quote:
Nou nee, het zou mogelijk zijn dat de ander gelijk heeft als hij God ziet als een soort supermannetje. Maar het kan ook zijn dat hij geen gelijk heeft. Maar deze onzekerheid heeft met de benaming "supermannetje" op zich niets te maken. Immers als God een supermannetje is, dan is het gebruik gerechtvaardigd. En als God geen supermannetje is, dan is het gerechtvaardigd om te zeggen dat het begrip "supermannetje"een belediging is.
quote:
Maar zelfs er alleen maar in voorzichtigheid als mogelijkheid rekening mee houden, vind je onbegrijpelijk.
Er rekening mee houden dat God inderdaad een verzekeringsmaatschappij en een strenge schoolmeester zou kunnen zijn. Als dat zo zou zijn, waarom maak je er dan zo druk om dat ik het begrip "supermannetje" gebruik? Dan dekt namelijk het begrip "supermannetje" volledig de lading. En als God geen verzekeringsmaatschappij en een strenge schoolmeester is, waarom zou ik dan dit begrip niet mogen gebruiken om een in mijn ogen verkeerde en beledigend beeld van God aan te kaarten? Alleen omdat jij blijkbaar wel gelooft in een God die een verzekeringsmaatschappij en strenge schoolmeester is, en je nu beledigd voelt? Dat is dan enkel jouw persoonlijke gevoel. Meer niet.
quote:
En daarom geef je een benaming die die ander nooit zelf zou kunnen verzinnen omdat de vermeende belediging in de benaming doorklinkt. Wat je doet is kijken in het hoofd van een ander, en dan met jouw maatstaven bepalen hoe het beeld van die ander op zijn God is te duiden.
Nee, dat is niet nodig. Ik kijk alleen naar hoe hij God beschrijft. En naar mijn gevoel beschrijft hij God als een supermannetje. En dat vind ik beledigend voor God.
quote:
Maar onheus daarbij is dat je 1) het duiden van dat beeld in termen van "belediging" zelf niet mogelijk acht
Je bedoelt belediging van de mensen die een dergelijk godsbeeld hebben. Ik acht dat wel mogelijk, want dat jij en Learsi beledigd zijn is wel duidelijk. Het is wel mogelijk, maar het is een subjectief oordeel.
quote:
en 2) de duiding zelf van die ander vertaalt in termen die die ander nooit zou verzinnen, omdat dat beledigend zou zijn.
Nee, ik denk niet dat jij of Learsi God zouden betitelen als een supermannetje. Dat heb je goed gezien.
quote:
Het verschil tussen de wortelen en de werkelijkheid is dat niemand behalve jij spreekt over wortelen.
Ja daarom is het ook slechts een fictief voorbeeld ter verduidelijking van mijn stelling.
quote:
Het verschil tussen wortelbelediging en de werkelijkheid is dat jijzelf in je benadering wel en juist doet wat je de ander verwijt.
Nee, want ik zeg niet dat God echt een bos wortelen of een supermannetje is. En mijn beeld van God kun je ook niet betitelen als een bos wortelen of een supermannetje.
quote:
Niet hij maar jij maakt het beledigend. En dat het beledigend is, dat heeft niet hij maar jijzelf bepaald door het te duiden in termen van belediging.
Ja, beledigend voor God. Maar niet een belediging waarvoor ik veroordeeld zou moeten worden, zoals jij blijkbaar vindt. De veroordeling is geheel subjectief en een kwestie van eigen mening.
quote:
Maar de overeenkomst is dat jij niet gelooft in wortelbossen, en dat al jouw spreken daarover met onheuse benaming alleen maar mogelijk is omdat je zelf niet serieus gelooft dat wat je zegt dat een belediging is, ook echt een belediging is.
Ik ben er wel van overtuigd dat het begrip "supermannetje" voor God beledigend is, als je dat bedoelt. Het begrip Hollandse groenten zou dat ook zijn. Daarom ook veroordeel ik beschrijvingen van God die inhouden dat hij een verzekeringsmaatschappij of een strenge schoolmeester zou zijn, omdat ik dat zie als een beschrijving die van God een supermannetje maakt. En in dit geval ben jij daarom beledigd en vind jij dat ik daarvoor veroordeeld zou moeten worden.
quote:
Want had je wel serieus met belediging gerekend, dan had je een voorzichtiger en andere benadering en benaming gebruikt.
Want had ik er wel serieus mee rekening gehouden dat het begrip "supermannetje" beledigend voor God zou kunnen zijn, dan had ik niet geopperd dat God beschrijven in termen van "supermannetje" beledigend voor God zou zijn? Volgens mij zit je denken hier wel erg in de knoop.
quote:
En tenslotte is heel je verhaal over belediging uitsluitend te wijten aan het feit dat jij een specifiek geloof hebt, dat afwijkt van gelovigen. En vanuit dat specifieke beeld vind je eigenlijk alle gelovigen met een beeld van een persoonlijke God een belediging aan jouw beeld.
Nee, dat heb ik ook al eerder verteld. Niet het beeld van een persoonlijke God op zich, maar alleen het beeld van God als verzekeringsmaatschappij en strenge schoolmeester. En uiteraard begint het met mijn visie op God. Dat spreekt voor zich, omdat ik een mens ben en geen bos wortelen.
quote:
Daarom is het aannemen van jouw benadering als een juiste en geoorloofde benadering, wezenlijk niets anders dan buigen voor de afgod in jouw hoofd.
Kijk eens aan, nu ga je mijn beeld van God naar beneden halen. Je spreekt immers van een afgod. Maar van mij mag dat. Ik voel me niet beledigd.
quote:
En dat noem ik dan weer een belediging van de werkelijk bestaande God die mij persoonlijk afrekent op de hoon en spot waaraan ik als een hyena meeheulend heb deelgenomen.
Zo mag je het noemen, maar hoe de werkelijk bestaande God eruit ziet, weet je niet. Dat weet niemand. Ik heb je al uitgelegd dat het geen belediging is van de werkelijk bestaande God, maar slechts een veronderstelde belediging van een God die wij niet kunnen ervaren.
quote:
Dat is natuurlijk maar een beeld van mij. Als straks blijkt dat je slechts spelletjes speelt tot meerder vermaak van jezelf en anderen, dan zou ik het misschien veel milder formuleren. Of scherper.
Dat doe ik alleen maar in Praatvaria.
quote:
Jouw gevoel correspondeert met jouw beeld. We hoeven hier niet een punt ervan te maken hoe jouw gevoel bestaat uit misvormsels.
Je bedoelt dat je mijn godsbeeld van zodanige aard vindt, dat de gevoelens die daaruit bij mij ontstaan misbaksel zijn? Nou, dan ben je dus met precies hetzelfde bezig als dat wat je mij verwijt.
quote:
Maar jouw persoonlijke gevoel als een label bij een ander opplakken, en die ander vervolgens daarop te veroordelen, is gewoon min.
Jij vindt het min. Bovendien veroordeel ik zie niet. Ik roep ze alleen maar op om wat meer na te denken over hun godsbeeld. Maar even goede vrienden.
quote:
Maar mijn interesse is je aanspreekbaarheid. Want ik vind je in benadering gelikter, maar principieel niet anders dan juist diegene waar jij je graag het meest tegen afzet. Namelijk zó vast gelovig, dat er innerlijk nauwelijks ruimte is om dat geloof op punten principieel heroverweegbaar te achten. Maar het ware geloof is altijd een zoeken naar de Waarheid, opdat het vaste nog meer verankerd wordt en het gedoe nog meer gevonden wordt.
O nee hoor. Als morgen zou blijken dat God inderdaad een verzekeringsmaatschappij is en een strenge schoolmeester, dan zou ik dat ogenblikkelijk voor de waarheid aannemen.
quote:
Ha. ha. Hoe kennen we de werkelijkheid? Alleen in beelden. Ik ben het die maar steeds weer het kwartje opraapt en hem op een andere manier bij je probeer in te stoppen. Bij jou valt hij steeds maar weer; het was alleen fijn geweest als er iets bij je bleef hangen.
Het kwartje had betrekking op jouw gedachte dat ik God zelf zou beledigen, weet je nog wel?
quote:
quote:
Ja, je maakt je weer behoorlijk druk voor niks.
Maar niet zo druk of de waarachtige God heeft jou toch maar even doen formuleren dat ik mij "voor niks" druk maak, en niet dat ik mij "om niks" druk maak. Dank daarvoor !
Nou, ik zie het in de eerste plaats als "voor niks". Want het heeft geen effect.