quote:
Piebe schreef op 25 januari 2011 om 14:26:[...]
Er staat nergens in de Bijbel dat man en vrouw een wezen zullen zijn, maar één vlees!
[
afbeelding]
Er zouden vele gehuwde christenen zijn die hier op lijken indien de Bijbel leert dat man en vrouw een wezen zullen zijn!*
ondanks je grap, is het toch zo dat 'vlees' in de bijbel vaak gebruikt wordt om het lichaam aan te duiden. Man en vrouw worden dus één lichaam (wat ik als 'wezen' opvat). Vandaar dat het wel degelijk een parallel is, waarbij we (in dit geval) twee persoonlijkheden hebben, die op mysterieuze wijze toch één vlees (lichaam) vormen, ondanks dat ze twee afzonderlijke lichamen lijken te zijn.
quote:
[...]
Ik zie het verschil tussen vlees en geest, maar daar sluit jij je ogen voor, of het ontgaat je gewoon.
nee, maar dat is hier niet relevant. Het gaat bij man en vrouw om
één vlees van wat ooit
twee vlezen waren. Het is jammer dat er in de bijbel geen ander voorbeeld is te vinden van
één geest, van wat ooit
twee (of meer) waren, maar de analogie is er toch echt. Ik snap heus wel dat 'geest' en 'vlees' anders zijn en dat God geen 'vlees' is. Maar dat is het punt niet. Het gebruik van 'meerdere' die samen één eenheid vormen, blijft staan.
quote:
[...]
Nou bedankt voor de les wiskunde, nu weet ik weer waarom het nooit mijn favoriete vak is geweest! Ik doelde inderdaad op mijn boerenverstand, want het evangelie is toegespitst op eenvoudige mensen, dus lijkt het me verstandig om het eenvoudig te benaderen.
het
evangelie van redding is zeker toegespitst op eenvoudige mensen. Maar dat betekent nog niet dat
alles m.b.t. God even eenvoudig is en voor eenvoudigen (of zelfs heel slimmen) te vatten is. Zo zijn er tal van paradoxen (bv.: Kan God een steen maken die Hij niet op kan tillen) die echt niet door de eenvoudigen opgelost kunnen worden, maar die duidelijk wel met God en Zijn almacht te maken hebben. (andere voorbeeld: het bestaan van het kwaad, en de goede almachtige God). Het is dus jammer dat je je wilt beperken tot het 'boerenverstand', want dan is het evangelie van redding door Jezus zeker wel te begrijpen, maar je sluit een groot deel over God bij voorbaat uit. Overigens is je eigen (modalistische) standpunt ook een duidelijk voorbeeld van iets dat het gewone 'boerenverstand' ver te boven gaat. Je komt met allerlei spits gevonden en ingewikkelde argumenten, waarom Vader en Zoon en Geest gelijk aan elkaar zijn, ondanks dat ze met elkaar communiceren, interactie hebben, etc. Als je je wilt beperken tot 'boerenverstand', zul je je modalistische standpunt ook op moeten geven.
quote:
[...]
De vleeswording van Christus moet worden onderscheiden van diens Geest, want de Geest van Christus was er eerder dan Abraham (Joh 8,58) terwijl de mens Jezus uit een nakomeling van hem geboren werd. Feitelijk was Christus dus zijn eigen nakomeling.
Huh? Nu wil je ineens (nou ja, ineens, was al langer natuurlijk) wel onderscheid tussen Christus (op aarde) en Christus (in de hemel) maken. Maar waren Jezus en Christus nu
dezelfde persoon of niet?. Was jij een andere persoon voordat je op dit forum de gedaante van de digitale user 'Piebe' aannam, of niet? Overigens spreekt Jezus in Johannes 5 grote dingen over zichzelf (oordelen, eer krijgen zoals de Vader, doen zoals de Vader doet, zelf beslissen over leven en dood). Waarom horen die niet bij de Geest van Christus?
quote:
[...]
Nee hoor, je moet alleen weten dat er onderscheid is tussen vlees en geest, want anders trek je de verkeerde conclusies.
Wat "Jezus" een ander dan "de Geest van Christus"? Wat Jezus een andere persoon? Waren er op het moment dat Jezus rondliep dan volgens jou
twee personen namelijk Jezus (de incarnatie van Christus) en de Vader (Geest van Christus)?
Was Jezus op dat moment wel of niet God?
Zo nee, waarom beweer je dan van wel?
Zo ja, waarom beweer je dan toch dat God maar één persoon is, terwijl je juist beroept op het verschil tussen Jezus en Geest van Christus?
Je standpunt is m.i. nog niet intern consistent en daarom niet overtuigend.
quote:
* Geen spot bedoeld voor de duidelijkheid.
duidelijk.