Auteur Topic: Gradaties in zonden  (gelezen 9898 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Gepost op: december 10, 2012, 02:17:43 am »
Gradaties in zonden

Dit is een afsplitsing van het topic Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit

Hoe is het met zonden gesteld? Zijn er gradaties in de zonde(n)?
Zullen we het het daarover eens hebben in dit topic?
Natuurlijk kan het wel enig verband met een GKv-identiteit hebben in zoverre dat er daarin een bepaalde omgang ermee meer of minder prominent was of is, maar toch is het wellicht niet zo'n slecht idee de kwestie meer specifiek te gaan behandelen zonder dat we in principe in de gaten moeten houden of het niet off-topic begint te worden.
En het is ook gewoon zo dat vele vragen werden gericht aan Riemer Lap en dat die erover wil praten in een topic los van het identiteits-topic. Wel, dat kan, zou ik zeggen.
Want, is dat een probleem? Nee, dat is het niet zou ik zeggen; en hier is het topic dus!

Hieronder even een kopie van een post uit het topic Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit.

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2012 om 01:08:

quote:

small brother schreef op 09 december 2012 om 23:55:
[...]

Het houdt gewoon verband met het begrip van het onderwerp dat aan de orde was op dat moment. Dat vind ik al heel wat.
Nee, het is de moeite waard om daar elders over te gaan bomen.

quote:

En buitendien:
1. De zonden durven / willen / moeten benoemen is onderdeel van de (oude) identiteit;
2. De zonde is een van de kernonderwerpen van het geloof, en de omgang daarmee zegt iets over de identiteit;
3. De publieke setting van herstel van de relatie met God, speelt bij sommige onderwerpen een centrale rol. De visie op wat zonde is, geeft hier een heel belangrijke bodem om daar anders mee om te willen gaan. Immers als iedereen even zondig is, kun je de grove of publieke zonden niet meer met goed fatsoen benoemen en weren uit de gemeentelijke praktijk. Waarbij ik even buiten beschouwing laat of dat wenselijk is; Het gaat hier om de plaatsing binnen context van identiteit.
Dat is dan wel "jouw" mening natuurlijk. Geen groepsmening binnen de GKv omdat SB dat vindt.
Overigens heb je tot op heden niet aangegeven of je al dan niet lid bent van de GKv of van welke kerk dan ook, Roep eens, waar heb je kerkelijk onderdak?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2012, 10:44:09 am »
1) laten we dit los van de identiteit van de GKv gaan zien. Het staat in CL en niet in GL namelijk en dat is terecht.
2) Laat het een open zoektocht zijn waarbij vooroordelen over welke kerk dan ook geen rol mogen spelen
3)Goed voor SB om te weten dat ik eerder in een "dogmatische" hoek a la Bavinck te vinden ben dan in een vrijzinnige hoek a la Vol Evangelie zeg maar.
4) Vragen / opmerkingen van een ieder zijn welkom maar ik probeer me in eerste instantie te richten op de vragen van SB.
5) mogelijk dat SB ook nog iets te kaderen heeft?
------

Waar het probleem lijkt te liggen is dat ik zeg: zonde = je doel missen = oordeel = genade behoeven.

Je kunt m.i. niet een beetje zondigen.
Of je zondigt óf je zondigt niet.
SB kwam met het voorbeeld over te snel rijden op koninginnedag in een mensenmassa vs op een snelweg.
Hij lijkt te zeggen: "het laatste is minder erg dan het eerste".
Ik zeg: Beide zijn een overtreding. De een niet minder erg dan de ander: je overtreed de wet.Punt.
Mensen kijken vaak naar de gevolgen van een overtreding namelijk en wegen de zwaarte van de overtreding af aan de gevolgen.
Ik zeg dan: dat is niet juist. Beide keren is het een overtreding.

Maar zonde is wat anders dan een overtreding.
Zonde is, dat is wel helder meen ik, je doel missen.
Dat kun je niet "een beetje missen". Een beetje dwalen in menselijk oogpunt zou kunnen maar in Gods ogen?

Ik denk hierbij bv aan het feit dat er in de Bijbel vaak over zonde gesproken wordt icm de mens en niet over zonden.
Zoals Romeinen 5:20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

De door SB aangehaalde teksten kom ik later op terug.

Mogelijk dat we wel kunnen afspreken welke vertaling we aanhouden omdat er nogal vertaalverschillen zijn rondom het woord en thema "zonde". Zelf ben ik voor de Nije Fryske Bibeloersetting ;)
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 11:03:41 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #2 Gepost op: december 10, 2012, 10:47:02 am »
small brother schreef op 09 december 2012 om 14:42:
Joh.19:11
Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven was; daarom, die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.

Maakt Jezus hier onderscheid in grote en kleinere zonden?

small brother schreef op 09 december 2012 om 14:47:
Luk. 12:47
Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk wien veel gegeven is, van dien zal veel geëist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.

Worden er hier gradaties gemaakt in zonde en straf?
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #3 Gepost op: december 10, 2012, 11:36:57 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2012 om 10:47:
small brother schreef op 09 december 2012 om 14:42:
Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven was; daarom, die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.

Maakt Jezus hier onderscheid in grote en kleinere zonden?

small brother schreef op 09 december 2012 om 14:47:
Luk. 12:47
Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk wien veel gegeven is, van dien zal veel geëist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.

Worden er hier gradaties gemaakt in zonde en straf?
Volgens mij wordt hier een onderscheid gemaakt tussen onbewust zondigen en bewust zondigen...

Bij de laatste mag men nadrukkelijker de vraag naar "spijt" en "wens tot bekering" stellen... Maar kan men ook zeggen dat bij een vergelijkbaar vergrijp de een een "grotere" zondaar is dan de ander??

Of zou die laatste persoon nu eerder een "langere weg te gaan hebben" om te komen tot oprecht berouw en DAARMEE "verder van God afstaan"??

Want ik denk dat we die dimensie moeten toevoegen aan het begrip "zonde"... Je kan zeggen dat het daarbij gaat om "je doel missen". Maar het gaat om "het doel missen dat God gesteld heeft". En je daarbij "met 140 km/u langs Hem heen schiet".

Degene die zijn koers moedwillig en hardnekkig niet 180 graden wenst te verleggen schiet "nog verder bij God vandaan" met "eenzelfde vergrijp" (een "snelheidsovertreding begaan door 140 km/u te rijden").

Een "grotere zonde" is daarmee niet een ernstiger zonde, maar het ontstaan van "een grotere afstand tot de Schepper"... Die in staat is (maar de mens bekere zich!!) om de grootste afstand weer te overbruggen!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #4 Gepost op: december 10, 2012, 01:14:07 pm »
De zonden kan men onderscheiden:

a)volgens hun object, zoals elke menselijke daad
b) of volgens de deugden waaraan zij door overdaad of gebrek tegengesteld zijn,
c) of volgens de geboden waar zij zich tegen keren.
d)Men kan ze ook ordenen naargelang ze te maken hebben met God, de naaste of zichzelf;
e) men kan ze verdelen in geestelijke en vleselijke zonden,
f) of nog, in zonden door gedachten, woorden, daden of verzuim
(kkk 1853)

Men moet de zonden beoordelen naar hun zwaarte. Het onderscheid tussen doodzonde en dagelijkse zonde, dat reeds aangetroffen wordt in de Schrift, is tot stand gekomen in de Overlevering van de Kerk. De ervaring van de mensen bevestigt dit. (kkk 1854)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

learsi

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2012, 01:31:26 pm »

Hier staat toch dat dat degenen die Jezus hebben overgeleverd hebben daarmee een grotere zonde hebben begaan dan degenen die de doodstraf zullen gaan uitvoeren. Dus automatisch geldt, dat degenen die de doodstraf zullen gaan uitvoeren een kleine zonde hebben begaan dan degenen die Jezus hebben overgeleverd hebben.

Dus maakt Jezus hier een onderscheid tussen zonde door er de criteria groter aan te hangen. Wanneer alle zonden gelijk zouden zijn, zou Jezus dit niet gezegd hebben en zou G'd het niet in Zijn Woord hebben laten opnemen.

Zolderworm

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #6 Gepost op: december 10, 2012, 01:33:02 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 december 2012 om 13:14:
De zonden kan men onderscheiden:

a)volgens hun object, zoals elke menselijke daad
b) of volgens de deugden waaraan zij door overdaad of gebrek tegengesteld zijn,
c) of volgens de geboden waar zij zich tegen keren.
d)Men kan ze ook ordenen naargelang ze te maken hebben met God, de naaste of zichzelf;
e) men kan ze verdelen in geestelijke en vleselijke zonden,
f) of nog, in zonden door gedachten, woorden, daden of verzuim
(kkk 1853)

Men moet de zonden beoordelen naar hun zwaarte. Het onderscheid tussen doodzonde en dagelijkse zonde, dat reeds aangetroffen wordt in de Schrift, is tot stand gekomen in de Overlevering van de Kerk. De ervaring van de mensen bevestigt dit. (kkk 1854)

Dit doet mij wel heel sterk denken aan de richtlijnen voor de politieagent bij het uitdelen van bekeuringen. En dat wijst volgens mij weer op een totaal vertekend beeld van wat zonde nu eigenlijk is. Wat dat betreft spreekt mij zonde, als "je doel voorbij schieten" (zie hierboven, de post van Hendrik) aanzienlijk meer aan. Het is niet de bedoeling dan we gaan zeggen: "Die pet past ons allemaal, ook God." Dat lijkt me een ernstige godsbelediging (boete 500 euro).
Ik zie zonde niet zozeer als een verkeerd handelen, maar meer als een staat van zijn. Wat dat betreft zijn wij alleen al op basis van onze innerlijke natuur, in zonde geboren. En wij kunnen dan alleen die zonde beëindigen door onze staat van zijn te overstijgen, met behulp van de kracht van Christus. Dat is een heel ander beeld dan het zo vaak geschetste.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 01:51:33 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Oogje

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #7 Gepost op: december 10, 2012, 02:47:52 pm »
De mens heeft inderdaad van nature geen vanzelfsprekende band meer met God en dat is de werkelijke zonde. Echter, men kan toch twee hoofdmotieven onderscheiden in het leven in zonde. Daarbij wordt het daadwerkelijk doen van kwaad ook als zondigen omschreven. In de Schrift kom je het woord zondigen als werkwoord ook regelmatig tegen. Een kwade handeling ook als zonde omschrijven is daarom niet vreemd aan de Schrift.

Het zwaarste motief om te zondigen is het je welbewust afkeren van God. Je kiest er dan bewust en willens en wetens voor om tegen Gods liefde en Gods wil in te gaan en verbreekt zo de band met God. Hoewel je als gedoopte christen de erfzonde niet meer draagt, beland je zo wel in dezelfde toestand als de erfzonde je bracht. Je kunt echter je weer bekeren, je zonden berouwvol belijden en zo weer vergeven worden. Dat vereist een net zo bewuste keuze. Zulke zonden worden binnen de katholieke Kerk doodzonden genoemd.

Maar de meeste zonden door christenen worden helemaal niet vanuit dat motief gepleegd. Ze komen voort uit zwakheid van de geest, omdat het nu eenmaal moeilijk is om te volharden in de strijd die de weg met Christus vaak is. Je wilt dan dus helemaal niet zondigen, maar doet het toch en hebt daar dan ook direct spijt van. Je band met God blijft dus voortbestaan, hoewel dergelijke zonden natuurlijk wel effect hebben op je geestelijk welbevinden. Zulke zonden worden binnen de katholieke Kerk dagelijkse zonden of pekelzonden genoemd.

Je kunt het vergelijken met iemand die een streng dieet moet volgen van de dokter. Als hij na enige tijd het dieet opgeeft en bewust weer gaat eten zoals hij gewend was, dan begaat hij een doodzonde. Maar als hij oprecht probeert het dieet te volgen, maar toch een keer die chocoladetaart niet kan laten staan, dan begaat hij een dagelijkse zonde.

Die dagelijkse zonde zal niet meteen zijn gezondheid schaden; hoogstends moet hij misschien iets extra's doen om de effecten van die taart te beperken. Ook moet hij niet te vaak aan zulke momenten van zwakheid toegeven, omdat de verleiding om te stoppen anders steeds groter wordt. Maar het echt stoppen met het dieet, dat zal wél echte schade opleveren. Als hij dan later toch weer het dieet wil oppakken, zal hij weer naar de dokter moeten om te bespreken hoe dat dan nu het beste gedaan kan worden en hoe de ontstane schade weer hersteld moet worden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #8 Gepost op: december 10, 2012, 03:25:59 pm »

quote:

Oogje schreef op 10 december 2012 om 14:47:
De mens heeft inderdaad van nature geen vanzelfsprekende band meer met God en dat is de werkelijke zonde. Echter, men kan toch twee hoofdmotieven onderscheiden in het leven in zonde. Daarbij wordt het daadwerkelijk doen van kwaad ook als zondigen omschreven. In de Schrift kom je het woord zondigen als werkwoord ook regelmatig tegen. Een kwade handeling ook als zonde omschrijven is daarom niet vreemd aan de Schrift.

Het zwaarste motief om te zondigen is het je welbewust afkeren van God. Je kiest er dan bewust en willens en wetens voor om tegen Gods liefde en Gods wil in te gaan en verbreekt zo de band met God. Hoewel je als gedoopte christen de erfzonde niet meer draagt, beland je zo wel in dezelfde toestand als de erfzonde je bracht. Je kunt echter je weer bekeren, je zonden berouwvol belijden en zo weer vergeven worden. Dat vereist een net zo bewuste keuze. Zulke zonden worden binnen de katholieke Kerk doodzonden genoemd.

Maar de meeste zonden door christenen worden helemaal niet vanuit dat motief gepleegd. Ze komen voort uit zwakheid van de geest, omdat het nu eenmaal moeilijk is om te volharden in de strijd die de weg met Christus vaak is. Je wilt dan dus helemaal niet zondigen, maar doet het toch en hebt daar dan ook direct spijt van. Je band met God blijft dus voortbestaan, hoewel dergelijke zonden natuurlijk wel effect hebben op je geestelijk welbevinden. Zulke zonden worden binnen de katholieke Kerk dagelijkse zonden of pekelzonden genoemd.

Dat onderscheid is misschien wel te maken... Maar...

Stel dat men die dagelijkse zonden hekelt vanuit een "angst voor het kwade": men "weet" (on)bewust dat men "iets deed dat wellicht niet in de haak was", en voelt een inwendige spanning... Men "wil dit niet"... En neemt zich (tot de volgende terugval) voor om het leven te beteren...

Staat men dan werkelijk dichter bij God dan de persoon die:

een inwendige spanning voelt vanuit het besef als "onmachtig persoon" te staan tegenover een rechtvaardig God. Staat voor de sprong naar het "wees volmaakt zoals uw hemelse Vader volmaakt is" en daarbij "huivert"?? Vanuit een "angst voor het goede"??

Misschien staan we hier, vanuit psychologisch oogpunt, wel gewoon naar twee verschillende "grootheden" te kijken? Maar niet naar zonden met een verschillende "zwaarte"??

Ook die laatste persoon (de moedwillig hardnekkige zondaar) kan iemand zijn die "van dichtbij in Gods liefdevolle gelaat kan kijken", die door Jezus "liefdevol wordt aangekeken". Waarbij het hem toch vergaat zoals de persoon, die in het volgende verhaal weer "treurig heengaat"...

quote:

Mar 10:17 Toen Hij zich op weg begaf, kwam er iemand aanlopen. Hij knielde voor Hem neer en vroeg Hem: ‘Goede Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ 18 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. 19 De geboden kent u: Niet doden, geen echtbreuk plegen, niet stelen, niet vals getuigen, niemand oplichten, uw vader en uw moeder eren.’ 20 Hij zei Hem: ‘Meester, aan dat alles heb ik mij van jongs af gehouden.’ 21 Jezus keek hem aan en ging van hem houden. Hij zei Hem: ‘Aan één ding ontbreekt het u nog: ga verkopen wat u hebt en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.’ 22 Maar hij verstrakte bij dat woord en ging verdrietig weg, want het was iemand met veel bezit.
Ook hier wordt iemand getekend die, uiteindelijk, de geloofssprong (nog!) niet durft te wagen...! De werkelijke overgave aan zijn algoede Schepper...

Maar hij was in zekere zin dichter bij God dan degenen die "de wet dagelijks overtreden met pekelzonden"... Wat niet wil zeggen dat Jezus niet ook naar hen liefdevol omziet...!

Maar van deze persoon werd gezegd: "Jezus keek hem aan en ging van hem houden."

Zondaar en God kijken elkaar hier recht in de ogen... En de zondaar gaat bedroeft weer heen... Doodzonde!!! Want hij is er zo dicht bij!!!
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 03:27:36 pm door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #9 Gepost op: december 10, 2012, 03:45:04 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 10 december 2012 om 13:33:
[...]

Dit doet mij wel heel sterk denken aan de richtlijnen voor de politieagent bij het uitdelen van bekeuringen. En dat wijst volgens mij weer op een totaal vertekend beeld van wat zonde nu eigenlijk is.

Dus Christus, die komt oordelen de levenden en de doden, doet dat zonder criteria? Gewoon naar willekeur? En Hij is daarmee een rechtvaardige Rechter?

quote:

Wat dat betreft spreekt mij zonde, als "je doel voorbij schieten" (zie hierboven, de post van Hendrik) aanzienlijk meer aan. Het is niet de bedoeling dan we gaan zeggen: "Die pet past ons allemaal, ook God." Dat lijkt me een ernstige godsbelediging (boete 500 euro).

Als je de mens als uitgangspunt neemt, dan heb je volkomen gelijk. Dan is het niet zo verwonderlijk dat dat 'meer aanspreekt'.

quote:

Ik zie zonde niet zozeer als een verkeerd handelen, maar meer als een staat van zijn. Wat dat betreft zijn wij alleen al op basis van onze innerlijke natuur, in zonde geboren. En wij kunnen dan alleen die zonde beëindigen door onze staat van zijn te overstijgen, met behulp van de kracht van Christus. Dat is een heel ander beeld dan het zo vaak geschetste.
Je verward de erfzonde met persoonlijke zonde. Het eerste heb je, het tweede doe je. Een nogal wezenlijk verschil...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #10 Gepost op: december 10, 2012, 03:55:16 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 december 2012 om 15:45:
[...]
Als je de mens als uitgangspunt neemt, dan heb je volkomen gelijk. Dan is het niet zo verwonderlijk dat dat 'meer aanspreekt'.
Vandaar mijn aanvulling op de definitie: zonde = "het doel missen dat God gesteld heeft"

quote:

[...]
Dus Christus, die komt oordelen de levenden en de doden, doet dat zonder criteria? Gewoon naar willekeur? En Hij is daarmee een rechtvaardige Rechter?

Ik spreek hier even voor mijn beurt... Maar: is Christus hier niet Zelf de "maat waarmee Hij meet"??

En het oordeel niet eerder een "voldoe aan de criteria OF vertrouw op Mij"???
Een "leef je leven dan maar op eigen kracht" vs. een "leef je leven vanuit Gods hand"...?

Want als God werkelijk een rechtvaardig God is (en dat is Hij!) dan sluit Hij geen compromissen met de mensheid.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #11 Gepost op: december 10, 2012, 11:41:22 pm »
Wat mij betreft is de vraag niet zozeer of er gradaties te onderscheiden zijn in zonde, maar of het aan ons mensen is om dat te doen en daarmee elkaar te veroordelen.
Dat de Bijbel hier en daar zonde in gradaties beschrijft houdt niet in dat wij elkaar de maat moeten gaan nemen.
Als we dat doen roepen we over ons af dat anderen ons de maat nemen.

Riemer's "je zondigt of je zondigt niet" lees ik als: laten wij mensen ons niet druk maken over die eventuele gradaties en dat aan God overlaten.

Met v&Vriendengroet,

Wim

dingo

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2012, 11:47:36 pm »
Volgens mij spreek ik de GKv leer na als ik zeg dat er wel gradaties in zondes zijn maar dat zelfs de kleinste zonde al genoeg is om voor eeuwig verdoemd te worden. Gelukkig heeft Jezus al onze zonden op zich genomen.

Zolderworm

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #13 Gepost op: december 10, 2012, 11:52:38 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 december 2012 om 15:45:
[...]

Christus is m.i. geen rechter en geen politieman. Die rol hebben machthebbenden hem toebedeeld om de mensen bang te maken en volgzaam. Het is vooral de Rooms Katholieke kerk die schuld is aan dit ernstige maar hardnekkige misverstand. Er is geen oordeel en geen straf, maar wel verlossing. En Christus is de macht die in staat is de mens te verlossen.

quote:

Je verward de erfzonde met persoonlijke zonde. Het eerste heb je, het tweede doe je. Een nogal wezenlijk verschil...

Dat zou zo zijn als de mens een vrije wil had, die los staat van de erfzonde. Maar dat is niet het geval. De erfzonde is een staat van zijn waaraan de mens niet ontkomen kan, zelfs al doet hij nog zo zijn best om niet te zondigen. Daarom bestaat persoonlijke zonde niet. Het gedrag dat wij als zondig ervaren is slechts gedrag op basis van de erfzonde. Meer niet.
Er is geen persoonlijke zonde, maar alleen erfzonde, en verlossing van de staat van erfzonde. Die verlossing kunnen we zelf niet bewerkstelligen, maar alleen de macht van Christus kan dat, indien deze in ons werkzaam is. Het enige wat we kunnen doen is open staan voor de macht van Christus.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 11:54:12 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Gradaties in zonden
« Reactie #14 Gepost op: december 11, 2012, 01:14:19 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 december 2012 om 15:55:

Vandaar mijn aanvulling op de definitie: zonde = "het doel missen dat God gesteld heeft"

Die disclaimer werd niet benoemd door Zolderworm (bewust of onbewust?). Maar vanuit een deterministisch Godsbeeld kan ik mij zijn opmerking beter voorstellen inderdaad.

quote:

Ik spreek hier even voor mijn beurt... Maar: is Christus hier niet Zelf de "maat waarmee Hij meet"??
Deze opmerking in zichzelf zegt niets. Ook als Christus willekeurig zou oordelen is Hij de maat waarmee Hij meet. Dus daarmee is de vraag aan Zolderworm niet beantwoord.

quote:

En het oordeel niet eerder een "voldoe aan de criteria OF vertrouw op Mij"???
Een "leef je leven dan maar op eigen kracht" vs. een "leef je leven vanuit Gods hand"...?

Want als God werkelijk een rechtvaardig God is (en dat is Hij!) dan sluit Hij geen compromissen met de mensheid.
Als je daarmee bedoeld dat Hij niet marchandeert met Zijn verbond dat met de mens is gesloten, dan heb je inderdaad gelijk. We moeten meewerken met God's genade anders gaat het mis.