Fotogravinnetje schreef op 22 mei 2010 om 10:37:Gisteren bij een dealer zo'n 10 km hier vandaan naar een mintgroene 3-deurs swift uit 1997 wezen kijken. Schoonmoeder wist nog 100 euro van de prijs af te praten, terwijl de prijs al erg scherp stond. Waren alleen nog twee probleempjes waardoor ik em niet meteen kon meenemen: gordel aan de bestuurderskant zat vast en bleef vast... Dus ze zouden het rol-mechaniek vervangen. En er zat een klein stukje rubber los bij het portier, dat zouden ze ook nog even netjes vastzetten. Ik zou em gisteren aan het eind van de middag hebben kunnen ophalen, ware het niet dat niet alleen het mechaniek maar ook de gordel zelf aan vervanging toe bleek te zijn. Kan em nu om 13u afhalen. Hij rijdt lekker! Kleurtje is wel erg opvallend, maar dat is wel zo veilig

Kan de kleur niet echt mooi vinden, maar hij is ook niet echt lelijk. De auto zelf is technisch in heel goede staat. Alleen esthetisch gezien zitten er wat mankementjes aan, zoals kapotte panelen op de deurstijlen. Is vooral niet mooi, maar maakt niets uit voor de veiligheid of voor hoe lang de auto goed blijft. En er is duidelijk in gerookt, maar die geur trekt snel genoeg weg (en wordt vervangen door een hondengeur

) Verder heel weinig roest, en het beetje dat er zit, zit op noncruciale punten. De verf op de meegespoten bumpers is lichtelijk beschadigd, maar daar heeft kunststof toch geen last van.
We hebben nu wel achterin 2 gordels met rolmechaniek. Dat hadden we eerder niet. De middelste zitplaats heeft wel nog steeds alleen een heupgordel, maar eigenlijk wil je ook geen drie mensen op de achterbank hebben. Het gordelslot daarvan zullen we voornamelijk voor Boomers tuigje gebruiken.
Uiteraard heb ik de auto flink getest voor ik besloot of we hem gingen kopen. Motor had totaal geen problemen met de verschillende toerentallen, schakelen gaat soepel, rechtuit rijden doet ie goed met losse handen, zelfs als je vol in de remmen gaat, sturen gaat soepel (moet alleen nog een klein beetje wennen aan de stuurbekrachtiging

), achteruitrijden gaat soepel, remmen doen het goed, handrem gaat niet te makkelijk, maar ook zeker niet te zwaar. Stoelen zitten erg goed, zeker vergeleken met onze oude stoelen

Kortom, ik had alleen een serieus probleem met de gordel linksvoor, rest is of niet van belang, of gewoon op en top in orde.
Hebben nu ook allerlei dingen als elektrische ramen voor, elektrische buitenspiegels (hadden we eerder trouwens ook), centrale deurvergrendeling die het volledig doet (bij de vorige deed de deur rechtsvoor niet mee, rest wel), airco, derde remlicht, de stuurbekrachtiging die ik eerder al noemde, net als de betere gordels achterin, we hebben nu ook twee airbags, kleuriger bekleding, stillere motor (en als het goed is ook zuiniger en schoner). Alleen hebben we twee deuren minder, en geen ramen achterin die je open kunt draaien. Ze kunnen wel open, maar niet heel ver. O ja, we hebben ook weer een bruikbare antenne... Dat was het wel zo ongeveer geloof ik. Omdat het een swift is, net als onze vorige auto, is de manier waarop de auto reageert en de indeling van het dashboard best wel vertrouwd. Vind ik een prettige bijkomstigheid.
We hebben wel naar andere merken en modellen gekeken, maar als je kijkt naar wat je aan auto krijgt voor je geld, dan blijft in het segment waar wij kijken de swift toch met kop en schouders boven de rest uitsteken. Tenslotte kunnen wij niet echt meer dan duizend euro aan een auto uitgeven, omdat we dat geld gewoon niet hebben, moeten we een auto hebben die niet al te duur is om voor de deur te hebben staan (dus niet te nieuw, niet te zwaar), niet al te duur is in onderhoud (staan japanners bekend om) en vrij zuinig rijdt. Als de aanschafkosten een minder groot probleem waren geweest, dan had ik absoluut gezocht naar een goede Yaris, maar die kost gemiddeld ruim 5 keer zoveel als wat we nu betaald hebben voor deze swift...
Andere auto's die op zich niet al te duur in onderhoud zijn en voor ons te betalen qua aanschaf, zijn dan vaak weer of niet zuinig genoeg, of een flink stuk zwaarder en dus duurder om voor de deur te hebben staan. Of ze zijn betaalbaar, licht en zuinig genoeg, maar staan bekend om vervelende technische problemen of hun roestgevoeligheid. Of wel betaalbaar, niet te duur in onderhoud en licht genoeg, maar met een gemiddeld verbruik van 1:13, wat wij te onzuinig vinden. En sommige auto's vallen gewoon af omdat ze nauwelijks auto genoemd zouden moeten worden

(o, ik vergeet nog de hoeveelheid bagageruimte als kriterium te noemen. Daarmee zijn we ook redelijk verwend met de swift...)
Nou ja, denk dat m'n punt wel duidelijk is