Auteur Topic: zondaren of rechtvaardigen ?  (gelezen 33316 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
zondaren of rechtvaardigen ?
« Reactie #250 Gepost op: juni 27, 2011, 03:10:10 pm »
Voor de Engels lezenden, een aardige preek/studie over het Koninkrijk van God, wat van alles te maken heeft met het niet meer zondigen:

http://www.desiringgod.org/resource-library/sermons/is-the-kingdom-present-or-future
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: juni 27, 2011, 03:13:39 pm »
En hier nog een kort stukje over "Inaugurated Eschatology":

http://www.theopedia.com/Inaugurated_eschatology

Er is een spanning tussen het "wat komen gaat" en "wat er nu is". Je kunt niet alles naar de toekomst schuiven (ik ben nu alleen maar zondaar) of alles naar het nu (ik ben nu goed, ik doe geen zonde meer). We leven in een 'spannende' tijd, met een constant gevecht tussen het oude en het nieuwe, doorbrekende koninkrijk van God.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: juni 27, 2011, 11:08:06 pm »

quote:

socrates schreef op 27 juni 2011 om 11:59:
Wil je me uitleggen hoe je daar bij komt?

Ik denk dat Paulus de oude mens bedoelde omdat hij schreef:

Efeziërs 4,22
Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;

Vergelijk dat met Heb 12,1:

Daarom dan ook, alzo wij zo’n grote wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen alle last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;

En 1 Petr 2,1:

Zo legt dan af alle kwaadheid, en alle bedrog, en geveinsdheid, en nijdigheid, en alle kwaadsprekerijen;

Indien Paulus de oude mens nog niet had afgelegd, dan was hij een zondaar die tot geen goed in staat was, doch was dat natuurlijk niet het geval.

Kol 3,10
En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Hem, Die hem geschapen heeft;

Zou je willen bepleiten dat Paulus de nieuwe mens zelf niet aangedaan had en niet naar het evenbeeld van God was vernieuwd? En indien hij wel het evenbeeld was geworden, zou je dan willen bepleiten dat God een zondaar was, tot geen goed in staat?

quote:

En aangezien je uit Hebreeën citeert, wat moeten we dan met Hebreeën 4:15, en Hebreeën 12? Hebreeën 4 verteld ons toch het verschil tussen Jezus en ons, namelijk dat wij wel zondigen? Hebreeën 12 verteld ons toch dat we -elke keer als we vallen- onze blik weer moeten richten op Christus? Zou je antwoord willen geven op die vragen? Met vriendelijke groet ;)

Begrijp je het verschil tussen gezondigd hebben en nog steeds een zondaar zijn? Ik heb nooit gezegd dat de gelovigen niet gezondigd hebben, maar wat ik heb geschreven en nu weer schrijf is in harmonie met wat Johannes leerde, namelijk dat wie uit God geboren is vanaf dat moment niet meer zondigt, want dat kan hij niet. Lees het maar na, ik heb ettelijke malen naar de Schriftplaatsen verwezen, dus het staat geschreven!

Groeten terug!
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2011, 11:09:31 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: juni 27, 2011, 11:14:16 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 juni 2011 om 23:08:
[...]

Efeziërs 4,22
Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;

Daarom dan ook, alzo wij zo’n grote wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen alle last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;

En 1 Petr 2,1:

Zo legt dan af alle kwaadheid, en alle bedrog, en geveinsdheid, en nijdigheid, en alle kwaadsprekerijen;

Indien Paulus de oude mens nog niet had afgelegd, dan was hij een zondaar die tot geen goed in staat was, doch was dat natuurlijk niet het geval.

Kol 3,10
En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Hem, Die hem geschapen heeft;

Zou je willen bepleiten dat Paulus de nieuwe mens zelf niet aangedaan had en niet naar het evenbeeld van God was vernieuwd? En indien hij wel het evenbeeld was geworden, zou je dan willen bepleiten dat God een zondaar was, tot geen goed in staat?

[...]

Begrijp je het verschil tussen gezondigd hebben en nog steeds een zondaar zijn? Ik heb nooit gezegd dat de gelovigen niet gezondigd hebben, maar wat ik heb geschreven en nu weer schrijf is in harmonie met wat Johannes leerde, namelijk dat wie uit God geboren is vanaf dat moment niet meer zondigt, want dat kan hij niet. Lees het maar na, ik heb ettelijke malen naar de Schriftplaatsen verwezen, dus het staat geschreven!

Groeten terug!

Wil je nu aantonen dat Paulus de 2e Christus was?
Je zegt wel steeds "in harmonie" met Johannes te schrijven maar de harmonie met het totale Woord ontbreekt steeds.
Je ontkent daarmee alle teksten waarin we nadrukkelijk leren dat wij "uitzien naar" en "nog niet bezitten".
Kun je wel roepen dat er harmonie is, maar wélke harmonie dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: juni 27, 2011, 11:26:00 pm »

quote:

Trajecto schreef op 25 juni 2011 om 23:53:
Wat betreft 1 Joh. 2:20 zou je een deskundige moeten raadplegen voor de betekenis van de grondtekst de NBV geeft twee mogelijkheden en de NWV geeft:
20 En GIJ hebt een zalving van de heilige; GIJ allen hebt kennis.
Het lijkt goed te kunnen, beter dan dat er over  "alwetend" zou worden gesproken, maar ik ben geen deskundige op het gebied van het Grieks waarin het NT geschreven is.

Deze had ik even gemist, sorry.
Niet zo bescheiden beste Trajecto, deskundigen hebben we hier niet voor nodig met de beschikbare middelen en denktanks.

In de Griekse tekst staat pas wat betekent:

1) individueel
a) elk, ieder, een ieder, allen, de hele, iedereen, alle dingen, alles

2) collectief
a) sommigen van alle soorten

De Engelse vertaling met achtergrondinfo vind je hier en de makers van de site zijn bovendien deskundigen als ik me als ondeskundige niet vergis! ;)
Wat zij duidelijk bepleiten is dat we de schrift in een eerste eeuw perspectief dienen te bekijken, dus ook het concept alwetend. Oftewel, het feit dat er staat dat zij alles wisten, betekent niet dat de apostelen ook de drie delen van de godfather kenden! :+
Wat het wel betekent is dat zij alle dingen waar de Bijbel over schreef kenden, dus wanneer het naderende einde zou komen en de impact die dat op het jodendom en de joodse economie had. Vele christenen weigeren dat te willen zien, waardoor de Bijbel voor een groot deel een gesloten boek zal blijven voor hen. Kennis hebben van het jodendom is een zeer goede basis, waarbij Jezus en Paulus de beste voorbeelden zijn.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: juni 27, 2011, 11:42:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 juni 2011 om 23:14:
Wil je nu aantonen dat Paulus de 2e Christus was?
Je zegt wel steeds "in harmonie" met Johannes te schrijven maar de harmonie met het totale Woord ontbreekt steeds.
Wat ik heb gezegd is letterlijk wat Johannes heeft geschreven, namelijk dat wie uit God geboren is niet meer zondigen kan (1 Joh 3,9) en aangezien apostel Johannes het schreef en niet ik, kun je mij daar niet best voor aan de muur nagelen. De Amerikanen zeggen in zo'n verband 'don't shoot the messenger' en dat probeer jij wel te doen. Wat jij zegt is dat mijn woorden in strijd zijn met het woord, maar als je eerlijk bent moet je bij Johannes wezen. Het is makkelijk om een eenvoudig doelwit uit te kiezen, maar wees dan ook consequent en zeg dat Johannes en Paulus elkaar tegenspreken en zoek zelf maar eens uit hoe dat kan. Aangezien jij een hulpverlener bent moet je een probleem ook bij de kern willen aanpakken.

quote:

Je ontkent daarmee alle teksten waarin we nadrukkelijk leren dat wij "uitzien naar" en "nog niet bezitten".
Kun je wel roepen dat er harmonie is, maar wélke harmonie dan?
Nee, dat ontken ik niet, maar Johannes (hiermee zeg ik niet dat ik instem met je uitleg, maar dat ik er voor het hart van de discussie even in meega.) want ik heb zijn brieven niet geschreven.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: juni 28, 2011, 12:17:03 am »

quote:

Piebe schreef op 27 juni 2011 om 23:42:
[...]

Wat ik heb gezegd is letterlijk wat Johannes heeft geschreven, namelijk dat wie uit God geboren is niet meer zondigen kan (1 Joh 3,9) en aangezien apostel Johannes het schreef en niet ik, kun je mij daar niet best voor aan de muur nagelen. De Amerikanen zeggen in zo'n verband 'don't shoot the messenger' en dat probeer jij wel te doen. Wat jij zegt is dat mijn woorden in strijd zijn met het woord, maar als je eerlijk bent moet je bij Johannes wezen. Het is makkelijk om een eenvoudig doelwit uit te kiezen, maar wees dan ook consequent en zeg dat Johannes en Paulus elkaar tegenspreken en zoek zelf maar eens uit hoe dat kan. Aangezien jij een hulpverlener bent moet je een probleem ook bij de kern willen aanpakken.

[...]

Nee, dat ontken ik niet, maar Johannes (hiermee zeg ik niet dat ik instem met je uitleg, maar dat ik er voor het hart van de discussie even in meega.) want ik heb zijn brieven niet geschreven.
Dan maar in termen van hulpverlening.
Jij omschrijft eenoplossing voor een probleem, baseert je daarbij op slecht 1 evangelie en wil de andere factoren (feiten) niet kennen.
Daarmee steek je het hoofd in het zand :)
Aangezien jij mij op competenties als hulpverlener aan wenst te spreken hier dan maar een hulpverlenersvraag: "wanneer ben je begonnen om slechts één deel van een probleem en oplossing te willen zien?" :Y)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: juni 28, 2011, 12:39:45 am »

quote:

Piebe schreef op 25 juni 2011 om 20:29:

quote:

Trajecto:
Ik denk wel dat men kan zeggen dat "het gedeelte dat uit God geboren is" niet zondigen kan, maar ik denk dat we daarnaast moeten zien: Romeinen 7:14b (...) maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde.
En die "natuur" raken we niet helemaal kwijt.
(Zijn we het zo een beetje eens en heb ik je ook je punt gegund?)
Niet helemaal. Hoe jij lijkt te lezen is als volgt (corrigeer me maar als ik me vergis): Johannes zegt links, Paulus zegt rechts, dus ligt de waarheid in het midden.
Nou nee, zo toch niet echt. Ik denk vooral dat Paulus meer doordringt in de gang van zaken rond ons handelen en motieven die daaraan ten grondslag liggen. De Johannes-brieven zijn misschien gemakkelijker te lezen maar de schrijver (h)erkent niet zozeer de dubbelheid, de strijd die er in een mens kan zijn. Hij spreekt vaak wel erg absoluut alsof het allemaal compleet gereed is.

quote:

Feitelijk zeg jij dat de geschriften an sich geen bestaansrecht hebben, maar uitsluitend in hun geheel gelezen dienen te worden. Dat lijkt mij een onjuiste weergave van de feiten, want ondanks dat ik het er mee eens ben dat de geschriften met elkaar overeen moeten stemmen, zijn de gemeenten aan wie de brieven gericht waren wel gesticht met uitsluitend een enkele brief van Paulus, Johannes of Petrus. Dat is dus een duidelijk baken dat de brieven ook op zichzelf staan en ook op zichzelf geïnterpreteerd kunnen worden.

Hmm, dat is een aanwijzing dat zó de verschillende gemeenten aanwijzingen kregen. De gemeente is niet pas ontstaan door de brief als enige bron, lijkt me. Om de gemeente die er al was aanwijzingen te geven of  "bij te spijkeren" werd er dan zo'n brief gezonden. Zo is het volgens mij gegaan.
Dat de ene gemeente wellicht dichter bij waarheid en wijsheid stond dan de andere is ook niet uitgesloten.

quote:

quote:

Trajecto:
Niet boos worden wanneer iemand anders er andere teksten bij haalt en vindt dat die de zaken in een ander licht plaatsen.
Ik word er niet boos om, maar zo lees ik simpelweg niet. Als ik zou vinden dat Paulus en Johannes het tegenovergestelde van elkaar leren zou ik dat gewoon een tegenstrijdigheid noemen.
Ja. Soms zul je als je er uitgebreid over denkt tot de conclusie kunnen komen dat het toch niet zulke echte tegenstrijdigheden zijn, maar soms ook wel. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je niet op zijn minst dingen ontdekt in de Bijbel die niet echt gemakkelijk met elkaar te rijmen zijn.

quote:

quote:

Trajecto:
Jij vindt dat je de brief 1 Johannes kan lezen en dat dat onaantastbaar op zichzelf aanvaard of niet aanvaard moet worden, kennelijk. Jij laat geen nuanceringen toe, komend doordat iemand ook andere teksten zou meewegen.
Ik geloof niet in een 100% uit God geboren zijn voor de mensen (misschien een sporadische enkeling daargelaten).
Die brief staat in eerste instantie op zichzelf en er is een gemeente mee gesticht, maar ik geloof dat de apostelen één waren en hetzelfde leerden.
Paulus had het al over zowel verdeeldheid als de vrees voor afval nadat hij zelf overleden zou zijn.

quote:

quote:

Trajecto:
Ik denk dat het een weg is. Je zou kunnen zeggen zolang je nog voor een gedeelte niet uit God geboren bent, je wel kunt zondigen, denk ik.
Voor een deel uit God geboren zijn? Welk deel? ;)

Het deel dat niet zondigen kan, zou je kunnen zeggen, al klinkt dat als een grap. Maar dat is het toch eigenlijk niet.
Het goddelijke-geest-bewustzijn kun je zeggen. Niet het streven van "het vlees" dat zichzelf als middelpunt ziet, dat zichzelf wil handhaven en egocentrische doelen heeft.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: juni 28, 2011, 01:35:07 am »

quote:

Piebe schreef op 27 juni 2011 om 23:26:
[...]

Deze had ik even gemist, sorry.
Niet zo bescheiden beste Trajecto, deskundigen hebben we hier niet voor nodig met de beschikbare middelen en denktanks.

Oké :)

Bedankt voor de link naar die site waar je betekenissen van bijbelwoorden kunt opzoeken. Dat is handig.

quote:

(...)
Wat zij duidelijk bepleiten is dat we de schrift in een eerste eeuw perspectief dienen te bekijken, dus ook het concept alwetend. Oftewel, het feit dat er staat dat zij alles wisten, betekent niet dat de apostelen ook de drie delen van de godfather kenden! :+
Wat het wel betekent is dat zij alle dingen waar de Bijbel over schreef kenden, dus wanneer het naderende einde zou komen en de impact die dat op het jodendom en de joodse economie had. Vele christenen weigeren dat te willen zien, waardoor de Bijbel voor een groot deel een gesloten boek zal blijven voor hen. Kennis hebben van het jodendom is een zeer goede basis, waarbij Jezus en Paulus de beste voorbeelden zijn.

Ja, dat is is een goede basis.

De eerste christenen hadden alleen het oude testament op schrift en ook dat was slechts voor weinigen toegankelijk -- voor degenen die lezen konden en dat waren er niet zo veel.

Cultuur en geschiedenis zijn belangrijk om de Bijbelse verhalen beter te kunnen plaatsen, dat zeker.  Maar op zich is dat niet genoeg.
Werkelijk geestelijk bewust gaan worden draait om andere dingen -- Liefde en Erbarmen is meer iets wat sleutelwoorden zijn, bijvoorbeeld.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: juni 28, 2011, 09:10:45 am »

quote:

[...]

Wat ik heb gezegd is letterlijk wat Johannes heeft geschreven, namelijk dat wie uit God geboren is niet meer zondigen kan (1 Joh 3,9) en aangezien apostel Johannes het schreef en niet ik, kun je mij daar niet best voor aan de muur nagelen. De Amerikanen zeggen in zo'n verband 'don't shoot the messenger' en dat probeer jij wel te doen. Wat jij zegt is dat mijn woorden in strijd zijn met het woord, maar als je eerlijk bent moet je bij Johannes wezen. Het is makkelijk om een eenvoudig doelwit uit te kiezen, maar wees dan ook consequent en zeg dat Johannes en Paulus elkaar tegenspreken en zoek zelf maar eens uit hoe dat kan.

Misschien zit het probleem hem nu juist hier, dat Johannes helemaal niet letterlijk datgene heeft geschreven wat jij hier als een feit meldt...

Johannes schreef namelijk: Πᾶς ὁ γεγεννημένος ἐκ τοῦ θεοῦ ἁμαρτίαν οὐ ποιεῖ, ὅτι σπέρμα αὐτοῦ ἐν αὐτῷ μένει, καὶ οὐ δύναται ἁμαρτάνειν, ὅτι ἐκ τοῦ θεοῦ γεγέννηται. (1 Joh 3:9)

Misschien vind je dit op het eerste gezicht een heel flauwe opmerking van me, maar het is een feit dat de Johannesbrief in het Grieks tot ons gekomen is, en dat wij in dit topic aan het nadenken zijn over de betekenis in het Nederlands van deze Griekse zinnen...

Je opmerking "het staat er gewoon dus het staat er" doet mij heel erg denken aan een bepaalde vorm van "discussiëren" die ik vroeger "in mijn omgeving" maar al te vaak heb meegemaakt... Wat misschien ook een deel van mijn "geven van tegengas" verklaart? Wie zal het zeggen...

Maar je zal het toch met me eens zijn dat we uiteindelijk moeten nadenken hoe we deze zin(nen) op een correcte manier zouden kunnen vertalen? De optie die jij aandraagt is m.i. één van de opties... Maar als er nu meerdere mogelijkheden zijn? Mag dan een selectiecriterium misschien het idee zijn dat de boodschap van Johannes niet lijnrecht tegenover die van een andere apostel staat/kan staan??

Dan die regels in 1 Joh 3:9
de werkwoorden die gebruikt worden voor "zondigen" zijn: ποιέω ἁμαρτίαν (zonde "doen") en δύναμαι ἁμαρτάνειν (in staat zijn - kracht hebben? - tot zondigen. En niet ἁμαρτάνω (zondigen). Zou dat op de één of andere manier nog een betekenis kunnen hebben in het geheel???

Bedenk dat Johannes een paar regels eerder nog zegt:
1 Joh 3:2 Geliefden,  nu zijn wij kinderen van God,  en het is nog niet geopenbaard (ἐφανερώθη - zichtbaar gemaakt; van φανερόω) wat wij zullen zijn.  Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden (zelfde werkwoord: φανερόω), wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Daarom:
3 En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is.

Johannes roept ons op tot een actief reinigen... In hoop en verwachting op datgene wat komen gaat als wij Christus zullen zien... Want DAN zullen we aan Hem gelijk gemaakt worden...

Iemand die rein IS hoeft zich niet actief te reinigen...

Zou het "doen" van zonde in vers 9 iets kunnen betekenen van het beoefenen van zonde - het actief trainen om de zonde te vervolmaken? En zou kinderen van God daarin de kracht ontbreken om ooit nog uit te blinken in de zonde?? Zoals sommige mensen (ik, zei de gek...  :+ ) nooit een uitblinker zal worden in sommige vormen van sport???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

bloem

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: juni 28, 2011, 10:00:58 am »

quote:

i]Kol 3,10[/i]

[...]

Eens ! Dat heb ik ook eens geschreven, hoe kan je jezelf een zondaar noemen als Jezus in je leeft ?
Ook in 1Joh.5 staat: ..."want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus."
Of moeten we dat ook weer anders opvatten ? :?
Ik geloof dat wij zelf ook een soort drie-eenheid zijn, naar Lichaam, Ziel en Geest.
Onze Geest is volmaakt en kan niet zondigen, want wij hebben de Geest van Jezus gekregen.
Alleen ons lichaam wil soms niet mee werken en dát ziet uit naar... en is nog vergankelijk.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: juni 28, 2011, 10:37:44 am »

quote:

bloem schreef op 28 juni 2011 om 10:00:
[...]

Eens ! Dat heb ik ook eens geschreven, hoe kan je jezelf een zondaar noemen als Jezus in je leeft ?
Ook in 1Joh.5 staat: ..."want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus."
Ik geloof dat wij zelf ook een soort drie-eenheid zijn, naar Lichaam, Ziel en Geest.
Onze Geest is volmaakt en kan niet zondigen, want wij hebben de Geest van Jezus gekregen.
Alleen ons lichaam wil soms niet mee werken en dát ziet uit naar... en is nog vergankelijk.

Dus staat 1 petr.1 bijvoorbeeld niet in de Bijbel en ook de vele andere teksten niet?
Ik wil je nog eens wijzen op wat ik aanhaalde uit de NGB, toch wel een toonaangevend en gedegen onderbouwde belijdenis.
Als je dat leest, snap je het dan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: juni 28, 2011, 10:44:23 am »

quote:

Kol 3,10
Joehoe, zou je deze tekst wel binnen de lijn van het boek Kol. willen lezen?
Als je de moeiten neemt om de verzen ervoor óók te lezen dan komt je aanhaling in een ander daglicht te staan.
Dit staat er namelijk:
Kol 3:5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt.

Het gaat daar dus over levensWANDEL, gedrag.

quote:

Nee. Waar je de mist in lijkt te gaan is volgens mij al heel vaak benoemd: elk mens bezit de zonde, alleen een Christen wordt de zonde niet toegerekend.

quote:

[...]

Maar er zijn ook ettelijke malen andere teksten aangedragen die wat jij aanhaalt in een ander perspectief zetten immers?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: juni 28, 2011, 10:59:31 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 juni 2011 om 09:10:

quote:

[...]

Misschien zit het probleem hem nu juist hier, dat Johannes helemaal niet letterlijk datgene heeft geschreven wat jij hier als een feit meldt...

Johannes schreef namelijk: Πᾶς ὁ γεγεννημένος ἐκ τοῦ θεοῦ ἁμαρτίαν οὐ ποιεῖ, ὅτι σπέρμα αὐτοῦ ἐν αὐτῷ μένει, καὶ οὐ δύναται ἁμαρτάνειν, ὅτι ἐκ τοῦ θεοῦ γεγέννηται. (1 Joh 3:9)

Misschien vind je dit op het eerste gezicht een heel flauwe opmerking van me, maar het is een feit dat de Johannesbrief in het Grieks tot ons gekomen is, en dat wij in dit topic aan het nadenken zijn over de betekenis in het Nederlands van deze Griekse zinnen...

Ik noem dit laster, niet meer en niet minder. Even een greep uit de beschikbare vertalingen van 1 Johannes 3,9:

'Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.' (NBV)

'Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.' (HS)

'Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.' (NBG)

'Wie uit God geboren is, zondigt niet, want de goddelijke levenskiem blijft werkzaam in hem; hij kan zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.' (WBV)

'Wie uit God geboren is, zondigt niet, omdat hij Gods levenskracht in zich draagt; hij kan niet zondigen, omdat hij uit God is geboren.' (GNB)

'Whosoever is born of God doth not commit sin; for his seed remaineth in him: and he cannot sin, because he is born of God.' (KJV)

Elke beschikbare vertaling heeft precies zo overgezet als hoe ik het interpreteer, dus ik zou graag willen weten waarom ik ene Hendrik moet geloven bij wie hetgeen Johannes letterlijk schreef toevallig niet in zijn straatje past i.p.v. alle beschikbare vertalingen die allemaal exact hetzelfde weergeven?  

quote:

Je opmerking "het staat er gewoon dus het staat er" doet mij heel erg denken aan een bepaalde vorm van "discussiëren" die ik vroeger "in mijn omgeving" maar al te vaak heb meegemaakt... Wat misschien ook een deel van mijn "geven van tegengas" verklaart? Wie zal het zeggen...
Nee, ik denk dat het vooral komt omdat jij moeite hebt met de waarheid, want het staat er gewoon in elke beschikbare vertaling.

quote:

Maar je zal het toch met me eens zijn dat we uiteindelijk moeten nadenken hoe we deze zin(nen) op een correcte manier zouden kunnen vertalen? De optie die jij aandraagt is m.i. één van de opties... Maar als er nu meerdere mogelijkheden zijn? Mag dan een selectiecriterium misschien het idee zijn dat de boodschap van Johannes niet lijnrecht tegenover die van een andere apostel staat/kan staan??
Er zijn geen meerdere mogelijkheden, want alle vertalers zijn unaniem. Doch mag jij rustig de minst voor de hand liggende optie omarmen, namelijk dat de vertalers zich unaniem hebben vergist en dat Johannes eigenlijk bedoelde dat wie uit God geboren is nog steeds zondigt.

quote:

de werkwoorden die gebruikt worden voor "zondigen" zijn: ποιέω ἁμαρτίαν (zonde "doen") en δύναμαι ἁμαρτάνειν (in staat zijn - kracht hebben? - tot zondigen. En niet ἁμαρτάνω (zondigen). Zou dat op de één of andere manier nog een betekenis kunnen hebben in het geheel???
Het spijt me, maar nee, absoluut niet. Wat Johannes schreef strookt niet met de gereformeerde leer en dat is jammer voor je, maar wel de waarheid.

quote:

Bedenk dat Johannes een paar regels eerder nog zegt:
1 Joh 3:2 Geliefden,  nu zijn wij kinderen van God,  en het is nog niet geopenbaard (ἐφανερώθη - zichtbaar gemaakt; van φανερόω) wat wij zullen zijn.  Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden (zelfde werkwoord: φανερόω), wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Daarom:
3 En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is.

Johannes roept ons op tot een actief reinigen... In hoop en verwachting op datgene wat komen gaat als wij Christus zullen zien... Want DAN zullen we aan Hem gelijk gemaakt worden...

Iemand die rein IS hoeft zich niet actief te reinigen...
God baart geen zondaars, althans niet in mijn realiteit.

quote:

Zou het "doen" van zonde in vers 9 iets kunnen betekenen van het beoefenen van zonde - het actief trainen om de zonde te vervolmaken? En zou kinderen van God daarin de kracht ontbreken om ooit nog uit te blinken in de zonde?? Zoals sommige mensen (ik, zei de gek...  :+ ) nooit een uitblinker zal worden in sommige vormen van sport???
Nee, ze kunnen niet zondigen omdat ze geen zondaars meer zijn. Het ergste wat kan gebeuren is dat een gewassen zeug teruggaat naar de modder, maar dan is er geen reiniging meer mogelijk. Hoe dan ook, ik heb geen zin meer om er nog op door te emmeren, je wilt het niet van Johannes aannemen en daarom ook zeker niet van mij, maar God baart geen zondaars, dat is voor mij gewoon logica.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: juni 28, 2011, 11:08:39 am »

quote:

Piebe schreef op 28 juni 2011 om 10:59:

Nee, ze kunnen niet zondigen omdat ze geen zondaars meer zijn. Het ergste wat kan gebeuren is dat een gewassen zeug teruggaat naar de modder, maar dan is er geen reiniging meer mogelijk. Hoe dan ook, ik heb geen zin meer om er nog op door te emmeren, je wilt het niet van Johannes aannemen en daarom ook zeker niet van mij, maar God baart geen zondaars, dat is voor mij gewoon logica.

Toch spreek je jezelf wel tegen in je verhaal.
Als je de tekst van kol 3 die JIJ aanhaalde even wilt lezen dan ontdek je namelijk iets wonderbaarlijks.
Daar staat namelijk "die steeds vernieuwd wordt" wat een activiteit aangeeft: het wordt vernieuwd.
Ik wil je wijzen op de woord voor woord vertaling van de Naardense Bijbel: daar lees je dit:
9 Liegt niet tegen elkaar, nu ge
de oude mens met zijn praktijken
hebt uitgetrokken   
10   en de nieuwe hebt aangetrokken
die wordt vernieuwd
tot hij herkenbaar is
naar het beeld van wie hem
heeft geschapen,

Er is dus sprake van het steeds vernieuwen en niet van het ineens compleet zijnde als de zoon.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: juni 28, 2011, 11:14:17 am »

quote:

bloem schreef op 28 juni 2011 om 10:00:
[...]

Je bedoelt 1 Johannes 4,17 en ja, volgens de gereformeerden wordt er altijd wat anders bedoeld als wat er letterlijk staat, behalve als het overeenstemt met hun leer zoals Matteüs 24,36, dat vers citeren ze regelmatig zonder context!

quote:

Wij maken nog fouten, maar zondigen tot de dood past niet bij de overtuiging van een uit God geborene, want God baart geen zondaars, dat is ondenkbaar.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: juni 28, 2011, 11:17:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 juni 2011 om 11:08:
[...]

Toch spreek je jezelf wel tegen in je verhaal.
Als je de tekst van kol 3 die JIJ aanhaalde even wilt lezen dan ontdek je namelijk iets wonderbaarlijks.
Daar staat namelijk "die steeds vernieuwd wordt" wat een activiteit aangeeft: het wordt vernieuwd.
Ik wil je wijzen op de woord voor woord vertaling van de Naardense Bijbel: daar lees je dit:
9 Liegt niet tegen elkaar, nu ge
de oude mens met zijn praktijken
hebt uitgetrokken   
10   en de nieuwe hebt aangetrokken
die wordt vernieuwd
tot hij herkenbaar is
naar het beeld van wie hem
heeft geschapen,

Er is dus sprake van het steeds vernieuwen en niet van het ineens compleet zijnde als de zoon.
Nee, jij spreekt jezelf tegen, je doet alsof je oprecht bent maar probeert mij te pakken op woorden. Nooit heb ik gezegd dat de uit God geborenen perfect zijn, we zijn alleen geen zondaars meer. Laten we er maar over ophouden ook, want het boeit me in het geheel niet meer wat jij vindt of gelooft, ik heb je van een heel onplezierige kant leren kennen die mij vooralsnog onbekend was.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: juni 28, 2011, 11:27:53 am »
Deze hele discussie gaat niet over zondaars, maar over wat een gezonde exegetische en hermeneutische methode is.

Piebe hanteert een soort van non-historisch, geïsoleerd-letterlijke exegese zonder hermeneutiek (toepassing en uitleg van de exegese), waar veel anderen een historisch, contextueel semi-letterlijke exegese toepassen met een sterk hermeneutisch aspect. En ja, dat botst.

Net als met Beepee: de één is aan het voetballen, de ander aan het basketballen, maar beiden denken hetzelfde spelletje te spelen. Dus wordt de voetballer boos dat de bal wordt opgepakt, en begrijpt de basketballer niet waarom er constant tegen de bal aangeschopt moet worden.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: juni 28, 2011, 11:37:53 am »

quote:

Zwever schreef op 28 juni 2011 om 11:27:
Deze hele discussie gaat niet over zondaars, maar over wat een gezonde exegetische en hermeneutische methode is.

Piebe hanteert een soort van non-historisch, geïsoleerd-letterlijke exegese zonder hermeneutiek (toepassing en uitleg van de exegese), waar veel anderen een historisch, contextueel semi-letterlijke exegese toepassen met een sterk hermeneutisch aspect. En ja, dat botst.

Net als met Beepee: de één is aan het voetballen, de ander aan het basketballen, maar beiden denken hetzelfde spelletje te spelen. Dus wordt de voetballer boos dat de bal wordt opgepakt, en begrijpt de basketballer niet waarom er constant tegen de bal aangeschopt moet worden.

Onzin, wat hier vooral duidelijk wordt is hoe onmogelijk debatteren wordt als mensen koste wat het kost willen vasthouden aan aangeleerde kaders. Een eerlijke discussie is niet meer mogelijk en dat vind ik prima, maar ik heb wel wat beters te doen.

Overigens is je vergelijking met Beepee wel goed gevonden, want sinds hij weg is vervul ik zijn rol, maar ik geef bij deze het stokje door, heb jij er belang bij? :+
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2011, 11:38:56 am door Piebe »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: juni 28, 2011, 12:23:12 pm »
Piebe, wat is er precies onzin aan mijn bijdrage?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: juni 28, 2011, 12:36:06 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 juni 2011 om 11:17:
[...]

Nee, jij spreekt jezelf tegen, je doet alsof je oprecht bent maar probeert mij te pakken op woorden. Nooit heb ik gezegd dat de uit God geborenen perfect zijn, we zijn alleen geen zondaars meer. Laten we er maar over ophouden ook, want het boeit me in het geheel niet meer wat jij vindt of gelooft, ik heb je van een heel onplezierige kant leren kennen die mij vooralsnog onbekend was.
Zou je dan zo vriendelijk willen zijn wat je onplezierig vindt?
Zowel ik als anderen dragen van alles aan maar daar reageer je niet op.
En zodra ik aangeef dat je jezelf tegen spreekt ga je ineens het op de persoonlijke toer gooien. Het enige wat je mij kunt verwijten is dat ik je meerdere malen heb gevraagd om ook andere teksten te betrekken in je referaat over Johannes.
Maar zodra ik (en ook anderen!!!) aangeven dat de wijze waarop jij de teksten interpreteert dubbel te noemen is (immers: je neemt wél Johannes als norm maar de andere zaken gelden niet volgens jou terwijl ze in hetzelfde boek staan...) en er op meerdere manieren aangetoond is dat je visie volgens mij onjuist is, ik dat aantoon o.a. in een reactie waarin ik de NGB aanhaal dan is dat ineens een "kant van mij die jou onbekend is"?

Komt bij dat JIJ mij verzocht te voldoen aan het volgende:

quote:

angezien jij een hulpverlener bent moet je een probleem ook bij de kern willen aanpakken.
.
Als ik dan de kern neerzet met

quote:

Jij omschrijft eenoplossing voor een probleem, baseert je daarbij op slecht 1 evangelie en wil de andere factoren (feiten) niet kennen.
Daarmee steek je het hoofd in het zand
Aangezien jij mij op competenties als hulpverlener aan wenst te spreken hier dan maar een hulpverlenersvraag: "wanneer ben je begonnen om slechts één deel van een probleem en oplossing te willen zien?"   :Y)
wordt je ineens boos.
Volgens mij vat het prima samen wat er in deze draad steeds plaats heeft gevonden: wat er ook tegen jouw redenatie wordt ingebracht, het past nimmer bij jou.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: juni 28, 2011, 12:44:28 pm »

quote:

Zwever schreef op 28 juni 2011 om 11:27:

Piebe hanteert een soort van non-historisch, geïsoleerd-letterlijke exegese zonder hermeneutiek (toepassing en uitleg van de exegese),
Dat ben ik niet met je eens. Piebe wil wel verbanden leggen maar alleen daar waar het past in zijn "theologische" duiding.
Elke andere benadering van een tekst of tekstenreeks wordt structureel door hem afgedaan als (noem het) onzinnig.

quote:

waar veel anderen een historisch, contextueel semi-letterlijke exegese toepassen met een sterk hermeneutisch aspect. En ja, dat botst.
Dat hoeft niet te botsen als Piebe ook de moeite neemt om anderen niet te veroordelen als zijnde lasteraars etc. en tevens de moeite neemt om te lezen wat anderen schrijven.

quote:

De vergelijking met Beepee vindt ik helemaal niet opgaan, bij Beepee was helder dat er zodra er een antwoord kwam op zijn verhaal er een zijweg genomen werd.
Dat kun je Piebe NIET verwijten, hij blijft wel bij de materie.

Ik heb overigens niets tegen Piebe maar wel "iets"  tegen de wijze waarop hij omgaat met reacties op zijn visie.
Dat heb ik onderbouwd maar daar kan Piebe kennelijk niets mee.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: juni 28, 2011, 01:13:56 pm »

quote:

[...]

Ik noem dit laster, niet meer en niet minder.
Misschien moet je dan nog eens wat extra nadenken over je reactie hier... Ik vind het wat jammer dat je e.e.a. in deze vorm wil gieten...

Mijn uitleg zou er in grote lijnen op neerkomen dat Johannes ons een boodschap voorhoudt in de zin van: "Zondigen? Zoiets DOE je niet meer!!". Let wel: dan weergegeven in "hedendaags Nederlands"... Maar in het Grieks (!), tegen Griekstaligen, deed hij dat toch echt op zijn eigen manier...

Houdt, in ons hier en nu, een (ogenschijnlijk) recht toe recht aan uitspraak als "zoiets DOE je gewoon niet!" nu in dat mensen datgene wat men op het oog heeft echt niet meer doen? Of wordt die uitspraak gebruikt om iemand aan te spreken die datgene nu juist WEL doet???

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: juni 28, 2011, 01:28:47 pm »

quote:

[...]
Elke beschikbare vertaling heeft precies zo overgezet als hoe ik het interpreteer, dus ik zou graag willen weten waarom ik ene Hendrik moet geloven bij wie hetgeen Johannes letterlijk schreef toevallig niet in zijn straatje past i.p.v. alle beschikbare vertalingen die allemaal exact hetzelfde weergeven?  

[...]
Het spijt me, maar nee, absoluut niet. Wat Johannes schreef strookt niet met de gereformeerde leer en dat is jammer voor je, maar wel de waarheid.

We hadden trouwens afgesproken dat je "Hendrik" en "DE Gereformeerde leer" buiten beschouwing zou laten... Je ging er immers mee:

quote:

Doe dat dan s.v.p. ook!! Dan hebben we vast een aangenamer gesprek!

Er zijn nog wel wat meer vertalingen beschikbaar. Via Biblianet vind ik b.v. ook nog:

9 Those who are children of God do not continue to sin, for God's very nature is in them; and because God is their Father, they cannot continue to sin. (Good News Bible, 1992)

9 God's children cannot keep on being sinful. His life-giving power  lives in them and makes them his children, so that they cannot keep on sinning. (Contemporary English Version, 1999)

In die twee vertalingen heeft men wel geprobeerd om de woordconstructies zoals Johannes ze heeft gebruikt, in de vertaling op een andere manier tot uiting te laten komen... Een verschil te maken tussen "zondigen" en "het beoefenen van zonde"...
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2011, 01:29:07 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: juni 28, 2011, 03:05:19 pm »
Beste mensen, ik houd het voor gezien want ik heb genoeg simultaan 'gedamd' voor een heel leven! ;)

Wees gegroet!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: juni 28, 2011, 03:11:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 juni 2011 om 13:28:
[...]
Er zijn nog wel wat meer vertalingen beschikbaar. Via Biblianet vind ik b.v. ook nog...

En via de Bible Gateway:

1 Joh 3:9 No one who is born of God will continue to sin, because God’s seed remains in them; they cannot go on sinning, because they have been born of God. (New International Version)

9 Each man that is born of God, doeth not sin; for the seed of God dwelleth in him, and he may not do sin [and he may not sin], for he is born of God. (Wycliffe Bible)

9 No one who is God's child does wrong things, because God's life is in him. And he cannot keep on doing wrong things, because he is God's child. (Worldwide English (New Testament))

9 No one born (begotten) of God [deliberately, knowingly, and [h]habitually] practices sin, for God's nature abides in him [His principle of life, the divine sperm, remains permanently within him]; and he cannot practice sinning because he is born (begotten) of God. (Amplified Bible)

9 No one born of God makes a practice of sinning, for God’s seed abides in him, and he cannot keep on sinning because he has been born of God. (English Standard Version)

9 Those who have been born from God don’t live sinful lives. What God has said lives in them, and they can’t live sinful lives. They have been born from God. (GOD’S WORD Translation)

9 People conceived and brought into life by God don't make a practice of sin. How could they? God's seed is deep within them, making them who they are. It's not in the nature of the God-begotten to practice and parade sin. (The Message)

9 Those who are God's children do not continue sinning, because the new life from God remains in them. They are not able to go on sinning, because they have become children of God. (New Century Version)

9 Wer von Gott neues Leben bekommen hat und zu seinen Kindern gehört, der sündigt nicht; denn Gott hat ihm seine Kraft geschenkt, die in ihm wirkt. Weil er ein Kind Gottes ist, kann er nicht länger als Sünder leben. (Hoffnung für Alle)

9 Celui qui est né de Dieu ne s'adonne pas au péché, car la vie qui vient de Dieu a été implantée en lui et demeure en lui. Il ne peut pas continuer à pécher, puisqu'il est né de Dieu. (La Bible du Semeur)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: juni 28, 2011, 04:08:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 juni 2011 om 15:05:
Beste mensen, ik houd het voor gezien want ik heb genoeg simultaan 'gedamd' voor een heel leven! ;)

Wees gegroet!

Hoi Piebe,

Ai tja, dat krijg je als verschillende mensen het niet helemaal met je eens zijn en dan ook nog weer met onderling verschillende  kijk erop. Ik las hier inmiddels ook hoofdzakelijk mijn eigen draad die er door loopt (anders wordt het me te veel) maar jij moest natuurlijk een heel stelletje draden goed bekijken.

Het beste toegewenst.
Jammer dat je stopt met forummen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: juni 28, 2011, 05:53:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 juni 2011 om 09:10:
Interessant-- dat was me nog niet eerder opgevallen. Misschien moeten we het geheel lezen als een metafoor van zaaien, voortbrengen, groeien: Wie uit God is voortgekomen (perfectum passief van γενναω) heeft het zaad van God in hem, en brengt geen zonde voort (pregnante vertaling van ποιειν) omdat hij de voortplantingskracht (δυναμις...) van zonde niet in zich heeft.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: juni 29, 2011, 12:33:42 am »
@ Piebe: het is tamelijk flauw om weg te gaan als mensen met gedegen argumenten jou visie weerleggen.
Tot op heden ben je op geen van de van mij aangedragen argumenten en teksten ingegaan namelijk.
Ik heb je volgens mij duidelijk gevraagd waarom je de ene tekst WEL wenst te lezen zoals die er staat en de andere tekst weer niet.
Daar ga je niet op in.
Ook de meerdere zaken die Hendrik NG aandraagt ga je domweg niet op in.
Om dan in een slachtofferrol te kruipen en weg te gaan zegt iets wat je volgens mij niet wilt zeggen.
Ook de opmerking dat jij het stokje van Beepee hebt overgenomen wil ik in dat licht graag benaderen: dat is onzin.
Er is hier niemand die door jou zo is benaderd als zoals Beepee anderen benaderde. Dat is door niemand gezegd en die rol aannemen is onjuist.
Per saldo wil ik wel eens een helder antwoord over welke wijze van tekstlezing en duiding jij aanhoudt maar dat geef je nimmer.

Ooit gaf je aan dat je op andere fora niet gewenst werd. Met wat je nu doet kan ik daar begrip voor hebben omdat je niet ingaat op wat de ander schrijft (terwijl je volgens mij daar WEL in staat toe bent!!!!)

Ik heb daarmee niets tegen jou als mens maar heb wel vraagtekens bij de visie die je aan wilt houden.
Zolang jij daarin niet te bevragen bent wordt het onmogelijk om samen verder te komen.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: juni 29, 2011, 01:34:53 am »

quote:

Piebe schreef op 28 juni 2011 om 11:37:
[...]
Onzin, wat hier vooral duidelijk wordt is hoe onmogelijk debatteren wordt als mensen koste wat het kost willen vasthouden aan aangeleerde kaders. Een eerlijke discussie is niet meer mogelijk en dat vind ik prima, maar ik heb wel wat beters te doen.
Het is zaak om niet ons leed in zieligheid te bezitten; maar onze ziel in lijdzaamheid. Dat is ook wat je zelf citeert als het gaat om niet op te geven maar de loopbaan te voleinden tot het einde:

quote:

[...]
Efeziërs 4,22
En 1 Petr 2,1:

Kol 3,10
[...]

Let op het onderstreepte. Zondaar is volgens jou wie “tot geen goed is staat is”, en ook “gezondigd hebben en nog steeds een zondaar zijn”. Hoewel die betekenis klopt lijk je toch een ander beeld te hebben. Namelijk die van de goddeloze uit het oude testament -maar dan wel in een moderne vertaling. Want die begrippen worden tegenwoordig door elkaar heen gebruikt. Goddeloze staat tegenover rechtvaardige. Het oude testament kent dit onderscheid heel nadrukkelijk. Het is, zoals fotografinnetje al aangaf, een definitieprobleem. Plus daarnaast een zaak van begrip van de boodschap van de apostelen. Laten we gemakkelijk beginnen:

1. Psalmen 10,13
NBV- Hoe kan de zondaar u verachten en denken: God vraagt geen rekenschap.  
SV- Waarom lastert de goddeloze God? zegt in zijn hart: Gij zult het niet zoeken?  

2. Psalmen 37,10
NBV-  Nog even, en verdwenen is de zondaar, je kijkt waar hij is, maar vindt hem niet.  
SV- Vau. En nog een weinig, en de goddeloze zal er niet zijn; en gij zult acht nemen op zijn plaats, maar hij zal er niet wezen.  

3. Psalmen 37,12
NBV-  De zondaar belaagt de rechtvaardige met een grijns op zijn gezicht.  Zain.
SV- De goddeloze bedenkt listige aanslagen tegen den rechtvaardige, en hij knerst over hem met zijn tanden.  

4. Psalmen 37,21
NBV-  De zondaar vraagt te leen en brengt niet terug, de rechtvaardige geeft, uit mededogen.  
SV- Lamed. De goddeloze ontleent en geeft niet weder; maar de rechtvaardige ontfermt zich, en geeft.  

5. Psalmen 37,32
NBV-  De zondaar loert op de rechtvaardige en zoekt een kans om hem te doden,  
SV- Tsade. De goddeloze loert op den rechtvaardige, en zoekt hem te doden.  

6. Psalmen 37,35
NBV-  Ik heb een zondaar gezien, een uitbuiter, hij groeide uit als een woekerende laurier;  
SV- Resch. Ik heb gezien een gewelddrijvenden goddeloze, die zich uitbreidde als een groene inlandse boom.  

7. Psalmen 75,11
NBV-  ‘De trots van de zondaar zal ik breken, de rechtvaardige zal worden verheven.’  
SV- En ik zal alle hoornen der goddelozen afhouwen; de hoornen des rechtvaardigen zullen verhoogd worden.  

10. Spreuken 14,21
NBV-  Wie zijn medemens veracht, is een zondaar, gelukkig hij die zich bekommert om de armen.  
SV- Die zijn naaste veracht, zondigt; maar die zich der nederigen ontfermt, die is welgelukzalig.  

11. Prediker 8,13
NBV-  Een zondaar daarentegen zal het slecht vergaan: de schaduw van zijn levensdagen zal niet lengen – want hij heeft toch geen ontzag voor God?  
SV- Maar den goddeloze zal het niet welgaan, en hij zal de dagen niet verlengen; hij zal zijn gelijk een schaduw, omdat hij voor Gods aangezicht niet vreest.  

12. Prediker 9,2
NBV-  Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren –  Alle ding wedervaart hun, gelijk aan alle anderen;
SV- enerlei wedervaart den rechtvaardige en den goddeloze, den goede en den reine, als den onreine; zo dien, die offert, als dien, die niet offert; gelijk den goede, alzo ook den zondaar, dien, die zweert, gelijk dien, die den eed vreest.  

Zondaar is een overtreder. Goddeloze is een onverbeterlijke zondaar.
Je hebt dus in zekere zin gelijk Piebe. In de zin van de Nieuwe bijbelvertaling. Het begrip zondaar wordt daarin ruim gedefinieerd en heel nadrukkelijk ook gekoppeld aan de onbekeerlijke, aan degene die niet God zoekt en Hem onder tarting verwerpt. Dit is letterlijk de wijze waarop jij over zondaar spreekt en waartegen jij je verzet bij toepasselijkheid op gelovigen. Maar dit is niet het begrip zondaar waar wij het hier over hebben. Wij hebben het over de oudtestamentische rechtvaardige die naar nieuw-testamentisch begrip blijkt even slecht af te zijn als een goddeloze. Wij hebben het over nieuwtestamentische mensen die niet de mate van rechtvaardigheid halen als de oudtestamentische rechtvaardigen. Maar toch door Christus verlost kunnen worden. Dat is een nieuw zicht. Een verdieping van het geloof en een verruiming van de kring der gerechtvaardigden.

Of misschien beter gezegd: een oud licht in een nieuw jasje: Ez. 18: 26: Als de rechtvaardige zich afkeert van zijn gerechtigheid, en onrecht doet, en sterft in dezelve, hij zal in zijn onrecht, dat hij gedaan heeft, sterven. Maar als de goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, die hij gedaan heeft, en doet recht en gerechtigheid, die zal zijn ziel in het leven behouden; Dewijl hij toeziet, en zich bekeert van al zijn overtredingen, die hij gedaan heeft, hij zal gewisselijk leven, hij zal niet sterven. Evenwel zegt het huis Israëls: De weg des Heeren is niet recht. Zouden Mijn wegen, o huis Israëls, niet recht zijn? Zijn niet uw wegen onrecht? Daarom zal Ik u richten, o huis Israëls! een ieder naar zijn wegen, spreekt de Heere HEERE, keert weder, en bekeert u van al uw overtredingen, zo zal de ongerechtigheid u niet tot een aanstoot worden. Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.

De goddeloze neemt Jezus niet aan en kan dat ook niet. Maar wie vanuit de goddeloosheid de bevrijding van Jezus’ offer aanneemt, die wordt in de naam van Jezus geheiligd. Zijn zonden worden met de oude mens gekruisigd. Veroordeeld en gedood. En in de nieuwe mens staat hij in Christus op en is rechtvaardig en er is geen zonde meer die hem wordt aangerekend. De discussie hier gaat dus niet over de goddelozen, maar over de vraag of er na het aannemen van Christus nog zonden blijven. Zondigen heet dat, of ook zondaar zijn – naar de letter. Als ik jouw woorden goed lees zijn we het hier gewoon eens dat we allen zondigen.

En mij gaat het daar ook nog niet eens om. Want het geweten weet echt wel te klagen als iemand fout zit. En ik weet wel dat jij ook wel eens fout zit. Maar mij gaat het om de dwaalleer die ermee is gemoeid: namelijk dat als je zegt dat je door de Geest per definitie heilig leeft, dat je de zaak dan op zijn kop zet. Waar in het oude testament de rechtvaardigen zich geheel onderwierpen aan God en in alles God dienden en Hem in alles zochten te behagen en te gehoorzamen, zien we bij de dwaling dat met het trucje van “wij zijn heilig” God geheel buitenspel wordt gezet. Alle overleggingen van het hart worden in sentiment getoetst aan het eigen hart en onderworpen aan niets anders dan de geest in het eigen hart. En dan kan ik  allemaal dingen verzinnen om er weer iets van terug te winnen met argumenten dat de melkspijs niet genoeg is en dat we nog moeten groeien en dus nog van God afhankelijk zijn, maar het onheil is principieel reeds geschied: net als in het paradijs is de mens erin geslaagd aan God gelijk te worden. Het lijntje met God wordt doorgeknipt omdat het eigen hart heerst over God in ons. Dát is mijn principiële probleem met de wij-zijn-niet-meer-zondaar-generatie. De navelstreng met God wordt doorgeknipt. Maar in ons eigen bloed zijn wij Goddeloos, en zonder het Bloed van God gaan wij voorzeker verloren. Is dan Christus niet eens en voor al gekruisigd en opgestaan om ons voor eens en voor al te verlossen? Zeker wel; maar de eenheid van Christus vraagt een voortdurende voeding en gemeenschapsoefening met Christus. Wie in de liefde achterop raakt en overtreedt, die valt onder de wet. Want de wet is een eeuwige formulering van God’s liefde  veroordelende alles en ieder die niet volmaakt is in de liefde. Wat uit God geboren is kan niet zondigen. Dus wat in ons uit God is kan niet zondigen. Wat is dan in ons uit God dat niet zondigen kan? Dat is de Geest van God zelf. Deze Geest helpt ons en steunt ons en Hij bidt zelfs gebeden die wij niet kennen noch spreken kunnen. Zijn wij dan gelijk aan die Geest? Heerst die Geest dan over ons? Kent ons hart dan de Geest volkomen? Nee, in het geheel niet. De Geest is God’s adem die ons aanraakt en beweegt en ons drijft tot God. Het is dus zoals Johannes zegt: wordt je niet gedreven tot God en tot gehoorzaamheid dan ben je niet uit God. Wie weet dat hij gelooft en zich heeft laten dopen in de naam van Jezus Christus, die weet dus dat hij de Geest heeft. Die is gered. Maar zodra daar verloochening van God of zijn gebod of zijn Woord of ander openbaringen van God zelf bij aan te pas komt moeten we spreken van terug gevallen zijn in de liefde of van het overtreden van de wet. De zaligheid is voor wie het geloof en de hoop en de liefde vasthoudt. Een moment kan voldoende zijn om behouden te worden. En daarna komt het aan op blijven op de smalle weg en lopen van de wedren. En de Geest beschermt ons. Daarom benoemt de Schrift de zonde tegen de Geest, en spreekt de Schrift ergens ook ervan dat God sommigen van ons wegneemt op jonge leeftijd om te voorkomen dat ze op latere leeftijd gaan dwalen en van God los komen en Hem verwerpen. Johannes en Petrus getuigen ons van de onmogelijkheid van uit God zijn van wie zondigt, en Paulus roept op de wedren uit te lopen met alle kracht en volharding. Hoe eigenwijs willen wij dan nog zeggen dat de wedren gelopen is?

Vergeving van zonden is als je erover nadenkt in de termen van jouw uitleg van 1 Johannes 3 grote onzin. Want de oude mens doden en kruisigen we en we wissen hem geheel uit onze beleving  – als het kon. En de nieuwe mens is uit God en zondigt in het geheel niet meer. Waarmee het hele leerstuk van vergeving der zonden niet van toepassing is voor het dagelijkse leven van de christenen. Het gebed dat Jezus ons leerde (het Onze Vader) is zo een eenmalig gebed op ons dopen. Eenmaal oprecht bidden; en schoon is uw geweten voor eeuwig, in 30 seconden. Maar ik gaf je reeds 1 Johannes 1 weer waarin Johannes heel specifiek spreekt over vergeving van zonden. Als we op die manier geen zondaren zouden zijn, waartoe dient dan de vergeving?? Daarom moet je bij 1 johannes 3 niet denken dat hij bedoelt dat een christen geen zondaar is. Hij bedoelt ons te vertellen dat we op moeten houden met ons goddeloos van twee walletjes-eten-gedrag. Breken is definitief. Breken is berouw. Breken is radicaal. God dienen is niet met alleen onze Geest, niet alleen met het woord, niet alleen met ons verstand, maar met alles wat wij in dit leven hebben en meedragen. Verschillenden hebben het in deze draad al beter verwoord, maar het is zaak voor jou om het ook te kunnen herleiden uit de prediking van Johannes en Petrus.

En dat brengt mij op het lezen van de tekst. Je bent altijd zo trouw aan en consequent met God’s Letter, dat ik denk dat je nog op water zou lopen als God’s Woord je dat zou aangeven. Dat siert je. Maar daarmee ben je er nog niet. Ook Petrus stapte door zo’n vurige ijver nog wel eens naast de plank. En hij moest weer opgetrokken worden. Maar als je het vuur voelt, waarom luister je dan niet nóg preciezer? Waarom accepteer je dan niet wat er geschreven staat?! Als Johannes zegt dat wat uit God geboren is niet zondigt, waarom  accepteer je dat dan niet Volledig?? Volledig! Gooi de schroom af! Jij bent uit God geboren, dus jij kent geen zonde meer. Wees dan wie je bent !! En kom niet met flauwekul dat je ook nog enige zonden hebt. Zegt Johannes niet in dezelfde tekst dat wie zondigt uit de duivel is?! Dat slappe gedoe van jou en anderen om jezelf kleine zonden toe te staan is in die context omheilig en niet-principieel. Wat jullie doen is de teksten van Johannes en Petrus – die nota bene allebei een gemeente vermanen - gebruiken tot een rechtvaardiging van een leven waarin jullie allen aangeven ook te zondigen. De teksten zijn duidelijk genoeg, wees alleen zo fair om ook de keerzijde te zien dat als je zondigt je ook een kind van de duivel bent. Jou kan ik wel overtuigen omdat het Woord bij jou gezag heeft. Dat is echter een heel ander verhaal bij zovelen die zodanig het Woord van God hebben verlaten dat zij alléén nog bouwen op het eigen geweten dat ze voorhoudt dat ze niet meer zondigen, en daarvoor ook God’s woord en zijn gebeden niet meer nodig hebben. Hoe spreek je iemand aan die reeds gearriveerd meent te zijn? Zegt Paulus: Loop de wedren!! Zeggen zij: Welke wedren; Relax man, je bent gered !! En waarachtig, als God ze beschermt en voedt zoals zuigelingen, zullen ze ook goed terecht komen. Misschien beter dan wij. Maar jij kunt lezen, en jij hebt de wens om God’s Woord te doorgronden. Léés dan. Spreek me tegen als ik ongelijk heb. Denk aan de wedren. Lees met precisie. En wees consequent.

Dan over de diepte.
In het nieuwe testament worden de zaken op scherp gesteld. De bergrede laat zien hoe scherp deze "nieuwe" leer snijdt in het vlees. Veel verder dan de wet. Waarbij dan steeds erop gehamerd moet worden dat de nieuwe leer geen nieuwe wet is, maar een benoeming van de draagwijdte van de oude wet. Wij zijn dus ten diepste inderdaad zondaren in de ergste betekenis van het Woord: Goddelozen. Want ook de rechtvaardigsten kunnen in zichzelf niet worden gered. Wij zijn allen zondaren, onbekwaam om in eigen kracht genade te vinden in God's ogen. Dat is voor gereformeerden bekende koek en wij zijn daarmee vertrouwd en daarom voelen wij niet jouw ergernis aan onze woorden. Maar voor ons geeft zij juist de diepte en omvang van de verlossing door Christus aan.

Want zijn wij gerechtvaardigd door het aannemen en volgen van Jezus. Het afsterven van de oude mens en de groei als opnieuw geboren kind gebeurt en krijgt inhoud in het teken van de doop. Maar deze doop is niet onze activiteit. het is God's activiteit in ons. Wat wij enkel hoeven doen is ons laten leiden door God. Van volstrekt onmondige en geheel onbekwamen tot groeienden in het geloof tot verheerlijking van God. Deze groei vindt zijn voleinding niet bij de geestelijke geboorte. Is dat werkelijk verbazingwekkend? Zij vindt haar voleinding als wij met Jezus verenigd worden. En tót dat moment mogen wij elke keer als wij ervaren dat wij één zijn met Jezus Christus even hard uitroepen als Jezus dat deed: Het is VOLBRACHT. NIETS is méér nodig om tot God te komen. En ons leven is heilig en zonder zonden en wij gehoorzamen God in alles en zoeken onze heiliging en Zijn heerlijkheid in dat boek dat tot die heiliging en tot Zijn heerlijkheid is geschreven: de bijbel. Petrus liep gewoon over water. Gewoon Onmogelijk. Nee, het was gewoon Geloof. En als dan dat moment aanbreekt dat wij twijfelen, of falen of aarzelen, of misleid worden door ons eigen hart of door de satan, dan weten wij dat wij wel gered zijn, maar nog niet thuis zijn. En wij bidden, en wij werken, en wij gaan de weg. Hoezéér het ook aankomt op gewoon accepteren, en hoe licht de last in Christus ook zal zijn, het wordt in de bijbel een smalle weg genoemd en een kleine poort.

Jezus zei tegen Petrus: Dit heeft niemand je verteld, God is het die je dit geopenbaard heeft, en Ik zeg u: Petrus zijt gij en op deze Petra zal de gemeente gebouwd worden. Mijn visie is dat Jezus daarmee de Geest aansprak in Petrus. In diezelfde lijn zie ik hoe Johannes de Geest aanspreekt in de gelovigen. Dat is dat deel van de gelovige dat de voeding rechtstreeks vindt in God. Jezus zegt het bij herhaling tegen de discipelen: kleingelovigen. En hij vertelt ze de waarheid: wie in geloof een berg verplaatst zal dat ook volbrengen. Dat is het Geestelijke gedeelte van de mens, het gedeelte dat in het vlees werkt en door de mens maar beperkt wordt waargenomen of aangenomen. Jezus nam het volledig waar en was er één mee. De apostelen deden vele wonderen omdat de Geest overeenkomstig de profetieën zeer krachtig in hen werkte. Maar wij beleven het ten dele, want ons zien en ervaren is nogal beperkt. Dat geestelijke deel zal de ziel sturen en tot God geleiden en op de jongste dag zal de volkomenheid van de ziel die één is met God's Geest volledig ingaan. Maar zover is het nog niet.

Wij hebben twee bronnen van leven. De enige bron is God, en die vult ons. Maar tegelijk zijn wij geketend aan ons vlees. Dit vlees heeft de vrijheid om ons te prikkelen en te verleiden en te pijnigen. Ruimer geformuleerd is het de satan die ook nu alle heiligen evenzeer  probeert te raken en mee te trekken en tegen elkaar op te zetten als hij probeerde met Jezus zelf. Jezus was gered bij voorbaat. Is dat zo? Hij was uit God geboren, dus dat kan niet anders. Toch werd hij in verleiding gebracht en werd hij beproefd en werd hij gepijnigd. Dus ook Hij die onze meester is moest telkenmale de keuze maken om een heilige stap te zetten en om God's wil te doen, en om de heerlijkheid van God die ook in Hem was ook invulling te geven. Als Hij dan niet vrij ging van beproevingen en alle verdrukking ondervond die de ergste zondaren ondervinden, zouden dan wij van deze verdrukkingen en beproevingen verschoond blijven? De levensweg van de apostelen die ons erover schreven bewijst het tegendeel! Maar wat wij mogen weten is dat niets ons van de Vader afhoudt als wij ons met heel ons hart en met heel onze ziel en met al onze kracht inzetten tot het volgen van Jezus. OOK al zijn wij als het erop aan komt nog niet tot het minste daarvan in staat.

Ik sluit af met aanhaling van 1 joh.2:29 waarin staat dat we weten dat Jezus rechtvaardig is. Daarom is iedereen die rechtvaardigheid doet uit Jezus geboren. Dat is gewoon een heel duidelijke boodschap: zie wat voor ogen is en oordeel wat uit God is en wat uit de Satan is. Verleiders zijn gekomen om de gemeente af te breken en Johannes spreekt van de antichrist. Maar de gemeente wordt voorgehouden dat zij van niemand iets nodig hebben, omdat zij reeds zelf alle heil en alle kennis en alle Geest hebben als zij in God zijn. Dat is een waarschuwing tegen dwaalleraars, maar vooral een bemoediging en aansporing. Geen vrijbrief voor gearriveerdheid en laksheid. En een heel praktisch handvat zonder veel diepte van leer: Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar: Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 01:55:40 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: juni 29, 2011, 09:08:28 am »
SmallBrother: wat een uitgebreid en stevig onderbouwd antwoord!

quote:

Hoe spreek je iemand aan die reeds gearriveerd meent te zijn? Zegt Paulus: Loop de wedren!! Zeggen zij: Welke wedren; Relax man, je bent gered !!
Een hele leuke samenvatting ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: juni 29, 2011, 09:44:35 am »

quote:

Qohelet schreef op 28 juni 2011 om 17:53:
[...]

Interessant-- dat was me nog niet eerder opgevallen. Misschien moeten we het geheel lezen als een metafoor van zaaien, voortbrengen, groeien: Wie uit God is voortgekomen (perfectum passief van γενναω) heeft het zaad van God in hem, en brengt geen zonde voort (pregnante vertaling van ποιειν) omdat hij de voortplantingskracht (δυναμις...) van zonde niet in zich heeft.
Zou het hierbij kunnen gaan om een christelijke visie op het stoïcijnse begrip "logos spermatikos", "het zaaiende, levende Woord"? En moeten we dan teksten als Joh 1:1-10 ("In het Woord was leven"; Godskennis komt tot ons via Gods Woord), Johannes 12:24-26 ("als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht" en "Wie Mij dient moet Mij volgen") en Mat 13 ("Hoor en begrijp dan nu de gelijkenis van de zaaier:..." meenemen in de beschouwing??

De eerste brief van Johannes staat in het teken van de Logos...! Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen wij: het Woord dat leven is.

Wie is dan werkelijk de handelende partij in 1 Joh 3? Ik zou zeggen: God in de eerste plaats en de mens tegelijk als actief volger; "Wie Mij dient moet Mij volgen"...

Maar wat betekent het voor onze uitleg van die 1e Johannesbrief als hoofdstuk 3 (de rest ook?) in het teken zou staan van de "logos spermatikos" en "navolging"?? Wordt daar dan een "permanente staat van zijn" beschreven, of een "dynamisch proces"? Een groeiproces, een "leeftocht"...?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: juni 29, 2011, 11:11:28 am »

quote:

small brother schreef op 29 juni 2011 om 01:34:
Het is zaak om niet ons leed in zieligheid te bezitten; maar onze ziel in lijdzaamheid. Dat is ook wat je zelf citeert als het gaat om niet op te geven maar de loopbaan te voleinden tot het einde:

De reden van mijn vertrek is niet alleen deze discussie en ook niet omdat ik mezelf zielig zou vinden, maar het is vooral omdat ik merk dat onze verschillen van inzicht niet zullen veranderen en omdat ik vind dat ik verder moet.
Het einde waar Paulus over sprak verwachtte hij op korte termijn (1 Kor 10,11) hetgeen natuurlijk een misvatting zou zijn als dat betrekking zou hebben op het heden of mijn vertrek, hetgeen zou betekenen dat Paulus niet geïnspireerd was en handelde (Deut 18,22) uit vermetelheid.

quote:

Let op het onderstreepte. Zondaar is volgens jou wie “tot geen goed is staat is”, en ook “gezondigd hebben en nog steeds een zondaar zijn”. Hoewel die betekenis klopt lijk je toch een ander beeld te hebben. Namelijk die van de goddeloze uit het oude testament -maar dan wel in een moderne vertaling. Want die begrippen worden tegenwoordig door elkaar heen gebruikt. Goddeloze staat tegenover rechtvaardige. Het oude testament kent dit onderscheid heel nadrukkelijk. Het is, zoals fotografinnetje al aangaf, een definitieprobleem. Plus daarnaast een zaak van begrip van de boodschap van de apostelen. Laten we gemakkelijk beginnen:

Heel kort hier even op inhakend.

Een zondaar is vanaf het begin een overtreder van de wet (Rom 5,13) en zij hadden allen gezondigd (Rom 3,23) maar sinds de openbaring en opstanding van Christus waren de gelovigen dood voor de wet en daardoor uitsluitend de ongelovigen nog zondaars.

'Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.' (Rom 6,6-7)

Het loon van de zonde is de dood (Rom 6,23) en door de dood van Christus met wie de gelovigen ook gestorven waren, was dat loon vereffend. Zij waren gerechtvaardigd van de zonde door de dood van Christus (Rom 6,7) terwijl zij nog in leven waren, reeds voor hun wedloop ten einde was!

Fil 2
15 opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld, 16 het woord des levens vasthoudende, mij ten roem tegen de dag van Christus, dat ik niet vruchteloos (mijn wedloop) gelopen, noch vruchteloos mij ingespannen heb. 17 Maar ook indien ik geplengd word bij de offerande en de eredienst van uw geloof, verblijd ik mij, en ik verblijd mij met u allen. 18 Verblijdt gij u evenzo en verblijdt u met mij.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: juni 29, 2011, 11:23:50 am »

quote:

Piebe schreef op 29 juni 2011 om 11:11:
[...]
De reden van mijn vertrek is niet alleen deze discussie en ook niet omdat ik mezelf zielig zou vinden, maar het is vooral omdat ik merk dat onze verschillen van inzicht niet zullen veranderen en omdat ik vind dat ik verder moet.
Heb je niet het idee dat het "over en weer stellen van lastige vragen" een mens juist vooruit kan helpen "in het leven"??
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 11:24:01 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: juni 29, 2011, 11:32:29 am »

quote:

Piebe schreef op 29 juni 2011 om 11:11:
[...]
Heel kort hier even op inhakend.

Een zondaar is vanaf het begin een overtreder van de wet (Rom 5,13) en zij hadden allen gezondigd (Rom 3,23) maar sinds de openbaring en opstanding van Christus waren de gelovigen dood voor de wet en daardoor uitsluitend de ongelovigen nog zondaars.

Een korte (opnieuw een "vervelende") vraag om de stelling te onderzoeken (LET WEL: NIET OM PIEBE BEENTJE TE LICHTEN):

Hoe zat dat met de mensen in Sodom en Gomorra? Wat is de achtergrond van de "discussie" tussen God en Abraham?

Gen 18:19 Want ik heb hem uitgekozen, hij moet zijn zonen en zijn verdere nakomelingen voorhouden de weg te volgen die ik wijs, door rechtvaardig en goed te handelen. Alleen dan zal ik verwezenlijken wat ik Abraham heb toegezegd. 20 Daarom zei de HEER: ‘Er zijn ernstige beschuldigingen geuit tegen Sodom en Gomorra, hun zonden zijn ongehoord groot. 21 Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen. Dat wil ik weten.’
22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan. 23 Abraham ging dichter naar hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige inwoners?

Hoe kan er in deze geschiedenis over rechtvaardig handelen gesproken worden? Hoe kan Abraham pleiten ter wille van onschuldige inwoners? Hoe kan God spreken over 'ongehoord grote zonden'...?? De goddeloosheid van Sodom en Gomorra is spreekwoordelijk geworden...

Maar: wijst hier de Wet "terug in de tijd", dat "men" over Sodom een oordeel zou kunnen vellen? Sodom HAD de wet van Mozes immers niet! Wie/wat is hier de "norm"???

Mijn tegenstelling hierbij: een zondaar is vanaf het begin een mens die de Wil van God niet volkomen volgt. Een overtreder van "Gods ongeschreven Wet"... Van de " primordial Torah" (Torah Kedumah), als het ware... En die Wet is Christus (volgens (mijn visie op) het NT).

Maar dan die tekst van Paulus: als hij er op uit zou zijn om ons te overtuigen dat zonder de Wet ons geen enkele overtreding aangerekend zou worden (we de facto dus nooit zouden zondigen), dan heeft hij met de volgende uitspraak gewoon aantoonbaar ongelijk:
Rom 5:13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden.

Sodom en Gomorra kregen, volgens Genesis, wel degelijk "de rekening gepresenteerd"!
Immers: "Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen".

Op de een of andere manier zal Paulus (die, zo mogen we aannemen, de Thora op zijn duimpje kende) een ander punt hebben willen maken met zijn uitspraak in vers 13... Denk ik dan...
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 12:01:51 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: juni 29, 2011, 11:39:22 am »
@ Small Brother, je schreef:

quote:

Als ik jouw woorden goed lees zijn we het hier gewoon eens dat we allen zondigen.
Dan lees je mijn woorden absoluut niet goed, want daar zijn we het absoluut niet over eens!

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: juni 29, 2011, 12:27:58 pm »
Sorry Piebe, Ik vatte de opmerking "Ik heb nooit gezegd dat de gelovigen niet gezondigd hebben" op als van dezelfde strekking als Yvonnne en Bloem, die ook aangeven niet altijd geheel heilig te leven in alles. Mijn begrip van hoe jij,en misschien zij ook, hierin staan schiet dus nog tekort. Komt misschien omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen hoe iemand kan menen even heilig te leven als Jezus leefde. Zowel onbewust als bewust probeer je (ik) toch de opvatting van een ander te verstaan in redelijke, passende, termen. Dat helpt en is nuttig, maar op die manier kunnen wij ook juist planken misslaan.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 12:35:19 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: juni 29, 2011, 12:52:25 pm »

quote:

small brother schreef op 29 juni 2011 om 12:27:
Sorry Piebe, Ik vatte de opmerking "Ik heb nooit gezegd dat de gelovigen niet gezondigd hebben" op als van dezelfde strekking als Yvonnne en Bloem, die ook aangeven niet altijd geheel heilig te leven in alles. Mijn begrip van hoe jij,en misschien zij ook, hierin staan schiet dus nog tekort. Komt misschien omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen hoe iemand kan menen even heilig te leven als Jezus leefde.

Nu reageer ik toch weer ondanks mijn voornemens, maar het onderwerp laat mij niet los en ik zou je graag mijn kijk in deze onder het verstand willen brengen.

Allereerst is het van belang om ons goed bewust te zijn van de relatie tussen de wet en de zonde. Paulus schreef:

'want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.' (Rom 5,13)

Indien jij zegt dat ik nog steeds een zondaar ben die zondigt, dan reken je mij de zonde toe en zeg je niet alleen dat ik een overtreder ben, maar ook dat ik niet gestorven ben voor de wet door de dood van Christus.

Apostel Johannes schreef over Christus:

'Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.' (1 Joh 2,6)

Bedoelde de apostel hiermee te zeggen dat de gelovigen allen hetzelfde leven als Jezus moesten leiden onder de wet, waarbij alles wat geschreven stond in het OT in hen vervuld werd? Bedoelde Johannes dat zij het offer van Christus moesten passeren? Hoe zeg jij dan dat het onmogelijk is om te wandelen zoals hij? Doordat wij niet onder de wet zijn, is het heel goed mogelijk om Jezus zijn wil te volbrengen! Of heeft hij soms onterecht gezegd dat zijn juk zacht (Mat 11,30) en zijn last licht is?

Hoezo is het onmogelijk is om te wandelen zoals hij, als zijn wet niet zwaar is? Hoe zeg jij dat ik een zondaar ben als ik de lichte last van de Zoon wil volbrengen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: juni 29, 2011, 01:07:51 pm »
Hoi Piebe;

Fijn dat je toch nog blijft. Maak het langdurig zou ik zeggen.

Je schrijft richting SmallBrother

quote:

Hoe zeg jij dat ik een zondaar ben als ik de lichte last van de Zoon wil volbrengen?

Ik denk dat het niet een "veroordeling" is die er staat, het is een conclusie.

Maar is onderstaande niet de kern van het geheel?

Enerzijds: als jij zegt dat je geen zondaar bent doe je dus alleen heilige dingen zoals de Zoon het van je verlangt.

Anderzijds: als jij in de praktijk wel zaken doet die onheilig zijn zondig je gewoon.

Of die zonde dan wel of niet toegerekend wordt is een volgende stap.
Toch?

Het gaat derhalve niet om het oordeel maar om het bezit van de zondige aard.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 02:00:52 pm door Riemer Lap »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: juni 29, 2011, 01:10:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 juni 2011 om 12:52:
[...]
Nu reageer ik toch weer ondanks mijn voornemens, maar het onderwerp laat mij niet los en ik zou je graag mijn kijk in deze onder het verstand willen brengen.

Allereerst is het van belang om ons goed bewust te zijn van de relatie tussen de wet en de zonde. Paulus schreef:

'want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.' (Rom 5,13)

Indien jij zegt dat ik nog steeds een zondaar ben die zondigt, dan reken je mij de zonde toe en zeg je niet alleen dat ik een overtreder ben, maar ook dat ik niet gestorven ben voor de wet door de dood van Christus.
Nu je er toch nog bent (nog immer welkom, Piebe!): hoe denk je over mijn vraag m.b.t. de rekening die Sodom gepresenteerd kreeg? Dwingt die geschiedenis ons niet om nog wat verder door te denken over het betoog van Paulus??

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: juni 29, 2011, 02:03:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 juni 2011 om 11:14:
Wij maken nog fouten, maar zondigen tot de dood past niet bij de overtuiging van een uit God geborene, want God baart geen zondaars, dat is ondenkbaar.

Ik zie dat je meer opmerkingen hebt gemaakt die mijn zicht op jouw mening hebben gevormd.
Wij maken nog fouten, zeg je.
Zonde tot de dood past niet bij een uit God geborene, zeg je.

Je zegt hier (bevestigt hier zou ik zeggen) wat ik over je schreef.
En ik zeg je: je hebt gelijk ! Wat je zegt is bijbels.
[[Hoewel er een grens is (die jij ook zult erkennen) die kan worden overschreden,want er bestaat een zonde tegen de heilige geest. Maar daar gaat hier hier niet om.]]

Alleen is er een verschil van inzicht of we bij het volgen van Jezus, wat een last is - hoewel licht - en wat een juk is - hoewel zacht - ook een roeping hebben om te blijven strijden en waakzaam te zijn en afstand te nemen van allerlei zonden en dwalingen, die ons ook kunnen beschadigen als wij ze doen of overnemen. Het gaat er in wezen om wat volgen concreet inhoudt. De een zegt: strijden, vechten, gehoorzamen, stoppen blijven met zondigen, maar dat zal niet zwaar vallen want je doet het uit liefde. En de ander denkt vanuit het geestelijke en voelt c.q. benoemt niet het strijden en vechten, en het gehoorzamen, en ziet helemaal geen stoppen blijven met zondigen. Want hij spreekt vanuit deliefde en doet het vrijwillig en met liefde. Maar volgen zullen we allen! Het gaat hier dus om begrip en samenhang en verbanden, en heel misschien alléén maar over labels, van iets waarover we in de praktijk misschien toch minder van inzicht verschillen dan aan de oppervlakte lijkt..
Het wordt pas spannend als de een door de zonde-focus Jezus verliest, en de ander door focus op Jezus verlossing, de wil van God (zondigen) uit het oog verliest.

Denk ik.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 02:05:53 pm door small brother »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: juni 29, 2011, 02:35:58 pm »

quote:

small brother schreef op 29 juni 2011 om 14:03:
[...]
Het wordt pas spannend als de een door de zonde-focus Jezus verliest, en de ander door focus op Jezus verlossing, de wil van God (zondigen) uit het oog verliest.

Denk ik.
Dan wordt het inderdaad wel heel spannend....

Menselijkerwijs staan we dan diametraal tegenover elkaar; de redding van de een zou daarbij (wel heel zwart-wit gezegd) de dood van de ander kunnen betekenen...!!

Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?

Dat doet God! (Rom 7)

Als we als mensen zulke tegenstrijdige inzichten blijken te hebben, dan rest ons op dit punt een flinke portie geloof in Gods reddende kracht... Niet omdat de ander een ongelovige zou zijn of zo... Nee, maar menselijkerwijs snappen we intussen niets van de weg die God met die ander gaat...

En toch geldt ook voor hem/haar (Piebe, Beepee, etc etc):
Dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst,  hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: juni 29, 2011, 03:56:26 pm »

quote:

small brother schreef op 29 juni 2011 om 14:03:
[...]

Ik zie dat je meer opmerkingen hebt gemaakt die mijn zicht op jouw mening hebben gevormd.
Wij maken nog fouten, zeg je.
Zonde tot de dood past niet bij een uit God geborene, zeg je.

Klopt helemaal, want Johannes schreef:

'Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in hem is de waarheid niet' (1 Joh 2,4)

En weer:

'Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.' (1 Joh 2,10)

quote:

Je zegt hier (bevestigt hier zou ik zeggen) wat ik over je schreef.
En ik zeg je: je hebt gelijk ! Wat je zegt is bijbels.
[[Hoewel er een grens is (die jij ook zult erkennen) die kan worden overschreden,want er bestaat een zonde tegen de heilige geest. Maar daar gaat hier hier niet om.]]

Zeker is er een grens en Petrus schreef over hen:

'Maar hun is overkomen, hetgeen met een waar spreekwoord gezegd wordt: De hond is weergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en: de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk.' (2 Petr 2,22)

quote:

Alleen is er een verschil van inzicht of we bij het volgen van Jezus, wat een last is - hoewel licht - en wat een juk is - hoewel zacht - ook een roeping hebben om te blijven strijden en waakzaam te zijn en afstand te nemen van allerlei zonden en dwalingen, die ons ook kunnen beschadigen als wij ze doen of overnemen.

Zeer zeker, dat is het logische gevolg zelfs van een ongeveinsd geloof, want Johannes schreef:

'Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.' (1 Joh 5,4)

quote:

Het gaat er in wezen om wat volgen concreet inhoudt. De een zegt: strijden, vechten, gehoorzamen, stoppen blijven met zondigen, maar dat zal niet zwaar vallen want je doet het uit liefde. En de ander denkt vanuit het geestelijke en voelt c.q. benoemt niet het strijden en vechten, en het gehoorzamen, en ziet helemaal geen stoppen blijven met zondigen. Want hij spreekt vanuit deliefde en doet het vrijwillig en met liefde. Maar volgen zullen we allen! Het gaat hier dus om begrip en samenhang en verbanden, en heel misschien alléén maar over labels, van iets waarover we in de praktijk misschien toch minder van inzicht verschillen dan aan de oppervlakte lijkt..

Dan wordt het tijd om die labels te herdefiniëren, want door de wet is er kennis van zonde (Rom 3,20) en wij zijn niet onder de wet (Rom 6,14) maar onder de genade.

Lees de volgende passage eens aandachtig:

Kol 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
4 Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.
6 Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;
7 In welke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij daarin leefdet.
8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uw mond.
9 Liegt niet tegen elkander, omdat gij uitgedaan hebt de oude mens met zijn werken,
10 En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Hem, Die hem geschapen heeft;

Toen waren wij zondaars, toen leefden wij in de wereld, maar nu zijn wij gestorven voor de wet door de dood van Christus. Voor de wet zijn wij niet langer zondaars, want de zonde is reeds geoordeeld in het vlees van Christus (Rom 8,3) de eerstgeborene van vele broeders (Rom 8,29) door diens dood. Nu als de vele broeders na het oordeel nog zondaars zijn, is de zonde dan wel echt veroordeeld in het vlees?

quote:

Denk ik.

Een ongeveinsd geloof in Christus nodigt ALTIJD uit om jezelf een spiegel voor te blijven houden, maar dat verandert niets aan het feit dat wij voor eens en voor altijd dood zijn voor de wet die zondaars oordeelt. Er is voor ons geen enkele reden meer om bang te zijn en indien wij toch nog vrezen, dan dienen we te bidden om hulp en aan onszelf te werken opdat we van alle vrees bevrijd mogen worden.

'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)

Zijn we volmaakt in de liefde als we elkaar beschuldigen? Het waren juist diezelfden die NIET volmaakt waren in de liefde die Jezus aanklaagden (Mat 12,10; Mar 3,2; Luk 11,54) opdat zij hem ter dood konden veroordelen.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 03:57:48 pm door Piebe »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: juni 29, 2011, 03:57:27 pm »
Piebe,

Jij citeert Rom. 6, waar gesproken wordt over gelovigen die gerechtvaardigd zijn van de zonde. Jouw conclusie is dat ze dus geen zonde meer doen. Hun oude mens is gekruisigd met Christus; jouw conclusie is dat die oude mens hen dus geen parten meer speelt.

Nu is het inderdaad zo dat dit "gekruisigd zijn" van de oude mens, het "opgestaan zijn" in een nieuw leven, voor de christen een sterke motivatie is om heilig te leven, om niet meer te wandelen in zonde en goddeloosheid, om zichzelf als levend dankoffer aan God te brengen (Rom 12). Paulus spreekt zijn lezers voortdurend aan om vanuit die motivatie heilig te leven.

Maar dat maakt ook meteen duidelijk dat die lezers die heiligheid nog niet bereikt hebben. Ze hebben het nieuwe leven, ze zijn geplaatst in het licht, maar ze wandelen nog niet altijd in het licht. Als ze dat wel deden, zou Paulus zijn aansporingen hebben kunnen vervangen door constateringen...

Maar zijn ze dan niet "gerechtvaardigd" door hun geloof? Jazeker. "Gerechtvaardigd" is een term uit de rechtspraak, en betekent rechtvaardig verklaard. Maar het is niet hun goed gedrag, niet hun schuldeloosheid die basis is voor die rechtvaardig-verklaring, maar Jezus' rechtvaardigheid.

En zo kom ik weer uit bij die mooie samenvatting van Luther: iustus simul peccator, "rechtvaardig en tegelijk zondaar": ik ben rechtvaarig in Gods oordeel, om Christus' wil; ook al heb ik gezondigd en doe ik dat nog te vaak.

Ik ben ook benieuwd, Piebe, hoe jij aankijkt tegen Paulus' opmerking dat hij een wedloop loopt om de krans te ontvangen. Paulus is dus nog niet "gearriveerd"! Als hij het heeft over zijn einddoel bereiken, heeft hij het over zijn sterven... Paulus, geinspireerd apostel, en voorbeeld van heiligheid, worstelt met onvolmaaktheid en verleiding van zonde tot aan het eind van zijn leven.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: juni 29, 2011, 04:03:44 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 juni 2011 om 15:56:
[...]
Kol 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
4 Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.
6 Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;
7 In welke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij daarin leefdet.
8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uw mond.
9 Liegt niet tegen elkander, omdat gij uitgedaan hebt de oude mens met zijn werken,
10 En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Hem, Die hem geschapen heeft; [...]
Als vers 3 en 7 inderdaad zouden betekenen dat Paulus' lezers niet meer kunnen zondigen, waarom moet hij ze dan oproepen om te doden hun leden die op aarde zijn en af te leggen allerlei liefdeloos gedrag?

Die aansporingen zijn alleen zinvol als de christenen, die in principe een nieuw leven in Christus hebben, in de praktijk nog wel kunnen zondigen (en dat inderdaad ook wel doen), maar het niet meer zouden moeten doen.

Oftewel: Als de "heilige gelovigen" (αγιοι πιστοι!) aan wie Paulus zijn brieven schrijft niet meer zondigen, waarom zoveel morele lessen?
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 04:04:13 pm door Qohelet »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: juni 29, 2011, 04:30:33 pm »

quote:

Qohelet schreef op 29 juni 2011 om 15:57:
Piebe,

Jij citeert Rom. 6, waar gesproken wordt over gelovigen die gerechtvaardigd zijn van de zonde. Jouw conclusie is dat ze dus geen zonde meer doen. Hun oude mens is gekruisigd met Christus; jouw conclusie is dat die oude mens hen dus geen parten meer speelt.
De gelovigen zijn dood voor de wet der zonde (Rom 8,2) en onder de genade (Rom 6,14) en zonder de wet is de zonde krachteloos (1 Kor 15,56).

quote:

Nu is het inderdaad zo dat dit "gekruisigd zijn" van de oude mens, het "opgestaan zijn" in een nieuw leven, voor de christen een sterke motivatie is om heilig te leven, om niet meer te wandelen in zonde en goddeloosheid, om zichzelf als levend dankoffer aan God te brengen (Rom 12). Paulus spreekt zijn lezers voortdurend aan om vanuit die motivatie heilig te leven.

Het is geen sterke motivatie maar een vaststaand feit, want de wet oordeelt zondaars (   1 Tim 1,9) en de gelovigen zijn niet onder de wet.

Jezus zei dat wie in hem gelooft niet in de verdoemenis kwam en het eeuwige leven HEEFT (Joh 5,24) hetgeen apostel Johannes als volgt interpreteerde:

1 Joh 3,14
Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; die zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.

Dit schreef hij terwijl hij nog leefde.

quote:

Maar dat maakt ook meteen duidelijk dat die lezers die heiligheid nog niet bereikt hebben. Ze hebben het nieuwe leven, ze zijn geplaatst in het licht, maar ze wandelen nog niet altijd in het licht. Als ze dat wel deden, zou Paulus zijn aansporingen hebben kunnen vervangen door constateringen...

Ze moesten nog veel leren, maar waren reeds wedergeboren '...niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad' (1 Petr 1,23) en over zulken schreef Johannes.

1 Joh 3,9
Een ieder, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

En ook:

1 Joh 5,18
Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelf, en de boze vat hem niet.

quote:

Maar zijn ze dan niet "gerechtvaardigd" door hun geloof? Jazeker. "Gerechtvaardigd" is een term uit de rechtspraak, en betekent rechtvaardig verklaard. Maar het is niet hun goed gedrag, niet hun schuldeloosheid die basis is voor die rechtvaardig-verklaring, maar Jezus' rechtvaardigheid.

En zo kom ik weer uit bij die mooie samenvatting van Luther: iustus simul peccator, "rechtvaardig en tegelijk zondaar": ik ben rechtvaarig in Gods oordeel, om Christus' wil; ook al heb ik gezondigd en doe ik dat nog te vaak.
Volgens Johannes dus niet en het kan nooit allebeide waar zijn.

quote:

Ik ben ook benieuwd, Piebe, hoe jij aankijkt tegen Paulus' opmerking dat hij een wedloop loopt om de krans te ontvangen. Paulus is dus nog niet "gearriveerd"! Als hij het heeft over zijn einddoel bereiken, heeft hij het over zijn sterven... Paulus, geinspireerd apostel, en voorbeeld van heiligheid, worstelt met onvolmaaktheid en verleiding van zonde tot aan het eind van zijn leven.
Paulus doelde met het arriveren niet zozeer op zijn eigen sterven, maar veelmeer op de dag van Christus (Fil 2,16) het moment waarop de Zoon des mensen zou komen als een dief in de nacht (Matt 24:43,44. 1 Thess 5:2. Openb 3:3; 16:15) waarbij Paulus mogelijk als plengoffer geofferd zou worden (Fil 2,17) maar dat was absoluut niet de hoofdmoot. De dag des Heren is de dag waarop Jezus zou komen om te oordelen (Mat 16,27) de dag welke sommigen van zijn toehoorders nog in levende lijve meemaken (Mat 16,28) zouden. Ook het tweede punt wat je wilt maken klopt niet, want Paulus kampte niet langer met zijn zondige vlees daar hij vergeven was (Rom 3,25) maar met zijn wedloop als apostel (1 Kor 9,16) de hem opgelegde nood waartoe hij was uitverkoren (Hand 9,15) en op beoordeeld zou worden. Doch heeft hij nergens gezegd dat allen apostelen zijn (1 Kor 12,29) dus hoe kom je er bij dat hij zijn hoorders voor zou houden dat zij om zijn wedloop geoordeeld zouden worden? Kun je mij eens aantonen waar je dergelijk hersenspinsels op baseert?

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: juni 29, 2011, 04:40:40 pm »
@ Piebe

quote:

(...) ik heb genoeg simultaan 'gedamd' voor een heel leven!

Ik denk dat ik me maar terugtrek uit dit topic. Scheelt weer. Kun jij je concentreren op minder reacties!
Mijn zicht is mogelijk toch ook wat te veel anders; andere forummers hebben toch eerder een benaderingswijze die aansprekend voor je is, denk ik.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: juni 29, 2011, 04:43:09 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 juni 2011 om 16:40:
@ Piebe

[...]

Ik denk dat ik me maar terugtrek uit dit topic. Scheelt weer. Kun jij je concentreren op minder reacties!
Mijn zicht is mogelijk toch ook wat te veel anders; andere forummers hebben toch eerder een benaderingswijze die aansprekend voor je is, denk ik.
Als je een andere benaderingswijze hebt hoeft toch geen reden zijn om je terug te trekken?

@ Piebe: ik heb meermalen zaken aangedragen waar je niet op in gaat.
Kun je óf aangeven dat je die zaken wenst te negeren óf willen reageren?
Je hebt mij immers zélf een aantal vragen gesteld die ik heb beantwoord en waar ik vervolgvragen op heb geformuleerd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: juni 29, 2011, 04:45:49 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 juni 2011 om 16:40:
@ Piebe

[...]

Maar Trajecto, hoe kan het hebben van een "andere benaderingswijze" nu verkeerd zijn?? Zie wat ik eerder aan Piebe vroeg:

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 juni 2011 om 11:23:
[...]

Heb je niet het idee dat het "over en weer stellen van lastige vragen" een mens juist vooruit kan helpen "in het leven"??

Weet je zeker dat je wil stoppen vanwege de reden die je aangeeft? Want dan zeg ik: niet doen!!

(Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat "we" een kant opgaan die jou niet aanstaat... Voel je dan vrij om een time-out in te lassen, hoor!)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: juni 29, 2011, 05:24:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juni 2011 om 16:43:
[...]
Als je een andere benaderingswijze hebt hoeft toch geen reden zijn om je terug te trekken?

Op zich niet, inderdaad. Maar ik las uit Piebes post sterk dat het gewoon te veel was en daar kan ik me wat bij voorstellen. Je zegt wat en krijgt "oppositie" van diverse andere forummers. Dan krijg je het druk en het is het leukst om -- wanneer überhaupt -- dan door te gaan met degene die het meest dezelfde manier hanteert als jezelf.

Piebe heeft de manier sterk om een tekst uit de Bijbel te lichten en die is dan waar en dat moet beaamd worden. Haal je andere teksten erbij of wilt nuanceren dan ontken je volgens hem de tekst die hij gaf -- neem je hem en de tekst niet serieus. Kijk, zo werk ik echt niet. Voor mij zijn er beslist meer mogelijkheden en zo kan het volgens mij zeer goed zijn dat de oorspronkelijke tekst weliswaar zo los niet helemaal als standaard genomen moet worden maar toch waarde heeft -- meer een richting-aangevend is die aan de hand van andere Bijbelpassages meer duidelijkheid kan worden gegeven.
Een "Nee, het staat er in dat vers gewoon glashelder zo en niet anders" daarmee kan ik niet werken. Dat levert volgens mij geen diepere waarheden op.

(Maar sorry, ik word off-topic.)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 07:26:05 pm door Trajecto »