quote:
elle schreef op 27 mei 2012 om 19:02:itsmetoo... Je zou ook op het punt van dingo in kunnen gaan. Waarom zegt Paulus tegen Timoteus dat hij een weinig wijn tegen zijn maagklachten moet gebruiken, en niet dat hij kennelijk te weinig bidt of te weinig geloof heeft? Hoe rijm je dit met het punt dat jij imho wil maken?
Een slokje wijn nemen voor gezondheid en kleine kwaaltjes zie in persoonlijk niet als hulpverlening. Paulus ging er ongetwijfeld vanuit dat Timoteus er ook voor in gebed ging, dus dat als enig advies geven zou vreemd zijn.
quote:
er is kennelijk geen taboe op geneesheren en hun vak (marcus 2:17). Zoals een dokter voor de zieken is, is Jezus voor de zondaren.
Nou kijk! hier kan ik wat mee, geen eigen ideeen en meningen, maar keiharde tekst uit de Schrift

. Deze kende ik dus nog niet.

Dank je wel.
3 maal zelfs in 3 van de 4 evangeliën zie ik nu
Matteüs 9:12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.Marcus 2:17Jezus hoorde dit en zei tegen hen: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’Lucas 5:31 Maar Jezus antwoordde: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar wie ziek is wel;Nu moet ik alleen nog goed bekijken:
Want, tot Jezus komst op aarde werd er wel genezen door GOD, o.a.bij Elisa, maar wordt er ook ergens opgeroepen in het OT om in gebed te gaan voor genezing?
In het OT werd dus ook al gebeden voor genezing, zoals deze verzen laten zien.
Dus Jezus verwijst NIET naar een oude tijd waarin men nog niet voor genezing kon bidden.
Psalm 30:3HEERE, mijn God, ik heb tot U geroepen en U hebt mij genezen.En hier ook:
Jeremia 1518 Waarom is mijn pijn steeds durende, en mijn plage smartelijk? Zij weigert geheeld te worden; zoudt Gij mij ganselijk zijn als een leugenachtige, als wateren, die niet bestendig zijn?
quote:
De hedendaagse geneeskunst is op een hoger niveau beland; waarom zou men dan niet nog steeds -naast bidden- naar een dokter gaan? Wanneer het bezoek aan een geneesheer fout zou zijn dan had Jezus dat vast expliciet genoemd, denk ik.
Je hebt mij overtuigd Elle, dank je
De Schrift is in de door jou aangedragen vers en daarop 2 van dezelfde strekking in andere evangelies, duidelijk. Hierna was ik op zoek.
Dit overtuigd mij meer dan 1000 meningen van wie of wat ook.
quote:
Waar je volgens mij ook niet op bent ingegaan is de analogie met het bidden om dagelijks brood (correct me if I'm wrong). Dat gebed wordt expliciet door Jezus opgedragen. Toch gaat niemand thuis zitten wachten tot er brood op de plank komt, maar is er in elk huishouden een kostwinnaar die zorgt dat er inkomsten zijn.
ja dat was ik wel, maar doet niet meer ter zake Elle, nu je mij de letterlijke vers hebt aangedragen, die notabene in 3 van de 4 evangeliën wordt bevestigd.
Bij deze beste forumleden, excuus voor alle bloed dat ik heb laten koken bij dit onderwerp. Iedereen die zich door mij veroordeeld voelde (ook al wilde ik niet oordelen, maar de Schrift als leidraad nemen), eveneens excuus daarvoor.
De aangedragen vers door Elle is
overduidelijk, de Here Jezus zegt immers zelf dat wie gezond is geen dokter van node is, maar wie ziek is wel !
Nogmaals veel dank Elle voor deze vers aan te dragen, waarom heb je dat niet eerder gedaan?
Nogmaals mijn excuus aan een ieder hier wiens gevoelens ik gekwetst heb.
Itsmetoo,