Auteur Topic: Column "Burn-out"  (gelezen 1819 keer)

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
Column "Burn-out"
« Gepost op: februari 03, 2004, 08:36:27 pm »
Burn-out zal mij toch niet gebeuren.......
Het lijkt of heel de wereld aan deze hype meedoet
Beetje hoofdpijn, maagpijn....dokter? Burn-out toch zeker?

Waar lijkt dit nou toch op, mensen kunnen ook nergens tegen.
Druk,druk,druk jajaja en dat in een vol geautomatiseerd milieu?
Ja iedereen weet toch dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt het vanzelf begint te bestaan, is dit niet een spel om onszelf mee bezig te houden?

Burn-out hou toch op, mensen zijn verwent tegenwoordig en weten niet meer wat het is om hard te werken. Kijk nou naar mij...............
Iedere dag zeker 10-12 uur aan het werk, geen probleem hoor.
Maandag nog 8 uurtjes college erbij, gaat best niks mis mee.
Dinsdag t/m vrijdag in de avond 4 uurtjes blokken om die deeltijd studie vol te maken. Geen probleem hoor mensen ;(

In het weekend......beetje werken in de tuin en aan het huis natuurlijk moet ook gebeuren.

Wat vroeg je? Of ik alleenstaand ben??
Nee, dat niet ehh althans ik dacht het niet toch??
Lieve vrouw, en drie schatjes van kinderen.
Jajaja zijn gek op papa hoor, behalve die jongste dan die moet telkens huilen als ze me ziet. Maargoed dat is toch alleen in het weekend soms dan he.

Dus alles onder controle toch, leuke job, gaat erg voor de wind.
Nog genoeg doorgroeimogelijkheden, verdien nu al leuk maar wordt alleen maar beter. Tja en daarbij kan je echt geen burn-out gebruiken hoor!!
Ben weleens ziek hoor.......eens per jaar 1 of 2 dagen.
Dit jaar was het iets meer 7 a 8 dagen, nouja toen ben ik weer begonnen het was nog niet echt over maargoed je kan niet altijd thuisblijven he, duty calls!!!

Maargoed nog steeds beetje hoofdpijn, beetje maagpijn raar gevoel in mijn hoofd.
Ene het werk is ook een stuk drukker lijkt wel, mensen zeggen dat ik er niet zo lekker uitzie. Gaat allemaal vanzelf over toch dokter?????

Toch?? of ehh ........

|:(

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Column "Burn-out"
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2004, 09:00:12 pm »
Je hebt toch zelf geen burn-out??? Hoop ik. Op een ander je wel bekend topic vroeg ik al eens hoe het nu met je ging........maar daar hoor ik dan misschien nog wel eens van je..(zie m'n berichtje aldaar)
Of wil je alleen over een 'burn out' praten omdat het tegenwoordig bijna 'in' lijkt te zijn...

Het heeft te maken met je eigen grenzen kennen.....

Ze zeggen tegen mij wel eens (en ik tegen anderen) stop nou maar eens met 'werken', ik bedoel niet dat ik een baan heb, maar het werk blijft er toch wel. Vooral in een huishouden met 'tig' man.... Je bent toch nooit echt klaar.
Tegen mijn man zeg ik als hij een drukke periode heeft en bij wijze van spreken haast niet thuis kan komen omdat ze hem op z'n werk steeds 'nodig' hebben als ze hem zien... Als je er niet bent, doet een ander het wel, of komt het een andere keer wel. Als je op een keer overspannen zou worden, ben je verder van huis dan dat je nu 'op jezelf let'.

Je kunt het ook zo zeggen: Jij moet je activiteiten beheersen en niet andersom....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Column "Burn-out"
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2004, 12:58:34 am »
toevallig net met deze cursus bezig te organiseren
(vanwege spam en reclame, laat ik relevante gegevens echter weg)

Hout & Vuur
Cursus om burnout te voorkomen en zelf te behandelen.

Cursusleider:

Burnout is een gevolg van een langdurig proces van gespannenheid, energieverlies, emotionele uitputting en gebrek aan motivatie en zicht op de toekomst.
Dit kan al op jonge leeftijd  beginnen. Factoren die dit uitlokken zijn gespannenheid, een hoog streefniveau en perfectionisme, een negatief zelfbeeld, teveel opoffering en moeite met het stellen van grenzen aan zichzelf en aan anderen (werk of thuis).
Het weer grip krijgen op het eigen leven, het herwinnen van vreugde en energie, de bewustwording van de eigen rol hierbij zijn vragen die in de cursus centraal staan.

Dinsdag 13 april:   Feiten en zelfonderzoek
         -het verwerven van inzicht-
Na een korte zelftest worden gezamenlijk burnoutfenomenen onderzocht. Ontspanningsoefeningen en het bijhouden van een energiedagboek worden besproken.
Onderzoeksvraag 1e avond: “Welke burnoutfenomenen herken ik bij mezelf?”

Dinsdag 27 april:   Constitutie en automatisch gedrag.
         -hoe loopt mijn energie weg?-
Op deze avond komen aan de orde: constitutionele problemen (je ‘systeem’), leefstijl, karaktertrekken (bijv. perfectionisme) en automatisch (reactief) gedrag.
Onderzoeksvraag 2e avond: “Waar stuur ik zelf, waar laat ik me sturen?”

Dinsdag 11 mei:   Zelfbehandeling.
         -waar kan ik warm voor lopen?-
      Wat wordt mijn persoonlijk basisplan?
      Kan ik weer zelf besluiten nemen?
Onderzoeksvraag 3e avond: Wat is mijn hout (waar krijg ik energie van) en wat is m’n vuur (waar loop ik warm voor)?”
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
Column "Burn-out"
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2004, 06:37:43 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 21:00:12 schreef Priscilla en Aquila:
Je hebt toch zelf geen burn-out??? Hoop ik. Op een ander je wel bekend topic vroeg ik al eens hoe het nu met je ging........maar daar hoor ik dan misschien nog wel eens van je..(zie m'n berichtje aldaar)
Of wil je alleen over een 'burn out' praten omdat het tegenwoordig bijna 'in' lijkt te zijn...

Ik ben blij met je welgemeende belangstelling!!!
Ik heb bewust een beetje afstand genomen van het eea, dit geldt ook voor diverse discussies op dit forum. Heb het wel op afstand gevolgd.
Ik merkte namelijk dat ik verstrikt raakte in een brei van leugen en waarheid, waar ik op dat (dit) moment weinig mee kan doen.
Waarschijnlijk komt dit nogal vaag over maar daar kom ik later misschien wel op terug.

Verder is er geen Burn-out bij mij vastgesteld maar ik ken de symptonen en ben bang dat ik er dicht op zit, alles lijkt me een beetje te ontglippen!
Ben wel bezig om wat tijd voor mijzelf vrij te maken en mijn lichaam en geest wat meer rust te gunnen. Zoals chees al zo mooi op een rijtje heeft gezet hierboven, zijn er veel mogelijke oorzaken die hiertoe kunnen leiden.

Ik weet van mijzelf dat ik erg perfectionistisch ben ingesteld en dat ik ook in mijn werk het beste van het beste wel laten zien. Momenteel is het ook zo dat ik in mijn huidige werkkring als beste binnen mijn functie uit de bus kom. Maar om dit zo te houden moet ik wel op de tenen lopen. Verder heb ik veel moeite met Nee zeggen. Het zou weleens zo kunnen zijn dat ze dan van je denken dat je iets niet aankan of niet wilt doen.

Ach kan zo wel even doorgaan..........zal ik jullie niet mee lastigvallen.

Het gaat dus idd niet zo lekker maar heb goede hoop dat ik met gebed van mijzelf en van de andere mensen om mij heen er goed doorheen zal komen.

Groeten,

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Column "Burn-out"
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2004, 06:56:14 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 18:37:43 schreef Alfa Tauri:
[...]

Ik ben blij met je welgemeende belangstelling!!!
Ik heb bewust een beetje afstand genomen van het eea, dit geldt ook voor diverse discussies op dit forum. Heb het wel op afstand gevolgd.
Ik merkte namelijk dat ik verstrikt raakte in een brei van leugen en waarheid, waar ik op dat (dit) moment weinig mee kan doen.
Waarschijnlijk komt dit nogal vaag over maar daar kom ik later misschien wel op terug.

Verder is er geen Burn-out bij mij vastgesteld maar ik ken de symptonen en ben bang dat ik er dicht op zit, alles lijkt me een beetje te ontglippen!
Ben wel bezig om wat tijd voor mijzelf vrij te maken en mijn lichaam en geest wat meer rust te gunnen. Zoals chees al zo mooi op een rijtje heeft gezet hierboven, zijn er veel mogelijke oorzaken die hiertoe kunnen leiden.

Ik weet van mijzelf dat ik erg perfectionistisch ben ingesteld en dat ik ook in mijn werk het beste van het beste wel laten zien. Momenteel is het ook zo dat ik in mijn huidige werkkring als beste binnen mijn functie uit de bus kom. Maar om dit zo te houden moet ik wel op de tenen lopen. Verder heb ik veel moeite met Nee zeggen. Het zou weleens zo kunnen zijn dat ze dan van je denken dat je iets niet aankan of niet wilt doen.

Ach kan zo wel even doorgaan..........zal ik jullie niet mee lastigvallen.

Het gaat dus idd niet zo lekker maar heb goede hoop dat ik met gebed van mijzelf en van de andere mensen om mij heen er goed doorheen zal komen.

Groeten,

Fijn om wat meer van je te horen; bewust afstand nemen van bepaalde discussies is heel verstandig van je. Het is vaag wat je vertelt zeg je, maar ik kan je heel goed volgen.... Achteraf vind ik het ook heel jammer dat de discussie geforceerd een bepaalde kant opging 9om het netjes te zeggen...)...... misschien hadden we er niet op in moeten gaan...maar dat is achteraf....
Het is ons wel heel bekend dat als je er in zit zoals jij, het energie vreet...

Ik zit gewoon thuis, maar herken het perfectionisme: dingen gaan nooit zo als je ideaal voorstelling. Als je voelt dat je op het randje zit, is het heel goed dat je dat kan onderkennen en er wat mee doen...
Ik denk dat het op je werk moeilijker is om 'nee' te zeggen, dan iemand die in een thuissituatie 'werkt'. Niemand zal er wat van krijgen als je bepaalde dingen laat zitten, omdat het teveel wordt. Dat zal in een baan anders liggen. Je bouwt natuurlijk ook een bepaalde status op van iemand die er altijd is en de oplossingen weet... Misschien kun je dingen delegeren...????

In ieder geval, gebed krijg je van ons.....deden we ook al voor 'de geestelijk strijd die je hebt met bepaalde dingen', maar het is fijn dat we dit er ook in kunnen betrekken...
God bless you...
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2004, 07:06:07 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iemand

• Bekijk profiel
Column "Burn-out"
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2004, 09:58:14 pm »

quote:

Alfa Tauri schreef op 03 februari 2004 om 20:36:
Waar lijkt dit nou toch op, mensen kunnen ook nergens tegen.
Druk,druk,druk jajaja en dat in een vol geautomatiseerd milieu?
Ja iedereen weet toch dat als je iets maar vaak genoeg herhaalt het vanzelf begint te bestaan, is dit niet een spel om onszelf mee bezig te houden?

Burn-out hou toch op, mensen zijn verwent tegenwoordig en weten niet meer wat het is om hard te werken.

Beetje oud topic maar dat s nie zo erg.

Tsja burn-out.. n hype? Zo lijkt het wel n beetje... Maar ik denk dat het meer ligt aan de samenleving.. mensen verwachte heel van je en ook al op jonge leeftijd.

Ik heb geen burn-out gehad maar ik snap het denk ik wel beetje. Vorig jaar rond deze tijd had ik teveel hooi op mn vork genomen..

Zie hier de verwende luie jeugd van tegewoordig uit havo 4 (omtrent 15 jaren oud)
Ach joh wat zeur je, je hebt toch 'alleen maar' school en n luilekkr leventje...
Lange dagen op school (later moet je carriere maken!), bijbaantje ernaast, wat extra centjes erbij (wie heeft er nou geen bijbaantje?!), n berg huiswerk (hoge cijfers halen hoor, goed je best doen) vergeet de oefening met de jeugdband niet (jep die verantwoordelijkheid heb je op je genomen nu kun je ze niet zomaar in de steek laten..), de oefening met t zanggroepje (j hebt zelf ja gzegt om mee te doen..), cathechesatie (de dominee denkt dat j van t christendom bent afgestapt als j niet komt), thuis de was en de strijk doen (taak in huis), sociale contacten onderhouden (ja dat s belangerijk hoor..) nou ja enz.

Nou goed in ieder geval dit was ik dus ongeveer vorig jaar en t lijkt misschien niet zoveel maar t was blijkbaar wel te veel want t ging op n gegeve moment heel slecht, ik raakte in paniek en in de stress, slapeloze nachten, zag t niet meer zitten, werd doodmoe van alles, wilde mn verantwoordelijkheden niet verwaarlozen... Langzamerhand ging t weer beter en ben ik gekapt met mn bijbaantje (dan maar minder geld voor minder stress), t zanggroepj s vanzelf gstopt waardoor ik ook weer meer tijd had, ben van cathechesatie afgegaan omdat ik het saai vond en voor mijn persoonlijk geloof had ik er niet veel aan. Heb hier ook van geleerd dat ik gwoon relaxed moet doen en niet zo paniekerig moet worden over dingen. Dan wordt je wel verweten dat t je nx kan schelen, dat j makkelijk doet en dat j lui bent... De verwende luie jeugd dus...

Hey Alfa Tauri, ik ken je niet maar hoe gaat t nu met je? Hopelijk beter en anders, sterkte! :)