quote:
learsi schreef op 19 januari 2013 om 17:53:Dat zijn de Joden die Jezus afwijzen inderdaad, daarom zullen zij ook niet net als de mensen die Jezus wel aannemen, na hun overlijden in het Koninkrijk komen, maar in het dodenrijk moeten "wachten" tot Jezus wederkomen zal als Messias om dan de Beloofde genade (door vader g-d in vele profetieën) te schenken aan hen en het 1000 jarig vredesrijk te starten.
Precies hier maak je de breuk. Tot dit punt is het evangelie aan de joden gelijk aan hetgeen de heidenen zullen krijgen, en is Jezus de Messias voor de joden.
Maar dan breek je het in twee stukken en onderscheid je:
1) joden die Christus aannemen (koninkrijksjoden, dat zijn christenen),
2) joden die Christus verwerpen (vrederijksjoden, erger dan Sodom en Gomorra)
Dit onderscheid heb je niet uit de bijbel. Dat is pure kerklear. Want de leer van Jezus Christus biedt een evangelie van verlossing op bekering en aanneming in Christus. Dat is heel wat anders dan een 1000-jarig vrederijk voor degene die een erger lot treft dan Sodom en Gomorra.
En tweede punt is dat er dus voor die onbekeerlijken nòg een bekering en aanneming gaat plaatsvinden. Dat is gewoon alverzoening. Ik weet zeker dat alle mensen die een paradijs aangeboden krijgen met alle pracht en praal van de beloftes, en voor de deur mogen staan, en dan moeten kiezen: voor of tegen, binnen of buiten, dat zij allen voor het paradijs kiezen. Het heeft alleen helemaal niets met het geloof te maken, en ook niet met liefde, en ook niet met Gods rechtvaardigheid.
Als God dat doet, dan is het aan Hem. Er staat geschreven dat Jezus in het dodenrijk het heil verkondigde. Maar door je met die fantasie te vereenzelvigen breek je de lijn van het evangelie: leven uit geloof of vallen onder het oordeel. Het oordeel heb je eventjes gewist. En wel zodanig dat hoewel Sodom en Gomorra beter uit zijn dan de onbekeerlijke en ongelovige joden, die laatsten toch het 1000 jarig vrederijk krijgen van hun Messias.
quote:
Mat.10: 6 Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israels. En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. Geneest de kranken; reinigt de melaatsen; wekt de doden op; werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.
[...]
Hetzelfde wat Jezus deed, Hij kwam juist voor de zondaars, toch?
zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen !
Waarom? Omdat Jezus dat koninkrijk mogelijk maakt met Zijn offer, juist voor Zijn volk Israël en OOK voor ons uit de heidenen.
Heb je meegekregen dat Jezus hier de profetieën laat uitkomen, die volgens jou onlosmakelijk zijn verbonden met een nog niet vervulde toekomst?
Heb je meegekregen dat de verlossing hier alléén aan de joden wordt gepredikt?
Wat zegt dat?
quote:
Immers Vader G-d heeft Israël opzettelijk verblind.
Ik schreef eerder dat ik je omgaan met het begrip 'verblindheid' niet zuiver vind. Dan geldt dat al helemaal voor een gevolgtrekkende "immers"-formulering. Want een dergelijk leerstuk is vanuit mijn perspectief een geval van een
werelds onbegrip en
ongeloof van de Werken van God, net zoals de gewerkte verharding van de joden en van bijv. de farao ook niet wordt begrepen, of het geweld in het oude testament. Jij maakt in mijn beleving van de verblindheid een onredelijkheid die je God tegenwerpt, en dwingt met leerstelligheid God om het weer goed te maken. Zoals de geesten van onze tijd voortdurend doen. Maar het beginsel van de bijbel is dat we lezen en gelovig accepteren wat er staat. En (on)begrip en (on)verstand daaraan onderwerpen. Maar voor hier volstaat dat ik niet volg en niet koppel wat jij uit een losse gedachte over verblindheid, in combinatie met een volslagen onbekend 1000-jarige regering, allemaal aan leerstelligheden loslaat op de concrete geschiedenis. Het gaat hier om de feiten.
Feit is dat de Messias zijn herauten en heerlijke boodschappers door het land stuurt, en alle wonderen worden gedaan die zijn geprofeteerd, en het volk mag kiezen om te volgen, of te verwerpen. Een (gewerkte) keuze vanzelfsprekend, want het geloof is alleen voor de uitverkorenen, dat zijn zij die gelovig God vrezen en Hem alleen willen dienen.
quote:
De boodschap was daar: Jezus Christus heeft jullie gered Israël. Niet jullie eigen inspanningen zal jullie redden maar mijn lijden zal jullie redden. Wat ook zal gebeuren bij Zijn Wederkomst.
Wat je zegt is precies het evangelie van de christenen. Jezus' lijden en sterven moest nog geschieden, en de boodschapper kondigen het aan: Hij komt, uw Heiland, het Koninkrijk is nabij !! Maar jij trekt de redding die direct aanstaande is met de opstanding, uit het verband van toepasselijkheid voor de joden, om het pas te gaan geven bij een nieuwe komst die ook nog in 2013 aanstaande is.
quote:
Nee, beter is het om een broederlijke arm om hen heen te slaan en ze uit te leggen dat Jezus hen als Messias bij Zijn Wederkomst zal redden, zoals de Tenach profeteert, maar dat deze redding ook nu al kan in Christus.
Maar niemand komt tot Christus en zal in hem geloven dan degene die G-d naar Jezus stuurt leert de Schrift.
Jij onderscheidt hier christenen uit geloof, en joden uit alverzoening. Klopt dat? Welke bijbel heeft jou de bevoegdheid gegeven om iets anders te leren dan Jezus Christus en die gekruisigd? Welk evangelie leert dat Chrstus niet in dit leven hoeft aangenomen te worden? Welke Heer heeft jou als dienstknecht aangesteld om de ramen te openen van de toekomende hemel? Heb je dan geen opdracht van God en geen weg van Jezus Christus gepredikt gekregen? Wat maakt dat jij zonder engelen wél bevoegd bent om Gods komende rijk in te vullen, en Mohammed mèt engel niet? Voordat we ons verslikken en je op het laatste reageert, is denk ik goed om het eerste eerst opgehelderd te hebben..
quote:
Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei: Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.
Johannes 6:37
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
En wat de Vader geeft dat is het geloof en de liefde, tot rechtvaardiging van de wil om God te dienen en Zijn Naam te verheerlijken.
quote:
Johannes 6:65
65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
Johannes 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
Johannes 17:9
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Dus nee, G-d zal Zelf Zijn beloften om heel israel zalig te maken vervullen. Het is G-d die de Heilige Geest op Israël zal laten vallen opdat ze tot geloof komen, bij de wederkomst van Jezus Christus in Israël.
Het is wat jij en anderen 'kerkleer' noemen: Leerstelligheid rustend in het geloof van de juiste interpretatie van de bijbel. Ik zeg je dat het een verfoeilijke leer is, omdat je bij het formu-leren meer rust in je gedachten dan op de bijbeltekst en de bijbelse boodschap. Met de consequentie dat je Christus als Koning en Verlosser van de joden verwerpt. Christus is gekomen als koning, en gekruisigd en nedergedaald ter helle, maar weer teruggekomen, en heeft zijn Geest gegevan aan Zijn Volk in de heilige stad Jeruzalem. Zijn die wonderen en tekenen van de discipelen en het grote getal van meer tienduizend gelovigen voordat Jeruzalem en de tempel werden verwoest, je dan ontgaan? Als je gelijk zou hebben, dan zijn
de profetieën ook nog niet vervuld voor de christenen, en is de christelijke claim een toeëigening van de joodse godsdienst.
quote:
Zacharia 12
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
Opnieuw: je sluit de ogen voor de wonderen die er daadwerkelijk overgeleverd zijn, en dan trek je zonder enige schroom of uitleg of kromming-excuserende toelichting, het zien van Hem die zij doorstoken hebben en de rest van de profetie duizenden jaren uit elkaar. Dat is nu juist zo raar omdat jij het nu juist steeds bent die de concrete beloften voor Israël wilt zien. Nou; zie het dan, dat Israël hier geweldige beloftenissen vervuld krijgt. Je bent toch geen anti-semiet?

" class="smiley" />
Maar ik wil ook best wel meegaan in je gedachten. Uiteindelijk: wie ben ik. En een profetie duiden, daar komt iets meer bij kijken dan een gemiddeld goed verstand. Maar dan is de vraag onmiddellijk waarom je dat giet in alverzoeningstermen. Want in de oude tijden was de rechtvaardiging door het geloof in God. In nieuwe tijden was de rechtvaardiging door het geloof in Christus. En dat zal ook zo zijn in de toekoemende tijden die jij hier spiegelt en die dus nog een wederkomst van Christus op deze aarde in mensenlichaam inhoudt (sektarisch als Moon, Mohammed..?) waarin het gaat om een Geest die op Israël zal vallen. De Geest die komt over mensen, staat er. Daar blijft dus nog steeds een aanneming benodigd. En waar aanneming is, daar is ook verwerping. Niks alverzoening voor de joden.
Met daarbij nog een vraag van feitelijkheid: Denk je dat Christus nu in 2013, nog wonden in zijn handen heeft? Christus is opgestaan in zijn menselijke lichaam. Maar als Koning in de hemel mag je er toch vanuit gaan dat ook Hij een nieuw verheerlijkt lichaam zal hebben? Waarom zou Hij bij zijn wederkomst op die (jongste) dag nog wonden in zijn handen hebben? Het zal de dag zijn dat hij zal verschijnen in grootste heerlijkheid als een blinkend licht van overwinning en almacht. Smetteloos.
quote:
Zacharia 3
9 Want zie, wat betreft de steen die Ik voor Jozua neergelegd heb,
op die ene steen zullen zeven ogen zijn.
Zie, Ik zal er Zijn gravering in aanbrengen,
spreekt de HEERE van de legermachten.
Ik zal de ongerechtigheid
van dit land op één dag wegnemen.
Jeremia 33
7 Ik zal een omkeer brengen in de gevangenschap van Juda en in de gevangenschap van Israël, en hen opbouwen als vroeger.
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.
Ja ik zie het wel: Jezus' opstanding, mijn Heiland, God, Christus, het evangelie. Wat jij eens zou moeten doen, is jezelf in de plaats stellen van een joodse wetgeleerde, ten tijde van Jezus en de rondgang van zijn herauten door Israël. Zij komen de israeL-uitleg van de profetieën tegen, en wat dunkt je dat de discipelen boodschapten aan Jezus? "Wij hebben duivelen uitgedreven, en doden opgewekt, en zieken genezen en de armen blij gemaakt, maar jammer was dat zij een andere Messias verwachten die niet van nu is: kijk maar naar deze teksten aangedragen door Learsi !" ....??
quote:
In israel niet, zoals Jezus Christus voorzegt, want het is G-d Zelf Die de bedekking van Israël zal wegnemen bij Zijn Wederkomst.
"Verblindheid; en nu bedekking". Wie heeft het voorhangsel van het heilige der heiligen hersteld en weer opgehangen? Waarom zou het gedane geen verlossing bieden aan Israël? Omdat je God niet begrijpt en het bijbelse Woord niet? Het voorhangsel is definitief gescheurd, en de tempel is verwoest, en het dagelijkse offer geëindigd. Christus heeft verlost en het Koninkrijk is een voldongen feit. Het spijt me voor je illusies, maar zo
mooi mag ik het voor je maken. Zo mooi leert ons de bijbel het. Is er verblinding, dan kan die weggenomen worden door het geloof. Is er bedekking, dan kan die weggenomen worden door ontdekking. Wees een getuige van zekere waarheid, niet van fantasie en inleggingen. En dan blijkt dat God niet nóg eens de Messias hoeft te sturen om die bijbelteksten van jou nog in vervulling te doen gaan: HET IS VOLBRACHT. GOD HEEFT HET GEDAAN. ERE ZIJ GOD IN DEN HOGE. VREDE OP AARDE IN DE MENSEN VAN ZIJN WELBEHAGEN. AMEN !
En de fantasieën die je over Israël hebt, mag je behouden. Maar houdt het als fantasie. Want ook het boek openbaringen getuigt van twee getuigen die zullen lijden en verworpen worden en vervolgens tot erkenning brengen van de waarheid. Dus het verschil zit meer in ons onbegrip en in ons fantasierijke hoofd, dan in de kern van de boodschap.
Maar wat wat mij betreft dwaling c.q. onbijbels is, is jouw gedachte dat alle geslachten van Israël worden gered zonder geloof en beproeving van het geloof. En daarnaast dat Israël het evangelie van Jezus Christus niet nodig heeft. Je maakt je daarmee tot een dienstknecht van een zaak en een taak die niet is beschreven en die jou niet is gesteld om te doen en te bewerken. Heel onbijbels eigenlijk - als je het mij vraagt.
quote:
quote:
small brother:
Tot slot nog een laatste blik op jouw aangedragen tekst: ik citeer:
"voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is."
Vraag: Hebben de discipelen hun rondgang nu wel of niet voorwaar voleindigd? Weeg maar mee dat het evangelie niet naar Samaria of de heidenen toe mocht gaan..
In Israël niet, zoals Jezus Christus voorzegt, want het is G-d Zelf Die de bedekking van Israël zal wegnemen bij Zijn Wederkomst.
Als de opdracht is "Israël", dan mag jij daarvan niet zonder meer "Samaria" of "de heidenen" maken. We hebben het hier over een specifieke belofte en vervulling aan het volk Israël, en ik vind het inlegkunde om dat de joden te onthouden, ja en zelfs gewoon aan de heidenen te geven terwijl er uitdrukkelijk staat dat tot de komst (die voor jou in de toekomst ligt) de
steden van Israël rondgegaan moeten worden.
En wees nou ook reëel: als ik je volg en als het waar is dat de discipelen tegen wie Jezus zegt "gij zult de rondgang niet voleindigd hebben" nog steeds in Israël rondgaan met het evangelie, en gesteld dat de discipelen die opdracht als erfenis ('Traditie') hebben nagelaten, dan is het ook jouw taak om de steden rond te gaan met het evangelie van Christus die komt en het koninkrijk dat nabij is- waaronder we onder 'nabij' dan gaan verstaan: dichtbij. Wat in vredesnaam zou jou dan bezielen om
niet het evangelie te gaan verkondigen, maar een troostende arm dat ze in de wet van Mozes op het goede pad zitten???
Lees liever de tekst en neem aan wat er staat: u zult de steden van Israël blijven rondgaan tot Jezus gekomen zal zijn. Waar komt hij dan? In Israël. Als wat dan? Als Koning. Het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. En de schrift getuigt dat ook de zeventig gestuurd zijn, en teruggekomen zijn, met enthousiasme en blijdschap vervuld. En de boodschap aan de joden van vandaag in 2013 is dus heel eenvoudig dezelfde als tegen alle kerken: God heeft wel volbracht, maar u: bekéér u !
En voor wie nog mocht twijfelen: ook Johannes de Doper vroeg het nog eens formeel: bent u het die komen zou of verwachten wij een andere [messias]? Jij antwoordt: goed gezien; een andere tijd en een andere verschijning !
Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet:
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.Zie je het woord ergeren staan? Dat is hetzelfde beeld als verblinding en bedekking. De joden kregen véél meer wonderen dan overeenstemde met hun geloof. Daarom is het, denk ik, dat God verhardde en bedekte en ontdekte en ergerde en redde, al naar gelang het geloof in de harten is van de mensen. Zodat de maat van het geloof is naar de werken van God. Zodat de rechtvaardigheid van God in stand blijft.
En daarnaast was er het gewone verharde ongelovige dat het volk (zoals wij) uit zichzelf altijd al had: onwillige verharding en gemurmureer, waardoor het goede niet landt, maar juist het tegengestelde effect oproept. Dat verklaart dat Jezus zegt dat het Sodom en Gomorra beter is, dan sommige steden. Want de wonderen in Israël waren zo groot dat Sodom en Gomorra in dergelijke omstandigheden zouden zijn gezwicht en bekeerd tot deze wonderlijke en machtige God.
En die bedekking en verblinding gold ook alleen voor het moment van de wonderen en werken van God die nodig waren om de profetieën uit te doen komen en de nieuwe gemeente en het nieuwe heil te vestigen. Want daarna is het weer gewoon een zaak van geloof en liefde en aannemen van het evangelie; ook voor de joden die eerst verblind werden:
Mat.10:26 Vreest dan hen niet;
want er is niets bedekt, hetwelk niet zal ontdekt worden, en verborgen, hetwelk niet zal geweten worden. Hetgeen Ik u zeg in de duisternis,
zegt het in het licht; en hetgeen gij hoort in het oor,
predikt dat op de daken.
Mat.11:25
In diezelve tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard.
Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U.
Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.