Auteur Topic: Geen hulpverlening nodig?  (gelezen 26984 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Geen hulpverlening nodig?
« Reactie #350 Gepost op: mei 27, 2012, 03:46:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 mei 2012 om 14:11:
Nog één poging hoor :)

Je kan op twee manieren precenteren wat je beweerd:
1 "waarom geef je niet gewoon van jezelf toe dat je niet geloofd wat daar staat en liever je eigen koers vaart?"
2 "zoals ik het lees kan je met alles naar de oudste toe en laten bidden om genezing."

Ik geloof dat je met de tweede benadering een deur opend en met de eerste benadering een deur dicht smijt en nog wel keihard tegen iemands neus aan mept ook. Ik zag je die eerste benadering gebruiken.

Ik weet dat ik erg direct kan zijn, dat klopt, wel eerlijk maar recht voor zijn raap. Ik begrijp wat je bedoeld.

quote:

Echter gaat het probleem veel dieper Itsmetoo. In het begin stelden de apostelen op aanraden van de Heilige Geest de oudsten aan en die oudsten stelden ook op aanraden van de Heilige Geest hun oudsten aan. Echter kwam het vrij snel voor dat er mensen zichzelf aan gingen raden om de oudste te worden. Zelfs in evangelische kringen worden er te veel mensen uit zichzelf oudste, zonder dat de Heilige Geest daar over geraadpleegd werd. Zo kon de welvaardsevangelie makkelijk om zich heen grijpen. Wie zegt dan dat de oudste waar je naar toe wil, wel te vertrouwen is?

Oudsten hoeft niet zover een functie te zijn.
In de evangelische kringen werpen mensen zichzelf op als profeet, voorganger, oudste, etc. Vermoedelijk overtuigd dat GOD hen daarvoor roept, waar het zelfs twijfelachtig is. Een profeet die niet profeteert wat GOD hem ingeeft, valst zo door de mand immers, want het zal niet geschieden.

Een oudste is wat moeilijker te oordelen.
Zelf zou ik in gebed vragen aan de HEER om te tonen bij wie ik in de kerk zou kunnen zijn om mee te bidden. Ander zou ik gewoon iemand uitliezen waarvan ik meen te zien dat ie wandelt in de HEER. Of ze deze persoon nu wel of geen "functie" binnen de kerk hebben gegeven, doet niet ter zake.

Het enige wat degene "moet kunnen" die voor je mee bidt is oprecht geloof hebben in de HEER en Zijn Beloften van de Schrift. Het komt immers van de HEER alleen, toch?

Wat wel goed gaat in evangelische kringen zijn de huisgroepen, die vaak door de weeks samenkomen om te studeren in de Schrift en te bidden voor elkaar en anderen. Dergelijke samenkomsten zijn ideaal voor voorbede bij hulp.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: mei 27, 2012, 03:50:44 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 15:21:
[...]

-1. Over oordelen gesproken?
-2. je oordeelt dat ik deze gebruikte verzen met de schud-bijbel krijg, nee hoor, niets is minder waar, die ken ik gewoon. Alleen die ene over twist was van de schud-bijbel afkomstig, (en dat ook zo gemeld) de anderen weet ik te staan.

Ik heb sinds die vers over twist ook geen "drang" gevoeld om te schudden, dus ook gen teksten meer gehad. Ik heb ook nergens aangegeven dat ik dagelijks vele teksten krijg. Soms 2 per dag, maar ook weken niets.

Kortom je bent nu zelf aan het oordelen en ook nog met verkeerde uitgangspunten.
Wie zegt dat ik niet gewoon de bijbel lees? Als je het dan weten wilt?
's avonds na het eten van a tot z een hoofdstuk en s'avonds voor het slapen een willekeurig stuk. Teksten die bruikbaar (kunnen) zijn of mij raken sla ik op.

Dus jou oordeel is geheel buiten de perken, helaas.
Maar als je jezelf zo aangesproken voelt als dat je nu ton Dingo,dan zou ik alles nog eens goed overdenken.
Ik oordeel helemaal niet, ik spreek de schrift na. Kijk maar wat ik zeg heb ik netjes onderbouwd met schriftplaatsen. Weliswaar in de NBV maar in de SV staat het niet anders hoor.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: mei 27, 2012, 03:54:54 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 15:50:
[...]

Ik oordeel helemaal niet, ik spreek de schrift na. Kijk maar wat ik zeg heb ik netjes onderbouwd met schriftplaatsen. Weliswaar in de NBV maar in de SV staat het niet anders hoor.

Wat je wilt Dingo, aan wellus - nietus spelletjes heb ik geen zin.

Feit is dat je een tekst gebruikt die niet de lading dekt, omdat jij je eigen waarheid hebt gemaakt in je hoofd, dat ik:
- Alle teksten die ik hier gebruik met de schud-bijbel schud, terwijl ik duidelijk heb aangegeven de keer dat ik het daarvan gebruikte.
- Alleen mar de schud-bijbel gebruik en niet gewoon in de Schrift lees

Daarin oordeel je, je trekt een verkeerde conclusie en past vervolgens een vers toe welke niet ter zake is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: mei 27, 2012, 04:03:42 pm »
Maar goed, ik hoop dat je door deze confrontatie ziet hoe je het beste anderen kunt benaderen? Immers reageerde je ongeveer net zo scherp als Dingo tegen jou met je opmerking over "ongeloof" van Bijbelteksten. Jij suggereert het ongeloof bij de ander en hij luiheid bij jou. Dat is nu net wat de duivel graag wil, dat christenen elkaar op de staart trappen en elkaar op de zwakste plekken trappen. Oer-Nederlands trouwens ook om elkaar in de zeik te zetten. We behoren immers met de russen en de Israëliërs tot de drie botste landen ter wereld. Andere mensen kwetsen en beledigen zit in onze genen. Het is onze calvinistische hardheid. Het koud omgaan met anderen en elkaar totaal niet de ruimte gunnen en behoorlijk achterdochtig van aard, omdat we immers geloven dat ieder mens slecht is van nature en niet in staat zijn tot enig goeds. Vandaar ook die koude behandeling. Je moet immers geen parels voor de zwijnen gooien, niet?
Waarom zou je immers een ander serieus nemen? Hij is toch een zondaar en mist het Licht op het pad. Ja, hij mag dan wel in de genade van Jezus leven, maar hij moet nog een hoop leren hoor!
Dit is zelfs volgens onderzoeken typisch protestants Nederlands. Katholieken en humanisten blijken socialer van insteek te zijn, dan de protestanten vanwege dit doemdenken.

Gun elkaar toch de ruimte en beoordeel elkaar niet! Laat ieder zelf Gods woord ontdekken en dring het elkaar niet op!
Het getuigt juist van geloof als je de waarheid door God laat brengen en juist van gebrek aan vertrouwen op Hem als je het een ander door de strot wilt drukken.
Woorden als "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" gaat volgens mij dan vaak ook uit van hoofdzakelijk je eigen kracht en te weinig van vertrouwen op Gods openbaringen. Vaak denken we God te moeten helpen, maar je kunt God niet helpen. Je bent een instrument in Zijn handen. Laat een ander dan ook in de waarde als instrument in Gods handen.

Als God de tijd rijp acht voor genezingen, dan komen er wel genezingen. In China was de tijd ervoor rijp in de jaren 80. Als God met de ander een andere weg bewandeld, dan kan je als christen die op zijn eigen troon zit te preken God ook wel eens naar voor de voeten lopen. Vooral als het gaat vanuit de oer-Hollandse botte achterdochtigheid, waarmee we de wereld tegemoet treden. Niet voor niets dat we de meest verzuilde land van de wereld zijn.

Goed, wat betreft de schud-Bijbel: daarmee hielp God mij dat Itsmetoo er over begon. Dat is echter persoonlijk en laat ik voor me zelf.

Het heeft met mijn eigen geloof te maken, die was tanende door wat tegenslagen.
Ik had even behoefte aan voorbeelden van broeders om me te bemoedigen en die heb ik hier in gekregen.

Al dat gehak op elkaar zie ik echt als enorme stoorzenders in het geheel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: mei 27, 2012, 04:05:54 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 15:54:
[...]

Wat je wilt Dingo, aan wellus - nietus spelletjes heb ik geen zin.

Feit is dat je een tekst gebruikt die niet de lading dekt, omdat jij je eigen waarheid hebt gemaakt in je hoofd, dat ik:
- Alle teksten die ik hier gebruik met de schud-bijbel schud, terwijl ik duidelijk heb aangegeven de keer dat ik het daarvan gebruikte.
- Alleen mar de schud-bijbel gebruik en niet gewoon in de Schrift lees

Daarin oordeel je, je trekt een verkeerde conclusie en past vervolgens een vers toe welke niet ter zake is.
Fijn dat je het zo goed weet te analyseren maar ik heb niet beweerd dat je alleen de schudbijbel gebruikt. Ik heb gezegd dat je de schudbijbel als hulpverlener niet moet gebruiken maar zelf de bijbel moet lezen. En dat het gebruiken van een schudbijbel een teken van luiheid is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: mei 27, 2012, 04:10:53 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 15:50:
[...]

Jullie bestrijden elkaar met de zelfde middelen.  Laat maar rusten, dan ben je het morgen weer vergeten  :)
Het zijn immers maar domme letters op een beeldscherm  :O
Geniet maar van het mooie zonovergoten lente!
http://www.prograss.nl/upload/image/lente(1).jpg
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 04:11:57 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: mei 27, 2012, 04:13:15 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 16:05:
[...]

Fijn dat je het zo goed weet te analyseren maar ik heb niet beweerd dat je alleen de schudbijbel gebruikt. Ik heb gezegd dat je de schudbijbel als hulpverlener niet moet gebruiken maar zelf de bijbel moet lezen. En dat het gebruiken van een schudbijbel een teken van luiheid is.
Dat klopt dus niet, want het is een extra handeling, buiten het lezen van de Schrift na het eten en voor het slapen. je hebt je eigen verhaal ervan gemaakt, die niet klopt. En daarop gebaseerd heb je een bijbelvers toegepast welke de lading lijkt te dekken vanuit jou verkeerde vooroordeel, maar niet de lading dekt op basis van de Waarheid.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: mei 27, 2012, 04:14:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 mei 2012 om 16:10:
[...]
Jullie bestrijden elkaar met de zelfde middelen.  Laat maar rusten, dan ben je het morgen weer vergeten  :)
Het zijn immers maar domme letters op een beeldscherm  :O
Geniet maar van het mooie zonovergoten lente!
[afbeelding]
Maar ik zit ook lekker buiten de hele tijd, online zijn is toch anno 2012 niet meer tijd of plaatsgebonden? :*)
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 04:14:26 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: mei 27, 2012, 04:16:42 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 16:05:
[...]

Dat is dan je oordeel en niet de zijne. Bij hem werkt het en er zijn er een paar meer (ik ook) hier die dergelijke momenten in onze levens ervaren hebben.
Neem iets als mijn belijdenistekst. Die kreeg ik van de dominee. Ik begreep er eerst geen bal van, maar later had ik er veel aan. Teksten op christelijke kalenders zijn net zo iets. Het kan je soms helpen. Maar God helpt mensen op verschillende manieren, omdat geen mens het zelfde is. Onderschat zijn mogelijkheden niet. De Friezen zijn katholiek geworden na het werpen van een lot toen ze begonnen te twijfelen over de moord op de katholieke zendeling met een bijl bij Dokkem en de wijzen uit het oorsten vonden aan de hand van astrologie de baby in een voederbak die hun Redder is gebleken.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 04:17:47 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: mei 27, 2012, 04:20:06 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 16:14:
[...]

Maar ik zit ook lekker buiten de hele tijd, online zijn is toch anno 2012 niet meer tijd of plaatsgebonden? :*)

Nou, ik zit binnen en ga er nu maar eens op uit. Als ik jullie was liet ik dit rusten.
Laat dit aan God over. Hij neemt de tijd er wel voor. Wel, geniet ze!  (H)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #360 Gepost op: mei 27, 2012, 04:32:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 mei 2012 om 16:03:
We behoren immers met de russen en de Israëliërs tot de drie botste landen ter wereld. Andere mensen kwetsen en beledigen zit in onze genen.

Dit wist ik niet,  :)
Andere Oost-Europeanen kunnen er volgens mij ook wel wat van, maar toch een grappig feit.

quote:

Waarom zou je immers een ander serieus nemen? Hij is toch een zondaar en mist het Licht op het pad. Ja, hij mag dan wel in de genade van Jezus leven, maar hij moet nog een hoop leren hoor!

Volgens mij geef ik steeds ruiterlijk toe aan het feit dat ik hard, lomp, recht door zee, en zondig ben.

Ik gaf zelfs aan dat ik voor mijzelf nog moest zien in hoever ik datgene uit de Schrift waar ik op wijs, zelf kan waarmaken als de nood aan de man is. Hoe nederig kan je zijn?

quote:

Gun elkaar toch de ruimte en beoordeel elkaar niet! Laat ieder zelf Gods woord ontdekken en dring het elkaar niet op!
Daarom schrijf ik toch ook vaak mijn mening in vetgedrukt. Mijns inziens.
Kijk, ik lees ook met ontzag veel van de inbrengen van small brother, zeer accuraat en politiek uiterst correct. Maar het is nu zo dat de een muziek maakt op de harp en de ander op een drumstel rost. Ook bij kinderen van GOD. Zolang de gespeelde muziek maar niet vals is, toch?

quote:

Het getuigt juist van geloof als je de waarheid door God laat brengen en juist van gebrek aan vertrouwen op Hem als je het een ander door de strot wilt drukken. Woorden als "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" gaat volgens mij dan vaak ook uit van hoofdzakelijk je eigen kracht en te weinig van vertrouwen op Gods openbaringen.

Nee juist de Schrift, via de Schrift werkt GOD. Dus onverbloemd wijzen op de Schrift is niet vertrouwen op eigen kracht, maar juist op de kracht van de HEER, als men de ogen opent.  

quote:

Vaak denken we God te moeten helpen, maar je kunt God niet helpen. Je bent een instrument in Zijn handen. Laat een ander dan ook in de waarde als instrument in Gods handen.

Zoals met gezondheidszorg ook het geval is, klopt dus.

quote:

Goed, wat betreft de schud-Bijbel: daarmee hielp God mij dat Itsmetoo er over begon. Dat is echter persoonlijk en laat ik voor me zelf.
Dat was ook mijn aanleiding inderdaad om er over te beginnen, niet om te roemen (want ik heb niets om te roemen).

quote:

Het heeft met mijn eigen geloof te maken, die was tanende door wat tegenslagen. Ik had even behoefte aan voorbeelden van broeders om me te bemoedigen en die heb ik hier in gekregen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #361 Gepost op: mei 27, 2012, 04:32:31 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 16:13:
[...]

Dat klopt dus niet, want het is een extra handeling, buiten het lezen van de Schrift na het eten en voor het slapen. je hebt je eigen verhaal ervan gemaakt, die niet klopt. En daarop gebaseerd heb je een bijbelvers toegepast welke de lading lijkt te dekken vanuit jou verkeerde vooroordeel, maar niet de lading dekt op basis van de Waarheid.
Nee hoor ik heb je alleen even na gedaan over hoe je overkomt met je verwijten naar anderen die gebruik van hulpverlening maken. Als je voor schudbijbel hulpverlening en voor luiheid gebrek aan geloof invult krijg je precies de redeneertrant waarmee jij je verhaal brengt.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #362 Gepost op: mei 27, 2012, 04:33:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 mei 2012 om 16:16:
[...]
Teksten op christelijke kalenders zijn net zo iets. Het kan je soms helpen. Maar God helpt mensen op verschillende manieren, omdat geen mens het zelfde is. Onderschat zijn mogelijkheden niet..
Wijze woorden Gailtema,  :)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #363 Gepost op: mei 27, 2012, 04:57:38 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 16:32:
[...]

Nee hoor ik heb je alleen even na gedaan over hoe je overkomt met je verwijten naar anderen die gebruik van hulpverlening maken. Als je voor schudbijbel hulpverlening en voor luiheid gebrek aan geloof invult krijg je precies de redeneertrant waarmee jij je verhaal brengt.

Die poging herken ik inderdaad, maar:
Mbt de hulpverlening:
- Waar de Schrift Beloften geeft om bij Jezus te komen in gebed en nergens vermeldt om aardse hulp te zoeken, kies jij (naar mijn mening) wel een alternatief met de hulpverlening.

Mbt de schudbijbel.
- Waar de Schrift toont dat we mogen bidden om een antwoord met de bedoeling Zijn Wil te doen, is zelfs dobbelen en een lot werpen toegestaan, pas ik gewoon de Schrift toe.
- Je gebruikte vers voor luiheid kwam voort uit je eigen vooroordeel, omdat je ervan uitging dat ik niet gewoon de bijbel las, maar alleen de bijbel schudde.

Waarom anders zou je die vers over luidheid gebruiken?

Maar met het wijzen op deze bijbel Beloften zeg ik niet dat je minder christen zou zijn dan ik. Waarschijnlijk is het omgekeerde eerder het geval, want ik zondig heus ook op mijn zwakke terreinen.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 05:00:12 pm door itsmetoo »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #364 Gepost op: mei 27, 2012, 05:28:17 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 16:57:
[...]

Die poging herken ik inderdaad, maar:
Mbt de hulpverlening:
- Waar de Schrift Beloften geeft om bij Jezus te komen in gebed en nergens vermeldt om aardse hulp te zoeken, kies jij (naar mijn mening) wel een alternatief met de hulpverlening.
En als Paulus in zijn brief aan Timoteüs aanraadt: Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden. Dan is dat gewoon bidden in jouw optiek? Waarom zegt Paulus niet, "ga (meer) bidden  voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden?"

quote:

Mbt de schudbijbel.
- Waar de Schrift toont dat we mogen bidden om een antwoord met de bedoeling Zijn Wil te doen, is zelfs dobbelen en een lot werpen toegestaan, pas ik gewoon de Schrift toe.
- Je gebruikte vers voor luiheid kwam voort uit je eigen vooroordeel, omdat je ervan uitging dat ik niet gewoon de bijbel las, maar alleen de bijbel schudde.

Waarom anders zou je die vers over luidheid gebruiken?
Nope, ik gebruikte het woord luiheid omdat ik zeker wist dat een vergelijkbare prikkel voor jou zou zijn als het gebrek aan geloof verwijten van jou aan anderen.

quote:

Maar met het wijzen op deze bijbel Beloften zeg ik niet dat je minder christen zou zijn dan ik. Waarschijnlijk is het omgekeerde eerder het geval, want ik zondig heus ook op mijn zwakke terreinen.
Gewoon blijven bidden en werken en de middelen die God je ten goede geeft onder gebed en dankzegging aanwenden want daarvoor geeft Hij ze. Anders doe je jezelf ernstig tekort terwijl God in overvloed wil geven.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #365 Gepost op: mei 27, 2012, 05:43:40 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 17:28:
[...]
En als Paulus in zijn brief aan Timoteüs aanraadt: Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden. Dan is dat gewoon bidden in jouw optiek? Waarom zegt Paulus niet, "ga (meer) bidden  voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden?"

Je begint op Riemer te gelijken zo, sorry, maar je overdrijft. Wijn een medicijn?Wijn is toch geen hulpverlening?
[...]

quote:

Nope, ik gebruikte het woord luiheid omdat ik zeker wist dat een vergelijkbare prikkel voor jou zou zijn als het gebrek aan geloof verwijten van jou aan anderen.
Weet je wel zeker dat je hier niet keihard staat te liegen? Ik twijfel aan je oprechtheid nu namelijk, sorry.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #366 Gepost op: mei 27, 2012, 06:01:02 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 17:43:
[...]

Je begint op Riemer te gelijken zo, sorry, maar je overdrijft. Wijn een medicijn?Wijn is toch geen hulpverlening?
[...]
Het is op zeker ook niet bidden, kennelijk ging Paulus er vanuit dat het met het bidden van Timoteüs wel goed zat.

quote:

[...]

Weet je wel zeker dat je hier niet keihard staat te liegen? Ik twijfel aan je oprechtheid nu namelijk, sorry.
Zoals de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #367 Gepost op: mei 27, 2012, 06:26:34 pm »
Als de waard waarneemt dat een gast zijn etablissement wil verlaten met de overduidelijke vorm van een kleerhanger in de bovenkleding, dan is er geen sprake van wantrouwen maar alertheid, toch?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #368 Gepost op: mei 27, 2012, 06:38:26 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 18:26:
Als de waard waarneemt dat een gast zijn etablissement wil verlaten met de overduidelijke vorm van een kleerhanger in de bovenkleding, dan is er geen sprake van wantrouwen maar alertheid, toch?
In dat geval heeft de waard een aanleiding, in mijn geval heb jij dat niet want ik heb geen enkele reden om hierover te liegen. Ik heb er niets bij te winnen of te verliezen dus waarom zou ik? Het zegt dus imo meer iets over jou dan over mij. Nu ben ik zelf ook niet zonder gebreken dus ik zal je er verder niet op aankijken maar ik adviseer je wel om dit soort uitlatingen drie keer te heroverwegen voordat je ze post.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #369 Gepost op: mei 27, 2012, 06:49:34 pm »
Je zou ermee kunnen bereiken om niet toe te hoeven geven dat je vooroordeel verkeerd was, voor velen (ook christenen helaas) is schijnt dat voldoende reden te zijn.

Maar, waarom was je dan van mening dat luiheid voor mij een prikkel zou zijn?
Waarom baseerde je dat dan?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #370 Gepost op: mei 27, 2012, 07:01:16 pm »
Dat was niet zo moeilijk hoor, ik zag je verweer tegen Riemer over dat je in de baas zijn tijd zat te posten. Je reageert daar duidelijk gepikeerd op dus kennelijk triggeren aanmerkingen op je arbeidsethos je.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #371 Gepost op: mei 27, 2012, 07:02:49 pm »
itsmetoo... Je zou ook op het punt van dingo in kunnen gaan. Waarom zegt Paulus tegen Timoteus dat hij een weinig wijn tegen zijn maagklachten moet gebruiken, en niet dat hij kennelijk te weinig bidt of te weinig geloof heeft? Hoe rijm je dit met het punt dat jij imho wil maken?

De geneeskunst was in Jezus' tijd niet van een hoog niveau. Wijn, olie, balsem, dat was wat men aan geneesmiddelen had, dat was wat ieder kon toepassen. Jezus haalt dit aan in zijn gelijkenis met de barmhartige Samaritaan. Daarnaast gebruikt Jezus het voorbeeld van geneesheer voor zichzelf; er is kennelijk geen taboe op geneesheren en hun vak (marcus 2:17). Zoals een dokter voor de zieken is, is Jezus voor de zondaren.
De hedendaagse geneeskunst is op een hoger niveau beland; waarom zou men dan niet nog steeds -naast bidden- naar een dokter gaan? Wanneer het bezoek aan een geneesheer fout zou zijn dan had Jezus dat vast expliciet genoemd, denk ik.

Waar je volgens mij ook niet op bent ingegaan is de analogie met het bidden om dagelijks brood (correct me if I'm wrong). Dat gebed wordt expliciet door Jezus opgedragen. Toch gaat niemand thuis zitten wachten tot er brood op de plank komt, maar is er in elk huishouden een kostwinnaar die zorgt dat er inkomsten zijn. Waar vervolgens brood van wordt gekocht. Paulus werkte ook, zo blijkt uit bijv handelingen 18:2-3.
Wat is het verschil tussen 'bidden om brood en gaan werken' versus 'bidden om gezondheid en zo nodig naar de dokter gaan'?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #372 Gepost op: mei 27, 2012, 07:57:10 pm »

quote:

elle schreef op 27 mei 2012 om 19:02:
itsmetoo... Je zou ook op het punt van dingo in kunnen gaan. Waarom zegt Paulus tegen Timoteus dat hij een weinig wijn tegen zijn maagklachten moet gebruiken, en niet dat hij kennelijk te weinig bidt of te weinig geloof heeft? Hoe rijm je dit met het punt dat jij imho wil maken?

Een slokje wijn nemen voor gezondheid en kleine kwaaltjes zie in persoonlijk niet als hulpverlening. Paulus ging er ongetwijfeld vanuit dat Timoteus er ook voor in gebed ging, dus dat als enig advies geven zou vreemd zijn.

quote:

er is kennelijk geen taboe op geneesheren en hun vak (marcus 2:17). Zoals een dokter voor de zieken is, is Jezus voor de zondaren.

Nou kijk! hier kan ik wat mee, geen eigen ideeen en meningen, maar keiharde tekst uit de Schrift :*) . Deze kende ik dus nog niet.   _O_ Dank je wel.

3 maal zelfs in 3 van de 4 evangeliën zie ik nu  d:)b
Matteüs 9:12   
Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.

Marcus 2:17
Jezus hoorde dit en zei tegen hen: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

Lucas 5:31   
Maar Jezus antwoordde: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar wie ziek is wel;

Nu moet ik alleen nog goed bekijken:
Want, tot Jezus komst op aarde werd er wel genezen door GOD, o.a.bij Elisa, maar wordt er ook ergens opgeroepen in het OT om in gebed te gaan voor genezing?

In het OT werd dus ook al gebeden voor genezing, zoals deze verzen laten zien.
Dus Jezus verwijst NIET naar een oude tijd waarin men nog niet voor genezing kon bidden.
Psalm 30:3
HEERE, mijn God, ik heb tot U geroepen en U hebt mij genezen.

En hier ook:
Jeremia 15
18 Waarom is mijn pijn steeds durende, en mijn plage smartelijk? Zij weigert geheeld te worden; zoudt Gij mij ganselijk zijn als een leugenachtige, als wateren, die niet bestendig zijn?

quote:

De hedendaagse geneeskunst is op een hoger niveau beland; waarom zou men dan niet nog steeds -naast bidden- naar een dokter gaan? Wanneer het bezoek aan een geneesheer fout zou zijn dan had Jezus dat vast expliciet genoemd, denk ik.
Je hebt mij overtuigd Elle, dank je  d:)b
De Schrift is in de door jou aangedragen vers en daarop 2 van dezelfde strekking in andere evangelies, duidelijk. Hierna was ik op zoek.

Dit overtuigd mij meer dan 1000 meningen van wie of wat ook.

quote:

Waar je volgens mij ook niet op bent ingegaan is de analogie met het bidden om dagelijks brood (correct me if I'm wrong). Dat gebed wordt expliciet door Jezus opgedragen. Toch gaat niemand thuis zitten wachten tot er brood op de plank komt, maar is er in elk huishouden een kostwinnaar die zorgt dat er inkomsten zijn.

ja dat was ik wel, maar doet niet meer ter zake Elle, nu je mij de letterlijke vers hebt aangedragen, die notabene in 3 van de 4 evangeliën wordt bevestigd.

Bij deze beste forumleden, excuus voor alle bloed dat ik heb laten koken bij dit onderwerp. Iedereen die zich door mij veroordeeld voelde (ook al wilde ik niet oordelen, maar de Schrift als leidraad nemen), eveneens excuus daarvoor.

De aangedragen vers door Elle is overduidelijk, de Here Jezus zegt immers zelf dat wie gezond is geen dokter van node is, maar wie ziek is wel !

Nogmaals veel dank Elle voor deze vers aan te dragen, waarom heb je dat niet eerder gedaan?  :?
Nogmaals mijn excuus aan een ieder hier wiens gevoelens ik gekwetst heb.

Itsmetoo,
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 07:57:36 pm door itsmetoo »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #373 Gepost op: mei 27, 2012, 08:40:58 pm »
Modbreak:
Dicht. Dit topic is niet echt opbouwend meer