Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Jezus' terugkomst

<< < (68/70) > >>

Hendrik-NG:
quote:callista schreef op 19 januari 2013 om 15:42:
[...]

waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.
--- Einde van citaat ---
En waarom zijn ze de afgelopen eeuwen niet leeggelopen... (en, nee, ik denk hier nu niet direct aan het "ideaalplaatje" van de "volle kerken" in onze 19e eeuw... dat was een uitzondering en misschien ook wel "schone schijn"... maar aan al het oprechte kerkelijk meeleven dat zijn sporen in de geschiedenis heeft nagelaten...)?!!!

Lees eens mijn laatste bijdrage in het topic "Koninkrijk van God" (en zijn gerechtigheid...) en je leest iets over een tweede mogelijkheid... Die nu precies een verband heeft met jouw uitspraak, maar een totaal andere richting op wijst...

Zolderworm:
quote:Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 07:29:
[...]
En waarom zijn ze de afgelopen eeuwen niet leeggelopen... (en, nee, ik denk hier nu niet direct aan het "ideaalplaatje" van de "volle kerken" in onze 19e eeuw... dat was een uitzondering en misschien ook wel "schone schijn"... maar aan al het oprechte kerkelijk meeleven dat zijn sporen in de geschiedenis heeft nagelaten...)?!!!

Lees eens mijn laatste bijdrage in het topic "Koninkrijk van God" (en zijn gerechtigheid...) en je leest iets over een tweede mogelijkheid... Die nu precies een verband heeft met jouw uitspraak, maar een totaal andere richting op wijst...
--- Einde van citaat ---
De kerken zijn volgens mij pas na 1950 leegelopen, omdat er na de oorlog een totale ommekeer in de cultuur is gekomen, mede op grond van het wetenschappelijk denken. Zaken die voorheen als Gods werk werden beschouwd, bleken opeens een materiële verklaring te hebben. Komt bij dat met name de Rooms Katholieke kerk aan invloed heeft ingeboet. Mensen werden meer en meer zelfbewust en lieten zich niet langer een oor aannaaien.

Hendrik-NG:
quote:Zolderworm schreef op 20 januari 2013 om 19:39:
[...]

De kerken zijn volgens mij pas na 1950 leegelopen, omdat er na de oorlog een totale ommekeer in de cultuur is gekomen, mede op grond van het wetenschappelijk denken. Zaken die voorheen als Gods werk werden beschouwd, bleken opeens een materiële verklaring te hebben. Komt bij dat met name de Rooms Katholieke kerk aan invloed heeft ingeboet. Mensen werden meer en meer zelfbewust en lieten zich niet langer een oor aannaaien.
--- Einde van citaat ---
Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...

Zolderworm:
quote:Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 20:12:
[...]

Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet of het een kwestie was van een leeg hart. Veeleer denk ik aan een stukje groeiend bewustzijn.

Trajecto:
quote:Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 20:12:
[...]

--- Einde van citaat ---
Off-topic
Interessant -- de oorlog...
Hier zijn waarschijnlijk twee mensen in gesprek, waarbij voor de ene WO2 "de oorlog" is, omdat vroeger in het gezin waaruit hij komt de ouders deze oorlog nog hadden meegemaakt en er regelmatig over spraken en hem zo aanduidden, terwijl de ander van een latere generatie is en het het raar vindt om te doen alsof er maar één oorlog ooit gewoed heeft -- hij heeft niet van huis uit de betiteling "de oorlog" als synoniem voor WO2 op omschreven wijze als gewoonte meegekregen.

Zit ik mis met mijn veronderstelling? Waarschijnlijk niet.
Wel boeiend ook dat je hier ziet dat gauw misverstanden zullen kunnen ontstaan tussen mensen als ze niet helemaal dezelfde "taal" meer spreken.
Dat is ook van belang voor Bijbelvertalingen: een woord uit een oude vertaling kan gemakkelijk een onbedoelde indruk bij iemand van nu geven. Modernere vertalingen zijn een oplossing, maar ik ben er eigenlijk ook voor, om gewoon de oude tekstbedoelingen door te geven en te leren aan volgende generaties.
Maar goed, dat is meer iets voor in een topic over Bijbelvertalen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie