Theologen die zich bezig houden met het gezegdenevangelie dat de schrijvers van Mattheus en Lucas gebruikten om hún versie van het Markusevangelie te schrijven en dat ik elders op dit forum besprak [alleen het oudste deel], zijn het er erover eens dat er later, door vroege joodse christenen, judaïserende gezegdes zijn toegevoegd, die dus niet van Jezus zelf afkomstig waren en hem in de mond werden gelegd.
Nou is het Nieuwe Testament 1 grote lappendeken van dergelijk aanpassingen, dus dat is allemaal niets bijzonders voor een gelovig christen, want bij al die strategische of gewoon creatieve aanpassingen was toch immers God's Geest in de schrijver steeds aanwezig?
Maar het gaat mij persoonlijk om een beeld van en evangelie van Jezus zelf, en dat ook werkelijk
geschiedkundig ongeveer klopt. En dan moet je inderdaad niets uit Handelingen of uit andere teksten uit het Nieuwe Testament gaan aanhalen om iets aan te tonen, want die zijn
nooit geschiedkundig correct.
Dat de allervroegste christenen al hele rare gezegdes gaan toevoegen die in niets aansluiten bij het evangelie of beter gezegd de instructies van Jezus, is buitengewoon opmerkelijk voor een niet-christelijke buitenstaander, maar het zegt iets over die mensen.
Het zegt dat ze nog sterk vanuit hun joodse heilige schrift aan het speculeren waren over de betekenis van Jezus en hun jonge beweging en het zegt ook dat ze van de instructies weinig lijken te begrijpen. Anders hadden ze immers wel gezegdes toegevoegd die er nog een beetje op leken aan te sluiten.
Het judaïseren is daar al meteen begonnen en nog veel verder doorgeschoten. Christenen worden ermee grootgebracht dat Jezus verbonden is met de heilige schrift en de heilsgeschiedenis van de Joden, dus dat beeld is hen ingeprent.
Maar als je naar het oorspronkelijke deel van de woorden van Jezus kijkt, zie je daar helemaal niets van terug, werkelijk niets.
Bisschop Marcion, die waarschijnlijk een deel van de oorspronkelijke zogenaamde Paulusbrieven schreef [en de rest zal door anderen in zijn kerk geschreven zijn], wilde die afwijkingen van de onderwijzingen van Jezus stopzetten en terugdraaien.
Als je zijn evangelie leest [katholieke toevoegingen eerst verwijderen] zie je ook duidelijk dat het voor hem een belangrijk thema was om dat te doen.
Christenen krijgen in hun katholieke versie van de bijbel te lezen dat Paulus een jood was die eerst Saulus heette, die een wonderbaarlijke ontmoeting met Jezus kreeg en daarna onder de heidenen begon te evangeliseren.
Maar niemand had ooit van die Paulusbrieven gehoord tot bisschop Marcion ze publiceerde en dat hij ooit Saulus heeft geheten blijkt nergens uit.
Mogelijk heeft men [de katholieken] hem oud-testamentisch willen associeren met een Saulus die daar genoemd wordt.
Er waren wel anekdotische verhalen over een Paulus die in een ver verleden heel succesvol was geweest als evangelist, maar wie dat precies was is onduidelijk.
Misschien was dat wel Simon Paulus, ook wel Simon Atomos [= Simon de Kleine] of Simon Magus genoemd.
In Handelingen is die Simon Magus ineens een aparte persoonlijkheid geworden, apart van de katholieke versie van Paulus, maar uit andere bronnen blijkt niets van die scheiding.
Hoe dan ook, in het evangelie van Marcion, dat Marcion schreef als de brieven van die Paulus, zie je hetzelfde spirituele of mystieke evangelie terug dat ook Jezus zélf onderwees.
Ook daar geen fantasievolle verbindingen met de Joodse heilsgeschiedenis.
Je ziet wel steeds de katholieke invoegsels in de tekst om dat beeld enigszins te verstoren en aan te passen, maar die zijn redelijk makkelijk te herkennen als niet passend in de stijl van het origineel.
Het is heel moeilijk voor een katholiek christen om die werkelijkheid onder ogen te zien, want de kerk van Marcion, die in de tweede en derde eeuw nog de katholieke sekte overvleugelde, is uiteindelijk op wrede wijze weggevaagd en de geschiedenis is herschreven door de katholieke overwinnaars.
Protestanten, die zich wel verwijderden van de wereldlijke macht van de bisschoppen, hebben die geschiedvervalsing nooit kunnen terugdraaien omdat ze geen zicht hadden op de historische ontwikkelingen in de kerken van de eeste eeuwen noch op de onstaansgeschiedenis van de katholieke canon.
Kwa geloofsvisie zijn die protestanten nog altijd gewone katholieken gebleven, slechts 1 van de 3 of 4 christelijke sekten uit de eerste eeuwen na Christus.
Marcion is eigenlijk een soort vroege Luther, maar wel met een theologie die nog dichter staat bij de bedoelingen van Jezus zelf, al is de
kosmologie [waar Jezus niet over rept] natuurlijk wel bedacht door Marcion zelf.
Maar de joods-christelijke kosmologie sluit in elk geval minder duidelijk aan bij de instructies van Jezus dan die van Marcion.
Bron:
http://www.egodeath.com/FalsifiedPaul/DeteringChapter3.pdf