Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

<< < (11/133) > >>

Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 14:52:
Persoonlijk haal ik uit de Schrift dat de manier waarop dus meer belangrijk is dan de leeftijd waarop. Dus een waterdoop is pas een doop door onderdompeling. Besprenkeling is daarvan een "slap" aftreksel, waarbij men niet symbolisch sterft en opstaat uit de dood.

Mijn motivatie om me te laten dopen na mijn bekering, was:
- omdat ik behoorlijk verdwaald ben geweest van GOD vanaf mijn pubertijd.
- omdat ik niet was gedoopt door onderdompeling zoals de Schrift dopen beschrijft.
--- Einde van citaat ---

Gezegend waren onze, zeer praktisch ingestelde, voorgangers in het geloof, toen ze (in de 2e eeuw na de geboorte van onze Heiland) schreven:

Maar wat betreft de doop, aldus moet u dopen: Nadat u al het voorgaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, in stromend water; 7:2 maar als u geen stromend water hebt, doop dan met ander water, en als u niet in koud water kunt dopen, in warm water; 7:3 indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan driemaal water over het hoofd in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest. (Didachè 7:1-3)

Is Christus afhankelijk van de beschikbaarheid van water? Is ons "sterven en opstaan" in Zijn dood en opstanding afhankelijk van de beschikbaarheid van water? Of is onze waterdoop vooral ook een geestelijke onderdompeling in dood en opstanding van Christus (zie Romeinen 6:4; zijn wij letterlijk of geestelijk samen met Christus begraven, toen de steen werd weggerold om het graf te sluiten???)

NB: is een mens, als deze "behoorlijk verdwaald geweest is", afgezakt tot het niveau van knecht of slaaf, of is deze bij terugkomst bij de Vader nog steeds een zoon?

Een knecht! Er staat in Lucas 15:18 immers: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.”

Of toch niet? Wat deed de vader? Hij gaf deze opdracht: "Doe hem een ring aan zijn vinger!"

Doe hem een ring aan zijn vinger, want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden...

En ze begonnen feest te vieren.

Itsmetoo... Bij je bekering past een feest... En je mag je nog steeds dat kind van God noemen dat je al lang was...

Peter68:
quote:St. Ignatius schreef op 31 mei 2012 om 11:15:
[...]

Ik wel... Ezechiël 36:25 e.v.
--- Einde van citaat ---
Dank! Deze kende ik nog niet, ga me erin verdiepen

itsmetoo:
quote:St. Ignatius schreef op 31 mei 2012 om 11:15:
[...]

Ik wel... Ezechiël 36:25 e.v.
--- Einde van citaat ---
Mijns inziens eigen je nu een uitspraak en Belofte voor Israël toe aan de kerk. Er staat duidelijk dat de HEER Zelf Israël besprenkelt met rein water, dat is heel iets anders dan kinderen besprenkelen met water als doop.

itsmetoo:
quote:yvon777 schreef op 31 mei 2012 om 11:23:
[...]
Het is een ommekeer waarvan Jezus zei: wie dit doet (jezelf verliezen omwille van Mij) zal het leven vinden.
Het is een geheimenis dat alleen in een gelovig oprecht hart zichtbaar wordt gemaakt:
Zoals jesaja eens profeteerde:
Want het hart van dit volk is ontoegankelijk,ze hebben hun oren toegestopt en hun ogen dichtgeknepen. Want anders zouden ze zien met hun ogen en horen met hun oren, ze zouden inzicht verkrijgen, tot inkeer komen en door mij worden genezen.(Matt 13)
--- Einde van citaat ---
Sorry, maar ook hier wordt een uitspraak aangaande het volk Israël toegeëigend. Dit gaat over de verblinding van het volk Israël voor het evangelie.

itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 11:50:
[...]

Gezegend waren onze, zeer praktisch ingestelde, voorgangers in het geloof, toen ze (in de 2e eeuw na de geboorte van onze Heiland) schreven:

Maar wat betreft de doop, aldus moet u dopen: Nadat u al het voorgaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, in stromend water; 7:2 maar als u geen stromend water hebt, doop dan met ander water, en als u niet in koud water kunt dopen, in warm water; 7:3 indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan driemaal water over het hoofd in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest. (Didachè 7:1-3)
--- Einde van citaat ---

Didache? Wat is hier van de bron? Kan je dit verduidelijken?

quote:Is Christus afhankelijk van de beschikbaarheid van water? Is ons "sterven en opstaan" in Zijn dood en opstanding afhankelijk van de beschikbaarheid van water? Of is onze waterdoop vooral ook een geestelijke onderdompeling in dood en opstanding van Christus (zie Romeinen 6:4; zijn wij letterlijk of geestelijk samen met Christus begraven, toen de steen werd weggerold om het graf te sluiten???)
--- Einde van citaat ---
NB: is een mens, als deze "behoorlijk verdwaald geweest is", afgezakt tot het niveau van knecht of slaaf, of is deze bij terugkomst bij de Vader nog steeds een zoon?quote:Een knecht! Er staat in Lucas 15:18 immers: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.”

Of toch niet? Wat deed de vader? Hij gaf deze opdracht: "Doe hem een ring aan zijn vinger!"

Doe hem een ring aan zijn vinger, want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden...

En ze begonnen feest te vieren.
--- Einde van citaat ---

Mijns inziens is dit de gelijkenis van de verloren zoon, dus gaat op wanneer mensen als kinderen van GOD afgedwaald zijn, spijt krijgen en terugkomen.
Hier gaat et erom of de doop een noodzakelijke handeling is om een kind van GOD te kunnen worden. Dat is wel een verschil.

quote:Itsmetoo... Bij je bekering past een feest... En je mag je nog steeds dat kind van God noemen dat je al lang was...
--- Einde van citaat ---

Er is een verschil mijns inziens tussen een kind van GOD dat afdwaalt, spijt krijg, en terugkomt bij GOD en iemand die nog geen kind is van GOD en zich bekeerd.

Naar mijn mening kan je niet de doop door onderdompeling maar achterwege laten omdat het niet in deze gelijkenis staat vermeld. De zoon is de gelijkenis beschikte toch al over de volle erfenis?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie