quote:
op 24 Jun 2003 09:52:57 schreef Alfredt:
Als ik doorvraag met welke artikelen men onvrede heeft krijg ik zelden een concreet antwoord. Soms hebben ze het zelfs niet eens een keer heel rustig doorgelezen en uitgezocht waarop de artikelen gebasseerd zijn.
Ik zal een poging wagen met concrete voorbeelden. Over de tijdgeest is denk ik al genoeg gezegd en de meeste mensen vinden dat toch vaag. Ik stoor me het meest aan de H.C.
vraag en antw 2. Hier wordt het mooie schema ellende, verlossing, dankbaarheid gepresenteerd. Ik zou als antwoord geven dat je Christus leert kennen. Hier wordt impliciet weer een hele belangrijke rol aan de wet toegekend. Maar de wet is geen voorwaarde om bij Christus te kunnen komen. En je hoeft niet eerst depressief te worden voordat je Christus kunt aannemen. En voor de dankbaarheid gelden geen regels, want dankbaarheid is dat de Geest in je woont en Hij vernieuwt je leven. Over dit onderwerp heb ik elders op dit forum gediscussieerd (over het nomisme in de GKV).
vr/antw 4. Christus geeft ons geen samenvatting, maar citeert de grootste geboden. De Here Jezus geeft in deze tekst een antwoord op een strikvraag van de Farizeeen die Jezus wilden vangen op zijn woorden. Jezus benadrukt de eenheid van de wet. De twee geboden vormen het uitgangspunt, de Wet en de Profeten hangen eraan. Je kunt de twee geboden dus niet als samenvatting gebruiken om de andere elementen van de Wet minder waarde toe te kennen, de andere 611 geboden horen er nadrukkelijk ook bij.
vr/antw 5. God heeft ons goed gemaakt. Hoe interpreteer je aard? Is het kwaad een macht over jou of ben jij zelf kwaad? De ervaring leert dat mensen helemaal niet uit zijn op elkaar te haten. Ze zijn alleen niet in staat om onberispelijk goed te leven.
vr/antw 6,7. Waarom wordt de duivel hier niet genoemd? Niet erfzonde (alsof het genetisch materiaal zou zijn) maar de macht van de duivel bindt ons. Daarvan bevrijdt Christus ons.
vr/antw 9. Mensen blijken heel wel in staat om de wet na te leven (zie Farizeeen). Maar de wet is (hoewel zij goed is) niet bij machte de mens te verlossen van het kwaad. Veeleer gebruikt het kwaad de wet om tweedracht te zaaien.
vr/antw 11. Juist door zijn gerechtigheid is Hij barmhartig. Want het kwaad waaronder wij allen zuchten, wordt met het recht veroordeeld.
vr/antw 12 t/m 19. Verzoening door voldoening. Zoals eerder gezegd staat de Mozaische wet hier weer vrij centraal. Het beeld dat Christus de wereld draagt, als Eersteling het nieuwe leven verwerft en ons oproept om Hem na te volgen door ons kruis op te nemen spreekt me meer aan. Kijk naar Christus, zoals de Israelieten naar de verhoogde slang moesten kijken. Wie naar Christus kijkt, is verlost.
Tot zo ver eerst maar.