quote:
gaitema schreef op 05 augustus 2011 om 15:33:Bezemlach:
Ik houd het kort, omdat ik aan het voorberijden ben voor mijn vakantie. Paul 2 kan best gelijk hebben dat het niet door een mens helemaal begrepen wordt wat God doet, en toch geloof ik zeker dat het gewoon het beste is voor de persoonlijke ontwikkelingen van de mensen als het hun eigen dopjes pelt en niet aan het infuus ligt bij God. Ook snap ik dat God graag niet mensen wil die ver onder hem staan, dus dat hij ze gelijkwaardig aan hem zelf maakt als goddelijke mensen met een vrije wil. Als je dat aan een infuus legt, dan zou ik me als God af gaan vragen wie Hem dan aan het infuus legt. Immers als God zelf nou zou ontsporen, wat dan? God zal beredeneren vanuit de vooruitziende blik dat dan alles kapot gaat en dat een goddelijk mens net als Hem zelf dat ook zo zal moeten kunnen beredeneren.
Maar goed, zo blijf je eeuwig aan de discussie.
Veel christenen praten honderd uit over wat God allemaal wil en niet wil, en doet of niet doet, als/indien ... enzovoort. Dit is wat mij nogal tegenstaat. Ik geloof wel in het bestaan van een God, maar denk dat je als mens feitelijk niets over hem of haar (of het) kunt zeggen. Veel christenen kletsen maar een eind weg over God, alsof ze het allemaal precies weten. Alsof God hun buurman is. Daar hou ik niet zo van. De kracht van sommige andere religies is dat zij God zien als een mysterie. Daarmee doen ze God pas echt recht.
quote:
Wat ik zelf totaal niet geloofwaardig vind is een wereld zoals jij je dat voor stelt, dat het kan draaien zonder het bestaan van God. Een wereld kan vanuit zichzelf absoluut niet ontstaan, zeker niet als een levende planeet met de cirkel of life waar iedereen keurig in zit. Om dat te kunnen geloven, een zichzelf makende wereld, heb je een antiegelijk groot geloof nodig. Geloven in God lijkt me veel logischer en realistischer. Zoals die pot niet uit zichzelf uit het klei kan ontstaan, zo is dat met de wereld ook, onmogelijk.
Mijn punt is dat we gewoon niet weten hoe de wereld, en hoe het leven op Aarde is ontstaan. Ook hier zie ik bij christenen vaak te weinig eerbied voor het mysterie van het leven. Ze willen alles wat we niet weten maar meteen invullen met de hand van God.
Het is ook niet een keuze tussen het bestaan van een God en geloven in absoluut toeval. Dat is wat veel christenen ons altijd maar willen voorspiegelen: of je kiest volledig voor de God zoals Hij in het christendom wordt beschreven, of je zegt dat alles toeval is. Andere smaken zijn niet mogelijk.
En als je dan kiest voor God, dan moet het ook per se de God zijn zoals die in bijbel wordt beschreven, dat wil zeggen een God die gelinkt is aan goed en kwaad, zonde en vergeving, schuld en boete. Dat wil zeggen: een God met een ethische dimensie. Zelfs indien God de schepper is, wie zegt dan dat zo´n God perse de God is zoals de christenen hem beschrijven: een God die de kwaden straft en de goeden beloont?
De evolutietheorie heeft een groot deel van het ontstaan van de soorten uit toeval verklaard. Maar de evolutietheorie vertoont nog wel mankementen en leemten, en kan niet alles verklaren. Er moet dus nog meer zijn dan dat. Wat dat dan is? We weten het gewoon niet. Maar blijkbaar is niet alles toeval. Dat is juist ook het interessante van ons bestaan. Dat we niet alles weten en dat er mysteries zijn. Als je dan meteen maar alles gaat invullen met God, dan doe je het mysterie van het leven geen recht. Dan is alles zogenaamd verklaard en blijft er alleen maar geestelijke dorheid over. Het soort dorheid van zielloze regeltjes en geboden.
quote:
Wat dat betreft snap ik de evolutieaanhangers niet die denken dat het geheel uit zichzelf allemaal gebeurd zou zijn.
Met de evolutieleer kan ook niet alles worden verklaard, maar toch wel een deel van het ontstaan van de verschillende soorten. Het spreekt volgens mij voor zich dat de verschillende dieren niet zomaar als boerderijbeestjes op Aarde zijn neergedaald vanuit de hemel. Het meest waarschijnlijk is toch dat de verschillende soorten zich uit elkaar ontwikkeld hebben. Indien God de schepper was, dan zou Hij wel eens het idee kunnen hebben gehad om het leven als een soort zaad op de wereld te brengen en in het leven een mechanisme in te bouwen waardoor de soorten zich spontaan uit elkaar kunnen ontwikkelen. Omstandigheden op verschillende planeten zijn immers verschillend, en er ontstaat dan een leven dat geheel is aangepast bij de Aardse omstandigheden. In dat geval combineer je de gedachte van schepping met dat van evolutie. En is het niet of het een of het ander. Er is hier van alles mogelijk zonder zo´n strikte scheiding aan te brengen tussen schepping en evolutie. Dat is maar wat ik bedoel. Van die starheid van: het is of schepping, of evolutie wil ik af. Waarom zouden er maar twee smaken mogelijk zijn?
quote:
Wat de dood betreft vanwege je geloof, ik zat eens op het randje. Als tiener ben ik slachtoffer geweest van zinloos geweld. Omdat ik niet stoer mee deed met een grote groep jongens in onze buurt en op school met blowen, lantarenpalen omtrappen en zo, daarom werd ik op een dag met een skateboard van de fiets af geslagen en in mijn gezicht een stuk of tien keer getrapt. Dat zie ik als gevolg van mijn geloof, omdat ik vanuit mijn geloof niet aan die groep mee deed. Ook een humanist zou zo iets kunnen overkomen zijn, maar die is in dat geval dan ook een aanverwante lotgenoot die leeft binnen een bepaalde sociale stelsel waarin christenen zich verwant weten soms. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat het christelijke geloof niet direct de oorzaak is van geweld, maar vaak wel een grote rol in mee speelt, vaak juist omdat die sociale netwerken het “christendom” als een staats vijandige beweging van het westen ziet dat hen wil overnemen.
Ja, dat is inderdaad vaak het geval. Het zijn wel vaak de landen met schaarse middelen van bestaan, waarom gevochten wordt. Het is vaak wel: des te meer welvaart, des te meer godsdienstvrijheid.
quote:
Maar goed, ik denk dat je geloof in toeval extreem sterk is. Zo sterk dat ik daar absoluut niet in gelovig kan. Wat dat betreft geef ik je de overwinning wat geloof betreft, jij hebt het grootste geloof van ons beiden. Immers moet je wel extreem gelovig zijn om zo in toeval te kunnen geloven, in een zichzelf makende wereld.
Nu denk je inderdaad op standaard christelijke wijze: Ik geloof niet in de God,
zoals Hij in het christendom wordt beschreven. Dus geloof ik in het absolute toeval. Meer smaken zijn er niet.
Belangrijk in dit verband vind ik te zeggen
dat ik gewoon niet weet hoe de wereld en hoe het leven precies is ontstaan. Voor mij is een groot deel van het leven een mysterie. En dat vind ik ook aantrekkelijk. De ware religie is voor mij grotendeels: omgang met het mysterie. Als je alles maar meteen gaat invullen, dan wordt het een soort vermeende bijbelschoolkennis zonder ziel.