Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Jezus' terugkomst

<< < (67/70) > >>

Hendrik-NG:
quote:callista schreef op 19 januari 2013 om 14:54:
[...]
sorry Hendrik - maar waar heb je het over?
--- Einde van citaat ---
Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’
De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?’ (Handelingen 8...)

callista:
quote:Hendrik-NG schreef op 19 januari 2013 om 15:23:
[...]

Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’
De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?’ (Handelingen 8...)
--- Einde van citaat ---

ja, ik kan prima zelf lezen en velen met mij.

de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.

en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden

het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.

waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.

St. Ignatius:
quote:callista schreef op 19 januari 2013 om 15:42:
...
de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.
--- Einde van citaat ---

Dit roep je nu wel de hele tijd, learsi nablatend... maar je hebt nog steeds niks aangetoond.

quote:...en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden...
--- Einde van citaat ---

Dus 2 miljard christenen op dit moment en de miljarden die ons voorgingen in de afgelopen 2000 jaar konden niet nadenken? Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje die miljarden christenen van de afhelopen 2 millenia corrigeert en wat zij niet hebben begrepen. De grootste denkers van de westerse beschaving waren 'een beetje dom'?

quote:het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.
--- Einde van citaat ---

Godzijdank wel, anders hadden we niet eens een bijbel gehad, laat staan dat wij ooit over Christus hadden gehoord.

quote:waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.
--- Einde van citaat ---
Ja, heel post-modernistisch. Maar je beperkt je dus tot de kerken in het westen. Waarom?

St. Ignatius:
quote:callista schreef op 19 januari 2013 om 14:54:

sorry Hendrik - maar waar heb je het over?
--- Einde van citaat ---
Je snapt wel wat 'openbaren' inhoud?

callista:

--- Citaat ---St. Ignatius schreef op 19 januari 2013 om 15:55:
[...]

quote:Dit roep je nu wel de hele tijd, learsi nablatend... maar je hebt nog steeds niks aangetoond.
--- Einde van citaat ---

haha..wil je hiermee zeggen dat ik het in alles eens ben met learsi?
ik was trouwens de eerste die dat zei.
het is dus andersom.

quote:Dus 2 miljard christenen op dit moment en de miljarden die ons voorgingen in de afgelopen 2000 jaar konden niet nadenken? Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje die miljarden christenen van de afhelopen 2 millenia corrigeert en wat zij niet hebben begrepen. De grootste denkers van de westerse beschaving waren 'een beetje dom'?
--- Einde van citaat ---

ze konden wel nadenken, maar ze mochten niet meer nadenken, omdat De Kerk voor hun dacht en bepaalde wat ze wel en niet mochten geloven.
de meesten voldeden daar dus maar aan, want ze hadden geen keus.
en die daar geen gehoor aan gaven werden "afgevoerd"

quote:Godzijdank wel, anders hadden we niet eens een bijbel gehad, laat staan dat wij ooit over Christus hadden gehoord.
--- Einde van citaat ---

lang voordat De Kerk de Bijbel had samengesteld waren er toch al vele geschriften en evangeliën?
wel zo'n 70 i.p.v. maar 4....de rest is grotendeels vernietigd omdat ze niet pasten in de LEER van De Kerk  

quote:Ja, heel post-modernistisch. Maar je beperkt je dus tot de kerken in het westen. Waarom?
--- Einde van citaat ---

in het Westen lopen de kerken leeg en de missionarissen lopen daarom naar Verwegistan om zieltjes te winnen - tja, daar schijnt het nog te lukken.

maar rustig maar St. Ignatius - ik heb het niet over de RKK van nu, want daar ben ik laatst geweest [bij een begrafenisdienst]  en heb een heel bijzonder mooie dienst meegemaakt.
zeer respectvol.
--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie