Gisteren zag ik een groot deel van m'n ooms, tantes, neven, nichten en aanhang weer eens. En in een gesprek met een van die tantes, kreeg ik een beetje op m'n kop: waarom schreef ik niet meer in m'n blog?
Ik heb besloten dan toch maar weer eens wat te schrijven. Ik kan wel voor m'n lezers invullen dat ze mijn geocaching-verhalen niet interessant vinden, maar is dat terecht? En er speelt nog iets mee. Vlak na m'n laatste post, ben ik bij m'n ouders geweest. Daar heb ik eigenlijk heel weinig achter m'n computer gezeten en dat beviel best goed. Dus heb ik besloten voortaan veel minder te computeren. En minder computeren, betekent dan ook minder bezig zijn met 'social media'.
Ik ga proberen om de belangrijkste dingen waar ik mee bezig ben geweest een stukje samen te vatten. Ook op dat punt wil ik alle familie die ik gisteren gesproken heb bedanken, want het waren gesprekken die in feite samenvatten waar ik de laatste maanden mee bezig geweest ben, maar eigenlijk weinig over gesproken heb.
Ik begin aan de oppervlakte, en duik vervolgens wel de diepte in
Oppervlakkig gezien lijkt mijn leven momenteel vooral te draaien om Wybo, Boomer en geocaching. Als ik ergens heen ga, zorg ik dat ik op z'n minst m'n gps en een pen bij me heb, en alle nederlandse caches heb ik in m'n telefoon staan. Betekent dat dat ik ten koste van alles overal wil geocachen? Nou nee. Ik had gisteren zelfs m'n hele tas met handige hulpmiddeltjes enzo mee, maar heb geen cache gevonden
Een paar maanden geleden sprak ik een van m'n mede-geocachers uit de omgeving. Hij was bezig om voor elke dag van het jaar 1 cache te doen. Hij wilde dus exact 365 caches in 1 jaar doen. Best een grappig idee vond ik, maar als je dan begin december al op de 360 zit, mag je er nog maar 5 doen. Dat vond ik wel erg dwangmatig overkomen, dus zo lang van te voren een dergelijk doel stellen, doe ik gewoon niet. Ik zag wel dat het mogelijk zou zijn voor mij. In oktober begon een cacher uit ons dorp allerlei caches neer te leggen. Duidelijk een beginner, dus ik heb wel wat opbouwende kritiek gegeven. Ook vroeg ze om hulp met het leren kennen van haar gps, die een net iets eenvoudiger model is dan het exemplaar dat ik heb. Uiteindelijk hebben we in december eens samen afgesproken: zij is wat korter dan ik, moet net als ik in haar eentje geocachen, heeft aardig wat vrije tijd en ze heeft een auto. We vullen elkaar dus goed aan op geocache-gebied, maar wat ik nog veel leuker vind: we hebben echt een klik met elkaar!
Er is nog een gezin met auto hier in het dorp met wie ik af en toe mee ga. Laatst nog naar een event in Vlaardingen. Vooraf wilden we nog een cache doen die eruit zou gaan (in eerste instantie direct na het event, op verzoek is hij tot een paar dagen geleden blijven liggen). De puzzel was even lastig, maar daar kwamen we gelukkig wel uit. Helaas had ik een foutje gemaakt met het overschrijven van het coordinaat, waardoor we een tijdlang op de verkeerde plaats hebben lopen zoeken. We hoorden wel mensen een eindje verderop en zagen zaklampen, dus uiteindelijk daar op af gelopen. Zij bleken op het juiste coordinaat te staan en de cache net teruggelegd te hebben. De weg ernaartoe was al flink modderig geweest, maar nu bleken we nog plat op onze buik door de modder naar de cache te moeten kruipen. Gelukkig mochten we het regenpak van de groep die er al geweest was lenen. Ik kan zeggen: een van m'n leukste caches, mede dankzij de modder en de kleine ruimte waar de cache lag!
Half december zag het er wel erg naar uit dat ik op precies 365 caches in 2011 kon komen, dus uiteindelijk is dat toch mijn doel geworden. De 364e cache deed ik nog met die beginnende cacher, maar de 365e wilde ik dan toch wel graag een cache doen die ik eerder niet gevonden had omdat hij weg was - in Groningen.
Met kerst zouden Wybo en ik naar m'n ouders gaan, maar Wybo was vlak voor kerst echt ziek en ik was ook niet echt lekker, dus bleven we thuis. En omdat Wybo al zag gebeuren dat hij met de jaarwisseling waarschijnlijk gewoon zou liggen te slapen, besloten we dat ik dan met m'n broers en zussen mee zou doen met oud en nieuw - in Groningen. Daar is het inderdaad gelukt om op 31 december de eerder niet gevonden cache te vinden en te loggen.
Tijdens de kerkdienst die avond paste ik op m'n neefjes en nichtje, die tegen twaalf uur uit bed gehaald zouden worden. Vooral die neefjes hadden weinig zin om te slapen, met het vuurwerk dat al afgestoken werd en het vooruitzicht van de jaarwisseling en zo laat wakker mogen zijn... Halverwege kwam m'n broer ook boven om z'n jongste spruit in bed te leggen, en daarna hadden we een gesprek. Hij maakte zich toch wel zorgen dat ik tegenwoordig eigenlijk nooit naar de kerk ga. Tenslotte is een kerkdienst niet alleen het luisteren naar Gods Woord, maar ook een ontmoeting met je broers en zussen in de Heer. Daar was ik het ook helemaal mee eens, alleen hou ik een kerkdienst gewoon niet vol. Toch zette dat gesprek mij aan het denken: ik had nu de kans om in een kerk te gaan zitten, waar niet allemaal mensen heel lief bedoeld mij aanspreken dat ze het zo fijn vinden dat ik er weer eens ben en hoe het toch met ons gaat enzo. En ik kon op een plek gaan zitten waar ik niemand zou storen als ik de kerkzaal zou verlaten én niemand voor me had zitten (ook mensen voor mij die alleen maar zitten te luisteren enzo kosten me erg veel energie). Ik kon nu kijken of ik puur een kerkdienst aan zou kunnen. De uitkomst van het gesprek was dus dat ik op nieuwjaarsochtend in de kerk zat, vlak naast de deur. Zo optimaal mogelijk dus. Halverwege de preek hield ik het eigenlijk al niet vol, maar met een halve preek, krijg je ook maar een halve boodschap mee. Dat was in dit geval zeker waar. Ik ben dus tot het einde van de preek blijven zitten, en daarna direct naar boven gegaan (waar m'n zusje en zwager wonen). Ik was zo moe, dat ik toch echt even wat traantjes heb moeten laten. Nee, inbeelding dat ik het niet aan kon was het niet wat mij uit de kerk weg hield in het laatste ruim half jaar. Ik KAN het momenteel niet aan. Wel ben ik heel blij dat vanaf vandaag de kerkdiensten van onze eigen gemeente live via internet uitgezonden worden, zowel met alleen geluid als met beeld en geluid.
Er zijn nog twee onderwerpen, wel hieraan gerelateerd, waar ik het gisteren met verschillende mensen over gehad heb, maar op dit moment heb ik hoofdpijn en ben ik enorm moe (natuurlijk ook nog van gisteren), dus dat volgt of later vandaag, of morgen