Auteur Topic: ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI  (gelezen 169680 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI
« Reactie #300 Gepost op: januari 18, 2010, 10:46:26 am »
Duits en Engels in de kleuterklas

Van alle Nederlandse kinderen heb ik het meest medelijden met kleuters en peuters, wat onderwijs betreft. Het is zorgelijk gesteld met hun taalniveau en de worden blootgesteld aan toets na toets en nu moeten ze ook nog vreemde talen gaan leren.

Begin eerst maar eens met degelijk taalonderwijs op de lagere school, waaronder gedegen grammatica-onderwijs. Dan vorm je een stabiele basis voor vreemde talen. Want hoe je het ook went wendt of keert: het leren van een vreemde taal kost inspanning en het is vaak nogal droog. Grammatica, woorden leren, het is niet zo spannend, maar wel noodzakelijk.

"Studies wijzen uit dat kinderen die voor hun zevende een vreemde taal leren, makkelijker het moedertaalniveau bereiken. Ook zou het leren van een vreemde taal niet ten koste gaan van de moedertaalbeheersing, maar die juist vaak ondersteunen."

De tweede zin is wel waar: het is vaak een voordeel om meerdere talen te leren. Je hebt meer referentiepunten. Maar het eerste zin: moedertaalniveau? Waar is dat in vredesnaam voor nodig? Voor de gemiddelde Nederlander is een vreemde-taalniveau toch goed genoeg? Zelfs veel vertalers (bijvoorbeeld) halen niet eens een moedertaalniveau in de vreemde taal.

Bovendien vraag ik me af of het wel mogelijk is dat te bereiken als je in Nederland woont. Voor je zevende beginnen is geen garantie, er zijn meer voorwaarden. Om het moedertaalniveau te bereiken, moet je minstens een tijd lang in een land van de vreemde taal wonen. Mijn neefjes en nichtjes (tussen de 0 en 8 jaar) gaan verhuizen naar Frankrijk: zij spreken straks Frans en Nederlands op moedertaalniveau (geluksvogels), maar voor kinderen die gewoon hier wonen, zit dat er echt niet in, hoor. Zij worden niet 'ondergedompeld' in de vreemde taal en cultuur en ze hebben bijvoorbeeld leraren die Nederlands als moedertaal hebben.

Maar goed. Mij werd niets gevraagd  :+   O-)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2010, 11:00:59 am door Mellon »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: januari 18, 2010, 11:07:50 am »

quote:

Mellon schreef op 18 januari 2010 om 10:46:

De tweede zin is wel waar: het is vaak een voordeel om meerdere talen te leren. Je hebt meer referentiepunten. Maar het eerste zin: moedertaalniveau? Waar is dat in vredesnaam voor nodig? Voor de gemiddelde Nederlander is een vreemde-taalniveau toch goed genoeg? Zelfs veel vertalers (bijvoorbeeld) halen niet eens een moedertaalniveau in de vreemde taal.
Goed genoeg? Ik erger me anders behoorlijk aan vertalers die bruggen achter zich verbranden. :+
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: januari 18, 2010, 11:12:09 am »

quote:

elle schreef op 18 januari 2010 om 11:07:
[...]
Goed genoeg? Ik erger me anders behoorlijk aan vertalers die bruggen achter zich verbranden. :+

Ik neem aan dat Mellon bedoelt dat je als vertaler geen moedertaalniveau in de brontaal hoeft te hebben (tenzij je literatuur of poezie oid aan het vertalen bent). Moedertaalniveau in de doeltaal lijkt me onontbeerlijk.

Misschien moet je eens betere boeken lezen, die zijn doorgaans zorgvuldiger vertaald :+
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2010, 11:12:23 am door Pooh »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: januari 18, 2010, 11:40:40 am »

quote:

Pooh schreef op 18 januari 2010 om 11:12:
[...]

Ik neem aan dat Mellon bedoelt dat je als vertaler geen moedertaalniveau in de brontaal hoeft te hebben (tenzij je literatuur of poezie oid aan het vertalen bent). Moedertaalniveau in de doeltaal lijkt me onontbeerlijk.

Misschien moet je eens betere boeken lezen, die zijn doorgaans zorgvuldiger vertaald :+

Ja, op dat eerste. Veel vertalers hanteren het moedertaalprincipe, dat wil zeggen dat ze alleen vertalen in of naar hun eigen moedertaal. Een hoog (passief) vreemde-taalniveau is voldoende. En als je geen vertaler bent, lijkt me dat eigenlijk ook wel voldoende. "Moedertaalniveau" staat leuk misschien, in een artikel, maar ik vind het een beetje onzin.

Op dat tweede: boo-boo's zijn niet te vermijden, denk ik. Waar gehakt wordt, loopt er wel eens iets in de soep  :+  Ofzo.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: januari 20, 2010, 12:41:39 am »
Helaas weinig ongeloofwaardigs aan...

http://nos.nl/artikel/130369-personeel-st-radboud-het-is-zon-schok.html

Eigenlijk is  de laatste zin uit dit bericht wel de meest trieste.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: januari 30, 2010, 11:49:07 am »
Toyota baas bied excuses aan.

''Wij betreuren het zeer dat wij klanten ongerust hebben gemaakt''

Er zijn in de VS toch dodelijke ongelukken gebeurt door dit mankement?
Dan klinkt dit excuus nogal ongeloofwaardig.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2010, 11:49:36 am door Doarsie »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: januari 30, 2010, 01:08:36 pm »

quote:

Doarsie schreef op 20 januari 2010 om 00:41:
Helaas weinig ongeloofwaardigs aan...

http://nos.nl/artikel/130369-personeel-st-radboud-het-is-zon-schok.html

Eigenlijk is  de laatste zin uit dit bericht wel de meest trieste.
Yup, we zijn niet zover meer af van bewapende beveiliging voor ziekenhuizen en andere openbare instellingen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: februari 01, 2010, 08:53:27 am »
Hmz...
Mijn reactie was: 'ach gut, Nijmegen heeft ook eens last van grote-stads-problematiek'. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over afgestomptheid van Amsterdamse SEHs dan over de mate van geweld in Nijmegen...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: februari 08, 2010, 09:56:38 pm »
Laat uw ja een ja zijn.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: februari 08, 2010, 10:34:20 pm »

quote:

Mellon schreef op 18 januari 2010 om 10:46:
Duits en Engels in de kleuterklas

Van alle Nederlandse kinderen heb ik het meest medelijden met kleuters en peuters, wat onderwijs betreft. Het is zorgelijk gesteld met hun taalniveau en de worden blootgesteld aan toets na toets en nu moeten ze ook nog vreemde talen gaan leren.

Begin eerst maar eens met degelijk taalonderwijs op de lagere school, waaronder gedegen grammatica-onderwijs. Dan vorm je een stabiele basis voor vreemde talen. Want hoe je het ook went wendt of keert: het leren van een vreemde taal kost inspanning en het is vaak nogal droog. Grammatica, woorden leren, het is niet zo spannend, maar wel noodzakelijk.
Mijn dochter vindt het juist wel leuk om op school Engels te leren. ;) Overigens gaat dat niet via grammaticale lesjes maar spelenderwijs (ze is 5), met woorden en liedjes en makkelijke zinnen. Ik denk niet dat ze het moedertaalniveau zal halen maar zolang ze er wat van opsteekt is het prima (ik wilde schrijven 'leuk vindt' maar dat mag niet hoorde ik pas :+ kinderen moeten ook wel 's dingen doen die ze niet leuk vinden ;) ).
[Prediker 7:29]

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: februari 08, 2010, 11:19:01 pm »
Paus veroordeelt seksueel misbruik door priesters

VATICAANSTAD - Paus Benedictus XVI heeft seksueel misbruik van kinderen door priesters maandag veroordeeld. ‘De katholieke kerk zal nooit stoppen zulk gedrag af te keuren’, zei hij tegen leden van zijn pauselijke familieraad.
‘Eeuwenlang heeft de kerk zich toegewijd aan het houden en respecteren van kinderen om er zorg voor te dragen dat hun fundamentele mensenrechten worden gewaarborgd’, aldus de paus. ‘Helaas hebben sommige leden in sommige gevallen deze rechten geschonden.’

De opmerkingen van Benedictus komen op een moment dat hij de laatste hand legt aan een brief aan Ierse katholieken die zich zorgen maken over het massale seksuele misbruik binnen de kerk en het doofpotschandaal dat rond dit misbruik hangt.

Onderzoek in opdracht van de Ierse regering heeft tientallen jaren van misbruik door priesters gedocumenteerd. Ook in tehuizen voor jongens en meisjes was fysiek, geestelijk en seksueel misbruik veel voorkomend. Tevens werd aangetoond dat het bisdom van Dublin het misbruik jarenlang in de doofpot heeft gestopt.

‘Onderneemt niets’

‘Hoe vaak moet de paus nog zijn excuses aanbieden voor seksueel misbruik door priesters, terwijl hij praktisch niets onderneemt om een eind aan deze praktijken te maken’, vroeg Barbara Dorris van een hulporganisatie voor slachtoffers van seksueel misbruik door priesters. ‘Hoe vaak zal hij nog proberen de aandacht af te leiden van de betrokkenheid van bisschoppen en zich uitsluitend richten op de misdaden van de verkrachters?’

In Duitsland, Benedictus' vaderland, kwam recentelijk ook een misbruikschandaal aan het licht. Jarenlang hebben priesters op een vermaarde middelbare school leerlingen seksueel misbruikt. Hun orde was van het misbruik op de hoogte, maar ondernam nooit actie. De priesters werden overgeplaatst naar andere jeugdinrichtingen, waar zij zich vervolgens opnieuw schuldig maakten aan hun oude zonden.

Bron :Het Nieuwsblad

'n Beetje eigenaardig vind ik.Het is alsof de paus even in de media komt om te zeggen dat 1+1=2 !

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: februari 25, 2010, 11:10:07 am »
NAKURU (ANP) – Leden van een christelijke sekte in Kenia weigeren hun geestelijk leiders te begraven, omdat ze ervan uitgaan dat die uit de dood zullen herrijzen, net als Jezus Christus. Dat meldden media in het Oost–Afrikaanse land.
(Bron: Refdag.nl)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: februari 27, 2010, 03:47:42 pm »
Deze kwam ik tegen  in een rapportage van een studen:

Om zeker te zijn van de mishandeling volgt de xxxxx te YYY het protocol kindermishandeling.

Hoe vertaal ik in dezen het woord protocol?
dat is toch een vastomlijnd set van regels en handelingen om iets te bereiken?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: februari 27, 2010, 03:59:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 27 februari 2010 om 15:47:
dat is toch een vastomlijnd set van regels en handelingen om iets te bereiken?

Of bereiken het goede woord is betwijfel ik.
Een protocol is een vooraf vastgestelde volgorde van handelingen bv. om de schade beperkt te houden, betrokkenen zo snel/goed mogelijk te helpen.

Een protocol gaat meestal in werking wanneer het leed al is geschied volgens mij.