Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 21:04:
Werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt (!) zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen (Fil 2:12-13)
En ook voor de mens... Hier speelt ons gewoon een paradox parten. Dezelfde die Gomaristen en Arminianen elk naar een eigen uiterste consequentie heeft doen "blindstaren": onze redding is gewoon 100% Gods werk en 100% mensenwerk...!!
--- Einde van citaat ---
Volgens mij toch echt niet onze redding, die is puur te danken 100% aan de HEER en niet aan ons.
Immers onze werken verbranden, niet wijzelf als we geoordeeld worden.
Dus onze inspanning heeft niet tot doel om gered te worden door de HEER, maar weegt mee in onze beloning. Zijn onze werken van stro, hout, ijzer of goud? Zolang het maar op ons Fundament Jezus Christus is gebouwd kan ons niets overkomen.
Of begrijp ik je nu verkeerd? Gezien je opmerking hieronder die ik niet kan rijmen met je bovenstaande opmerking?
quote:En daarom maakt het ook niet uit wanneer een mens gedoopt wordt. Want Christus heeft zijn offer al voor ons gebracht!! En daarom ligt er ook zo'n mooie basis voor de dooperkenning van alle christelijke denominaties onderling!! Er is maar één doop, één Heer, één geloof...
--- Einde van citaat ---
Wanneer is minder van belang dan hoe mijns inziens, de gehele onderdompeling zoals wordt beschreven en ook de HEER Zelf heeft ondergaan.
itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 21:11:
[...]
Oh? Hoe zegt Paulus het via de HSV? Rom 3:23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, 24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
"Om niet", dat is toch "kostenloos"? Gratis??
--- Einde van citaat ---
Tsja.... dan zou je zelfs niet eens hoeven te geloven, dat is dan helemaal om niet. Wat ik dus niet geloof.
Wat kost het een mens om te dopen of zich te laten dopen? Niets !
Vanavond bij het bijbel lezen na het eten las ik Matteüs 6
14 Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15 Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.
Klinkt toch ook wel als een voorwaarde? Immers wij wensen vergeving van de HEER en dienen zelf ook te vergeven.
quote:Geen voorwaarden vooraf, dus... Maar je moet de Aanbieder wel op Zijn Woord vertrouwen... "Fides", geloof/vertrouwen is hier letterlijk van levensbelang!!!
--- Einde van citaat ---
Mee eens dat geloven de eerste basis stap is, niet voor niets zegt de Schrift:
Marcus 16:
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Dus dopen zonder geloof brengt geen redding.
Zo zal een nader vergeving vragen zonder geloof ook geen redding brengen.
Daarmee ben ik het wel eens. Het is de eerste noodzakelijke stap.quote:Maar de baat gaat hier voor de kost uit... Wat weer zo heerlijk onhollands is, dat ik het zelf ook bijna niet zou geloven!!!
--- Einde van citaat ---
Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 21:27:
[...]
Volgens mij toch echt niet onze redding, die is puur te danken 100% aan de HEER en niet aan ons.
Immers onze werken verbranden, niet wijzelf als we geoordeeld worden.
Dus onze inspanning heeft niet tot doel om gered te worden door de HEER, maar weegt mee in onze beloning. Zijn onze werken van stro, hout, ijzer of goud? Zolang het maar op ons Fundament Jezus Christus is gebouwd kan ons niets overkomen.
Of begrijp ik je nu verkeerd? Gezien je opmerking hieronder die ik niet kan rijmen met je bovenstaande opmerking?
--- Einde van citaat ---
Tja... Kenmerk van paradoxen is nu juist dat ze ongerijmd zijn...
quote:
[...]
Wanneer is minder van belang dan hoe mijns inziens, de gehele onderdompeling zoals wordt beschreven en ook de HEER Zelf heeft ondergaan.
--- Einde van citaat ---
Maar als Christus over zijn doop spreekt, dan spreekt Hij niet slechts over waterdoop, maar in sommige situaties ook over zijn dood:
Lucas 12,50
Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is.
of:
Marcus 10,38
Maar Jezus zei tegen hen: ‘Jullie weten niet wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die ik moet drinken of de doop ondergaan die ik moet ondergaan?’
En daarbij ging Hij niet onder in de Jordaan, maar in dood en graf...
Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 21:39:
[...]
Tsja.... dan zou je zelfs niet eens hoeven te geloven, dat is dan helemaal om niet. Wat ik dus niet geloof.
Wat kost het een mens om te dopen of zich te laten dopen? Niets !
Vanavond bij het bijbel lezen na het eten las ik Matteüs 6
14 Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15 Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.
Klinkt toch ook wel als een voorwaarde? Immers wij wensen vergeving van de HEER en dienen zelf ook te vergeven.
--- Einde van citaat ---
Een van mijn meest waardevolle recente Schriftontdekkingen deed ik in het "Onze Vader".
In de bede: "En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven."
Het is een collectief gebed... Persoonlijke moeiten tot vergeven kunnen worden "gedragen" door een medegeloofsgenoot...!!! Er staat "zoals ook WIJ vergeven ONZE schuldenaren"...
En zo is het ook in de volgende verzen:
Het lijkt hier in de vertaling te gaan om een enkelvoud, maar in het Grieks staat ook hier een meervoudsvorm ("jullie")!!!
De NBV vertaalt dan ook volkomen terecht:
Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven.
ALS (wat ik me afvraag...(*)) hier dus al gesproken wordt over een voorwaarde tot vergeving, dan gaat het om een bijzonder sterk verzachte voorwaarde!!!
(*) De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. (Rom 8:26)
Peter68:
quote:
[...]
Zo lang die doop door onderdompeling is, ben ik het met je eens.
--- Einde van citaat ---
Als ik je dus goed begrijp ben ik niet op de juiste manier gedoopt (ik heb nu niet over het tijdstip). In plaats van ondergedompeld ben ik besprenkeld met water. In jouw opinie moet ik nog een keer de gang maken naar het doopwater en me laten onderdompelen? Ik heb het al eerder gevraagd en ga het nog maar eens doen.
Is Gods belofte nu niet van kracht voor mij? Namelijk dat ik Zijn kind ben? Zou dat echt afhankelijk zijn van de vorm van dopen. Is de kracht van Gods belofte niet vele malen groter. De doop is immers een teken van Gods belofte?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie