Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?

<< < (10/13) > >>

Trajecto:
quote:elle schreef op 21 februari 2013 om 16:23:
Mijn conclusie: van welke denominatie je ook lid bent, een eenvoudig maar sterk geloof in God en de wil om goed te doen maakt dat je iemand kunt herkennen als broer/zus in de Heer.
Wanneer iemand reeds in Christus is, waarom zou je die persoon nog willen bekeren? Vertrouw liever op de Geest: die geeft ook op individueel niveau leiding.
--- Einde van citaat ---
@ iedereen
Mensen, lees deze woorden van elle eens!

Houd op met het verketteren van andere kerken of van de paus en maak geen andere fora zwart.
elle heeft hier in het topic dagwerk om steeds opnieuw de dingen in goede banen te leiden.
Denk eens na en post niet steeds zodanig dat dat zo hard nodig is.

b1007:
quote:Adinomis schreef op 21 februari 2013 om 18:23:
Vandaag las ik in mijn dagboek "Zie Hij komt" (W.J. Glashouwer) blz.62/63 iets wat hierop betrekking heeft. Ik neem het even over:

"De protestantse theologische afkeer van de roomse leer der goede werken heeft er in de praktijk vaak toe geleid dat liefdewerken als werken der dankbaarheid met de mond werden beleden, maar in de praktijk weinig bleken.

De roomse vroomheid die vele werken van barmhartigheid tot gevolg had (wie denkt bijv. niet met ontroering aan het leven van moeder Theresa, die zich in de achterbuurten van Calcutta met haar zusters ontfermde over weggegooide babietjes en uitgehongerde stervenden), ontnam toch veel oprecht gelovende rooms katholieken de zekerheid van het behouden zijn en het eeuwige leven."
--- Einde van citaat ---

Vanuit bijbels perspectief : als je denkt dat je door werken gered wordt erken je dat je onder de wet staat in plaats van genade. Zolang je onder de wet staat wordt de zonde in je heel sterk, de wet was namelijk gegeven om ons bewust te maken van de zonde en daarmee ons bewust te maken voor onze behoefte aan een redder; Jezus Christus. Iedereen die dus denkt onder de wet te staan kan niet door God geaccepteerd worden en dus kan de Heilige Geest bij een dergelijk persoon niet binnenkomen. Het zijn altijd de vruchten van de Heilige Geest die echte goede werken veroorzaken. Dus zolang mensen denken dat ze onder de wet staan, zijn ze niet bekeerd in de bijbelse zin van het woord, en houden ze zichzelf voor de gek. De vruchten daarvan zijn slechte eigenschappen, denk bijvoorbeeld maar eens aan de misdaden van de inquisitie of de holocaust van katholieke geestelijken in Kroatie tijdens de tweede wereldoorlog.

Het werk van Theresa representeert het werk van Theresa, niet die van de gehele katholieke kerk. Echter was ook Theresa een zondares en al haar werken bij elkaar zijn verre van voldoende om in de hemel te komen. Alleen genade kan haar redden. God kent haar hart, of ze oprecht geloofde dat ze door geloof alleen in de hemel kon komen. Het zou tragisch zijn als Theresa haar echte motivatie om goede werken te doen was om een ticket naar de hemel te kopen. In dat geval, hoe naar het ook klinkt, volgde ze niet het ene ware evangelie. Het andere uiterste is natuurlijk ook mogelijk. Dat ze zich niet verdiepte in de katholieke leer maar 100 procent geloofde in Jezus' rechtvaardigheid en dat ze uit dankbaarheid voor haar redding met de hulp van de Heilige Geest goede werken deed. Desalniettemin is dit een individuele casus die niet toespitst kan worden op de gehele katholieke kerk.

callista:
quote:Adinomis schreef op 21 februari 2013 om 18:23:
Vandaag las ik in mijn dagboek "Zie Hij komt" (W.J. Glashouwer) blz.62/63 iets wat hierop betrekking heeft. Ik neem het even over:

""De roomse vroomheid die vele werken van barmhartigheid tot gevolg had (wie denkt bijv. niet met ontroering aan het leven van moeder Theresa, die zich in de achterbuurten van Calcutta met haar zusters ontfermde over weggegooide babietjes en uitgehongerde stervenden), ontnam toch veel oprecht gelovende rooms katholieken de zekerheid van het behouden zijn en het eeuwige leven."
--- Einde van citaat ---

ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niets van begrijp.
wat is er nu op aan te merken dat mensen zich bekommeren over hun naaste en de minder bedeelden en de verschoppelingen in de samenleving en ver daarbuiten?
is dat niet te prijzen en is dat niet een prachtige eigenschap?

"Wat ge voor mijn minste broeders hebt gedaan, hebt ge voor Mij gedaan"

geen mens heeft ooit de zekerheid van een eeuwig leven.
er is maar 1 zekerheid in dit leven : en dat is de dood.
dat kan een ieder zeker van zijn.

het minste wat je kunt doen is een zo goed en eerlijk mogelijk leven te leven, waarbij je niemand benadeelt ten koste van jezelf.
en helpen, waar je helpen kunt.....ook al is het maar in het kleine.
en ja, dat is vaak al moeilijk genoeg.

Thorgrem:
quote:b1007 schreef op 21 februari 2013 om 18:08:
[...]

Op zich een goede vraag natuurlijk. Stel jezelf eens de vraag, als er een almachtige God is, is deze dan in staat om de mensheid een woord achter te laten en deze te beschermen?

--- Einde van citaat ---
Jazeker, maar ik ben dan ook katholiek. Die vraag gaat dus evengoed op voor de Kerk. Aangezien jij het door God gekozen kanaal om de Bijbel te overleveren resoluut afwijst is dat jouw probleem. Ik mag toch hopen dat je daar een goed inhoudelijk antwoord op hebt anders is je 'missie' bij voorbaat al kansloos.quote:Het feit wil nu dat er twee versies van de bijbel zijn. Een bijbelgetrouwe versie, de King James, die afkomstig is van de bronnen uit Antiochie. En de Katholieke bijbel waarin aprocrieve geschriften zijn opgenomen uit Alexandrie. Ik kan deze kwestie niet allemaal in dit forum behandelen, echter kan ik je wel aanraden om eens uit te zoeken hoe Protestantse theologen tegen deze kwestie aankijken.
--- Einde van citaat ---

Ik mag toch serieus hopen dat dit geen daadwerkelijke poging van je is. Als je iets een feit wil benoemen zorg er dan ook voor dat het daadwerkelijk feiten zijn. Feit is dat er vandaag de dag vele honderden versies van de Bijbel zijn. In vele verschillende talen, uit verschillende tijdperken en met een andere interpretatie van vertalen. Waar de ene vertaling zo letterlijk mogelijk wil vertalen kiezen andere vertalers ervoor om de boodschap over te brengen maar om de zinnen beter te laten lopen. En zo zijn er vele keuzemogelijkheden voor vertalers. Feit is dat er geen originele Bijbel is. Veruit de meeste originele teksten zijn verloren gegaan. Ik weet dat de King James vertaling ook binnen protestantse kringen geen onomstreden vertaling is. Let wel, het is en blijft een vertaling en zeer zeker niet het origineel. De deuterocanonieke boeken zijn vanaf het vroege christendom onderdeel van de Bijbel, pas later zijn ze bij een protestantse minderheid uit de Bijbel gehaald omdat de inhoud ervan niet strookte met de anti-stelling die bepaalde protestantse kerkvaders voor ogen hadden. Ik zou je eens aan willen raden wat geschiedenis van de Bijbel te leren bij een universiteit of hogeschool waar theologie wordt gegeven.

Nee, ook dit verhaal overtuigd allerminst. Daarnaast getuigd het wederom van een anti-geloof in plaats van een op eigen benen staand geloof. Ik stel je vragen, probeer die vanuit je eigen geloof te beantwoorden zonder daarbij aan te hangen tegen het katholicisme. Indien je daartoe niet in staat bent is je verhaal kansloos.
quote:Wat mijn geloof te bieden heeft is eeuwig leven omdat ik het ware evangelie aanhang. Het katholieke systeem heeft het evangelie van genade door geloof vervangen door een evangelie van genade door geloof+werken en heiliging. Er is echter maar 1 manier om naar de hemel te komen en dat is door te erkennen dat je een zondaar bent die op geen enkele wijze, zelfs niet door goede dingen te doen met de hulp van de Heilige Geest, het verdient om in de hemel te komen. Zolang mensen dit niet snappen is hun hart onbesneden en zelf-rechtvaardig. Mensen die dus niet het ware evangelie aanhangen zijn dus helaas volgens de bijbel gediskwaliceerd voor het eeuwige leven. Want God kan niemand toelaten in de hemel die meent dat hij/zij in staat is het eeuwige leven te kunnen kopen met goede werken. Dit is namelijk een verachting van de Geest van genade en bovendien zouden de mensen als ze dan toegelaten zouden worden tot de hemel zichzelf op de borst slaan en trots op zichzelf worden dat het ze is gelukt te kwalificeren voor het eeuwige leven. Kortom wij mensen moeten onze plaats kennen ten opzichte van God. De katholieke kerk verhoogt de mens en verlaagt God en volgt daarmee de wereld in plaats van God.
--- Einde van citaat ---
Dat is jouw interpretatie van het katholieke geloof. Ik als katholiek kan eigenlijk enkel lachen om deze foutieve interpretatie. Waarom zou ik jou op je woord moeten geloven als je zo aantoonbaar onzin verkoopt? Wederom blijk je niet in staat om je eigen geloof te verkopen zonder daarbij uit te halen naar de 'concurrentie'.quote:Kortom, als je eeuwig leven wilt ontvangen denk ik niet dat het katholieke systeem de juiste plaats voor jou is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen katholieken zijn die wel naar de hemel gaan, maar dat is dan niet vanwege de katholieke kerk maar omdat zij ondanks de valse leer toch alleen in Jezus vertrouwen voor hun redding.
--- Einde van citaat ---

Dat gaat dus op voor alle katholieken. Kortom, zelfs de heilszekerheid die je hier verkondigd voor protestanten (waar ik allerminst van overtuigd ben, elke onderbouwing ontbreekt) gaat ook op voor katholieken.

Ik wil best in alle redelijkheid met je sparren hoe jij het beste je boodschap kan verkondigen maar tot op heden is het niveau vrij laag. Als laster, halve waarheden en hele leugens katholieken zouden bekeren tot welk geloof dan ook dan zou de katholieke Kerk al lang opgehouden zijn met bestaan gezien het vele aantal protestantse sites waar hun makers zo'n beetje hun levenswerk maken van het afbranden van het katholicisme.

Als eerste tip zou ik je willen meegeven dat je moet leren om je eigen geloof op eigen benen te laten staan. Tot op heden is het enkel een anti-geloof en daar komt helemaal geen enkele kracht uit.

Daarnaast zou ik je als tip mee willen geven om niet te liegen over voorvallen in het verleden. Geef gewoon toe dat je fout zat en dat je een nieuwe kans wil. Toon in je gedrag dat je Christus wil volgen en dat gaat niet gepaard met sloten aan verwensingen en scheldwoorden.

b1007:
quote:Trajecto schreef op 21 februari 2013 om 18:42:
[...]

@ iedereen
Mensen, lees deze woorden van elle eens!

Houd op met het verketteren van andere kerken of van de paus en maak geen andere fora zwart.
elle heeft hier in het topic dagwerk om steeds opnieuw de dingen in goede banen te leiden.
Denk eens na en post niet steeds zodanig dat dat zo hard nodig is.
--- Einde van citaat ---

Alhoewel ik het met je eens ben dat we het werk van Elle niet onnodig moeilijk moeten maken, is het bekritiseren van valse leerstellingen geenzins een nutteloze bezigheid. Ik vermoed dat jij een katholiek bent die wil dat de protestanten zich als slaafse hondjes ondergeschikt maken aan de moederkerk, als bijbelgelovige kan ik echter niet meegaan in de eucumenische soep. Ik erken geen enkele autoriteit op aarde anders dan God. Dit is wat Jezus zegt over het ware geloof:

34Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Wat dit betekent is dat Elle verheugd zou mogen zijn dat ze een kruis te dragen heeft, want dat betekent dat ze op de goede weg is. De weg naar de eeuwige vernietiging is breed en de weg naar het eeuwige leven is smal en er zijn er weinigen die het vinden. De brede weg is de weg van de wereld en die is makkelijk want de wereld erkent alles wat uit de wereld is. De smalle weg is echter moeilijk te vinden en als je die hebt gevonden moet je volharden tot het einde van de weg, met andere woorden je geloof uitwerken. De wereld erkent God namelijk niet zoals God de wereld niet erkent. Elke christen heeft zijn kruis te dragen en in plaats van dit te zien als een aansporing tot ontmoediging ben ik ervan overtuigd dat christenen dit dienen te zien als een aansporing tot bemoediging, het laat je immers weten dat je je op de goede weg bevindt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie