Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
itsmetoo:
Doodslag is geen wek van het geloof, maar TOCH worden ook moordenaars christen. Daarover heb ik het. De HEER kent dus onze binnenzijde van het hart immers. Daarom lijkt de HEER dus soms moordenaars aan te raken die bekeren en niet de "nette" mensen met een slecht hart.
Openbaringen 23:
23 En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen, en alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoek, en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.
Handelingen 1
24 En zij baden en zeiden: U Heere, Kenner van het hart van allen, wijs van deze twee er een aan, die U uitgekozen hebt
Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 13:43:
Matteus 19:14
Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
Marcus 10:14
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
Lukas 18:16
Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
Derzulken slaat mijnsinziens op alle kinderen. Als Jezus specifiek deze kinderen bedoeld zou hebben zou Hij gezegd hebben want dezen is het Koninkrijk .... Maar Jezus spreekt over dezulken, aangevende dat het Koninkrijk er is voor alle kinderen.
--- Einde van citaat ---
Jezus spreekt daar nadrukkelijk over kinderen die op dat moment aanwezig waren. Kinderen van Joodse ouders.
Maar dat was de vraag niet. De vraag was: zegt Jezus dat alle kinderen bij Hem horen? OP grond van het woord 'derzulken" kun je dat niet hard maken denk ik.
Wat weer wel kan is zeggen dat "derzulken" wijst op de kinderen die door hun ouders (in dit geval: moeders) naar Jezus gebracht werden. Immers, kinderen die zoals de kinderen genoemd in de teksten door hun moeders bij Jezus gebracht worden, daarvoor is het Koninkrijk.
Snap je?
quote:
ter info de tekst uit de Naardense;
Dan brengen ze kinderen bij hem opdat hij hun de handen op zal leggen en voor hen zal bidden, maar de leerlingen wijzen hen bars af.
Maar Jezus zegt: laat die kinderen toch, en
verhindert ze niet om tot mij te komen,
want voor zulke mensen
is het koninkrijk der hemelen!
--- Einde van citaat ---
itsmetoo:
quote:Riemer Lap schreef op 29 mei 2012 om 14:00:
[...]
Jezus spreekt daar nadrukkelijk over kinderen die op dat moment aanwezig waren. Kinderen van Joodse ouders.
--- Einde van citaat ---
Dat ben ik dus oneens met je, dan had Jezus gezegd dezen, nu zegt Hij duidelijk Dezulken. Dat zijn dus alle kinderen. Wat voor reden zou Jezus hebben om alleen dat groepje kinderen Zijn Koninkrijk toe te bedelen?quote:Maar dat was de vraag niet. De vraag was: zegt Jezus dat alle kinderen bij Hem horen? OP grond van het woord 'derzulken" kun je dat niet hard maken denk ik.
--- Einde van citaat ---
Wat voor reden zou Jezus hebben om alleen dat groepje kinderen Zijn Koninkrijk toe te bedelen? Wat was er zo bijzonder aan deze kinderen dat zij wel het koninkrijk ontvangen en andere kinderen niet?
quote:Wat weer wel kan is zeggen dat "derzulken" wijst op de kinderen die door hun ouders (in dit geval: moeders) naar Jezus gebracht werden. Immers, kinderen die zoals de kinderen genoemd in de teksten door hun moeders bij Jezus gebracht worden, daarvoor is het Koninkrijk.
Snap je?
--- Einde van citaat ---
Mijn inziens had Jezus dan gesproken over dezen verwijzend naar de kinderen en niet dezulken.
Wanneer we in de Schrift dan gaan kijken hoe het Woord dezulken is gebruikt in welke betekenis dan zien we dit:
Johannes 4:23
Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.
--> Dezulken, allen die Hem ook zo aanbidden.
Johannes 8:5
En Mozes heeft ons in de wet geboden, dat dezulken gestenigd zullen worden; Gij dan, wat zegt Gij?
--> Alle vrouwen die overspel plegen
Romeinen 16:18
Want dezulken dienen onzen Heere Jezus Christus niet, maar hun buik; en verleiden door schoonspreken en prijzen de harten der eenvoudigen.
--> Dezulken zijn zij die onenigheden teweegbrengen en struikelblokken opwerpen tegen het onderricht dat u hebt ontvangen
1 Korinthiërs 7:28
Maar indien gij ook trouwt, gij zondigt niet; en indien een maagd trouwt, zij zondigt niet. Doch dezulken zullen verdrukking hebben in het vlees; en ik spare ulieden.
--> Dezulken, zij die geen vrouw hebben en er ook geen zoeken.
Filippensen 2:29
Ontvangt hem dan in den Heere, met alle blijdschap, en houdt dezulken in waarde.
--> Houdt alle mensen als Timotheüs in waarde.
1 Timotheüs 6:5
Verkeerde krakelingen van mensen, die een verdorven verstand hebben, en van de waarheid beroofd zijn, menende, dat de godzaligheid een gewin zij. Wijk af van dezulken.
--> Wijk af van allen die van de waarheid beroofd zijn, menende, dat de godzaligheid een gewin zij.
Ben je het met me eens dat in alle bovenstaande voorbeelden dezulken wordt gebruikt als vergelijking van allen die dezelfde eigenschappen of daden hebben / doen? En nergens heel specifiek.
Hier is mijns inziens ook de kracht van de SV te zien, door de spreifieke woordgebruik van dezulken.
Riemer Lap:
Het is derzulken en niet dezulken maar dat maakt niet zoveel uit.
Als je uitgaat van jouw uitleg dan wijst Jezus op "derzulken" op kinderen die door hun moeder gebracht worden bij Hem.
Of hecht je geen belang aan de actie van de moeders (kan ook:ouders) in dezen?
De kinderen werden nadrukkelijk gebracht:Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen.... (SV Jongbloededitie).
Then were there brought unto him little children, that he....(KJV1611)
Er waren dus die hun kinderen naar Jezus brachten. Het kind doet zelf niets. Het ontvangt de zegen, het ondergaat het.
Waar jij zegt dat het een algemene opmerking van Jezus is lijkt daar geen echte grond voor te bestaan.
Als je zegt dat alle kinderen bij Jezus horen dan zit daar een visie achter. geloof jij ook dat kinderen geen zonde kunnen doen of geen redding nodig hebben?
itsmetoo:
quote:Riemer Lap schreef op 29 mei 2012 om 14:54:
Het is derzulken en niet dezulken maar dat maakt niet zoveel uit.
Als je uitgaat van jouw uitleg dan wijst Jezus op "derzulken" op kinderen die door hun moeder gebracht worden bij Hem.
Of hecht je geen belang aan de actie van de moeders (kan ook:ouders) in dezen?
De kinderen werden nadrukkelijk gebracht:Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen.... (SV Jongbloededitie).
Then were there brought unto him little children, that he....(KJV1611)
--- Einde van citaat ---
Nog een poging, hopelijk gaat het nu niet verloren.
Normaal zou ik deze uitleg volgen, maar in 2 van de 3 evangelies zegt de HEER er achteraan:
In Marcus
15 Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.
In Lucas:
7 Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen.
Voor mij een bewijs dat alle kinderen in het Koninkrijk zullen komen. Tot welke leeftijd dat geldt weet ik niet, volgens mij werd in de bijbel 12 jaar als grens gehanteerd?
quote:Er waren dus die hun kinderen naar Jezus brachten. Het kind doet zelf niets. Het ontvangt de zegen, het ondergaat het.
--- Einde van citaat ---
Dan nog, stel dat derzelve slaat op de kinderen die door de ouders worden gebracht, dan doopt Jezus dezen nog niet, maar legt hen de handen op en zegent hen.
Wanneer we dan Zijn Voorbeeld willen volgen zouden we mijns inziens de kinderen als gemeente de handen moeten opleggen om de Zegen van de HEER te vragen ipv "dopen" door onderdompeling.quote:Waar jij zegt dat het een algemene opmerking van Jezus is lijkt daar geen echte grond voor te bestaan.
Als je zegt dat alle kinderen bij Jezus horen dan zit daar een visie achter. geloof jij ook dat kinderen geen zonde kunnen doen of geen redding nodig hebben?
--- Einde van citaat ---
Het gaat om de leeftijd waarop een kind beseft dat het zondigt, welke leeftijd dat is weet ik niet. Jij weet daarop wellicht een beter antwoord te geven dan ik.
Dat zou de leeftijd kunnen zijn om bewust afstand van zonde te nemen en bewust Jezus Christus aan te nemen in ons leven. Een doop door onderdompeling is daarbij mijns inziens de juiste handeling, zoals dat beschreven staat in de Schrift.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie