Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 79230 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #200 Gepost op: oktober 17, 2012, 04:09:31 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2012, 04:10:05 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: oktober 17, 2012, 04:36:42 pm »

quote:

small brother schreef op 17 oktober 2012 om 15:57:
Wie dagelijks tot Gods troon kan naderen, kan niet werkelijk verlaten zijn. En wie op deze wereld niet geminacht wil worden en wie niet verlaten wil worden, maar erkenning en eigen zingeving zoekt, die is Christus niet waardig om Hem te volgen.

Op zichzelf is wat je schrijft helemaal waar. Maar niettemin zijn er mensen die lijden. Ook onder vervolgde christenen zijn er periodes waarin ze zich diep verlaten voelen. We zijn niet altijd stabiel. Er zijn mensen met diepe wonden. Er zijn mensen die zoveel moeten lijden dat we de lat te hoog leggen met zo'n uitspraak. Het lijkt min of meer op de houding van de oudste zoon uit Luc. 15.

Wij hebben gelukkig een Hogepriester die onze zonden heeft betaald, en die met ons kan meevoelen: Hij weet hoe moeilijk het gevecht tegen de zonde is. Hij weet als geen ander hoe verlatenheid voelt.

We zouden ten opzichte van hen die lijden het beeld van die Hogepriester moeten vertonen en meevoelen, door genadig te zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: oktober 17, 2012, 08:14:56 pm »
@GC ::
Nee, ik heb die link niet beluisterd en zoals ik aangaf betrof mijn reactie enkel de voorgaande post van Adinomis. Het grappige hier is dat iemand met afwijkende zienswijzen (zoals bv ikzelf) soms zaken naar voren brengt die door jan en alleman worden afgebrand. Een tijdje later - soms zelfs in dezelfde draad - komt iemand anders met dezelfde zaken , voorzien van bijbels getinte volzinnen, en dan is er applaus. Daar kan ik hartelijk om lachen uiteraard.

De bijbel is niet het enige boek wat over deze zaken is geschreven. De bijbelschrijvers - laten we Mozes eens noemen - hadden hun kennis ook ergens vandaan en dat wil zodoende zeggen dat ook vóór de bijbel alles al was opgetekend. Er is nog genoeg te onderzoeken en te begrijpen, en door alleen van de bijbel uit te gaan beperkt men zichzelf daarin.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: oktober 18, 2012, 12:02:00 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2012 om 14:33:
[...]

wie van de twee acht jij hoger Gait? Qua vertegenwoordiger van God, of overtuigingskracht bedoel ik?

Jan Trapman ken ik zeer goed, van David de Vos vooral verhalen en heb ik maar zelf persoonlijk één keer horen spreken. Jan Trapman beschouw ik als zeer wijs en als een man die wandeld met God. Sterker nog, wanneer ik hem belde met vragen en ik met hem sprak, dan zei hij dingen die later uit kwamen.
Ze waren letterlijk van toepassing om mijn leven. Ik beschouw hem als één van de twee leraren waar ik het meeste van geleerd heb. Hij op nummer één, ds. Boomsma op nummer twee en daarna volgt de rest.
Ik beschouw Jan Trapman als gelijkwaardig aan Henk Binnendijk en Pater Amadeüs.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: oktober 18, 2012, 12:19:25 am »

quote:

small brother schreef op 17 oktober 2012 om 14:29:
[...]

Het topic is de gereformeerde kerk. Het topic is de overwinning over de reformatie en het uitblussen van het laatste vuur. Wordt het vuur van de reformatie geblust door de de geest van bevrijding van onder het juk van Gods Woord vandaan? Het topic is minstens 500 jaar oud. Het topic is dus een strijd die sowieso vele slachtoffers maakt.
Het woord NEGATIEF mag je daarom niet plaatsen in het licht van de vrede van Babel.

Wat van God is gaat Gods wegen. Wat van de mens is gaat wegen van verderf; en een héél klein beetje wegen van God. De Geest komt en de Geest gaat, en de Geest wordt zelfs gezien op plaatsen van verderf. Want de Geest kan niet worden gegrepen of geknecht, maar gaat in vrijheid en raakt kwaad aan tot kennismaking met God. Ook de ongelovige koningin van Sheba werd geraakt, en erkende Gods Hand. Salomo's luister verging als was voor de zon, maar Gods heil was gekomen en erkend, als belofte van wat komen gaat. Voor kerk en wereld.

Jouw ongeduld en jouw willen bouwen op mensenwerken, en in mensenbanen, en met mensengeduld, dat is jouw dwingen van God. Kun jij dat? Hoe zeg jij: "Wij spelen terwijl God buiten de tuin aan het doen is?" Was God buiten de tuin aan het doen toen alle kinderen van Bethlehem werden uitgemoord? Zijn jouw haren niet geteld?

Gaat uit in de woestijn en roept het uit: Maakt baan, recht de weg, want des Heeren heil is nabij ! Hoezo woestijn!? Is dat de tuin van God? Hoezo heil? Wat een prediker die Johannes, hij had geen groter onheil kunnen aankondigen dan op dat moment aan Israël werd toebereid.

Als je nu ziet wat de Geest doet, en als je leert wat de Geest vraagt, dan is het tijd om terug te keren op je woorden en jezelf de vraag te stellen of je gelooft in de gearriveerdheid van verkregen heil, of dat je met David moet uitroepen: "ik ellendig mens". Gods Geest is groter dan de mens. Een mens is dus nooit te vereenzelvigen met Gods Geest. En Gods werken nooit te vereenzelvigen met mensenwerken. Daarom zal de mens zich altijd geroepen weten onder de wapenen van Gods Woord, en om te blijven zoeken wat het nu weer is dat God van ons vraagt.

Als het donker is, en het wordt stil, weet dan dat een vraag is aan jou; blijft het licht in jou ook branden? Volharding. En als het op deze wereld het licht brandt en het bruist van het goede, weet dan dat dat een vraag is aan jou; herken je het kwaad wel als het er zou zijn? Want in het licht van het goede van deze wereld is het donker niet van het licht te onderscheiden.

Op 3,17  Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.  

Maar de rijkdom en de vrijheid waarvan wij getuigen is niet van deze wereld, en die zoekt niet de vrede die van deze wereld is.

Maar SB, ik las letterlijk wat je schreef in het stuk waarin je letterlijk schreef dat Gods Woord was afgeschaft en een aantal zaken voorstelde dat voldaan moest worden, als we weer bij God op de koffie als het ware mogen komen. zoals ik het begreep uit de getypte woorden kon ik me daar niet helemaal in vinden. Het kwam op me over dat het iets te snel zo op het forum was komen te staan.
In ieder geval, hoe het ook is: ik herkende me er niet in.

Maar laten we dat maar aan ons voorbij gaan. Ik hoef daar ook geen reactie over te hebben, het is geen plicht.
Wat je hier schrijft is over de bijbelse situaties zeker waar, maar mijzelf herken ik hier niet in.
Ik heb nergens geschreven dat ik geestelijk gearriveerd ben of een groot leraar zou zijn of zo. Een enorm voorbeeld om een voorbeeld aan te nemen.
Ik dacht vandaag aan de bijbelse woorden "de liefde rekend het kwaad niet aan."
Als we daar bij stil staan, dan zien we wat ik probeerde te verwoorden met "God is aan het tuinieren, terwijl wij spelen in de voorkamer."
Daarbij dacht ik aan het Hemels Koninkrijk op het moment dat ik dat typte als Gods tuin, want van mijn moeder leerde ik als klein kind dat we allemaal mogen arbeiden in  Gods tuin. Gods tuin zou het bouwen aan Gods koninkrijk zijn.
die vredige tuin, een paradijs zie ik voor me als ik God daar aan het werk zie. Met het beeld van ons spelende in de voorkamer bedoelde ik jong geestelijk gedrag, waar God zich verder in Zijn wijsheid maar niet mee bemoeid.
Hij zegt soms wel eens wat als Hem wat gevraagd wordt, maar als we te druk zijn met het spel dan horen we Hem niet en gaat God in zijn engelengeduld verder.
We roepen immers vaak, zonder wat van Hem te verwachten.

De kerk is in mijn begrippen iets geestelijks dat door meerdere kerken heen gaat. Ik kan niet een instituut in zijn geheel aanwijzen en beoordelen. Ben ik als mens ook te gering van overzicht voor. Ik kan het meeste zeggen over de mensen die ik ontmoet heb. Zo heb ik een goede indruk van de gereformeerd vrijgemaakte dominee van ons dorp.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 12:21:55 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: oktober 18, 2012, 01:22:56 am »

quote:

Vandaag had ik me tijdens mijn werk in mijn gedachten hier op voorbereid, voor het geval er een vraag over zou komen. Ik had me voorgenomen de bijbel te openen als ik weer thuis kwam, tenzij het wijzer was om het te laten rusten.
Het maalde maar door mijn hoofd en ik voelde me zelf vrij beroerd, hoewel ik gaande weg me er van bewust was dat het Woord van God soms best voor ons confronterend is en wij als piepkleine mensjes soms als ongecontroleerde projectielen lijken te zijn, als God daar mee aan het kneden gaat.
De woorden van de bijbel gingen door me heen: "we weten niet waar de Geest vandaan komt en waar Hij heen gaat." Dat is het enge van het vertrouwen op God. Je hebt geen zekerheden in het hier en nu. God heeft namelijk het roer over genomen. Onze sturingen kunnen het schip wat laten schommelen in het beste geval, maar God blijft Zijn koers varen.

Hoe dan ook: ik ben een beetje overompeld door deze discussie over wanneer God wel en niet werkt. Had dat totaal niet verwacht en niet zien aankomen.

De Bijbel er bij:

1 Johannes 3: 11-17

Heb elkaar lief

11 Dit is immers wat u vanaf het begin hebt horen verkondigen: dat we elkaar moeten liefhebben 12 en niet moeten doen zoals Kaïn, die voortkwam uit hem die het kwaad zelf is, en zijn broer doodsloeg. En waarom sloeg hij hem dood? Omdat zijn eigen daden slecht waren en die van zijn broer rechtvaardig. 13 Wees niet verbaasd, broeders en zusters, als de wereld u haat. 14 Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben. Wie niet liefheeft blijft in de dood. 15 Iedereen die zijn broeder of zuster haat, is een moordenaar, en u weet dat een moordenaar het eeuwige leven niet blijvend in zich heeft. 16 Wat liefde is, hebben we geleerd van hem die zijn leven voor ons gegeven heeft. Daarom horen ook wij ons leven te geven voor onze broeders en zusters. 17 Hoe kan Gods liefde in iemand blijven die meer dan genoeg heeft om van te bestaan, maar zijn hart sluit voor een broeder of zuster die hij gebrek ziet lijden?

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Oog hebben voor je broeder, waar hij ook mee zit dus en het gegeven dat we gelijk aan Jezus ons leven uit die liefde die Hij had zullen geven. Ons leven. Dat is echt van minuut tot minuut.

Ds. Pieter Boomsma preekte eens in een kerkdienst iets in de zin van: "jullie denken misschien: ik doe niets verkeerds. Het gaat wel goed met mij. Maar wees eens eerlijk tegen je zelf. Leef je elke minuut van de dag voor God? Tot zelfs in je dromen als je slaapt? Elke minuut van de dag waarin je niet leeft voor God is een zonde, want in die minuut mis je jouw doel die God voor jou heeft."

Eerlijk is eerlijk: ik ken elke week vele minuten die niet van en voor de Heer zijn.

Deze tekst las ik voor in de dienst waarin mijn zusje trouwde met mijn huidige zwager, lees dit eens rustig en met verwondering over Gods Wezenlijke natuur:

1 Johannes 4: 9-21

9 En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.
 11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

[/u]
Dit getuigd van Gods voortdurende aanwezigheid met Zijn Heilige Geest als wij in Jezus zijn, door in de Liefde te leven. Zou dat niet gepaard gaan met de zelfde wijsheid als die Jezus bezat? In vers 17 getuigd Johannes er van dat we zo zullen zijn als Jezus, wanneer we in die Liefde blijven.

Efeziërs 5: 25-27

25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver.

Spreuken 3:5-6

5 Vertrouw op de HEER met heel je hart,
steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet,
dan baant hij voor jou de weg.

Hierin ging ik zelf ook in de fout:

1 Korintiërs 13: 4-7

"4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze."

Jesaja 26: 3,4

3 Aan wie standvastig is,
geeft u, Heer, vrede, ware vrede;
want op u stelt hij zijn hoop.
4 Stel toch uw hoop op hem,
altijd:
hij is voor ons een rots,
hij wankelt nooit.

Uit: Groot Nieuws Bijbel (herziene editie 1996)
 © 1996 Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting

De bijbel staat er bom vol van.
Daarom tot slot:

Jesaja 55

Een nieuw verbond
55
1 Dit zegt de Heer:
Heb je dorst?
Kom toch bij mij!
Hier is water.
Kom,
ook al heb je geen geld.
Koop koren en eet!
Kom!
Koop wijn en melk,
het kost je niets.
2 Waarom geld uitgeven
aan brood dat geen brood is?
Waarom moeite doen
voor iets dat niet bevredigen kan?
Schenk aandacht aan mijn woorden.
Eet wat voedzaam is,
geniet ervan, met volle teugen!
3 Kom bij mij en luister;
als je luistert, zul je leven.

Mijn volk, ik sluit met jullie een verbond,
een verbond, niet te verbreken,
duurzaam als mijn trouw aan David.
4 Hem stelde ik aan
als vorst en heerser over volken,
om van mij te getuigen.
5 Nu is het jullie beurt:
je zult volken ontbieden
die je niet kent;
en volken die jou niet kennen,
komen haastig naar je toe.
Want ik heb je groot aanzien gegeven,
ik, de Heer, je God,
de heilige God van Israël.’

6 Zoek je toevlucht bij de Heer;
nu laat hij zich vinden.
Roep zijn hulp in;
nu is hij dichtbij.
7 Geef je boze plannen op,
breek met je slechte leven,
keer terug bij de Heer, onze God.
Dan zal hij zich over je ontfermen,
want hij vergeeft ruimschoots.

8 Dit zegt de Heer:
‘Jullie plannen zijn niet de mijne,
ik ga andere wegen dan jullie.

9 Zoals de hemel uitreikt boven de aarde,
zo ook gaan mijn wegen
jullie wegen te boven,
zo ook overtreffen mijn plannen
die van jullie.
10 Regen en sneeuw komen neer uit de hemel
en keren pas terug
als zij de aarde doordrenkt
en de grond bevrucht hebben.
Dan komt er zaad om te zaaien
en brood om te eten.
11 Zo is het ook met het woord
dat mijn mond verlaat.
Het keert pas terug
als het zijn doel heeft bereikt,
mijn wil heeft uitgevoerd,
zijn taak heeft volbracht.’
12 Blij zullen jullie uit Babel weggaan,
veilig naar huis worden teruggebracht.

Wanneer jullie weerkeren,
breken bergen en heuvels uit in gejuich,
klappen bomen in de handen,
13 maken doornen plaats voor cipressen
en distels voor mirten.
Je terugkeer maakt de Heer voor eeuwig beroemd.
Je thuiskomst is een blijvend gedenkteken!

Uit: Groot Nieuws Bijbel (herziene editie 1996)
 © 1996 Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting

Als we het hebben over de Heilige Geest, dan hebben we het niet over een anatal gaven uit Korintiërs die genoemd worden, enkel en alleen, maar zoals ds. Pieter Boomsma me ook leerde (via een boekje van hem):
"De heilige Geest is God aan het werk."

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: oktober 18, 2012, 10:48:29 am »
Ja sorry, maar volgens mij kan dit alleen met de bijbel goed beantwoord worden :)
Je vraag kort beantwoorden is: de Heilige Geest doet meer dan af en toe een actie.
De Heilige Geest is een volledig leven door God. Jij zelf bent dan gestorven. Jezus alleen leeft in jou. Je zit niet meer langer zelf op de troon. Jezus regeerd over heel je leven van minuut tot minuut. Wat je ook doet of laat, niets gaat buiten Hem om.

(dat was weer 2 uur nachtwerk en een heerlijke persoonlijke bijbelstudie  :) )
Als jullie er al niets aan hebben, dan heb ik daar in ieder geval veel aan gehad. Daarvoor mijn dank aan jullie  _O_
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 02:26:20 pm door gaitema »

yvon777

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: oktober 18, 2012, 06:45:24 pm »
Gaitema, volgens mij heb je heel veel bemoediging ontvangen door het nazoeken over dit onderwerp. En ik vind het mooi te zien hoe je dingen voor jezelf (en ik denk ook voor anderen) duidelijk laat worden door de woorden van de Bijbel heen.
Het evangelie is goed nieuws, het laat zien dat wat wij niet kunnen, Hij in ons bewerkt.
Hij zei: " Weest heilig want Ik ben heilig"
Wij kunnen dat niet. Daarom sprak Jezus hier ook zo nadrukkelijk over in Johannes 3. We moeten sterven, opnieuw geboren worden. Geboren uit God. dwz met Christus sterven (Hij zal ons doen opstaan met diezelfde kracht waarmee Hi Christus uit de dood deed opstaan)
Dat is de reden waarom we onszelf mogen verliezen in Christus, want alleen dan zal de Geest aan het roer komen te staan en we op wonderbare hoogtes komen en dingen gaan zien wat geen oor ooit heeft gehoord, en geen oog ooit heeft gezien en in geen MENSENhart ooit is opgekomen.
Jezus is niet alleen de weg, Hij is het Leven.
Ik wens je Zijn zegen broer!
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:05:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 13:57:
[...]

Okee, dat werkt meer helderheid op, want hierin verschil ik met jou van overtuiging. Terug naar  "God is Liefde".

Als God echt liefde is, wat de bijbel suggereerd, dan is Hij altijd in de liefde aanwezig. als in liefde deze discussie gevoerd wordt, dan is God altijd aanwezig met zijn Geest. Die Geest is ook de Geest van Jezus en Jezus is het Woord van God. Dus als de Liefde aanwezig is, is daarmee God de Vader en het Woord van God aanwezig. Dan is het niet zo dat God er niet altijd is. Hij zelf is immers die beweerd Liefde te zijn.
In deze discussie ging het op een gegeven moment heel duidelijk er over dat die liefde ontbrak in de gereformeerd vrijgemaakte kerk en er werd heel duidelijk uitgesproken door SB dat het Woord van God is afgeschaft.
Daarmee werd de discussie botweg eigenlijk afgesloten met een conclusie:
Gods Kerk bestaat niet meer. We zijn verloren. Met een hele dikke punt.

Dat was voor mij compleet een dwaling door een gebrek aan hoop.
Het neerzitten in zak en as.

Het doet me denken aan het hulpgeroep van de heiligen in de laatste dagen naar boven: "hoe lang nog Heer? Hoelang nog moet dit duren?"
Waarop God zegt: "dit duurt voort totdat de laatste van mijn kinderen het hemels koninkrijk is binnengegaan."

Dus bijbels gezien is God nog steeds mensen aan het redden en daarom komt Jezus niet terug. Zoals Henk Binnendijk het zegt: "Jezus komt pas wanneer zijn bruid er voor klaar is, maar zijn bruid is nog niet zo ver."

Nog even voor de duidelijkheid. Gods Geest werkt elke dag in ons. Maar ik doel op de bijzondere manifestaties van de gaven. Die zijn niet oproepbaar, dat is inderdaad een middel die de Geest aan ons toebedeeld op het moment dat de Geest het wil. De Geest van inzicht is continue. De gave van bijv. profetie, genezing, openbaring voor een naaste iets wat ons overkomt. Dát is niet oproepbaar, maar ontvang je op het moment dat je het nodig hebt.
Heb je wel eens meegemaakt dat je in gesprek bent en waar nodig jij citeert uit Gods Woord en daarna denkt, hoe kon het dat ik dit zo samenhangend heb gezegd, dit was niet van mijzelf maar van de Geest?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:26:13 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 oktober 2012 om 20:14:
De bijbelschrijvers - laten we Mozes eens noemen - hadden hun kennis ook ergens vandaan en dat wil zodoende zeggen dat ook vóór de bijbel alles al was opgetekend. Er is nog genoeg te onderzoeken en te begrijpen, en door alleen van de bijbel uit te gaan beperkt men zichzelf daarin.
Welke boeken heeft Mozes dan geschreven  8)7  ?
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:31:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 13:44:
Verder: er is geen veroordeling voor wie in Jezus Christus zijn,
dus niemand van ons hoeft zich om enig oordeel druk te maken.

dat klopt, maar ik geloof in een navolgende mogelijke volgorde om dit innerlijk in de ziel te beleven, een proces van kneden en vormen, fases kunnen zich meerdere keren herhalen, of beperken. Hiermee geef ik een intieme inkijk in mijn eigen proces:

Natuurlijke geboorte NOG DOOD ALS EEN PIER
De theorie leren NIET LEVEND ERVAREN, MAAR WETEN
Werelds leven (ook voor Christenen, maar die hebben een voorsprong omdat de zoekende kinderen van gelovigen in de loop van hun leven de HG is belooft)

Wedergeboorte (rond mijn 40e) SCHOK EN OPENBARING VAN EEN ANDERE WERKELIJKHEID
Ontdekken LEREN GODS WOORD NIET VERBLIND TE LEZEN
Op een roze wolk leven HOOGMOED, IK WEET HET BETER
Hoogmoed omdat betrokken ineens dacht het te zien en heilig te zijn en een bijzondere bediening te hebben of anders TOENEMENDE HOOGMOED

Van de wolk afvallen (terugval rond mijn 44e) TRANEN, DIEPE EN TOENEMENDE SCHAAMTE
Je eigen zondige staat en onvermogen voortdurend beseffen NOG MEER TRANEN
Een diepgaande innerlijke geestelijke strijd TRANEN EN EENZAAMHEID
Meer en meer walging van je zelf ANGST EN ONZEKERHEID
Erkennen niet beter te zijn als je naaste JE ONWAARDIG TE VOELEN TEN OPZICHTE VAN ELK ANDER

Behoefte praktisch vergeving te vragen en te vergeven (rond mijn 43e) KWETSBAARHEID
Te ervaren dat je dit niet altijd van de ander kan verwacht (rond mijn 43e) TELEURSTELLING
Weer strijd, vanwege boosheid en teleurstelling, terugkijken WOEDE

Over kerkmuren heen kijken ( rond mijn 43e)AFWIJZING NAAR ANDEREN
Een diepgaande innerlijke strijd TWIJFEL EN EENZAAMHEID
Erkennen toch weer niet beter te zijn als je naaste JE WEER ONWAARDIG VOELEN EN TE DENKEN DAN MAAR TE ZWIJGEN
Te  willen aanvaarden ONVERMOGEN
Niet meer naar binnen te kijken, maar naar buiten WEGKIJKEN
Zien dat God door kerkmuren heenwerkt en elke christen te aanvaarden IN CHRISTUS (rond mijn 45e)

Mededogen krijgen voor de verslagene van hart NAAR IK EN DE ANDER KIJKEN
De Weg te wijzen voor twijfelaars EVANGELIST
Oog te krijgen voor zwervers en daklozen REDDER
Blijvend te strijden en te twijfelen TWIJFEL OVER DE EIGEN POSITIE
Te ervaren dat er een onverbrekelijke band is met het Koninkrijk HOOP
Te weten dat de belofte voor mij is (vanaf mijn 47e) HOOP
Je steeds meer afhankelijk te voelen LIEFDE
De genade in afhankelijkheid steeds meer te ervaren als dankpunt en niet winstpunt NEDERIGHEID
Dit gepast en niet drammerig delen (vanaf mijn 46e) OPDRACHT
Meer en meer te durven leven omdat we IN Christus overwinnaar zijn BESCHEIDENHEID EN VERWACHTING
Verdriet te hebben over al die kuikens die Jezus zo graag wilde vergaderen ZIELSPIJN
Te beseffen dat wij de jongste zoon zijn die een te grote broek aan trok BEROUW
De broekzakken na te gaan op ongerief NOG MEER BEROUW
Ze te legen en steeds meer te leren wat God eigenlijk werkelijk schrijft NA BEROUW DE EEUWIGE HOOP
Verbazing, vreugde en schaamte VERWONDERING
Ontzag KNIELEN EN GODVREZENDHEID EN DANKBAARHEID
Te ervaren niet van deze wereld te zijn, maar van een andere VREEMDELING VOELEN
Verdriet te hebben en je hier eenzaam voelen en onbegrepen LOS LATEN, STEEDS MEER EN MEER
Uitzien naar de wederkomst OVERTUIGING EN HOOP IN ZEKER WETEN

Binnen dit hele proces blijft de zondestaat van de schepping op ons drukken. onze tent blijft daar aan onderworpen, maar ons verlangen is gewijzigd. Door de inwoning van de Geest is ons uitgangspunt het goede te willen, te beseffen dat we het niet kunnen, ons  steeds afhankelijker te weten. Een zaadje die eerst in de grond moet sterven en daarna tot bloei komen

zo maar wat fases (niet helemaal exact, maar toch)
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 09:13:26 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:35:20 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 08:37:11 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:36:07 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 08:37:24 pm door grondig christelijk »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:59:58 pm »

quote:

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 oktober 2012 om 14:07:
 Wat ik bedoel te zeggen is: Deze onderwerpen zullen niet gemeente-bouwend blijken te zijn als "de liefde" zou ontbreken...
small brother schreef op 17 oktober 2012 om 15:57:
[...]

Ik had het niet over opbouw, ik had het over afbraak. Niet over wat ik wil, maar over een feitelijkheid van aloude identiteit. Hoofdzaken worden geen hoofdzaak omdat een mens erover spreekt. Hoofdzaken worden hoofdzaken omdat ze zaken van het hoofd zijn. Hoekstenen, mag je ze noemen.

Small Brother, ik denk dat we hier vanuit verschillende ervaringen spreken. En dat zal waarschijnlijk de verschillen in toon verklaren tussen onze posts. Ik proef in je woorden over "afbraak" een zorg over geleidelijke de teloorgang van het specifiek gereformeerde in je kerken. Hetgeen je inderdaad kan ervaren als afbraak.

Ik heb helaas niet al te lang geleden een acute afbraak meegemaakt van mijn eigen gemeente. Niet door wrijving tussen "vernieuwingsdrang" en "zorg om de gereformeerde identiteit" (die wrijving leidde al een aantal jaren binnen onze gemeente voor een pijnlijke "migratie", zowel immigratie als emigratie, van geliefde en gewaardeerde gemeenteleden - ik snap dus heel goed waar je over spreekt! denk ik...)

Nee: een "ramp" van ongekende en onverwachte omvang trof mijn gemeente. Op een dusdanige manier dat hij in korte tijd dreigde te desintegreren. En wat jarenlang hoekstenen leken te zijn van het gemeenteleven bleken dat nu ineens niet te zijn. Of maar in heel beperkte mate:
Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God: dat alles stond dusdanig onder druk, dat ze geen bodem bleek te bieden onder de gemeente. Ik moet hier een uitzondering maken voor Gods Woord, dat voor mij en voor velen in deze periode een houvast bleek. Al denk ik hierbij vooral ook aan mijn Heer en Heiland, het Woord dat tot ons kwam en het Licht was, ook in onze duisternis...

Op het moment dat dat alles wegvalt als basis onder het gemeenteleven blijkt de bindende kracht van Gods Liefde (van Hem komt die!!!) pas ten volle... En als die doordringt in Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God, dan worden dat inderdaad de bouwstenen van Gods Gemeente waar we zuinig op moeten zijn!!! Ook wij kunnen er intussen weer mee bouwen. God dank!!! Al staat dat huis van ons nog volop in de steigers...

Ik wil maar zeggen: nood leert bidden... En leert je je ware Fundament kennen... Dan helpt geen menselijk ploeteren... Maar als veranderingen langzaam gaan, dan kan je nog denken dat je er als mens invloed op kan uitoefenen... Vergeet het!!! HIJ is het die ons één maakt, en niemand anders!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:20:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 oktober 2012 om 20:26:
[...]
Welke boeken heeft Mozes dan geschreven  8)7  ?

uh,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thora
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 09:21:56 pm door grondig christelijk »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:27:04 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 18 oktober 2012 om 20:05:
[...]

Nog even voor de duidelijkheid. Gods Geest werkt elke dag in ons. Maar ik doel op de bijzondere manifestaties van de gaven. Die zijn niet oproepbaar, dat is inderdaad een middel die de Geest aan ons toebedeeld op het moment dat de Geest het wil. De Geest van inzicht is continue. De gave van bijv. profetie, genezing, openbaring voor een naaste iets wat ons overkomt. Dát is niet oproepbaar, maar ontvang je op het moment dat je het nodig hebt.
Heb je wel eens meegemaakt dat je in gesprek bent en waar nodig jij citeert uit Gods Woord en daarna denkt, hoe kon het dat ik dit zo samenhangend heb gezegd, dit was niet van mijzelf maar van de Geest?

Inderdaad, of hoe kan het dat ik de teksten die ik nodig heb zo snel vindt?
Ineens weet je in welk van de boeken het staat  O-)
Ook je eigen voorbeeld is een voorbeeld op zich, zoals je het uitlegt  ;)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:37:19 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 21:27:
[...]

Inderdaad, of hoe kan het dat ik de teksten die ik nodig heb zo snel vindt?
Ineens weet je in welk van de boeken het staat  O-)
Ook je eigen voorbeeld is een voorbeeld op zich, zoals je het uitlegt  ;)

en dan hebben we het niet op een op dat moment zoekende gedachte, maar meerdere ingevingen die in de gedachten worden gelegd. Ik zit te denken aan de navolgende tekst:

3 Toen hij op de Olijfberg was gaan zitten, tegenover de tempel, en Petrus, Jakobus, Johannes en Andreas alleen met hem waren, stelde Petrus hem de vraag: 4 ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we herkennen dat het zover is?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 6 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zich voor mij zullen uitgeven, en ze zullen veel mensen misleiden. 7 Als jullie berichten horen over oorlog en oorlogsdreiging, wees dan niet verontrust. Die dingen moeten gebeuren, maar daarmee is het einde nog niet gekomen. 8 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, overal zullen er aardbevingen en hongersnoden zijn: dat is het begin van de weeën. 9 Wat jullie zelf betreft: pas goed op. Jullie zullen voor het gerecht worden gesleept en in synagogen worden gegeseld, en jullie zullen voor gouverneurs en koningen moeten verschijnen om voor hen van mij te getuigen. 10 Want eerst moet aan alle volken het goede nieuws worden verkondigd. 11 Wanneer jullie worden weggevoerd om te worden uitgeleverd, maak je dan vooraf geen zorgen over wat je zult gaan zeggen; zeg wat jullie op dat tijdstip wordt ingegeven, want jullie zijn het niet die dan spreken, maar het is de heilige Geest. 12 De ene broer zal de andere uitleveren om hem te laten doden, en vaders zullen hetzelfde doen met hun kinderen, en kinderen zullen zich tegen hun ouders keren en hen laten terechtstellen. 13 Jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam, maar wie standhoudt tot het einde zal worden gered.

Dit geldt ook nog voor  deze tijd, ben ik overtuigd

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:42:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 18 oktober 2012 om 21:37:
[...]

en dan hebben we het niet op een op dat moment zoekende gedachte, maar meerdere ingevingen die in de gedachten worden gelegd.

Weer heel mooi geschreven, ingevingen worden door de Heilige geest in onze gedachten gelegd. Daarom is het altijd wijs om dit te toetsen aan het Woord, om zeker te stellen dat we niet onze eigen gedachten mengen. :)

quote:

Ik zit te denken aan de navolgende tekst:

3 Toen hij op de Olijfberg was gaan zitten, tegenover de tempel, en Petrus, Jakobus, Johannes en Andreas alleen met hem waren, stelde Petrus hem de vraag: 4 ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we herkennen dat het zover is?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Pas op dat niemand jullie misleidt. 6 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zich voor mij zullen uitgeven, en ze zullen veel mensen misleiden. 7 Als jullie berichten horen over oorlog en oorlogsdreiging, wees dan niet verontrust. Die dingen moeten gebeuren, maar daarmee is het einde nog niet gekomen. 8 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, overal zullen er aardbevingen en hongersnoden zijn: dat is het begin van de weeën. 9 Wat jullie zelf betreft: pas goed op. Jullie zullen voor het gerecht worden gesleept en in synagogen worden gegeseld, en jullie zullen voor gouverneurs en koningen moeten verschijnen om voor hen van mij te getuigen. 10 Want eerst moet aan alle volken het goede nieuws worden verkondigd. 11 Wanneer jullie worden weggevoerd om te worden uitgeleverd, maak je dan vooraf geen zorgen over wat je zult gaan zeggen; zeg wat jullie op dat tijdstip wordt ingegeven, want jullie zijn het niet die dan spreken, maar het is de heilige Geest. 12 De ene broer zal de andere uitleveren om hem te laten doden, en vaders zullen hetzelfde doen met hun kinderen, en kinderen zullen zich tegen hun ouders keren en hen laten terechtstellen. 13 Jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam, maar wie standhoudt tot het einde zal worden gered.

Dit geldt ook nog voor  deze tijd, ben ik overtuigd
Eens ! Ik durf zelfs te stellen, dat geldt JUIST voor deze tijd ! Het medium internet is daar mede verantwoordelijk voor.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: oktober 18, 2012, 10:09:02 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 21:42:
[...]

Weer heel mooi geschreven, ingevingen worden door de Heilige geest in onze gedachten gelegd. Daarom is het altijd wijs om dit te toetsen aan het Woord, om zeker te stellen dat we niet onze eigen gedachten mengen. :)

[...]

Eens ! Ik durf zelfs te stellen, dat geldt JUIST voor deze tijd ! Het medium internet is daar mede verantwoordelijk voor.

@learsy
Neem eens via privé contact op als je wil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: oktober 19, 2012, 12:03:00 am »

quote:

yvon777 schreef op 18 oktober 2012 om 18:45:
Gaitema, volgens mij heb je heel veel bemoediging ontvangen door het nazoeken over dit onderwerp. En ik vind het mooi te zien hoe je dingen voor jezelf (en ik denk ook voor anderen) duidelijk laat worden door de woorden van de Bijbel heen.
Het evangelie is goed nieuws, het laat zien dat wat wij niet kunnen, Hij in ons bewerkt.
Hij zei: " Weest heilig want Ik ben heilig"
Wij kunnen dat niet. Daarom sprak Jezus hier ook zo nadrukkelijk over in Johannes 3. We moeten sterven, opnieuw geboren worden. Geboren uit God. dwz met Christus sterven (Hij zal ons doen opstaan met diezelfde kracht waarmee Hi Christus uit de dood deed opstaan)
Dat is de reden waarom we onszelf mogen verliezen in Christus, want alleen dan zal de Geest aan het roer komen te staan en we op wonderbare hoogtes komen en dingen gaan zien wat geen oor ooit heeft gehoord, en geen oog ooit heeft gezien en in geen MENSENhart ooit is opgekomen.
Jezus is niet alleen de weg, Hij is het Leven.
Ik wens je Zijn zegen broer!

Hmm, die bemoediging kwam precies op het juiste moment. Vandaag hoorde ik dat ik geen contractverlenging krijg na februari. De zelfde dag zei een afrikaanse collega tegen me waar ik het goed mee kan vinden (een moslim uit Togo): "maak je geen zorgen. Ik ken afrikanen die werken in Oldenzaal in een hele grote nieuwe fabriek. Een bakkerij. Ze zoeken daar mensen voor in ploegen." Hij wil maandag na het werk met me mee om de weg er naar toe te wijzen en zei dat ik mijn CV moest mee nemen.

Ik verwonder me wel vaker over deze afrikaan.
Ik heb zo'n bijzonder goed voorgevoel.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 12:04:14 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: oktober 19, 2012, 12:19:19 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 18 oktober 2012 om 20:31:
[...]

dat klopt, maar ik geloof in een navolgende mogelijke volgorde om dit innerlijk in de ziel te beleven, een proces van kneden en vormen, fases kunnen zich meerdere keren herhalen, of beperken. Hiermee geef ik een intieme inkijk in mijn eigen proces:

Natuurlijke geboorte NOG DOOD ALS EEN PIER
De theorie leren NIET LEVEND ERVAREN, MAAR WETEN
Werelds leven (ook voor Christenen, maar die hebben een voorsprong omdat de zoekende kinderen van gelovigen in de loop van hun leven de HG is belooft)

Wedergeboorte (rond mijn 40e) SCHOK EN OPENBARING VAN EEN ANDERE WERKELIJKHEID
Ontdekken LEREN GODS WOORD NIET VERBLIND TE LEZEN
Op een roze wolk leven HOOGMOED, IK WEET HET BETER
Hoogmoed omdat betrokken ineens dacht het te zien en heilig te zijn en een bijzondere bediening te hebben of anders TOENEMENDE HOOGMOED

Van de wolk afvallen (terugval rond mijn 44e) TRANEN, DIEPE EN TOENEMENDE SCHAAMTE
Je eigen zondige staat en onvermogen voortdurend beseffen NOG MEER TRANEN
Een diepgaande innerlijke geestelijke strijd TRANEN EN EENZAAMHEID
Meer en meer walging van je zelf ANGST EN ONZEKERHEID
Erkennen niet beter te zijn als je naaste JE ONWAARDIG TE VOELEN TEN OPZICHTE VAN ELK ANDER

Behoefte praktisch vergeving te vragen en te vergeven (rond mijn 43e) KWETSBAARHEID
Te ervaren dat je dit niet altijd van de ander kan verwacht (rond mijn 43e) TELEURSTELLING
Weer strijd, vanwege boosheid en teleurstelling, terugkijken WOEDE

Over kerkmuren heen kijken ( rond mijn 43e)AFWIJZING NAAR ANDEREN
Een diepgaande innerlijke strijd TWIJFEL EN EENZAAMHEID
Erkennen toch weer niet beter te zijn als je naaste JE WEER ONWAARDIG VOELEN EN TE DENKEN DAN MAAR TE ZWIJGEN
Te  willen aanvaarden ONVERMOGEN
Niet meer naar binnen te kijken, maar naar buiten WEGKIJKEN
Zien dat God door kerkmuren heenwerkt en elke christen te aanvaarden IN CHRISTUS (rond mijn 45e)

Mededogen krijgen voor de verslagene van hart NAAR IK EN DE ANDER KIJKEN
De Weg te wijzen voor twijfelaars EVANGELIST
Oog te krijgen voor zwervers en daklozen REDDER
Blijvend te strijden en te twijfelen TWIJFEL OVER DE EIGEN POSITIE
Te ervaren dat er een onverbrekelijke band is met het Koninkrijk HOOP
Te weten dat de belofte voor mij is (vanaf mijn 47e) HOOP
Je steeds meer afhankelijk te voelen LIEFDE
De genade in afhankelijkheid steeds meer te ervaren als dankpunt en niet winstpunt NEDERIGHEID
Dit gepast en niet drammerig delen (vanaf mijn 46e) OPDRACHT
Meer en meer te durven leven omdat we IN Christus overwinnaar zijn BESCHEIDENHEID EN VERWACHTING
Verdriet te hebben over al die kuikens die Jezus zo graag wilde vergaderen ZIELSPIJN
Te beseffen dat wij de jongste zoon zijn die een te grote broek aan trok BEROUW
De broekzakken na te gaan op ongerief NOG MEER BEROUW
Ze te legen en steeds meer te leren wat God eigenlijk werkelijk schrijft NA BEROUW DE EEUWIGE HOOP
Verbazing, vreugde en schaamte VERWONDERING
Ontzag KNIELEN EN GODVREZENDHEID EN DANKBAARHEID
Te ervaren niet van deze wereld te zijn, maar van een andere VREEMDELING VOELEN
Verdriet te hebben en je hier eenzaam voelen en onbegrepen LOS LATEN, STEEDS MEER EN MEER
Uitzien naar de wederkomst OVERTUIGING EN HOOP IN ZEKER WETEN

Binnen dit hele proces blijft de zondestaat van de schepping op ons drukken. onze tent blijft daar aan onderworpen, maar ons verlangen is gewijzigd. Door de inwoning van de Geest is ons uitgangspunt het goede te willen, te beseffen dat we het niet kunnen, ons  steeds afhankelijker te weten. Een zaadje die eerst in de grond moet sterven en daarna tot bloei komen

zo maar wat fases (niet helemaal exact, maar toch)

Als je het over de God hebt. Hij is bij de kinderen in Huis :)
Dank je voor deze bijzonder mooie uiteenzetting. Ik lees dit en denk:
"daarin herken ik de stem van de Herder!"
Ik heb dan direct zo iets van: tjonge, ik ben nog maar 32. Ik heb nog de tijd om geestelijk te groeien met zo'n schitterend voorbeeld van iemand die wedergeboren wordt na zijn 40ste.

Een ding wil ik van Jan Trapman meegeven over de gaven van de Geest (bedankt voor het wegnemen van ons misverstand, ik snap je weer). Hij zei dat die gaven iets is waar je naar uit kan strekken. God geeft, daar op dat gebied waar de mens zijn interesse in wekt. Je zoekt ergens en juist daar schenkt God jou de gaven.
Hij had het eens over mediteren. Een Boedist mediteerd, maar aan de verkeerde kant. Je kan ook mediteren aan de goede kant. Ga in je gedachten met je geest er naar toe. Het is net als wanneer je terug denkt aan een vakantie. Als je heel diep er in terug gaat, dan kom je zo met de geest op die plek dat je zelfs de geuren weer kunt ruiken.
Hij had het over bidden. Door te bidden voor bepaalde plaatsen breekt Gods licht door de duisternis. Hij was eens in Turkije en voelde daar een zware druk. Er is een koepel over Turkije heen dat Gods licht daar tegen houdt.

Wat het mediteren betreft. Paulus schreef in zijn brieven, "hoewel ik niet bij u ben, ben ik met mijn geest bij u" en begon over wat er daar in de gemeente allemaal loos was en over wat ze over hem zeiden.

In contact staan met God is een groeiproces, geloof ik.
Hij had het over zondigen. "Ik mag graag voetbal kijken, dus kon ik het niet na laten laatst te zondigen en een voetbalwedstrijd op tv te kijken."

Tja, volgens mij is dat ontspanning, maar ergens is het ook kijken naar een werelds mammonverering.

Soms loop je ergens tegen confronterende dingen aan.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:35:39 am »

quote:

sorry, maar Mozes die zijn eigen dood heeft beschreven?
Als "oud testmantentische" kan ik daar niets mee. De eerste boeken van het OT zijn samengesteld zijn samengesteld tijdens de Babylonische ballingschap.
Mozes heeft derhalve geen letter geschreven :)
Wikipedia zegt overigens niets over hem als schrijver, dus graag enig bewijs dat Mozes de boeken van Mozes ook heeft geschreven. Ergo: Ozombi klets....
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 01:37:54 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:58:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 oktober 2012 om 01:35:

testmantentische

zijn samengesteld zijn samengesteld

Je bent echt wel mijn broer :)
Zo schrijf ik ook altijd!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: oktober 19, 2012, 05:39:44 am »

quote:

[...]

Als "oud testmantentische" kan ik daar niets mee. De eerste boeken van het OT zijn samengesteld zijn samengesteld tijdens de Babylonische ballingschap.
Wikipedia zegt overigens niets over hem als schrijver, dus graag enig bewijs dat Mozes de boeken van Mozes ook heeft geschreven. Ergo: Ozombi klets....

deze dan

http://restorationoftorah...tch/MBMDutchBereishit.pdf

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: oktober 19, 2012, 05:40:27 am »
en een goed weekend, ik ga naar de stad groningen

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: oktober 19, 2012, 06:16:14 am »
@Riemer Lap

Voor mij part heeft Mozes zelf geen letter geschreven. Wie boeit dat nu?
Feit blijft dat hij kennis van zaken had die niet uit de bijbel komt. Daarom
is en blijft de bijbel slechts een afgeleide vorm van een oudere bron.
Alleen een blinde ziet de bijbel als rechtstreeks " oer-woord " van het
goddelijke, maar dat is natuurlijk volstrekt belachelijk.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: oktober 19, 2012, 09:15:07 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 oktober 2012 om 06:16:
@Riemer Lap

Ook in die "oerbron" ("de woorden die Mozes ontving van God") zal dan moeten staan:

"Een dove zult gij niet vloeken en voor een blinde zult gij geen struikelblok leggen..."

Je mag voor jezelf bepalen in hoeverre lachen om een struikelende blinde valt onder deze aanmaning... Want volgens mij ben jij in dusdanige mate "ziende" dat je hem zou moeten kunnen vatten...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: oktober 19, 2012, 09:42:23 am »

quote:

Ozombi schreef op 17 oktober 2012 om 20:14:
@GC ::
Nee, ik heb die link niet beluisterd en zoals ik aangaf betrof mijn reactie enkel de voorgaande post van Adinomis. Het grappige hier is dat iemand met afwijkende zienswijzen (zoals bv ikzelf) soms zaken naar voren brengt die door jan en alleman worden afgebrand. Een tijdje later - soms zelfs in dezelfde draad - komt iemand anders met dezelfde zaken , voorzien van bijbels getinte volzinnen, en dan is er applaus. Daar kan ik hartelijk om lachen uiteraard.

Uit je lachen op dit punt spreekt onbegrip. Een niet-zien. Poging mijnerzijds om de struikelsteen weg te nemen:
je komt naar mijn gevoel zeer regelmatig "met gestrekt been aanzeilen" als het gaat om het beoordelen van andere bijbelvisies dan je eigen "allegorische"... Ikzelf moet al langere tijd heel veel moeite doen om inhoudelijk te reageren op hetgeen je hier te pas en te onpas in de topics "rondstrooit"... Eigenlijk reageer ik er nauwelijks meer op (en dat had je vast al gemerkt). Behalve als ik weer eens een "gestekt-been-situatie" tegenkom (want, ja: ik neem je intussen wel gewoon waar... En uiteindelijk heb ik ook echt wel de bereidheid om dieper met je door te praten over geloofskwesties... Maar als dat niet op basis van wederzijds respect kan gebeuren, dan geef ik er uiteindelijk de brui aan...)

Misschien geldt dat voor anderen ook wel???

NB: ik kan me "onze eerste ontmoeting" op dit forum nog wel zo ongeveer herinneren... Een van de dingen waarop ik reageerde was een opmerking over "de predikanten binnen de kerk en alle onzinnigheid die ze elke zondag de zaal in zouden lanceren" of iets van die strekking... Ik vatte hem in ieder geval als respectloosheid op... En keer op keer buitelen we over dat soort struikelstenen... Ik stel voor dat we die stenen gewoon van het pad laten. Of we nu ziende zijn of niet, ik zou zeggen: laten we het zekere voor het onzekere nemen en "de blinde geen struikelsteen leggen"... (En ja, daar staat "we"...)

Misschien dat we dan uiteindelijk ook echt naar elkaar kunnen luisteren... Want voorlopig lijken we doof... En ook dan geldt volgens Mozes een "vloekverbod"... Tenminste: als we zijn aanmaning serieus nemen...

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: oktober 19, 2012, 10:40:37 am »

quote:

[...]

Als Mozes volgens jou dan niet Eigenlijke Thora (eerste 5 boeken) heeft geschreven, wie dan wel volgens jou?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: oktober 19, 2012, 10:54:46 am »
Mozus kan zijn eigen dood niet beschrijven Learsi, dat is wel een bewijs dat Mozus het zelf niet geschreven kan hebben.
Je kunt de evangeliën ook de evangeliën van Jezus noemen, maar het zijn zijn leerlingen die het schreven.
Mozus zal zo zijn schrijvers ook hebben gehad.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: oktober 19, 2012, 10:55:59 am »
Goed weekend alvast, Grondig Christelijk.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:33:13 am »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 10:54:
Mozus kan zijn eigen dood niet beschrijven Learsi, dat is wel een bewijs dat Mozus het zelf niet geschreven kan hebben.
Je kunt de evangeliën ook de evangeliën van Jezus noemen, maar het zijn zijn leerlingen die het schreven.
Mozus zal zo zijn schrijvers ook hebben gehad.

Van Jezus is het duidelijk dat hij geen letter heeft geschreven. Jezus verwees wat dat betreft ook altijd naar de Thora als gezaghebbend Woord van G'd.

Maar waarom zou G'd door de Heilige Geest niet in Mozes Zijn gedachten hebben kunnen leggen (wederom dank aan Grondig Christelijk voor deze woorden ;) ) over hoe hijzelf sterven zou? Voor mij hoeft dat geen struikelblok te zijn. Uiteindelijk wist Mozes dat hij sterven zou.

Of alleen dat stuk over zijn dood is door iemand anders geschreven? Kan natuurlijk ook. Maar dat Mozes niet de auteur kan zijn vin dik persoonlijk te kort door de bocht.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: oktober 19, 2012, 08:12:36 pm »

quote:

learsi schreef op 19 oktober 2012 om 10:40:
[...]

Als Mozes volgens jou dan niet Eigenlijke Thora (eerste 5 boeken) heeft geschreven, wie dan wel volgens jou?
Het heet "De boeken van Mozes" omdat hij een belangrijke rol in heeft. De eerste boeken van de Bijbel zijn ws pas tijdens de ballingschap op schrift gesteld. Mozes was toen al lang niet meer onder de mensheid. volg anders gewoon eens wat vakken OT op een universiteit of zo....
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 08:13:37 pm door Riemer Lap »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: oktober 19, 2012, 08:59:43 pm »

quote:

De eerste boeken van het OT zijn samengesteld zijn samengesteld tijdens de Babylonische ballingschap.
Wikipedia zegt overigens niets over hem als schrijver, dus graag enig bewijs dat Mozes de boeken van Mozes ook heeft geschreven.

Volgens mij is dit niet helemaal waar, Riemer.
Er is regelmatig sprake van dat priesters het boek halen met de wet van Mozes.
Bijv. Nehemia 8:1 "Men vroeg Ezra, de schrijver, het boek te halen met de wet van Mozes, de wet die de HEER aan Israël had opgelegd."
En daarbij gaat het om het wetboek dat Mozes zelf heeft geschreven, nadat hij dit alles van God gehoord had (Exodus 24:4).
Een deel van de Thora is dus door Mozes zelf geschreven, en in ieder geval is het grootste deel ervan door Mozes verteld, maar is het niet zeker of hij het zelf op schrift heeft gezet of dat iemand anders dat heeft gedaan.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:09:40 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 oktober 2012 om 20:12:
[...]

Het heet "De boeken van Mozes" omdat hij een belangrijke rol in heeft. De eerste boeken van de Bijbel zijn ws pas tijdens de ballingschap op schrift gesteld. Mozes was toen al lang niet meer onder de mensheid. volg anders gewoon eens wat vakken OT op een universiteit of zo....
Riemer, hiet zijn gerennomeerde theologen het niet met elkaar eens, dus is het zo dat men kiest achter welke uitleg men zich schaart?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:23:47 pm »

quote:

HarryK schreef op 19 oktober 2012 om 20:59:
[...]

Volgens mij is dit niet helemaal waar, Riemer.
Bijv. Nehemia 8:1 "Men vroeg Ezra, de schrijver, het boek te halen met de wet van Mozes, de wet die de HEER aan Israël had opgelegd."
En daarbij gaat het om het wetboek dat Mozes zelf heeft geschreven, nadat hij dit alles van God gehoord had (Exodus 24:4).
Een deel van de Thora is dus door Mozes zelf geschreven, en in ieder geval is het grootste deel ervan door Mozes verteld, maar is het niet zeker of hij het zelf op schrift heeft gezet of dat iemand anders dat heeft gedaan.

Het boek is zeer waarschijnlijk geschreven in 431 - 430 v Chrisuts toen Nehemia voor de tweede keer terugkeerde naar Jeruzalem na zijn bezoek aan Perzië.
Het boek wat jij aanhaalt is van na de deportatie naar Babelonie (nog. 560 v Chr.)
De profeten Ezra en Nehemia worden gedateerd rond 440 v. Christus immers?
Medio 620 v Christus was de ontdekking van het wetboek.

Los daarvan weten we niet zeker welk "wetboek" het hier om ging.
Aannemelijk is dat het gaat om meer dan de 10 geboden (Nehemia 8:14), mogelijk dat het om Leviticus ging omdat de voorschriften van het loofhuttenfeest er in genoemd worden (zie Lev 23:33 ev).
Ik moet even in mijn studieboeken duiken wil ik hier meer over produceren maar de term "Boeken van Mozes" is imho niet te duiden als "Boeken geschreven door Mozes".

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:24:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 oktober 2012 om 23:09:
[...]

Riemer, hiet zijn gerennomeerde theologen het niet met elkaar eens, dus is het zo dat men kiest achter welke uitleg men zich schaart?
zou kunnen, zie mijn vorige post.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:59:06 pm »
Ik heb een boek getiteld "Oud Israëlitische & Vroegjoodse literatuur" geschreven door twee professoren en onder redactie van weer vier andere professoren. Uitgave van Kok, Kampen. (blz. 126/127)
Daar wordt dit ook behandeld. Er zijn meerdere verklaringen. Men zegt o.m. dat Ezra het niet kan zijn omdat de stijl van Ezra anders is dan de Pentateuch. De stijl van Jozua komt daar wel mee overeen. Ook wordt er geschreven dat Mozes  zijn bronnen in vier kolommen had geordend en dat een latere redactor deze tot één doorlopend verhaal verhaal verwerkte. (Mijn idee, die redactor is dan misschien wel Jozua geweest, hij volgde Mozes op).
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: oktober 20, 2012, 12:19:46 am »

quote:

Adinomis schreef op 19 oktober 2012 om 23:59:
Ik heb een boek getiteld "Oud Israëlitische & Vroegjoodse literatuur" geschreven door twee professoren en onder redactie van weer vier andere professoren. Uitgave van Kok, Kampen. (blz. 126/127)
Daar wordt dit ook behandeld. Er zijn meerdere verklaringen. Men zegt o.m. dat Ezra het niet kan zijn omdat de stijl van Ezra anders is dan de Pentateuch. De stijl van Jozua komt daar wel mee overeen. Ook wordt er geschreven dat Mozes  zijn bronnen in vier kolommen had geordend en dat een latere redactor deze tot één doorlopend verhaal verhaal verwerkte. (Mijn idee, die redactor is dan misschien wel Jozua geweest, hij volgde Mozes op).

Maar ook dan zeg je: niet geschreven door Mozes. Er is zoveel bewijs tegen het idee dat Mozes het heeft geschreven en zo weinig bewijs voor dat ik toch neig naar: Mozes schreef ze niet.
Ik heb hier wel eens het voorbeeld genoemd van Abram die vele kamelen zou hebben toch?
Ik zeg NIET dat de boeken niet de uitspraken van Mozes bevatten trouwens.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: oktober 20, 2012, 12:45:47 am »

quote:

HarryK schreef op 19 oktober 2012 om 20:59:
[...]

Kun je aageven hoe regelmatig + bijbelse bronnen en hun tijdsbepaling?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 12:59:17 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: oktober 20, 2012, 12:51:29 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 oktober 2012 om 06:16:
@Riemer Lap

Dat boeit wel degelijk aangezien jij allerlei uitspraken doet die niet onderbouwd worden immers?

quote:

Feit is? Bronnen + enig bewijs daartoe zijn welkom.

quote:

Je mag mij verwijten blind te zijn dat zegt echter iets over jou en niet over mij.
Als ik blind zou zijn dan dien je mij (universeel bekend, in alle stromingen een regel van naastenliefde _O_ ) te leiden. Dat doe je niet. Je schoffeert alleen maar.
Kom nu eens met feiten (en dan goed onderbouwd) zonder allerlei new-age achting gepraat waar we weinig grond onder zien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:29:26 am »

quote:

learsi schreef op 19 oktober 2012 om 11:33:
[...]

Van Jezus is het duidelijk dat hij geen letter heeft geschreven. Jezus verwees wat dat betreft ook altijd naar de Thora als gezaghebbend Woord van G'd.

Maar waarom zou G'd door de Heilige Geest niet in Mozes Zijn gedachten hebben kunnen leggen (wederom dank aan Grondig Christelijk voor deze woorden ;) ) over hoe hijzelf sterven zou? Voor mij hoeft dat geen struikelblok te zijn. Uiteindelijk wist Mozes dat hij sterven zou.

Of alleen dat stuk over zijn dood is door iemand anders geschreven? Kan natuurlijk ook. Maar dat Mozes niet de auteur kan zijn vin dik persoonlijk te kort door de bocht.
Het is aannemelijk dat hij niet de auteur is.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: oktober 20, 2012, 10:34:54 am »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 03:29:
[...]

Het is aannemelijk dat hij niet de auteur is.

Onderbouwing voor dat Mozes het wel zou zijn:

http://www.dutchcreations...hreef-mozes-de-pentateuch

Ben er zelf niet bij geweest, geen flauw idee wie welke letter heeft opgeschreven ...
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: oktober 20, 2012, 11:42:43 am »
Ja, wat daar staat zou ook nog kunnen. Dat het laatste gedeelte over zijn dood uit respect door een ander is geschreven en is toegevoegd.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: oktober 20, 2012, 12:47:44 pm »
Wellicht is het eenvoudig te verklaren. Het historisch deel van voor Mozes heeft God hem verteld ten tijde van de momenten dat Mozes met God in gesprek was.
De tegenwoordige tijd ten tijde van Mozes hij zelf geschreven.
Deuteronomium is een optekening van een toespraak van Mozes.
Ook wordt zijn einde hier ook beschreven, uit 32 blkijkt dat God hem zelf vertelde wat er ging gebeuren, om die reden sprak Mozes nog zegeningen uit, die kan hij ook zelf nog hebben beschreven.
Hoofdstuk 34 is een beschrijving van zijn uitvoering aan de opdracht van God, die kan hij vooruitwetende en nauwgezet willende zijn ook nog zelf hebben geschreven.
Vanaf vers 5 kan een naschrift zijn van Jozua of andere getuigen. In dit stukje wordt namelijk de verbinding gelegd tussen de positie van Mozes en Jozua als opvolger.

Dit is wat ik geloof, ondanks allerlei vreemde veronderstellingen dat dit pas in de \babelonische tijd zou zijn geschreven. (uh, dat vind IK een vreemde veronderstelling. Misschien eenvoudig en niet geleerd, dan maar niet geleerd.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 12:48:42 pm door grondig christelijk »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: oktober 20, 2012, 12:58:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2012 om 00:45:
Kun je aangeven hoe regelmatig + bijbelse bronnen en hun tijdsbepaling?

Aangeven hoe regelmatig? Hmm, nee, dat kost me veel te veel tijd.
Maar het wordt al aangegeven bij Jozua, je komt het af en toe tegen als het volk weer in de problemen is door hun ongehoorzaamheid, en er door profeten op gewezen worden, en dat gaat door tot inderdaad helemaal bij Ezra en Nehemia aan toe. Maar om nu exact het aantal keren te gaan uitzoeken...

Maar wat denk je van meteen de allereerste keer:

In Jozua 1, meteen na de dood van Mozes, krijgt Jozua instructies van God.
Daarin zegt God ook: (vers 7-8): En houd je vóór alles vastberaden en standvastig aan de wet waarin mijn dienaar Mozes je heeft onderwezen. Houd je daar altijd aan en wijk er op geen enkele manier van af, opdat je in alles wat je doet zult slagen. Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

En in Jozua 8 lezen we hoe Israël de stad Ai verovert.
Dan volgt er een plechtigheid, waarbij we lezen (v2. 33-34): Eerst zegende Jozua het volk van Israël, zoals Mozes had opgedragen, en daarna las hij heel diens wetboek voor, woord voor woord, ook alle zegeningen en vervloekingen die in dat boek zijn opgeschreven.

Ik ga er niet van uit dat met "dat wetboek" hetzelfde bedoeld wordt als de 5 eerste bijbelboeken zoals wij die nu kennen, maar dus wel een groot gedeelte ervan. Dat 'wetboek' is dus al tijdens Mozes' leven geschreven. En ik zie geen reden om aan te nemen dat Mozes dat niet zelf zou hebben gedaan, vooral ook omdat God hem nadrukkelijk opdracht gaf Zijn geboden op te schrijven (Ex. 34:27).
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:15:19 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 oktober 2012 om 20:12:
[...]

Ook universiteiten zijn niet gevrijwaard van leugens hoor, ik steek liever mijn tijd in nog meer bijbelstudies die als uitgangspunt hebben dat de bijbel geheel het Woord van G'd is. Een studie kortom, die zich richt op de inhoud (het Woord van G'd) en niet op de verpakking (kerkleer en (kerk)geschiedenis.
Uiteindelijk is Vader G'd voor mij de Auteur van de bijbel, doordat Hij met Zijn Heilige Geest de gedachten in de schrijvers heeft gelegd zoals Hij dat wilde. Met weer dank aan Grondig Christelijk. ;)

Maar dank voor de vast goedbedoelde tip,
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 03:17:39 pm door learsi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:39:04 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 15:15:
[...]

Ook universiteiten zijn niet gevrijwaard van leugens hoor, ik steek liever mijn tijd in nog meer bijbelstudies die als uitgangspunt hebben dat de bijbel geheel het Woord van G'd is. Een studie kortom, die zich richt op de inhoud (het Woord van G'd) en niet op de verpakking (kerkleer en (kerk)geschiedenis.
Uiteindelijk is Vader G'd voor mij de Auteur van de bijbel, doordat Hij met Zijn Heilige Geest de gedachten in de schrijvers heeft gelegd zoals Hij dat wilde. Met weer dank aan Grondig Christelijk. ;)

Maar dank voor de vast goedbedoelde tip,
De aantijging richting de universiteiten (TU Kampen, TU Apeldoorn bv.) zou dan wel onderbouwd mogen worden.
Er staat nergens in mijn posten dat de Bijbel niet het gehele Woord van God is.
Ook dat laat ik dus liggen.

Het ging over dat Mozes zelf de eerste vijf boeken van het OT heeft geschreven. Niet over of de Bijbel al dan niet het Woord van God is.

Dus: noem mij de gronden waarop zeker te stellen is dat Mozes de schrijver is van de genoemde boeken?

Los daarvan: er is een leuke basiscursus met de titel TVG in omloop in de PKN. In enkele regio's wordt die cursus gegeven vanuit de "bonters". Strakker in de leer kun je ze bijna niet vinden zou ik zeggen. En wonderwel: ook daar wordt nadrukkelijk gesteld dat Mozes niet de schrijver van de boeken is. Wel dat er teksten van hem in opgenomen zijn maar dat is van andere aard.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 03:40:49 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:59:38 pm »
Tja, als we die cursus hebben gehad en alle mogelijkheden zijn nagegaan, dan kan je er vast een oordeel over vormen.
Het is duidelijk dat er hier verschillend over gedacht wordt :)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:39:33 pm »
Al die cursussen blijven gegeven door mensen en mensen die met een bepaalde visie een Syllabus in elkaar draaien om de leerdoel die ze willen bereiken, te halen. Als de leerdoelen al onjuist zijn, zal de cursus van gelijke strekking zijn.

Ik richt mij altijd op degenen die het Woord helemaal recht snijden, of die nu geel, groen, zwart of blauw zijn. Of deze nu steng of mild zijn of welk aards leerniveau er aan wordt gehangen, doet niets ter zake. Zolang ze het Woord van G'd maar recht snijden en als uitgangspunt hebben dat elke letter door Vader G'd in hun gedachten is gelegd.

Uiteindelijk is het Woord van G'd met de hoogste (aardse) universitaire studie nog niet te begrijpen zonder Heilige Geest.

http://www.cip.nl/artikel...-Bijbel-niet-te-begrijpen