Auteur Topic: Geen hulpverlening nodig?  (gelezen 27406 keer)

Peter68

• Bekijk profiel
Geen hulpverlening nodig?
« Reactie #250 Gepost op: mei 23, 2012, 01:52:43 pm »

quote:

[...]

Dit is een theorie waar mijns inziens Derek Prince ook fout ging, helaas. Dat door zonde dergelijke kwalen in families zouden blijven bestaan.

ik lees net een post van je in een andere draad waarin je dit zegt: In Ezechiel 18 wordt duidelijk vermeld dat ze vloek op generaties kan worden gestopt als men met de zonde breekt. Immers JHWH zegt elders dat Hij tot de 4e generatie zal vergelden. Dit lijkt hiermee in tegenspraak. Maar deze vergelding kan dus worden gestopt door niet te zondigen ! Uiteraard niet 100% (dat kan alleen Jezus), maar voldoende om JHWH Zijn individuele Genade te mogen ontvangen.
Is dat niet tegenstrijdig met de opmerking die je hierboven plaatste in reactie op mij?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: mei 23, 2012, 02:07:24 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 mei 2012 om 13:52:
[...]

ik lees net een post van je in een andere draad waarin je dit zegt: In Ezechiel 18 wordt duidelijk vermeld dat ze vloek op generaties kan worden gestopt als men met de zonde breekt. Immers JHWH zegt elders dat Hij tot de 4e generatie zal vergelden. Dit lijkt hiermee in tegenspraak. Maar deze vergelding kan dus worden gestopt door niet te zondigen !

Je moet wel verschil blijven maken tussen de tijd voor Jezus Kuisoffer, waar de Joden zelf zich goed aan de Joodse Wet dienden te houden en na Jezus Kruisoffer, waar zoals ik daar ook schrijf en de Here Jezus voor prijs, waardoor deze generatie vloek tot 4 generaties ver (die in de Schrift staat) is voor ons gebroken door Jezus Christus aan het Kruis.

Derek Prince gaat hier aan voorbij.
Of de generatie vloek op niet christenen en naam-christenen blijft, is de vraag. Want het had betrekking op Israël, de Joodse Wet en het verbond dat JHWH alleen had met Israël en niet met andere volken. De Schrift duidt dat verder niet.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: mei 23, 2012, 02:44:35 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 14:07:
[...]

Je moet wel verschil blijven maken tussen de tijd voor Jezus Kuisoffer, waar de Joden zelf zich goed aan de Joodse Wet dienden te houden en na Jezus Kruisoffer, waar zoals ik daar ook schrijf en de Here Jezus voor prijs, waardoor deze generatie vloek tot 4 generaties ver (die in de Schrift staat) is voor ons gebroken door Jezus Christus aan het Kruis.

Derek Prince gaat hier aan voorbij.
Of de generatie vloek op niet christenen en naam-christenen blijft, is de vraag. Want het had betrekking op Israël, de Joodse Wet en het verbond dat JHWH alleen had met Israël en niet met andere volken. De Schrift duidt dat verder niet.

Derek Prince kende ik niet, heb even gegoogled en vindt zijn theorieën onbetrouwbaar en onbijbels.

In de 10 geboden staat anders wel dit:  Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht. Of gelden de 10 geboden niet meer?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: mei 23, 2012, 03:04:34 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 mei 2012 om 14:44:
[...]

Derek Prince kende ik niet, heb even gegoogled en vindt zijn theorieën onbetrouwbaar en onbijbels.

Hij was 1 van de betere bijbel leraren uit de recente geschiedenis, hij wordt ook alom gerespecteerd of juist vergruist door zijn "tegenstanders".

Dat stuk over vloeken in ons is geschreven vlak voor zijn overlijden. Boze tongen beweren dat anderen dan Derek dat geschreven hebben in zijn naam. Want het past niet echt in de rest van zijn visie.

Anderen menen eruit te halen dat Derek wees op het voortbestaan van deze generatie vloeken bij de zogenaamde naam-christenen. Een niet geliefd onderwerp binnen christendom.

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat dit boek is uitgebracht, het brengt een smet op Derek Prince als grote bijbel leraar.

quote:

In de 10 geboden staat anders wel dit:  Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht. Of gelden de 10 geboden niet meer?

Het kwartje valt echt nog steeds niet, hè?
Dit is een voorbeeld van het OT.
Jezus Christus heeft deze generatie vloeken weggenomen met Zijn Kuisoffer voor Zijn volgelingen, door met Zijn Heilig Bloed de schuld van al onze zonden, weg te wassen. Zonden uit verleden, heden en toekomst. Geen oordeel meer immers voor Zijn ware volgelingen.

Om dezelfde reden dat mijn vrouw bij haar maandelijkse periode naast me mag blijven slapen, ik geen bokjes, schapen enz. meer mag slachten als zoenoffer, zo heeft Jezus als Groot zoenoffer ZichZelf geofferd.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: mei 23, 2012, 03:34:46 pm »
Ja zeker het kwartje was al gevallen. Ik denk ook niet dat het soort vervloeking is, feit is wel dat de "geestelijke aandoening" die ik heb al generaties lang in mijn familie aanwezig is, dus zal het genetisch bepaald zijn of het wordt bepaald door de opvoeding. Met zonde bedoel ik dan ook meer het feit dat deze zaken wellicht in het verleden niet in gebed zijn gebracht bij God en men geen hulp heeft gezocht om patronen te doorbreken. Erfelijk belast zeg maar!

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: mei 23, 2012, 03:50:25 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 mei 2012 om 15:34:
Ja zeker het kwartje was al gevallen. Ik denk ook niet dat het soort vervloeking is, feit is wel dat de "geestelijke aandoening" die ik heb al generaties lang in mijn familie aanwezig is, dus zal het genetisch bepaald zijn of het wordt bepaald door de opvoeding. Met zonde bedoel ik dan ook meer het feit dat deze zaken wellicht in het verleden niet in gebed zijn gebracht bij God en men geen hulp heeft gezocht om patronen te doorbreken. Erfelijk belast zeg maar!

Inderdaad heb jij niet van deze zaken last Peter als straf omdat een voorouder iets zou hebben gedaan, ervan uitgaand dat je een ware christen bent. Dan heeft Jezus Christus dat alles gebroken voor jou.

Wat wel kan zijn is dat jijzelf weer (ten gevolgen van je opvoeding bijvoorbeeld) met bepaalde gedragingen de de deur voor demonische invloeden openzet die jou depressief maken. Dat kan van alles zijn van beelden in huis, schilderijen, maar ook van gedragingen of gedachten die je hebt. In dat geval is er voor mij geen betere geneesheer dan de HEER. Daarom ben ik ook begonnen jou mee te nemen in mijn dagelijkse gebed. Ik hoop dat jij dat ook voor jezelf doet nu.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: mei 23, 2012, 05:34:18 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 15:50:

Wat wel kan zijn is dat jijzelf weer (ten gevolgen van je opvoeding bijvoorbeeld) met bepaalde gedragingen de de deur voor demonische invloeden openzet die jou depressief maken. Dat kan van alles zijn van beelden in huis, schilderijen, maar ook van gedragingen of gedachten die je hebt.

Dit kun je niet menen en ik heb daarom een TR aangemaakt met het verzoek deze draad zsm te sluiten.
Wat jij doet is iemand een schuldcomplex aanspreken!
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: mei 23, 2012, 05:40:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 mei 2012 om 17:34:
[...]

Dit kun je niet menen en ik heb daarom een TR aangemaakt met het verzoek deze draad zsm te sluiten.
Wat jij doet is iemand een schuldcomplex aanspreken!

Jij bent gewoon bang voor broodroof ! Dan ben je er als de kippen bij om om een slotje te smeken.
Ik pas gewoon de Schrift toe, niet meer en niet minder en trek die niet in twijfel zoals jij dat vaak doet. Je wring alle vertrouwen in Christus uit het christendom.

Psalmen 107
19 Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen, verloste Hij hen uit hun angsten.
20 Hij zond Zijn Woord uit, genas hen en bevrijdde hen uit hun grafkuilen.
21 Laten zij de HEERE loven om Zijn goedertierenheid en om Zijn wonderen voor de mensenkinderen.

Het kan een simpel beeld, schilderij of wat dan ook zijn, wat demonen aantrekt.
Die demonen is maar 1 de baas en dat is onze HEER Jezus, niet Riemer Lap met kwakzalvende therapie!

Maar de kwakzalvers inductie die melkt dit wel lekker uit, onzinnige therapie, lekker lang uitspreiden over de tijd en ondertussen goed cashen van subsidies.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 05:53:23 pm door itsmetoo »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: mei 23, 2012, 05:57:51 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 17:40:
[...]

Jij bent gewoon bang voor broodroof ! Dan ben je er als de kippen bij om om een slotje te smeken.
Ik pas gewoon de Schrift toe, niet meer en niet minder en trek die niet in twijfel zoals jij dat vaak doet. Je wring alle vertrouwen in Christus uit het christendom.

Psalmen 107
19 Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen, verloste Hij hen uit hun angsten.
20 Hij zond Zijn Woord uit, genas hen en bevrijdde hen uit hun grafkuilen.
21 Laten zij de HEERE loven om Zijn goedertierenheid en om Zijn wonderen voor de mensenkinderen.

Die demonen is maar 1 de baas en dat is onze HEER Jezus, niet Riemer Lap met kwakzalvende therapie!

Maar de kwakzalvers inductie die melkt dit wel lekker uit, onzinnige therapie, lekker lang uitspreiden over de tijd en ondertussen goed cashen van subsidies.

Tsjongejonge wat een asociaal gedraag vertoon jij hier zeg. En dat durft zich nog christelijk te noemen..met zulk onzinnig en inhoudsloos geblaat. Aan de vruchten herkent men de boom, dat is wel weer bewezen hier.

Ik denk dat deze draad niet alleen een slotje verdiend, maar gewoon in zijn geheel verwijderd kan worden.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 05:59:04 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: mei 23, 2012, 06:20:06 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 23 mei 2012 om 17:57:
[...]

Tsjongejonge wat een asociaal gedraag vertoon jij hier zeg. En dat durft zich nog christelijk te noemen..met zulk onzinnig en inhoudsloos geblaat. Aan de vruchten herkent men de boom, dat is wel weer bewezen hier.

Ik denk dat deze draad niet alleen een slotje verdiend, maar gewoon in zijn geheel verwijderd kan worden.

Dat heet gewoon niet schijnheilig zijn, niet meer en niet minder. gewoon zeggen waar het op staat, anders zou ik zondig zijn door te liegen. En helaas is schijnheiligheid en valse vroomheid iets wat veel voorkomt binnen christendom.

Weet je wie men ook ronduit onbeschoft vond? Johannes de Doper, die de "kerk" leider van destijds ook addergebroed noemde als het terecht was. De hedendaagse vertalingen hoef ik niet hier naar voren te brengen, toch? Johannes was eerlijk en dat ben ik hier ook. Hard maar eerlijk en niet schijnheilig en vroom.

Waarom deze draad verwijderen? Opdat buitenstaanders door de schijnheiligheid en valse vroomheid zouden kunnen prikken? Zolang er geen vreselijke scheldwoorden worden gebruikt en zware beledigingen worden geuit, kan een discussie toch best pittig zijn? Ook bij Christenen. Of geef je de voorkeur zoals in veel kerkgenootschappen gebeurd helaas, men laat het erbij, dekt het af met de mantel der valse liefde, om erna echter de rug om erover door te gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar oprecht met open vizier elkaar wijzen op zaken.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 06:28:44 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: mei 23, 2012, 06:34:33 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 17:40:
[...]

Wederom een verwijt van jou aan mijn kant.
Persoonlijke, kwetsende en andere onzinnigheden mag je noemen in een aparte draad of naar mij mailen.

quote:

Het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik juist de antichrist lees in de adviezen die jij geeft. Zou zomaar kunnen.
Aangezien jij nogal van de bijbelteksten bent:
Mattheus 7:21.
En ja, je hebt inderdaad bewezen dat je volledig lijkt te willen voldoen aan iemand die de bijbel letterlijk wil lezen, die ontkent dat God in Zijn Grootheid dingen in de schepping heeft gelegd en die daarnaast zichzelf wenst te verheffen tot "de Johannes van deze tijd". Het is niet alleen schokkend wat je naar Peter schrijft, het is onchristelijk om dit soort zaken maar te roepen over iemand die je enkel van een forum kent.

quote:

Wonderwel heb ik in dezen geen enkele therapie aangeraden en bij jij de persoon die dat er steeds bij wilt halen.

quote:

Anders nog wat te klagen?
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 06:35:56 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: mei 23, 2012, 06:37:01 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 23 mei 2012 om 17:57:

Amen!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: mei 23, 2012, 06:49:31 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 18:20:
[...]

Dat heet gewoon niet schijnheilig zijn, niet meer en niet minder. gewoon zeggen waar het op staat, anders zou ik zondig zijn door te liegen. En helaas is schijnheiligheid en valse vroomheid iets wat veel voorkomt binnen christendom.
O, we zijn dus ook al schijnheilig en vals vroom. Nog meer verwijten aan anderen?
Mijn mening ken je inmiddels wat dat betreft: je mag het mailen of er een aparte draad voor maken.

quote:

Weet je wie men ook ronduit onbeschoft vond? Johannes de Doper, die de "kerk" leider van destijds ook addergebroed noemde als het terecht was. De hedendaagse vertalingen hoef ik niet hier naar voren te brengen, toch? Johannes was eerlijk en dat ben ik hier ook. Hard maar eerlijk en niet schijnheilig en vroom.
Mooi, wij zijn dus ook al niet meer eerlijk. Pling, dat is oordeel zoveel vanuit Ismetoo. Anders nog wat?

quote:

Waarom deze draad verwijderen? Opdat buitenstaanders door de schijnheiligheid en valse vroomheid zouden kunnen prikken? Zolang er geen vreselijke scheldwoorden worden gebruikt en zware beledigingen worden geuit, kan een discussie toch best pittig zijn? Ook bij Christenen. Of geef je de voorkeur zoals in veel kerkgenootschappen gebeurd helaas, men laat het erbij, dekt het af met de mantel der valse liefde, om erna echter de rug om erover door te gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar oprecht met open vizier elkaar wijzen op zaken.
Ja dus: wij strijden niet met open vizier, we zijn bang dat men ons "doorprikt", we dekken dingen af met valse liefde, wij gaan achter de rug om verder met (ik neem aan) ons verderfelijke werk. Wij zijn niet oprecht, want jij bent dat alleen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: mei 23, 2012, 06:55:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 mei 2012 om 18:34:
[...]
 Wederom een verwijt van jou aan mijn kant.
Persoonlijke, kwetsende en andere onzinnigheden mag je noemen in een aparte draad of naar mij mailen.

Weet ik dat dat mag, maar ik kies er niet voor.
Het is mijn eerlijke mening en het begint op te vallen.
Je had ook jou aardse advies kunnen geven aan Peter, daar heb ik geen probleem mee, dan kan Peter als volwassen man vrij kiezen.

quote:

Het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik juist de antichrist lees in de adviezen die jij geeft. Zou zomaar kunnen.
Aangezien jij nogal van de bijbelteksten bent:
Mattheus 7:21.

Is echt iets van de anti-christ inderdaad Riemer om trouw te zijn aan het Woord van GOD, en volledig op de Here Jezus te vertrouwen. Om op Jezus als onze Hulp te wijzen.

Wanner je de Schrift gedeeltelijk ontkent en negeert en aanpast aan je eigen denkwereld en dat adviseert, kenbaar maakt vooral niet alleen op de Here Jezus te vertrouwen, dat is zoals het hoort als christen?

quote:

En ja, je hebt inderdaad bewezen dat je volledig lijkt te willen voldoen aan iemand die de bijbel letterlijk wil lezen, die ontkent dat God in Zijn Grootheid dingen in de schepping heeft gelegd en die daarnaast zichzelf wenst te verheffen tot "de Johannes van deze tijd".

Beter dan je gedragen als Kajafas en dagelijks Christus symbolisch weer kruisigen door ongeloof.

quote:

Het is niet alleen schokkend wat je naar Peter schrijft, het is onchristelijk om dit soort zaken maar te roepen over iemand die je enkel van een forum kent.

Ik begrijp dat je deze poging tot broodroof scorend vind, Riemer,

quote:

Anders nog wat te klagen?
Nee hoor, ik hou heus nog wel van je als broeder in Christus, juist daarom probeer ik je ogen te openen. Echte naastenliefde is niet mee praten met iedereen maar indien nodig ook eens flink de waarheid te zeggen.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 07:24:54 pm door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: mei 23, 2012, 07:28:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 mei 2012 om 18:49:

Mooi, wij zijn dus ook al niet meer eerlijk. Pling, dat is oordeel zoveel vanuit Ismetoo. Anders nog wat?

We? wie heeft het over we? Jij ! in jou geval zou je ik moeten schrijven, of spreek je altijd over jezelf in meervoud?

[...]

quote:

Ja dus: wij strijden niet met open vizier, we zijn bang dat men ons "doorprikt", we dekken dingen af met valse liefde, wij gaan achter de rug om verder met (ik neem aan) ons verderfelijke werk. Wij zijn niet oprecht, want jij bent dat alleen.

Wij, jij Riemer, jij !
Je zou ook hier ik moeten durven schrijven dan had ik het volmondig kunnen beamen.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 07:29:16 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: mei 23, 2012, 07:45:27 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 19:28:
[...]

We? wie heeft het over we? Jij ! in jou geval zou je ik moeten schrijven, of spreek je altijd over jezelf in meervoud?

[...]

[...]

Wij, jij Riemer, jij !
Je zou ook hier ik moeten durven schrijven dan had ik het volmondig kunnen beamen.

Op de man spelende berichten en andere zaken van persoonlijke aard kun je mailen of er een aparte draad over openen.

Wat het woord "wij" betreft: ik schaar mij achter wat Ignatius schrijft en reageer op hoe jij hem de broek meent uit te moeten vegen.

Zoals elders al geschreven: wel lezen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: mei 23, 2012, 07:49:37 pm »
Oke forum genoten, op mijn schud-bijbel ontving ik deze bijbelvers:
Spreuken 20
3 Het is eer voor een man, van twist af te blijven; maar ieder dwaas zal er zich in mengen.

Dat advies ga ik proberen op te volgen:
Vanaf nu zal ik trachten niet meer op vragen van Riemer reageren en deze negeren. Ik zal wel gewoon op anderen inhoudelijk reageren en als Riemer iets post zal ik in het algemeen een mening of bijbelvers geven, maar proberen te voorkomen inhoudelijk met hem in discussie te gaan.

Op de een of andere manier staat Riemer links en ik rechts van het christendom en dat gaat net als in politiek heel vaak niet soepel.

@ Riemer, het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik wil de wijze aanwijzing graag opvolgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: mei 23, 2012, 07:55:46 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 19:49:
Oke forum genoten, op mijn schud-bijbel ontving ik deze bijbelvers:
Spreuken 20
3 Het is eer voor een man, van twist af te blijven; maar ieder dwaas zal er zich in mengen.

Dat advies ga ik proberen op te volgen:
Vanaf nu zal ik trachten niet meer op vragen van Riemer reageren en deze negeren. Ik zal wel gewoon op anderen inhoudelijk reageren en als Riemer iets post zal ik in het algemeen een mening of bijbelvers geven, maar proberen te voorkomen inhoudelijk met hem in discussie te gaan.

Op de een of andere manier staat Riemer links en ik rechts van het christendom en dat gaat net als in politiek heel vaak niet soepel.

@ Riemer, het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik wil de wijze aanwijzing graag opvolgen.

Dit is toch te walgelijk voor woorden!
En dan heb je zelfs nog de hoogmoed om het niet persoonlijk op mij te spelen.
Los daarvan bestaat er geen rechts of links christendom, het is een aanmatigende manier waarop je mensen indeelt en doet alsof jij de Heerser in het Koninkrijk bent.
Mijn Bijbel hoef ik niet te schudden, je doet me direct aan deze denken:
De sûnders naaie út, al sit gjinien har achternei,

Zoek in je schudbijbel maar op welke dat is. O-)

edit: Deze nog vergeten:Op de man spelende berichten en andere zaken van persoonlijke aard kun je mailen of er een aparte draad over openen.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 07:56:25 pm door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: mei 23, 2012, 08:13:33 pm »
Christelijke mensen passen geloof aan politieke mening aan.
Let op, binnen het christendom is er geen links of rechts, maar in mensen wel, ook in ons christenen.

Hieronder een citaat van het www.

Wat doe je als je politieke denkbeelden eigenlijk niet zo goed passen bij wat je geloof voorschrijft? Dan pas je je geloof aan. Dat is althans wat Amerikaanse christenen doen, laten psychologen zien.

Diepgelovige christenen in de Verenigde Staten zijn meestal erg conservatief. Ze zijn tegen abortus, voor vrij wapenbezit en willen zo min mogelijk overheidsbemoeienis, dus ook geen verplichte ziektekostenverzekering of milieuregels. Die voelen zich dus thuis bij de Republikeinse partij. Maar er zijn ook progressieve christenen, die heel anders over al deze dingen denken. Het gekke is dat beide groepen zeggen dat ze hun normen en waarden, en dus ook hun politieke meningen, baseren op dezelfde figuur: Jezus.

Denken ze dan zo verschillend over de mening van Jezus? Nou en of, blijkt uit een artikel dat deze week verschijnt in PNAS. Drie Amerikaanse psychologen hebben dat onderzocht met een simpele vragenlijst op internet. Eerst vroegen ze mensen of die zichzelf ‘liberal’ of ‘conservative’ vonden – dat is niet precies hetzelfde als ons links en rechts, maar wel bijna, dus voor het gemak ga ik die termen hanteren.

Een volgende vraag was of deze proefpersonen gelovig waren. Alleen christenen die zichzelf duidelijk in een van die twee kampen indeelden, links of rechts, telden mee voor de resultaten.

Dachten deze mensen dat Jezus, als hij nu zou hebben geleefd, in het algemeen links of rechts zou zijn, op een schaal van 1 tot 100? De linkse christenen gaven hem gemiddeld 27 punten, dus heel links, en de rechtse groep hield het op 73 punten, precies het omgekeerde dus eigenlijk. Zichzelf deelden ze iets extremer in: de linksen vonden zichzelf iets linkser dan hun versie van Jezus, en de rechtsen iets rechtser. Je ziet dus dat mensen de mening van Jezus aanpassen aan wat ze zelf vinden, maar niet zo ver dat die het helemaal met ze eens is. Maar dat is nog niet alles.

Homohuwelijk en abortus

Het wordt nog interessanter als je naar specifieke onderwerpen kijkt. Moeten rijke mensen meer belasting betalen dan arme? Hoe humaan moeten illegale immigranten behandeld worden? Wie links is, denkt dat Jezus nog iets linkser is dan hijzelf als het gaat om deze twee kwesties. Maar heb je het over het verbieden van het homohuwelijk of abortus, dan schatten deze mensen de mening van Jezus juist een stuk rechtser in dan wat ze zelf vinden.

Het grappige is dat hetzelfde opgaat voor rechtse christenen: die denken óók dat Jezus linkser denkt over belastingen en immigranten dan zijzelf, en dat hij nóg rechtser is dan zij als het gaat over het homohuwelijk en abortus. De richting waarin de mening van Jezus afwijkt van hun eigen gedachten is dus identiek.

Mensen houden er niet van als ze tegenstrijdige meningen hebben, wat in psychologenjargon ‘cognitieve dissonantie’ heet. In dit geval: het gaat wringen als je eigen mening niet helemaal klopt met wat jouw versie van Jezus ervan vindt. Dus wat doe je dan? Wat uit dit onderzoek naar voren komt, is dat mensen die hun geloof heel bepalend vinden voor hun eigen identiteit dan twee tactieken gebruiken.

Ten eerste passen ze de mening van Jezus aan, zodat die zo veel mogelijk op hun eigen ideeën lijkt. Ten tweede gaan ze sommige thema’s belangrijker vinden dan andere. De rechtse christenen vinden abortus en homohuwelijk veel belangrijker dan belastingen, zeggen ze, de linkse vinden de belastingen en de immigranten juist belangrijker. Volgens de psychologen die dit hebben onderzocht, is dat ook een manier waarmee ze zichzelf het gevoel kunnen geven dat het verschil tussen hun eigen mening en die van Jezus maar heel klein is.

Ontstaan van de termen links en rechts

In de meeste volksvertegenwoordigingen, ook in ons Nederlandse parlement, zit vooraan een voorzitter. Politici die het vaak met elkaar eens waren gingen bij elkaar zitten in de rijen banken of stoelen tegenover de voorzitter. Er waren toen nog geen officiële partijen, maar wel een soort indeling: degenen die links van de voorzitter zaten en degenen die rechts van de voorzitter zaten. In elk land hadden 'links' en 'rechts' dan ook een andere betekenis, al naar gelang wie er meestal waar ging zitten.

In Nederland zaten rechts van de voorzitter de confessionelen, dat wil zeggen de politici die het christendom heel belangrijk vonden in de politiek. Nu zou je hen christen-democraten noemen. Links zaten de kamerleden die wat minder streng vasthielden aan de bijbel als leidraad in de politiek. De indeling confessioneel-niet confessioneel bestaat nog steeds.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 08:17:15 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: mei 23, 2012, 09:29:02 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 15:50:
[...]

Inderdaad heb jij niet van deze zaken last Peter als straf omdat een voorouder iets zou hebben gedaan, ervan uitgaand dat je een ware christen bent. Dan heeft Jezus Christus dat alles gebroken voor jou.

Wat wel kan zijn is dat jijzelf weer (ten gevolgen van je opvoeding bijvoorbeeld) met bepaalde gedragingen de de deur voor demonische invloeden openzet die jou depressief maken. Dat kan van alles zijn van beelden in huis, schilderijen, maar ook van gedragingen of gedachten die je hebt. In dat geval is er voor mij geen betere geneesheer dan de HEER.

Hier kan ik dus helemaal niks mee, in het begin van de draad is al gesproken over bevrijdingspastoraat en dat soort zaken.
Nu zeg je dat ik de deur heb opengezet voor demonische invloeden? Ik zie mezelf echt niet als bezeten door demonen.
Zoals ik al aangaf is er een erfelijke factor (genetisch bepaald) en een opvoed factor. Het gedeelte van de opvoeding kan ik doorbreken door therapie te volgen en patronen te doorbreken. Voor het genetische deel kan ik alleen maar bidden of God genezing of verlichting brengt. Maar om nu ineens demonische invloeden ter sprake te brengen gaat mij echt te ver.
Wat mij betreft kan de draad op slot!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: mei 23, 2012, 09:35:52 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 mei 2012 om 21:29:
[...]

Hier kan ik dus helemaal niks mee, in het begin van de draad is al gesproken over bevrijdingspastoraat en dat soort zaken.
Nu zeg je dat ik de deur heb opengezet voor demonische invloeden? Ik zie mezelf echt niet als bezeten door demonen.
Zoals ik al aangaf is er een erfelijke factor (genetisch bepaald) en een opvoed factor. Het gedeelte van de opvoeding kan ik doorbreken door therapie te volgen en patronen te doorbreken. Voor het genetische deel kan ik alleen maar bidden of God genezing of verlichting brengt. Maar om nu ineens demonische invloeden ter sprake te brengen gaat mij echt te ver.
Wil je dan om een slotje vragen dmv het handje linksboven in het scherm?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: mei 23, 2012, 09:39:36 pm »

quote:

[...]

Met deze opmerking zijn we dan weer terug bij de TS namerlijk is hulpverlening tegenwerkend ten opzichte van Christus? NEEN!
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 09:41:28 pm door Peter68 »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: mei 23, 2012, 09:41:52 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 mei 2012 om 21:35:
[...]

Wil je dan om een slotje vragen dmv het handje linksboven in het scherm?
Bedankt voor de tip! Inmiddels gedaan

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: mei 23, 2012, 09:50:34 pm »

quote:

[...]

Bevrijdingspastoraat wekt de indruk dat er specialisten zijn binnen de kerk die dat kunnen. Er is er maar Een en Diegene is Jezus Christus, Die dat kan.

quote:

Klinkt erger dan het is, want er zijn ook christenen  die de deur openzetten voor porno, of ontrouw, twijfelend geloof enz. Als wij zelf in het vlees zwak zijn (en dat zijn we allemaal (ook ik) wel ergens, helaas) dan zetten we zelf die deur open voor demonen en sluiten daarmee de deur voor de Heilige Geest. Die respecteert onze eigen vrije keuze, (helaas).

quote:

Zoals ik al aangaf is er een erfelijke factor (genetisch bepaald) en een opvoed factor
Als jij je goed voelt bij die uitleg dan is dat jou keuze, maar ik zie het dat je hiermee kiest om in de slachtoffer-rol te blijven zitten. Meer dan voor je bidden kan ik ook niet doen, maar dat doe ik dan ook.

quote:

Het gedeelte van de opvoeding kan ik doorbreken door therapie te volgen en patronen te doorbreken. Voor het genetische deel kan ik alleen maar bidden of God genezing of verlichting brengt.
Volgens mij kan je ook gewoon voor het doorbreken van patronen uit de opvoeding bidden (hoef je de therapie niet voor te beëindigen). Ik vind het heel knap dat je dat onder ogen durft te zien.

Maar om nu ineens demonische invloeden ter sprake te brengen gaat mij echt te ver. Wat mij betreft kan de draad op slot![/quote]
Iemand is slachtoffer aan demonen, nooit schuldig !
Ik wens je het alle beste, Peter.
Ik zie dat je ook erg beïnvloedbaar bent, iemand als Riemer weet dat maar al te goed.
Je wens zal ik respecteren en er niet meer met jou op ingaan, ik zal alleen in stilte voor je blijven bidden.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 09:52:09 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: mei 23, 2012, 10:05:45 pm »

quote:

Volgens mij kan je ook gewoon voor het doorbreken van patronen uit de opvoeding bidden (hoef je de therapie niet voor te beëindigen). Ik vind het heel knap dat je dat onder ogen durft te zien.

uiteraard kan dat en dat doe ik ook

Maar om nu ineens demonische invloeden ter sprake te brengen gaat mij echt te ver. Wat mij betreft kan de draad op slot![/quote]
Iemand is slachtoffer aan demonen, nooit schuldig !
Ik wens je het alle beste, Peter.
Ik zie dat je ook erg beïnvloedbaar bent, iemand als Riemer weet dat maar al te goed.
Je wens zal ik respecteren en er niet meer met jou op ingaan, ik zal alleen in stilte voor je blijven bidden.
Eerst zeg je dat ik de deur openzet voor demonen, dus iets wat ik zelf doe en vervolgens is het niet mijn schuld en ben ik slachtoffer, dat rijm ik niet met elkaar

Mar vervolgens roepen dat ik erg beïnvloedbaar ben? Voor wie en hoe kom je daar bij. Je kent me niet eens behalve dan van een paar berichten die ik hier heb geplaatst en dan noem je Riemer een kwakzalver? Zo lust ik er nog wel een paar.

De discussie is wat mij betreft nu echt gesloten. Ik wil geen woord meer wisselen over dit onderwerp met iemand die zo weinig inlevingsvermogen heeft en niet bereid is zijn oogkleppen af te doen.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2012, 10:06:21 pm door Peter68 »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: mei 23, 2012, 10:28:11 pm »
Achter iedere boom een demoon, je zou toch denken dat dit soort bijgeloof zo lanzamerhand wel een zachte dood gestorven was maar het is kennelijk nog springlevend.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: mei 23, 2012, 10:35:47 pm »

quote:

dingo schreef op 23 mei 2012 om 22:28:
Achter iedere boom een demoon, je zou toch denken dat dit soort bijgeloof zo lanzamerhand wel een zachte dood gestorven was maar het is kennelijk nog springlevend.
Bijgeloof, het staat allemaal gewoon letterlijk in de Schrift toch? Zelfs in alle vertalingen. Of zijn de verhalen dat Jezus vele demonen uitdreef allemaal kolder dan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: mei 23, 2012, 10:41:41 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 21:50:

Opmerkingen over mijn persoon, mijn functioneren en mijn omgang met Peter mogen gemaild worden of in een aparte draad gezet worden.
Insinuaties over mijn beroep mag je daar ook kwijt.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: mei 23, 2012, 10:56:58 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 mei 2012 om 22:05:
[...]

Eerst zeg je dat ik de deur openzet voor demonen, dus iets wat ik zelf doe en vervolgens is het niet mijn schuld en ben ik slachtoffer, dat rijm ik niet met elkaar

Mijn excuus dan Peter, dat ik onduidelijk heb geformuleerd, sorry.
Zo een "deur" zet je niet (altijd) bewust open. je krijgt bijvoorbeeld een schilderij, of een beeld dat niet echt deugd, zonder dat je het weet. Of omdat je de gever niet voor zijn kop wilt stoten door het te weigeren. Het kan een oude CD in een lade zijn, die je niet eens meer weet dat je het hebt. Een boek in je boekenkast, ooit gekocht o gekregen enz. Of dat je toch bijna onbewust de secretaresse of de buurvrouw wel erg sexy vind en naar haar verlangt, ook al is ze getrouwd. Dan ontstaan er misschien gedachten die je al dan niet bewust, vaak onbewust toelaat, waardoor ze bijvoorbeeld zo via je gedachten binnen komen, zonder dat het jou keuze bewust is. Maar daardoor zal de Heilige Geest uit respect voor jou een stapje terugdoen.

Citaat
Maar vervolgens roepen dat ik erg beïnvloedbaar ben? Voor wie en hoe kom je daar bij. Je kent me niet eens behalve dan van een paar berichten die ik hier heb geplaatst en dan noem je Riemer een kwakzalver? Zo lust ik er nog wel een paar.
Citaat

Hoe je reageerde op Riemer, Riemer zegt je moet hier op het knopje drukken Peter, en Peter drukt vervolgens op het knopje zoals Riemer dat zegt. Daar doelde ik op.

quote:

De discussie is wat mij betreft nu echt gesloten. Ik wil geen woord meer wisselen over dit onderwerp met iemand die zo weinig inlevingsvermogen heeft en niet bereid is zijn oogkleppen af te doen.
Zoals je wilt Peter, had je beter niet deze vragen kunnen stellen, want nu krijg je toch weer een antwoord van mij.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: mei 23, 2012, 11:23:04 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 22:35:
[...]

Bijgeloof, het staat allemaal gewoon letterlijk in de Schrift toch? Zelfs in alle vertalingen. Of zijn de verhalen dat Jezus vele demonen uitdreef allemaal kolder dan?
Afgezien of alles wat in de bijbel demonen genoemd wordt ook daadwerkelijk demonen waren, heeft Jezus inderdaad demonen uitgedreven. Die waren daar ook niet toevallig: waar Jezus was kwamen ook demonen naar toe. Maar dat rechtvaardigt nog niet het magisch denken wat jij doet. De bijbel noemt afgoden niet voor niets stomme beelden. Dode materialen als beelden of schilderijen bevatten geen demonen, kunnen dat ook niet bevatten. Het is net zo onchristellijk als het geloof dat verschillende soorten half-edelstenen positieve of negatieve invloed op je welzijn kunnen hebben. Of sterrenbeelden etc. Door dat soort denkbeelden aan te hangen geef je demonen juist ruimte om jouw wereld binnen te dringen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: mei 23, 2012, 11:25:13 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 22:56:
Maar daardoor zal de Heilige Geest uit respect voor jou een stapje terugdoen.
De Heilige Geest, onderdeel van de drie-eenheid die voor de mens gaat wijken uit respect?!?
Ik begin toch meer en meer aan je te twijfelen.
Waar haal je deze mening vandaan?

quote:

Hoe je reageerde op Riemer, Riemer zegt je moet hier op het knopje drukken Peter, en Peter drukt vervolgens op het knopje zoals Riemer dat zegt. Daar doelde ik op.

1) ik ken Peter sinds pakweg 1980 of zo.
2) ik wees op de manier waarop je de mods kunt bereiken.
3) ik had hem natuurlijk ook een mail kunnen sturen etc. maar zo achterbaks ben ik niet.
4) tot op heden stapel je de verwijten in mijn richting op zonder dat je daar ook maar enige feiten onder kunt leggen. Dat noemen we ook wel "vals getuigen" en is een kenmerk van bepaalde mensen. Ik zal de laatste zijn om je daar in te verwijten maar je uitingen hier wijzen wel in die richting. Mogelijk iets waar je over na kunt denken.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: mei 24, 2012, 12:05:52 am »

quote:

dingo schreef op 23 mei 2012 om 23:23:
[...]
Afgezien of alles wat in de bijbel demonen genoemd wordt ook daadwerkelijk demonen waren, heeft Jezus inderdaad demonen uitgedreven. Die waren daar ook niet toevallig: waar Jezus was kwamen ook demonen naar toe. Maar dat rechtvaardigt nog niet het magisch denken wat jij doet. De bijbel noemt afgoden niet voor niets stomme beelden. Dode materialen als beelden of schilderijen bevatten geen demonen, kunnen dat ook niet bevatten.

De reden dat de Schrift hier ernstig voor waarschuwt is juist dat er wel demonische krachten in komen die misbruik maken van het valse vertrouwen van de mensen daarop. Alle demonen kunnen een beetje afgoden spelen.

quote:

Het is net zo onchristellijk als het geloof dat verschillende soorten half-edelstenen positieve of negatieve invloed op je welzijn kunnen hebben.

JHWH heeft deze edelstenen laten gebruiken in Zijn tempel, kijk maar naar, velen zijn benoemd.

Het is niet onchristelijk te geloven dat verschillende soorten half-edelstenen positieve of negatieve invloed op je welzijn kunnen hebben. Het is onchristelijk om hierop te vertrouwen, omdat we als kinderen van GOD en volgelingen van Jezus op Hem alleen moeten vertrouwen. Want dergelijke stenen hebben energieën, dat valt niet te ontkennen. Maar als Zijn kinderen moeten we daarop niet vertrouwen maar op Hem alleen !

Immers alles in onze aarde wereld is nep. Alles is niet meer dan energie, ronddraaiende elektronen om moleculen in atomen. Ons zicht, gehoor, gevoel, al onze waarnemingen zijn puur op energie gebaseerd binnen door JHWH afgebakende grenzen. Als de atomen zouden gaan stilstaan, dan was er ineens niets aards meer.

Wat dat betreft zie ik dus niet het verschil tussen de edelstenen met hun energie en de medicijnen met chemie, met beiden vertrouwen we niet op de HEER en wel op andere zaken.

Zeggen dat de medicijnen er dankzij GOD zijn gekomen?
oké
Dan kunnen de edelstenen ook, deze natuurproducten heeft JHWH Zelf geschapen.

Er is wat dat betreft gen verschil.
Het gaat er niet om wat we gebruiken, maar DAT we op iets anders vertrouwen dan de HEER.

quote:

Of sterrenbeelden etc. Door dat soort denkbeelden aan te hangen geef je demonen juist ruimte om jouw wereld binnen te dringen.

Uiteraard dit wel, als ook glaasje draaien.
Maar zo heeft de HEER het wel geschapen, met alle planeten en hun invloeden op ons als mensen. Het is waarheid ! Maar we moeten op de HEER vertrouwen en niet de toekomst trachten te zien in de planeten.

Daarom moet de mens ook niet proberen dingen te bedenken om meteorieten die op aarde zouden kunnen vallen, zelf te voorkomen. We moeten als christenen gewoon vertrouwen op de HEER en ons neerleggen bij Zijn Wil. Uw Wil geschiedde, niet de onze.

Laat ik duidelijk maken dat alles wat hier zo geschreven wordt door mij, ook ik niet waar kan maken. Maar ik geef alleen aan hoe het volgens de Schrift zou moeten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: mei 24, 2012, 12:42:51 am »

quote:

itsmetoo schreef op 24 mei 2012 om 00:05:
[...]

De reden dat de Schrift hier ernstig voor waarschuwt is juist dat er wel demonische krachten in komen die misbruik maken van het valse vertrouwen van de mensen daarop. Alle demonen kunnen een beetje afgoden spelen.
Grappig dat je dat zegt want de dode materie lezen we niet in het NT, het is OT wetgeving en derhalve vergaan met de opstanding.

quote:

[...]

JHWH heeft deze edelstenen laten gebruiken in Zijn tempel, kijk maar naar, velen zijn benoemd.
Maar niet omdat ze geneeskracht hadden. Althans: dat lezen we nergens.

quote:

Het is niet onchristelijk te geloven dat verschillende soorten half-edelstenen positieve of negatieve invloed op je welzijn kunnen hebben. Het is onchristelijk om hierop te vertrouwen, omdat we als kinderen van GOD en volgelingen van Jezus op Hem alleen moeten vertrouwen. Want dergelijke stenen hebben energieën, dat valt niet te ontkennen. Maar als Zijn kinderen moeten we daarop niet vertrouwen maar op Hem alleen !
Bijzonder: er is nooit bewezen dat dergelijke stenen ook maar een drup aan energie uitstralen en iets toevoegen aan het welzijn van de mens.
Een betontegel op je hoofd bij hoofdpijn werkt ook als je daar in gelooft.

quote:

Immers alles in onze aarde wereld is nep. Alles is niet meer dan energie, ronddraaiende elektronen om moleculen in atomen. Ons zicht, gehoor, gevoel, al onze waarnemingen zijn puur op energie gebaseerd binnen door JHWH afgebakende grenzen. Als de atomen zouden gaan stilstaan, dan was er ineens niets aards meer.
Ik twijfel daarin. God bestuurt namelijk en atomen hebben geen vrije wil.

quote:

Wat dat betreft zie ik dus niet het verschil tussen de edelstenen met hun energie en de medicijnen met chemie, met beiden vertrouwen we niet op de HEER en wel op andere zaken.
Maar de edelsteen is wel in de schepping gelegd (ontstaan onder druk van miljoenen jaren) en de paracetamol niet?

quote:

Zeggen dat de medicijnen er dankzij GOD zijn gekomen?
oké
Dan kunnen de edelstenen ook, deze natuurproducten heeft JHWH Zelf geschapen.
Dat weet je dus niet. Er is niet bekend of Jaspis bij de schepping er al was, dat is een aanname.

quote:

Laat ik duidelijk maken dat alles wat hier zo geschreven wordt door mij, ook ik niet waar kan maken. Maar ik geef alleen aan hoe het volgens de Schrift zou moeten.
Ik twijfel niet aan je tekorten  :Y)
Maar ik twijfel wel aan je omgang met de Bijbel hierin  O-)
Je spreekt jezelf namelijk tegen maar dat wist je al lang dat dat mijn mening is.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: mei 24, 2012, 11:18:01 pm »
JHWH heerst over alles en dus ook over atomen, moleculen, elektronen. Dat is namelijk de wijze waarmee de HEER alles geschapen heeft, 6.000 a 10.000 jaar geleden, niet miljoenen, daarover spreekt de Schrift niet.

Alle natuurproducten op aarde (niet door de mens gemaakt), zijn door JHWH geschapen.

Een teken van niet schijn-vroom zijn en niet schijnheilig zijn is eerlijk te zwakheden en fouten toegeven en alle Eer aan Christus geven voor wat je wel goed doet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: mei 24, 2012, 11:28:38 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 24 mei 2012 om 23:18:
JHWH heerst over alles en dus ook over atomen, moleculen, elektronen
Mee eens.

quote:

. Dat is namelijk de wijze waarmee de HEER alles geschapen heeft, 6.000 a 10.000 jaar geleden, niet miljoenen, daarover spreekt de Schrift niet.
Ook niet over de getallen die jij noemt dus we weten het niet. Beide zijn mogelijk.

quote:

Alle natuurproducten op aarde (niet door de mens gemaakt), zijn door JHWH geschapen.
Nee, alles wat op aarde is, is in de schepping gelegd. Ook jouw laptop of pc.

quote:

Een teken van niet schijn-vroom zijn en niet schijnheilig zijn is eerlijk te zwakheden en fouten toegeven en alle Eer aan Christus geven voor wat je wel goed doet.
Als dat je mening is dan heb je nogal wat te corrigeren in mijn richting. Sterkte daarbij!
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 12:21:04 am door Riemer Lap »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: mei 25, 2012, 12:43:28 am »

quote:

Even in het kader van het topic, er zijn ook mensen die een positieve of negatieve invloed op je welzijn kunnen hebben, bijvoorbeeld mensen die paranormaal begaafd zijn. Er zijn ook christenen die dit zijn en daarmee andere mensen helpen. De meningen lopen hierover nogal uiteen onder christenen. Wellicht is het een apart topic waard maar ik stel hier dan maar de vraag. Is het onchristelijk om dit te geloven en kun je daar dan ook gebruik van maken?
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 12:44:10 am door Peter68 »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: mei 25, 2012, 12:50:44 am »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 00:43:
[...]

Even in het kader van het topic, er zijn ook mensen die een positieve of negatieve invloed op je welzijn kunnen hebben, bijvoorbeeld mensen die paranormaal begaafd zijn. Er zijn ook christenen die dit zijn en daarmee andere mensen helpen. De meningen lopen hierover nogal uiteen onder christenen. Wellicht is het een apart topic waard maar ik stel hier dan maar de vraag. Is het onchristelijk om dit te geloven en kun je daar dan ook gebruik van maken?

Mijn bedoeling was dit peter:
Het weten dat de stenen krachten hebben is niets mis mee, het als weten dat astrologie echt waar is (de Schrift spreekt er ook over), maar we moeten daar als volgelingen van Jezus Christus niet op vertrouwen, we moeten alleen op JHWH/Jezus vertrouwen. De zonde is dus niet het weten van deze zaken, maar erop vertrouwen. Christenen zouden niet de wereld maar de HEER alleen moeten vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 01:03:00 am door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: mei 25, 2012, 12:52:48 am »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 00:43:
[...]

Tipje: een aparte draad :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: mei 25, 2012, 12:53:53 am »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 00:50:
[...]

Het weten dat de stenen krachten hebben is niets mis mee, het als weten dat astrologie echt waar is (de Schrift spreekt er ook over), maar we moeten daar als volgelingen van Jezus Christus niet op vertrouwen, we moeten alleen op JHWH/Jezus vertrouwen. De zonder is dus niet het weten van deze zaken, maar erop vertrouwen. Christenen zouden niet de wereld maar de HEER alleen moeten vertrouwen.
Jezus wordt ook de heelmeester genoemd en heelmeesters (hulpverleners!) mogen we niet vertrouwen van jou.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: mei 25, 2012, 12:54:30 am »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 00:50:
[...]

Het weten dat de stenen krachten hebben is niets mis mee, het als weten dat astrologie echt waar is (de Schrift spreekt er ook over), maar we moeten daar als volgelingen van Jezus Christus niet op vertrouwen, we moeten alleen op JHWH/Jezus vertrouwen. De zonder is dus niet het weten van deze zaken, maar erop vertrouwen. Christenen zouden niet de wereld maar de HEER alleen moeten vertrouwen.
Helder, maar de vraag was: kun je er dan gebruik van maken. Om het even of het edelstenen, IPhones, paranormaal begaafden, hulpverleners etc. zijn

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: mei 25, 2012, 01:06:45 am »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 00:54:
[...]
Helder, maar de vraag was: kun je er dan gebruik van maken. Om het even of het edelstenen, IPhones, paranormaal begaafden, hulpverleners etc. zijn
maar we moeten daar als volgelingen van Jezus Christus niet op vertrouwen, we moeten alleen op JHWH/Jezus vertrouwen. De zonde is dus niet het weten van deze zaken, maar op andere zaken vertrouwen dan de HEER.. Christenen zouden niet de wereld maar de HEER alleen moeten vertrouwen.

Dus stenen, astrologie en ook medicijnen moeten christenen niet op vertrouwen, we zouden alleen op de HEER moeten vertrouwen.

Wanneer iemand zijn heil zoekt bij medicijnen voor genezing, dan is dat net zo zondig als heil zoeken in stenen. In beide gevallen zoekt de Christen het dan niet (eerst) bij de HEER maar bij aardse zaken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: mei 25, 2012, 01:10:48 am »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 01:06:
[...]

maar we moeten daar als volgelingen van Jezus Christus niet op vertrouwen, we moeten alleen op JHWH/Jezus vertrouwen. De zonde is dus niet het weten van deze zaken, maar op andere zaken vertrouwen dan de HEER.. Christenen zouden niet de wereld maar de HEER alleen moeten vertrouwen.

Dus stenen, astrologie en ook medicijnen moeten christenen niet op vertrouwen, we zouden alleen op de HEER moeten vertrouwen.

Wanneer iemand zijn heil zoekt bij medicijnen voor genezing, dan is dat net zo zondig als heil zoeken in stenen. In beide gevallen zoekt de Christen het dan niet (eerst) bij de HEER maar bij aardse zaken.

Waarom zouden we dan wél moeten vertrouwen op wat jij de "schudbijbel" noemt?
Nadrukkelijk een menselijke uitvinding, niet geschapen, niet natuurlijk, selectief inelkaar gezet en voorbehouden aan hen die een Apple telefoon of tablet kunnen betalen.
(Daarin is jouw god wel selectief trouwens, geen apps voor Microsoft users....)

Jij doet kennelijk ook niets met de opdracht in het diaconaat?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: mei 25, 2012, 01:27:45 am »
Vertrouwen op medicijnen of stenen, kralen, glazen bollen etc, is een alternatief op het vertrouwen in de HEER. Men wantrouwt hiermee de HEER door deze alternatieven te wenden ipv de HEER.

Een schud-bijbel is geen alternatief maar JUIST in vol vertrouwen naar de HEER. en Zijn Wil. Alleen de weg naar de HEER is vastgelegd, namelijk met gebed, hoe, waar, wanneer en waarmee de HEER ons van antwoorden voorziet is aan Hem.

Mozes zei immers ook niet tegen de Braamstruik dat hij niet geloofde in brandende braamstruiken die niet verbrandden. Vele christenen van nu zouden onmiddellijk schreeuwen dat het satanisch is als iets brandt maar niet verbrand.

Dezelfde redenen waarom de Joodse leiders destijds Christus hebben gekruisigd, uit ongeloof wantrouwen en doctrine.

Daarbij roep ik niemand op om te vertrouwen op de schud-bijbel, ik deel alleen maar mijn ervaringen. Maar wie zijn orden toestopt en zijn ogen sluit zal ook nooit iets horen of zien.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 01:29:30 am door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: mei 25, 2012, 08:43:18 am »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 01:06:
[...]

De vraag was of we het mogen gebruiken, niet of we er op moeten vertrouwen!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: mei 25, 2012, 09:04:51 am »

quote:

Waarom mag je dan wel vol vertrouwen op de Heer een bijbel schudden tot er een tekst uit rolt, vol vertrouwen een hap gras nemen tegen buikpijen en waarom mag je niet vol vertrouwen op de Heer naar een hulpverlener gaan?
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 09:11:20 am door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: mei 25, 2012, 12:48:21 pm »
Door het gebruik van de schud-bijbel vertrouw ik op de HEER, niet op de schud-bijbel of de iphone. Het is de keuze van de HEER om die soms te gebruiken als communicatie middel naar mij, niet de mijne. Wie ben ik om dat af te wijzen?

Iemand die zich vervoegd tot een hulpverlener vertrouwd niet (geheel) op de HEER, maar op de hulpverlening. Want als het vertrouwen op de HEER 100% was en ook het feit dat Zijn Wil geschiedde en niet onze wens, dan zou ene hulpverlener niet gezocht (hoeven) worden.

Als iemand mij beloofd op te pikken om ergens heen te brengen met de auto, maar ik stap toch al vast op de fiets naar mijn bestemming voor het geval dat ik niet wordt opgepikt en te laat kom, dan heb ik dus onvoldoende vertrouwen in de belofte van degene die me zou oppikken.

Uiteraard kan dan later worden gesteld, dat ik in vertrouwen op het beloofde oppikken toch ook alvast de fiets heb genomen, maar dat is dan voor mij een zwak excuus.
Je stapt pas op de fiets als degene die je zou oppikken je laat weten zijn belofte niet te kunnen of willen nakomen.

Zelf zover wil ik vertrouwen in de HEER !
Als ik ergens moet zijn voor een nieuw project binnen te halen en ik kom in de file, of er gebeurd om het even wat, waardoor ik de afspraak zou missen, dan zie ik dat als de hand van de HEER, die andere plannen met mij heeft. Ik zie dat dan als een deur die Hij sluit voor mij. Mijn lot ligt in Zijn Handen, ik ben immers van Hem en Hij is niet van mij.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: mei 25, 2012, 01:09:14 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 12:48:

Iemand die zich vervoegd tot een hulpverlener vertrouwd niet (geheel) op de HEER, maar op de hulpverlening. Want als het vertrouwen op de HEER 100% was en ook het feit dat Zijn Wil geschiedde en niet onze wens, dan zou ene hulpverlener niet gezocht (hoeven) worden.
Het is geen antwoord op de vraag.  Wederom draai je er omheen.

quote:

Als iemand mij beloofd op te pikken om ergens heen te brengen met de auto, maar ik stap toch al vast op de fiets naar mijn bestemming voor het geval dat ik niet wordt opgepikt en te laat kom, dan heb ik dus onvoldoende vertrouwen in de belofte van degene die me zou oppikken.

Uiteraard kan dan later worden gesteld, dat ik in vertrouwen op het beloofde oppikken toch ook alvast de fiets heb genomen, maar dat is dan voor mij een zwak excuus.
Je stapt pas op de fiets als degene die je zou oppikken je laat weten zijn belofte niet te kunnen of willen nakomen.
Je wilt toch niet beweren dat je de genade van God gaat vergelijken met een fiets? De Bijbel vergelijken met een tv of radio mocht immers niet?
Waarom deze dan wel?

quote:

Zelf zover wil ik vertrouwen in de HEER !
Als ik ergens moet zijn voor een nieuw project binnen te halen en ik kom in de file, of er gebeurd om het even wat, waardoor ik de afspraak zou missen, dan zie ik dat als de hand van de HEER, die andere plannen met mij heeft. Ik zie dat dan als een deur die Hij sluit voor mij. Mijn lot ligt in Zijn Handen, ik ben immers van Hem en Hij is niet van mij.

Je legt dus de verantwoordelijkheid volledig buiten jezelf.
Als jij in de file komt zou ook heel goed kunnen komen omdat je te laat bent vertrokken, omdat je de verkeerde route nam of omdat je domweg de navigatie niet wilde gebruiken.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: mei 25, 2012, 01:09:56 pm »
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Iets gebruiken is wat anders dan er op vertrouwen.

Bovendien is je redenatie erg krom: je zegt dat je door het gebruik van de schudbijbel vertrouwt op de Heer, niet op je Iphone. Ik kan dan toch ook door het gebruik van hulpverlening vertrouwen op Hem en niet op de hulpverlener. Het is de keuze van de Heer om die soms te gebruiken als (genees)middel en niet de mijne wie ben ik om dat af te wijzen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: mei 25, 2012, 01:14:35 pm »
Het is nog veel schokkender maar dat lees je in Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: mei 25, 2012, 01:22:46 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 13:09:
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Iets gebruiken is wat anders dan er op vertrouwen.

Bovendien is je redenatie erg krom: je zegt dat je door het gebruik van de schudbijbel vertrouwt op de Heer, niet op je Iphone. Ik kan dan toch ook door het gebruik van hulpverlening vertrouwen op Hem en niet op de hulpverlener. Het is de keuze van de Heer om die soms te gebruiken als (genees)middel en niet de mijne wie ben ik om dat af te wijzen.
Bovendien vindt ik het nogal aanmatigend om mensen die hulpverlening gebruiken te betichten van het feit dat ze niet vertrouwen op de Heer en in het geval van je Iphone staat dat vertrouwen ineens niet ter discussie?