Auteur Topic: Is Jezus God?  (gelezen 30132 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #100 Gepost op: januari 18, 2011, 03:31:09 pm »

quote:

pyro schreef op 18 januari 2011 om 15:21:
[...]

nou zoals je wilt, ik wens je veel ergernis dan  :+
Dank.... Jij ook Hals- und Beinbruch, hè????  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #101 Gepost op: januari 18, 2011, 03:41:07 pm »
Ik weet niet veel over Islam, maar ik weet wél dat de mensen die er iets van af weten zeggen dat het compleet onzinnig is om met een Moslim publiekelijk in discussie te gaan. In elk geval op zo'n forum als hier.

Echte 'dialoog' gaat van persoon tot persoon op een vriendelijke wijze, en veel meer via het uiten van gastvrijheid en wederzijds begrip dan via stellingen op een forum. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het op dit forum wel zou werken, maar om tot echt begrip te komen is er helaas veel méér nodig.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #102 Gepost op: januari 18, 2011, 03:42:41 pm »

quote:

ja, "eindelijk" want in tegenstelling tot jou, komen wij niet meteen met allerlei karikaturen, aanvallen en "vooroordelen". Leer ervan, zou ik zeggen.

quote:

, bedankt dat je dit aanhaalt.

ik zie dat je goed voorbereid hebt. Vermoeiend. Heb je niks nuttigers te doen?

quote:

Ik zal eerst beginnen met een aantal verzen van profeet Jezus en de liefdevolle Christenen een openbaring geven die ze meestal over het hoofd zien, bewust of onbewust.

Lucal 12:51 Meent gij, dat ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde? Ik zeg u: Neen, maar tweedracht.
Lucal 12:52 Want van nu af zullen er vijf in één huis oneens zijn, drie tegen twee, twee tegen drie;
Lucal 12:53 de vader zal zijn tegen den zoon, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter, en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen de schoondochter, en de schoondochter tegen de schoonmoeder.

Mattheüs 10: 34 Denkt niet dat ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Mattheüs 10:35 Want ik ben gekomen om verdeeldheid te brengen tussen den mens en zijnen vader, en tussen de dochter en hare moeder, en tussen de schoondochter en hare schoonmoeder;

Mattheus 26:51 En zie, een van degenen die bij Jezus waren, strekte de hand uit en trok zijn zwaard, en sloeg des hogepriesters dienstknecht en hieuw hem het oor af.
Mattheus 2652 Toen zeide Jezus tot hem: Steek uw zwaard in zijne plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard omkomen.

Mattheus 15: 4 God heeft geboden: "Gij zult vader en moeder eren"; en: "Wie vader of moeder vloekt, zal den dood sterven".
Mattheus 15:13 Maar hij antwoordde en zeide: Alle planten, die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zullen uitgeroeid worden.
oud nieuws. Jezus heeft het met name over de wederkomst en over hoe het geloof in Hem verdeeldheid zal zaaien. Ik denk dat duidelijk is dat je maar even naar het middenoosten en andere islamitische landen hoeft te kijken, om te weten dat wat Jezus zei, uitkwam. De islamitische landen scoren erg hoog in de lijst met landen waar christenen vervolgd worden. En wat betreft de wederkomst, het is God (i.e. Jezus) die dan zal oordelen. Dat is heel wat anders dan een man die rooft en plundert en tegenstanders het leven ontneemt.

Citaat

Dan zullen we zien wat jouw geschrift zegt over de lijn der profeten waar Jezus vzmh onder valt (lees: volgens de Bijbel)

quote:

Als we nu eens het nageslachtregister van Jezus vzmh gaan bekijken op basis van de Bijbel, dan zul je niet vrolijk worden.

Ten eerste: we zien twee verschillende nageslachtregisters (volgens Mattheus heeft Jezus 26 voorouders en volgens Lucas 41??). Wat zijn dit voor inspiraties? Maar het gaat nog verder!
ooit gehoord van het feit dat mensen twee ouders hebben?

quote:

Mattheüs 1:1 Dit is het boek des geslachts van Jezus Christus, den zoon van David, den zoon van Abraham. --
Jezus den zoon van David? Was Jezus niet op wonderbaarlijke wijze ter wereld gekomen? Zonder mannelijker interventie?
inderdaad. Ooit gehoord van "adoptie"? In het joodse systeem kon het zelfs voorkomen dat als een man stierf zonder kinderen, dat dan een broer de weduwe tot z'n vrouw nam, en dat dan de kinderen gerekend werden tot de nakomelingen van de gestorvene. Biologisch is dat uiteraard niet zo, maar juridisch (etc. etc.) werden ze wel zo gezien.

quote:

Hmm, een beetje raar? Het kan nog erger.
ja, dat is inderdaad een beetje raar voor ons. Voor de joden die dit lazen was het echter heel normaal. Dit is dus meer jouw en mijn probleem (omdat wij het raar vinden) dan dat het echt een probleem is.

quote:

Wordt koning David niet als overspelige afgebeeld in de Bijbel? Is Jezus uit deze lijn der profeten? Pleegde hij geen ontucht in de Bijbel?

ja

quote:

2 Samuël 11:2 En het geschiedde, dat David tegen den avond opstond van zijne legerstede, en op het dak van het koningshuis ging; en hij zag van het dak ene vrouw zich badende, en die vrouw was zeer schoon van gedaante.
2 Samuël 11:3 En David zond heen en liet naar die vrouw vernemen, en men zeide: Is dit niet Bathseba, Eliams dochter, de huisvrouw van Uría, den Hethiet?
2 Samuël 11:4 En David zond boden en liet haar halen; en toen zij tot hem inkwam, SLIEP hij bij haar; zij nu reinigde zich van hare onreinheid, en keerde terug, naar haar huis.
2 Samuël 11:5 En die vrouw werd ZWANGER, en zond heen en liet aan David bekendmaken en zeggen: Ik ben zwanger geworden

Volgens de wet van Mozes vzmh zou Jezus dus helemaal niet in de gemeente des Heren komen:

Deuteronomium 23:2 "Een bastaard zal niet in de gemeente des Heren komen ; zelfs zijn tiende geslacht zal niet in de gemeente des Heren komen.

Aangezien (kun je ook nalezen) God zelf het kind van David accepteerde en er dus geen probleem van maakte, is er m.i. niet zo'n groot probleem.

quote:

Moge God ons behoeden voor dit soort valsheden!!
misschien laat het wel gewoon zien hoe verdorven zelfs de beste mensen zijn?

quote:

Wat zien we verder in Lucas staan:
Lucas 3:38 den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.
ADAM den zoon van God?

Zou de heilige geest het onjuist hebben gehad of zien we nu de manipulaties naar boven komen?

gelovigen worden sowieso ook wel 'zonen van God' (of 'kinderen van God') genoemd. Wat is dus precies je probleem? Niks.

quote:

Wie zien kortom dat Jezus vzmh helemaal geen stamboom zou moeten hebben, maar daarentegen heeft men een stamboom verzonnen die helemaal tegen de wet waar Jezus vzmh zich aan hield ingaat. Overspelige mannen en vrouwen die volgens de wet ter dood veroordeeld zouden moeten worden!!

Ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb kunnen maken.
ja, je hebt je gal netjes gespuwd, precies zoals verwacht mag worden van een moslim-apologeet die wel veel denkt te weten, maar in werkelijkheid niet al te veel kennis heeft van het Christendom. Maar ik neem aan dat het niet jouw bedoeling was om dat duidelijk te maken  ;)

quote:

je wilde beweren dat alle geroof en geplunder dat in de hadith opgetekend staat, niet waar zijn? Mag van mij hoor, hooguit heb je dan ruzie met je medemoslims, die ze toch als vrij betrouwbaar zien (en vaak zelfs trots zijn op alle militaire overwinningen - inclusief de vele doden - van Mohammed).

quote:

Inzake de trouwleeftijden:

Periode 19de eeuw / 7 jaar – 10 jaar
http://www.buddybuddy.com/peters-1.html
Een hele pedofiele samenleving? Waren de mensen die deze wetten samenstelden pedofielen?
misschien wel ja. Een 7 jarig kind is een 7 jarig kind. Maar jij vind het kennelijk OK om het met het 7 jarig zusje van je beste vriend te doen?

quote:

Volgens welke wet doe jij je uitspraken? Dat verschilt per tijd en per plaats.
http://www.roman-emperors.org/aggiefran.htm
In het ‘Byzantijnse Rijk’ was het normaal om met 8 jarige meisjes te trouwen.

fijn voor je. Ik denk dat het zusje van je beste vriend dat ook leuk nieuws zou vinden. Overigens ging het daar om door de ouders geplande huwlijken/contracten. Staat niet zoveel bij over of die 8-jarigen met elkaar naar bed dingen.

quote:

De Bijbel is tegen het homohuwelijk en de Bijbel heeft er de doodstraf op. Waarom die selectiviteit, waarom horen we niemand daarover?
oh, maar je wilt echt serieus je incompetentie m.b.t. het christendom aantonen? Nou, gefeliciteerd hoor, het is je gelukt. Dit punt moet nu al wel zovaak weerlegd zijn, dat je toch echt moeite moet hebben gedaan om die weerleggingen niet tegen te komen. Punt is, dat dat bepalingen uit de joodse wet zijn, uit het verbond dat God met Mozes (en het volk Israel) sloot. Dat verbond is voorbij, er is volgens Jezus een nieuw verbond. Nieuwe verbonden, nieuwe wetten.

quote:

Weet dat er op basis van de overleveringen ook nog verschillen bestaan over de leeftijd:

# According to almost all the historians Asma, the elder sister of Ayesha was ten years older than Ayesha. It is reported in Taqri'bu'l-tehzi'b as well as Al-bidayah wa'l-nihayah that Asma died in 73 hijrah when she was 100 years old. Now, obviously if Asma was 100 years old in 73 hijrah she should have been 27 or 28 years old at the time of hijrah. If Asma was 27 or 28 years old at the time of hijrah, Ayesha should have been 17 or 18 years old at that time. Thus, Ayesha , if she got married in 1 AH (after hijrah) or 2 AH, was between 18 to 20 years old at the time of her marriage.

# Tabari in his treatise on Islamic history, while mentioning Abu Bakr reports that Abu Bakr had four children and all four were born during the Jahiliyyah -- the pre Islamic period. Obviously, if Ayesha was born in the period of jahiliyyah, she could not have been less than 14 years in 1 AH -- the time she most likely got married.

# According to Ibn Hisham, the historian, Ayesha accepted Islam quite some time before Umar ibn Khattab. This shows that Ayesha accepted Islam during the first year of Islam. While, if the narrative of Ayesha's marriage at seven years of age is held to be true, Ayesha should not have been born during the first year of Islam.
als deze gegevens kloppen, dan neem ik mijn woorden over de jonge leeftijd van Mohammed's vrouw terug. Gezien de beroerde kennis die je tentoon spreid van het christendom, is m'n hoop dat dit wel gedegen is, niet heel groot, maar je weet maar nooit.

quote:

Vandaar dat wij als moslims een scheiding kennen in autoriteit binnen de Islam tussen de Koran en de overleveringen. De Koran kent de hoogste autoriteit, dus staat het ook boven de sunnah = gebruiken.

ja, en?

quote:

Verder was de profeet Mohammed vzmh de lopende Koran en kon hij niet handelen of spreken in strijd met de Koran. Dus zijn gebruiken (sunnah) dienen in harmonie te zijn met de Koran, ook gezien de vijanden en tegenhangers van hem. Dan zou hij makkelijk door de mand gevallen zijn tijdens de perioden van zijn openbaringen en profeetschap.
er waren genoeg mensen die het niet met hem eens waren, maar ja die gingen op mysterieuze (of niet zo mysterieuze) wijze plotseling dood. Dan is het niet zo moeilijk om niet door de mand te vallen. Gelukkig hebben we die situatie nu niet meer. Nu kunnen we gewoon lezen in de koran, en zien dat Mohammed niet zoveel (lees: niks) snapte van het christendom. Het gepruts rondom Allah (lees: Mohammed) die de triniteit probeert te bestrijden, is namelijk lachwekkend. Zelfs Maria wordt er nog bijgehaald (God heeft geen echtgenote! moeten we van Allah horen) en er Mohammed doet uitgebreid z'n best om te bewijzen dat Jezus en Maria mensen zijn, nadat HijMohammed eerder over Allah die niet één van drie is, was begonnen. Het heeft er alle schijn van, dat Mohammed niet wist wat de drie-eenheid was, anders was deze goddelijke weerlegging wel wat beter geweest.

quote:

De Koran kent duidelijke regels en voorwaarden m.b.t. het huwelijk die ook dus logischerwijs op de profeet van toepassing was. Op basis van de Koran kan zelf een hele beredenering gemaakt worden inzake zijn huwelijken en de voorwaarden die hieraan verbonden waren.

ja, en? Op welke leeftijd mag je van de islam met een vrouw het bed in duiken?

quote:

[...]

Nogmaals:
Op basis van het bovenstaande lijkt het erop dat het de Heilige geest zou zijn die bij Jezus vzmh is. Echter, als we een aantal verzen teruglezen komen we uit bij Johannes 14:16
 Johannes 14:16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."
Dit betekent dus niet dezelfde Trooster, dus dezelfde Heilige geest die sinds de geboorte bij profeet Jezus vzmh hem was valt af! Iedereen is het eens dat er maar 1 Heilige geest is, dus er zijn geen andere opties m.b.t. het afvallen van de Heilige geest.
je redenering is "een beetje verward". Het gaat niet om een trooster bij Jezus maar een andere trooster (in plaats van Jezus) bij de discipelen. De discipelen krijgen pas na Jezus' dood en opstanding de heilige geest. Vandaar ook dat Jezus uitermate duidelijk maakt dat het om de heilige Geest gaat als Hij het over de trooster heeft. Iedereen met een beetje ogen en verstand kan dat nalezen. Maar ja, dat komt jou niet zo goed uit, want je zou liever hebben dat Jezus Mohammed aan gekondigd had.

quote:

Het moet dus iemand zijn die men niet kende in de tijd van Jezus vzmh en die de mensen iets NIEUWS zal leren. Iets wat Jezus vzmh nog niet heeft verkondigd (zie Johannes 16:12-13 Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen….
Dus de uitstorting van de heilige geest op de discipelen is het zeker niet, want deze spreekt over dezelfde heilige geest en niet over een ANDERE heilige geest.
Aangezien de discipelen alleen Jezus zagen/ervoeren, etc, zie ik geen enkel probleem met het feit dat ze later van Jezus de Heilige Geest krijgen.

quote:

Verder zou je dan ook dienen aan te tonen dat de boodschap die de discipelen hebben ontvangen een hele nieuwe wet zou zijn die Jezus vzmh nog niet heeft bekend gemaakt. Ben benieuwd welke wetten dit volgens jou zijn.
wat grappig. Op andere momenten komen moslimapologeten juist weer met het argument dat de discipelen/schrijvers van het nieuwe testament juist hele nieuwe wetten en geboden aandragen die niet terug te vinden zijn in de evangeliën. Wellicht een keertje je eigen verhaal op orde krijgen, voordat je de tijd van anderen verspilt?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #103 Gepost op: januari 18, 2011, 03:44:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 januari 2011 om 14:34:Ik leer God steeds beter kennen ja en ik geloof dat truth gelijk heeft dat dit op basis van de Bijbel mogelijk is. Dat jij dat bestrijdt doet met recht denken aan de ezel die zijn kont tegen de kribbe gooit. :+

Dus je denkt wérkelijk dat je met die paar hersencellen de Eeuwige, de Almachtige, de Koning der Koningen en de Heer van de Hemelse machten volledig kan kénnen én begrijpen???

Is God ZO klein? Of ben jij ZO slim? Help!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #104 Gepost op: januari 18, 2011, 03:46:26 pm »

quote:

Zwever schreef op 18 januari 2011 om 15:41:
Ik weet niet veel over Islam, maar ik weet wél dat de mensen die er iets van af weten zeggen dat het compleet onzinnig is om met een Moslim publiekelijk in discussie te gaan. In elk geval op zo'n forum als hier.

Echte 'dialoog' gaat van persoon tot persoon op een vriendelijke wijze, en veel meer via het uiten van gastvrijheid en wederzijds begrip dan via stellingen op een forum. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het op dit forum wel zou werken, maar om tot echt begrip te komen is er helaas veel méér nodig.
Ik neem je goede raad (en mijn ervaringen in het WTG-topic) ter harte en beeindig hierbij mijn actieve bijdrage in DIT topic....!!!!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #105 Gepost op: januari 18, 2011, 03:51:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 januari 2011 om 15:42:
[...]
ja, je hebt je gal netjes gespuwd, precies zoals verwacht mag worden van een moslim-apologeet die wel veel denkt te weten, maar in werkelijkheid niet al te veel kennis heeft van het Christendom. Maar ik neem aan dat het niet jouw bedoeling was om dat duidelijk te maken  ;)
Truth komt bij "ons" op bezoek... Zou hem dat niet eerder een moslim-polemist maken???? Zijn bijdragen kenmerken zich tot op heden meer door een "de aanval is de beste verdediging"......

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #106 Gepost op: januari 18, 2011, 04:02:15 pm »
Citaat
elle schreef op 18 januari 2011 om 00:31:

quote:
Truth schreef op 17 januari 2011 om 14:30:
[...]

Je spreekt jezelf tegen: Als je zegt je ‘verstand niet uitschakelen’, betekend het dat hij ingeschakeld is. Als hij ingeschakeld is dien je God lief te hebben met je ingeschakelde verstand. Dus als je verstand is ingeschakeld, dien je hem dus te kunnen begrijpen op basis van logica en rede.

quote:

Wat is dit voor een drogredenering? Wanneer God zelf al aangeeft dat mensen Hem niet kunnen begrijpen, dan heeft dat verder toch niets te maken met de opdracht Hem lief te hebben? Leg 'ns meer uit hoe liefde per definitie logica en begrip impliceert?

Zucht, omdat je de logica niet kunt volgen betekent niet direct dat het een dogredenering is.
We zullen het nog moeilijk krijgen om bepaalde zaken helder te krijgen zie ik.

Ziet men niet dat er duidelijke tegenstrijdigheden in de Bijbel voorkomen? Dat een ieder maar wanneer het hun zint en uitkomt, kan roepen wil hij wil?

Het eerste gebod in het OT zegt:

Ik ben de Heer, je God. Je zult naast Mij geen andere goden hebben. Je zult je geen beeld, noch een of andere gelijkenis maken, noch van hetgeen boven in de hemel, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in het water onder de aarde is.

In Deuteronomium 6: 4  zien we staan: Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!

NIET 3 in 1!!!!

Het belangrijkste gebod in het NT:

Marcus 12: 28b-34
‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’
29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de ENIGE Heer;
30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw VERSTAND en met heel uw kracht.”
31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’
 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: HIJ ALLEEN is God en er is GEEN ANDERE God dan HIJ,
33 en hem liefhebben met heel ons hart en met HEEL ons INZICHT en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij VERSTANDIG had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

Weer 1 God en NIET 3 in 1.

Koran:
Zeg: Hij is Allah, de ENIGE. Allah is de Enigst van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt. En niet één is aan Hem gelijkwaardig.

4: 171 O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van God niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van God en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, God is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en God is als Bewaarder afdoende.

quote:

Daarnaast kom je met een tweede tegenstrijdigheid, namelijk mij verwijten dat ik het christendom niet snap op dit gebied, terwijl jijzelf aangeeft dat het niet te snappen is, dus hoe kun jij mij corrigeren als het volgens jou niet te begrijpen is…..

Waarom al weer zo'n drogredening? Wanneer je een discussie meent te moeten voeren door anderen woorden in de mond te leggen en dat vervolgens af te fikken door een 'kbegrijpnie'-houding, dan ben je hier niet helemaal aan 't juiste adres.
Jij lijkt geen moeite te doen om te snappen wat 't christelijke geloof inhoudt. Je bouwt wat stropoppen, steekt die in de fik en snapt vervolgens niet waarom je toehoorders niet ik katzwijm vallen. Nou ik wel: begin eens met de rest serieus te nemen en met de bijbel te lezen door ogen van een christen. Dan wordt 't een hoop duidelijker. Zijn er dan nog vragen, stel ze gerust.

God is niet te doorgronden voor mensen. Da's geen dogma, da's bijbeltekst (psalm 139 en 145, van David; Job 36 ea). Als je dat aanneemt, dan kun je misschien gaan snappen waar 't christelijk geloof over gaat. Als je dat ontkent, heeft discussie over 't christelijke geloof geen enkel nut.
Is dat de enige term die je hebt geleerd? Dogredenering? Probeer te snappen wat ik schrijf. De EENHEID van God is te begrijpen en te snappen vanuit de belangrijkste geboden, probeer niet mijn woorden te verdraaien s.v.p.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #107 Gepost op: januari 18, 2011, 04:26:41 pm »
Truth,

Niet als discussie bedoelt, meer als mededeling. In de Islam is de Qur'an het heilige Boek, een kopie van de Qur'an uit de hemel. De openbaring is eeuwig, definitief en daarmee een soort 'monoloog' van God / Allah.

In het Christendom is de Bijbel ook het heilige Boek, maar geen kopie van een hemelse versie. Het is meer een menselijk verslag van openbaringen van God en dingen die zij met God hebben meegemaakt. Het is ook over een lange periode geschreven, en vormt daarmee een dialoog (twee-gesprek) tussen mens en God. Die dialoog gaat nog steeds door, en wij vinden het daarom minder een probleem als dingen elkaar tegen lijken te spreken of door de loop van de tijd wat veranderen, omdat de kennis over God vermeerdert en Hij steeds meer van zichzelf laat zien.

Waar in de Islam je God vooral leert kennen door het Boek, leren wij in het Christendom God óók voor een heel voornaam deel kennen uit omgang met Hem. Zonder deze achtergrond (geld voor beide partijen) kunnen we nogal eens in misverstanden terecht raken. Voor de meeste Christenen is het géén onoverkomelijke gebeurtenis als de Bijbel zichzelf ergens zou tegenspreken, voor moslims zou een tegenstrijdigheid in de Qur'an het hart van hun geloof in de openbaring aan de Profeet aantasten.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 04:27:33 pm door Zwever »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #108 Gepost op: januari 18, 2011, 04:42:29 pm »
Je valt in hethaling, Truth. Er is 1 God en die presenteert zich in het NT als Vader, Zoon en Geest. Jezus ontkent dat nergens. Dat doet oa Mohammed. Die kon het kennelijk ook al niet uitdokteren. Vooral moslims hebben er moeite mee om Vader, Zoon en Geest als 1 God te zien. Christenen niet. Je ziet een probleem waar er geen is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #109 Gepost op: januari 18, 2011, 05:35:53 pm »
Dat komt misschien ook omdat onze uitleg nogal moeilijk is. 3 personen en toch één God is gewoon erg moeilijk te vatten.

Ik zie God als de Vader die in geestelijke vorm als de Heilige Geest door mensen heen leeft en vooral in de persoon Jezus tot één wezen is versmolten. Geen mens is aan Jezus gelijk en kan van die versmelting spreken. We hebben die Geest wel in ons wonen, maar we zijn niet één met Hem, maar intern in ons zelf verdeeld in licht en duisternis of erger: enkel duisternis.

Jezus is Licht en in Hem is geen spoor van duisternis te vinden, dat maakt dat Hij niet te onderscheiden is van Zijn Vader. Zijn Vader en Hij zijn één.

Verder zou ik niet over 3 personen beginnen, dat maakt het te ingewikkeld. Je hebt Vader, Zoon en Geest, maar bij personen denk je toch snel aan mensen en dat is nu vooral niet wat ze zijn, behalve Jezus dan toen Hij hier op aarde was. Echter toen Jezus de dood door Gods kracht had overwonnen was Hij met God puur volmaakt één geworden en heeft de gedaante van God volledig aangenomen. toen hij terug kwam op aarde mocht Maria Hem daarom niet aanraken, want Jezus was niet meer in de oude menselijke gedaante, maar had een hemellichaam gekregen.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 05:37:01 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #110 Gepost op: januari 18, 2011, 06:18:24 pm »

quote:

Truth schreef op 18 januari 2011 om 16:02:
(...)

Probeer te snappen wat ik schrijf. De EENHEID van God is te begrijpen en te snappen vanuit de belangrijkste geboden, probeer niet mijn woorden te verdraaien s.v.p.
wellicht kun je ons eerst uitleggen waarom het zo is dat we de eenheid van God kunnen begrijpen en snappen vanuit de belangrijkste geboden (welke geboden bedoel je hier?). Uit welke bijbeltekst concludeer jij dat de eenheid van God te snappen is? (n.b. de tekst over het liefhebben van God met je verstand gaat niet over het kunnen snappen van God of het snappen van Gods eenheid)

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #111 Gepost op: januari 18, 2011, 06:27:37 pm »

quote:

(...)

Ik ben de Heer, je God. Je zult naast Mij geen andere goden hebben. Je zult je geen beeld, noch een of andere gelijkenis maken, noch van hetgeen boven in de hemel, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in het water onder de aarde is.

In Deuteronomium 6: 4  zien we staan: Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!

NIET 3 in 1!!!!

gezien je enorme kennis van het Christendom, heb je vast ook wel paraat welk woord er hier voor "één" wordt gebruikt? Ik zal je de moeite en de afgang besparen en de info zelf geven. Het gaat om 'echad'. Het zelfde woord dat in de bijbel bv. ook gebruikt wordt voor man en vrouw die samen één vlees worden (Genesis 2), maar elders (bij Ezechiel) ook voor stukken hout die samen één stuk hout worden. Dus je "conclusie" "NIET 3 in 1" klopt niet helemaal (of eigenlijk: helemaal niet). Dat kun je namelijk niet afleiden uit "God is één" omdat er nu juist een woord gebruikt wordt dat ook gebruikt wordt bij iets waarvan er één is, maar dat samengesteld is uit meerdere "delen".

quote:

29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de ENIGE Heer;
30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw VERSTAND en met heel uw kracht.”
31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’
 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: HIJ ALLEEN is God en er is GEEN ANDERE God dan HIJ,
33 en hem liefhebben met heel ons hart en met HEEL ons INZICHT en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij VERSTANDIG had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

en ook in het NT geldt hetzelfde, want het griekse woord voor één dat hier gebruikt wordt, wordt door Jezus ook gebruikt als Hij citeert over man en vrouw die samen één worden. Ook hier valt dus niet af te leiden dat God "intern" maar uit één iets bestaat. Wel dat er maar één goddelijk wezen is. Niet hoe dat wezen er 'van binnen' uit ziet, waaruit het bestaat.

quote:

Koran:
Zeg: Hij is Allah, de ENIGE. Allah is de Enigst van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt. En niet één is aan Hem gelijkwaardig.

4: 171 O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van God niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van God en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, God is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en God is als Bewaarder afdoende.

(...)
ja, je hoeft ons er niet op te wijzen dat Mohammed er geen ene moer van snapte hoor, dat was al veel langer bekend. Wellicht kun je even aanwijzen waar Allah in de koran zegt waaruit de drie-eenheid precies bestaat? De enige aanwijzing die we namelijk (elders) krijgen is dat het God, Jezus en Maria zijn.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #112 Gepost op: januari 19, 2011, 07:42:16 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 januari 2011 om 13:53:
[...]

Eindelijk de vooroordelen, bedankt dat je dit aanhaalt. Ik zal eerst beginnen met een aantal verzen van profeet Jezus en de liefdevolle Christenen een openbaring geven die ze meestal over het hoofd zien, bewust of onbewust.

Lucal 12:51 Meent gij, dat ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde? Ik zeg u: Neen, maar tweedracht.
Lucal 12:52 Want van nu af zullen er vijf in één huis oneens zijn, drie tegen twee, twee tegen drie;
Lucal 12:53 de vader zal zijn tegen den zoon, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter, en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen de schoondochter, en de schoondochter tegen de schoonmoeder.

Mattheüs 10: 34 Denkt niet dat ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Mattheüs 10:35 Want ik ben gekomen om verdeeldheid te brengen tussen den mens en zijnen vader, en tussen de dochter en hare moeder, en tussen de schoondochter en hare schoonmoeder;

Mattheus 26:51 En zie, een van degenen die bij Jezus waren, strekte de hand uit en trok zijn zwaard, en sloeg des hogepriesters dienstknecht en hieuw hem het oor af.
Mattheus 2652 Toen zeide Jezus tot hem: Steek uw zwaard in zijne plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard omkomen.

Mattheus 15: 4 God heeft geboden: "Gij zult vader en moeder eren"; en: "Wie vader of moeder vloekt, zal den dood sterven".
Mattheus 15:13 Maar hij antwoordde en zeide: Alle planten, die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zullen uitgeroeid worden.

Wat wil je hier mee zeggen? Dat de Messias niet vredelievend zou zijn??

Lees wat zijn Heraut (Johannes de Doper) al over Hem verkondigde:
Ik laat zien dat de Jezus die in de Bijbel staat niet zo vredelievend is zoals de meeste Christenen hem afschilderen en doen geloven. En het gaat er niet om wat Johannes de Doper over hem verkondigd, maar wat Jezus in de Bijbel zelf zegt.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #113 Gepost op: januari 19, 2011, 08:45:37 am »

quote:

Truth schreef op 19 januari 2011 om 07:42:
[...]
Ik laat zien dat de Jezus die in de Bijbel staat niet zo vredelievend is zoals de meeste Christenen hem afschilderen en doen geloven. En het gaat er niet om wat Johannes de Doper over hem verkondigd, maar wat Jezus in de Bijbel zelf zegt.
Sorrie, maar hier kan ik toch echt mijn mond niet houden...... Jij, een moslim, roept op om niet naar een profeet te luisteren?????

Je wil de woorden van Isa horen? Dat siert je!! Hij zei het volgende over Johannes:

Mat 11:7 Toen ze weer vertrokken, begon Jezus met de mensen over Johannes te spreken: ‘Waar zijn jullie in de woestijn naar gaan kijken? Naar het wuiven van het riet in de wind? 8 Wat zijn jullie dan gaan zien? Een mens die rijk gekleed ging? Welnee, wie rijk gekleed is, verkeert in koninklijke kringen. 9 Maar wat zijn jullie dan wel gaan zien? Een profeet? Jazeker, zeg ik jullie, en zelfs meer dan een profeet. 10 Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.” 11 Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper....

Hij wordt aangeduid als de GROOTSTE profeet.... Jezus wijst hem ZELF aan als zijn heraut..... En dan zou hij volgens jou niets over Jezus mogen zeggen????? Heel bijzonder.......!!!!

En voor de rest ga ik weer heel snel aan Zwevers wijze woorden denken.......

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #114 Gepost op: januari 19, 2011, 09:17:02 am »

quote:

[...]

Ik laat zien dat de Jezus die in de Bijbel staat niet zo vredelievend is zoals de meeste Christenen hem afschilderen en doen geloven.

dan moeten zij beter lezen

quote:

En het gaat er niet om wat Johannes de Doper over hem verkondigd, maar wat Jezus in de Bijbel zelf zegt.
het gaat er wel degelijk om wat Johannes de Doper (profeet) over Jezus te zeggen had, zoals Hendrik al aangaf. En verder, Johannes zegt ongeveer hetzelfde als (maar veel korter dan) Jezus. Jezus zelf zei ook (zoals jij met je citaten al liet zien) dat Hij zou komen om te oordelen (en dat dat niet mals zou zijn). Maar aan de andere kant stond Jezus ook voor niet oordelen totdat het grote oordeel aangebroken is, en voor je vijanden liefhebben.

Ik kan me voorstellen dat dat verwarrend is omdat het tegenstrijdig lijkt, maar het is niet tegenstrijdig, want het gaat om twee verschillende zaken. Aan de ene kant gaat het om hoe wij als beperkte, zwakke en zondige mensen zo goed mogelijk kunnen leven, en aan de andere kant om hoe God als onbeperkte, almachtige en heilige ooit alle mensen rechtvaardig zal oordelen. Het oordeel is niet aan ons als mensen, vandaar dat Jezus mensen niet opriep om met geweld hun recht te behalen, te veroveren, te vervolgen of wat dan ook, maar juist liefde te tonen voor diegenen die je vervolgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #115 Gepost op: januari 19, 2011, 09:24:13 am »

quote:

[...]

Alweer een drogredenering. Door de komst van Jezus is behoud mogelijk, eindelijk. Alleen is een consequentie van die komst dat de kinderen Gods op deze aarde vervolgd zullen worden. Niet alleen door overheden en vijanden, nee, zelfs binnenshuis zal men tegenstand ondervinden. Het loon van het volgen van Jezus is lijden op deze aard. Daar gaat kan een christen niet omheen. Toch belijden christenen dat God van ons houdt, dat Hij uit liefde Zijn Zoon naar deze aarde stuurde. En waarom? Om te lijden en te sterven. Gods liefde sluit lijden niet uit.
Maar er is deze belofte: 29 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of vrouw of broeders of ouders of kinderen heeft prijsgegeven om het Koninkrijk Gods, 30 of hij zal vele malen meer ontvangen in deze tijd en in de toekomende eeuw het eeuwige leven. (Lucas 18)

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #116 Gepost op: januari 19, 2011, 09:51:02 am »

quote:

Je spreekt jezelf tegen: Als je zegt je ‘verstand niet uitschakelen’, betekend het dat hij ingeschakeld is. Als hij ingeschakeld is dien je God lief te hebben met je ingeschakelde verstand. Dus als je verstand is ingeschakeld, dien je hem dus te kunnen begrijpen op basis van logica en rede.
het spijt me, maar je hier zegt is echt niet logisch. Je probeert uit "God liefhebben met je verstand" te concluderen dat je God moet (kunnen) begrijpen op basis van logica en rede. Maar dat is niet wat er staat, dat is slechts jouw (slordige) conclusie. Er staat alleen maar opgesomd waarmee je God moet liefhebben: "met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht." (Marcus 12:30). Dat je God moet liefhebben met heel je hart, betekent dat je hart niet met andere zaken bezig mag zijn, dat het niet mee van andere zaken houdt dan van God. God liefhebben met heel je kracht betekent dat je je kracht moet inzetten voor God en niet voor andere zaken, etc. Het is een uitspraak van Jezus die erop wijst dat je met alles op God gericht moet zijn.

quote:

(...)

NIET 3 in 1!!!!

(...)
Let ook even op het "geen ANDERE". Jezus is "onderdeel" van dezelfde God, is niet een andere God naast God. Een ander perspectief kan hier wellicht nuttig zijn. Jezus wordt in de bijbel ook "Woord van God" genoemd, en "wijsheid van God" (en misschien ook "arm/hand van God"). Hij is een "onderdeel" van God, net zoals de Heilige Geest ("Geest van God") dat is. Alleen in tegenstelling tot hoe het bij mensen werkt, zijn Gods Geest en Woord/Wijsheid op een bepaalde manier autonoom. Vandaar dat het we het gewoon over één God hebben, maar wel één God die verschillende (semi-)autonome personages heeft, die in relatie tot elkaar staan.

En laten we eerlijk zijn, het is niet hoe ik me God voorgesteld had. Ik had God ook liever helemaal logisch en volledig te doorgronden (en dus simpeler) gehad. Maar God is God en het zou erg aanmatigend en arrogant van mij zijn om te denken dat ik met mijn kleine verstand zou kunnen begrijpen hoe God is. Maar als het aan mij lag, en ik mocht verzinnen hoe God was, dan was Hij zoals in (bv.) de koran. Geen poespas, gewoon eenvoudig en simpel.

Maar ja, dat is niet hoe God Zichzelf in de bijbel presenteert (helaas!). Want aan de ene kant hebben we wel dat er maar één God is (en geen andere naast God), maar aan de andere kant hebben we ook dat Gods Geest en Gods Woord/Wijsheid Zich (semi-)autonoom presenteren als God. Jezus maakt dat overduidelijk, zelfs voor moslims, aangezien Hij tenminste een dozijn van de 99 namen van Allah claimt. En ik heb simpelweg teveel respect voor Jezus, om die grote claims te negeren.

Maar Jezus maakt het niet makkelijk, aangezien Jezus Zichzelf vernederde toen Hij naar de aarde kwam. Ruwweg te vergelijken met een politieagent die undercover gaat en al z'n tekenen van (politie)macht aflegt en zich tijdens z'n undercover periode nergens op kan beroepen. Of wellicht is het nog beter te vergelijken met de directeur van een grote fabriek, die zichzelf vermomt als smerige zwerver, en in die vermomming bij zijn eigen fabriek gaat werken als schoonmaker. Je ziet aan de agent-undercover en de directeur-vermomd-als-zwerver niet dat ze van zo hoog komen, en dat was ook het doel van de actie. Maar ze kunnen wel (bewust of onbewust) hints geven over wie ze echt zijn. De politieagent zal nog steeds een groot gevoel voor rechtvaardigheid hebben, en de directeur nog steeds de uitstraling van macht, gezag, succes, etc.  Maar ook hier geldt weer: als we het zelf hadden moeten bedenken, dan was God nooit "undercover" naar de aarde gekomen, maar alleen maar met groot spektakel en machtsvertoon. Ook hier geldt weer, dat respect voor Jezus' woorden ertoe leidt dat je wel moet geloven dat Jezus veel meer is dan de gewone man die Hij op het eerste gezicht lijkt te zijn. Hij was er al voordat Abraham bestond (Joh.8:58.), Hij kan zelf bepalen (net als de Vader) wie Hij tot leven wil wekken (Joh.5:21) en eeuwig leven wil geven (Joh.10:28). En niemand kan mensen uit Zijn handen rukken (Joh.10:28) net zoals niemand dat kan bij de Vader. En iedereen (ook jij en ik) zullen Jezus eren zoals we God de Vader eren (terwijl we weten dat God zijn eer aan geen ander geeft, Jesaja 48:2,48:11, Joh.5:23). En Hij is naar eigen zeggen net als de Vader (Jes.44:6, 48:12) de Eerste en de Laatste (Opb.1:17, 22:13). Hij is schepper (Opb.3:14). Hij heeft engelen onder zijn bevel (Mat.13:41) en Hij zal terugkomen in de heerlijkheid van Zijn Vader (Mat.16:27) en Hij zal alle mensen oordelen m.b.t. eeuwig leven, dood en hel (Mat.25:41, Opb.20:11) en Hij doopt met de Geest van God (Marcus 1:8.) en wordt aangekondigd a.h.v. oudtestamentische profetieën over JHWH God (Marcus 1:2-3). Hij is het Leven, de Opstanding, de Waarheid, de Weg, etc (Joh.14:6, Joh.11:25) en uit de hemel neergedaald (Joh.6:51)

Al met al is Jezus dus (helaas!!!) niet simpel in één hokje te stoppen, bv. het hokje "mens" of "(aarts)engel" of zelfs "God" want Jezus vertoont eigenschappen van allemaal. En focussen op teksten die slechts één van de kanten belichten, is ongezond (maar wel een stuk makkelijker!)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 09:54:23 am door Nunc »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #117 Gepost op: januari 19, 2011, 10:27:03 am »

quote:

Zwever schreef op 18 januari 2011 om 15:44:

quote:

Piebe schreef op 18 januari 2011 om 14:34:
Ik leer God steeds beter kennen ja en ik geloof dat truth gelijk heeft dat dit op basis van de Bijbel mogelijk is. Dat jij dat bestrijdt doet met recht denken aan de ezel die zijn kont tegen de kribbe gooit. :+

Dus je denkt wérkelijk dat je met die paar hersencellen de Eeuwige, de Almachtige, de Koning der Koningen en de Heer van de Hemelse machten volledig kan kénnen én begrijpen???

Is God ZO klein? Of ben jij ZO slim? Help!

Ja, of heb jij je huiswerk niet gedaan en roep je maar wat?

'...niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt.' (1 Kor 1,17)

'Welke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert...' (1 Kor 2,13)

'...Hij vat de wijzen in hun arglistigheid' (1 Kor 3,19)

Om God te kunnen begrijpen hoeft men niet slim te zijn, dat is slechts een wijdverspreid misverstand. Dus als jij God niet begrijpt zegt dat iets over jou en niet over mij, het moet toch niet gekker worden zeg!

1 Kor 3,18
Niemand bedriege zichzelf. Zo iemand onder u dunkt, dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas, opdat hij wijs moge worden.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 10:35:16 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #118 Gepost op: januari 19, 2011, 12:53:15 pm »
Citaat
elle schreef op 18 januari 2011 om 14:19:
[...]

quote:
Truth schreef op 18 januari 2011 om 13:41:
[...]

quote:

Dat is wishful thinking zoals ik eerder heb aangegeven. Je geeft het beestje een naampje, maar als je gaat kijken naar de inhoudelijke betekenis van de benaming kun je niet anders dan een contractie te veroorzaken. Jij laat het boven je pet gaan terwijl het niet hoeft, wat het is er niet. Wat er niets is, kan niet boven je pet gaan.

Je stelling zegt het al:

‘Er is geen tekst, voor zover ik weet, die stelt dat God de Vader in ons woont.’

Hoe kun je logischerwijs dan nog beweren dat er van een 3 eenheid sprake is? Neem ook de volgende verzen voor je:
Johannes 10:38 maar indien ik ze doe, zo gelooft toch de werken, wilt gij mij niet geloven; opdat gij erkent en gelooft, dat de Vader in mij is, en ik in hem.
Johannes 17:23 Ik in hen, en Gij in Mij.
1 God, 1 Jezus, 1 Heilige geest en 12 discipelen = samen 15 in 1.
Je haalt dus weer een onlogica op je hals.

God is voor ons onlogisch, dat is mijn hele punt.
Die extra lieden die je in 17:23 ziet beperken zich niet tot de 12 discipelen, maar tot ieder die in Jezus Christus gelooft. Maar dat maakt God nog geen miljoen-in-één. Dit is een stukje zware mystiek, dat geef ik grif toe. Dat God in mensen wil wonen, maakt de mensen nog geen God. Kennelijk is het in elkaar wonen/zijn niet hetgeen dat betrekking heeft op het goddelijke. Maar los van Johannes 17 zijn er nog allerlei teksten die Christus en God tot 1 persoon maken.

Alle heiligen Gods zijn ook 1. Paulus noemt dat: 1 Lichaam, met Christus als Hoofd. De enige conclusie is, hoe onlogisch ook, dat God (Vader, Zoon en Geest) 1 God is; en dat die een Lichaam op aarde heeft. Dat lichaam bestaat uit zijn kinderen, dat wordt gevoed door Christus en geleid door de Geest. Begrijpelijk? Nauwelijks. Is het daarom dus onwaar? Dat lijkt me niet; menselijke hersens zijn niet de norm voor wat voor God mogelijk is.
Zelfs de koran belijdt God als Almachtig, dus ik snap ook niet goed waarom dit een probleem is voor moslims.

God onttrekt zich aan onze logica. Sinds wanneer is begrip noodzakelijk voor geloof? Ik kan het niet helpen dat de bijbel de zaken zo presenteert. Ik denk dat God al moeite genoeg heeft gedaan om het simpel te verwoorden.

Nogmaals: je gaat niet op basis van het argument logica het christendom kunnen verwerpen. Het christendom claimt helemaal niet logisch te zijn, dus is dat geen probleem. Dat het dat voor jou wel is, is ook niet mijn probleem.

God is voor jou onlogisch en dat is op zichzelf weer een onlogica, maar dat terzijde. Het geloof is logisch enkel door jouw onlogische visie zeg je dat het onlogisch is. Velen proberen zich te schuilen achter het argument van onlogica en mysterie en onbegrip van de eenheid van God. Dit is strijdig met de heldere en eenduidige verzen die ik hier nu niet zal herhalen.

Zoals je weet zijn er ook Christenen die geloven dat Jezus een profeet was en dat God gewoon 1 is. Jij maakt het een onlogisch geheel van omdat er met het concept van God is gerommeld vanuit het verleden en op manipulatieve en brute wijze is doorgevoerd door de machthebbers.

http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=912

Dit is ook de reden waarom een grote deel van de christenen wetenschap en geloof als niet verenigbaar zien.
We zien namelijk ook in de Bijbel vele onwetenschappelijke zaken naar voren komen die niet in lijn zijn met de bevestigde wetenschap. En je kunt niet beweren dat een goddelijk geïnspireerd geschrift niet in harmonie met de bevestigde wetenschap kan zijn, want dan spreek je, jezelf tegen. Ik zal het toelichten:

Als de Bijbel bevestigd dat God de schepper is van de hemelen en de aarde dan zou dit in lijn moeten zijn in de bevestigde wetenschap van het heden. Jullie zien de Bijbel als de absolute openbaring via inspiratie van God en de schepping het werk van God.

Logischerwijs kan er geen contradictie hierin in zijn: Het woord van God en het werk van God. Als dit strijdig aan elkaar is, dan weten dat er iets mis is. God zou zichzelf nooit tegenspreken omdat tegen Zijn perfectie ingaat.
Als er maar 1 element van tegenspraak op dit gebied zou optreden, kunnen we dan niet zeggen dat de gesuggereerde inspiratie niet betrouwbaar is?
Als we bijvoorbeeld kijken naar de schepping volgens de Bijbel van het universum en aarde zien we vele onwetenschappelijke elementen voorkomen die niet in lijn met de huidige bevestigde wetenschap:

Ik heb al eens een uiteenzetting gemaakt op basis van de Bijbel die ik hieronder zal plaatsen:

Genesis 1
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
2 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
3 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
4 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Hier wordt er gesproken van de eerste dag. Er was licht. Er zou sprake moeten zijn van een zon, maar daar wordt niet over gesproken, maar pas op de vierde dag werd de zon en maan gecreëerd.
Als we nu kijken naar de verzen 14-19 wordt er gesproken over licht om scheiding te maken tussen dag en nacht en om de tijd te berekenen.
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was.
19 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vierde dag.

ANALYSE:

I
Op DAG 1 was er licht. Hoe kan er licht zijn zonder zon en hoe kunnen er dagen zijn zonder de aarde? De dagen (dag en nacht) zijn afhankelijk van de rotatie van de aarde.
Op dag 4 zien we de creatie van de ZON en de maan om scheiding te maken tussen den dag en den nacht. Hoe kan de zon op dag 4 worden gecreëerd? Je hebt o.a. de zon nodig om de dagen te kunnen berekenen / tellen. Indien de aarde niet op dag 1 was gecreëerd konden we ook niet spreken van dagen. Hier zien we een wetenschappelijk onmogelijkheid en tegenstrijdigheid.

II
De verzen 1-11 zeggen dat de AARDE op de derde dag was gecreëerd en de ZON en de maan op de vierde dag. Hedendaagse wetenschap bevestigd dat de aarde niet kan bestaan voordat de zon was gecreëerd, terwijl de Bijbel zegt dat de zon op de 4de dag is gecreëerd. Dit is dus NADAT de aarde op de 3de dag was gecreëerd, dit is wetenschappelijk gezien onmogelijk.

III
Verder zien we dat de vegetatie (planten / bomen etc.) waren gecreëerd op de 3de dag en de zon op de 4de dag. Dit is wederom wetenschappelijk onmogelijk, aangezien de planten en bomen niet kunnen bestaan/leven zonder de zon.

IV
Daarnaast als we kijken naar Genesis:
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.

Hier wordt er gesproken over twee grote lichten; grote licht tot heerschappij des daags (DE ZON) en dat kleine licht tot heerschappij des nachts (DE MAAN).
17 en God stelde ze aan het uitspansel des hemels om te schijnen op de aarde,
De originele tekst spreekt van LAMPEN (die dus van zichzelf licht geven)

We weten tegenwoordig dat de maan van zichzelf GEEN licht geeft, maar het licht een reflectie is van het licht van de zon. Wederom een wetenschappelijk tegenstrijdigheid.

V
Zal de aarde vergaan of eeuwig blijven bestaan?
Hebreeën 1
10 En: "Gij, Heer, hebt in het begin de aarde gegrond, en de hemelen zijn het werk uwer handen,
11 zij zullen VERGAAN, maar Gij zult blijven; en zij zullen alle verouderen als een kleed,
Psalmen 78
69 en bouwde zijn heiligdom hoog, als het aardrijk, dat EEUWIGLIJK vast staat.

Het is een tegenstrijd in de Bijbel zelf en tevens bevat 1 van de verzen een tegenstrijdigheid met de bevestigde wetenschap. Er is namelijk bewezen dat het universum en alles erin op een gegevenmoment zal verdwijnen / vernietigd worden en NIET eeuwig zal blijven bestaan.

REGENBOOG ALS TEKEN VAN GODS VERBOND:
13 mijnen boog heb Ik gesteld in de wolken; die zal het teken zijn des verbonds tussen Mij en de aarde.
14 En wanneer het geschiedt, dat Ik wolken over de aarde voer, zo zal men mijnen boog zien in de wolken;
15 dan zal Ik gedenken aan mijn verbond tussen Mij en u en al het levend gedierte, onder allerlei vlees, opdat voortaan niet meer een zondvloed kome, die alle vlees verderft.
Hier wordt er beweert dat de regenboog een verbond is van God aan de mens dat er geen vloed meer zal komen. Echter, hierbij wordt er dus beweert dat er geen regenboog zou bestaan VOOR de zondvloed anders zou het geen teken van verbond zijn, maar het al zou bestaan.

Wat is een regenboog: De regenboog wordt veroorzaakt door breking en weerkaatsing van zonlicht in waterdruppels. Deze zweven of vallen vrij en hebben dankzij hun oppervlaktespanning een bolronde vorm. Het licht breekt bij het binnengaan van een druppel, weerkaatst aan de achterkant van de druppel, en treedt na nog een breking aan de voorzijde uit, zoals uit een prisma. De verschillende kleuren in het witte zonlicht breken onder verschillende hoeken, wat een spectrum oplevert. De waterdruppel werkt dus tegelijk als een spiegel en een prisma.

Om te beweren dat dit er niet zou zijn voor de zondvloed is tegenstrijdig met de hedendaagse wetenschap.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #119 Gepost op: januari 19, 2011, 01:24:10 pm »

quote:

Truth schreef op 19 januari 2011 om 12:53:
Citaat
elle schreef op 18 januari 2011 om 14:19:
[...]
Logischerwijs kan er geen contradictie hierin in zijn: Het woord van God en het werk van God. Als dit strijdig aan elkaar is, dan weten dat er iets mis is. God zou zichzelf nooit tegenspreken omdat tegen Zijn perfectie ingaat.
Als er maar 1 element van tegenspraak op dit gebied zou optreden, kunnen we dan niet zeggen dat de gesuggereerde inspiratie niet betrouwbaar is?
Je eigen boek houdt je voor enkel te spreken over hetgeen je weet.....

An-Nahl (Soera 16)
101 When We substitute one revelation for another, - and Allah knows best what He reveals (in stages), - they say, ''You are but a forger'': but most of them do not understand.

O-)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 01:24:32 pm door Hendrik-NG »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #120 Gepost op: januari 19, 2011, 01:48:05 pm »

quote:

God is voor jou onlogisch en dat is op zichzelf weer een onlogica, maar dat terzijde.
Dat lijkt me nu net een heel belangrijk punt. Ik heb al bijbelverzen aangevoerd waaruit blijkt dat oa David God niet te doorgronden vond.

quote:

Het geloof is logisch enkel door jouw onlogische visie zeg je dat het onlogisch is.
Nee, het geloof is helemaal niet 'logisch'. Weer verdraai je woorden. Jij hebt een probleem met onlogica. Christenen niet, want God geeft zelf al aan dat Hij onmetelijk (groot, sterk etc) is en dus niet voor mensen te bevatten (jes 40, psalm 139, 145). Als Hij vervolgens onbevattelijke dingen zegt, dan past geloof en niet begrip.

quote:

Velen proberen zich te schuilen achter het argument van onlogica en mysterie en onbegrip van de eenheid van God. Dit is strijdig met de heldere en eenduidige verzen die ik hier nu niet zal herhalen.
Jij vindt ze met jouw interpretatie logisch. Er zijn al allerlei redenen aangevoerd waarom jouw interpretatie niet de meest juiste is.

quote:

Zoals je weet zijn er ook Christenen die geloven dat Jezus een profeet was en dat God gewoon 1 is.
Dat zijn in mijn visie geen christenen*. Niet voor niets worden meningen die dat verdedigen hier op het forum uit CL en GL geweerd. Kennis van God komt namelijk niet uitsluitend uit de bijbel. Er is ook nog een lichaam op deze aarde, vergaderd door Christus, geleid door de Geest. Ook dat lichaam bezit kennis, zoals al aangekondigd door Jezus Christus zelf: 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb. (Joh 14)

*Edit: ik moet preciezer zijn: Ja, Jezus is ook profeet, naast Zoon van God. En ja, God is 1. Maar zij die de Godheid van Jezus ontkennen of God in 3en splitsen, dat kunnen naar mijn mening geen christenen zijn. Anders gezegd: ook ik geloof dat Jezus een profeet is en dat God 1 is. Maar zo bedoelde je het vast niet.

Advies: Niet naar het volgende punt op je lijstje strijdpunten gaan als we het vorige niet hebben uitgewerkt. Dat zou op het ontwijken van discussie lijken.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 01:51:59 pm door elle »

Ozombi

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #121 Gepost op: januari 19, 2011, 01:50:15 pm »
Een mens is een samengestelde entiteit. Zoals de christenen zelf beweren
 bestaat een mens uit lichaam, ziel en geest. De boeddhisten verdelen
de mens zelfs in 7 (gemanifesteerde) delen en zelfs in 10.

Is Jezus , een mens,  dus dé ene God in een mensenlichaam ?
Nee zo kun je dat niet stellen als men logisch nadenkt. Jezus was
een (verheven) mens met een lichaam, een (verheven) ziel waardoor
hij als een mens op aarde kon functioneren , en zijn geest....de innerlijke
god in hemzelf die verder onzichtbaar was op ons gebied van bestaan
hoewel deze de mens Jezus wel ' overschaduwde '.

Als Jezus wél ( de ene ) God of een godheid zou zijn geweest, dan zou
zijn lichaam ter plekke zijn gexplodeerd. Een mensenlichaam kan
simpelweg een puur goddelijk bewustzijn niet verdragen!  Dan zal
men toch zeker het hemellichaam van een zon moeten bezitten , die wel :)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 01:52:08 pm door Ozombi »

socrates

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #122 Gepost op: januari 19, 2011, 02:50:51 pm »
Ik snap niet waarom het idee dat 3 = 1 zo moeilijk te bevatten is. Als iemand mij aan de lijn heeft, dan hoort hij/zij aan mijn stem dat ik het ben. Als hij het niet kan horen aan mijn stem, dan wel aan wat ik te melden heb. Als iemand mij ziet, dan kan hij zien dat ik het ben, zonder dat iemand mij gehoord heeft. Aansluitend bij bovenstaand persoon, ik heb 2 voorkomens, maar ben 1 persoon. Als ik een ernstig ongeluk krijg, en mijn benen verlies, ben ik dan ineens niet meer wie ik ben? Daarbij, wat onmogelijk is bij mensen (indruist tegen de menselijke logica bijvoorbeeld) is mogelijk bij God.
Verder waardeer ik in zekere zin de input van Truth. Het is een goede vraag, waar, als je er achter staat, je goed over na moet denken. Dan kom ik vervolgens wel bij het waarom van de vraag. Is het om de 'leugen'  van het Christelijke geloof naar voren te halen (Allah is God en Hij heeft geen zoon), of is het oprechte belangstelling met daarbij ook de mogelijkheid van een geloofsantwoord te ontvangen open houdend?
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #123 Gepost op: januari 19, 2011, 03:35:31 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 januari 2011 om 10:27:
Ja, of heb jij je huiswerk niet gedaan en roep je maar wat?

Ik zou bijna denken dat je me hier wilt beledigen.

quote:

'...niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld wordt.' (1 Kor 1,17)

'Welke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert...' (1 Kor 2,13)

'...Hij vat de wijzen in hun arglistigheid' (1 Kor 3,19)

Om God te kunnen begrijpen hoeft men niet slim te zijn, dat is slechts een wijdverspreid misverstand. Dus als jij God niet begrijpt zegt dat iets over jou en niet over mij, het moet toch niet gekker worden zeg!

1 Kor 3,18
Niemand bedriege zichzelf. Zo iemand onder u dunkt, dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas, opdat hij wijs moge worden.
Piebe, je bewijst precies 0,0 met deze teksten. Het enige bewijs dat je levert is dat de boodschap van de redding door Jezus Christus te begrijpen valt.

Je beantwoord daarmee dus niet mijn vraag:

Kun jij de Almachtige volledig kennen én begrijpen? Kun jij een adviseur zijn voor God? Kun jij begrijpen hoe Hij van top tot teen in elkaar steekt? Hoe Hij het heelal maakte? Hoe Hij de mens heeft ontworpen? Kun jij hem daarbij helpen?

Dáár heb ik het over. Niet of je een boodschap van Hem (op menselijk niveau) ook kunt begrijpen.

Daarnaast, offtopic, vraag ik me af of een studie theologie niet iets voor je zou zijn. Er zijn een hoop zinnige mensen geweest in de geschiedenis die je iets kunnen leren over God en de Bijbel, en het scheelt een hele boel eigen experimenten en gedachten-dwalingen. Ik spreek ook uit eigen ervaring :)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 03:37:22 pm door Zwever »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #124 Gepost op: januari 19, 2011, 04:18:15 pm »
Modbreak:
Graag on topic blijven. Snedige one-liners mogen in chat.

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #125 Gepost op: januari 19, 2011, 06:24:57 pm »

quote:

(...)
Op DAG 1 was er licht. Hoe kan er licht zijn zonder zon en hoe kunnen er dagen zijn zonder de aarde? De dagen (dag en nacht) zijn afhankelijk van de rotatie van de aarde. (...)
ik zou zeggen, ga tegen natuurkundigen zeggen dat hun BigBang theorie onjuist is. Immers, daar heb je ook eerst licht (allerlei straling, waar we nu nog de achtergrondstraling van 3 Kelvin van meten) en pas veel later sterren en planeten. Als je hen overtuigd hebt dat hun theorie onzin is, omdat je toch geen licht kunt hebben zonder zon en sterren, kom dan nog eens terug.

quote:

(...)
13 mijnen boog heb Ik gesteld in de wolken; die zal het teken zijn des verbonds tussen Mij en de aarde.
14 En wanneer het geschiedt, dat Ik wolken over de aarde voer, zo zal men mijnen boog zien in de wolken;
15 dan zal Ik gedenken aan mijn verbond tussen Mij en u en al het levend gedierte, onder allerlei vlees, opdat voortaan niet meer een zondvloed kome, die alle vlees verderft.
Hier wordt er beweert dat de regenboog een verbond is van God aan de mens dat er geen vloed meer zal komen. Echter, hierbij wordt er dus beweert dat er geen regenboog zou bestaan VOOR de zondvloed anders zou het geen teken van verbond zijn, maar het al zou bestaan.

Wat is een regenboog: De regenboog wordt veroorzaakt door breking en weerkaatsing van zonlicht in waterdruppels. Deze zweven of vallen vrij en hebben dankzij hun oppervlaktespanning een bolronde vorm. Het licht breekt bij het binnengaan van een druppel, weerkaatst aan de achterkant van de druppel, en treedt na nog een breking aan de voorzijde uit, zoals uit een prisma. De verschillende kleuren in het witte zonlicht breken onder verschillende hoeken, wat een spectrum oplevert. De waterdruppel werkt dus tegelijk als een spiegel en een prisma.

Om te beweren dat dit er niet zou zijn voor de zondvloed is tegenstrijdig met de hedendaagse wetenschap.
nee, het is strijdig met het inductieprincipe. Als je dan iets slims wilt zeggen, moet je het wel goed doen. Het is strijdig met de aanname dat als wetmatigheden in de natuur nu op een bepaalde manier zijn, dat ze dan altijd zo zijn. En aangezien jij al bij voorbaat uitsluit dat God almachtig is (tenzij het nodig is als uitleg van iets in de koran natuurlijk, want dan kan die verklaring ineens wel), heb jij dus even voor God bepaald hoe Hij moet zijn. Wellicht iets om even aan Hem te laten weten de volgende keer dat je tot Hem bidt, bv. op deze manier: "Allah, ik weet het toch beter met mijn superieure verstand: u kunt niet almachtig zijn".

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #126 Gepost op: januari 19, 2011, 09:21:00 pm »
Truth schreef op 18 januari 2011 om 13:10:
Nunc schreef op 17 januari 2011 om 08:55:

quote:

Eindelijk de vooroordelen
ja, "eindelijk" want in tegenstelling tot jou, komen wij niet meteen met allerlei karikaturen, aanvallen en "vooroordelen". Leer ervan, zou ik zeggen.
, bedankt dat je dit aanhaalt.

ik zie dat je goed voorbereid hebt. Vermoeiend. Heb je niks nuttigers te doen?
Haha, ik vind het altijd grappig als mensen dit soort opmerkingen gaan maken en direct zichzelf toch een beetje voor schut zetten om vervolgens in te gaan op de gesuggereerde onnuttige zaken. Je bent vrij om te reageren of niet, dus is het niet indirect een verwijt naar jezelf?

quote:

Ik zal eerst beginnen met een aantal verzen van profeet Jezus en de liefdevolle Christenen een openbaring geven die ze meestal over het hoofd zien, bewust of onbewust.

oud nieuws. Jezus heeft het met name over de wederkomst en over hoe het geloof in Hem verdeeldheid zal zaaien. Ik denk dat duidelijk is dat je maar even naar het middenoosten en andere islamitische landen hoeft te kijken, om te weten dat wat Jezus zei, uitkwam. De islamitische landen scoren erg hoog in de lijst met landen waar christenen vervolgd worden. En wat betreft de wederkomst, het is God (i.e. Jezus) die dan zal oordelen. Dat is heel wat anders dan een man die rooft en plundert en tegenstanders het leven ontneemt.

Er staat Meent niet dat IK (=Jezus) ben gekomen om VREDE te brengen, maar het zwaard!! Uitleggende dat zijn DOELSTELLING is om onenigheid en geweld te brengen. Dan kun je weer komen met je zogenaamde slachtoffer rol, maar de verzen spreken voor zich.  

quote:

Dan zullen we zien wat jouw geschrift zegt over de lijn der profeten waar Jezus vzmh onder valt (lees: volgens de Bijbel)

Als we nu eens het nageslachtregister van Jezus vzmh gaan bekijken op basis van de Bijbel, dan zul je niet vrolijk worden.

Ten eerste: we zien twee verschillende nageslachtregisters (volgens Mattheus heeft Jezus 26 voorouders en volgens Lucas 41??). Wat zijn dit voor inspiraties? Maar het gaat nog verder!
ooit gehoord van het feit dat mensen twee ouders hebben?
Ehm is dit je antwoord? Jezus had GEEN biologische vader. Daarnaast wordt er beweerd dat de Bijbel goddelijk is geïnspireerd, waarom hier een andere inspiratie t.o.v. Mattheus en Lucas? Of is dit ook weer een mysterie?! Het gaat om de stamboom van Jezus… Bart Ehrman heeft dit helder en simpel verklaard en het is logisch en te traceren….een fout van een van de vele kopiisten.

quote:

Mattheüs 1:1 Dit is het boek des geslachts van Jezus Christus, den zoon van David, den zoon van Abraham. --
Jezus den zoon van David? Was Jezus niet op wonderbaarlijke wijze ter wereld gekomen? Zonder mannelijker interventie?

inderdaad. Ooit gehoord van "adoptie"? In het joodse systeem kon het zelfs voorkomen dat als een man stierf zonder kinderen, dat dan een broer de weduwe tot z'n vrouw nam, en dat dan de kinderen gerekend werden tot de nakomelingen van de gestorvene. Biologisch is dat uiteraard niet zo, maar juridisch (etc. etc.) werden ze wel zo gezien.

Dus de Heilige geest hield hier rekening mee volgens jou? Dat geloof je toch zelf niet? De ene keer wel en de andere keer niet? Maar wel leuk geprobeerd, dat geef ik wel toe.

quote:

Hmm, een beetje raar? Het kan nog erger.
ja, dat is inderdaad een beetje raar voor ons. Voor de joden die dit lazen was het echter heel normaal. Dit is dus meer jouw en mijn probleem (omdat wij het raar vinden) dan dat het echt een probleem is.

[/quote]

De Joden die dit lazen? Je wilt toch niet beweren dat we over de originele geschriften beschikken?

quote:

Wordt koning David niet als overspelige afgebeeld in de Bijbel? Is Jezus uit deze lijn der profeten? Pleegde hij geen ontucht in de Bijbel?
ja
2 Samuël 11:2 En het geschiedde, dat David tegen den avond opstond van zijne legerstede, en op het dak van het koningshuis ging; en hij zag van het dak ene vrouw zich badende, en die vrouw was zeer schoon van gedaante.
2 Samuël 11:3 En David zond heen en liet naar die vrouw vernemen, en men zeide: Is dit niet Bathseba, Eliams dochter, de huisvrouw van Uría, den Hethiet?
2 Samuël 11:4 En David zond boden en liet haar halen; en toen zij tot hem inkwam, SLIEP hij bij haar; zij nu reinigde zich van hare onreinheid, en keerde terug, naar haar huis.
2 Samuël 11:5 En die vrouw werd ZWANGER, en zond heen en liet aan David bekendmaken en zeggen: Ik ben zwanger geworden

Volgens de wet van Mozes vzmh zou Jezus dus helemaal niet in de gemeente des Heren komen:

Deuteronomium 23:2 "Een bastaard zal niet in de gemeente des Heren komen ; zelfs zijn tiende geslacht zal niet in de gemeente des Heren komen.

Aangezien (kun je ook nalezen) God zelf het kind van David accepteerde en er dus geen probleem van maakte, is er m.i. niet zo'n groot probleem.
Moge God ons behoeden voor dit soort valsheden!!
misschien laat het wel gewoon zien hoe verdorven zelfs de beste mensen zijn?

God is niet strijdig met Zijn wet anders heeft Zijn wet geen waarde. En de beste mensen kunnen niet als de beste mensen worden aangemerkt als ze verdorven zijn. Profeten hebben als doel de boodschap over te brengen en als voorbeeld te dienen voor de mens. Hoe kunnen ze een boodschap overbrengen en dan strijdig handelen met hun eigen wet? Denk je dat ze dan nog serieus genomen zouden worden? Nee dus.

quote:

Wat zien we verder in Lucas staan:
Lucas 3:38 den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.
ADAM den zoon van God?

Zou de heilige geest het onjuist hebben gehad of zien we nu de manipulaties naar boven komen?
gelovigen worden sowieso ook wel 'zonen van God' (of 'kinderen van God') genoemd. Wat is dus precies je probleem? Niks.
Dit is een scheef argument, aangezien we spraken over het GESLACHTREGISTER van JEZUS en niet over het woord zoon van God. Dus het probleem blijft bestaan.

quote:

Wie zien kortom dat Jezus vzmh helemaal geen stamboom zou moeten hebben, maar daarentegen heeft men een stamboom verzonnen die helemaal tegen de wet waar Jezus vzmh zich aan hield ingaat. Overspelige mannen en vrouwen die volgens de wet ter dood veroordeeld zouden moeten worden!!

Ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb kunnen maken.
ja, je hebt je gal netjes gespuwd, precies zoals verwacht mag worden van een moslim-apologeet die wel veel denkt te weten, maar in werkelijkheid niet al te veel kennis heeft van het Christendom. Maar ik neem aan dat het niet jouw bedoeling was om dat duidelijk te maken  

Tuurlijk, mij afschilderen als kennisloze m.b.t. het Christendom, maar zelf geen zinnig argument naar voren kunnen halen dat mijn ‘zogenaamde onzinnige kennis’ verwerpt. Je kiest dus de makkelijke weg zie ik.

quote:

Over de vooroordelen over de profeet Mohammed vzmh:
http://www.youtube.com/watch?v=AUawcaTwTmw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4rqmTRoT0x8&feature=related

je wilde beweren dat alle geroof en geplunder dat in de hadith opgetekend staat, niet waar zijn? Mag van mij hoor, hooguit heb je dan ruzie met je medemoslims, die ze toch als vrij betrouwbaar zien (en vaak zelfs trots zijn op alle militaire overwinningen - inclusief de vele doden - van Mohammed).

Je hebt zelf de uitspraken kunnen lezen toch? Iemand zit dus scheef hier.
Elke hadith heeft een achtergrond die je dient te kennen. Jammer dat je dit niet weet. Verder zijn de mensen die worden aangehaald niet zomaar mensen uit de straat. Lees de volgende uitspraken maar eens goed door.

http://www.themodernreligion.com/quotes_muhammad.htm

1 kleine citaat van de aangehaalde website:

James Michener in ‘Islam: The Misunderstood Religion,’ Reader’s Digest, May 1955, pp. 68-70.
"No other religion in history spread so rapidly as Islam. The West has widely believed that this surge of religion was made possible by the sword. But no modern scholar accepts this idea, and the Qur’an is explicit in the support of the freedom of conscience."
Einde citaat.

quote:

Inzake de trouwleeftijden:

Periode 19de eeuw / 7 jaar – 10 jaar
http://www.buddybuddy.com/peters-1.html
Een hele pedofiele samenleving? Waren de mensen die deze wetten samenstelden pedofielen?
misschien wel ja. Een 7 jarig kind is een 7 jarig kind. Maar jij vind het kennelijk OK om het met het 7 jarig zusje van je beste vriend te doen?

Volgens welke wet doe jij je uitspraken? Dat verschilt per tijd en per plaats.
http://www.roman-emperors.org/aggiefran.htm
In het ‘Byzantijnse Rijk’ was het normaal om met 8 jarige meisjes te trouwen.

fijn voor je. Ik denk dat het zusje van je beste vriend dat ook leuk nieuws zou vinden. Overigens ging het daar om door de ouders geplande huwlijken/contracten. Staat niet zoveel bij over of die 8-jarigen met elkaar naar bed dingen.

Ehm, leer te lezen en te snappen wat ik tik. De wetten verschillen per land en per tijd. Nergens is er beweerd dat dit nu ook hier op ons van toepassing is. Je doet aan selectief lezen of je snapt niet wat er wordt geschreven. Beide zijn niet bevorderlijk voor het inzicht hier.

quote:

De Bijbel is tegen het homohuwelijk en de Bijbel heeft er de doodstraf op. Waarom die selectiviteit, waarom horen we niemand daarover?
oh, maar je wilt echt serieus je incompetentie m.b.t. het christendom aantonen? Nou, gefeliciteerd hoor, het is je gelukt. Dit punt moet nu al wel zovaak weerlegd zijn, dat je toch echt moeite moet hebben gedaan om die weerleggingen niet tegen te komen. Punt is, dat dat bepalingen uit de joodse wet zijn, uit het verbond dat God met Mozes (en het volk Israel) sloot. Dat verbond is voorbij, er is volgens Jezus een nieuw verbond. Nieuwe verbonden, nieuwe wetten.

Jammer dat je, je profeet blijft tegen spreken en dat JIJ geloofd dat de hemelen en de aarde reeds vergaan zijn.
(Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn = MATTEÜS 5:18-20).

Kijk ook naar:
Marcus 7:9-13
9 Ook zei Hij hun: ‘Het is fraai, hoe u het gebod van God opzij zet om uw traditie overeind te houden.
10 Zo heeft Mozes gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en: Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden.
11 Maar u beweert: Als iemand tegen zijn vader of moeder zegt: “Waar ik u mee had kunnen ondersteunen, is korban” – dat wil zeggen: offergave –,
12 dan hoeft hij niets meer voor zijn vader of moeder te doen;
13 zo ontkracht u het woord van God ten gunste van de traditie die u zelf overgeleverd hebt. U doet veel van dergelijke dingen.’
Verwees Jezus niet naar de wet van Mozes?

EN
Matteüs 15:4-7
4 Want God heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en ook: Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden. 5 Maar u zegt: “Wie tegen zijn vader of moeder zegt: Ik geef als offergave datgene waarmee ik u had kunnen ondersteunen, 6 die hoeft zijn vader niet meer te eren.” Zo ontkracht u het woord van God door die traditie van u. 7 Huichelaars, treffend heeft Jesaja over u geprofeteerd:
Een vermaning richting de mensen die de wet proberen te ontkrachten en opzij te zetten! Daar val jij dus ook onder.

quote:

Weet dat er op basis van de overleveringen ook nog verschillen bestaan over de leeftijd:

# According to almost all the historians Asma, the elder sister of Ayesha was ten years older than Ayesha. It is reported in Taqri'bu'l-tehzi'b as well as Al-bidayah wa'l-nihayah that Asma died in 73 hijrah when she was 100 years old. Now, obviously if Asma was 100 years old in 73 hijrah she should have been 27 or 28 years old at the time of hijrah. If Asma was 27 or 28 years old at the time of hijrah, Ayesha should have been 17 or 18 years old at that time. Thus, Ayesha , if she got married in 1 AH (after hijrah) or 2 AH, was between 18 to 20 years old at the time of her marriage.

# Tabari in his treatise on Islamic history, while mentioning Abu Bakr reports that Abu Bakr had four children and all four were born during the Jahiliyyah -- the pre Islamic period. Obviously, if Ayesha was born in the period of jahiliyyah, she could not have been less than 14 years in 1 AH -- the time she most likely got married.

# According to Ibn Hisham, the historian, Ayesha accepted Islam quite some time before Umar ibn Khattab. This shows that Ayesha accepted Islam during the first year of Islam. While, if the narrative of Ayesha's marriage at seven years of age is held to be true, Ayesha should not have been born during the first year of Islam.

als deze gegevens kloppen, dan neem ik mijn woorden over de jonge leeftijd van Mohammed's vrouw terug. Gezien de beroerde kennis die je tentoon spreid van het christendom, is m'n hoop dat dit wel gedegen is, niet heel groot, maar je weet maar nooit.

Gelukkig is mijn beroerde kennis van het Christendom wel net ietsje meer als de kennis die jij hier presenteert, maar gelukkig hou je de deuren open.

quote:

Vandaar dat wij als moslims een scheiding kennen in autoriteit binnen de Islam tussen de Koran en de overleveringen. De Koran kent de hoogste autoriteit, dus staat het ook boven de sunnah = gebruiken.
ja, en?
Verder was de profeet Mohammed vzmh de lopende Koran en kon hij niet handelen of spreken in strijd met de Koran. Dus zijn gebruiken (sunnah) dienen in harmonie te zijn met de Koran, ook gezien de vijanden en tegenhangers van hem. Dan zou hij makkelijk door de mand gevallen zijn tijdens de perioden van zijn openbaringen en profeetschap.

er waren genoeg mensen die het niet met hem eens waren, maar ja die gingen op mysterieuze (of niet zo mysterieuze) wijze plotseling dood. Dan is het niet zo moeilijk om niet door de mand te vallen. Gelukkig hebben we die situatie nu niet meer. Nu kunnen we gewoon lezen in de koran, en zien dat Mohammed niet zoveel (lees: niks) snapte van het christendom. Het gepruts rondom Allah (lees: Mohammed) die de triniteit probeert te bestrijden, is namelijk lachwekkend. Zelfs Maria wordt er nog bijgehaald (God heeft geen echtgenote! moeten we van Allah horen) en er Mohammed doet uitgebreid z'n best om te bewijzen dat Jezus en Maria mensen zijn, nadat HijMohammed eerder over Allah die niet één van drie is, was begonnen. Het heeft er alle schijn van, dat Mohammed niet wist wat de drie-eenheid was, anders was deze goddelijke weerlegging wel wat beter geweest.
Heb je daar bronnen (van de mensen die op mysterieuze (en niet mysterieuze)  wijze dood gingen?), ben daar echt benieuwd naar. Maar als die groep mensen op mysterieuze wijze doodgingen, hoe weten we nu dat de profeet Mohammed vzmh hierachter zat? Is dit een AANNAME? Lijkt me wel, aangezien hun sterven mysterieus is geweest.

Daarnaast heb je volgens mij een verkeerde site gegoogled ;-). De drie-eenheid heeft niets met Maria te maken. Er wordt terechtgewezen naar verschillende soorten van afgoderij m.b.t. het Christendom.

Jezus als de zoon van God.

5: 72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk God, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Israëls, aanbidt God, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met God vereenzelvigt, heeft God de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

De drie-eenheid,

5:73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen God dan de enige God. En indien zij niet ophouden met hetgeen zij beweren, zal de ongelovigen een smartelijke straf overkomen.

Het aannemen van Maria als de moeder van God:

5:116. En wanneer God zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, heb je tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast God,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. U bent de Kenner van het onzienlijke. 5:116

http://www.heiligen.net/heiligen/01/01/01-01-0001-maria.php

I rest my case. Onderzoek eerst zorgvuldig en probeer goed te snappen waar het over gaat voordat je een opmerking probeert te plaatsen, die achteraf weer misplaatst blijkt.

quote:

De Koran kent duidelijke regels en voorwaarden m.b.t. het huwelijk die ook dus logischerwijs op de profeet van toepassing was. Op basis van de Koran kan zelf een hele beredenering gemaakt worden inzake zijn huwelijken en de voorwaarden die hieraan verbonden waren.
ja, en? Op welke leeftijd mag je van de islam met een vrouw het bed in duiken?

Het gaat niet om de leeftijd en niet om het bed induiken. Dat is jou visie van het huwelijk waarschijnlijk...
Als ik zin heb zal ik je uitgebreid hierin toelichten als daar echt de behoefte aan is.

quote:

Nogmaals:
Op basis van het bovenstaande lijkt het erop dat het de Heilige geest zou zijn die bij Jezus vzmh is. Echter, als we een aantal verzen teruglezen komen we uit bij Johannes 14:16
Johannes 14:16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."
Dit betekent dus niet dezelfde Trooster, dus dezelfde Heilige geest die sinds de geboorte bij profeet Jezus vzmh hem was valt af! Iedereen is het eens dat er maar 1 Heilige geest is, dus er zijn geen andere opties m.b.t. het afvallen van de Heilige geest.
je redenering is "een beetje verward". Het gaat niet om een trooster bij Jezus maar een andere trooster (in plaats van Jezus) bij de discipelen. De discipelen krijgen pas na Jezus' dood en opstanding de heilige geest. Vandaar ook dat Jezus uitermate duidelijk maakt dat het om de heilige Geest gaat als Hij het over de trooster heeft. Iedereen met een beetje ogen en verstand kan dat nalezen. Maar ja, dat komt jou niet zo goed uit, want je zou liever hebben dat Jezus Mohammed aan gekondigd had.

Verstand? Dat is iets onbegrijpelijks voor de gemiddelde Christen hier toch? Iets mysterieus. Lees wat ik schrijf en probeer het te volgen. Ik hoop niet dat ik hoef te vervallen in Jip en Janneke taal.

Er is 1 Heilige geest, dus geen andere. Simpel toch? Als er sprake is van de geest der waarheid spreken we niet over de Heilige geest waarover er algemeen gesproken wordt, omdat er sprake is van een andere trooster. Duidelijk?

Hier kan de vraag gesteld worden wie de "Geest der waarheid" is. Veel christenen beweren dat hiermee de heilige geest  wordt bedoeld, maar ze zien het volgende over het hoofd: Volgens Johannes 14:16 spreekt Jezus over een ANDERE = (NIET DEZELFDE):

"En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen andere Trooster geven."

Op de vraag wie deze trooster is, moeten we naar Johannes14 vers 26, waarin wordt gezegd dat de trooster de heilige geest is.

"Maar de trooster de heilige geest welken de vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u aandachtig maken alles wat ik u gezegd heb."

Als met deze tekst daadwerkelijk de heilige geest bedoeld wordt, dan ontstaat de vraag: "Was er in de tijd van Jezus geen heilige geest, waarom bad Jezus om de heilige geest?!

Het Christendom leert  dat de heilige geest vanaf de geboorte van Jezus aldoor bij hem aanwezig was. Hij kan het dus niet zijn!!!!

Wat wordt er dan bedoeld met ANDERE? Als Christenen in één heilige geest geloven dan spreken deze teksten de Christelijke leer tegen. Volgens deze tekst moeten zij dan in TWEE heilige geesten geloven? Dat is het zeker niet, DUS moet het iemand anders zijn.  

Laten we hopen dat je het nu wel kan volgen.

quote:

Het moet dus iemand zijn die men niet kende in de tijd van Jezus vzmh en die de mensen iets NIEUWS zal leren. Iets wat Jezus vzmh nog niet heeft verkondigd (zie Johannes 16:12-13 Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen….
Dus de uitstorting van de heilige geest op de discipelen is het zeker niet, want deze spreekt over dezelfde heilige geest en niet over een ANDERE heilige geest.
Aangezien de discipelen alleen Jezus zagen/ervoeren, etc, zie ik geen enkel probleem met het feit dat ze later van Jezus de Heilige Geest krijgen.

"Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer hij komt, de geest der waarheid, zal hij u de weg wijzen tot de volle waarheid, want hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat hij hoort, zal hij spreken en de toekomst zal hij u verkondigen."

Wat heeft deze Heilige geest volgens jou nieuw aan de discipelen verteld wat Jezus vzmh NIET had verteld ("Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen)…

Je ziet het probleem niet, dan mag je hier antwoord op geven. Succes!

quote:

Verder zou je dan ook dienen aan te tonen dat de boodschap die de discipelen hebben ontvangen een hele nieuwe wet zou zijn die Jezus vzmh nog niet heeft bekend gemaakt. Ben benieuwd welke wetten dit volgens jou zijn.
wat grappig. Op andere momenten komen moslimapologeten juist weer met het argument dat de discipelen/schrijvers van het nieuwe testament juist hele nieuwe wetten en geboden aandragen die niet terug te vinden zijn in de evangeliën. Wellicht een keertje je eigen verhaal op orde krijgen, voordat je de tijd van anderen verspilt?
Laat jij dan het tegendeel zien. Je komt er niet zo makkelijk vanaf helaas.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #127 Gepost op: januari 19, 2011, 09:34:11 pm »
Zwever schreef op 18 januari 2011 om 16:26:

quote:

Niet als discussie bedoelt, meer als mededeling. In de Islam is de Qur'an het heilige Boek, een kopie van de Qur'an uit de hemel. De openbaring is eeuwig, definitief en daarmee een soort 'monoloog' van God / Allah.

In het Christendom is de Bijbel ook het heilige Boek, maar geen kopie van een hemelse versie. Het is meer een menselijk verslag van openbaringen van God en dingen die zij met God hebben meegemaakt. Het is ook over een lange periode geschreven, en vormt daarmee een dialoog (twee-gesprek) tussen mens en God. Die dialoog gaat nog steeds door, en wij vinden het daarom minder een probleem als dingen elkaar tegen lijken te spreken of door de loop van de tijd wat veranderen, omdat de kennis over God vermeerdert en Hij steeds meer van zichzelf laat zien.

Waar in de Islam je God vooral leert kennen door het Boek, leren wij in het Christendom God óók voor een heel voornaam deel kennen uit omgang met Hem. Zonder deze achtergrond (geld voor beide partijen) kunnen we nogal eens in misverstanden terecht raken. Voor de meeste Christenen is het géén onoverkomelijke gebeurtenis als de Bijbel zichzelf ergens zou tegenspreken, voor moslims zou een tegenstrijdigheid in de Qur'an het hart van hun geloof in de openbaring aan de Profeet aantasten.
IK waardeer je oprechte toelichting beste Zwever. In de Islam geloven wij in de originele boeken de Taurat (Thora) Zabur (Psalmen) en de Indjiel (de Evangeliën). Echter wij geloven ook (en dat is aan te tonen en algemeen aanvaard door verscheidene geleerden) dat de huidige Bijbel niet in originele staat is zoals deze geopenbaard zijn in het verleden. Het gevaar hiervan is dat men zijn eeuwige leven (en dat is vrij lang) laat afhangen van een geschrift waarvan men niet zeker is dat het klopt. Er zijn zeker elementen van waarheden in deze geschriften maar deze zou je echt moeten filteren. Wij zien de Koran zoals jij het hebt weergegeven en daarom geloven wij dat daar waar de Koran de visie van de mensen van het boek corrigeert, zeker bekeken dient te worden en onderzocht. En dat is wat ik heb gedaan en nog steeds aan het doen ben. Misschien kom ik strikt of confronterend over, maar mijn intenties zijn zuiver. Allah kent mijn intentie en moge Hij licht in de harten laten schijnen zodat het hart weer kan zien horen en begrijpen. Ik laat het hierbij.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #128 Gepost op: januari 19, 2011, 10:04:16 pm »
Er is toch ook geen titel of jota van de wet ongeldig of vervallen of afgeschaft? Alleen heeft Jezus de wet vervuld. Nog afgezien van het feit dat die wet er niet is voor jou of voor mij, maar voor de nakomelingen van Israel. Maar dat verschil is wellicht te subtiel voor jouw 'logische' brein.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #129 Gepost op: januari 19, 2011, 10:31:18 pm »

quote:

Truth schreef op 19 januari 2011 om 21:21:
(...)
Er is 1 Heilige geest, dus geen andere. Simpel toch? Als er sprake is van de geest der waarheid spreken we niet over de Heilige geest waarover er algemeen gesproken wordt, omdat er sprake is van een andere trooster. Duidelijk?

Hier kan de vraag gesteld worden wie de "Geest der waarheid" is. Veel christenen beweren dat hiermee de heilige geest wordt bedoeld, maar ze zien het volgende over het hoofd: Volgens Johannes 14:16 spreekt Jezus over een ANDERE = (NIET DEZELFDE):

"En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen andere Trooster geven."

Op de vraag wie deze trooster is, moeten we naar Johannes14 vers 26, waarin wordt gezegd dat de trooster de heilige geest is.

"Maar de trooster de heilige geest welken de vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u aandachtig maken alles wat ik u gezegd heb."

Als met deze tekst daadwerkelijk de heilige geest bedoeld wordt, dan ontstaat de vraag: "Was er in de tijd van Jezus geen heilige geest, waarom bad Jezus om de heilige geest?!

Het Christendom leert dat de heilige geest vanaf de geboorte van Jezus aldoor bij hem aanwezig was. Hij kan het dus niet zijn!!!!

Wat wordt er dan bedoeld met ANDERE? Als Christenen in één heilige geest geloven dan spreken deze teksten de Christelijke leer tegen. Volgens deze tekst moeten zij dan in TWEE heilige geesten geloven? Dat is het zeker niet, DUS moet het iemand anders zijn.

Laten we hopen dat je het nu wel kan volgen.
Ik kan je iig niet volgen.
Hoezo leert het christendom dat de Heilige Geest vanaf de geboorte bij Jezus was? 't Lijkt mij correcter om te stellen dat dat was aan het begin van zijn rondgang (marcus 1:10).
Hoezo zou Jezus niet aan zichzelf kunnen refereren als trooster, en dan later de Geest als trooster beloven? In andere vertalingen staat 'pleitbezorger' ipv 'trooster', en Jezus is duidelijk pleitbezorger. In plaats van Jezus komt dus een andere trooster, de Heilige Geest, om Zijn kinderen te herinneren aan wat Jezus in Zijn tijd op aarde gezegd heeft.

De Geest was voor de tijd van Jezus niet algemeen beschikbaar/aanwezig. Doorgaans ontvingen alleen profeten de Geest, en dan vaak nog maar voor een korte periode. Dat veranderde met pinksteren: vanaf die tijd is de Geest steeds aanwezig in de kinderen Gods. Dat die kinderen niet altijd horen of luisteren is een andere zaak.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #130 Gepost op: januari 20, 2011, 12:56:17 am »
Citaat
Nunc schreef op 18 januari 2011 om 18:27:
[...]

quote:

gezien je enorme kennis van het Christendom, heb je vast ook wel paraat welk woord er hier voor "één" wordt gebruikt? Ik zal je de moeite en de afgang besparen en de info zelf geven. Het gaat om 'echad'. Het zelfde woord dat in de bijbel bv. ook gebruikt wordt voor man en vrouw die samen één vlees worden (Genesis 2), maar elders (bij Ezechiel) ook voor stukken hout die samen één stuk hout worden. Dus je "conclusie" "NIET 3 in 1" klopt niet helemaal (of eigenlijk: helemaal niet). Dat kun je namelijk niet afleiden uit "God is één" omdat er nu juist een woord gebruikt wordt dat ook gebruikt wordt bij iets waarvan er één is, maar dat samengesteld is uit meerdere "delen"

En ook in het NT geldt hetzelfde, want het griekse woord voor één dat hier gebruikt wordt, wordt door Jezus ook gebruikt als Hij citeert over man en vrouw die samen één worden. Ook hier valt dus niet af te leiden dat God "intern" maar uit één iets bestaat. Wel dat er maar één goddelijk wezen is. Niet hoe dat wezen er 'van binnen' uit ziet, waaruit het bestaat.
.

Weer lopen googlen? Maar jammer genoeg voor je zet je, jezelf even heel erg, zonder omweg keihard voor schut.

Genesis 2:24 Daarom zal een man zijnen vader en zijne moeder verlaten en zijne vrouw aanhangen; en zij zullen één vlees zijn.
Zij zullen (= meervoud) 1 zijn. Dus van 2 naar 1 (samensmelting van veel naar 1)

De claim dat 'echad', 'één', de betekenis kan hebben van "samengesteld éénheid", met als bewijs het bovenstaande vers, is simpelweg fout. In het bovenstaande vers is het 'vlees', wat is samengesteld uit twee mensen, de samengestelde éénheid, en niet het woord 'echad', één.

De volgende vers:

Ezechiel 37:17 En houd het ene bij het andere, opdat het één hout worde in uw hand.
Ezechiel 19 Dus spreekt de Heere Heere: Zie, Ik zal het hout van Jozef, dat in Efraïms hand is, en der stammen van Israël, die hun toegedaan zijn, nemen, en Ik zal ze bij het hout van Juda voegen en er één hout van maken, en zij zullen één zijn in mijne hand.

meerdere stukken hout wordt 1 stuk..

Idem

Het is niet andersom!
1 God bestaat niet uit meerdere delen, dus er wordt niet gesproken over meerdere goden die samensmelten naar 1 God. Dat is een suggestieve aanname.

Het is NIET: "Hoor Israel, de HEREN zijn onze Goden (lees 3 aparte entiteiten), de HERE is één…
Nee! 1 is 1.

Dan hebben we ook het griekse woord "EIS", hetgeen ook één betekent zoals aangehaald in Markus 12:28-34

28 Toen trad tot hem een der Schriftgeleerden, die aangehoord had, hoe zij elkander ondervraagden, en zag, dat hij hun wèl had geantwoord, en vraagde hem: Welk is het voornaamste gebod van alle?
29 En Jezus antwoordde hem: Het voornaamste van alle geboden is dit: "Hoor Israël, de Heer onze God is een éénig Heer.

Hij citeerde dus Deuteronomium 6:4; "Hoor Israel, de HERE is onze God, de HERE is één".
Dat is in het grieks: 'Kurios' (de Heer) 'eis' (één) 'estin' (is).

Voel je em aankomen?? Ik hoop van wel.

Vervolgens weet je dat het Arabisch en Hebreeuws zustertalen zijn, vandaar zijn er vele woorden in beide talen dezelfde betekenis delen. Ahad in het Arabisch, Echad Hebreeuws.

In de verzen zoals Genesis 1:5:  Toen scheidde God het licht van de duisternis, en noemde het licht dag, en de duisternis nacht. Toen werd uit avond en morgen de eerste dag’  
Genesis 2:24: "Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en zij zullen tot een vlees zijn ",
De term 'echad," een "verwijst hier naar een verbinding dat verenigd zal worden zoals ik eerder heb aangetoond..
Echad betekent ook vaak één of  een absolute eenheid. Ik zal het aantonen:
2 Samuël 13:30: " 30 En toen zij nog op den weg waren, kwam het gerucht tot David, dat Absalom al de kinderen des konings verslagen had, zodat er niet één van hen was overgebleven.

2 Samuël 17:12: " 12 Zo zullen wij hem overvallen aan welke plaats wij hem vinden, en zullen ons op hem storten gelijk de dauw op de aarde valt, zodat wij van hem en al zijne mannen niet één overlaten;

Exodus 9:07 7 En Farao zond er heen, en zie van Israëls vee was niet één (echad) gestorven. Maar Farao's hart werd verstokt en hij liet het volk niet trekken.

2 Samuël 17:22 22 Toen maakte David zich op, en al het volk, dat bij hem was, en zij trokken den Jordaan over, totdat het des morgens licht werd; en er ontbrak niet één, die den Jordaan niet was overgetrokken.

Prediker 04:08: Er is een alleen, en geen ander bij hem, en heeft noch kind noch broeder; nochtans is er geen einde aan zijnen arbeid, en zijne ogen worden van rijkdom niet verzadigd, en hij zegt niet: Voor wien arbeid ik toch en doe mijne ziel gebrek hebben aan het goede? Ook dit is ijdelheid en ene verdrietelijke moeite.

Het is duidelijk, het woord" een" dat wordt gebruikt in deze verzen betekent een absolute eenheid en is in deze verzen een synoniem van de woord yachid, "de enige," alleen".
 Het is in deze zin, met een nog grotere verfijning, dat 'echad wordt gebruikt in Deuteronomium 6:4 Hoor, Israël, de Heer, onze God, de Heer is Een . "Hier," echad wordt gebruikt als een absolute, een onvoorwaardelijke God.  Er is geen sprake van een ‘drie-enige’ God.

Neem ook eens een kijkje naar het  ‘Theological Wordbook of the Old Testament’, die is ook duidelijk over het woordje Echad.

Hmmm, ik zag ergens het woordje afgang vallen….

quote:

ja, je hoeft ons er niet op te wijzen dat Mohammed er geen ene moer van snapte hoor, dat was al veel langer bekend. Wellicht kun je even aanwijzen waar Allah in de koran zegt waaruit de drie-eenheid precies bestaat? De enige aanwijzing die we namelijk (elders) krijgen is dat het God, Jezus en Maria zijn.
Reeds aangetoond en ontkracht. Jammer he?!

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #131 Gepost op: januari 20, 2011, 01:08:47 am »
Citaat
Hendrik-NG schreef op 19 januari 2011 om 08:45:
[...]

quote:

Sorrie, maar hier kan ik toch echt mijn mond niet houden...... Jij, een moslim, roept op om niet naar een profeet te luisteren?????

Ahh, de emotionele fase  ;( . Die ken ik maar al te goed van de Christen. Je had beter kunnen zwijgen. Maar geen probleem.

Ik citeer een vers uit de Bijbel met een doel, namelijk om iets aan te tonen. In het aanhalen van een vers kunnen meerdere zaken voorkomen die voor het bewijzen of bevestigen van het doel op dat moment niet van nut zijn. Dat is hier precies zo. Het gaat erom dat ik hierbij aantoon dat Jezus vzmh volgens de Bijbel niet zo vredelievend was op basis van zijn woorden die aan hem toegewezen worden. Dus ik zeg niet dat we niet naar een profeet moeten luisteren (zoals de Christenen dat zeggen), maar dat het op dit punt even niet relevant is. Hou je emoties onder controle en probeer je verstand de overhand te laten houden s.v.p., anders krijgen we dit soort taferelen.

quote:

Je wil de woorden van Isa horen? Dat siert je!! Hij zei het volgende over Johannes:

Mat 11:7 Toen ze weer vertrokken, begon Jezus met de mensen over Johannes te spreken: ‘Waar zijn jullie in de woestijn naar gaan kijken? Naar het wuiven van het riet in de wind? 8 Wat zijn jullie dan gaan zien? Een mens die rijk gekleed ging? Welnee, wie rijk gekleed is, verkeert in koninklijke kringen. 9 Maar wat zijn jullie dan wel gaan zien? Een profeet? Jazeker, zeg ik jullie, en zelfs meer dan een profeet. 10 Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.” 11 Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper....

Hij wordt aangeduid als de GROOTSTE profeet.... Jezus wijst hem ZELF aan als zijn heraut..... En dan zou hij volgens jou niets over Jezus mogen zeggen????? Heel bijzonder.......!!!!
Ik hoop dat als je mijn post hierboven hebt gelezen, je de schaamte voelt opkomen? Want je reactie slaat echt totaal nergens op.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #132 Gepost op: januari 20, 2011, 01:13:48 am »

quote:

Nunc schreef op 19 januari 2011 om 09:17:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dat verwarrend is omdat het tegenstrijdig lijkt, maar het is niet tegenstrijdig, want het gaat om twee verschillende zaken. Aan de ene kant gaat het om hoe wij als beperkte, zwakke en zondige mensen zo goed mogelijk kunnen leven, en aan de andere kant om hoe God als onbeperkte, almachtige en heilige ooit alle mensen rechtvaardig zal oordelen. Het oordeel is niet aan ons als mensen, vandaar dat Jezus mensen niet opriep om met geweld hun recht te behalen, te veroveren, te vervolgen of wat dan ook, maar juist liefde te tonen voor diegenen die je vervolgen.
Je kunt het verdraaien hoe je wilt, de verzen blijven voor zich spreken.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #133 Gepost op: januari 20, 2011, 01:26:10 am »

quote:

elle schreef op 18 januari 2011 om 16:42:
Je valt in hethaling, Truth. Er is 1 God en die presenteert zich in het NT als Vader, Zoon en Geest. Jezus ontkent dat nergens. Dat doet oa Mohammed. Die kon het kennelijk ook al niet uitdokteren. Vooral moslims hebben er moeite mee om Vader, Zoon en Geest als 1 God te zien. Christenen niet. Je ziet een probleem waar er geen is.

Ach hou toch op, de Christenen nemen het aan, ook al snappen ze er helemaal niets van. Alle profeten kwamen met dezelfde boodschap inzake de eenheid van God. De Christenen (die in de 3-eenheid geloven) zijn zodanig gemanipuleerd qua visie dat ze het niet kunnen snappen dat gewoonweg 1 is.

http://www.vkblog.nl/beri...ithras,_Dionysus_en_Jezus

Open je ogen en zie de waarheid. 25 december is ook niet de geboortedag van Jezus. Heb je wel eens de vraag gesteld waar de kerstboom vandaan komt?

Doe maar eens een search naar 'de 25 december plagiaat'.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #134 Gepost op: januari 20, 2011, 01:29:26 am »

quote:

elle schreef op 19 januari 2011 om 22:04:
Er is toch ook geen titel of jota van de wet ongeldig of vervallen of afgeschaft? Alleen heeft Jezus de wet vervuld. Nog afgezien van het feit dat die wet er niet is voor jou of voor mij, maar voor de nakomelingen van Israel. Maar dat verschil is wellicht te subtiel voor jouw 'logische' brein.
Het is spelen met woorden met de Christenen, niet kijken naar de inhoudelijke betekenissen.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #135 Gepost op: januari 20, 2011, 02:08:59 am »
Citaat
Nunc schreef op 19 januari 2011 om 18:24:
[...]

quote:

quote:

Op DAG 1 was er licht. Hoe kan er licht zijn zonder zon en hoe kunnen er dagen zijn zonder de aarde? De dagen (dag en nacht) zijn afhankelijk van de rotatie van de aarde. (...)

ik zou zeggen, ga tegen natuurkundigen zeggen dat hun BigBang theorie onjuist is. Immers, daar heb je ook eerst licht (allerlei straling, waar we nu nog de achtergrondstraling van 3 Kelvin van meten) en pas veel later sterren en planeten. Als je hen overtuigd hebt dat hun theorie onzin is, omdat je toch geen licht kunt hebben zonder zon en sterren, kom dan nog eens terug.

Jij bent een grappig kereltje. Als je geen verstand hebt van zaken kun je beter stil zijn. Als je verder had gelezen zien we niet dat er wordt gerefereerd aan het licht op basis van achtergrongstraling, maar op basis van het licht dat dag en nacht onderscheidt. Er wordt duidelijk gesproken over AVOND en MORGEN en dus concrete dagen!

Vers 4 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Hopen dat het helder is?

En je spreekt over de Big Bang? Ik zal je aantonen dat de Koran veel dichterbij de Big Bang komt dan jij ooit had kunnen denken:

Als we nu eens kijken wat de Big Bang is:

Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,7miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 1028°C), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan. De theorie is onder meer gebaseerd op de waarneming van het voortdurend uitdijende heelal, in het bijzonder de roodverschuiving van de spectraallijn en van licht van verre sterrenstelsels, het dopplereffect.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal#De_oerknal.2FBig_Bang

http://www.universetoday.com/48670/big-bang-theory/

De Koran bevestigt de oerknal en het expanderen van het universum en het vernietigen ervan.

De Koranvers die spreekt van de Big Bang is het volgende:

Koran 21:30 Wisten degenen die ongelovigen waren niet dat de hemelen en de aarde als een stuk waren samengevoegd, en dat Wij het vervolgens scheiden? En Wij hebben uit water elk levend ding gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?

Koran 51:47 Met macht hebben Wij de hemel gebouwd. Waarlijk, Wij zijn in staat om de omvangrijkheid en ruimte daarvan uit te breiden.

We weten dat er gigantische krachten aan het werk zijn geweest en nog steeds bezig zijn in het universum. We zien dat de huidige wetenschap nu aan het onderzoeken is wat de donkere energie eigenlijk is die zorgt voor de uitdijing (uitbreiding) van het universum.

http://www.spacepage.be/a...1635-de-big-bang-tijdlijn
 http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie

Als we kijken wat de Koran verteld over het vernietigen van het Universum zien we het volgende staan:

Koran 21:104 (Gedenk) de Dag waarop Wij de hemelen oprollen, zoals het oprollen van het perkament om op te schrijven: net zoals Wij de eerste schepping begonnen zullen Wij haar herhalen, als een belofte die Wij op Ons namen. Voorwaar, Wij zullen het doen.

Als we nu kijken welke theorieën er zijn met betrekking tot het einde van het universum (let op; dit is nog geen bevestigde wetenschap) zien we een aantal theorieën:

1.   Het heelal zal eeuwig uitdijen en deze uitdijing zal zich in een versneld tempo voortzetten (Big Rip).

2.   De uitdijing van het heelal zal afgeremd worden door de zwaartekracht, en daardoor na verloop van tijd instorten, exact zoals bij de oerknal maar dan achteruit (Big Crunch).

3.   Het heelal zal eeuwig uitdijen, en de warmte-energie in het heelal zal steeds verder verspreid raken, waardoor het steeds en steeds kouder wordt. (Big Chill)

4.   Het heelal zal uitdijen, maar er zijn meerdere ruimten die dat ook doen en zo elkaar op den duur kruisen. Dit hangt nauw samen met het idee van een multiversum. Er ontstaan nieuwe centra, waar materie zich opnieuw samenvoegt, en waar zodoende ook nieuwe oerknallen kunnen ontstaan. Zo ontstaat er een soort "superheelal".

De Koran ondersteunt theorie 2 en wij geloven als moslims dat dit ook daadwerkelijk wordt bevestigd in de toekomst Insha’Allah (met de Wil van Allah.God).

Een verder punt dat aandacht trekt is de vergelijking van het oprollen van het heelal/universum zoals perkament wordt opgerold. Een ander wettenschappelijk aspect zit hierin verweven, namelijk iets wat de wetenschap pas 9 jaar geleden heeft onderzocht. Als we kijken naar de vormgeving van het heelal/universum zien we dat de wetenschap heeft ontdekt dat het universum een platte structuur heeft. Het wonderbaarlijke van de Koran is dat de wetenschap precies dezelfde vergelijking geeft van de structuur zoals de wetenschap dit heeft aangegeven, namelijk dat het de structuur heeft als papier/perkament.

De NASA heeft ongeveer 9 jaar geleden de vorm van het Universum bekeken. Het blijkt dat het Universum zo plat is als papier. Deze bewoording wordt ook letterlijk gebruikt op de site van NASA.

Citaat:
The simplest version of the inflationary theory, an extension of the Big Bang theory, predicts that the density of the universe is very close to the critical density, and that the geometry of the universe is flat, like a sheet of paper. That is the result confirmed by the WMAP science.

link
http://map.gsfc.nasa.gov/universe/uni_shape.html

Op basis hiervan kan ik stellen dat de schepping van het universum zoals deze in de Koran wordt beschreven, 100% in lijn is van de huidige bevestigende wetenschap.

quote:

(...)

nee, het is strijdig met het inductieprincipe. Als je dan iets slims wilt zeggen, moet je het wel goed doen. Het is strijdig met de aanname dat als wetmatigheden in de natuur nu op een bepaalde manier zijn, dat ze dan altijd zo zijn. En aangezien jij al bij voorbaat uitsluit dat God almachtig is (tenzij het nodig is als uitleg van iets in de koran natuurlijk, want dan kan die verklaring ineens wel), heb jij dus even voor God bepaald hoe Hij moet zijn. Wellicht iets om even aan Hem te laten weten de volgende keer dat je tot Hem bidt, bv. op deze manier: "Allah, ik weet het toch beter met mijn superieure verstand: u kunt niet almachtig zijn".
Allah heeft de natuur en de daarbij behorende wetten gemaakt en is daar niet strijdig in. Dus wat ik heb aangetoond laat niet zien dat Allah niet, niet Almachtig is, maar dat Hij niet onlogisch en niet tegenstrijdig is met Zijn schepping en creatie.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #136 Gepost op: januari 20, 2011, 08:28:28 am »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 01:26:
[...]

Ach hou toch op, de Christenen nemen het aan, ook al snappen ze er helemaal niets van. Alle profeten kwamen met dezelfde boodschap inzake de eenheid van God. De Christenen (die in de 3-eenheid geloven) zijn zodanig gemanipuleerd qua visie dat ze het niet kunnen snappen dat gewoonweg 1 is.
Grappig. Geef ik volmondig toe dat God 1 is, is het nog niet goed.

quote:

http://www.vkblog.nl/beri...ithras,_Dionysus_en_Jezus

Open je ogen en zie de waarheid. 25 december is ook niet de geboortedag van Jezus. Heb je wel eens de vraag gesteld waar de kerstboom vandaan komt?

Doe maar eens een search naar 'de 25 december plagiaat'.
LOL... Nee, daar is nou nog nooit een boompje over opgezet, op dit forum.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #137 Gepost op: januari 20, 2011, 08:31:37 am »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 01:29:
[...]

Het is spelen met woorden met de Christenen, niet kijken naar de inhoudelijke betekenissen.

Het is conform de bijbel. Lees wat Paulus er over schrijft in oa de Romeinenbrief of de Galatenbrief.
Maar jij leest een vers, kiest interpretatie A, constateert dat interpretatie A botst met verzen 2 en 3 en denkt klaar te zijn met nadenken. Wanneer je dan het antwoord krijgt dat het niet goed is om 't vers op manier A te interpreteren en dat B veel logischer is, gezien verzen 2 en 3, dan is 't enige wat je doet roepen "'t IS A, 't IS A, 't IS A". Lekker makkelijk.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #138 Gepost op: januari 20, 2011, 09:31:46 am »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 01:08:
Citaat
Hendrik-NG schreef op 19 januari 2011 om 08:45:
[...]
Ahh, de emotionele fase  ;( . Die ken ik maar al te goed van de Christen. Je had beter kunnen zwijgen. Maar geen probleem.

Ik citeer een vers uit de Bijbel met een doel, namelijk om iets aan te tonen. In het aanhalen van een vers kunnen meerdere zaken voorkomen die voor het bewijzen of bevestigen van het doel op dat moment niet van nut zijn. Dat is hier precies zo. Het gaat erom dat ik hierbij aantoon dat Jezus vzmh volgens de Bijbel niet zo vredelievend was op basis van zijn woorden die aan hem toegewezen worden. Dus ik zeg niet dat we niet naar een profeet moeten luisteren (zoals de Christenen dat zeggen), maar dat het op dit punt even niet relevant is. Hou je emoties onder controle en probeer je verstand de overhand te laten houden s.v.p., anders krijgen we dit soort taferelen.

[...]
Ik hoop dat als je mijn post hierboven hebt gelezen, je de schaamte voelt opkomen? Want je reactie slaat echt totaal nergens op.

Zie Elle's "'t IS A, 't IS A, 't IS A"-bijdrage.....

Ik zie OOK wel dat jij een reden hebt om die verzen op de "'t IS A, 't IS A, 't IS A"-wijze uit te leggen....

Wel... Ik leg uit dat dat misschien niet de uitleg is die het meest passend is.... Maar goed: jij hebt je eigen denkkader (je eigen traditie) van waaruit jij de Bijbel interpreteert... Die sluit mogelijk andere denk-opties bij voorbaat uit.....

Ik zou zeggen: Hou je vooroordelen onder controle en probeer je verstand de overhand te laten houden s.v.p., anders krijgen we dit soort taferelen.

:+

Correctie op de voorgaande inhoud toegepast. Je geeft (onderstaande quote) zelf ook toe dat je vanuit een ander denkkader je mening wenst te geven.... Is je goed recht, maar een discussie met christenen aangaan op grond van de Bijbel wordt dan logischerwijs zinloos.... Het reduceert al je bijdragen tot "monoloog, afgestoken vanaf de zeepkist".... Je acht de (christelijke) bijbel als "gecorrumpeerd" maar TOCH gebruik je deze om je (eigen) meningen in te kleuren.... Ga dan "logisch" te werk, en preek vanuit de eigen Koran!!!! En kom er vervolgens achter dat een christen dat boek NIET als "authentieke openbaring van God" accepteert!!!

Is het vergelijken van "appels" en "peren" logisch???? Heeft het nut om langs elkaar heen te discussieren??

Nee....!!! DAT is het gevoel dat in me opkomt.... + plaatsvervangende schaamte vanwege alle onbeschaamdheden die jij over je gastheren wenst uit te strooien, terwijl je hier te gast bent... (maar dat terzijde....)

quote:

Truth schreef op 19 januari 2011 om 21:34:
Zwever schreef op 18 januari 2011 om 16:26:
[...]
Wij zien de Koran zoals jij het hebt weergegeven en daarom geloven wij dat daar waar de Koran de visie van de mensen van het boek corrigeert, zeker bekeken dient te worden en onderzocht. En dat is wat ik heb gedaan en nog steeds aan het doen ben.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 10:54:37 am door Hendrik-NG »

socrates

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #139 Gepost op: januari 20, 2011, 11:44:12 am »
Plus daarbij: wat is je bedoeling? Is het je bedoeling om aan te tonen dat het allemaal niet klopt? Dat het christelijke geloof in strijd is met de logica? Eerst dan maar wat citaten uit de bijbel:

1 Korintiërs 1,18
De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.  

1 Korintiërs 1,21
Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging.

1 Korintiërs 2,14
Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.  

Je hebt dus helemaal gelijk als je zegt dat logica en het Christelijke geloof niet hand in hand gaan. Dat is namelijk wat wij geloven.

Verder, kijk eens waar de menselijke logica gebracht heeft. Kijk naar de haat, de zelfverrijking, de ziekte, het verdriet, de eenzaamheid. Allemaal de mensenlijke logica volgend komt er niets dan egoïsme uit voort. Het is immers logisch om aan zelfbehoud te doen.

Ook -en dit stukje zou je over mogen slaan, aangezien het een vraag met een vraag beantwoorden is- blijft de vraag, wat is je drijfveer? Wil je de Islam promoten? Wil je mensen bekeren tot jouw geloof? Mag ik dan vragen wat de inhoud er van is? Is het dat geloof dat moslims oproept christenen, homo's en alle andersdenkenden te doden, aanslagen te plegen in naam van Allah, of is het dat geloof dat op deze manier te werk gaat? Lijkt misschien makkelijk scoren, maar ik ben toch echt benieuwd. Waarom? Omdat je ons duidelijk wil maken dat het christendom issues heeft en dat de 3-eenheid een raar, onlogisch en niet-bijbels concept is, maar volgens mij kunnen we ook stellen dat de Islam ook duidelijk zijn eigen problemen kent. Is het niet raadzamer om je daarom te bekommeren, in plaats van de splinter in de oog van de christen te vinden? Let wel, dit is een oprechte vraag, niet een vaag onderbuik gevoel, er op uit zijnd een sneer uit te delen omdat ik me in een hoek gedreven zou voelen!

Om het te verduidelijken, ik heb namelijk hetzelfde als het gaat om evolutionisme, ik kom veel christenen tegen die er heel veel mee bezig zijn, om vooral maar te proberen zinnige tegenargumenten te vinden. Die leven in 'angst' voor het geval er echt bewijs zou worden gevonden dat hun geloof in het nauw zou kunnen drijven. Het gevoel, hoe goed te begrijpen misschien ook, zou naar mijn bescheiden mening vervangen moeten worden in een open houding en ik raad veel mensen ook aan vooral de energie te steken in dat waar je voor wilt gaan, dan in dat wat mogelijkerwijs een bedreiging zou kunnen vormen. Ook omdat je, als je christen bent, moslim bent, of welke overtuiging je ook aanhangt, vragen kunt krijgen over waar jij voor staat, meer dan wat jouw mening is over een ander onderwerp.

Ik hoop dat je ziet dat mijn intenties zuiver zijn, net als dat ik hoop dat de jouwe dat ook zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 11:45:01 am door socrates »
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #140 Gepost op: januari 20, 2011, 12:16:47 pm »

quote:

socrates schreef op 20 januari 2011 om 11:44:
1 Korintiërs 2,14
Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.  
Gods Wijsheid spreekt direct tot het hart, leert Psalm 51... (Dus niet per se eerst langs het verstand....). Kijk ook eens op WELK moment David tot dit inzicht kwam... (vers 2)!!!!

Davids zondebesef leidde tot een "ware islam": de erkenning Gods leiding in het leven nodig te hebben, het van Hem volledig te verwachten....

Het was dus geen trotse eigenwaan van een vermeend onfeilbare profeet, maar het eigen besef van feilbaarheid dat hem tot dit inzicht bracht.... (en in feite God Zelf, door het laten blijken van Zijn trouw ondanks Davids ontrouw....). Ik vind die hele Psalm nogal veelzeggend voor de christelijke visie, en geef hem hierna dus maar volledig weer....

1 Voor de koorleider. Een psalm van David, 2 toen de profeet Natan hem had bezocht, nadat hij met Batseba geslapen had.

3 Wees mij genadig, God, in uw trouw,
u bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet,
4 was mij schoon van alle schuld,
reinig mij van mijn zonden.

5 Ik ken mijn wandaden,
ik ben mij steeds van mijn zonden bewust,
6 tegen u, tegen u alleen heb ik gezondigd,
ik heb gedaan wat slecht is in uw ogen.

Laat uw uitspraak rechtvaardig zijn
en uw oordeel zuiver.
7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving,
8 maar u wilt dat waarheid mij vervult,
u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

9 Neem met majoraan mijn zonden weg en ik word rein,
was mij en ik word witter dan sneeuw.
10 Laat mij vreugde en blijdschap horen:
u hebt mij gebroken, laat mij ook juichen.
11 Sluit uw ogen voor mijn zonden
en doe heel mijn schuld teniet.

12 Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
13 verban mij niet uit uw nabijheid,
neem uw heilige geest niet van mij weg.
14 Red mij, geef mij de vreugde van vroeger,
de kracht van een sterke geest.

15 Dan wil ik verdwaalden uw wegen leren,
en zullen zondaars terugkeren tot u.
16 U bent de God die mij redt,
bevrijd mij, God, van de dreigende dood,
en ik zal juichen om uw gerechtigheid.
17 Ontsluit mijn lippen, Heer,
en mijn mond zal uw lof verkondigen.

18 U wilt van mij geen offerdieren,
in brandoffers schept u geen behagen.
19 Het offer voor God is een gebroken geest;
een gebroken en verbrijzeld hart
zult u, God, niet verachten.

20 Wees Sion welgezind en schenk het voorspoed,
bouw de muren van Jeruzalem weer op.
21 Dan zult u de juiste offers aanvaarden,
offers in hun geheel verbrand,
dan legt men stieren op uw altaar.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 12:18:26 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #141 Gepost op: januari 20, 2011, 12:16:48 pm »
@ Truth, moslims hangen erg aan wetenschap vind ik, terwijl menselijke wijsheid toch dwaas is voor God. Daarom is het beter om dwaas te zijn, opdat we wijs mogen zijn voor de schepper! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #142 Gepost op: januari 20, 2011, 12:18:30 pm »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 02:08:

Jij bent een grappig kereltje. Als je geen verstand hebt van zaken kun je beter stil zijn. Als je verder had gelezen zien we niet dat er wordt gerefereerd aan het licht op basis van achtergrongstraling, maar op basis van het licht dat dag en nacht onderscheidt. Er wordt duidelijk gesproken over AVOND en MORGEN en dus concrete dagen!
ja, alsof ik dat niet wist. Dat was mijn punt ook niet. En als je mijn woorden niet verdraaid had, had je dat wellicht ook gezien. Mijn punt was: het is geen probleem dat er licht is vóórdat er sterren zijn, want er kunnen allerlei andere bronnen van licht zijn. Mijn opmerking over licht in de Big Bang theorie voordat er sterren waren, was alleen maar om te illustreren hoe dom het is om te denken dat alleen zon en sterren maar licht geven, verder niet. En het staat je nog steeds vrij om naar Harvard of Cambridge te bellen en naar hun top-natuurkundigen te vragen en die uit te leggen dat hun big bang theorie onzin is, omdat je toch geen licht (straling) kunt hebben voordat er zon of sterren zijn. Voel je ook vrij om het resultaat van dat - ongetwijfeld zeer korte - gesprek hier te plaatsen. Kunnen wij ook eens lachen.

Wat betreft de opmerking over dag/nacht/avond/morgen. Er staat niet dat daar "zonnedagen" bedoeld worden, alleen dat er licht is en dat dat een "dag" (een tijdsperiode) definieert. Er staat in Genesis 1 niet bij, welk licht bedoeld wordt, en het lijkt dan wel aannemelijk om het zonlicht te kiezen als interpretatie, maar dat is kortzichtig. Want iemand die z'n hele leven lang in het midden-oosten leeft, en tienduizenden keren de zon ziet opgaan en ondergaan, en overdag de verzengende warmte van de zon voelt, en merkt waar het licht vandaan komt, weet echt wel dat dat licht en warmte van de zon komen en dat er zonder zon geen zonlicht is. Zo iemand zou dus bij het lezen van deze tekst verder denken en zich afvragen: "maar als de zon pas later geschapen wordt, welk licht is het dan?" En een antwoord blijkt helemaal niet zo moeilijk, want we weten dat elders in de bijbel dingen staan als:
De zon zal voor u niet meer zijn tot een licht overdag en als een schijnsel zal u de maan niet verlichten, maar de HEERE zal voor u zijn tot een eeuwig licht en uw God tot uw sieraad.
Uw zon zal niet meer ondergaan en uw maan zal zijn licht niet intrekken, want de HEERE zal voor u tot een eeuwig licht zijn en aan de dagen van uw rouw zal een einde komen. (Jesaja 60:19-20)

God is capabel genoeg om voor licht te zorgen zonder dat daar sterren voor nodig zijn. Sterker nog, aan het einde van dit universum, zal God zelf naar eigen zeggen het licht weer verzorgen. Het is dus uitermate plausibel dat zoiets ook bedoeld wordt in Genesis 1.

quote:

Vers 4 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Hopen dat het helder is?
jouw onwil om te begrijpen is inderdaad helder, maar dat was het eerder ook al hoor, dus maak je geen zorgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #143 Gepost op: januari 20, 2011, 12:39:39 pm »
Modbreak:
Snedige one-liners die verder niets toevoegen aan een discussie mogen in chat.

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #144 Gepost op: januari 20, 2011, 01:35:57 pm »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 02:08:

Jij bent een grappig kereltje. Als je geen verstand hebt van zaken kun je beter stil zijn.
(...)
En je spreekt over de Big Bang? Ik zal je aantonen dat de Koran veel dichterbij de Big Bang komt dan jij ooit had kunnen denken:

Als we nu eens kijken wat de Big Bang is:

Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,7miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 1028°C), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan. De theorie is onder meer gebaseerd op de waarneming van het voortdurend uitdijende heelal, in het bijzonder de roodverschuiving van de spectraallijn en van licht van verre sterrenstelsels, het dopplereffect.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal#De_oerknal.2FBig_Bang

http://www.universetoday.com/48670/big-bang-theory/

De Koran bevestigt de oerknal en het expanderen van het universum en het vernietigen ervan.

De Koranvers die spreekt van de Big Bang is het volgende:

Koran 21:30 Wisten degenen die ongelovigen waren niet dat de hemelen en de aarde als een stuk waren samengevoegd, en dat Wij het vervolgens scheiden? En Wij hebben uit water elk levend ding gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?

Koran 51:47 Met macht hebben Wij de hemel gebouwd. Waarlijk, Wij zijn in staat om de omvangrijkheid en ruimte daarvan uit te breiden.

We weten dat er gigantische krachten aan het werk zijn geweest en nog steeds bezig zijn in het universum. We zien dat de huidige wetenschap nu aan het onderzoeken is wat de donkere energie eigenlijk is die zorgt voor de uitdijing (uitbreiding) van het universum.

http://www.spacepage.be/a...1635-de-big-bang-tijdlijn
 http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie
Als je gewoon leest zonder al te veel inlezen, staat er dat Allah de hemel en aarde uit elkaar haalde ("hemelen en de aarde als een stuk waren samengevoegd"). Dat is toch echt heel wat anders dan het proces beschreven in de Big Bang theorie, waarbij een 'oeratoom' van bijna oneindige temperatuur (dus niet: 1028 graden, maar 10 tot de 28ste macht graden) en dichtheid 'ontplofte' (Maar aangezien er niks anders was, is het in feite geen ontploffen maar het uitdijen van de ruimte-tijd zelf), waarna korte tijd inflatie optrad (waarbij de ruimte-tijd versneld expandeerde), en uiteindelijk de energiedichtheid van de kolkende massa exotische deeltjes zo laag werd dat vaste materie kon ontstaan (materie en antimaterie), waarna na heel veel samengeklonter uiteindelijk sterren en nog weer een fase later planeten konden samenklonteren.

Op z'n hoogst kun je er een heel vage, kinderlijke, beschrijving in terugvinden van iets dat met wat fantasie lijkt op de Big Bang theorie. Maar daar staat tegenover dat het net zo goed lijkt op bv. de griekse scheppingsmythen en heel veel andere mythen, want het scheiden van hemel en aarde is een nogal veel voorkomend thema in scheppingsmythen over de hele wereld verspreid (hier). Zo castreerde de griekse god Chronos zijn vader (Ouranos) die Chronos' moeder (aarde) bedekte. Door die castratie scheidden hemel en aarde zich. Idem voor bv. de Kelten, de Nigerianen of de Japanners. Dus dat we iets van scheiding tussen hemel en aarde (wat n.b. ook in Genesis, duizenden jaren voor de koran) opgetekend staat, is niet een heel erg sterk argument.

Verder zegt Allah dat Hij in staat is om de ruimte groter te maken, niet dat Hij dat gedaan heeft bij de schepping. Ook hier is dus sprake van "inlezen". Jij leest in de tekst wat je er graag in wilt zien staan, niet wat er staat.

quote:

Als we kijken wat de Koran verteld over het vernietigen van het Universum zien we het volgende staan:

Koran 21:104 (Gedenk) de Dag waarop Wij de hemelen oprollen, zoals het oprollen van het perkament om op te schrijven: net zoals Wij de eerste schepping begonnen zullen Wij haar herhalen, als een belofte die Wij op Ons namen. Voorwaar, Wij zullen het doen.

Als we nu kijken welke theorieën er zijn met betrekking tot het einde van het universum (let op; dit is nog geen bevestigde wetenschap) zien we een aantal theorieën:

1.   Het heelal zal eeuwig uitdijen en deze uitdijing zal zich in een versneld tempo voortzetten (Big Rip).

2.   De uitdijing van het heelal zal afgeremd worden door de zwaartekracht, en daardoor na verloop van tijd instorten, exact zoals bij de oerknal maar dan achteruit (Big Crunch).

3.   Het heelal zal eeuwig uitdijen, en de warmte-energie in het heelal zal steeds verder verspreid raken, waardoor het steeds en steeds kouder wordt. (Big Chill)

4.   Het heelal zal uitdijen, maar er zijn meerdere ruimten die dat ook doen en zo elkaar op den duur kruisen. Dit hangt nauw samen met het idee van een multiversum. Er ontstaan nieuwe centra, waar materie zich opnieuw samenvoegt, en waar zodoende ook nieuwe oerknallen kunnen ontstaan. Zo ontstaat er een soort "superheelal".

De Koran ondersteunt theorie 2 en wij geloven als moslims dat dit ook daadwerkelijk wordt bevestigd in de toekomst Insha’Allah (met de Wil van Allah.God).

je bedoelt, dat je met wat fantasie van het 'oprollen' (zoals je een rol perkament oprolt) iets kan maken dat op theorie 2 lijkt. Ja, ongetwijfeld kan dat met wat fantasie. Datzelfde kun je overigens ook doen met teksten die echt van God komen:

8 Maar tegen de Zoon [Jezus!] zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;

maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’(Hebr.1, HSV)

Let ook op de details. Niet alleen wordt het einde v/h heelal beschreven ("Zij zullen vergaan, maar u houdt stand") tegenover de onvergankelijkheid van God, maar ook de stijging van entropie ("ze zullen als een gewaad verslijten") waarbij het heelal steeds meer van orde naar chaos gaat, en ook nog wat er na de Big Crunch (theorie 2) zal gaan gebeuren: "als een gewaad zullen ze worden verwisseld;", want natuurkundig gezien kan er na de Big Crunch een nieuw heelal ontstaan en uitdijen.
Dus als de koran al een puntje heeft m.b.t. de toekomst van het heelal, dan is dat een geleend punt, en nog slecht gejat ook, aangezien de koran-versie een stuk minder details bevat dan de originele bijbelse versie. Dus je argument is een sterker argument voor de bijbel, dan voor de koran.

quote:

Een verder punt dat aandacht trekt is de vergelijking van het oprollen van het heelal/universum zoals perkament wordt opgerold. Een ander wettenschappelijk aspect zit hierin verweven, namelijk iets wat de wetenschap pas 9 jaar geleden heeft onderzocht. Als we kijken naar de vormgeving van het heelal/universum zien we dat de wetenschap heeft ontdekt dat het universum een platte structuur heeft. Het wonderbaarlijke van de Koran is dat de wetenschap precies dezelfde vergelijking geeft van de structuur zoals de wetenschap dit heeft aangegeven, namelijk dat het de structuur heeft als papier/perkament.

De NASA heeft ongeveer 9 jaar geleden de vorm van het Universum bekeken. Het blijkt dat het Universum zo plat is als papier. Deze bewoording wordt ook letterlijk gebruikt op de site van NASA.

Citaat:
The simplest version of the inflationary theory, an extension of the Big Bang theory, predicts that the density of the universe is very close to the critical density, and that the geometry of the universe is flat, like a sheet of paper. That is the result confirmed by the WMAP science.

link

Op basis hiervan kan ik stellen dat de schepping van het universum zoals deze in de Koran wordt beschreven, 100% in lijn is van de huidige bevestigende wetenschap.

Je bedoelt, dat je met wat creativiteit de huidige wetenschap in zou kunnen lezen in de koran. Dat is heel wat anders. Maar laten we eens naar de details kijken:

Staat hier dat de hemelen zelf de structuur/vorm van een op te rollen perkament hebben? Nee, maar dat het oprollen vergeleken wordt met het oprollen van perkament.

Maar laten we eens aannemen dat het er toch zou staan, wat zou daar uit kunnen volgen? Stel dat de koran zegt dat het heelal (of i.i.g. de hemelen) plat zijn? Is ons heelal ook echt plat? Jij lijkt te denken dat de mensen van de NASA bedoelen dat het universum een platte structuur heeft, sterker nog, dat het universum "zo plat is als papier" (jouw woorden). Wellicht is het gewoon onwetendheid van je, maar het heelal is beslist niet zo plat als papier, zelfs niet bij benadering. Wat deze NASA mensen bedoelen, is dat de vierdimensionale structuur (de ruimtelijke kromming) van het heelal plat is:

quote:

(bron):
"Closed," "open," and "flat" actually refer to the shape, or curvature, of space-time itself. Impossible to picture in three spatial dimensions, this is easy enough in two: two-dimensional space with positive curvature would resemble the surface of a sphere (on which parallel lines converge). Two-dimensional space with negative curvature would be like the surface of a saddle or a Pringle's potato chip (on which parallel lines diverge). A flat two-dimensional universe would resemble a sheet of paper (on which parallel lines stay parallel).

Many independent observations indicate that the universe is in fact flat. Moreover, inflation theory, the notion that a small portion of the universe briefly underwent very rapid expansion shortly after the Big Bang -- which is favored by cosmologists not least because it explains a great many otherwise puzzling things, such as the remarkable smoothness and homogeneity of regions of space that have never been in contact -- requires a flat universe.
Het "zo plat als een vel papier" is slechts een metafoor, ontleend aan een voorbeeld van een twee-dimensionale ruimte die plat is. Een drie-dimensionale ruimte (zoals ons universum) dat een 'platte' structuur heeft, is gewoon nog even drie-dimensionaal (waarschijnlijk bolvormig). De termen 'open', 'gesloten' en 'plat' geven aan of het drie-dimensionale (3D, bolvormige) heelal in een vierde dimensie al dan niet gekromd is (kijk bv. eens op wikipedia over de vorm van het heelal).

quote:

(bron, onvolledige vertaling van wikipedia: shape of the universe)
Ruimtelijke kromming

In een homogeen heelal is het mogelijk om een constante 'kromming' te krijgen. Eén aspect van de lokale meetkunde van de algemene relativiteit en het FLRW model is dat de dichtheidsparameter, Omega Ω, gerelateerd is aan de kromming van de ruimte. Omega is de gemiddelde dichtheid van het universum gedeeld door de kritieke energiedichtheid. Bijvoorbeeld dat het vereist is dat het universum plat zou zijn (nulkromming, Ω = 0). Je kunt de kromming van de ruimte ook bekijken als een meetkundige omschrijving in welke mate de stelling van Pythagoras geldig is in die gekromde ruimte. In dit geval geeft het een alternatieve formule voor het uitdrukken van lokale relaties tussen afstanden.

Indien de kromming nul is, dan is Ω gelijk aan 1, en is de stelling van Pythagoras correct. Indien Ω > 1, dan is er een positieve kromming en als deze lager is dan 1 dan hebben we een negatieve kromming. In deze laatste gevallen is de stelling van Pythagoras dus ongeldig (Let wel: de afwijkingen worden alleen merkbaar als de lengte van de zijden een zeer grote schaal hebben). Als we de omtrek van cirkels van steeds grotere diameters meten en de eerste deelt door de tweede, zullen alle drie een waarde pi geven voor kleine diameters. Deze verhouding van pi stijgt echter voor grotere diameters, tenzij Ω = 1. Wanneer Ω > 1 (de bol op onderstaande figuur) zal de verhouding kleiner dan pi zijn, een grote cirkel op een bol heeft dan een omtrek die dubbel zo groot is als zijn diameter. Voor Ω < 1 zal de verhouding neerkomen op een waarde groter dan pi.

Astronomische metingen van beide materie-energie dichtheid van het universum en ruimtetijdsintervallen die gebruik maken van supernovagebeurtenissen beperken de ruimtelijke kromming tot zeer dicht bij 0, ook al is hier eigenlijk geen aanleiding voor. Dit betekent zoveel als dat we de vrij complexe ruimtetijd kunnen terugvoeren naar een driedimensionaal systeem.

Lokale meetkunde

Er zijn drie vormen voor de mogelijke ruimtelijke meetkunde van constante kromming, afhankelijk van het teken van de kromming. Indien de kromming exact nul is dan is de lokale geometrie plat, is deze positief dan is de lokale meetkunde bolvormig en als ze negatief is dan is de lokale geometrie hyperbolisch.

Indien het zichtbare heelal ruimtelijk bijna plat is, dan kan een vereenvoudiging gemaakt worden waar de dynamica waarin de versnelling van de meetkunde gescheiden kan worden verworpen, kan worden door comoving coördinaten. Deze vormen één enkel referentiekader die een statische meetkunde geeft van drie ruimtelijke coördinaten.

Onder de veronderstelling dat het universum homogeen en isotropisch is, zou de kromming van het zichtbare heelal, of de lokale meetkunde, omschreven worden door één van de drie primitieve ruimteafmetingen:

3-dimensioneel euclidische meetkunde, afgekort als E3
3-dimensioneel sferische meetkunde met een kleine kromming, afgekort als S3
3-dimensioneel hyperbolische meetkunde met een kleine kromming, afgekort als H3
Zelfs als het heelal niet exact ruimtelijk plat is, zal de kromming erg dicht bij nul zijn en de straal nabij de horizon plaatsen van het zichtbare universum of verder.
(...)

Plat heelal

In een plat heelal zijn alle lokale krommingen en lokale meetkunde vlak. Dit kan omschreven worden als de Euclidische ruimte, alhoewel is er sommige ruimtemeetkunde die in één of meerdere richtingen vlak en begrensd is. Deze omvatten, in twee dimensies, de cilinder en de torus. gelijkaardige ruimtes in driedimensionale ruimte bestaan ook.

Sferische heelal

Een positief gekromd heelal wordt omschreven als sferische meetkunde en kan aanzien worden als een driedimensionale hypersfeer.

Één van de doelstellingen in de analyse van data van de Wilkinson Microwave Anisotropic sonde WMAP is om meerdere "rug aan rug" beelden te detecteren van het verre heelal in de kosmische microgolf achtergrondstraling. Er van uitgaan dat het licht voldoende tijd had sinds haar oorsprong om rond een begrensd universum te reizen kunnen meerdere afbeeldingen waargenomen worden. Terwijl huidige resultaten en analyses niet wijzen in een richting van begrensde topologie,als het heelal begrensd is dan is de ruimtelijke kromming klein, net zoals de ruimtelijke kromming van het oppervlak van de Aarde klein is vergeleken met een horizon van duizend kilometer.

Hyperbolisch heelal

Een hyperbolisch heelal (regelmatig en verwarrend "open" universum genoemd) wordt omschreven als een hyperbolische meetkunde en kan gezien worden als iets als een driedimensionale equivalent van een oneindig uitgerekte zadelvormig heelal. Voor een hyperbolische lokale meetkunde zijn vele van de mogelijke driedimensionele ruimtes hoorntopologieën genoemd.

Het uiteindelijke einde van een open universum is dat het zich altijd zal blijven uitzetten en eindigen in een Big Rip, dovende hitte of grote bevriezing.
(...)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/End_of_universe.jpg

Het plaatje (staat ook in het artikel) geeft een illustratie van het principe van positieve en negatieve kromming, uitgaande van een twee-dimensionaal lichaam (i.e. een vel papier). Het is een analogie voor wat er in 3D gebeurt, maar wat niet te tekenen valt, omdat het van nature 3D is, met een vier-dimensionale kromming.

Een 'open' heelal heeft te weinig energiedichtheid (negatieve kromming) om de uitdijing te stoppen, en zal dus eindigen met een een uitdoving. (theorie 1 in je lijstje)

Een 'gesloten' heelal heeft een positieve kromming, en leidt tot een Big Crunch, omdat de energiedichtheid zodanig groot is, dat de zwaartekracht het wint van de expansie. De ruimte-tijd wordt zodanig gekromd door de zwaartekracht dat het het na een periode van uitdijing weer inkrimpt (theorie 2).

een 'plat' heelal heeft een evenwicht tussen energiedichtheid (en dus zwaartekracht) en uitdijing, waardoor de uitdijing steeds verder afgeremd wordt maar nooit overgaat tot inkrimping (als er geen donkere materie is). Als er veel donkere materie is, dan krijg je theorie 3 uit je lijstje met eerst remmende expansie en daarna weer versnelde expansie. Eindresultaat is het zelfde als bij theorie 1 (Big Chill).

Volgens de NASA waarnemingen is ons heelal vrijwel zeker een plat heelal, dus een heelal met een evenwicht tussen expansie en energiedichtheid, wat zal resulteren in een Big Chill (theorie 3) waar de uitdijing ofwel naar een vaste waarde gaat (in de limiet) of na initiele afremming, daarna weer sneller gaat expanderen. Dat is wat een "plat" universum betekent

quote:

Truth:
Jij bent een grappig kereltje. Als je geen verstand hebt van zaken kun je beter stil zijn.
(...)

(...)
Zoals je dus kunt zien, klopt er geen ene moer van je betoog. Want aan de ene kant stel je dat de koran overeenkomt met theorie TWEE vanwege het uiteindelijk 'oprollen' van het heelal, maar in de zinnen erna betoog je op basis van hetzelfde koranvers dat de koran overeenkomstig de laatste wetenschappelijke inzichten, een plat universum beschrijft (omdat het de structuur van papier/perkament heeft). Maar een 'plat' universum blijft nu juist voor altijd uitdijen (theorie DRIE). Dus die koran van jou, die 100% in lijn zou zijn met de huidige bevestigde wetenschap, is dat helemaal niet, want met precies hetzelfde vers en dezelfde woorden, concludeer je twee tegenovergestelde dingen: dat het heelal (theorie 2) naar een uiteindelijke instorting (theorie 2) toegaat, maar ook dat het heelal naar een eindeloze uitdijing (theorie 3) toegaat.

Overigens zegt je "eigen" NASA bron dit ook al hoor:

quote:

The shape of the universe is determined by a struggle between the momentum of expansion and the pull of gravity. The rate of expansion is expressed by the Hubble Constant, Ho, while the strength of gravity depends on the density and pressure of the matter in the universe. If the pressure of the matter is low, as is the case with most forms of matter we know of, then the fate of the universe is governed by the density. If the density of the universe is less than the "critical density" which is proportional to the square of the Hubble constant, then the universe will expand forever. If the density of the universe is greater than the "critical density", then gravity will eventually win and the universe will collapse back on itself, the so called "Big Crunch". (...)

The density of the universe also determines its geometry. If the density of the universe exceeds the critical density, then the geometry of space is closed and positively curved like the surface of a sphere. This implies that initially parallel photon paths converge slowly, eventually cross, and return back to their starting point (if the universe lasts long enough). If the density of the universe is less than the critical density, then the geometry of space is open, negatively curved like the surface of a saddle. If the density of the universe exactly equals the critical density, then the geometry of the universe is flat like a sheet of paper. Thus, there is a direct link between the geometry of the universe and its fate.
(...)
Recent measurements (c. 2001) by a number of ground-based and balloon-based experiments, including MAT/TOCO, Boomerang, Maxima, and DASI, have shown that the brightest spots are about 1 degree across. Thus the universe was known to be flat to within about 15% accuracy prior to the WMAP results. WMAP has confirmed this result with very high accuracy and precision. We now know that the universe is flat with only a 2% margin of error.
Dus: eerst even goed lezen voordat je denkt dat een bron je mening ondersteunt (wat dus niet het geval blijkt te zijn).

quote:

[...]

Allah heeft de natuur en de daarbij behorende wetten gemaakt en is daar niet strijdig in. Dus wat ik heb aangetoond laat niet zien dat Allah niet, niet Almachtig is, maar dat Hij niet onlogisch en niet tegenstrijdig is met Zijn schepping en creatie.
Nee, je hebt aangetoond dat je bar weinig weet van kosmologie, en dat je met de koran elke kant op kunt en er allerlei tegenstrijdige fantasieën in kunt inlezen. Want je kunt van een vers als Koran 21:104 ("(Gedenk) de Dag waarop Wij de hemelen oprollen, zoals het oprollen van het perkament om op te schrijven:") met droge ogen beweren dat het zowel overeenkomt met de theorie dat het heelal uiteindelijk zal inkrimpen, maar tegelijkertijd ook met de theorie dat het heelal voor altijd zal blijven uitdijen.

Wellicht wordt het tijd om je wat beter aan je eigen advies te houden?
"Als je geen verstand hebt van zaken kun je beter stil zijn."
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 02:12:50 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #145 Gepost op: januari 20, 2011, 03:30:58 pm »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 01:29:
[...]

ja, laten we een voorbeeld nemen aan jou. Jij weet van "liefhebben met heel je verstand" te maken dat dat betekent dat het lief-te-hebben onderwerp helemaal met het verstand te begrijpen is. En van een hemel die opgerold wordt als een boekrol, weet jij afwisselend een Big Crunch heelal te maken en (compleet daaraan tegenovergesteld) een Big Chill heelal. Met jouw manier van lezen kunnen we inderdaad elke kant uit die we maar willen, zonder dat we ons al te erg zorgen hoeven maken over de "inhoudelijke betekenissen"

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #146 Gepost op: januari 20, 2011, 04:20:55 pm »

quote:

Truth schreef op 20 januari 2011 om 00:56:
(...)

Weer lopen googlen? Maar jammer genoeg voor je zet je, jezelf even heel erg, zonder omweg keihard voor schut.

ach, laten we het van de feiten af laten hangen, niet van jouw grootspraak. Lijkt me een beter plan.

Ik hoef in ieder geval niet te googlen voor antwoorden omdat ik niet zou weten waar ik het over heb, zoals jij met je "briljante" expositie m.b.t. de Big Bang en de koran.

quote:

Genesis 2:24 Daarom zal een man zijnen vader en zijne moeder verlaten en zijne vrouw aanhangen; en zij zullen één vlees zijn.
Zij zullen (= meervoud) 1 zijn. Dus van 2 naar 1 (samensmelting van veel naar 1)

De claim dat 'echad', 'één', de betekenis kan hebben van "samengesteld éénheid", met als bewijs het bovenstaande vers, is simpelweg fout. In het bovenstaande vers is het 'vlees', wat is samengesteld uit twee mensen, de samengestelde éénheid, en niet het woord 'echad', één.

er staat toch echt: één vlees, terwijl man en vrouw toch echt twee "vlezen" zijn, de laatste keer dat ik telde. Verder is dit ook gewoon hoe joden dit woord begrepen. De grote rabijn Maimonides verving 'echad' bv. door 'yachid' in zijn geloofsbelijdenis over de eenheid van God (omdat 'echad' niet zo goed paste bij zijn strikte monotheisme).

quote:

De volgende vers:

Ezechiel 37:17 En houd het ene bij het andere, opdat het één hout worde in uw hand.
Ezechiel 19 Dus spreekt de Heere Heere: Zie, Ik zal het hout van Jozef, dat in Efraïms hand is, en der stammen van Israël, die hun toegedaan zijn, nemen, en Ik zal ze bij het hout van Juda voegen en er één hout van maken, en zij zullen één zijn in mijne hand.

meerdere stukken hout wordt 1 stuk..

Idem

hoevaak heb jij geprobeerd om van twee stukken hout één stuk hout te maken? Dat gaat niet, want het zijn nog steeds gewoon twee stukjes, die je tegen elkaar houdt. En toch is dat "één" hout. Een hout dat is samengesteld uit twee stukken hout. De context maakt gewoon duidelijk, dat dat ene stuk hout samengesteld is uit twee tegen elkaar aan gehouden stukjes hout.

quote:

Het is niet andersom!
1 God bestaat niet uit meerdere delen, dus er wordt niet gesproken over meerdere goden die samensmelten naar 1 God. Dat is een suggestieve aanname.

Het is NIET: "Hoor Israel, de HEREN zijn onze Goden (lees 3 aparte entiteiten), de HERE is één…
Nee! 1 is 1.
ik had het niet over 'samensmelten naar 1 God', dat heb jij verzonnen. Dat is een gebruikelijke tactiek als je het even niet meer weet: een karikatuur maken van wat iemand zegt (omdat je het origineel niet kan weerleggen) en dan die karikatuur met veel flair bestrijden. In Deut.6:4 wordt over Gods eenheid gesproken in termen van 'echad', en Gen. en Ezech. laten zien hoe je dat woord 'echad' kan begrijpen. Let wel, het is niet de enige mogelijkheid, maar het is zeker een mogelijkheid. En hoe vaak je ook karikaturen opwerpt, de werkelijkheid van 'echad' zal er echt niet door verdwijnen hoor.

quote:

Dan hebben we ook het griekse woord "EIS", hetgeen ook één betekent zoals aangehaald in Markus 12:28-34

28 Toen trad tot hem een der Schriftgeleerden, die aangehoord had, hoe zij elkander ondervraagden, en zag, dat hij hun wèl had geantwoord, en vraagde hem: Welk is het voornaamste gebod van alle?
29 En Jezus antwoordde hem: Het voornaamste van alle geboden is dit: "Hoor Israël, de Heer onze God is een éénig Heer.

Hij citeerde dus Deuteronomium 6:4; "Hoor Israel, de HERE is onze God, de HERE is één".
Dat is in het grieks: 'Kurios' (de Heer) 'eis' (één) 'estin' (is).

en hetzelfde woord als wanneer Jezus Genesis 2 citeert. Wat in het OT parallel loopt, loopt ook in het NT parallel. In beide gevallen is het woord voor "één" ook toepasbaar op meerdere stukken die samen één vormen.

quote:

Voel je em aankomen?? Ik hoop van wel.
(...)
De term 'echad," een "verwijst hier naar een verbinding dat verenigd zal worden zoals ik eerder heb aangetoond..
Echad betekent ook vaak één of  een absolute eenheid. Ik zal het aantonen:
(...)
Het is duidelijk, het woord" een" dat wordt gebruikt in deze verzen betekent een absolute eenheid en is in deze verzen een synoniem van de woord yachid, "de enige," alleen".
Je betoog gaat als volgt: je bewijst dat het woord "bank" ook vaak kan betekenen: een meubel waar je op kunt zitten., en je hoopt daarmee aan te tonen dat de voorbeelden waar 'bank' gebruikt wordt om een gebouw aan te duiden waar je met geldzaken bezig bent, zomaar in het niets verdwijnen. Dat is natuurlijk geen logica, maar wishful thinking.

quote:

Het is in deze zin, met een nog grotere verfijning, dat 'echad wordt gebruikt in Deuteronomium 6:4 Hoor, Israël, de Heer, onze God, de Heer is Een . "Hier," echad wordt gebruikt als een absolute, een onvoorwaardelijke God.  Er is geen sprake van een ‘drie-enige’ God.
en dit is dus alweer wishful thinking, want je stelt alleen maar iets als waarheid, namelijk dat 'echad' hier uiteraard zo gebruikt wordt, zonder enig bewijs.

quote:

(...)
Hmmm, ik zag ergens het woordje afgang vallen….
ja, en je eigen afgang heb je hier wel getoond, door je "redeneringen" te vullen met wishful thinking in plaats van logica. Je hebt niks in weten te brengen tegen de mogelijkheid dat 'echad' op een samengesteld iets duidt. Hooguit heb je geprobeerd die illusie te wekken door met veel bravoure te tonen dat 'echad' ook anders gebruikt wordt.

quote:

[...]

Reeds aangetoond en ontkracht. Jammer he?!

nou, ik wil het onderwerp hier wel wat nader toelichten hoor. De vorige keer dat ik het er met moslims over had, kwamen ze niet echt veel verder dan uit woede beledigingen slingeren in mijn richting. Echte argumenten heb ik toen niet echt gezien. Dus wellicht wil jij ze hier plaatsen? Als ze steek houden, wil ik best geloven dat het 'reeds aangenomen en ontkracht' is, maar niet op basis van jouw woorden, die tot nu toe helaas niet altijd even secuur en betrouwbaar zijn gebleken.

In de koran lezen we:
Soera 5:
73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "Allah is Eén der Drie." Er is geen God dan de enige God. En indien zij niet ophouden met hetgeen zij beweren, zal de ongelovigen een smartelijke straf overkomen.

74. Willen zij zich dan niet tot Allah wenden en om Zijn vergiffenis vragen terwijl Allah Vergevensgezind, Genadevol is?

75. De Messias, de zoon van Maria was slechts een boodschapper; voorzeker, alle boodschappers vóór hem zijn heengegaan. En zijn moeder was een waarheidslievende vrouw. Zij plachten beiden voedsel tot zich te nemen. Zie, hoe Wij de tekenen voor hen (de mensen) verduidelijken, en zie, hoe zij zich afwenden.

76. Zeg: "Aanbidt gij naast Allah datgene wat geen macht heeft u goed of kwaad te doen? En het is Allah, Die Alhorend, Alwetend is.

77. Zeg: "O, mensen van het Boek, overdrijft uw godsdienst niet ten onrechte, noch volgt de neigingen van een volk dat voordien afdwaalde en velen deed dwalen en van het rechte pad afweek.

(..)
116. En wanneer God zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, heb je tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast God,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. U bent de Kenner van het onzienlijke.

en elders:
Soera 72: (6:100-101 zegt ongeveer hetzelfde)
3. En de Majesteit van onze Heer is hoog verheven. Hij heeft noch echtgenote noch zoon.

Als de koran een los citatenboek is, waar je binnen één soera gewoon een stukje kan lezen, terwijl het volgende stuk dat erover lijkt verder te gaan, eigenlijk over iets compleet anders zou gaan, dan heb je helemaal gelijk dat dit punt allang weerlegd is.... Dan kun je namelijk bij elke conclusie die je niet aanstaat, gewoon met droge ogen beweren dat het ene vers misschien wel na het andere staat, maar er uiteraard niks mee te maken heeft.

Allah dacht daar echter anders over:
En (gedenk) de dag waarop Wij onder elk volk een getuige tegen hen uit hun midden zullen verwekken en u (profeet) als getuige tegen dezen zullen brengen. Wij hebben u het Boek nedergezonden, alles verklarend, als leiding, barmhartigheid en blijde tijding voor hen die zich onderwerpen. (sura 16:89)

Dit is een duidelijke Arabische verkondiging zonder afwijking opdat men godvruchtig moge worden. (sura 39:28.)

Als we er vanuit gaan dat de koran helder en leesbaar is, zoals Allah zelf zegt, en dat Allah niet zomaar ineens van de hak op de tak springt, zodat we de betogen niet kunnen volgen, maar pas achteraf snappen, als we de feiten al op een andere manier te horen hebben gekregen, dan moeten we toch wel aannemen dat Allah in soera 5 een betoog houdt dat consistent is. Een betoog dat "alles" (m.b.t. het onderwerp van het betoog ongetwijfeld) verklaart en als leiding dient. Een duidelijke verkondiging (sura 39) dus.

In vers 73 claimt Allah dat Hij niet één van de drie is (wat overigens niet is wat het Christendom echt beweert, het is een karikatuur!).
In vers 74 doet Allah een oproep aan de "lasteraars" uit vers 73 (die zeggen dat Allah één van de drie is) om zich tot Allah te wenden voor vergeving.
In vers 75 legt Allah uit wie Jezus en Maria waren, gewone mensen want "Zij plachten beiden voedsel tot zich te nemen.".
In vers 76 Gaat Allah ook weer verder over het aanbidden wat geen goden zijn.
In vers 77 roept Allah de 'mensen van het boek' (i.e. joden en/of christenen, hier christenen) op om hun godsdienst niet 'te overdrijven'.

Bij een Auteur die een beetje ordelijk redeneert en openbaart, zou je verwachten dat vers 75 een argument geeft waarom die "lasteraars" uit vers 73 en 74 het bij het verkeerde eind hebben. En in vers 76 en 77 gaat het ook weer over christenen die hun godsdienst 'overdrijven' en aanbidden wat geen god is. En vanuit dat perspectief bekeken is vers 75 heel logisch (en het is ook wat Allah over zijn openbaring zegt: een duidelijk en alles verklarend boek ter leiding). Van Jezus en Maria wordt door Allah uitgelegd dat ze gewone mensen waren, niet goden.
Datzelfde komt in 5:116 ook nog even terug, en ook elders (6:100-101 en 72:3: "Hij heeft noch echtgenote noch zoon.").
Allah maakt zich dus wel erg druk om het feit dat mensen dachten dat Hij een vrouw had, en om mensen die zeggen dat Hij één van de drie [goden] zou zijn. Maar WELKE DRIE?? ... zal elke ontvanger van deze openbaring in soera 5 zich afvragen...
Over welke drie heeft Allah het in hemelsnaam, als het niet gaat over de drie die Hij elders ook noemt (waar Hij maar niet over op kan houden!) namelijk een echtgenoot en een zoon (Maria en Jezus) en waarvan Hij de moeite neemt om aan te tonen dat het geen goden maar mensen waren.

Alleen als we aannemen dat Allah bij het dicteren van vers 75 even afgeleid was, en even vergeten wat dat Hij aan het betogen was dat Hij niet één van de drie (Vader, Jezus, Geest) was, dan is het logisch dat Allah natuurlijk niet bedoelde dat het om de drie: "God, Maria en Jezus", zou gaan, maar om een heel andere mysterieuze (nooit  genoemde) drie.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 05:05:32 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #147 Gepost op: januari 20, 2011, 04:29:42 pm »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 15:31:
Ik zal toelichten waar ik voor sta en waarin ik geloof. Ikzelf ben een moslim en baseer mijn geloofsovertuiging op basis van geloofsovertuiging, onderzoek, logica en bewijsvoering. Dit dient naar mijn mening in samenhang te zijn.

Het grootste verschil tussen de Christenen en Moslims is de goddelijkheid van Jezus vzmh.

Het overgrote gedeelte van de Christenen geloven dat Jezus de zoon van God is in de meest letterlijke zin, terwijl de Moslims geloven dat Jezus een van de machtigste profeten van God is die er op aarde is geweest. Wat komt nu het dichtst bij de waarheid volgens de boeken en beschikbare bronnen?
Ik zal proberen Insha’Allah, om aan te tonen d.m.v. verschillende bronnen wat de werkelijke positie van Jezus vzmh was/is op basis van logica en beschikbare feiten.

Ik begin daarom met een relevante vers uit de Koran:
(...)
een koranvers is verre van relevant als je wilt weten of Jezus op grond van de bijbel God is of niet.

quote:

(...)
Voordat ik de verschillende argumenten zal bespreken, wil ik de aspecten en eigenschappen van God bespreken en verduidelijken. Als we over God spreken, spreken we over de Almachtige God, de Alwetende, de Barmhartige, de Genadevolle, de Verhevene en zo heeft Hij nog vele eigenschappen. De Koran noemt 99 eigenschappen van God.

Ik zal er twee uitlichten: De Almachtige en de Alwetende.

Wat betekent de term de Almachtig? Almachtig betekent macht hebben over alles en iedereen. Er is niemand die meer macht heeft dan de Almachtige. Dus als God de Almachtige wordt genoemd, is er niemand die Zijn macht kan overtreffen. Als iemand zijn macht overtreft, dan is degene die wordt overtroffen niet de Almachtige. Dus nogmaals: er is niemand die Zijn macht kan overtreffen. Kortom; er kan dus enkel maar 1 de Almachtige zijn. Ik denk dat dit voor een ieder wel duidelijk is
 De woordenboek zegt:

1.       almachtig
al` mach - tig bijvoeglijk naamwoord en bijwoord alle macht hebbend; de Almachtige wezensaspect toegedacht aan God

almachtig
[bijvoeglijk naamwoord]• met macht over alles en iedereen
Als we kijken naar de tweede eigenschap is dat Alwetendheid. Alwetend houdt in: alles weten, over alle mogelijke kennis beschikken en hebben. Dus kennis hebben van het ongeziene, het verleden, de toekomst etc.

alwetend
1) Van niets, maar dan ook niets onkundig

Nu dat deze twee eigenschappen toegelicht zijn, kunnen we beginnen met de daadwerkelijke argumentatie.
na het toelichten van deze twee eigenschappen, wordt het wellicht EINDELIJK eens tijd dat je daadwerkelijk ingaat op de bijbelse bewijzen van Jezus' Goddelijkheid. N.b. het gaat hier om een post (hier) die je compleet genegeerd hebt. Wel vreemd dat iemand eerst een vraag stelt, maar daarna de antwoorden links laat liggen.

7 En schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia: Dit zegt de Heilige,  de Waarachtige,  Die de sleutel van David heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent:
8 Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend. (Openbaring 3)

nummer 5 van Allahs 99 schone namen: al-Quddus (de Heilige)
nummer 19 van Allahs 99 schone namen: al-Fattah (de Opener)

5 Thomas zei tegen Hem: Heere, wij weten niet waar U heen gaat, en hoe kunnen wij de weg weten?
6 Jezus zei tegen hem:  Ik ben de Weg,  de Waarheid  en het Leven.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
7 Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien. (Johannes 14)

nummer 55 van Allahs 99 schone namen: al-Haqq (de Waarheid)

21 Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil.
22 Want ook de Vader oordeelt niemand,  maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven,
23 opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren.  Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.(Johannes 5)

nummer 29 van Allahs 99 schone namen: al-Hakam (de Rechter)
nummer 61 van Allahs 99 schone namen: al-Muhyi (de Levengevende)

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten, en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd,  Ik ben de Eerste en de Laatste,
18   en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen.  En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.(Openbaring 1)

nummer 73 van Allahs 99 schone namen: al-Awwal (de Eerste)
nummer 74 van Allahs 99 schone namen: al-Akhir (de Laatste)
nummer 63 van Allahs 99 schone namen: al-Hayy (de Eeuwiglevende)

31  Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de  troon van Zijn heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken bijeengebracht worden,  en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk  dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.(...)
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn:  Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.(matteus 25)

nummer 29 van Allahs 99 schone namen: al-Hakam (de Rechter)

12 En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij  om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
13   Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde,  de Eerste en de Laatste.(Openbaring 22)

nummer 81 van Allahs 99 schone namen: al-Muntaqim (de Vergelder)

12 Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei:  Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.(Johannes 8.)

nummer 93 van Allahs 99 schone namen: an-Nur (het Licht)

Het lijkt er bijna wel op, of Jezus expres keer op keer titels claimde, die van God zijn....  Jezus moet wel wereldkampioen Shirk zijn! Wat zou jij doen met iemand die tenminste 11 namen van Allah voor zichzelf claimt? Stenigen wellicht, kruisigen misschien?
Dat laatste is wat Jezus zelf zegt dat er gebeurd is:
17   En toen Jezus naar Jeruzalem ging, nam Hij de twaalf discipelen onderweg apart bij Zich en zei tegen hen: 18 Zie, wij gaan naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal aan de overpriesters en schriftgeleerden overgeleverd worden, en zij zullen Hem ter dood veroordelen; 19  en zij zullen Hem aan de heidenen overleveren om Hem te bespotten en te geselen en te kruisigen; maar op de derde dag zal Hij opgewekt worden.(Matteus 20)
(n.b. Jezus sprak geregeld over zichzelf met de titel "Zoon des mensen")

Jezus moet wel wereldkampioen Shirk zijn! ... Of Hij had gewoon gelijk, dat zou natuurlijk ook kunnen.

(Lijst met de 99 namen van Allah: hier)

Of natuurlijk de lijst met 14 punten (hier) die je ook met verve genegeerd hebt.

quote:

Het belangrijkste argument wat er wordt gebruikt vanuit een Christelijke uitgangspunt is het feit, dat Jezus vzmh wordt bestempeld als de zoon van God in de Bijbel en onderdeel uitmaakt uit een drie-eenheid, namelijk de vader, de zoon en de heilige geest: Drie in Eén. Insha’Allah zal ik stuk voor stuk deze benamingen en betekenissen bespreken.

De betiteling: zoon van God. Wat wordt er nu hiermee bedoeld? De Christenen geloven dat God zich een zoon heeft genomen in de letterlijke zin.

Als we de Bijbel analyseren zien we dat het term de zoon van God veelvuldig voorkomen. De vraag is is dit een unieke naam voor Jezus vzmh? Nee, in de Bijbel is dit geen unieke benaming voor Jezus vzmh aangezien in de Bijbel, de term de zoon van God (kinderen van God) voor verschillende mensen gebruikt wordt. Kan het zijn dat het figuurlijke benaming is? Dus geen letterlijke benaming? Ik zal aan de hand van verschillende Bijbelse teksten aantonen dat dit inderdaad het geval is.
(...)
http://www.nbv.nl/columns/de-eerbied-van-de-hoofdletter/

De dik gedrukte zin is erg van belang. Er staat namelijk ‘uit het verband opgemaakt worden naar wie een voornaamwoord verwijst’ er staat niet: ‘naar wie er wordt gewezen is de zoon van God is of niet’. Er dient te worden opgemaakt of er een verwijzing wordt gemaakt naar Jezus vzmh of iemand anders. Maar stel nu er uit de tekst opgemaakt wordt, dat er wordt verwezen naar Jezus, wat bewijst dit dan? Dat hij de daadwerkelijke zoon van God is? Nee, dus dit is wederom geen argument om aan te tonen dat Jezus vzmh de letterlijke zoon van God is.(...)
driewerf hulde, je hebt uitgelegd wat meer ontwikkelde christenen al twee millennia wisten. De term 'zoon van God' is meer een messiaanse titel (of in ieder geval een eretitel). Ze lijkt wellicht wel op de titel "God de Zoon" maar is beslist niet dezelfde. "God de Zoon" is een door mensen bedachte term, om aan te duiden dat o.a. in m'n 14 punten staat, en ook in de dozijn voorbeelden waar Jezus namen van God claimt. De term "God de Zoon" zul je dus ook niet in de bijbel tegenkomen, maar wel de teksten die er de basis van vormen. Het is dus een beetje onlogisch om de term "zoon van God" in de bijbel op te zoeken en te kijken hoe dat gebruikt wordt. Voor iemand die pretendeert zich te baseren op onderzoek, logica en bewijsvoering, is dat wel een grote misser. Wat jij deed had namelijk vrij weinig met onderzoek, en niks met logica of bewijsvoering te maken.

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #148 Gepost op: januari 20, 2011, 04:36:59 pm »
ik bespeur in dit topic bij "truth" overigens de tactiek die in films (en bij terroristen) ook heel populair is: shoot first, ask questions later. Gewoon een helehoop vragen en vermeende inconsistenties als kogels uit een mitrailleur afvuren op onvoorbereid publiek, en hopen dat het ze zo overdondert, dat niemand doorheeft dat "truth" niet de moeite doet om inhoudelijk op de lastigere punten te reageren. Zo blijft (hoopt hij) het beeld hangen dat hij in het topic zegenviert, simpelweg omdat niemand zin heeft om al z'n kogels stuk voor stuk op te vangen en onschadelijk te maken.

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #149 Gepost op: januari 20, 2011, 04:55:51 pm »

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 23:25:
(...)
De profeet Mohammed wordt ook bij naam genoemd in de bijbel:
Hieronder zijn de verwijzingen naar de originele teksten, het dikgedrukte woord is het woord Muhammed vzmh

Hebreeuwse tekst:
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt3005.htm

טז  חִכּוֹ, מַמְתַקִּים, וְכֻלּוֹ, מַחֲמַדִּים; זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם.

met de vertaalsite:

http://www.freetranslation.com/

מַחֲמַדִּ
(...)

jahoor, hoe lang kon het duren voordat deze onzin naar voren zou komen! Met een beetje zoekwerk kan ik mijn naam, of die van iemand in mijn familie, ook wel in de bijbel vinden (of tenminste een paar joodse letters achter elkaar die ongeveer de juiste klank hebben).

Het enige wat dit bewijst, is dat er een moslim zo desperaat was voor argumenten, dat hij net zo lang in de bijbel heeft gezocht, totdat hij een woord vond dat ongeveer hetzelfde klonk als "Mohammed" (en wellicht zelfs ongeveer hetzelfde betekent). Maar de tekst gaat niet eens over de toekomst of over profeten. De tekst luidt: "Zijn gehemelte is een en al zoetheid, alles aan Hem is geheel en al begeerlijk. Zo is mijn Liefste, ja, zo is mijn Vriend, dochters van Jeruzalem!". Het is uit een loflied van de bruid (Hooglied 5:16) op haar vriend/verloofde. Het bewuste woord betekent iets als "heel erg begeerlijk" en wordt elders in de bijbel ook gebruikt voor o.a. huizen en vrouwen. Heel leuk dus, maar het slaat nergens op. Verder staat deze "Mohammed" in een boek waarin ook dingen staan als: "Uw beide borsten zijn als twee kalfjes, de tweeling van een gazelle, die tussen de lelies weiden." (hooglied 4:5), en meestal klagen moslims er juist over dat zulk soort expliciete (en nog explicietere) teksten helemaal niet in een heilig boek horen.

Zie bv. hier voor wat meer info.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 04:58:35 pm door Nunc »