STAP 4, De Schrift is onfeilbaarBewijs 4a en 4bquote:
Ik ga daarop reageren, maar je slaat hier een stap over. De vraag was of deze encyclieken melden dat de Schrift onfeilbaar is. Wat vind jij daarvan?
Dus omdat er onder andere in staat “dat deze boeken van de Heilige Schrift onfeilbaar zijn”, mogen we dan daarvan zeggen dat er staat dat de bijbel onfeilbaar is?
quote:
Trajecto schreef:
4c en 4d zeggen vooral dat de openbaringen in de Bijbel geen fouten bevatten.
Bedenk dat er naast feilloze openbaren bijvoorbeeld ook culturele gegevenheden aanwezig zouden kunnen zijn die op zichzelf geen speciale juistheid laat staan onfeilbaarheid hoeven te zijn.
bewijs 4c en 4dHet onderwerp daar is dat “de volledige boeken van het Oude en Nieuwe Verbond met al hun delen”. Zoals het nu uitgedrukt zou kunnen worden als: de gehele bijbel van kaft tot kaft.
En deze moet men dan als heilig en canoniek aannemen.
En hiervan wordt gezegd, dat ze ( dus de GEHELE BIJBEL in al zijn delen) geschreven zijn op ingeving van de Heilige Geest. Dus het is niet zo dat bepaalde delen geschreven zijn zonder ingeving van de Heilige Geest. En bovendien wordt gesteld dat ze ( dus de GEHELE BIJBEL in al zijn delen) God tot Auteur heeft. Dus er is geen gedeelte van de bijbel dat niet God tot Auteur heeft.
En ook wordt genoemd dat ze de openbaring feilloos bevatten; zonder fout.
In deze context is dus de “openbaring” de gehele Schrift met al zijn delen. Want de gehele bijbel is Gods openbaring: Want de gehele bijbel is geschreven op ingeving van de Heilige Geest, en van de gehele bijbel is God de Auteur, in al zijn delen. Door het woord “openbaring” te interpreteren als een het stukje van de bijbel dat gaat over bijvoorbeeld geloofszaken, is niet juist als je het in zijn context beziet.
Expliciet wordt dit ook genoemd in bron 4d. En dan gaat het juist om deze verklaring van het vaticaans concilie ( dus bron 4c). en zie dan wat daar staat.
Allereerst wordt hetzelfde stukje weer geciteerd inclusief die “openbaring feilloos bevatten”.
En dan gaat het gelijk verder met:
quote:
When, subsequently, some Catholic writers, in spite of this solemn definition of Catholic doctrine, by which such divine authority is claimed for the "entire books with all their parts" as to secure freedom from any error whatsoever, ventured to restrict the truth of Sacred Scripture solely to matters of faith and morals, and to regard other matters, whether in the domain of physical science or history, as "obiter dicta" and - as they contended - in no wise connected with faith, Our Predecessor of immortal memory, Leo XIII in the Encyclical Letter Providentissimus Deus, published on November 18 in the year 1893, justly and rightly condemned these errors and safe-guarded the studies of the Divine Books by most wise precepts and rules.
Dus ondanks deze plechtige vastlegging van de katholieke leer ( van 4c), toch gingen daar sommige katholieke schrijvers ertegenin ( in het latijn:
contra ) :
waarbij voor "de gehele boeken met al hun delen" een goddelijk gezag, dat vrij-zijn van elke dwaling insluit, wordt opgeëist - sommige katholieke schrijvers zich niet ontzagen de waarachtigheid der heilige Schrift tot slechts zaken van geloof en zeden te beperken en het overige wat van natuurkundige of historische aard was te beschouwen als "in het voorbijgaan gezegd" en, volgens hun bewering, als zonder enige samenhang met de geloofswaarheid, heeft onze voorganger Leo XIII, onsterfelijker gedachtenis in de encycliek Providentissimus Deus van 18 november 1893 èn geheel terecht deze dwalingen veroordeeld èn tevens de studie der gewijde Boeken door zeer wijze voorschriften en maatregelen veilig gesteld ..Veel duidelijker lijkt me toch nauwelijks denkbaar.
Overigens valt je ook op de reden die hier aangegeven wordt voor de foutloosheid in de gehele bijbel en al haar delen? Namelijk omdat God de Auteur is van de gehele bijbel en God en kan niet de oorsprong zijn van fouten.
quote:
Trajecto schreef:
Het woord onfeilbaar komt niet voor.
4a en 4b gaat om onfeilbaarheid, in bron 4c en 4d gaat het enerzijds om feilloos / foutloos. En dat is principieel hetzelfde als onfeilbaar. Maar in 4d gaat het ook om onfeilbaar namelijk als : immuun voor fouten (“
erroris immunitate”).
( dus niet alleen heeft geen fouten, maar ook kán geen fouten hebben: onfeilbaar )
quote:
Trajecto schreef:
4c laat zo te zien meer ruimte (…) dan dat 4d dat doet.
Ten slotte, dit was geen nieuwe mening die hier verkondig wordt, zelfs geen nuance verschil; maar “het oude en vaste geloof der kerk”
Bij allebei gaat het dus in ieder geval om foutloosheid ( en 4d zelfs om onfeilbaar).
Dan over je stelling dat deze foutloosheid/onfeilbaarheid, niet op de gehele bijbel zou slaan, daar ben ik hierboven op ingegaan. Samengevat: de context van 4c wijst niet in deze richting. Bovendien bron 4d verklaart expliciet over bron 4c dat deze interpretatie TEGEN bron 4c ingaat, en dat deze ongeoorloofd is. En tenslotte verklaart bron 4d ook dat zij hiermee niets nieuws brengt maar: “Dit is het oude en vaste geloof der Kerk."
Dat dit het oude en vaste geloof van de kerk is, is op veel manieren nog verder te illustreren, een kleine greep:
quote:
Paus Benedictus XV , encycliek “Spiritus Paraclitus” :16. St. Jerome's teaching on this point serves to confirm and illustrate what our predecessor of happy memory, Leo XIII, declared to be the ancient and traditional belief of the Church touching the absolute immunity of Scripture from error:
So far is it from being the case that error can be compatible with inspiration, that, on the contrary, it not only of its very nature precludes the presence of error, but as necessarily excludes it and forbids it as God, the Supreme Truth, necessarily cannot be the Author of error.
(…)
18. But although these words of our predecessor leave no room for doubt or dispute, it grieves us to find that not only men outside, but even children of the Catholic Church - nay, what is a peculiar sorrow to us, even clerics and professors of sacred learning - who in their own conceit either openly repudiate or at least attack in secret the Church's teaching on this point
(…)
21. Divine inspiration extends to every part of the Bible without the slightest exception, and that no error can occur in the inspired text: "It would be wholly impious to limit inspiration to certain portions only of Scripture or to concede that the sacred authors themselves could have erred."
quote:
Paus Pius XII, Encycliek “Humani Generis” : they put forward again the opinion, already often condemned, which asserts that immunity from error extends only to those parts of the Bible that treat of God or of moral and religious matters.
quote:
Decreet van de 'Congregatie voor de Geloofsleer', uitgevaardigd door Paus Pius X, "Lamentabili Sane" :Therefore, after a very diligent investigation and consultation with the Reverend Consultors, the Most Eminent and Reverend Lord Cardinals, the General Inquisitors in matters of faith and morals have judged the following propositions to be condemned and proscribed. In fact, by this general decree, they are
condemned and proscribed:(…)
11. Divine inspiration does not extend to all of Sacred Scriptures so that it renders its parts, each and every one, free from every error.
quote:
Trajecto schreef:
Je moet niet er van uitgaan dat iets onfeilbaar is zolang het tegendeel niet bewezen is.
Vanzelfsprekend, ik claim met bewijzen 4a t/m 4d bewezen te hebben dat de RKK stelde “De bijbel is onfeilbaar”. Maar Oogje claimde toen; ja maar Vaticanum2 heeft dit genuanceerd ( tot zijn tegenovergestelde claim van ‘niet onfeilbaar’ ).
In dat geval ligt toch echt de bewijslast bij haar om te bewijzen waar dan Vaticanum2 dit zou hebben genuanceerd tot het tegendeel. Maar ik heb het nagelezen en zijn claim klopt volgens mij niet. En Oogje kon of wou niets citeren wat zijn claim zou ondersteunen.
quote:
Trajecto schreef:
Mja, maar Oogje is geen deskundige of kerkhistoricus maar gewoon een katholiek gelovige en je wilt te veel categorische uitspraken horen.
nee, het gaat me niet om kunde, maar om open en eerlijke communicatie.
Nou, volgens mij is dat niet zo en kunnen er in een nieuw concilie weldegelijk dingen worden veranderd
quote:
Trajecto schreef
De Katholieke Kerk zal geen lijst geven voor de Bijbel met precies aangegeven wat waar wel en niet als onfeilbaar en/of met welke nuance begrepen kan/moet worden op dit moment noch voor al haar oude encyclieken een uitvoerig commentaar geven dat iets toen zus-of-zo was en dat we nu echter denken dat....(etc.). Dat moet je niet verwachten
Dat verwacht ik ook zeker niet. Het is slechts een constatering dat daarom jouw oplossing voor de tegenstelling ( wel en niet onfeilbaar) niet klopt, want in dat geval blijft de bijbel in zijn geheel niet onfeilbaar.
quote:
Trajecto schreef:
Ik denk ook niet dat Oogje er antwoorden op kan en/of wil geven die voor jou absoluut als voldoende gelden.
Het gaat er niet om aan mijn eisen te voldoen. Elk antwoord kan gegeven worden of niet gegeven worden. Maar zwart blijft zwart en wit blijft wit. Onduidelijk wordt niet spontaan duidelijk. Tegenstellingen zijn niet hetzelfde. Een bewezen onwaarheid of onlogica, mag zo worden genoemd. Etc.
quote:
Trajecto schreef:
Ik denk echt dat Oogje al duidelijk de manier van bezien van zaken en de positie van de Bijbel daarin heeft beschreven.
Los van de zaken waarin zijn antwoord helder was ( zoals zijn mening dat in zekere zin, God de Auteur is van de Bijbel ), zijn we nu bij essentiële zaken gekomen waarbij ik geen duidelijkheid krijg; de vragen waarop ik geen antwoord kreeg heb ik in de vorige post herhaald.
quote:
Trajecto schreef:
Soms is een gesprek met een medeforummer ook gewoon klaar en Oogje heeft het volgens mij als je tussen de regels leest wel aangegeven dat het wat hem betreft met dit gesprek het geval is.
is prima. Maar een onbeantwoorde vraag blijft heten: een onbeantwoorde vraag. En onduidelijkheid c.q. onjuistheid blijft wat ze bewezen zijn te zijn.
GEZAGquote:
Trajectp schreef:
De encycliek van paus Leo VIII doet eerder vermoeden dat hij aanwijzingen geeft niet om een dogma te respecteren maar meer dat hij adviserend/onderrichtend spreekt.
Het betrof “voorschriften en maatregelen”, “leer”, “beslissende uitspraak”, “grondwet voor bijbelstudie”. Zie ook hieronder.
Betreft het gezag van de citaten die ik gaf:
1) Enkele citaten kwamen uit Concilie uitspraken (met name het 1e Vaticaanse concilie van 1870). Deze uitspraken zijn volgens de rkk:
onfeilbaar, dogmatisch, gezaghebbend, etc.
Zie devolgende link onder het kopje “
Infallibility of general councils”
2) Enkele citaten kwamen van encyclieken. Deze zijn
gezaghebbend en MOETEN aanvaard worden.:
quote:
rll.nl schreef:In een encycliek oefent de paus zijn authentieke leergezag uit. Wel moeten de gelovigen tegenover de inhoud "een religieuze volgzaamheid van verstand en wil" betrachten. Dat komt erop neer dat katholieken aan de encycliek
moeten gehoorzamen, ook al zijn ze het er niet mee eens.”
3) Al die citaten hebben pauselijk gezag.
4) De citaten hebben het gezag van “het
eenstemmig gevoelen is van alle kerkvaders en kerkleraars”.
5) De citaten hebben het gezag van:
“Dat is
het oude en onafgebroken standhoudende geloof der Kerk, dat bovendien door een
plechtige uitspraak op de kerkvergaderingen van Florence en van Trente is gedefinieerd, en eindelijk
bevestigd en nog uitdrukkelijker verklaard is op de kerkvergadering van het Vaticaan, door welke deze
beslissende uitspraak is gedaan”
( p.s. je mag het ook samenvatten als dat de paus met pauselijk gezag in zijn ambt als herder en leraar van alle Christenen iets definieert/verklaart/beslist, betreffende een leer over geloof en zeden die gehouden moet worden voor de gehele kerk. En dat is hier het geval )
Ter illiustratie, betreffende die encycliek die je noemde,
Daarover zegt de paus in een ander encycliek 50 jaar later:
“Daar het nu voorzeker passend is, het vijftigste jaar te gedenken van het verschijnen van deze encycliek, die
als grondwet geldt der Bijbelstudie”
“Deze leer nu, die onze voorganger Leo XIII zo nadrukkelijk heeft uiteengezet, verkondigen ook wij krachtens ons gezag, en wij dringen er op aan, dat ze door allen nauwgezet worde gehouden.”