Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
Adinomis:
quote:Riemer Lap schreef op 30 mei 2012 om 18:37:
Hoe lees jij dan dit vers even later in Joh 1 staat:
En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade.?
--- Einde van citaat ---
Dat lijkt me niet in tegenspraak. In de door mij genoemde tekst staat "allen" die Hem aangenomen hebben. Deze ontvangen genade op genade. Maar zelfs mensen die Hem niet aangenomen hebben delen in de goedheid. Dat is ook onverdiende genade.
quote:Hand. 14:16 Hij heeft in het verleden alle volken hun eigen weg laten gaan, 17 maar heeft toch blijk gegeven van zijn goedheid: vanuit de hemel heeft hij u regen geschonken en vruchtbare seizoenen, hij heeft u overvloedig te eten gegeven en u zodoende vreugde gebracht
--- Einde van citaat ---
Peter68:
quote:Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 20:17:
[...]
In principe zou dus een kind van 4 een geloofsdoop kunnen ontvangen, Jezus zegt immers zelf dat we moeten geloven als een kind.
--- Einde van citaat ---
Al terug lezend zou je deze opmerking van mij cynisch kunnen opvatten maar dat is niet zo bedoeld. wie bepaalt of je 'genoeg' gelooft om gedoopt te kunnen worden, de enige voorwaarde om gedoopt te worden is immers dat je Jezus aanneemt.
St. Ignatius:
quote:itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 22:33:
[...]
-Het eerste verbond tussen JHWH en de Joden is op basis van goede werken, toch?
--- Einde van citaat ---
Nee. 'Goede Werken' zijn niet hetzelfde als 'Werken der Wet'
quote:itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 15:33:
[...]
Romeinen 6
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen, niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus zijn inhoud niet verliest.
--- Einde van citaat ---
Nee, tenzij de Kerk van Rome opeens snel naar Korinthe was verhuisd staat dit vers nog steeds in de Eerste Brief aan de Korinthiers.
St. Ignatius:
quote:Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 15:22:
Over het besprenkelen met water vindt ik in elk geval niets terug in de Bijbel...
--- Einde van citaat ---
Ik wel... Ezechiël 36:25 e.v.
yvon777:
quote: PeterAl terug lezend zou je deze opmerking van mij cynisch kunnen opvatten maar dat is niet zo bedoeld. wie bepaalt of je 'genoeg' gelooft om gedoopt te kunnen worden, de enige voorwaarde om gedoopt te worden is immers dat je Jezus aanneemt.
--- Einde van citaat ---
Gezien je serieuze vragen heb ik het niet cynisch opgevat
De vraag is denk ik meer: ben je er achter gekomen dat je eigen wil tegen het Zijne ingaat (Rom8) verlang je ernaar Hem te volgen koste wat het kost, dan zal Hij zijn wil in dat hart bewerken, en hem/haar leiden op Zijn weg, inclusief sterven en opstaan met Christus. En je zal een nieuw mens worden, niet langer geleid door je eigen wil, maar door Zijn wil.
Het is een ommekeer waarvan Jezus zei: wie dit doet (jezelf verliezen omwille van Mij) zal het leven vinden.
Het is een geheimenis dat alleen in een gelovig oprecht hart zichtbaar wordt gemaakt:
Zoals jesaja eens profeteerde:
Want het hart van dit volk is ontoegankelijk,ze hebben hun oren toegestopt en hun ogen dichtgeknepen. Want anders zouden ze zien met hun ogen en horen met hun oren, ze zouden inzicht verkrijgen, tot inkeer komen en door mij worden genezen.(Matt 13)
Het is precies zoals het gaat. Een volk die ontoegankelijk is een volk die alleen maar hun (eigen) leringen volgen. Terecht werd er gesproken: Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn (Matt 15) Maar er is hoop als je bovenstaande verder leest:
Want als ze dat niet doen en hun hart wél toegankelijk voor Mij wordt zullen hun ogen zien en hun oren zullen horen. Ze zullen inzicht krijgen wat maakt dat ze zich omkeren/bekeren van hun eigen leven en Ik zal hen genezen (wat maakt dat hun vreugde volmaakt zal zijn)
Daarom - zegt God, de HEER - verscheur ik de banden waarmee jullie de mensen als vogels vangen; ik scheur ze van je armen af en laat de mensen vrij die in je netten verstrikt zijn geraakt - Ez 13
Vraag jezelf niet af welke leeftijd mensen moeten hebben, geestelijke volwassenheid is niet verbonden aan jaren. Leer hen oprecht te zijn naar God dan zal Hij hen inzicht geven en Zijn weg tonen
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie