1) God is de auteur van de bijbel.
2) Onder andere (!) DAAROM, is de bijbel GODS WOORD.
3) Daarom is de Bijbel het WARE WOORD VAN GOD. HET ECHTE WOORD VAN GOD.
( ook Christus is het WARE WOORD VAN GOD. Maar Christus is niet identiek aan Bijbel )
4) GODS WOORD is onfeilbaar.
-------------------------------Ik beperk me eerst alleen tot stap 1:
God is de auteur van de bijbel. quote:
Oogje schreef op 31 juli 2012 om 09:12:quote:
Titaan schreef:
1) God is de auteur van de bijbel. Mee eens?
Nee, Titaan, de Schrift is door mensen geschreven. Als God de auteur zou zijn, dan enkel indirect. Inderdaad staat er niets in wat God er niet in wilde hebben, maar Hij is niet direct de auteur.
Geen dictaatAls ik je goed beluister dan heerst er bij je een mogelijke misverstand die ik graag eerst uit de weg ruim:
De Schrift is niet letterlijk door God gedicteerd ( los van enkele voorbeelden waarin dit wel was gebeurd b.v. bij de 10 geboden etc.)
Dit had ik ook al genoemd:
quote:
Titaan schreef:
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb niet beweerd dat de gehele Schrift letterlijk door God gedicteerd zou zijn; Er werd niet voorbij gegaan aan het eigene van een schrijver zoals b.v. dat je kunt merken dat Lukas arts was etc. Als je er een term aan wilt plakken dan is ‘organische inspiratie’ wel een gebruikelijke ( in tegenstelling tot mechanische inspiratie).
Dus als er gezegd wordt “God is de auteur van de bijbel”, dan bedoel ik geenszins dat heel de Schrift gedicteerd is ( zoals moslims geloven).
Hoe het dan wel exact zit dat God de (indirecte) Auteur is, maar dat tegelijk mensen het opschreven, daar kun je heel veel over zeggen. Dat is op zich wel interessante materie,
maar staan blijft in elke geval dat de bijbel niet maar een woord van mensen is. De bijbel is niet voortgebracht door de wil van mensen, maar ze hebben gesproken door de Heilige Geest gedreven.
Ja, elk Schriftwoord is door God ingegeven.
Hij is dé werkelijk Auteur. God is daarom dé Auteur van de bijbel.
Juist als we het hebben over het gezag van de Bijbel (zoals in deze draad), mogen we niet blijf steken bij de opmerking dat mensen de Bijbel hebben geschreven, maar moet worden opgemerkt dat God de bijbel heeft geschreven. Mensen hebben geen goddelijk gezag. De bijbel heeft goddelijk gezag omdat God de eigenlijke Auteur is.
Voorbeeldje ter illustratie:Het is net als wanneer je spreekt over het Gezag van Christus. Dan mag je niet blijven steken met de opmerking dat Christus mens was ( hoewel dat op zich waar is). Maar dan dient opgemerkt worden dat Christus teven God is. Want daarom hebben de woorden van Christus goddelijk gezag.
Christus getuigt: Mocht je nog moeten wennen aan dit fenomeen, neem het dan niet aan van mij maar van Christus zelf. In de tijd van Christus had je namelijk ook ‘de Schrift’. Christus wist heel goed wie de schrijvers waren van die boeken. Christus noemt de namen:
- Mozes (b.v. in Matt.8:4 ; 19:8 ; Joh.5:45 ; 7:22 )
- Jesaja in Matt.15:7
- David in Matt.22:43
- Daniël in Matt. 24:15
Christus heeft dus oog voor de eigen karakteristiek van de bijbelschrijver en voor de menselijke factor. Maar tegelijk legt Hij alle nadruk op de
goddelijke factor:
- Zo spreekt Hij van David dat deze in de 110e psalm ‘
door de Geest’ de Messias zijn Heere noemt (Matt.22:43, mark.12:36).
- En zo citeert Hij de wetten van het Oude Verbond niet als wetten van Mozes,
maar als geboden
van God (Matt.15:4 ; Mark.12:46).
God is dus de auteur van de Schrift.
Oogje getuigtDat is ook nota bene waar jij
zelf mee kwam:
quote:
Oogje schreef:
136
God is de auteur van de heilige Schrift, terwijl Hij zijn menselijke auteurs inspireert; Hij werkt in en door hen. Hij geeft zo de zekerheid dat hun geschriften zonder dwaling de heilzame waarheid leren.1
Vgl. DV 11
Concilie's & encyclieken & pausen & eenstemmig gevoelen van de kerkvaders getuigen:Het vaticaans concilie zegt ook onomwonden dat God de auteur is van de Schrift:
quote:
Vaticaans concilie van 1870: God is de auteur van De Schrift: Hij is de maker van de bijbelboeken.
De boeken van de Schrift moeten voor heilig en canoniek gehouden worden zoals de kerk ze als zodanig erkend heeft en nog erkent.
En de kerk doet dat niet omdat zij alleen door menselijke arbeid tot stand gekomen zijn; ook niet slechts om deze reden, dat zij een feilloze openbaring inhouden, maar omdat zij geschreven onder de inspiratie van de Heilige Geest,
God tot auteur hebben, en als zodanig aan de Kerk zijn overgegeven..
Paus Leo VIII verklaart ook onomwonden dat God de maker is van de Schrift:
quote:
Paus Leo VIII schreef:
“De Boeken van het Oude en Nieuwe Testament moeten in hun geheel en met al hun delen (…) voor heilige en canonieke Boeken worden aangenomen. Deze Boeken nu houdt de Kerk voor heilig en canoniek, niet omdat zij, na eerst door louter menselijk werk samengesteld te zijn, later door haar gezag zijn goedgekeurd; ook niet alleen, omdat zij de openbaring zonder dwaling bevatten, maar omdat zij, op ingeving van de Heilige Geest geschreven, God tot maker hebben.
(...)
Want de Heilige Geest heeft hen met een bovennatuurlijke werking zo tot schrijven opgewekt en bewogen, zo onder het schrijven bijgestaan, dat zij al datgene en ook alleen datgene, wat Hij wilde hebben, en met juistheid in hun geest opvatten, en getrouwelijk wilden neerschrijven, en met onfeilbare zekerheid op geschikte wijze uitdrukten. Was het anders, dan zou de Heilige Geest niet de maker zijn [/b]van de heilige Schrift in haar gehele omvang[/b].” ( Paus Leo VIII )
Ook verklaart paus Leo VIII dat de bijbel niet kán dwalen omdat God alleen waarheid is en God de oorsprong van de bijbel is:
quote:
Paus Leo VIII schreef:
“deze goddelijke inspiratie sluit niet alleen uiteraard iedere dwaling uit, maar sluit die uit en verwerpt die met dezelfde absolute noodzakelijkheid, waarmee het noodzakelijk is, dat God, de opperste waarheid, van hoegenaamd geen enkele dwaling oorsprong kan zijn. ( Paus Leo VIII )
Dus nogmaals Oogje,
Kun jij be-amen dat dat God de auteur is van de Bijbel en dat God de maker is van de bijbel.
Kun jij je scharen achter “het eenstemmig gevoelen van alle kerkvaders en kerkleraars” in dezen.
Kun jij je scharen achter het vaticaans concilie en pauselijke encyclikeken die dit claimen.
Kun jij je scharen achter Christus die achter de Schriftwoorden, God als auteur erkent.
quote:
Oogje schreef: quote:
Titaan schreef:
ik vroeg je naar het gezag van deze [concilie en pauselijke encycliek ] -citaten voor jou.
Die stellen “De boeken van de Schrift (..)hebben God tot auteur”
Ze hebben gezag, maar wat ook gezag heeft is wat Vaticanum II en wat de huidige paus hebben gezegd. Het is allemaal niet zo rigide, zo zwart wit. De enige leerstellingen waar geen katholiek omheen kan zijn dogma's,
Als je meent eromheen te kunnen,
wees dan helder en zeg ‘ik ga er gedeeltelijk of geheel omheen’.
Wees dan helder dat de paus hierin fout was ( of gedeeltelijk fout oid).
Wees dan helder dat de claim dat het een eenstemmig gevoelen is van alle kerkvaders en kerkleraars, onjuist is in jouw ogen ( en ik neem aan dat je dit dan onderzocht hebt )
quote:
Oogje schreef:
En dogma's worden slechts heel zelden afgekondigt en alleen als het echt nodig is om de eenheid binnen de Kerk weer te herstellen. Alle andere uitspraken dienen met een gelovig hart aanvaard te worden,
Vandaar mijn vraag aan jou: Aanvaard je met een gelovig hart de pauselijke uitspraak dat “de bijbelboeken God tot auteur hebben” ?
Maar los daarvan,
Je noemde het woord 'dogma's'. Een dogma is een bindende leeruitspraak.
quote:
Katholiek.nl schreef: “Concilie-uitspraken en besluiten zijn
bindend, ook kerkrechtelijk gezien.”
Vandaar mijn vraag aan jou:
Aanvaard je de – klaarblijkelijk BINDENDE – concilie uitspraak dat de bijbelboeken “God tot auteur hebben” ?
quote:
Oogje schreef:
Ze hebben gezag, maar er zijn vele nuances die ook ik nog moet ontdekken, en die je niet kunt aanvoelen als je zelf niet katholiek bent.
Het staat je volledig vrij met alle nuances te komen die je maar wilt.
Maar vraag je daarbij af, doet die nuance afbreuk aan wat de paus zei?
Zo ja, zeg dat dan en kom met die nuance.
Zo nee, dan mag je die nuance wel geven, maar blijft staan wat de paus zei:”
God is de auteur van de bijbel.
quote:
Oogje schreef:
De fijne nuances van Shakespeare leer je ook pas waarderen als je de Engelse taal spreekt en je de Engelse cultuur, literatuur en geschiedenis goed kent. Probeer dat te begrijpen en te accepteren, want anders sla je enkel maar in de lucht
Met alle respect, maar dit is een slag in de lucht. Want het is niet concreet; breng dan die nuance inclusief de impact die dit zou moeten hebben op de pauselijke claim van: “God is de auteur van de Bijbel”.