Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 79184 keer)

small brother

• Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #150 Gepost op: oktober 16, 2012, 10:21:02 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 oktober 2012 om 06:50:
Nee. De liefde is  niet zozeer het fundament. Maar de "ophanging". De centrale knoop in het geheel van je "luchtballon" die, indien deze knoop losraakt, maakt dat het hele zaakje in vrije val raakt. Als het ware.

Het is juist omdat ik je waardeer en omdat jij actief het onderwerp van liefde centraal stelt, en omdat jij eerder een meer objectief waarnemend zicht van buiten hebt op 'gereformeerd', dat ik je probeer te bereiken. Elk gesprek over hoofdzaken zou via jou moeten kunnen gaan. Elk gesprek zou jouw inbreng kunnen behoeven. Maar daarvoor is nodig dat je de samenhang in juiste proporties ziet.

Daarom, opnieuw:
Onderwerp: De gereformeerde Identiteit

quote:

small brother schreef op 11 oktober 2012 om 10:32:

quote:

grondig christelijk schreef op 09 oktober 2012 om 19:37:
Als ik het ND lees zie ik al dat geruzie over en weer. Het geneuzel, soms over dingen die alleen maar bijzaken zijn.
Hoofdzaken
(...)
Dat is dus niet een algemeen verhaal over de tolererende liefde, maar een specifiek verhaal over toegepaste liefde. (...)
Maar niettemin wel aan de orde van onze aandacht en zorg. En voor wie het juiste gewaad draagt zou het ook niet te lastig of te moeilijk hoeven te zijn. Maar lastig genoeg is om het eigen casual gewaad af te leggen, en het juiste gewaad aan te trekken dat voor ons klaargelegd is voor deze bijzondere eredienst..
Ik benoem hier de algemene liefde en de vraag om toegepaste liefde.

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2012 om 10:40:
En in Paulus-termen wordt dat gewaad bijeengehouden door: Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God - Liefde / ἀγαπη...

ZOU het kunnen zijn dat "we" van die "nog voortreffelijker weg" (opnieuw een Paulus-term - 1 Kor 12:31) zijn afgeraakt??? En hem - met Gods hulp - opnieuw moeten leren bewandelen??!!
De hoofdzaken maak je ontoegankelijk door te wijzen op de liefde. Feitelijk is het effect van jouw woorden dat wie over de hoofdzaken spreekt zelf niet in  de liefde is. Maar wat er liefdeloos is aan het brengen van deze onderwerpen stel je niet aan de orde, maar je verklaart het hele onderwerp in strijd met Gods liefde.

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2012 om 11:01:
Nee. Ik streep omdat ik (enigszins vrij naar Paulus) denk dat al zou ik de volledige waarheid bezitten en verkondigen, maar ik had de liefde niet: het ware alsof ik met de nagels over het schoolbord aan het krassen ben: men stopt uit afschuw de oren toe...

En dan baten ons "Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God" geen ene moer... Als (maar ze zijn me dierbaar!!) "ware het niets"...
Dus: deze onderwerpen mag ik niet benoemen omdat ik de liefde niet heb.

quote:

small brother schreef op 13 oktober 2012 om 14:00:
In antwoord op mijn spreken over hoofdzaken kom jij met de liefde als belangrijkste en zet je een streep door de genoemde hoofdzaken.
(...)Terwijl in de volle breedte van vele kerken de liefde al als tegenstander is verklaard van de wet, handel jij hier nog eens actief mee om de liefde tot tegenstander van Gods Woord te maken. Dat vind ik jammer. Als de liefde aan de orde is, dan moet de liefde benoemd worden. En als wij met elkaar weten dat wij in de liefde moeten en willen zijn, dan mogen wij ook vrijuit spreken over de hoofdzaken van ons geloof.
Waarom is dit onderwerp zo belangrijk? Omdat in de identiteit van de gereformeerde kerken een zodanige haat is gegroeid tegen de eigen meer orthodoxe achterban, dat elk onderwerp over hoofdzaken bij voorbaat uitgesloten is. Een haat die merkbaar is in het gesprek. Of die achterban wel of niet liefdeloos is interesseert mij niet voor dit onderwerp. Het onderwerp interesseert mij. Want het mag nooit zo zijn dat de liefdeloosheid van mensen die slecht omgaan met Gods Woord, aan God tegengeworpen kan worden. En als wij er dan samen over spreken, dan interesseert het mij dat we de liefdeloze wegzettingen zonder geestelijke beproeving stoppen. Als jij hoofdzaken doorstreept zonder argument, dan ben jij een tegenstander van elke hoofdzaak. Als ik liefdeloos ben, dan hoor jij mij daarop aan te spreken. En niet het centrale onderwerp in deze draad dat ik breng over hoofdzaken af te kappen met het verwijt dat ik meer in de liefde moet zijn. Want op de wijze waarop jij dat doet verklaar jij jezelf een tegenstander van Gods Woord. Met heel mooie woorden, weliswaar.

quote:

Hendrik-NG:
God geeft zijn liefde dus met een opdracht: die liefde "wederkerig" laten zijn: God liefhebben en je naaste...
Maar daarmee is de liefde niet een tegenstander verklaart van al het andere... Wet en profeten volgen uit die voornaamste gebod... Maar indien we al die andere geboden navolgen kunnen we niet ineens gaan zeggen "dat we dan de liefde ook wel zullen hebben!!!". Ik denk dat we elkaar op dit punt nog niet hebben gevonden... De kennelijke misvatting (?) dat het met die liefde als "basisgegeven" wel goed zal zitten als we blijkbaar precies op Gods pad van "Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God" blijken te wandelen...

Het is je eigen invulling tegen mijn woorden in. Ik heb niet gezegd dat we voor de hoofdzaken geen liefde behoeven. Ik heb niet gezegd dat de hoofdzaken de liefde vervangen. Ik heb gezegd dat voor wie de liefde heeft, de hoofdzaken als onderwerp niet zo moeilijk zouden hoeven zijn als het spreken erover suggereert.

Wat hier aan de orde is, is dat jij zonder argument streept in hoofdzaken met de argumentatie dat het bij gebrek aan liefde gaat om krassende nagels over een schoolbord. Maar als jij streept, dan vervalt dat onderwerp. Het is jouw krassende krijtje dat piept. Als dat onderwerp vervalt op argument dat de liefde eerst is, dan is onmiskenbaar jouw insteek dat er geen liefde is. Zonder argument of redengeving. Dat is bruut. Dat is brutaal tegen God, omdat jij met een beroep op de liefde een algemene streep zet door deze hoofdzaken.

quote:

Maar andersom stel ik ook niet dat we wel goed zitten "als we enkel de Liefde hebben". Lees mijn bijdragen terug en zie dat ik dat niet stel!

Als we ons vasthouden aan Gods liefde en zijn hoofdgebod onderhouden zijn we niet ver van Gods koninkrijk... Maar we zijn nog niet "gearriveerd"...!
Prima. Dan kun je dus de hoofdzaken weer terug plaatsen op de agenda?

quote:

Al geldt wel Gods belofte:
Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.

En ik weet wel: Jezus spreekt hier over "leeftocht tijdens je leef-tocht": eten, drinken, kleding tijdens je leven... Maar God voedt ons ook op het immateriële vlak. JEZUS is ons Brood uit de hemel...! De mens leeft "van ieder woord dat Gods mond uitgaat" (Deut 8:3)...

Een verwachtingvol zoeken naar de gerechtigheid van Gods koninkrijk, het beantwoorden van Gods liefde, doet Hem zijn mond openen en je geven wat je zoekt:
brood - water - kleding - "Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God"...

Bouwen aan Gods koninkrijk is dus allereerst verwachtingsvol opzien naar Hem. En pas DAN mag je al het moois om je heen ontwaren dat er misschien al die jaren al was, maar je niets zou hebben gebaat als je die Liefde niet zou hebben...

En dan staan Liefde en Woord niet tegenover elkaar... Dan gaan ze volledig in elkaar op zonder dat de een de ander kan vervangen...

En dan zal het wel mijn "verhoogd associatieve staat" van het moment zijn (het is de Dag van de Heer, zal ik maar denken...) als ik het niet kan laten om hierbij ook te denken aan het "mysterie van de Drieëenheid - waarbij Athanasius ons oproept niet "de Personen te vermengen of het Wezen te delen" - dit geldt dus ook voor Woord en Liefde (en, nee: ik vat beide niet op als "godheden binnen de Godheid" - maar als "Gods instrumenten" die Hij ons in handen wil geven - onze "leeftocht")

Maar die Liefde is vooral ook wel "Gods eerste adem" die ons "tot een levende ziel maakt"! Zonder Liefde geen leven...

Goede woorden en diepe inzichten hebben geen waarde en bouwen niet mee aan Gods Huis als ze niet op de juiste plaats gesteld worden.

Ik heb het koninkrijk van God gevonden, en het is in de overdrachtelijke tempel dat ik mijn mond open doe. Ik spreek hier niet aan wie buiten zijn. Ik spreek binnen de zuilen van de gereformeerde kerken, aan eenieder die zich hier verzamelt; Ozombi incluis.

Denk eens aan de tijd van liefdeloosheid. Denk eens aan de tijd dat er een algemeen onbegrip was van God. Denk eens aan het moment dat de liefde zover was verwijderd van Gods kinderen, dat Gods Zoon die werd gestuurd om de kinderen te redden werd gegrepen en vermoord.
Dat was in de tijd van de schriftgeleerden en farrizeeërs. Stel jezelf in gedachten een plaats op het tempelplein en vraag jezelf af hoe Gods liefde wordt verkondigd, en hoe de geroepenen worden gered. De wet heerst. De liefdeloosheid heerst. Toch wil je en moet je het Woord van God brengen. Hoe bereik je de mensen om je heen? is dat mogelijk? Veroordeel je de wet, en is het je taak om hel en verdoemenis aan deze generatie te prediken? Of predik je tegen de wet en voor de liefde? Je bent toch een boodschapper van Gods liefde? Is er dan geen redding in Israël? Jawel, jij weet het heel goed, zeg je: Gods liefde begint met de liefde. De liefdeloosheid van de wet en al die andere hoofdzaken worden enkel omgeturnd en ondervangen door de liefde. Agape.

Het is Christus zelf die je te hulp komt, en niet eens alleen Hij als Vernieuwer, maar heel de oude Heilige Schrift verkondigt dezelfde boodschap: God is liefde en Gods Wet is liefde, en het brandende liefhebbende hart zoekt God.

En Jezus Christus neemt het woord, en brengt de wet. Mattheüs 5, de bergrede. Vlijmscherpe zwaarden. Want de liefde en de wet zijn geen tegenstanders van elkaar. En Jezus spreekt op een ander moment als opnieuw de liefdeloosheid van de wet aan de orde is, en een overspelige vrouw tot veroordelens voor Hem gezet. Maar Jezus past de wet naar deletter toe en de liefde komt door de wet van Mozes naar boven en deze stelt de beschuldigers schuldig. En Jezus spreekt op een ander moment tot de vijgeboom die geen nalezing toelaat. Vertoornd is Jezus. Is Jezus vertoornd op een boom omdat er geen vrucht af komt? Nee, Jezus is vertoornd om de liefdeloosheid van de eigenaar, en van de gebruiken in het hele land. Want de Wet van Mozes gebiedt dat het land moet (geen belofte maar een eis) overvloeien van melk en honing en dat God het is die de overvloed bewaakt en bewaart en dat daarom een boom niet mag worden "nagelezen" (leeg gehaald). De vroege vruchten hadden nog aan deze boom moeten hangen, maar door de betekenisloosheid van de Wet van Mozes voor de joden, krijgt Jezus niet de vruchten van de liefde van de wet van Mozes. De wet van God. En zijn vervloeking van de boom treft de eigenaar. De toorn van Jezus geldt voor hen die de Wet hebben verlaten en in liefdeloosheid betekenis toekennen aan eigen wet en eigen gewin.

De boodschap van de liefde is dat als wij willen groeien tot Christus, dat wij moeten beginnen met centraal te stellen wat God centraal stelde. Dat is noodzakelijk want ons moderne begrip van de liefde, is een begrip zonder God.

Zoals jij zo treffend aangaf: de liefde streept het Woord (de bijbel) van God door.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: oktober 16, 2012, 06:39:17 pm »

quote:

Ozombi schreef op 15 oktober 2012 om 21:29:
@GC

Ik ga af op de quote die Adinomis geeft. In feite staat daar hetzelfde als
de strekking van enkele posts op dit forum mijnerzijds. Van enige aardse
kerk gehouwen uit steen mag men geen enkele garantie verwachten.
Je geeft een antwoord die de vraag van mij omzeilt.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: oktober 16, 2012, 06:41:22 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 oktober 2012 om 22:20:
[...]

Fijn GG dat het je aansprak wat de spreker vertelde. Iemand die ik ken en waarschijnlijk wel enigszins met jou te vergelijken is, gaf me die link met de mededeling: "dit is balsem voor mijn ziel."

Het was goed om O. te vragen of hij de redevoering wel had gehoord. Want die komt helemaal niet overeen met zijn manier van denken, waarvan ik ook nadrukkelijk afstand neem.
Ik heb de link weer doorgegeven aan iemand anders die de lezing ook goed kan gebruiken...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: oktober 16, 2012, 06:59:52 pm »
@SB

daar je geen antwoord geeft op mijn vraag en verder niet ingaat op mijn reacties laat ik het hier bij. Overigens in het geheel ten aanzien van dit onderwerp. Kost me toch teveel energie.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: oktober 16, 2012, 11:32:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 oktober 2012 om 18:59:
@SB

daar je geen antwoord geeft op mijn vraag en verder niet ingaat op mijn reacties laat ik het hier bij. Overigens in het geheel ten aanzien van dit onderwerp. Kost me toch teveel energie.
Heb je mijn mailadres nog? Zo ja, kunnen we dan eens mailen over deze materie?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:15:56 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 09:26:43 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: oktober 17, 2012, 08:46:15 am »
De liefde wordt hopeloos geromantiseerd. Het wordt een bezitten als niet bezittende. En daarom niet gevonden. Maar liefde is gewoon hard werken. Werk in uitvoering. En daar wordt de liefde ook gevonden. Want wie werkt, krijgt zelf ook oog voor werk. Wie verwacht, denkt in beelden van een toekomst, waar hij zelf niet aan werkt. Wie denkt in de liefde te staan, zal erover vallen.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 09:39:26 am door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:10:58 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 oktober 2012 om 23:32:
[...]

Heb je mijn mailadres nog? Zo ja, kunnen we dan eens mailen over deze materie?
nee, die heb ik niet meer

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:15:10 am »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 02:15:
Zelf heb ik mijn best gedaan om hierop te reageren op Grondig Christelijks worsteling. Ik heb met GC in gesprek proberen te komen, maar ik heb daarin iedere keer gezien dat hij me niet begrijpt en voor het grootste deel mijn bijdragen aan hem (waar veel tijd in is gaan zitten) totaal niet op reageerd.

Ik heb God hierin gezocht, maar ik merkte dat Grondig christelijk God hierin niet zocht, maar zijn eigen frustraties en emoties de gang lieten gaan. Daardoor zie ik geen hoop meer op een goede afloop van de discussie. Sterker nog: ik heb het gevoel te praten tegen een meneer die me maar een jonkie vind die je maar niet te serieus moet nemen, omdat die niet zoveel levenservaring heeft en zeker niet zo ver als hem is gekomen, dat die kan delen in wat de oplossing zou kunnen zijn in dit soort situaties.  In ieder geval: niet iemand om serieus mee in gesprek te zijn.

Wel, dan weet ik mijn plaats wel. Ik, de gewone jonge hond uit de fabriek met de beperkte woordenschat zal dit topic wel laten voor wat het is. Ik, die toch door mijn beperkte woordenschat en beperkte IQ van met net boven de 100 niet deel zou kunnen nemen aan Grondig Christelijks gegronde christelijke studies (waar enkel moeilijke woorden voor gebruikt kunnen worden) zal vast en zeker niet genoeg in huis hebben om door God als werkttuig gebruikt te kunnen worden om de stem van de Herder te verstaan en te weten waar de kuddie van de Herder graast.

De eenheid van Jezus Christus hoef ik hier niet te zoeken. Deze topic is voor de mopperende goeroe-elite.

volgens mij heb ik nooit kwaad over je gesproken en geschreven en vind ik jou juist vaak heel moedig.
Ik ben helemaal geen dure meneer, met dure woorden. Tja, ik heb wel een bepaalde mate van uitdrukken en dat is altijd al zo geweest.

Ik heb beperkte tijd om te reageren, en wilde dat nog steeds wel op doen. Maar gezien je gevoelen richting mij doe ik dat maar niet meer.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:19:58 am »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 15:03:
[...]

Als ik over het geheel dit alles lees, dan wordt het steeds moeilijker om het te volgen. Dan heb ik het over meerderen die met elkaar in discussie zijn. Het wordt zo een discussie tussen HBOers, heb ik zo het gevoel van.
Jouw woorden begreep ik nog wel (op sommige woorden na), maar ook bij jou betrap ik je er op dat je soms mee doet in de dure woorden en begrippen eerlijk gezegd.
Wat het volgen van de Herder betreft en de oordelen, gezien je persoonlijke ervaringen begrijp ik het en toch vind ik ook dat niet helemaal de realiteit van vandaag de dag.
De discussie over hoofdzaken, bijzaken en de liefde van de laatste posten is vooral waar het bij mij begint te jeuken.
Een typisch gevalletje van: je kan het zo zwaar en moeilijk maken als we het met elkaar willen, maar Jezus is eerder iemand die een last van je schouders af neemt, inplaats van een last op je schouders er bij legt.
Volgens mij is één van de moeilijkste dingen om uit te voeren, de last werkelijk te durven afgeven aan Jezus Christus. Wij komen vanwege onze aard vaak weer uit bij ons zelf, het zelf willen oplossen op onze manier. Dit komt voort uit ongeduld, ongeloof, twijfel, veranderende omstandigheden en eigenwijsheid.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:22:41 am »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 16:35:
[...]

Dat blijkt, maar toch zeg ik er wat van.
Het is namelijk voor mij het zelfde als sommige dominee's met uitspraken als:
"in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes."
En: "Wees lankmoedig voor elkaar" , "betuchtigd elkander"
Heel mooie woorden, maar het stoort.
Ik geloof dat je met het vertrouwen op de Heilige Geest in gesprek met elkaar, dergelijke elitair voordoende woorden niet nodig hebt.
De gereformeerd gezinde kerken hebben al zo'n elite emago.
herinner jij je nog dat je af en toe vond en schreef dat ik dingen zo helder kon uitleggen? Volgens mij ben ik niet veranderd hoor.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:26:31 am »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 16:26:
Deze passage kan ik trouwens goed volgen.
Ik geloof echter dat we nog steeds het werk dat Jezus nu doet over het hoofd zien.
Ik zie wel degelijk een gemeente dat echt Jezus volgt, maar het bestaat uit kleine groepjes hier en daar. Kartrekkers, mensen die met hart en ziel zich inzetten voor assielzoekers en liefdadigheidsorganisaties als Dorcas en leugdleiders. Mensen in jeugdberaden en kerkenraden.
Alleen niet iedereen is even ver in de ontwikkeling. Vaak zijn mensen nog niet ervaren met delen van het christelijke geloof. Hebben moeite met het onderscheid der geesten, beseffen amper dat tegenslagen bij het christendom hoort, waardoor ze afgeknapt kunnen raken etc..

Maar goed, mijn bezwaren tegen de te negatieve toon van de discussie wordt inhoudelijk niet op ingegaan.

Misschien mag ik zelf mijn toon bepalen Gait. En wat is negatief. Negatief is een beoordeling op iets wat niet positief is of was. Ik ben nog heel genuanceerd.
Probleem met schrijven is dat je het non-verbale van de ander niet ziet, niet weet met welk innerlijk gevoel de woorden worden geschreven.

Heb ik nog een reactie van je gemist?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:26:31 am »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 16:26:
Deze passage kan ik trouwens goed volgen.
Ik geloof echter dat we nog steeds het werk dat Jezus nu doet over het hoofd zien.
Ik zie wel degelijk een gemeente dat echt Jezus volgt, maar het bestaat uit kleine groepjes hier en daar. Kartrekkers, mensen die met hart en ziel zich inzetten voor assielzoekers en liefdadigheidsorganisaties als Dorcas en leugdleiders. Mensen in jeugdberaden en kerkenraden.
Alleen niet iedereen is even ver in de ontwikkeling. Vaak zijn mensen nog niet ervaren met delen van het christelijke geloof. Hebben moeite met het onderscheid der geesten, beseffen amper dat tegenslagen bij het christendom hoort, waardoor ze afgeknapt kunnen raken etc..

Maar goed, mijn bezwaren tegen de te negatieve toon van de discussie wordt inhoudelijk niet op ingegaan.

Misschien mag ik zelf mijn toon bepalen Gait. En wat is negatief. Negatief is een beoordeling op iets wat niet positief is of was. Ik ben nog heel genuanceerd.
Probleem met schrijven is dat je het non-verbale van de ander niet ziet, niet weet met welk innerlijk gevoel de woorden worden geschreven.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:28:15 am »

quote:

penguin1978 schreef op 11 oktober 2012 om 18:32:
[...]

Persoonlijk denk ik dat ik jou wel begrijp, ik heb hetzelfde gehad. Opgegroeid in de GKV, veel onderwijs gehad binnen GKV scholen en ook buiten kerk en school bijna niet daarbuiten. Heilig ervan overtuigd dat ik in "de ware kerk" zat. Tot rondom mijn 19e alles instortte waaraan ik waarde hechte en me veilig voelde (uiteenvallen gezin waar ik deel vanuit maakte, de manier waarop de gkv kerkmensen daarmee omgingen & teleurstellingen in de zogenaamde zorgstaat die Nederland zou zijn). Niets bleef overeind van waar ik altijd in geloofd had en voor vanzelfsprekend had ervaren. Op een dag lag ik in bed en kon niet slapen, mijn hart schreeuwde het uit naar God ... als U bestaat laat het me dan weten en anders flikker ik ter plaatse de bijbel uit het raam en wil ik er niets meer mee te maken hebben. Sinds de dag dat ik dit uitschreeuwde naar God, waren er nog hele zware jaren voor mij ... ik stond er alleen voor, wel ervaarde ik sinds deze dag een rust en vrede die niet te beschrijven is en een zeer diep vertrouwen dat God mij alles zal geven wat ik nodig zou hebben.

Ik bleef tot mijn 22e bij de GKV, ondanks de zware teleurstellingen en ik steeds meer ervan vervreemde ... ik werd wel lid van interkerkelijke studentenvereniging. Op een gegeven moment was er een uitzenddienst van iemand uit de hervormde kerk, zij ging een paar jaar zendingswerk doen in Roemenie geloof ik. Ik bezocht die dienst en verstandelijk had ik geen enkel probleem om daar bij te zitten, echter gevoelsmatig verzette alles zich in mij omdat het mij ingeprent was in mijn hele jeugd dat GKV enige ware kerk was en ik in andere kerken niets te zoeken had.

Omdat ik me steeds meer vervreemd voelde van GKV en de kerkleer en veel teleurstelling ervoer omdat men mijn diepe geestelijke nood daar niet herkende en ik er weinig echte antwoorden vond op mijn levensvragen besloot ik rond mijn 22e geen deel meer te willen uitmaken van de GKV. Wel bezocht ik de GKV als ik bij vrienden was en met doopdiensten van kinderen van bekenden enzo ... als ik dan in de kerk zat, voelde ik me verschrikkelijk, de tranen stroomden vaak dan de hele dienst (waar het ineens vandaan leek te komen weet ik nog steeds niet helemaal) en lukte me niet om mee te zingen. Zo diep voelde ik de gebrokenheid en het verlangen om er deel van uit te maken en tegelijkertijd de onmogelijkheid voor mij om dat te kunnen zijn.

Enerzijds is er veel gebrokenheid in mijn leven geweest, anderzijds geloof ik dat God dat gebruikt heeft zodat ik antwoorden heb en het leven dat ik nu leef vol kan houden.
Hier wil ik op een later moment ook nog wel even op in gaan. Maar dat was het dan voorlopig.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:32:47 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2012 om 09:15:
[...]

volgens mij heb ik nooit kwaad over je gesproken en geschreven en vind ik jou juist vaak heel moedig.
Ik ben helemaal geen dure meneer, met dure woorden. Tja, ik heb wel een bepaalde mate van uitdrukken en dat is altijd al zo geweest.

Ik heb beperkte tijd om te reageren, en wilde dat nog steeds wel op doen. Maar gezien je gevoelen richting mij doe ik dat maar niet meer.

Dan weet je in ieder geval hoe het is. Je scheef immers wel ronduit kwaad over Evangelisch. Daarbij wist je keer op keer de reacties die ik gaf niet op te reageren en wel te mopperen tegen anderen hier dat zij niet op jou reageren.  
Je schrijft: "daar ga ik geen tijd in steken." over de anderen. Dan kan ik me er over opwinden, dat ik al meer dan een uur voor je in dit topic voor niets heb zitten typen. Toen ik aangaf dat de manier van uitdrukken te academisch leek te worden, gaf je door je reactie aan dat je daar geen rekening mee wilde houden, ik moest je maar iedere keer vragen wat je bedoelde.
Ik voelde me echt door het negeren en die reactie als een klein kind behandeld.

Ik ben even gewoon pissig en dat druk ik zo uit, omdat ik dat gewoon even ben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:38:34 am »

quote:

gaitema schreef op 16 oktober 2012 om 10:10:
GC: een andere vraag. Hoe ga je nu om na deze ervaring met je kijk op de gkv als het gaat om Gods grote gebod om je naaste lief te hebben als je zelf? Lijkt me dan een enorme worsteling.

Ik had het zelf bewust tegen je over contact zoeken via een kring, vanwege mijn eigen ervaring. Als ik puur in de kerk zit en nergens bij zit in de kerk, dan vereenzaam ik in de banken. Je spreekt wel wat met de mensen, maar in de kerk is dat toch heel kort. Maar in de commissies en op de kring van onze kerk merk ik dat je de mensen veel persoonlijker leert kennen en de gemeenschap met de christenen daar juist sterker ervaren kan. Op de kring afgelopen zondag kwamen er twee nieuwe leden bij. De hele kring bestaat uit PKN-leden, waarvan ruim de helft weinig in de kerk komt. Ze zijn allemaal tussen de 26 en ergens in de 40 jaar.
En

quote:

gaitema schreef op 16 oktober 2012 om 10:12:
Daarbij: de diepgang is ook groter en je leert veel meer van elkaar, dan in de kerkbanken. Iedereen kan ook zijn verhaal kwijt, wat in de kerkbanken niet kan.
 Een man van 34 op onze kring zegt het zo: "de kerk is voor mij éénrichtingsverkeer."

Dit was mijn laatste twee reacties waar je ook niet op reageerde.
Daarna begon jij je op te winden over het niet reageren van anderen en daarop ontplofte bij mij de bom.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:45:49 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 15:26:
[...]
Mijn standpunt is dat het woord van God boven alles staat, Betrouwbaar is en tot lering en inzicht voor elke betrokken Christen.
In veel opvattingen ben ik gereformeerd, maar elke denominatie heeft zijn blinde vlekken. Ik heb een omzwerving gedaan en ervaren dat al die denominaties elkanders blinde vlekken voor een deel invullen. Willen we tot eenheid komen zullen we voor een deel onjuiste overtuigingen los moeten laten en erkennen dat we overtuigingen op deelniveau zouden moeten toevoegen aan de eigen leer. Volkomen zal ook dat niet zijn, onvolkomen blijft het. Ik herhaal, we zien nu nog door een wazige spiegel, pas later zullen we de volle waarheid zien.

Om tot eenheid te komen moeten we de vermaning in 1 Cor 1:12 e.v. ter harte nemen, zou ik zeggen.
Dat we in de Geest leven, omdat daarin eenheid ligt ipv allerlei verdeeldheid. Zoals het in Kol. 3 heel mooi wordt verwoord, vooral in vers 12-17.
Zelf de verandering belichamen die je in de wereld zou willen zien. "Blinde vlekken" zullen we moeten accepteren, denk ik. Want uit onszelf zullen we toch nooit volmaakt kunnen worden, al helemaal niet als we dat met ons beperkte verstand proberen te bereiken.
Wat we als mensen 'eenheid' vinden, lijkt vaak verdacht veel op wat Paulus beschrijft als een partijschap.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 09:49:20 am door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:48:55 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2012 om 09:26:
[...]

Je ziet het niet dat je helemaal niet ongenuanceerd bent, maar zeer hard over gereformeerd vrijgemaakten, zie ik. Het ligt allemaal aan hen dat jouw familie Jezus de rug heeft toe gekeerd.

Verder heb je heel veel reacties niet op gereageerd. zoals mijn eerste grote post aan jou na een kleine. Daar ging je al niet inhoudelijk op in (was ik toen best teleurgesteld over, omdat ik daar veel tijd in had gestopt) en later over dat God niet enkel liefde is reageerde ik met dat alles wat God aan oordelen doet (al verpulvert Hij de dingen) uit liefde doet. De bijbel zelf schreef dat God liefde is en dat God ook oordeeld uit liefde.
Daar ging je verder niet op in.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 10:01:29 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:04:33 am »
Weet je GC. Ik kreeg hierdoor het gevoel dat mijn liefde om te schrijven over God enzo en dat veel doe hier, te veel van het goede is. Dat jij je daar zo aan stoort, dat je me daarom heel veel negeerd en niet inga op wat ik schrijf.
Ik heb geschreven vanuit de veronderstelling dat God me daarin helpt. Dat de Heilige Geest me bij staat als ik over Hem en voor Hem schrijf.
Ik heb daar nu sterk mijn twijfels over.
God wil dit allemaal niet. Anders ging deze discussie wel beter.

Dus beter dat ik er maar mee stop.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 10:10:01 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:07:45 am »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 09:48:
[...]
Je ziet het niet dat je helemaal niet ongenuanceerd bent, maar zeer hard over gereformeerd vrijgemaakten, zie ik. Het ligt allemaal aan hen dat jouw familie Jezus de rug heeft toe gekeerd.

Ik schreef ergens dat ik niet ageer tegen mensen, maar tegen het systeem en een deel van de leer.
Ik schreef ook ergens dat de theorie van agapé niet in de praktijk wordt gebracht.
Ik hard? Niet hard, wel open en eerlijk vanuit het hart en dat is soms confronterend.
Ik merk dat je enorm emotioneel bent. Dus laten wij twee het hier voor nu even bij houden. Oké?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:08:47 am »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 09:48:
[...]

Verder heb je heel veel reacties niet op gereageerd. zoals mijn eerste grote post aan jou na een kleine. Daar ging je al niet inhoudelijk op in (was ik toen best teleurgesteld over, omdat ik daar veel tijd in had gestopt) en later over dat God niet enkel liefde is reageerde ik met dat alles wat God aan oordelen doet (al verpulvert Hij de dingen) uit liefde doet. De bijbel zelf schreef dat God liefde is en dat God ook oordeeld uit liefde.
Daar ging je verder niet op in.
Dan heb ik die denk ik gemist en daar hoeft helemaal geen kwaad van mijn kant achter te zitten Gait? Had me even herinnert en gevraagd daar alsnog op te reageren, Ik ga ook niet persé weer een hele draad doorlezen hoor.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 10:10:01 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:16:09 am »
Ik denk dat het inderdaad beter is dat we stoppen.
ik heb het vertrouwen al niet dat God deze discussie wilde. Als de Heilige Geest al actief was, dan had je wel gereageerd en reageerde jij naar mijn idee ook in je reactie anders. Dit allemaal is niet goed en niet heilig en zuiver.
Het is een menselijke topic met menselijke ergenissen en verwijten aan adressen van anderen.
Je schrijft nu dat je schopte tegen het instituut, maar gebruikte als aanleiding dat mensen in die instituut je familie als synodaal gereformeerde kom af altijd buiten gesloten hebben. Dat je nu boos bent, omdat je familie vervolgens nu nergens meer aan doet.
Ik durfde er toen niet op te reageren, maar ik geloof dat je familie zelf ook niet de geestelijke wapenuitrusting kende en daardoor satan die altijd komt om te slachten en te verdelgen niet kon weerstaan. Dergelijke aanvallen kan je enkel overleven door in Jezus te staan en heilig te geloven: "er is geen oordeel voor wie in Jezus Christus zijn."

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:48:49 am »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 10:16:
... Als de Heilige Geest al actief was, dan had je wel gereageerd en reageerde jij naar mijn idee ook in je reactie anders. ....
http://www.unity.i8i.co.uk/forum/images/smiley_cry.gif

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: oktober 17, 2012, 11:27:01 am »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 10:16:
Ik denk dat het inderdaad beter is dat we stoppen.
ik heb het vertrouwen al niet dat God deze discussie wilde. Als de Heilige Geest al actief was, dan had je wel gereageerd en reageerde jij naar mijn idee ook in je reactie anders. Dit allemaal is niet goed en niet heilig en zuiver.
Het is een menselijke topic met menselijke ergenissen en verwijten aan adressen van anderen.
Je schrijft nu dat je schopte tegen het instituut, maar gebruikte als aanleiding dat mensen in die instituut je familie als synodaal gereformeerde kom af altijd buiten gesloten hebben. Dat je nu boos bent, omdat je familie vervolgens nu nergens meer aan doet.
Ik durfde er toen niet op te reageren, maar ik geloof dat je familie zelf ook niet de geestelijke wapenuitrusting kende en daardoor satan die altijd komt om te slachten en te verdelgen niet kon weerstaan. Dergelijke aanvallen kan je enkel overleven door in Jezus te staan en heilig te geloven: "er is geen oordeel voor wie in Jezus Christus zijn."
je begint nu erg persoonlijk te worden Gait, ik probeer je netjes te woord te staan, maar toch doe je er telkens een schepje bovenop. Je laatste reacties komen in ieder geval niet uit de Geest voort. Ik stop nu echt.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 11:29:28 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: oktober 17, 2012, 12:32:06 pm »
Jullie begrijpen het verkeerd en vatten het verkeerd op.

Ik geloof dat als God op dit moment iets tegen Jan zegt via Pim, dat Jan dan ook Pim zal horen. Maar als Pim niets hoort, terwijl Jan spreekt, en het zou van God zijn: zou God dan voor dovenmansoren hebben gesproken?
Nee, het kan zo zijn dat Pim dacht dat hij woorden van de Heilige Geest doorgaf, maar het waren zijn eigen woorden en Jan hoorde het gewoon niet.
Dus had God niet via Pim tot Jan gesproken.
Als ik kijk naar wat er hier besproken wordt, en met hoeveel energie ik net als Pim ook "dacht" dingen van de Heilige Geest zo door kon geven, maar Jan hoorde er niets van en vatte alles anders op, dan moet ik de conclusie trekken dat
of God sprak via ons voor dovenmansoren,
of wij spraken en God zweeg.
Dat laatste ben ik er van overtuigd.
Deze discussie is totaal menselijk en niets van God zal daar zo er bij zitten.
Want stel hé, al wat jij en ik schreef zou van de Heilige Geest doorvoed zijn, waarom werd het dan niet gehoord en niet begrepen?
Want het grootste gros wat ik schreef in ieder geval kwam totaal niet aan en nu SB reageerd, veel posten aan hem stonden ook open en zijn niet beantwoord.
Kennelijk heeft God ons niets te zeggen deze week.

Denk er eens serieus over na?
Is dit nu van God?
Zo ja, wat waren dan de vruchten?
Ik zie enkel dat ik mee gesleurd ben in deze sombere sfeer van deze topic.
Ik  begon opgewekt en vol goede moet en ben nu totaal uitgeput in deze discussie en ik zie niets goeds meer van deze discussie terecht komen.
Ik geloof echt en ik klaag niet, dat God zweeg de afgelopen week.
zo niet, dan sprak God dus tegen dovemansoren.
Het is één van de twee.

of God zweeg en wij waren aan het woord (of de duivel)
of God sprak tegen dovemansoren.

En stel dat het nu gewoon een menselijke discussie is en God zwijgt gewoon, omdat hij met wat anders bezig is, wat voor nut en waarde heeft deze discussie dan eigenlijk?

In ieder geval is mijn eerste en tweede bijdrage waarin ik vol goede moet en vol vertrouwen op Gods hulp aan begon totaal niet beantwoord en daarna heb ik al vrij spoedig mijn hoop en vertrouwen op Gods hulp hierin zien vervliegen.
Dit is zoals ik het serieus zie.

Gek genoeg begin ik juist te vermoeden dat God nu iets aan het doen is  :*)
Of toch niet en wordt dit ook niet begrepen?
Was dit toch weer voor niets?
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 12:46:08 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: oktober 17, 2012, 12:47:46 pm »
Zelf ben ik dus serieus mijzelf aan het toetsen en jullie aan het toetsen op wat nu echt van God is, hoe de mens is, of de mens nu wel naar God luistert en wat de duivel kan doen en hoe hij te werk gaat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: oktober 17, 2012, 12:49:55 pm »

quote:

Wil jij dan niet weten wat in dit topic nu menselijk is, van de boze is en wat van God is?
Ik heb gewoon het gevoel dat we als een stel kinderen in de voorkamer aan het spelen waren en God gewoon buiten de tuin aan het doen is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:03:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 12:47:
Zelf ben ik dus serieus mijzelf aan het toetsen en jullie aan het toetsen op wat nu echt van God is, hoe de mens is, of de mens nu wel naar God luistert en wat de duivel kan doen en hoe hij te werk gaat.
Leuke tekst denk ik
11 Daar wij dan weten, hoezeer de Here te vrezen is, trachten wij de mensen te overtuigen; voor God echter is ons bedoelen openbaar en, naar ik hoop, is het ook in uw geweten openbaar. 12 Wij prijzen ons niet opnieuw bij u aan, maar wij geven u gelegenheid tot roem over ons, opdat gij niet verlegen staat tegenover hen, die roem zoeken door uiterlijkheden, maar niet door het hart. 13 Want hetzij wij in geestvervoering kwamen, het was in dienst van God, hetzij wij nuchter van zin zijn, het is ter wille van u. 14 Want de liefde van Christus dringt ons, 15 daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:17:26 pm »
Volgens mij is dit conflict ontstaan doordat de één zich zo intensief bezighoudt met een bepaald onderwerp, terwijl de ander waarmee hij "in gesprek" is gewoon heel andere besognes aan zijn hoofd heeft.

Dus om dit nu zo te bestempelen als Gods Heilige Geest versus Satan, lijkt me te ver gaan. Het is gewoon een gevolg van de gebrokenheid van ons menselijk bestaan.

Het gebeurt mij ook wel dat ik geen reactie krijg op wat ik schrijf. So what? Niemand is verplicht om te reageren. Gewoon even laten bezinken.

Ik mis Learsi overigens ook. Hij was vrij actief aanwezig. Is daarmee ook iets misgegaan?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:25:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 12:49:
[...]

Wil jij dan niet weten wat in dit topic nu menselijk is, van de boze is en wat van God is?
Ik heb gewoon het gevoel dat we als een stel kinderen in de voorkamer aan het spelen waren en God gewoon buiten de tuin aan het doen is.
het leven is per definitie een (geestelijke) speeltuin met veel gevaarlijke toestellen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:28:59 pm »
Het is vooral God versus ons en niet zozeer de duivel.
Ik heb het gevoel dat we vooral zelf wat aan hekkeren waren als een kudde lammetjes bij elkaar. Soms zal de Herder vast wel gesproken hebben, maar in al dat gemekker wordt dat niet zo gehoord. Dus als mekkerende mammetjes die nu wat lopen te bokken, omdat we met al dat gemekker niets berijkt hebben, is het naar mijn idee niet zo gek om te zeggen, dat je met zo'n topic als dit weinig op schiet en je niet veel dichter brengt bij God.

Dus trek ik juist de conclusie: ik moet wat minder ervan uitgaan dat de Heilige Geest mij helpt. Vaak mekker ik maar wat, en laat de Herder ons maar mekkeren.

De duivel doet overigens wel wat: hij stookt en drijft de lammeren uit elkaar en slaat als het kan lammeren uit de kudde weg.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 01:30:01 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:31:52 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 oktober 2012 om 13:17:
Volgens mij is dit conflict ontstaan doordat de één zich zo intensief bezighoudt met een bepaald onderwerp, terwijl de ander waarmee hij "in gesprek" is gewoon heel andere besognes aan zijn hoofd heeft.

Dus om dit nu zo te bestempelen als Gods Heilige Geest versus Satan, lijkt me te ver gaan. Het is gewoon een gevolg van de gebrokenheid van ons menselijk bestaan.

Het gebeurt mij ook wel dat ik geen reactie krijg op wat ik schrijf. So what? Niemand is verplicht om te reageren. Gewoon even laten bezinken.

Ik mis Learsi overigens ook. Hij was vrij actief aanwezig. Is daarmee ook iets misgegaan?
Uh, conflict? Zo voel ik het niet, want ik probeer de emotie van Gait te begrijpen. Doch als men dan ingaat om soms uitgebreide bijdragen en gewoon wordt genegeerd, maar wel geciteerd in een reactie naar een ander, dan bevreemd me dat. Ik maak dan wel onderdeel uit van een reactie, maar speel niet mee. Net of je bij een tweegesprek staat, je naam valt omdat jij in de groep gericht aan die persoon ook iets inbracht, hij je citeert en doof en blind is. Je staat er wel bij, maar je bestaat niet. Maar inmiddels weet ik gevoelsmatig hoe het zit. Soms denk je, ik draag weer bij en (te) vaal blijkt dat je niet behoort tot de insiders, niet interessant genoeg, of het is iets waar men niets mee kan (of wil) Even voor de duidelijkheid. Zal me verder uiteindelijk worst zijn. Dus ik ben niet van slag hoor.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:31:56 pm »
Dus daar waar ik toch te snel van oordeel was: sorry. Vergeef me en toch baal ik nog steeds over al dat gemopper onder de christenen en baal ik van mijn afname van mijn vertrouwen op Gods leiding in gesprekken.

De Herder staat er nog steeds, maar meer te glimlachen van: "wat mekker je toch?"

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:36:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 13:28:
Het is vooral God versus ons en niet zozeer de duivel.
Ik heb het gevoel dat we vooral zelf wat aan hekkeren waren als een kudde lammetjes bij elkaar. Soms zal de Herder vast wel gesproken hebben, maar in al dat gemekker wordt dat niet zo gehoord. Dus als mekkerende mammetjes die nu wat lopen te bokken, omdat we met al dat gemekker niets berijkt hebben, is het naar mijn idee niet zo gek om te zeggen, dat je met zo'n topic als dit weinig op schiet en je niet veel dichter brengt bij God.

Dus trek ik juist de conclusie: ik moet wat minder ervan uitgaan dat de Heilige Geest mij helpt. Vaak mekker ik maar wat, en laat de Herder ons maar mekkeren.

De duivel doet overigens wel wat: hij stookt en drijft de lammeren uit elkaar en slaat als het kan lammeren uit de kudde weg.

Volgens mij is de werking van de Geest, het inzicht iets wat bij tijd en wijle voorkomt. Bij de één wat meer als de ander. Maar het idee, dat de Geest op onze afroep merkbaar beschikbaar is, en volgens sommigen haast 24 uur per dag, is een leugen die wordt verkondigd vanuit een bepaalde hoek.
Daarom, beproeft de geesten of ze uit God zijn. Dus ook, spreekt de Geest op dit moment door mij tot de ander. Daar dien je heel voorzichtig mee om te gaan, de werking van de Geest is geen gebruiksartikel, maar de Geest leent zijn Kracht aan de mens op die momenten dat de Geest dat wil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:44:50 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2012 om 13:31:
[...]

Uh, conflict? Zo voel ik het niet, want ik probeer de emotie van Gait te begrijpen. Doch als men dan ingaat om soms uitgebreide bijdragen en gewoon wordt genegeerd, maar wel geciteerd in een reactie naar een ander, dan bevreemd me dat. Ik maak dan wel onderdeel uit van een reactie, maar speel niet mee. Net of je bij een tweegesprek staat, je naam valt omdat jij in de groep gericht aan die persoon ook iets inbracht, hij je citeert en doof en blind is. Je staat er wel bij, maar je bestaat niet. Maar inmiddels weet ik gevoelsmatig hoe het zit. Soms denk je, ik draag weer bij en (te) vaal blijkt dat je niet behoort tot de insiders, niet interessant genoeg, of het is iets waar men niets mee kan (of wil) Even voor de duidelijkheid. Zal me verder uiteindelijk worst zijn. Dus ik ben niet van slag hoor.

Meer dingen.
A. Een christelijke spreker waarvan ik weet dat die heel dicht bij God leeft en best wel duidelijke openbaringen van God krijgt heeft me onderwezen in het gegeven dat het christendom een vreemd leger is waarin christenen elkaar bestrijden. Dit wordt bevestigd door een chinesche huiskerkleider en vader van de huiskerkbeweging uit China die beweerd dat de vervolging onder christenen in het westen vooral bestaat uit aanvallen van medechristenen en niet van de buitenwacht.

B. Satan komt hoe dan ook om te slachten en te verdelgen en volgens het hoofd van de evangelische theologische School in Leuven staan christenen poedelnaakt in de strijd, omdat ze hun geestelijke wapenuitrusting niet aan doen om zich tegen de aanvallen te weren. Dit zei de spreker van punt A min of meer ook.

C. Jezus zei tegen zijn leerlingen: ga en breng het evangelie aan de volken. Wanneer je voor de keizer gesleept wordt, vraag je dan niet van te voren af wat je zeggen moet, want de Heilige Geest zal het je ingeven

D. Jezus zei: "doe niets zonder Mij." (in de gelijkenis van de landman en de wijnrank)

E. "ga heen, doop de mensen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest en maak de volkeren tot Mijn disipelen."

F. Ds. Pieter Boomsma zei: "satan zet een wig tussen de christenen."

Kortom: hoe werkt dit op het forum?

Ik zie telkens een discussie wat voor mij deze punten keer op keer pijnlijk raakt
en het frustreerd mij enorm dat ik hier niets mee kan en dat ik gewoon moet toe kijken dat dit zich ook niet zal oplossen.
Met de kennis van de wereld kom je ook niet verder. Dus als het niveau dan ook op een gegeven moment zeer complex en ingewikkeld wordt, dan snap ik ook niet dat ik bij een verzoek of dit ook met wat eenvoudiger verwoordingen gebracht kan worden dat er dan een reactie komt:
"sorry, maar ik heb hier veel in gestudeerd en dan zijn dergelijke bewoordingen noodzakelijk."
Ja, dan voel ik me inderdaad buiten spel gezet en denk ik al helemaal:
"dit lijkt me kennis voor de Grieken!"

Begrijp me goed: dit is voor mij puur een kwestie van: geesten beproeven.
De verleiding is om te persoonlijk te worden. Daar lag natuurlijk de valkuil.
Dat had ik niet moeten doen.

Verder: er is geen veroordeling voor wie in Jezus Christus zijn,
dus niemand van ons hoeft zich om enig oordeel druk te maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 02:10:07 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: oktober 17, 2012, 01:57:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2012 om 13:36:
[...]

Volgens mij is de werking van de Geest, het inzicht iets wat bij tijd en wijle voorkomt. Bij de één wat meer als de ander. Maar het idee, dat de Geest op onze afroep merkbaar beschikbaar is, en volgens sommigen haast 24 uur per dag, is een leugen die wordt verkondigd vanuit een bepaalde hoek.
Daarom, beproeft de geesten of ze uit God zijn. Dus ook, spreekt de Geest op dit moment door mij tot de ander. Daar dien je heel voorzichtig mee om te gaan, de werking van de Geest is geen gebruiksartikel, maar de Geest leent zijn Kracht aan de mens op die momenten dat de Geest dat wil.

Okee, dat werkt meer helderheid op, want hierin verschil ik met jou van overtuiging. Terug naar  "God is Liefde".

Als God echt liefde is, wat de bijbel suggereerd, dan is Hij altijd in de liefde aanwezig. als in liefde deze discussie gevoerd wordt, dan is God altijd aanwezig met zijn Geest. Die Geest is ook de Geest van Jezus en Jezus is het Woord van God. Dus als de Liefde aanwezig is, is daarmee God de Vader en het Woord van God aanwezig. Dan is het niet zo dat God er niet altijd is. Hij zelf is immers die beweerd Liefde te zijn.
In deze discussie ging het op een gegeven moment heel duidelijk er over dat die liefde ontbrak in de gereformeerd vrijgemaakte kerk en er werd heel duidelijk uitgesproken door SB dat het Woord van God is afgeschaft.
Daarmee werd de discussie botweg eigenlijk afgesloten met een conclusie:
Gods Kerk bestaat niet meer. We zijn verloren. Met een hele dikke punt.

Dat was voor mij compleet een dwaling door een gebrek aan hoop.
Het neerzitten in zak en as.

Het doet me denken aan het hulpgeroep van de heiligen in de laatste dagen naar boven: "hoe lang nog Heer? Hoelang nog moet dit duren?"
Waarop God zegt: "dit duurt voort totdat de laatste van mijn kinderen het hemels koninkrijk is binnengegaan."

Dus bijbels gezien is God nog steeds mensen aan het redden en daarom komt Jezus niet terug. Zoals Henk Binnendijk het zegt: "Jezus komt pas wanneer zijn bruid er voor klaar is, maar zijn bruid is nog niet zo ver."
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 02:00:11 pm door gaitema »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:07:41 pm »

quote:

small brother schreef op 16 oktober 2012 om 10:21:
[...]

Dus: deze onderwerpen mag ik niet benoemen omdat ik de liefde niet heb.

Nee... Ik weet niet of jij "de liefde" al of niet hebt... En natuurlijk mag je over deze onderwerpen praten.

Wat ik bedoel te zeggen is: Deze onderwerpen zullen niet gemeente-bouwend blijken te zijn als "de liefde" zou ontbreken...

In (gevaarlijke!) termen van "hoofd- en bijzaken": als die liefde het centrale ophangpunt niet zou zijn, dan baat het spreken over andere  (hier onder ? vallende) hoofdzaken (in gemeentebouwend opzicht) "niets"...

Zelfs over het aan- of afwezig zijn van die "liefde" bij jou of bij ieder andere spreker binnen dit topic of binnen een GKV of NGK zeg ik hier niets... Want daar kan ik niet over oordelen...

Het enige wat ik kan doen is voor mezelf beoordelen in hoeverre die "agapè" in me mag/mocht doorwerken en wat de uitwerking op mijzelf was bij het innemen van een "standpunt in kerkelijke kwesties"...

En mijn bevinding is, dat dit een HEEEL groot verschil maakt... En vanuit die bevinding lees ik "Paulus". Hoor ik hem dingen zeggen over de "voornaamste hoofdzaak": die Liefde, die "alles moet doordringen" als "kracht van God". En dan zijn uitwerking niet zal missen...

Maar hoe dat concreet gaat uitpakken in "binnenkerkelijke verschillen van inzicht"?? Ik heb er hoge verwachtingen van... Ik verwacht dat mensen dat uiteindelijk "de kerk/eigen gemeente zullen binnensnellen" in plaats van "buitensnellen"...

Maar of we dan de tegengestelde conclusie moeten trekken als we het omgekeerde zien gebeuren: dat de Liefde ontbreekt als de Gemeente uiteen valt???

Dat durf ik niet... Dan durf ik enkel te roepen: "Denk aan die agape: IS die bij ons allen wel de hoofdzaak gebleven? Doordringt en doordrenkt deze ons denken en doen volledig??"

En dan zet ik weer een stap terug om na te denken over het (op eigen kracht niet in stand te houden) evenwicht tussen "Agape" en "Waarheid"... En probeer ik weer geduld op te brengen... En bid ik tot God... Want: ons resten liefde en hoop en geloof... En waar liefde en hoop "hogere wegen" zijn (een "grijpen naar idealen"), is het geloof toch vooral ook "de vaste grond onder onze voeten"...

NB, Small Brother: mij ontbreekt vandaag de tijd om echt in te gaan op alles wat je schreef. Misschien dat het me morgen of overmorgen lukt... Willen we dat nog nu "de gedachten" in dit topic alle kanten op lijken te gaan?? Dan wil ik best nog een poging wagen!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:11:42 pm »
Maar, ik laat dit voor wat het is, anders voelen jullie je gedwongen op mij te reageren.
Dat wil ik ook niet. Ik sta hier gewoon allemaal heel anders in. Ik geloof de toon van deze draad helemaal niet en geloof niet in de aangedragen verplichtingen die SB opstelde om de kerk gezond te maken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:13:31 pm »
Small Brother heeft trouwens die liefde wel, want enkel door de Liefde kan je weten dat je een kind van God bent. Of we daarin ook volgroeid zijn, is iets waarvan we weten dat deze aarde voor ons wel een leerschool zal blijven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:20:23 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 oktober 2012 om 13:17:

Hij had nog wel gereageerd over de rustdag. Er is me verder niets opgevallen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:24:42 pm »
@Gait

over die spreker, doel jij op David de Vos?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:26:33 pm »
Nee, Jan Trapman.
Niet zo bekend. Hij werd aangeraden op de site van de "Jezus fanclub"van Peter Scheele.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:29:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 12:49:

Het topic is de gereformeerde kerk. Het topic is de overwinning over de reformatie en het uitblussen van het laatste vuur. Wordt het vuur van de reformatie geblust door de de geest van bevrijding van onder het juk van Gods Woord vandaan? Het topic is minstens 500 jaar oud. Het topic is dus een strijd die sowieso vele slachtoffers maakt.
Het woord NEGATIEF mag je daarom niet plaatsen in het licht van de vrede van Babel.

Wat van God is gaat Gods wegen. Wat van de mens is gaat wegen van verderf; en een héél klein beetje wegen van God. De Geest komt en de Geest gaat, en de Geest wordt zelfs gezien op plaatsen van verderf. Want de Geest kan niet worden gegrepen of geknecht, maar gaat in vrijheid en raakt kwaad aan tot kennismaking met God. Ook de ongelovige koningin van Sheba werd geraakt, en erkende Gods Hand. Salomo's luister verging als was voor de zon, maar Gods heil was gekomen en erkend, als belofte van wat komen gaat. Voor kerk en wereld.

Jouw ongeduld en jouw willen bouwen op mensenwerken, en in mensenbanen, en met mensengeduld, dat is jouw dwingen van God. Kun jij dat? Hoe zeg jij: "Wij spelen terwijl God buiten de tuin aan het doen is?" Was God buiten de tuin aan het doen toen alle kinderen van Bethlehem werden uitgemoord? Zijn jouw haren niet geteld?

Gaat uit in de woestijn en roept het uit: Maakt baan, recht de weg, want des Heeren heil is nabij ! Hoezo woestijn!? Is dat de tuin van God? Hoezo heil? Wat een prediker die Johannes, hij had geen groter onheil kunnen aankondigen dan op dat moment aan Israël werd toebereid.

Als je nu ziet wat de Geest doet, en als je leert wat de Geest vraagt, dan is het tijd om terug te keren op je woorden en jezelf de vraag te stellen of je gelooft in de gearriveerdheid van verkregen heil, of dat je met David moet uitroepen: "ik ellendig mens". Gods Geest is groter dan de mens. Een mens is dus nooit te vereenzelvigen met Gods Geest. En Gods werken nooit te vereenzelvigen met mensenwerken. Daarom zal de mens zich altijd geroepen weten onder de wapenen van Gods Woord, en om te blijven zoeken wat het nu weer is dat God van ons vraagt.

Als het donker is, en het wordt stil, weet dan dat een vraag is aan jou; blijft het licht in jou ook branden? Volharding. En als het op deze wereld het licht brandt en het bruist van het goede, weet dan dat dat een vraag is aan jou; herken je het kwaad wel als het er zou zijn? Want in het licht van het goede van deze wereld is het donker niet van het licht te onderscheiden.

Op 3,17  Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.  

Maar de rijkdom en de vrijheid waarvan wij getuigen is niet van deze wereld, en die zoekt niet de vrede die van deze wereld is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:30:55 pm »
Met Jan Trapman kon ik trouwens juist goed praten over mensen als David de Vos, waardoor hij me ook leerde dat het probleem is dat overal waar Jezus aan het werk gaat de duivel komt om te slachten en te verdelgen en dat deze opwekkingsleiders telkens weer niet over een degelijke geestelijke wapenuitrusting te beschikken. Daardoor komen er geesten de bediening over nemen en wordt de opwekking de kop in gedrukt. Maar, op een gegeven moment herstellen velen zich ook weer van de tegenslag.
David de Vos zou hij als een voorbeeld noemen als je hem er om vraagt. Via Trim komt hij dan in de problemen, maar hij herstrelt zich ook weer.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:31:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2012 om 13:36:
De werking van de Geest is geen gebruiksartikel, maar de Geest leent zijn Kracht aan de mens op die momenten dat de Geest dat wil.
Amen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:31:21 pm »
SB: ik lees het vannacht even na mijn werk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:32:57 pm »

quote:

Klopt niet hoor. God is liefde, dus zijn Geest werk altijd in een mens die in Christus is.
Dat neemt niet weg dat we kunnen genieten van een spelletje als Risk en dat het geen dan geen geestelijk ding is. Toch is dan de Geest ook in het samenzijn van mensen aan het werk.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:33:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 14:26:
Nee, Jan Trapman.
Niet zo bekend. Hij werd aangeraden op de site van de "Jezus fanclub"van Peter Scheele.
wie van de twee acht jij hoger Gait? Qua vertegenwoordiger van God, of overtuigingskracht bedoel ik?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:34:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 14:32:
[...]

Klopt niet hoor. God is liefde, dus zijn Geest werk altijd in een mens die in Christus is.
Dat neemt niet weg dat we kunnen genieten van een spelletje als Risk en dat het geen dan geen geestelijk ding is. Toch is dan de Geest ook in het samenzijn van mensen aan het werk.
Leg eens uit?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: oktober 17, 2012, 03:57:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 oktober 2012 om 14:07:
Wat ik bedoel te zeggen is: Deze onderwerpen zullen niet gemeente-bouwend blijken te zijn als "de liefde" zou ontbreken...
Ik had het niet over opbouw, ik had het over afbraak. Niet over wat ik wil, maar over een feitelijkheid van aloude identiteit. Hoofdzaken worden geen hoofdzaak omdat een mens erover spreekt. Hoofdzaken worden hoofdzaken omdat ze zaken van het hoofd zijn. Hoekstenen, mag je ze noemen.

quote:

NB, Small Brother: mij ontbreekt vandaag de tijd om echt in te gaan op alles wat je schreef. Misschien dat het me morgen of overmorgen lukt... Willen we dat nog nu "de gedachten" in dit topic alle kanten op lijken te gaan?? Dan wil ik best nog een poging wagen!
Voel je welkom om te reageren indien en wanneer het je schikt. Misschien dat je nog de waarde van onderwerpen van hoofdzakelijkheid ziet?

Verder: dat gedachten alle kanten opgaan vind ik prima. De ontluisterende relativeringen zijn onlosmakelijk onderdeel van ware luister. Soms is pas achteraf te beoordelen of iets al voorbijgegaan is in betekenisloosheid terwijl het het het beste was dat we zouden krijgen; of dat er iets beters in het verschiet lag. Ik heb van niemand iets geëist of gevraagd binnen een bepaalde termijn of onder een zekere voorwaarde. En ik verwacht dat iemand die spreekt over God en vanuit liefde, niet hoeft te worden gevoed vanuit iets anders dan God; en geen andere bevestiging zoekt dan die van God. Daarom hoop ik dat de als beklemming gevoelde benauwdheden van verlatenheid, of gevoelens van minachting, worden geplaatst in de ware context. Wie dagelijks tot Gods troon kan naderen, kan niet werkelijk verlaten zijn. En wie op deze wereld niet geminacht wil worden en wie niet verlaten wil worden, maar erkenning en eigen zingeving zoekt, die is Christus niet waardig om Hem te volgen.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 04:03:54 pm door small brother »