd. Maar de zon is helemaal niet weg geweest. Zo is het ook met Christus. Denk niet dat Hij ver weg ergens is. Hij is altijd bij ons gebleven. Alleen nu in een andere dimensie die wij niet kunnen waarnemen.
De wolk kun je ook vergelijken met een symbool van onwetendheid. De wolk van het niet-weten. Daarom wordt ook verteld dat Christus wederkeert op een wolk. Ooit zal de mens tot bewustzijn komen opdat zij dit geestelijke wel aanschouwt. Er zijn trouwens al mensen geweest die deze aanschouwing hebben mogen ervaren in hun leven.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2003, 10:30:54 am »
Als Jezus zegt : "En zie, ik ben met u al de dagen, tot de voleinding der wereld," dan bedoelt Hij dat Hij bij ons is via zijn Heilige Geest die acht dagen na zijn hemelvaart uitgestort is.
Ik vind dat je een gevaarlijke weg op gaat als je alles symbolisch wil/gaat uitleggen.

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2003, 10:46:45 am »

quote:

op 10 Feb 2003 10:30:54 schreef Mezzamorpheus:
Als Jezus zegt : "En zie, ik ben met u al de dagen, tot de voleinding der wereld," dan bedoelt Hij dat Hij bij ons is via zijn Heilige Geest die acht dagen na zijn hemelvaart uitgestort is.
Ik vind dat je een gevaarlijke weg op gaat als je alles symbolisch wil/gaat uitleggen.

Er dreigt ook een ander gevaar, dat men alles te letterlijk neemt, zo is er eene
Benjamin Creme, die de wederkomst proclameerd en daarbij letterlijk Christus uit
een vliegtuig ziet komen om zich vervolgens aan alle mensen via TV te openbaren,
omdat deze vliegtuigen immers in de wolken vliegen.
Het is goed, zoals Lonneke boven doet om je eens af te vragen wat er eigenlijk met
deze wolken bedoeld wordt. Steeg Christus echt omhoog in de wolken bij Zijn hemelvaart
of verloren de mensen de mogelijkheid om hem nog schouwen te kunnen?

lonneke

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2003, 01:32:11 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 10:30:54 schreef Mezzamorpheus:

Er staat veel meer in de bijbel dan alleen wat jij aangeeft.

"Reeds woont Christus (Ef. 3:17), met Zijn Vader (Joh.14:23) en de Geest (Rom.8:9) in het hart van hen die in Hem geloven en Hem liefhebben,
niet slechts Gods Woord (Joh. 5:38)en kracht (2 Cor. 12:9) doch Hijzelf (1 Cor.3:16) (2 Cor.6:16)"

Het is goed om eens de bijbelteksten door te lezen, hieronder heb ik ze weergegeven.

17 opdat Christus door het geloof in uw harten
woning make. Geworteld en gegrond in de liefde,
E f e z i ë r s 3

23 Jezus antwoordde: ‘Wie mij liefheeft, zal zich aan
mijn woorden houden. Mijn Vader zal hem
liefhebben, en mijn Vader en ik zullen naar hem
toegaan en wij zullen bij hem wonen.
J o h a n n e s 1 4

9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de
Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont.
Indien iemand echter de Geest van Christus niet
heeft, die behoort Hem niet toe.
R o m e i n e n 8

37 Ja, de Vader die mij gezonden heeft, heeft over mij
getuigd. U hebt zijn stem nog nooit gehoord en
hem nog nooit gezien
38 en zijn woord heeft in u geen wortel geschoten,
want u gelooft niet in hem die hij gezonden heeft.
39 U onderzoekt de Schrift omdat u daarin eeuwig
leven denkt te vinden. Ook de Schrift getuigt over
mij!
40 En toch wilt u niet bij mij komen om leven te
vinden.
J o h a n n e s 5

9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u
genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten
volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwak-heden
nog meer roemen, opdat de kracht van
Christus over mij kome.
2 K o r i n t i ë r s 1 2

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de
Geest Gods in u woont?
17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem
schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is
heilig!
1 K o r i n t i ë r s 3

16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de
tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel
van de levende God, gelijk God gesproken heeft:
Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun
God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
17 Daarom gaat weg uit hun midden,en scheidt u af,
spreekt de Here,en houdt niet vast aan het on-reine.
18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijnen
gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,zegt de
Here, de Almachtige.
2 K o r i n t i ë r s 6

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2003, 04:01:00 pm »
20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden,
zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert
de schepping der wereld uit zijn werken met het
verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging
hebben.
R o m e i n e n 1

gesp

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2003, 06:09:10 pm »

quote:

op 09 Feb 2003 00:38:41 schreef cheese:
onderstaande teksten, ze duiden op de toekomst, maar is die toekomst reeds niet aangebroken?

zijn in dit boek,
J o h a n n e s 2 0

Geen toekomst te zien:
jezus heeft nog wel meer gedaan (gedurende die zeg 3 jaar) dan hier stond; de 12 discipelen hebben het zelf gezien.
as blunt as Ockham's razor

gesp

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2003, 06:11:55 pm »

quote:

zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer
J o h a n n e s 3
Ook geen toekomst te zien. (In de lezing: wanner ik van het hemelse zou spreken). Bovendien zegt Jezus het tegen Nicodemus, die er inderdaad geen hout van begreep, terwijl hij tegen z'n discipelen wel over het hemelse gesproken heeft.

gesp

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2003, 06:20:42 pm »

quote:

thans niet dragen;
J o h a n n e s 1 6

Ze kunnen het -volgens de context- wel dragen wanneer de Geest van de waarheid komt, vers 13.
Dat is volgens Handelingen op Pinksteren gebeurd, dus deze toekomst was toen.

Plus natuurlijk: tussen opstanding en hemelvaart zal Jezus op z'n minst een deel van dat niet-verdraagbare uitgelegd hebben.
Verder zegt Jezus dit tegen de toen levende discipelen, niet tegen iedereen die in Hem geloofde.
(Johannes geeft inderdaad de meest aanknopingspunten voor esoterische theorieen)

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2003, 01:48:08 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 18:09:10 schreef gesp:
[...]

Geen toekomst te zien:
jezus heeft nog wel meer gedaan (gedurende die zeg 3 jaar) dan hier stond; de 12 discipelen hebben het zelf gezien.
daarbij bedoel ik alleen maar, dat dus niet alles in de bijbel beschreven staat, maar dat het op een andere manier via het leven van de discipelen toch ook bij de andere mensen terechtkomt, dit dus voor de mensen, die denken dat er buiten de bijbel om geen kennis zou kunnen zijn, het staat er niet geschreven, dus het kan niet zo zijn, maar juist daarom staat er beschreven, dat er wel degelijk meer gebeurd is, dan dat er beschreven staat

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2003, 01:53:56 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 18:11:55 schreef gesp:
[...]

Ook geen toekomst te zien. (In de lezing: wanner ik van het hemelse zou spreken). Bovendien zegt Jezus het tegen Nicodemus, die er inderdaad geen hout van begreep, terwijl hij tegen z'n discipelen wel over het hemelse gesproken heeft.

zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer
J o h a n n e s 3

ik heb verschillende citaten zo verzameld opdat door het totaal van deze citaten kan blijken, dat er dingen zijn, die algemeen bekend zijn en dingen, die slechts zeer weinigen toevertrouwd kon worden, ik denk dat Nicodemus er wel iets van begreep want het betreft hier weer een esoterische lering, die altijd aangeduid wordt als iemand bij nacht bezocht wordt (dus niet in het lichaam)

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #11 Gepost op: juni 07, 2003, 02:03:54 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 18:20:42 schreef gesp:
[...]

Ze kunnen het -volgens de context- wel dragen wanneer de Geest van de waarheid komt, vers 13.
Dat is volgens Handelingen op Pinksteren gebeurd, dus deze toekomst was toen.

Ch; en ik heb het over een mensheidstoekomst en de 12 waren mensen, die in feite vooruitliepen op, (de toekomst om deze mee te helpen voorbereiden), op de algemene mensheidsontwikkeling, het ideaal is dat alle mensen een pinksterbeleven krijgen,
Saulus, die voor Damaskus Paulus werd had ook zo'n soort belevenis en wordt daarom nog een ontijdig geborene genoemd, in onze tijd zijn er nu steeds meer mensen, met zo'n zelfde belevenis als Paulus

Plus natuurlijk: tussen opstanding en hemelvaart zal Jezus op z'n minst een deel van dat niet-verdraagbare uitgelegd hebben.

Ch; pistis-sophia, maar dat is dus niet algemeen erkend en zeker niet aanvaard, dus als dat nu langzamerhand begint, is dat het worden van wat ik met het woordje toekomst eigenlijk bedoelde

Verder zegt Jezus dit tegen de toen levende discipelen, niet tegen iedereen die in Hem geloofde.
(Johannes geeft inderdaad de meest aanknopingspunten voor esoterische theorieen)

reincarnatie is typisch zo'n feit, dat veel mensen nog steeds niet dragen kunnen,
of dat Jehovah niet Vadergod is, maar een hogere engel uit de rang der Elohim,
etc. of dat de hemel verschillende sferen kent...

jezus29

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #12 Gepost op: juni 07, 2003, 02:25:46 pm »

quote:

zijn in dit boek,
J o h a n n e s 2 0

12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft,
de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere
nog dan deze, want Ik ga tot de Vader;
J o h a n n e s 1 4

thans niet dragen;
J o h a n n e s 1 6

zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wan-neer
J o h a n n e s 3

22 Want er is niets verborgen, dan om geopenbaard
te worden, of aan het oog onttrokken, dan om in
het openbaar te komen.
M a r c u s 4
ik denk 't

Johan V.

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #13 Gepost op: juni 07, 2003, 03:12:07 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 14:03:54 schreef cheese:
[...]

reincarnatie is typisch zo'n feit, dat veel mensen nog steeds niet dragen kunnen,
Sinds wanneer is dit een feit? Of is het slechts jouw aanname dat het een feit is?
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2003, 05:54:19 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 15:12:07 schreef Johan V.:
[...]

Sinds wanneer is dit een feit? Of is het slechts jouw aanname dat het een feit is?

dat is dus de kern van de discussie, wat voor de een een feit is, is het voor de ander zonder feitenkennis niet,

zo zal ook niet iedereen zich uiteen kunnen zetten met integraalrekenen,
daartoe behoren eerst de beginselen van algebra, geometrie etc.
zo ook met deze geestelijke dingen

gesp

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2003, 11:22:05 am »

quote:

op 07 Jun 2003 13:48:08 schreef cheese:
[...]
daarbij bedoel ik alleen maar, dat dus niet alles in de bijbel beschreven staat, maar dat het op een andere manier via het leven van de discipelen toch ook bij de andere mensen terechtkomt, dit dus voor de mensen, die denken dat er buiten de bijbel om geen kennis zou kunnen zijn, het staat er niet geschreven, dus het kan niet zo zijn, maar juist daarom staat er beschreven, dat er wel degelijk meer gebeurd is, dan dat er beschreven staat
En:

quote:

ik heb verschillende citaten zo verzameld opdat door het totaal van deze citaten kan blijken, dat er dingen zijn, die algemeen bekend zijn en dingen, die slechts zeer weinigen toevertrouwd kon worden ...

De kernvraag is in hoeverre buiten-, (en dan m.n. na-) bijbelse informatie ons informatie over God kan geven? Ik zal voor jou informatie uiteenzetten, zoals het binnen de GKV geleerd wordt.

De visie van de (mainstream / traditioneel) vrijgemaakte kerk is als volgt:
De bijbel bevat alle kennis die nodig is voor ons behoud. Nabijbelse informatie kan de kennis van de bijbel niet wezenlijk veranderen en/of uitbreiden.

Daar niet iedereen op dit forum 'vrijgemaakt' is, een paar bronnen:
* Nederlande geloofsbelijdenis: wordt in principe door alle vrijgemaakten onderschreven (hoewel de twijfel de laatste jaren toeneemt).
* Een boek van 1 van de hoogleraren die 'vrijgemaakte' dominees opleidt: ALTh de Bruijne in 'Woord op Schrift', 2002.

quote:

Nederlandse Geloofsbelijdenis
http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=256
art 2
Wij kennen Hem [God] door twee middelen. Ten eerste de schepping ...
Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door zijn heilige en goddelijk Woord namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot zijn eer en tot behoud van de zijnen.

art 7: De volkomenheid van de Heilige Schrift
Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. ... Men mag ook geen geschriften van mensen ... op 1 lijn stellen met de goddelijke Schriften ...
De apocriefe boeken worden door de GKV niet tot de goddelijke Schriften gerekend, en in de praktijk niet erkend of gebruikt. Geschriften als 'Pseudo-Dionysius' of 'hemelvaart van Jesaja' zijn pseudepigrafen,worden niet tot de apocriefe boeken gerekend, en staan nog een treetje lager.

quote:

A.L.Th. de Bruijne "Hermenteutiek en metaforie" in "Woord op Schrift", blz. 147-8.
"Ook Loonstra's gedachte van een doorgaande openbaring wijs ik ... af.  ... Ik stem hem toe dat tot op zekere hoogte zo gesproken kan worden, omdat Gods daden doorgaan. Die maken immers ook deel uit van zijn openbaring. Maar daarbij moeten wij onderscheid maken tussen 'uitwerkende' daden en 'nieuwe' daden. De eerste bevestigen wat wij al van God kunnen weten. De tweede voegen iets nieuws toe aan onze kennis van God. Sinds de periode waarover de bijbel getuigt, wacht ons nog 1 reeks nieuwe daden, namelijk wanneer Jezus verchijnt om Gods heerlijkheid op aarde te vestigen. Die gebeurtenis heeft openbaringskarakter. Gods andere daden werken uit hoe Hij al begon te handelen in de tijd van de bijbel zelf. Het is daarom verwarrend op grond daarvan te spreken van voortgaande openbaring. ...
Die visie botst mijns insziens met schriftplaatsen die juist de afronding van de woordopenbaring leren, zoals Hebreeen 1: 1,2. De komst van Jezus op aarde om namens God tot ons te spreken, is volgens die tekst juist geen doorgaande zaak. Ik zie deze mening bevestigd in de woorden uit het evangelie naar Johannes over het werk van de Heilige Geest, als 'trooster' of 'helper'. De belofte dat Hij de leerlingen zal leiden in de volle waarhied, is gericht op de fase na Pinksteren waarin de Heilige Geest bij de apostelen zal afronden waarmee Christus zelf in zijn onderwijs is begonnen. Zij moeten de woorden van Jezus die zij voor zijn verheerlijking niet volledig kunnen vatten, alsnog in hun volle betekenis gaan zien. Zo zullen de de apostelen eens en voorgoed Jezus' woorden in hun volle zin en samenhang kunnen doorgeven. Zij worden getuigen van de waarheid voor heel de periode tot aan Jezus' terugkeer. Een doorgaand getuigenis past niet bij deze bijbelgedeelten (Van Houwelingen 1997: 322vv)"

(Van Houwelingen is een andere vrijgemaakte hoogleraar, die o.a. een commentaar heeft geschreven op het bijbelboek Johannes). Deze tekst maakt duidelijk dat de visie van de Ned. Gel. Belijdenis ook in de praktijk nog geloofd wordt. De dingen die discipelen niet kunnen dragen, zijn ons in deze visie, in de NT-brieven toch overgeleverd.

Verder wordt de strijd in de GKV vooral op een ander front gestreden: hoe houden we de bijbel overeind als gezaghebbend, ipv. ook nog eens buitenbijbelse bronnen (die voor de meesten nog ongeloofwaardiger zijn) als geloven.

De NGB heeft allerlei bewijsteksten, die kun je zelf wrs. wel opzoeken - deze reply is zo al lang genoeg
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2003, 11:27:13 am door gesp »

cheese

• Bekijk profiel
toekomst
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2003, 11:38:48 am »
Sinds de periode waarover de bijbel getuigt, wacht ons nog 1 reeks nieuwe daden,
namelijk wanneer Jezus verchijnt om Gods heerlijkheid op aarde te vestigen. Die
gebeurtenis heeft openbaringskarakter. Gods andere daden werken uit hoe Hij al
 begon te handelen in de tijd van de bijbel zelf. Het is daarom verwarrend op grond
daarvan te spreken van voortgaande openbaring. ...

stukje uit een citaat dat Gesp plaatste,

dit is interessant, want stel eens (wat ik geloof) dat in de 20e eeuw deze reeks
gebeurtenissen op individueel nivo al begonnen is, als voorbereiding op een meer
kollektief gebeuren, de goegemeente zou zeer gespitst moeten zijn op deze tekenen
en aanwijzingen ipvhet af te wijzen,
er zijn vele aanwijzingen dat het inderdaad al begonnen is, maar
misschien niet zoals
ze in star voorgevormde voorstellingen zich dat indenken kunnen,
dus als dat echt zou kloppen, zou het ook zo zijn dat als je je daarvoor afsluit, dat je
 iets heel wezenlijks zou kunnen mislopen, dus de dief in de nacht niet verwachten
en geen olie hebben voor je lamp,
er zijn al heel veel getuigenissen van mensen, die zeggen Christus in zijn wederkomst te
hebben ervaren, zijn de kerken daarvan op de hoogte, of wijzen ze het af omdat
het meestal niet zo klinkt als dat ze verwachten?

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=343
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2003, 11:44:32 am door cheese »