Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
Riemer Lap:
quote:Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 23:49:
[...]
Als ik je dus goed begrijp ben ik niet op de juiste manier gedoopt (ik heb nu niet over het tijdstip). In plaats van ondergedompeld ben ik besprenkeld met water. In jouw opinie moet ik nog een keer de gang maken naar het doopwater en me laten onderdompelen? Ik heb het al eerder gevraagd en ga het nog maar eens doen.
Is Gods belofte nu niet van kracht voor mij? Namelijk dat ik Zijn kind ben? Zou dat echt afhankelijk zijn van de vorm van dopen. Is de kracht van Gods belofte niet vele malen groter. De doop is immers een teken van Gods belofte?
--- Einde van citaat ---
Er is door een katholieke broeder al aangetoond dat de besprenkeling voldoende is en ook ik heb daar iets over geschreven.
Net zo goed als we geen volledige maaltijd houden bij de eucharistie en niet aanliggen aan tafel is er ook bij de doop sprake van een essentie.
Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 16:12:
[...]
Het is hetzelfde met de alle armsten in de wereld die zich geen bijbel kunnen veroorloven financieel, omdat ze amper te eten hebben. De HEER zal hen dat vast niet aanrekenen. Misschien wel eerder Zijn welvarende kinderen die te lam zijn om daarin te investeren, maar zich druk maken over een nieuwe keuken, badkamer, huis, auto, studie kinderen enz. (steekt hand in eigen boezem nu)
--- Einde van citaat ---
Prima, echter God maakt zich niet alleen bekend door Zijn Woord maar ook door Zijn schepping. De eerste gemeente hadden ook geen bijbel immers?
Los daarvan begrijp ik je standpunt.
quote:
[...]
Maar je gebruikt er een schrijven voor wat buiten het Woord van GOD is en derhalve dus onbruikbaar voor mij.
--- Einde van citaat ---
Onzin. permafrost is een onderdeel van de schepping. Jij beweert dus dat woestijnen en waterloze gebieden niet bestaan?quote:
[...]
Zo lang die doop door onderdompeling is, ben ik het met je eens.
--- Einde van citaat ---
Onzin. Ik lees toch echt in de Bijbel o.a Exodus 29,21
Besprenkel Aäron met wat bloed van het altaar en met zalfolie en sprenkel het ook over zijn kleren. Ook zijn zonen en hun kleren moet je ermee besprenkelen. Dan zullen Aäron en zijn zonen, evenals hun kleren, heilig zijn.
Besprenkeling is dus voldoende lijkt het.
Trajecto:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 22:22:
[...]
En zo is het ook in de volgende verzen:
14 Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15 Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.
Het lijkt hier in de vertaling te gaan om een enkelvoud, maar in het Grieks staat ook hier een meervoudsvorm ("jullie")!!!
De NBV vertaalt dan ook volkomen terecht:
Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven.
--- Einde van citaat ---
Off-topic:
Kan zijn dat het lijkt dat het om een enkelvoud gaat, maar dat is dan alleen een schijn. Voor zowel het aanspreken van een enkele persoon als meerdere personen tegelijk is u is de correcte beleefdheidsvorm. Maar het is wel zo dat men steeds meer jullie hoort gebruiken in situaties waarin eigenlijk niet een gemeenzame vorm echt op zijn plaats is en er wel u gezegd wordt wanneer het woord tot een enkele persoon gericht wordt.
Een vertaalfout van de HSV is het op zich zeker niet en uit de context is duidelijk dat Jezus niet één persoon aanspreekt.
Hendrik-NG:
quote:Trajecto schreef op 01 juni 2012 om 02:38:
[...]
Off-topic:
Kan zijn dat het lijkt dat het om een enkelvoud gaat, maar dat is dan alleen een schijn. Voor zowel het aanspreken van een enkele persoon als meerdere personen tegelijk is u is de correcte beleefdheidsvorm. Maar het is wel zo dat men steeds meer jullie hoort gebruiken in situaties waarin eigenlijk niet een gemeenzame vorm echt op zijn plaats is en er wel u gezegd wordt wanneer het woord tot een enkele persoon gericht wordt.
Een vertaalfout van de HSV is het op zich zeker niet en uit de context is duidelijk dat Jezus niet één persoon aanspreekt.
--- Einde van citaat ---
Je zegt wat ik eigenlijk had moeten en willen zeggen: men zou het "u" van de HSV kunnen aanzien voor een enkelvoud, maar men moet hier de meervoudsvorm lezen, want die staat in het Grieks... (Maar in het Nederlands is de zin "dubbelzinnig")
Peter68:
quote:Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:31:
[...]
Er is door een katholieke broeder al aangetoond dat de besprenkeling voldoende is en ook ik heb daar iets over geschreven.
Net zo goed als we geen volledige maaltijd houden bij de eucharistie en niet aanliggen aan tafel is er ook bij de doop sprake van een essentie.
--- Einde van citaat ---
Ik zie dat ik in het quoten de naam van Ismetoo heb weggepoetst, eigenlijk was de vraag aan hem gesteld. Toch bedankt voor je antwoord, je geeft precies weer hoe ik er over denk Riemer!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie