Auteur Topic: Rijkdom en alles wat daarmee samenhangt  (gelezen 6013 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Rijkdom en alles wat daarmee samenhangt
« Gepost op: juli 09, 2012, 09:47:19 am »

quote:

small brother schreef op 08 juli 2012 om 19:49:
(...) En in algemeenheid is geld hebben een beproeving tot verheerlijking van de ellende; niet tot verheerlijking van de door God gegeven rijkdom. Want het is geen geestelijke rijkdom. (...)

quote:

Trajecto schreef op 08 juli 2012 om 23:37:
Het zal wel aan mij liggen maar dit soort terminologie stoort me.
Dan denk ik aan kinderen die striktgenomen niet arm zijn maar die toch vanalles niet hebben (omdat het gewoon niet te betalen is) wat de leeftijdgenootjes wel hebben. Dat maakt het beslist moeilijker om je te handhaven tussen je leeftijdgenootjes.
En...
Dan haal ik uit zo'n uitspraak als ik quote dat je zou moeten zeggen dat ze minder beproefd worden door het aardse slijk of zoiets, en dus minder ellende beleven dan hun leeftijdgenootjes. Ze mogen God op hun knieën ervoor danken dat ze in "relatieve armoede" leven(!). Toch..., of?
Sorry hoor, dan maakt mijn maag even een omwenteling, bij wijze van spreken. Nee dat vind ik theoretisch zweefgepraat.

quote:

small brother schreef:
Wat jij ervaart en wat jou stoort is inderdaad hoe het is. En hoe jij afsluit vind ik niet zo geslaagd.
Vindt jij dat kinderen van God mee moeten doen met leeftijdgenootjes? Dat kinderen van God zich bezig moeten houden met wat de wereld bezig houdt? Vindt jij dat de kinderen van God één moeten worden met de wereld in de gezindheid van de wereld?

Rijkdom is voor een christen de heerlijkheid van Christus. En eenieder die daar iets van materie en de begeerten van deze wereld aan toe voegt, die haalt iets af van de rijkdom die Christus Zichzelf heeft ontzegt om ons tot Zijn Rijkdom te doen komen.

Wat precies maakt dat er een norm gesteld wordt dat kinderen van God zich moeten handhaven bij leeftijdsgenootjes? Christus kon zich niet handhaven bij de leeftijdsgenootjes uit zijn geboortedorp want die waren allen vermoord. Dacht je dat kinderen van God op jongere leeftijd nog de vrijheid hebben om de wereld lief te hebben en het geestelijke te haten?

Maar als het geloof normatief was en authentiek, dan werd merkbaar op de scholen dat er kinderen zijn van God, en andere kinderen. Een kind gaat wel aanpassen uit zichzelf. Maar dat mag nooit de norm zijn die het van de ouders meekrijgt. Wie het geheel anders van gezindheid zijn niet als kind meekrijgt, ìs ook helemaal niet anders. Een kind van tien kun je niet meer in onbevangen vertrouwen het geloof bijbrengen. Je bent dan naar de mens gesproken te laat.

Het is dus zoals ik schreef. Het geld brengt een beproeving. Je zult de materiële behoeftes invullen. En dat brengt een spanningsveld tussen wie je bent en wat je normatief hoort te zijn. Want normatief wordt je gesterkt en gelouterd en verrijkt door ervaren tekorten. En materieel voel je je beter met bezit en aansluiting bij de wereld. Dat spanningsveld hoef je niet uit de weg te gaan. Want God wil graag gekend worden en de overleggingen van het hart beproeven in inhoudelijke beslissingen uit het hart, en niet op wettische regels en afstandnemingen. Maar als je niet met de juiste gezindheid op deze weg van omgang met God gaat, dan ben je in wezen een pad van verwijdering van God en gelijkvormiging met de wereld aan het gaan.

Wil God echt dat Christenen tekorten ervaren? Dat is een manier van bijbel interpretatie die mij totaal vreemd is. In het Onze Vader, toch ons onbetwiste referentie gebed, worden wij opgeroepen te bidden 'Geef ons heden ons dagelijks brood'. God zorgt voor onze materiele behoeften. Maar dit betekent toch niet dat wij totaal onverschillig moeten zijn of zelfs een afkeer van materiele zaken hebben onder het motto 'God zorgt daar voor, zodat ik me tenminste ongestoord aan de geestelijke zaken kan wijden. Kom ik tekort? des te beter, dat is de glorie van Christus. Prijs de Heer voor armoede!'
Spreuken zegt: 'als het bezit toeneemt, zet er uw hart niet op'. En in het evangelie staat 'waar uw schat is, daar zal uw hart zijn'. Met andere woorden, als je geld hebt, word dan niet hebzuchtig.
Maar als je bij voorbaat al stelt dat het hebben van geld een beproeving en een last is, gaat dat veel te ver.
Wij mogen gerust genieten van materiele zaken. Zolang we onze door God gegeven verantwoordelijkheid als rentmeester ter harte nemen.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2012, 10:04:34 am door pyro »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2012, 10:15:57 am »

quote:

pyro schreef op 09 juli 2012 om 09:47:

Wil God echt dat Christenen tekorten ervaren?

Nee, we lezen namelijk ook dat God het is die voor ons zorgt in alles.
(Matth. 6:24-34)
Tekorten ervaren is wat anders dan tekort komen denk ik.

quote:

Dat is een manier van bijbel interpretatie die mij totaal vreemd is. In het Onze Vader, toch ons onbetwiste referentie gebed, worden wij opgeroepen te bidden 'Geef ons heden ons dagelijks brood'. God zorgt voor onze materiele behoeften.
Inderdaad: Hij geeft wat wij nodig hebben. Het zou goed kunnen dat Hij dus óók geeft om van te genieten.

quote:

Maar dit betekent toch niet dat wij totaal onverschillig moeten zijn of zelfs een afkeer van materiele zaken hebben onder het motto 'God zorgt daar voor, zodat ik me tenminste ongestoord aan de geestelijke zaken kan wijden. Kom ik tekort? des te beter, dat is de glorie van Christus. Prijs de Heer voor armoede!'
Nee, sterker nog: armoede mocht in het OT niet bestaan en behoort niet bij het Koninkrijk van God.
God zegt nergens dat je als een kluizenaar moet gaan leven met enkel water en brood.

quote:

Spreuken zegt: 'als het bezit toeneemt, zet er uw hart niet op'. En in het evangelie staat 'waar uw schat is, daar zal uw hart zijn'. Met andere woorden, als je geld hebt, word dan niet hebzuchtig.
Maar als je bij voorbaat al stelt dat het hebben van geld een beproeving en een last is, gaat dat veel te ver.
Het hebben van geld kan een beproeving worden of zijn. Het is in aanleg geen beproeving lijkt mij.

quote:

Wij mogen gerust genieten van materiele zaken. Zolang we onze door God gegeven verantwoordelijkheid als rentmeester ter harte nemen.
Yep.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2012, 01:21:56 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2012, 01:59:52 pm »
Uit hetgeen over Job geschreven is zie je dat rijkdom een zegen kan zijn:

quote:

Job 42:10 En de HEERE wendde de gevangenis van Job, toen hij gebeden had voor zijn vrienden; en de HEERE vermeerderde al hetgeen Job gehad had tot dubbel zoveel.

11 Ook kwamen tot hem al zijn broeders, en al zijn zusters, en allen, die hem te voren gekend hadden, en aten brood met hem in zijn huis, en beklaagden hem, en vertroostten hem over al het kwaad, dat de HEERE over hem gebracht had; en zij gaven hem een iegelijk een stuk gelds, een iegelijk ook een gouden voorhoofdsiersel.

12 En de HEERE zegende Jobs laatste meer dan zijn eerste; want hij had veertien duizend schapen, en zes duizend kemelen, en duizend juk runderen, en duizend ezelinnen.
In Genesis 30 stelt Laban vast dat hij om Jacobs wil door God gezegend werd met rijkdom. In Genesis 31 ontneemt God Laban die rijkdom. Abraham was gezegend met rijkdom. Hij wist zich daarmee afhankelijk van God. Dat in tegenstelling tot Lot die beslissingen maakte op economische basis.

We leven nu eenmaal in een wereld met een natuurlijk lichaam dat voedsel en ander onderhoud nodig heeft. God heeft het geld niet geschapen, maar als wij brood willen hebben is er meestal geen ander ruilmiddel beschikbaar.

Zoals met alles, kun je bezittingen ten goede of ten kwade gebruiken. Dus dat geldt ook voor geld en - dat zeker - vooral met geld. Mijn geld is niet mijn geld, maar het is van de Here. Hij mag er over beschikken. Mijn gebed is dan ook om me bereid te maken er mee om te gaan zoals Hij dat wil.

Gods zegen moeten we niet alleen afmeten aan geld en rijkdom. Gods zegen is in vooral gelegen in de omgang met Hem. De vrede die Hij geeft en die alle verstand te boven gaat. Gods zegen bestaat in de eerste plaats uit schatten in de hemel. Maar ook de kinderzegen wordt in de bijbel dikwijls genoemd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 09, 2012, 07:46:37 pm »
Hallo allemaal,

Het is mij niet geheel duidelijk of het hier om alleen financiele rijkdom gaat of juist om echte rijkdom? Volgens mij is echte rijkdom een goed contact mogen hebben met de HEER in fysieke gezondheid. Daar kan geen enkele bankrekening tegenop.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 09, 2012, 08:07:56 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 09 juli 2012 om 19:46:
Hallo allemaal,

Het is mij niet geheel duidelijk of het hier om alleen financiele rijkdom gaat of juist om echte rijkdom? Volgens mij is echte rijkdom een goed contact mogen hebben met de HEER in fysieke gezondheid. Daar kan geen enkele bankrekening tegenop.

zozo, zomaar de deelnemer EVANGELISCH en gaat ook nog in op een topic die over dit onderwerp gaat. Ik voel iets aan een soort theewater....of ik moet me wel HEEL erg vergissen. Ik kan het niet bewijzen....maar er ís onderscheiding van geesten :-)

Als dit itsmetoo is voor mij geen probleem, maar je valt toch wel door de mand. Zeker omdat je een combinatie legt in je reactie die alleen maar kan op basis van kennis uit een ander topic. Gezien je korte registratie en het forumknelpunt (zie feedback) op dit moment komt dat vreemd op me over.

Maar ja, alleen mijn theewater hé. Is het niet zo, excuus. Is het wel zo....hou de leugen niet in stand zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2012, 08:13:57 pm door grondig christelijk »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 09, 2012, 08:35:29 pm »
Sorry, heb ik u misschien iets aangedaan? Ken ik u?
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2012, 08:39:15 pm door Evangelisch »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 09, 2012, 08:42:22 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 09 juli 2012 om 20:35:
Sorry, heb ik u misschien iets aangedaan? Ken ik u?
nee hoor, maar mijn theewater wordt (met uw reactie) steeds sterker....hou vol zou ik zeggen. Dit was mijn bijdrage, alle goeds...

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 09, 2012, 09:09:14 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 09 juli 2012 om 19:46:
Hallo allemaal,

Het onderwerp is rijkdom en alles wat daarmee samenhangt, dus inderdaad meer dan alleen maar financiele rijkdom. Ik heb het onderwerp extra ruim gekozen, omdat moderaat de draad nog wel eens op slot wil gooien als de discussie een beetje grillige wending neemt.
Inhoudelijk ben ik het met je eens, als ik zou moeten kiezen tussen een goed contact met de HEER, fysieke gezondheid en een gevulde bankrekening, dan zou mijn prioriteit ook in die volgorde staan.
Gelukkig sluiten genoemde zaken elkaar onderling niet uit  :-)
Welkom op dit forum trouwens.
Iemand zag je voor een 'oude bekende' aan, het gebruik van nicknames op een openbaar forum is goed voor de privacy, maar er kleeft dus ook een nadeel aan die anonimiteit.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2012, 09:10:54 pm door pyro »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 09, 2012, 10:50:37 pm »

quote:

Welkom.

quote:

Het is mij niet geheel duidelijk of het hier om alleen financiele rijkdom gaat of juist om echte rijkdom?
het gaat hier over rijkdom en alles wat daarmee samenhangt bv hoe je er mee omgaat, of je al dan niet in armoede zou moeten leven etc. etc.

quote:

Volgens mij is echte rijkdom een goed contact mogen hebben met de HEER in fysieke gezondheid. Daar kan geen enkele bankrekening tegenop.

Dat "in fysieke gezondheid" kan er wat mij betreft wel vanaf :)
Rijkdom heb je in Christus namelijk voldoende. Maar dat is wel een andere rijkdom dan waar we het hier over hebben denk ik.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2012, 11:33:37 pm door Riemer Lap »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 09, 2012, 11:17:45 pm »
Inmiddels heb ik wat rond gekeken in diverse topics en zie dat het er best hard(telijk) aan toe kan gaan hier. Voor degenen die mij welkom heetten, dank u voor het welkom. Aangenaam "kennis" te maken, zal ik maar schrijven.

Mijn voorkeurslijstje ziet er net zo uit als de uwe pyro,  een goed contact met de HEER, fysieke gezondheid en dan pas een gevulde bankrekening.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2012, 05:47:26 am »
Ik ben benieuwd wat men dan wel onder " een goed contact met de Heer " verstaat?
Als ik iets vaag vind klinken is het dát wel. Is er iemand in staat dit contact in normaal nederlands te omschrijven? Zo ja, dan hoor ik het graag.

Wat mij betreft is " het ideale contact met de Heer " , het verwerven van alle mogelijke kennis en wijsheid (= alwetendheid) betreffende alles in het geestelijke en fysieke universum. Dat je in feite een volmaakt ideale mens bent. Kun je een grotere rijkdom bezitten dan dát? Is er een groter geschenk mogelijk? Misschien dat iemand er anders over denkt, u zegt het maar. Het komt niet aanwaaien iig
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2012, 05:50:11 am door Ozombi »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2012, 09:54:11 am »

quote:

Ozombi schreef op 10 juli 2012 om 05:47:
Ik ben benieuwd wat men dan wel onder "een goed contact met de Heer" verstaat?
Als ik iets vaag vind klinken is het dát wel. Is er iemand in staat dit contact in normaal nederlands te omschrijven? Zo ja, dan hoor ik het graag.

Wat mij betreft is "het ideale contact met de Heer", het verwerven van alle mogelijke kennis en wijsheid (= alwetendheid) betreffende alles in het geestelijke en fysieke universum. Dat je in feite een volmaakt ideale mens bent. Kun je een grotere rijkdom bezitten dan dát? Is er een groter geschenk mogelijk?

Ja, dat is mogelijk. Het komt er op neer dat alles Genade is en dat een mens die zich bekeert wordt wedergeboren in de Geest. Dus niet: je bereikt het door kennis en evolutie, wedergeboorte van het vlees en dergelijke. Maar: laat je met God verzoenen, neem de verlossing aan die je wordt geschonken.

quote:

Misschien dat iemand er anders over denkt, u zegt het maar. Het komt niet aanwaaien iig

Nee, Genade is niet goedkoop. Het vraagt dat je jezelf verloochent en dat kost je in wezen alles dus ook je hele rijkdom.

Ik ben overigens bekend met de theosofische opvatting, de bijbel interpreteren volgens die leer en vinden dat alle anderen het niet goed begrijpen. Jij zult die interpretatie graag willen geven in antwoord op mijn bericht, denk ik. Jammer dat dit op het Christen-zijn-in-de-praktijk forum gebeurt, want het is er niet de plaats voor. Het hoort op Levensbeschouwing.
Je neiging om, in je eigen woorden, op de forumregels te pissen helpt ook niet echt. Het lijkt erop dat je de gastvrijheid van de forumeigenaar niet onderkent.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2012, 11:41:34 am »

quote:

Ik ben benieuwd wat men dan wel onder " een goed contact met de Heer " verstaat?

Wat mij betreft is " het ideale contact met de Heer " , het verwerven van alle mogelijke kennis en wijsheid (= alwetendheid) betreffende alles in het geestelijke en fysieke universum. Dat je in feite een volmaakt ideale mens bent. Kun je een grotere rijkdom bezitten dan dát? Is er een groter geschenk mogelijk? Misschien dat iemand er anders over denkt, u zegt het maar. Het komt niet aanwaaien iig

Deze vraag is heel wezenlijk. Ik hoop dat je echt open staat voor het antwoord.
Het is het hart van het geloof.

In een gebed kunnen we van alles vragen aan God. Dan zoeken wij "contact". In het begin zullen de vragen erg op onszelf gericht zijn. We dienen een verlanglijstje in. Heel vaak verhoort God zo'n gebed, vooral bij een beginneling. Als we niet krijgen wat we vragen beginnen we te twijfelen of Hij het wel echt gehoord heeft.

In ieder geval moeten we ons realiseren dat "contact" met God mogelijk is gemaakt door de kruisdood van Jezus. Toen Hij onze zonden gedragen had en zijn bloed gevloeid was, scheurde het voorhangsel in de tempel van boven naar beneden. God maakte hiermee duidelijk dat we in het Heilige der Heiligen mochten komen, dankzij het bloed (nu niet van dieren) van Jezus. We mogen tot God naderen in de Naam van Jezus, onder erkenning van wat Hij voor ons heeft gedaan.

Wie dat nog niet erkent, zal - als Hij God zoekt - toch langs deze weg geleid worden.

Een relatie komt van twee kanten. God heeft ook verlangens die Hij aan ons wil kenbaar maken. Dan komt het aan op luisteren. Luisteren naar wat God in de bijbel zegt. Luisteren naar wat de Heilige Geest in ons hart bewerkt. Een gedachte, een vrede. Als God ons op deze manier "antwoordt" moeten we dat altijd toetsen aan de bijbel. Een gedachte kan ook uit eigen geest voortkomen, of van een verkeerde geest.

Een relatie betekent vooral dat we oog krijgen voor wat God in deze wereld wil doen. Dat we gaan bidden voor wat God wil bereiken. Die kennis krijgen we vanuit Gods Woord. We kunnen bijv. heel goed bidden aan de hand van de bijbel. Ook zullen we gaan bidden voor de mensen om ons heen. We zijn niet meer op onszelf gericht.

Een voorwaarde is dat wij bereid zijn te geloven wat God ons duidelijk maakt.
Salomo had dat goed door en schreef in Spreuken 3:5

Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.

Wat God ons duidelijk maakt zal nooit in strijd zijn met de bijbel. We krijgen dikwijls een antwoord vanuit de bijbel. Alsof Gods Heilige Geest een schijnwerper zet op een bepaald bijbelgedeelte.

Het is ook heel goed om een bijbelgedeelte waarbij je wordt bepaald steeds biddend te overdenken. Dan ga je er steeds meer van begrijpen.

Wat God doet in antwoord op het gebed kan heel anders zijn dan je zelf verwacht. Maar uiteindelijk zul je begrijpen dat het beter was. Als een gebed naar ons idee niet verhoord wordt dan moeten we beseffen dat God daarvoor een goede reden heeft. Hij overziet de gevolgen in een wijder perspectief.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2012, 12:18:34 am »
@pyro & Adinomis

Als je eenmaal  de toestand van een ideale mens hebt bereikt
dan wil dat zeggen dat je met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand
God hebt gediend. Mij hoef je dat echt niet uit te leggen.

Al(een) Christus is een ideale mens in God.

Wordt de woordspeling begrepen?

@pyro

Volgens mij ben je slechts zeer oppervlakkig bekend met de theosofische leerstellingen. Bepaalde reacties van jou tonen dit helder aan.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2012, 12:25:46 am door Ozombi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2012, 12:38:14 am »

quote:

Ozombi schreef op 11 juli 2012 om 00:18:

Nee, niet door mij. Ik lees enkel een spelfout en niet meer dan dat. Leg eens uit als je wilt?

quote:

@pyro

Volgens mij ben je slechts zeer oppervlakkig bekend met de theosofische leerstellingen. Bepaalde reacties van jou tonen dit helder aan.

Hoe kom je erbij dat hij op welke wijze dan ook oppervlakkig is? Vanuit bepaalde theosofische stromingen is zijn opmerking prima te duiden namelijk.
De dogmatiek is namelijk óók een theosofische stroming :)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2012, 09:47:54 am »
Je bent rijk als je vriend er niet voor je was toen jij bedroefd was, maar jij hem toch wilt troosten als hij bedroefd is.
Je bent rijk als je degene die jou iets verschrikkelijks heeft aangedaan toch van harte weet te vergeven.
Je bent rijk als je je geduld en vriendelijkheid weet te bewaren wanneer je baas je op onbeschofte en hooghartige wijze behandeld.
Je bent rijk als je maar weinig de behoefte voelt om voor jezelf op te komen, maar des te meer om voor de ander op te komen.
Je bent rijk als je aan de verwachtingen van anderen wilt voldoen, zonder dat je zelf iets terug wilt verwachten.
Je bent rijk als je hevige pijn lijdt en erop vertrouwt dat God hier het goede mee voor ogen heeft, omdat Hij niets toestaat wat jou zou kunnen schaden.
Je bent rijk als je liever getreiterd en vernederd wordt, dan dat je zelf ook maar één misplaatste grap zou uithalen.
Je bent rijk als je het weet op te nemen voor iemand die getreiterd wordt, ook als dat betekent dat je zelf getreiterd zal worden.
Je bent rijk als je het leven liefhebt zoals het is en niet zoals het zou moeten zijn.
Je bent rijk als je totaal onverschillig tegenover je eigen lijden of juist je eigen welvaart staat, omdat enkel je verbondenheid met Christus telt.
Je bent rijk als de eenzaamheid je beste vriend is.
Je bent rijk als je de dood niet vreest, maar uitziet naar zijn komst om je definitief met Christus te verenigen.

Marjo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2012, 10:03:23 am »
Mooi gezegd Oogje!

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 11, 2012, 06:31:46 pm »

quote:

@pyro & Adinomis

(...)

Ik denk een soort versmelting van:
1. Geheel de staat van gezalfde bereikt te hebben betekent (de) ideale mens (in God) geworden te zijn.
2. Slechts de gezalfde (en niet iets anders) is de ideale mens (in God).

Zoiets, denk ik. Ongeveer zo zou het zekere luiden als ik uiteenrafel wat je zegt, of...?
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2012, 09:28:47 pm door Trajecto »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 11, 2012, 08:46:02 pm »

quote:

@pyro & Adinomis

Ik zei in mijn vorige bericht: "Dus niet: je bereikt het door kennis en evolutie".
Het gaat er in tegenstelling tot andere religies en theosofie, bij het Christelijke geloof niet om dat je een ideale toestand moet zien te bereiken.

quote:

Niemand hoeft jou iets uit te leggen, he? Ik dacht al, dat je zo zou reageren.  God werkelijk dienen begint bij bekering. Zonder dat is het nastreven van ideaalbeelden zinloos. Ook totale inzet van je hart, ziel en verstand kunnen je niet verlossen.

quote:

@pyro
Je kent mij niet. Ik heb me grondig verdiept in de theosofie. Dit forum is niet het juiste platform om het daarover te hebben. Ik beperk me ertoe aan te geven dat het Christelijk geloof strijdig is met jouw leerstellingen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2012, 08:46:18 pm door pyro »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 12, 2012, 05:03:31 am »
@Trajecto ::  
inderdaad zo is het. Zonder er perse de naam Jezus op te plakken.
De Ideale Mens van God is zonder eigenschappen.
Alleen Christus (het ideaal) is de Zoon van God (de essentie van volmaaktheid).
Wie het ideaal uitdrukt door zichzelf dient God. " Jezus die in je komt wonen "
probeert op een kromme manier hetzelfde te zeggen. Wie het goed begrijpt komt zelf tot activiteit , maar wie het verkeerd begrijpt heeft het verkeerde idee dat een ander jouw werk al heeft gedaan. Wie het goed begrijpt weet dat het ook over zichzelf handelt , wie het verkeert begrijpt is enkel een toeschouwer met een blinddoek voor.

@pyro ::

Je hoeft mij inderdaad niet iets uit te leggen wat al duidelijk is. Zeker niet door met nietsverklarende bijbelse zinnen te komen. Dan moet je ze ook uitleggen.
Ik voel er weinig voor om met vaagheden en dogma`s te werken die op zichzelf niet zoveel duidelijkheid geven. Universele principes geven een beter beeld.

het christelijk geloof is geheel gelijk aan de oudste universele leerstellingen waarop de bijbel geheel is gebasseerd. Je moet dan wel door de dogma`s heenprikken en zelf tot de conclusie komen dat God en Christus alles te maken hebben met Volmaaktheid en Ideaal. Dacht jij van niet dan? Is er een hoger iets waar ik niet vanaf weet? Deze twee begrippen omsluiten het Allerhoogste. De bijbel is niet voor niets door ' de heilige geest 'geinspireerd. Met andere woorden, alles moet gezien worden in het licht van volmaaktheid en ideaal. De schrijvers hebben geschreven met dat op het oog. Je doet ook net alsof het mijn zelfbedachte theorie is. Nee hoor, wat ik hier allemaal te melden heb is al zo oud als de mensheid zelf en ouder.

heilige geest ---> hele geest ---> ene geest ---> geest der volmaaktheid
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2012, 05:18:43 am door Ozombi »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 12, 2012, 08:00:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 12 juli 2012 om 05:03:
@pyro ::

Je hoeft mij inderdaad niet iets uit te leggen wat al duidelijk is. Zeker niet door met nietsverklarende bijbelse zinnen te komen. Dan moet je ze ook uitleggen.
Ik voel er weinig voor om met vaagheden en dogma`s te werken die op zichzelf niet zoveel duidelijkheid geven. Universele principes geven een beter beeld.
Bijbelse thema's als bekering en verlossing zijn voor Christenen doorleefde Waarheden. Qua vage nietsverklarende dogma's denk ik eerder aan theosofische universele principes. (reincarnatie - wedergeboorte naar het vlees en dergelijke)

quote:

Is er een hoger iets waar ik niet vanaf weet?
Ja.

quote:

Deze twee begrippen [volmaaktheid, ideaal] omsluiten het Allerhoogste.
Je kunt de Allerhoogste niet omsluiten met begrippen. Als je verder wilt praten over theosofie kan dat op LB. Ik laat het hierbij voor wat dit forum betreft.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2012, 08:06:29 pm door pyro »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 13, 2012, 12:00:55 am »
@pyro :: ik heb in dit forum al diverse keren deze begrippen verklaard, inclusief de oorzaken ervan. Het zijn absoluut geen nietszeggende dogma`s, maar feiten der natuur die onvermijdelijk zijn. Het leven heeft maar 1 doel en dat is dat dit leven op ideale wijze wordt uitgedrukt. Het zou onlogisch zijn als dit niet zo was. Het is dus ook zeer onlogisch dat een wezen 1x leeft, dan sterft en niet meer terugkeert.

Zeg mij ook pyro wat dat hogere is dan? Als je nu zegt God en Christus dan
is het precies wat ik versta onder die begrippen (in de universele zin).
Er is niets hogers dan deze principes. Waarom zou Jezus een Christus genoemd worden? Waarom wordt aan God de volmaaktheid toegekend?

" De Allerhoogste " suggereert een wezen. Een entiteit. Dat kan niet.
Als het wel zou kunnen dan zou er altijd nog " Het Allerhoogste " zijn
waaraan dat allerhoogste wezen zijn status van " de Allerhoogste " aan ontleend. Het Allerhoogste is een abstract principe waaruit alles is voortgekomen. Christus is het toegepaste principe van God.

Ik Ben de 1 en de 0
ego sum alpha et omega
Omegus de Ene en de Omega

Ik Ben het ideaal en het principe
Ik Ben Christus en God

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 13, 2012, 12:28:37 am »

quote:

Ozombi schreef op 13 juli 2012 om 00:00:
@pyro :: ik heb in dit forum al diverse keren deze begrippen verklaard, inclusief de oorzaken ervan. Het zijn absoluut geen nietszeggende dogma`s, maar feiten der natuur die onvermijdelijk zijn.
Het zijn voor jou feiten voor anderen niet.

quote:

Het leven heeft maar 1 doel en dat is dat dit leven op ideale wijze wordt uitgedrukt. Het zou onlogisch zijn als dit niet zo was. Het is dus ook zeer onlogisch dat een wezen 1x leeft, dan sterft en niet meer terugkeert.
Ideaal is dan wel jouw ideaal neem ik aan?

quote:

Pyro en vele christenen met hem doen niet zoveel aan wat jij noemt "universele zin".
Ik schat dat de gehele christenheid (wel) beter weet.

quote:

Er is niets hogers dan deze principes. Waarom zou Jezus een Christus genoemd worden? Waarom wordt aan God de volmaaktheid toegekend?

waaraan dat allerhoogste wezen zijn status van " de Allerhoogste " aan ontleend
Als er géén allerhoogste zou zijn dan ontken je de aanwezigheid van de Vader en zit je in het verkeerde subforum.
Sterker nog: dan zit je volgens de christenen totaal fout. De Bijbel getuigd van een God die zegt dat Hij IS (immers: IK ben).

quote:

. Het Allerhoogste is een abstract principe waaruit alles is voortgekomen. Christus is het toegepaste principe van God.
slaat binnen de christenheid nergens op en is niet echt onderbouwd. Probeer eens deze zin van je uit te leggen aan ons?

quote:

Ik Ben de 1 en de 0
ego sum alpha et omega
Error: alpha = begin en been nul. Nul is een ander buitenlands woord :)

quote:

Ik Ben het ideaal en het principe
Ik Ben Christus en God
Hoe kom je er bij dat er staat "ik ben het ideaal"?
waar haal je dat vandaan?
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2012, 12:28:54 am door Riemer Lap »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 13, 2012, 07:08:41 pm »
@Riemer Lap::
Ideaal is niet het ideaal zoals ik of een ander dat ziet, maar zoals het Ideaal IS.
Volmaaktheid is een abstracte trilling zonder eigenschappen, die enkel kan werken in iets wat concreet is en wél eigenschappen heeft. Bij voorbeeld door een mens waarbij een mens als Jezus het resultaat is. Dit resultaat is het Ideaal.

Jezus Christus = God die door Jezus werkt
Jezus het Ideaal = Volmaaktheid die door Jezus werkt

Hoezo slaat dit nergens op? Het zijn evengoed de classificaties die de christenen aan God en Jezus toekennen. Of zijn ze soms van mindere kwaliteit in jullie ogen?

De Heer van de Christenen is het wezen dat het Universum bestuurt. Deze Heer
is het toegepaste principe dat uit het Principe is voortgekomen. Deze Heer is niet het Allerhoogste , want dat is alleen dit Principe -----> de Vader

Alpha  = 1
Omega = 0

Je kan het ook vertalen met " eerste " (alpha) en " laatste " (omega).

Als God ( de 0 ) iets voortbrengt (de 1) , kan hij alleen iets voortbrengen
waar hij zelf deel van is. De 1 (het voortgebrachte) bestaat uit louter 0-en.

Ik Ben de alfa en omega ------> Ik Ben de voortgebrachte en (nog steeds) God

Ik Ben Christus en God -----> Ik Ben het toegepaste principe en het principe zelf
ego sum alfa et omega -----> omegus 1 et 0mega
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2012, 07:10:35 pm door Ozombi »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 13, 2012, 08:34:21 pm »
Volgens mij behoorlijk off topic.....

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 13, 2012, 09:43:44 pm »
Dat is off-topic, maar als ik een on-topic bijdrage lever die vervolgens de nek wordt omgedraaid omdat men alleen bijbelse volzinnen "begrijpt" , dan ben ik van harte bereid uitleg te geven zodat men het mogelijk wel snapt

Heel vaak geeft men argumenten die zo uit de bijbel zijn gehaald zoals " Rijkdom is de heerlijkheid van Christus " en meer van die kreten. Ik beweer niet dat het argument onjuist is, maar ik zou graag willen horen wat het argument volgens diegene precies inhoudt dan. In normaal nederlands zonder weer die eeuwige bijbel erbij te gebruiken of het af te doen met vage dogmatische stellingen. Concreet uitleggen die handel!

Het lijkt meestal een te grote opgave te zijn, zodat er gerede twijfel kan bestaan over de mate van werkelijk begrip van de dingen. Een discussie over bijbelse wijsheid kan niet gevoerd worden door de universele betekenis ervan uit te sluiten, " omdat dat niet past binnen dit subforum " of iets dergelijks.

Wat in de bijbel als leerstelling wordt opgevoerd, geldt voor alle wezens in het gehele universum, in ieder geval voor alle menselijke wezens. Dan is het niet passend een discussie te voeren die zich beperkt tot 1 groep of 1 stroming. Dan is satan ( = beperking ) aan het werk en je leert niets, want ieder  denkt toch al op dezelfde manier.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 14, 2012, 12:57:03 am »

quote:

Ozombi schreef op 13 juli 2012 om 21:43:
Dat is off-topic, maar als ik een on-topic bijdrage lever die vervolgens de nek wordt omgedraaid omdat men alleen bijbelse volzinnen "begrijpt" , dan ben ik van harte bereid uitleg te geven zodat men het mogelijk wel snapt
Probleem is dat je dus gewoon niet uitlegt maar verder gaat in je eigen taalwereldje die enkel Ozombi begrijpt.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 14, 2012, 01:33:56 pm »

quote:

Heel vaak geeft men argumenten die zo uit de bijbel zijn gehaald zoals " Rijkdom is de heerlijkheid van Christus " en meer van die kreten. Ik beweer niet dat het argument onjuist is, maar ik zou graag willen horen wat het argument volgens diegene precies inhoudt dan. In normaal nederlands zonder weer die eeuwige bijbel erbij te gebruiken of het af te doen met vage dogmatische stellingen. Concreet uitleggen die handel!
Zelf op dit commentaar van jou, heeft de Bijbel een antwoord;
1 Johannes 4
2 Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;
3 en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God;  maar dat is de geest van de antichrist,  waarvan u gehoord hebt dat hij komt,  en die nu al in de wereld is.
4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.
5 Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld luistert naar hen.
6   Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling.

In gewoon Nederlands, wie niet uit God is zal ook niet luisteren. Wie wel uit God is zal wel luisteren naar wat in de Bijbel staat. De geest van waarheid vs de geest van dwaling dus. Er wordt dus op 2 verschillende "frequenties" gesproken, waardoor we elkaar niet kunnen maar ook niet willen verstaan.

Maar er is hoop !

Jacobus 4
7 Onderwerp u dan aan God.  Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
8 Nader tot God, en Hij zal tot u naderen.
.........
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2012, 08:01:31 pm door Evangelisch »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 14, 2012, 01:47:29 pm »
Dubbele post....
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2012, 08:00:06 pm door Evangelisch »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 14, 2012, 03:45:28 pm »

quote:

Ozombi schreef op 13 juli 2012 om 00:00:
@pyro :: ik heb in dit forum al diverse keren deze begrippen verklaard, inclusief de oorzaken ervan.

Helaas doe je dat in dit subforum inderdaad. CZ is bestemd voor Christenen. Wij kennen en gebruiken de bijbelse begrippen. Zoals ik je heb gezegd zijn deze begrippen voor ons Christenen doorleefde Waarheid, maar jij blijft liever bij je vooroordeel. Je gebruikt elke gelegenheid om je te beklagen over die begrippen, die in jouw ogen betekenisloze dogma's zijn, gebruikt door mensen die niet zelf nadenken.
Ik ben niet te beroerd om te proberen de bijbelse taal te verwoorden voor andersdenkenden, het Christelijke geloof uit te leggen. Maar daar is het LB subforum voor bedoeld. Als telkens de grondslagen ter discussie worden gesteld, zoals in dit geval, dat God de Vader de Allerhoogste is, komt het gesprek tussen Christenen onderling niet meer van de grond. Het is telkens terug naar af.
Je verstoort de discussie op de Christelijke subfora.

quote:

Het zijn absoluut geen nietszeggende dogma`s, maar feiten der natuur die onvermijdelijk zijn. Het leven heeft maar 1 doel en dat is dat dit leven op ideale wijze wordt uitgedrukt. Het zou onlogisch zijn als dit niet zo was. Het is dus ook zeer onlogisch dat een wezen 1x leeft, dan sterft en niet meer terugkeert.

De natuur zoals die nu werkt, kan zijn doel niet bereiken. Als natuurlijke mens op deze wereld, zonder Licht van God, kom je om die reden niet verder dan het idee van een wedergeboorte naar het vlees. Opnieuw en opnieuw, zonder inzicht wanneer het ooit ophoudt. Je kunt geloven dat het een doel heeft, zoals je wilt. Maar daarmee kan je de, zoals jij het formuleert, onvermijdelijke feiten van de natuur niet veranderen. Wedergeboorte naar het vlees blijft zich herhalen, het idee is een uitdrukking van de doelloosheid die de natuur, en de mens in zijn natuurlijke staat, kenmerkt.

quote:

waaraan dat allerhoogste wezen zijn status van " de Allerhoogste " aan ontleend. Het Allerhoogste is een abstract principe waaruit alles is voortgekomen. Christus is het toegepaste principe van God.
Hier gebruik je een taalkundig argument. De reden dat dingen op een bepaalde manier benoemd worden, dat er eigenschappen aan een onderwerp worden toegekend, is een kwestie van taalstructuur. Taal geeft enkel een beschrijving van de werkelijkheid, niet een bewijs van hoe de werkelijkheid zelf in elkaar zit. Daarom gaat een argument gebaseerd op taalstructuur niet op.
God is de Allerhoogste, maar besef dat God de taal en de logica te boven gaat. Je kunt dit niet bevatten in je logica.

Christenen geloven dat God zich toch doet kennen: in de Zoon.
En de Zoon is gestorven en weer opgestaan zonder ooit nog weer te sterven. Hij is niet meer onderworpen aan de regels van de oude natuur.
Je kunt deel krijgen aan deze opstanding. Dat gebeurt niet omdat het inherent in je zelf zit. Je krijgt er deel aan door bekering en geloof. Daardoor word je wedergeboren in de Geest, in plaats van steeds opnieuw geboren worden en sterven in de huidige natuurlijke wereld.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2012, 04:13:17 pm door pyro »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 15, 2012, 05:02:04 am »
@pyro::
Ik ben het eens met de bijbelse begrippen , maar niet met de beroerde interpretatie en omgang ermee door 'de papieren gelovigen'.  
Doorleefde Waarheid , ja ja ......ik geloof daar niets van! Iets uitleggen en verklaren zonder de bijbel te moeten gebruiken of zonder die vage onlogische dogma`s steeds te roepen - die totaal NIETS zeggen - is er toch niet bij ?

Jouw uitleg van bepaalde dingen begrijp ik op zich helemaal, is gesneden koek voor mij. Je doet dat alleen zo ontzettend krom en gekunsteld - want tja de bijbelse sfeer moet er wel inblijven natuurlijk ?!?! - dat ik er pijn aan de ogen van krijg. Het is heel veilig om met bijbelse termen te beweren die op zich waar zijn, maar zonder verdere verklaring te geven. " Doorleefde Waarheid " is dat dan. Als dat zo is dan is het eenvoudig om de bijbelse begrippen er even buiten te houden en de zaken in normaal nederlands weer te geven, toch?

Als er namelijk geen bijbel en geen religie in de wereld zou bestaan, zijn bepaalde dingen nog steeds Waarheid.In dat geval zou je het op eigen kracht moeten kunnen verwoorden. Dus zonder enig typisch bijbelse term te gebruiken. Gaat je dat lukken denk je? Ik denk dat 't zeer moeizaam zal zijn.

'

.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2012, 05:16:36 am door Ozombi »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 15, 2012, 03:50:59 pm »

quote:

Ozombi schreef op 15 juli 2012 om 05:02:
@pyro::
Ik ben het eens met de bijbelse begrippen, maar niet met de beroerde interpretatie en omgang ermee door 'de papieren gelovigen'.  
Doorleefde Waarheid , ja ja ......ik geloof daar niets van! Iets uitleggen en verklaren zonder de bijbel te moeten gebruiken of zonder die vage onlogische dogma`s steeds te roepen - die totaal NIETS zeggen - is er toch niet bij?

De richtlijn van dit subforum: "Dit subforum is bedoeld om vanuit een praktische invalshoek te discussiëren over het christelijk geloof, dogma’s, levensheiliging, ethische zaken, bijbelgebruik, allerlei ontwikkelingen op christelijk gebied en het leven van alledag met de Bijbel en Apostolische Geloofsbelijdenis als basis. Dat is: de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als een kernachtige samenvatting van wat je als christen belijdt op grond van dat Woord van God.
De discussies in dit subforum dienen vooral over praktische zaken te gaan.

Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan, of dat je het gezag van de Bijbel en/of de Apostolische Geloofsbelijdenis in twijfel trekt. Heb je dit soort meningen, dan is het subforum Levensbeschouwing de plek bij uitstek om daarover te discussiëren."

Het is normaal dat we hier de bijbel en de geloofsbelijdenis als referentie gebruiken. Het feit dat dat in jouw ogen blijkbaar geen geldige referenties zijn, geeft je nog niet het recht het forum te verstoren.

quote:

Jouw uitleg van bepaalde dingen begrijp ik op zich helemaal, is gesneden koek voor mij. Je doet dat alleen zo ontzettend krom en gekunsteld - want tja de bijbelse sfeer moet er wel inblijven natuurlijk ?!?! - dat ik er pijn aan de ogen van krijg. Het is heel veilig om met bijbelse termen te beweren die op zich waar zijn, maar zonder verdere verklaring te geven. "Doorleefde Waarheid" is dat dan. Als dat zo is dan is het eenvoudig om de bijbelse begrippen er even buiten te houden en de zaken in normaal nederlands weer te geven, toch?

De bijbelvertaling is in normaal nederlands. Ik gebruik ook normaal nederlands. Het punt van verschil is dat jij de gebruikte begrippen alleen kunt en/of wilt verstaan in het kader van jouw principes (goed dan, 'de theosofische principes'. Ik snap dat je het niet allemaal zelf verzonnen hebt). Komt het daar niet mee overeen, dan deugt het in jouw ogen niet en beklaag je je over vaag, krom, 'papieren geloof' en wat dies meer zij.

quote:

Als er namelijk geen bijbel en geen religie in de wereld zou bestaan, zijn bepaalde dingen nog steeds Waarheid.In dat geval zou je het op eigen kracht moeten kunnen verwoorden. Dus zonder enig typisch bijbelse term te gebruiken. Gaat je dat lukken denk je? Ik denk dat 't zeer moeizaam zal zijn.

Bijbel en religie doen als op zichzelf staande zaken geen nut. Je kunt de bijbel lezen, aan religie doen, maar ten diepste begint werkelijk geloof ermee dat God een mens aanraakt. Het begint ermee dat je inziet dat je het allemaal niet van jezelf hebt. Dat je een zondig mens bent die bekering nodig heeft. Dat besef kan ik je niet geven, strikt genomen. Ongeacht welke woorden ik ook gebruik.  Besef van zonde is een werk van de Heilige Geest.
Het is dus niet de bedoeling dat ik je een schuldgevoel of angst ga aanpraten met een donderpreek ofzo.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2012, 03:52:47 pm door pyro »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 15, 2012, 07:00:16 pm »

quote:

Dat is off-topic, maar als ik een on-topic bijdrage lever die vervolgens de nek wordt omgedraaid omdat men alleen bijbelse volzinnen "begrijpt" , dan ben ik van harte bereid uitleg te geven zodat men het mogelijk wel snapt.
Hmm is het zo erg? Hoe dan ook, jij bent wel iemand die opvalt door in diverse topics dingen te zeggen die laten we zeggen "niet helemaal on-topic zijn, of op zijn minst dat niet lijken te zijn". Dus denk er toch maar eens over een topic te openen waar centraal staat wat jij graag besproken zag.

quote:

Alhoewel je niet van "die eeuwige Bijbel" moet spreken -- dat klinkt namelijk vervelend -- zijn toelichtingen in eigen woorden natuurlijk een goede zaak.

quote:

Het lijkt meestal een te grote opgave te zijn, zodat er gerede twijfel kan bestaan over de mate van werkelijk begrip van de dingen. Een discussie over bijbelse wijsheid kan niet gevoerd worden door de universele betekenis ervan uit te sluiten, " omdat dat niet past binnen dit subforum " of iets dergelijks.
Een eigen topic in Levensbeschouwing (LB) is dat niet wat?

quote:

Wat in de bijbel als leerstelling wordt opgevoerd, geldt voor alle wezens in het gehele universum, in ieder geval voor alle menselijke wezens. Dan is het niet passend een discussie te voeren die zich beperkt tot 1 groep of 1 stroming. Dan is satan ( = beperking ) aan het werk en je leert niets, want ieder  denkt toch al op dezelfde manier.

Satan kan volgens mij tegenstander of aanklager betekenen. :P

Samenvattend...
Mijn aanbeveling dus: open eens een topic en behandel daarin wat je graag wilt!

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 15, 2012, 10:23:27 pm »
@.......::
 Ik ben het helemaal eens met de bijbel hoor, iets ander zul je mij niet horen zeggen. Ik ben het echter totaal niet eens met de manier waarop deze wordt uitgelegd en erger nog , de manier waarop deze niet wordt uitgelegd. Met bijbelse termen smijten zegt niets over enig begrip van de gebruiker. Het zegt niets over de juiste omgang met het ware geloof.

Mij gaat het er enkel om dat men eens zelf gaat onderzoeken en eens buiten de gereformeerde/christelijke/letterlijke box gaat nadenken. Leven volgens bijbelse richtlijn kan in de praktijk net zo goed een leven gevuld met lucht worden. Op die manier Christen zijn is jezelf voor de gek houden. Wie wil dat?

Topics openen in LB ? Dat dient alleen een doel als degene met een smalle visie er gerichte aandacht aan besteedt en gaat onderzoeken buiten de geijkte middelen. Zodra die intentie genoeg aanwezig schijnt te zijn, zal ik topics openen in LB.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2012, 10:36:34 pm door Ozombi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 15, 2012, 11:57:16 pm »

quote:

Ozombi schreef op 15 juli 2012 om 22:23:
 Ik ben het helemaal eens met de bijbel hoor, iets ander zul je mij niet horen zeggen. Ik ben het echter totaal niet eens met de manier waarop deze wordt uitgelegd en erger nog , de manier waarop deze niet wordt uitgelegd. Met bijbelse termen smijten zegt niets over enig begrip van de gebruiker. Het zegt niets over de juiste omgang met het ware geloof.
Waarbij de graadmeter voor het "ware" ineens jouw waarheid is geworden?

quote:

Mij gaat het er enkel om dat men eens zelf gaat onderzoeken en eens buiten de gereformeerde/christelijke/letterlijke box gaat nadenken. Leven volgens bijbelse richtlijn kan in de praktijk net zo goed een leven gevuld met lucht worden. Op die manier Christen zijn is jezelf voor de gek houden. Wie wil dat?
Dit soort "aantijgingen" ga ik niet op in, mogelijk dat Trajecto er wel iets van kan zeggen?

quote:

Topics openen in LB ? Dat dient alleen een doel als degene met een smalle visie er gerichte aandacht aan besteedt en gaat onderzoeken buiten de geijkte middelen. Zodra die intentie genoeg aanwezig schijnt te zijn, zal ik topics openen in LB.
grappig: je mag wel je eigen visie verkondigen in een CZDP draad maar wilt die niet bestreden zien in LB?
Ik vermoed dat er voldoende mensen hier zijn om mee te doen in LB inzake je visie. Waag de gok zou ik zeggen :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 16, 2012, 08:53:27 am »

quote:

Het klinkt voor mij als een inkopper.
Geloof hoop en liefde, maar van die drie is de liefde het aller belangrijkste. Al prak ik de taal van de engelen en had ik het geloof dat bergen kon verzetten, maar ik had de liefde niet. Ik was niets.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 16, 2012, 09:24:46 am »
Om terug te gaan naar wat Small Bother zei. Het één en het andere is er wel van gezegd, maar één punt zeker nog niet: één worden met je leeftijdgenoten.
Ik geloof dat hij daar wel een punt heeft. Je leert als kind snel geweldadige spelletjes op de computer spelen. Als je kinderprogramma's nauwlettend in de gaten houdt, dan komt er met enige regelmaat thema's voorbij die indruist tegen het christelijke geloof. Thema's als seks voor het huwlijk en stoer gedrag.
Ook is de duivel nogal slim. Door iedere keer in films de goeden en de slechten in beeld te brengen, promoot hij daarmee ook hoe je slecht zou kunnen zijn. Het wordt je voor gedaan. Zo kan een programma zomaar onderwijs worden in hoe je ook slecht kan zijn. Maar wat dacht je van kindershows op tv. Een stimulans om als besten te winnen. Het is leuk, maar eigenlijk heeft het ook iets van een boodschap in zich. Je moet scoren in het leven. De prijzen in de wacht slepen.

Als kind had ik vriendjes die later aan de drugs waren, onschuldige kinderen in elkaar trapten, scholden, vloekten en lantarenpalen omver trapten. ze werden gabbers die keken naar je dure kleren. Als je niet de juiste ausie aan hand of de nike's droeg als schoenen, hoe duurder hoe beter, dan was je niet cool.
Door mijn opvoeding kon ik daar niet mee om blijven gaan. Op een verjaardagsfeestje kreeg ik ruzie en verbrak de contacten al als klein kind.
Achteraf gezien een zegen.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2012, 11:50:38 am door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 16, 2012, 10:53:40 am »

quote:

Ozombi schreef op 15 juli 2012 om 22:23:
Ik ben het helemaal eens met de bijbel hoor, iets ander zul je mij niet horen zeggen. Ik ben het echter totaal niet eens met de manier waarop deze wordt uitgelegd en erger nog, de manier waarop deze niet wordt uitgelegd. Met bijbelse termen smijten zegt niets over enig begrip van de gebruiker. Het zegt niets over de juiste omgang met het ware geloof.

De bijbelse termen en de apostolische geloofsbelijdenis zijn uitstekend geschikt om de juiste omgang met het ware geloof te verwoorden.
Als iemand die termen niet begrijpt, ben ik best bereid ze uit te leggen. Maar dat is bij jou niet het punt. Het punt is dat de theosofische ideeen die jij verkondigt strijdig zijn met de grondslagen die op dit Christelijke subforum niet ter discussie staan. Zoals het gegeven dat God de Vader de Allerhoogste is, in plaats van een of ander theosofisch principe.

Die verschillen zijn bespreekbaar wat mij betreft, de liefhebbers van dat soort discussies vind je op LB.
Laten we die verschillen dan wel op een zuivere manier bespreken. Opmerkingen in de trant van 'met bijbelse termen smijten zegt niets over enig begrip van de gebruiker' voegen niets opbouwends toe, dat is alleen maar met modder smijten. Ik kan ook zeggen: het is schenen schoppen, omdat bijbel en belijdenis op dit subforum de gespreksbasis zijn.

quote:

Gereformeerden kunnen elkaar er prima op wijzen als het leven van een broeder/zuster in de praktijk inhoud dreigt te missen.
Bijbelse richtlijnen in gereformeerde zin zijn prima geschikt om te zorgen dat je bij die praktische inhoud blijft. Daarvoor hoef je dus helemaal niet buiten de gereformeerde grondslagen te gaan zoeken.

quote:

In de eerste plaats gaat het niet om visie en middelen, maar om grondslagen.
Het is aardig als mensen op basis van gemeenschappelijke grondslagen een gesprek kunnen voeren. Jij wilt dat uitgangspunt niet accepteren, dus blijf je net zolang klagen en verwijten tot iedereen aandacht besteedt aan jouw verkondiging. Daar komt het zo'n beetje op neer kennelijk.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2012, 01:54:59 pm door pyro »

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 16, 2012, 10:58:19 am »

quote:

@pyro & Adinomis

@pyro

De theosofische leerstellingen zijn al grotendeels achterhaald. Van veel, vooral zogenaamd wetenschappelijke zaken blijkt gewoon niets te kloppen. Al dat gedoe met die ronden en rassen, en dat er nog rassen zijn op Aarde van de vorige ronde: onzin. Al die zogenaamde wetenschappelijke inzichten van Blavatski in de Geheime Leer, over erfelijkheid en evolutie, leven op andere planeten in het zonnestelsel, de materie in andere delen van het universum, enzovoort. Ze zijn allemaal al lang achterhaald. Sorry, maar je hebt er niet zoveel meer aan, als het om echte kennis gaat. Het is niet voor niets dat Krishnamurti ze totaal heeft afgezworen. Theosofie is evenzogoed een geloof waar maar weinig van blijkt te kloppen. Misschien alleen als het gaat over de fijnstoffelijke lichamen en de chakra's. Als je de waarheid wilt leren kennen, stop dan met elk geloof, ook met de theosofie. Dat is het idee van Krishnamurti. Geloof houdt je alleen maar gevangen in een schijnwereld van illusies.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2012, 11:30:04 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 16, 2012, 11:09:13 am »

quote:

Zolderworm schreef op 16 juli 2012 om 10:58:
[...]
Geloof houdt je alleen maar gevangen in een schijnwereld van illusies.

Tuurlijk, de advaita vedanta kan er ook nog wel bij.
Moderator, kan een en ander verplaatst worden naar LB? Hartelijk bedankt alvast.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2012, 11:09:24 am door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 16, 2012, 11:56:08 am »
Zolderworm: wat heb je nu aan al die kennis, als je niet kan opschieten met de mensen om je heen? Ben je dan rijk? Je bent dan echt niets. Je bent pas wat als je lief kan hebben, al heb je geen weet van de waarheid. Anders zou ware rijkdom enkel weggelegd zijn voor mensen met een bepaalde IQ. EQ is echter van veel grotere waarde. Emotionele intelligentie. Zoals ik het destijds op de SPW meekreeg.
Daar ontbreekt het zelfs volgens deze onderwijsstroming het doorgaans aan.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2012, 11:57:21 am door gaitema »

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 16, 2012, 01:10:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 juli 2012 om 11:56:
Zolderworm: wat heb je nu aan al die kennis, als je niet kan opschieten met de mensen om je heen? Ben je dan rijk? Je bent dan echt niets. Je bent pas wat als je lief kan hebben, al heb je geen weet van de waarheid. Anders zou ware rijkdom enkel weggelegd zijn voor mensen met een bepaalde IQ. EQ is echter van veel grotere waarde. Emotionele intelligentie. Zoals ik het destijds op de SPW meekreeg.
Daar ontbreekt het zelfs volgens deze onderwijsstroming het doorgaans aan.

Let op: het is hier Ozombi die wijst op het belang van kennis. Ik doe dat hier juist niet. Voorst in mijn stelling vooral dat ik er geen voorstander van ben net te doen alsof religie een zaak van kennis is, zoals Small Brother de gehele tijd beweert. Niet zozeer dat kennis zo belangrijk is.
Je kunt echter EQ niet in de plaats stellen van IQ, zoals jij doet. Het is niet of het een of het ander.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2012, 01:13:28 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 16, 2012, 09:02:41 pm »
Modbreak:
Graag het onderwerp 'Rijkdom en alles wat daarmee samenhangt' blijven bespreken vanuit christelijk oogpunt, conform de apostolische geloofsbelijdenis.
Posts die hier niet mee stroken zullen vanaf nu worden verwijderd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]