Auteur Topic: Bestaat de hel?  (gelezen 11644 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 20, 2011, 10:12:14 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 oktober 2011 om 21:57:
Jezus sprak in de taal en vanuit het wereldbeeld van zijn tijd.
Dat was geen wetenschappelijke taal en geen door wetenschap beïnvloed wereldbeeld.

Men was niet beïnvloed door de wetenschap zoals wij die nu kennen maar we moeten niet denken dat die mensen vuur maakten door een houtje tegen een plankje te wrijven of onbeschaafd waren. De gebouwden die ze maakten waren immens groots en de tempel was bekleed met goud zodat hij vanuit de verte al te zien was door de weerkaatsing van de zon.  

De dingen waar Jezus over sprak heeft de wetenschap tot op heden geen verklaring voor, want niemand weet wie de vader is dan degene die de vader aan de mensheid heeft verklaard.

quote:


"Nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn" is geen bewijs van het bestaan van een paradijs en moet ook niet zo gelezen worden.
Het is een poging om een lijdend mens die twijfelt aan zijn eigenwaarde te troosten in zijn eigen taal.
De man was gekruisigd Wim en hing aan het kruis, dus zijn eigenwaarde zal hem op dat moment geen parten meer hebben gespeeld denk ik. En aangezien hij wist dat zijn leven voorbij was kon hij alleen getroost worden met leven na de dood.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 21, 2011, 12:14:32 am »
@Hendrik:: Ik begrijp je reactie ,  maar begrijp dan ook de mijne. Als een mens in rottige omstandigheden wordt geboren , dan ligt die oorzaak dus in vorige levens! Als een mens met bepaalde nadelige eigenschappen (fysiek of geestelijk) geboren wordt , dan ligt die oorzaak dus in vorige levens!

Ik vertrouw erop dat de natuurwetten feilloos hun werk doen. Deze machten zijn prima in staat te onderscheiden waar een mens zelfbewust fouten maakt, of dat bepaalde fouten voortkomen uit andere factoren.
Men wordt niet beoordeeld op fouten die men niet kán voorkomen, of waar andere factoren buiten dat individu zelf de grotere rol spelen.

Ik heb dus wat moeite met dat ene leven wat een wezen zou hebben, slechts die enkele mogelijkheid. Sommigen hebben zogezegd géén kans in dat geval. De logische conclusie kan m.i alleen maar zijn dat oorzaken in het verleden daar ten grondslag aan liggen.

Het is nogal wazig al die variabelen toe te schrijven aan " God`s willekeur " , want dat zou dan jou conclusie zijn?  Willekeur betreffende het ene leven wat God ons schenkt? Niet overtuigend. Het is geen willekeur wat er op aarde plaatsvindt. God kent geen willekeur. God kent alleen volmaaktheid in zijn Geest, en slechts de mens kiest met zijn wil. Niet planten, niet dieren, maar alleen de mens met zijn zelfbewustheid.

@Wim:: Wie zegt dat dit alles is losgekoppeld van God? Het zouden zomaar de werktuigen kunnen zijn waarmee God ons onderwijst. Waarmee God`s Geest tot ons wil doordringen. De natuur-wetten en natuur-krachten zijn uiteraard ook onder invloed van God`s Geest. Niets kan los worden gezien van die Ene Geest.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 21, 2011, 10:24:33 pm »

quote:

Ozombi schreef op 21 oktober 2011 om 00:14:
@Hendrik:: Ik begrijp je reactie ,  maar begrijp dan ook de mijne. Als een mens in rottige omstandigheden wordt geboren , dan ligt die oorzaak dus in vorige levens! Als een mens met bepaalde nadelige eigenschappen (fysiek of geestelijk) geboren wordt , dan ligt die oorzaak dus in vorige levens!
Die gedachte ontstaat vooral uit de wens om te verklaren waarom de een meer geluk heeft dan de ander, maar waarom strafte God de Israëlieten dan reeds tijdens hun levens, is eenmaal boeten niet voldoende?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #53 Gepost op: oktober 22, 2011, 05:43:05 am »
@Piebe:: Hoezo " God strafte de israelieten tijdens hun levens ? "

Je moet duidelijker zijn wat je bedoeld? Exodus ? Holocaust ?

Éénmaal boeten niet voldoende? Het is absoluut niet zo dat een Israeliet of een Palestijn, een Nederlander of een Duitser , een man of een vrouw
in het ene leven , ook in precies dezelfde hoedanigheid terugkeert in een volgend leven. De Israeliet van nu kan de Palestijn van morgen zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Een man in het verleden kan heel goed nu als vrouw op aarde zijn. Het gaat niet om de verpakking of fysieke hoedanigheid waarin een wezen leeft en weer terugkeert, maar juist om het bewustzijn ( het geestelijke deel ) wat erin is. Hopelijk maakt dat iets duidelijk? Een open geest is nodig deze dingen te vatten en te aanvaarden.
In hokjes denken, denken in beperking, eens dit altijd dit etc. is hier niet aan de orde. Voorbij het fysieke beschouwen en het wordt duidelijk.

Wat karma betreft betreffende bv de holocaust. Het was het karma van die bepaalde groep wezens om deze gruwelijke zaken in hun leven als slachtoffer mee te maken. Het was ook het karma van die bepaalde groep wezens om als dader te fungeren betreffende dezelfde gebeurtenis.
Het gaat niet om " Joden " en " Duitsers".

Wat betreft natuurrampen:: Het is het karma van die bepaalde groep wezens een dergelijke ramp te overkomen, bijvoorbeeld een aardbeving.
Het is geen toeval dat juist die bepaalde groep wezens op een bepaalde locatie bij elkaar zijn , en dat er dan ergens in de wereld juist daar een aardbeving is. Het gaat niet om Japan, Pakistan etc. of dat er Japanners, Pakistanen en wat toevallige toeristen uit Amerika bij omkomen. Het gaat om de wezens binnen de de  lichamen van die ongelukkigen, en dat juist zij slachtoffer zijn en dat er enkelen tegen alle odds in tóch nog kunnen worden gered......dat alles is karma. Geen toevalligheid.

Het gaat niet eens om boeten of geluk hebben. Het gaat om 'corrigerende maatregelen' (kan even geen andere term bedenken). Het gaat om het uitwerken van zaken, waarvan de oorzaak in het verleden ligt. Wij kunnen enkel de gevolgen van nú beschouwen zonder voor elk individu (of volk) te weten wat de oorzaken waren.Maar dat die oorzaken er zijn is een feit.

Nogmaals, geloof je 1 enkel leven , dan is dit zonder betekenis. Dan is bovenstaande idee zowiezo niet van toepassing in je gedachtewereld. Is het dat namelijk wel - omdat de logica begint door te dringen - dan wordt het tijd religie en opvattingen drastisch te herzien. Er zijn maar weinigen die door voortschrijdend inzicht daartoe bereid zijn, want het vergt veel moed , innerlijke kracht en een sterke wil dit te doen. Liever blijft men zijn hele leven leunen op een houten balk met houtworm , dan dat men het vervangt door stevig beton. Dat heeft met ego te maken. Het niet willen toegeven dat iets anders kan zijn, dan dat je al zolang hebt gedacht.

Liever gaat men op zoek naar bijbelteksten van hoogstens enkele duizenden jaren oud om iets te ontkrachten en men wil niet inzien dat bepaalde dingen domweg feiten zijn. Op logica en met name inzicht gefundeerd, niet perse op harde bewijzen want dat is met deze dingen lastig. Wie kan meerdere levens overzien? Weinigen kunnen dat.

Ik vind het verder prima !
Ik heb het in ieder geval geprobeerd en wat er mee wordt gedaan is ieders individuele zaak. Als iemand een goed alternatief naar voren brengt dan hoor ik het graag. " De 1-leven theorie " heb ik iig al heel lang geleden in een diep gat begraven en verbrand.Als ongeschikt verklaard...
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 05:57:15 am door Ozombi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #54 Gepost op: oktober 22, 2011, 10:54:48 am »

quote:

Piebe schreef op 20 oktober 2011 om 22:12:

De man was gekruisigd Wim en hing aan het kruis, dus zijn eigenwaarde zal hem op dat moment geen parten meer hebben gespeeld denk ik. En aangezien hij wist dat zijn leven voorbij was kon hij alleen getroost worden met leven na de dood.
Dat denk ik ook.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #55 Gepost op: oktober 22, 2011, 10:57:09 am »

quote:

wimnusselder schreef op 20 oktober 2011 om 21:57:
Hoi gait,


[...]

Jezus sprak in de taal en vanuit het wereldbeeld van zijn tijd.
Dat was geen wetenschappelijke taal en geen door wetenschap beïnvloed wereldbeeld.
Ik geloof in de zin van wat Jezus zei.
Ik geloof in hoge mate in de moraal die Jezus predikte.
Ik geloof in (wetenschappelijke) waarheid van letterlijk genomen uitspraken van Jezus.
"Nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn" is geen bewijs van het bestaan van een paradijs en moet ook niet zo gelezen worden.
Het is een poging om een lijdend mens die twijfelt aan zijn eigenwaarde te troosten in zijn eigen taal.

Met v&Vriendengroet,

Wim
De woorden van Jezus komen letterlijk van boven, dat is wat ik geloof. God moet dat ook kunnen. Als Hij de aarde scheppen kan, dan kan Hij ook met de mensen in contact staan. Het paradijs is letterlijk. De gehenna ook. hoe het er uit ziet weten we niet, maar Jezus verhaalde over hoe het er is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #56 Gepost op: oktober 22, 2011, 11:13:13 am »

quote:

Piebe schreef op 19 oktober 2011 om 15:45:
Waarom bestaat de hel?

[...]

Doordat je zegt dat je het voor waar aan neemt geef je bedoeld of onbedoeld aan dat er ruimte voor twijfel is, waarom? Als je je vingers brandt doet dat behoorlijk pijn en daarom trek je je hand terug, maar vind jij een eeuwig brandend vuur rechtvaardig? Kan het werkelijk zo zijn dat één mens een eeuwige pijniging door de vlammenzee verdient vanwege zijn begane misdaden?

Maar dat is weer niet wat ik geloof, letterlijk vuur en voor eeuwig. Ook niet in een soort vage vuur of zo. Twijfels kan je altijd hebben aan je eigen visie. Echter geloof ik wat die vrouw schreef. Ze zag geesten die verdwaald waren. Gekluisterd aan het aardse waar ze zo naar verlangen, kunnen ze daar niet meer naar terug. Ze zijn immers geesten met een dode lichaam. Naar de hemel kunnen ze ook niet, want ze ontkennen het bestaan ervan en kunnen daardoor het ook niet zien. Ze blijven dus rond dolen, net als de demonen die uitgedreven zijn  waarvan Jezus schreef dat ze rond waden op zoek naar rust, maar dat nergens kunnen vinden. Ze besluiten dan terug te gaan naar het lichaam, maar zien dat het huis daar schoon is. Vervolgens halen ze nog weer slechtere en krachtiger demonen  dan zij zelf zijn om met elkaar het lichaam te betrekken.

Dat kunnen deze geesten dan weer niet, ze blijven gewoon rond dolen en vinden geen rust. Ze zitten er in gevangen, in de duisternis. De bronteksten van de bijbel spreekt over aeonen en aeon tôn aeon. Dat geeft tijdperken van duisternis weer, maar aan tijdperken zit ook een einde. Na het oordeel van Jezus komen er mensen in het vuur. Vuur staat voor lautering. Dit duurt een aeon tôn aeon lang. Dat zou je kunnen vertalen als eeuwse tijdperk x eeuwse tijdperk, of terwijl super lang. Maar dat dient als straf, omdat ze Jezus en diens broeders en zusters aan hun lot over hebben gelaten en alleen aan zichzelf gedacht hebben.


De bijbel spreekt ervan dat God van plan is iedereen te redden. God zou de mensen niet eens gemaakt hebben als Hij er een afkeer van had, dus heeft Hij een bedoeling met al die mensen die door de duisternis als verdwaalde geesten gaan en vervolgens door het lauterend vuur gaan. Ook dat lauterend vuur zie ik niet letterlijk als vuur. Het is een beeldspraak voor lautering, net als het vuur waar je door moet gaan in je leven, dat als beproeving dient. De ervaringen zijn wel heftig. Het is vreselijk om het te ervaren. Omdat je geen liefde ervaard en God niet ervaard. Toch is Hij ook wel bij die mensen. Dat is het bijzondere, God ervaard het zelf ook wat die mensen doormaken. God ervaard alles en zit overal in, zowel in het paradijs, als in de diepste duisternis of het lauterend vuur. God is overal met zijn Geest aanwezig en maakt alles mee.

Ik geloof dat iedereen uiteindelijk weer opnieuw de kans krijgt om Jezus te leren kennen, en aangezien God alle geesten van mensen laat bestaan, zal hij wel weten dat al die geesten eens bij Hem thuis zijn en dat Hij dan hun Vader zal zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 11:18:14 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #57 Gepost op: oktober 22, 2011, 12:18:39 pm »

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 05:43:
@Piebe:: Hoezo " God strafte de israelieten tijdens hun levens ? "

Je moet duidelijker zijn wat je bedoeld? Exodus ? Holocaust ?

Nee, de holocaust had ik niet eens aan gedacht, ik bedoel meer de Babylonische verstrooiing die de Israëlieten een identiteitscrisis bezorgde welke tot op de dag van vandaag voelbaar is. Doch om die impact te kunnen begrijpen zul je wel wat van het jodendom moeten afweten en hoe zij in relatie tot andere volken stonden.

Indien jij van mening bent dat hun God hen na de dood nog weer strafte nadat hij hen alles al had afgenomen en onder de voet liet lopen door andere volken, dan concludeer ik dat jouw beeld van God overeenkomt met dat van een haatdragende tiran. Onterecht vind je?
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 12:22:39 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #58 Gepost op: oktober 22, 2011, 12:27:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2011 om 11:13:
Maar dat is weer niet wat ik geloof, letterlijk vuur en voor eeuwig. Ook niet in een soort vage vuur of zo. Twijfels kan je altijd hebben aan je eigen visie. Echter geloof ik wat die vrouw schreef. Ze zag geesten die verdwaald waren. Gekluisterd aan het aardse waar ze zo naar verlangen, kunnen ze daar niet meer naar terug. Ze zijn immers geesten met een dode lichaam. Naar de hemel kunnen ze ook niet, want ze ontkennen het bestaan ervan en kunnen daardoor het ook niet zien. Ze blijven dus rond dolen, net als de demonen die uitgedreven zijn  waarvan Jezus schreef dat ze rond waden op zoek naar rust, maar dat nergens kunnen vinden. Ze besluiten dan terug te gaan naar het lichaam, maar zien dat het huis daar schoon is. Vervolgens halen ze nog weer slechtere en krachtiger demonen  dan zij zelf zijn om met elkaar het lichaam te betrekken.

Dat kunnen deze geesten dan weer niet, ze blijven gewoon rond dolen en vinden geen rust. Ze zitten er in gevangen, in de duisternis. De bronteksten van de bijbel spreekt over aeonen en aeon tôn aeon. Dat geeft tijdperken van duisternis weer, maar aan tijdperken zit ook een einde. Na het oordeel van Jezus komen er mensen in het vuur. Vuur staat voor lautering. Dit duurt een aeon tôn aeon lang. Dat zou je kunnen vertalen als eeuwse tijdperk x eeuwse tijdperk, of terwijl super lang. Maar dat dient als straf, omdat ze Jezus en diens broeders en zusters aan hun lot over hebben gelaten en alleen aan zichzelf gedacht hebben.


De bijbel spreekt ervan dat God van plan is iedereen te redden. God zou de mensen niet eens gemaakt hebben als Hij er een afkeer van had, dus heeft Hij een bedoeling met al die mensen die door de duisternis als verdwaalde geesten gaan en vervolgens door het lauterend vuur gaan. Ook dat lauterend vuur zie ik niet letterlijk als vuur. Het is een beeldspraak voor lautering, net als het vuur waar je door moet gaan in je leven, dat als beproeving dient. De ervaringen zijn wel heftig. Het is vreselijk om het te ervaren. Omdat je geen liefde ervaard en God niet ervaard. Toch is Hij ook wel bij die mensen. Dat is het bijzondere, God ervaard het zelf ook wat die mensen doormaken. God ervaard alles en zit overal in, zowel in het paradijs, als in de diepste duisternis of het lauterend vuur. God is overal met zijn Geest aanwezig en maakt alles mee.

Ik geloof dat iedereen uiteindelijk weer opnieuw de kans krijgt om Jezus te leren kennen, en aangezien God alle geesten van mensen laat bestaan, zal hij wel weten dat al die geesten eens bij Hem thuis zijn en dat Hij dan hun Vader zal zijn.
Een mooi verhaal, maar zoals je mogelijk wel verwachtte denk wat anders over e.e.a. waar ik verder maar niet op in zal gaan. Wat mij wel benieuwd is waar je hebt gelezen over God zijn plan dat alle mensen worden gered, want dat heb ik niet zien staan en ik geloof het evenmin. God is goed en geduldig maar tot zover en niet verder. Denk aan Ezau wiens jammerklacht niet meer aangehoord werd nadat hij zijn eerstgeboorterecht verkwanseld had voor een bord linnensoep. Dus de gedachte dat elk mens maar gered wordt ongeacht zijn daden, is een valkuil waar we niet in moeten vallen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #59 Gepost op: oktober 22, 2011, 05:27:18 pm »
Hoi Ozombi,

quote:

Ozombi schreef op 21 oktober 2011 om 00:14:
@Wim:: Wie zegt dat [die zinvolle verhalen (?) zijn] losgekoppeld van God?
Ik niet.

quote:

Het zouden zomaar de werktuigen kunnen zijn waarmee God ons onderwijst.

Uiteraard.
We zitten aardig op hetzelfde spoor volgens mij.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 22, 2011, 05:33:22 pm »
@Piebe ::
Weet je nu nog niet wat mijn beeld van God is?
Het beeld van de haatdragende tiran is dat in ieder geval niet, want God is geen wezen dat handelingen verricht of bewuste gedachten of emoties heeft.
God is Geest, en in de goddelijke geest is alles volmaakt. Deze trilt door alles heen en zij die zich er van bewust worden en zich ermee vereenzelvigen ( " mee-trillen " ) zullen vermogens verkrijgen die ten bate van het geheel kunnen worden aangewend. Dat wat de mens in twee verdeelt is in God altijd één. Goed en kwaad, geluk en ellende , verdriet en vreugde , voor de mens twee aspecten van één goddelijk ding namelijk HARMONIE.

Nu bedoel je opeens de in de bijbel aangehaalde bijbelse verstrooiing. Laten we eerst eens vaststellen wat er werkelijk mee bedoeld wordt.
Als het nodig is dat een individu of volk gecorrigeerd moet worden krachtens de wet van karma, dan zal dat in de mate en duur zijn die nodig is om uit te werken. Bedenk ook dat enkele duizenden jaren in dit verband een zeer korte periode is. Tussen twee levens van een individu zit gemiddeld 100x het aantal geleefde jaren. Wordt men 70 jaar, dan zal gemiddeld 7000 aardse jaren de duur zijn die men in rust verkeert.

Mineralen,planten en dieren kennen een veel kortere rustperiode -  en dus een veel snellere recycling - omdat zij niet zelfbewust zijn en dus veel minder uit te werken hebben -

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 22, 2011, 09:07:57 pm »
Hoi Ozombi,

Je maakt me toch nieuwsgierig.

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 17:33:
Tussen twee levens van een individu zit gemiddeld 100x het aantal geleefde jaren.

Waarop baseer je zo'n stelling?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #62 Gepost op: oktober 22, 2011, 09:26:38 pm »
Hoi Wim,

Uiteraard basseer ik die stelling op esoterische wijsheid, die heden ten dage met name terug te vinden is in de theosofie ( en de boeken die daarmee in verband kunnen worden gebracht ). Ik geloof dat de auteurs van deze boeken dergelijke kennis hebben vernomen via betrouwbare bronnen, ofwel zichzelf of via overdracht van zgn. Meesters van Wijsheid.

Hier is de link met het hoofdstuk uit zo`n boek, waar direct op dit onderwerp wordt ingegaan.
Het kan handig zijn eerst het vorige hoofdstuk door te lezen. Via " inhoudsopgave " en dan " de aard en kenmerken van devanchan " onder 12. Direct daarna volgt het bedoelde hoofdstuk " de duur van de devanchanische periode " waarin daar verder op wordt ingegaan.

Je kunt via de link ook de rest van de onderwerpen eens bekijken en ook online lezen, mocht het je aandacht trekken.

http://www.theosofie.net/...ron/104devachanische.html

ps:: Ik denk dat we idd behoorlijk op dezelfde lijn zitten. Het zou kunnen dat mn posts soms anders vermoeden, maar God speelt altijd de centrale rol. Waar het bekende spreekwoord luidt:
" De mens wikt, God beschikt "
stelt de theosofie de zaken anders: " God wikt, de mens beschikt " .
Uiteraard in de betekenis dat het onbeweegbare (= God) heeft vastgesteld ( dat is ---> volmaaktheid ) en dat de mens met zijn vrije wil de keuze maakt te trachten naar die geest te handelen, of niet en zijn 'ego-ding' doet.Zo is de oorzaakloze oorzaak van het bestaan in/uit God, maar vloeien de gevolgen voor het individu voort uit oorzaken die door dit individu zelf teweeg zijn gebracht.

Tevens met vermelding dat daarin allerlei nuances in aan te brengen zijn, maar het is ondoenlijk deze steeds weer opnieuw te vermelden en te verklaren ,want dan worden posts onnodig lang. Ik hoop altijd dat het hoofd-idee enigszins duidelijk is en ik ben me echt wel bewust dat dit nooit het volledige plaatje is. Nu spreek jij me daar vrijwel nooit op aan, waarvoor dank :) .  

Hopelijk kun je iets met de link + inhoud !
Het zal zeker een mogelijkheid bieden één en ander vanuit andere invalshoeken te overdenken. Veel plezier en succes met lezen! :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 10:00:27 pm door Ozombi »

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #63 Gepost op: oktober 22, 2011, 10:30:51 pm »
Hoi Ozombi,

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 17:33:
Tussen twee levens van een individu zit gemiddeld 100x het aantal geleefde jaren.

quote:

wimnusselder schreef op 22 oktober 2011 om 21:07:
Waarop baseer je zo'n stelling?

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 21:26:
Uiteraard basseer ik die stelling op esoterische wijsheid, die heden ten dage met name terug te vinden is in de theosofie ( en de boeken die daarmee in verband kunnen worden gebracht ). Ik geloof dat de auteurs van deze boeken dergelijke kennis hebben vernomen via betrouwbare bronnen, ofwel zichzelf of via overdracht van zgn. Meesters van Wijsheid.

Logischerwijs veronderstelt die stelling het bestaan van een database van gevallen van reïncarnatie waarvan de tijd sinds de vorige incarnatie is bepaald, waaruit dat gemiddelde berekend is.
Geloof je dat die bronnen, in de betrouwbaarheid waarvan je gelooft, over zo'n database beschikken?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #64 Gepost op: oktober 22, 2011, 11:30:23 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 oktober 2011 om 22:07:
(...)
Het is voor mij een zinvol verhaal, een troostgevend idee, geen feitelijke waarheid.

Hmm, je zegt wel vaker dingen op deze manier. Hoe bedoel je dat -- ik vind het zo vaag? Je zegt dus dat je het niet gelooft maar niettemin vind je het zinvol verhaal en een troostgevend idee.
Ik ervaar dat geheel van wat je zegt toch eigenlijk als een contradictio in terminis.

quote:

Het is voor mij niet het meest zinvolle verhaal, omdat het een beeld schetst van blijvend (of in elk geval heel lang) van elkaar en van God gescheiden zielen.

Ja, tijd is relatief -- die gescheidenheid vermoedelijk ook, trouwens!
Wel kan het zo zijn dat iemand afgescheidenheid van alles juist heel sterk ervaart, helaas.

quote:

Ik ga er van uit dat een mens zich al tijdens zijn leven zijn verbondenheid in en met God en daarmee met andere mensen kan realiseren en zich in elk geval voor na z'n dood geen zorgen hoeft te maken over gescheidenheid van God.
Je kunt natuurlijk wel kiezen voor die gescheidenheid, maar in wezen houd je jezelf dan voor de gek.
Ja, maar hopelijk hoef jij niet alle mensen de kost te geven die zichzelf voor de gek houden.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 11:35:04 pm door Trajecto »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #65 Gepost op: oktober 23, 2011, 01:17:48 am »

quote:

Piebe schreef op 22 oktober 2011 om 12:27:
[...]

Een mooi verhaal, maar zoals je mogelijk wel verwachtte denk wat anders over e.e.a. waar ik verder maar niet op in zal gaan. Wat mij wel benieuwd is waar je hebt gelezen over God zijn plan dat alle mensen worden gered, want dat heb ik niet zien staan en ik geloof het evenmin. God is goed en geduldig maar tot zover en niet verder. Denk aan Ezau wiens jammerklacht niet meer aangehoord werd nadat hij zijn eerstgeboorterecht verkwanseld had voor een bord linnensoep. Dus de gedachte dat elk mens maar gered wordt ongeacht zijn daden, is een valkuil waar we niet in moeten vallen!

En dat is beste Piebe de leugen van satan die hij heeft weten te verheffen tot een heilig huisje binnen het orthodoxe christendom, wat het christendom in de kern zeer onaanneembaar maakt. Dat God voor altijd mensen laat lijden, zonder enig doel.
Het is net zo'n leugen als dat in de bijbel nergens beschreven staat over een helse realiteit na dit aardse leven of iets dat er wat van weg zou hebben. De bijbel staat namelijk bol van teksten die er op wijzen dat God een redder is van alle mensen. Van het oude testament tot in het nieuwe testament en in de deuterocanonieke boeken (Wijsheid) kom je er heel veel van tegen. Als je wilt kan je er veel vinden.

een paar:


Wijsheid 11:15-12:27
Hoe God straft en waarom

15 In hun onverstand en verdorvenheid dwaalden zij zozeer dat ze reptielen en ander ongedierte gingen vereren. U hebt hen voor straf onder zulke dieren bedolven, 16 opdat ze zouden inzien: waardoor iemand zondigt, daardoor wordt hij gestraft. 17 Het was geen onmacht van uw almachtige hand, die immers de wereld uit vormeloze materie heeft geschapen. U had een leger beren of grimmige leeuwen op hen kunnen afsturen, 18 of nieuw-geschapen, ongekende beesten, woest en vuurspuwend, rookwolken blazend, met ogen die vreselijke vonken schieten, 19 beesten die niet eens hoefden uit te halen om hen te doden, maar hen alleen al door hun verschrikkelijke aanblik te gronde zouden richten. 20 Ook zonder dat alles hadden ze in één ogenblik kunnen bezwijken wanneer het recht hen zou vervolgen en uw machtige adem hen zou wegvagen. Maar u hebt van alles maat, getal en gewicht bepaald. 21 U bent te allen tijde in staat uw macht te tonen; wie kan de kracht van uw arm weerstaan? 22 Heel de wereld is voor u als een stofje op een weegschaal, als een dauwdruppel die ’s ochtends op de aarde valt. 23 Omdat u alles kunt, ontfermt u zich over iedereen; u ziet voorbij aan de zonden van mensen, opdat zij naar u terugkeren. 24 Alles wat er is hebt u lief, niets van wat u gemaakt hebt is u te min; u zou het niet eens gemaakt hebben als u er een afkeer van had. 25 Hoe zou iets tegen uw wil kunnen blijven bestaan? Hoe zou iets kunnen voortbestaan als u het niet in het leven had geroepen? 26 U, Heer, hebt het leven lief en u spaart alles, omdat het van u is; [12] 1 in alles woont uw onvergankelijke geest. 2 Daarom legt u aan hen die dwalen een beperkte straf op. U wijst hen terecht door hen te herinneren aan hun zonden, zodat ze, bevrijd van het kwaad, op u gaan vertrouwen, Heer.

3 Ook de vroegere bewoners van uw heilige land 4 hebt u gehaat om hun gruwelijke praktijken, hun toverij en goddeloze rituelen. 5 Daarom wilde u die wrede kindermoordenaars, mensen die ingewanden aten bij hun maaltijden van mensenvlees en bloed, ingewijden bij orgiën, 6 ouders die hun hulpeloze kinderen slachtten, door onze voorouders laten ombrengen, 7 zodat Gods kinderen op waardige wijze het land konden bewonen dat u zo dierbaar was. 8 Maar zelfs die vroegere bewoners hebt u gespaard, omdat het mensen waren. U hebt horzels op hen afgestuurd als voorboden van uw leger, om hun ondergang geleidelijk aan te bewerkstelligen. 9 Dat was niet uit onmacht: u had de goddelozen in een veldslag kunnen uitleveren aan de rechtvaardigen, hen aan angstaanjagende beesten kunnen overlaten, of hen met een enkel woord kunnen wegvagen. 10 Maar door de straf geleidelijk aan te voltrekken hebt u hun de kans gegeven om naar u terug te keren, hoewel u wist dat het een verdorven geslacht was, dat het kwaad hun was aangeboren en dat hun denken nooit ofte nimmer zou veranderen. 11 Want dat volk was van meet af aan vervloekt.

Het was evenmin uit angst dat u hun zonden ongestraft liet. 12 Want wie zou u rekenschap kunnen vragen van uw daden? Wie kan uw vonnis aanvechten? Wie klaagt u aan als u volken vernietigt die u zelf hebt gemaakt? Wie pleit bij u voor verdorven mensen? 13 Alleen u, die zorg draagt voor alle mensen, bent God, er is geen andere. Tegenover wie zou u moeten verklaren dat u geen onrechtvaardig vonnis velt? 14 Er is geen koning of machthebber die u kan trotseren wanneer u mensen straft. 15 U bent rechtvaardig en u regeert rechtvaardig over alles. U acht het onverenigbaar met uw macht om iemand te bestraffen die geen straf verdient. 16 Uw macht is de bron van uw rechtvaardigheid, en omdat u over alle mensen heerst, kunt u ook iedereen sparen. 17 U toont uw macht wanneer de volkomenheid ervan in twijfel wordt getrokken; wie uw macht kent en u toch uitdaagt, wordt daarvoor gestraft. 18 Omdat u heer en meester bent kunt u uw macht uitoefenen wanneer u dat wilt. Toch oordeelt u zachtmoedig en regeert u ons op milde wijze.

19 Door zo te handelen hebt u uw volk geleerd dat rechtvaardigen menslievend moeten zijn; u geeft uw kinderen de hoop dat zondaars naar u kunnen terugkeren. 20 Want als u degenen die uw kinderen vijandig bejegenen en die de dood verdienen al zo zorgvuldig en behoedzaam gestraft hebt, door hun de kans en de tijd te gunnen om zich van het kwaad te bevrijden, 21 hoe groot was dan niet uw zorg toen u een oordeel velde over uw kinderen? Met hun voorouders had u immers verbonden gesloten, waarin u hun onder ede alle goeds had beloofd. 22 Terwijl u ons tuchtigt, geselt u onze vijanden in tienduizendvoud, opdat wij aan uw genade denken wanneer wij een oordeel vellen, en wanneer er een oordeel over ons wordt uitgesproken, barmhartigheid verwachten.

23 Daarom hebt u ook degenen die een dwaas en onrechtvaardig leven leidden met hun eigen gruwelijkheden gekweld. 24 Zij waren ver voorbij de bekende dwaalwegen toen ze de verachtelijkste dieren als goden gingen vereren. Ze hebben zich laten beetnemen als onnozele kinderen; 25 daarom hebt u hun, als aan kinderen zonder verstand, een straf opgelegd die hen belachelijk maakte. 26 Maar wie zich zelfs door zulke bespotting niet laat terechtwijzen, moet Gods rechtvaardig oordeel ondergaan. 27 Gekweld door de wezens waarvan ze te lijden hadden, gestraft juist door wat ze voor goden aanzagen, zijn ze tot het inzicht en de erkenning gekomen dat hij, die ze eerder niet wilden kennen, God is. Met dat doel heeft deze vreselijke straf hen getroffen.

2 Samuel 14

1Het ontging Joab, de zoon van Seruja, niet dat de koning Absalom vijandig gezind was. 2Hij liet uit Tekoa een wijze vrouw komen en zei tegen haar: ‘Doe alsof u in de rouw bent: trek een rouwkleed aan, wrijf u niet in met olie en gedraag u als een vrouw die al vele jaren om een dode treurt. 3Ga dan naar de koning en zeg hem wat ik u nu vertel.’ En hij legde haar woordelijk in de mond wat ze moest zeggen.

4De vrouw uit Tekoa wendde zich tot de koning. Ze knielde, boog diep voorover en zei: ‘Mijn heer en koning, help me alstublieft.’ 5De koning vroeg wat er aan de hand was, en ze vertelde: ‘Ach heer, ik ben een weduwe; mijn man is gestorven. 6Op een keer kregen mijn twee zonen ruzie buiten op het veld, en er was niemand die tussenbeide kwam. Toen heeft de een de ander doodgeslagen. 7Nu is mijn hele familie tegen mij in het geweer gekomen. Ze zeggen: “Lever die broedermoordenaar aan ons uit, dan zullen we hem ter dood brengen om het leven te vergelden van de broer die hij heeft doodgeslagen. Ook al is hij de stamhouder, we zullen hem doden.” Zo zullen ze het laatste kooltje dat mij rest uitdoven, en dan zal er op aarde niets meer zijn dat nog aan mijn man en zijn naam herinnert.’ 8‘Ga gerust naar huis,’ zei de koning, ‘ik zal zorgen dat het in orde komt.’ 9Maar de vrouw uit Tekoa hield aan: ‘Jawel, maar ik en mijn familie krijgen de schuld, mijn heer en koning; u en uw troon zal men niets verwijten.’ 10Toen zei de koning: ‘Als iemand het er niet mee eens is, verwijst u die maar naar mij; ik zal zorgen dat ze u niet langer lastigvallen.’ 11Maar de vrouw smeekte: ‘Mijn heer en koning, wilt u niet de HEER, uw God, als getuige aanroepen dat er niet door bloedwraak nog meer kwaad wordt aangericht en dat ze mijn zoon niet van het leven beroven?’ En hij zei: ‘Zo waar de HEER leeft, uw zoon zal geen haar worden gekrenkt.’

12Toen zei de vrouw: ‘Als mijn heer en koning mij toestaat, zou ik graag nog iets zeggen.’ ‘Spreek vrijuit,’ antwoordde hij, 13en de vrouw zei: ‘Waarom wilt u dan wel zoiets doen tegen Gods eigen volk? Wanneer u uw balling niet terugroept, beschuldigt u met deze uitspraak uzelf. 14Sterven zullen we immers allemaal; we zijn als water dat in de aarde wegvloeit wanneer het niet wordt opgevangen. Zou God niet op middelen zinnen en alles in het werk stellen om zijn balling terug te roepen?


1 Timoteüs 4:10:
"Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard. Ja, hierom getroosten wij ons moeite en grote inspanning, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Behouder is van alle mensen, inzonderheid van de gelovigen."
(Staten Vertaling)
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2011, 01:35:30 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #66 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:08:57 am »
Als het waar is wat jij zegt dan vergistte Johannes zich lelijk:

'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Maar je schreef dat dit de schuld van satan is, dus dan was Johannes een satanist. :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #67 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:38:23 am »
Citaat
gaitema schreef op 23 oktober 2011 om 01:17:
[...]

En dat is beste Piebe de leugen van satan die hij heeft weten te verheffen tot een heilig huisje binnen het orthodoxe christendom, wat het christendom in de kern zeer onaanneembaar maakt. Dat God voor altijd mensen laat lijden, zonder enig doel.
Citaat


Wellicht is het raadzaam om minder zware woorden te kiezen in een debat, want dit brengt mensen nauwelijks dichter bij elkaar. Gepassioneerd een mening ventileren is prima, maar iets dat wat Piebe zegt neerzetten als een leugen van satan is wel heel drastisch en ik kan me voorstellen dat Piebe niet geneigd is deze discussie voort te zetten.

Over het onaanneembaar maken van het christelijk geloof als er eeuwig lijden zou zijn de volgende vraag. Kan ik het ook niet omkeren? Wat voor zin heeft het te voldoen aan de radicaliteit van de bijbel, de herhaaldelijke oproepen tot bekering, als toch een ieder gered wordt?

Hebreeën 10,27
en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.  

Lijkt vrij definitief toch?
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #68 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:55:53 am »

quote:

socrates schreef op 23 oktober 2011 om 11:38:
\Wellicht is het raadzaam om minder zware woorden te kiezen in een debat, want dit brengt mensen nauwelijks dichter bij elkaar. Gepassioneerd een mening ventileren is prima, maar iets dat wat Piebe zegt neerzetten als een leugen van satan is wel heel drastisch en ik kan me voorstellen dat Piebe niet geneigd is deze discussie voort te zetten.
Dat heb je goed gezien Socrates en aangezien ik hieromtrent eerder al een behoorlijke aanvaring met Gaitema heb gehad toen hij mij letterlijk van iets dergelijks betichtte, heb ik meteen maar afsluitend gereageerd. Wat mij betreft valt er met mensen die zulke dingen roepen geen zinnig woord te wisselen. Ze hebben iemand nodig die voor hen denkt, want ze leven in een schijnwereld (volgens sommigen satan zijn favoriete omgeving). Bovendien zoals ik al schreef, als satan inderdaad de mens influistert dat niet iedereen behouden is, dan moeten we wel concluderen dat alle profeten en apostelen, allemaal stuk voor stuk satanisten waren, te beginnen bij de grootste Johannes de Doper. Want hij leert duidelijk dat degenen die de zoon niet aannemen verloren gaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2011, 11:57:39 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #69 Gepost op: oktober 23, 2011, 12:02:12 pm »

quote:

socrates schreef op 23 oktober 2011 om 11:38:
Over het onaanneembaar maken van het christelijk geloof als er eeuwig lijden zou zijn de volgende vraag. Kan ik het ook niet omkeren? Wat voor zin heeft het te voldoen aan de radicaliteit van de bijbel, de herhaaldelijke oproepen tot bekering, als toch een ieder gered wordt?

Hebreeën 10,27
en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.  

Lijkt vrij definitief toch?
Als iedereen toch gered is zou het hele evangelie beter nooit verkondigd kunnen zijn, want dan heeft het alleen maar verwarring gezaaid. Indien we niets wisten zouden we rustig als beesten kunnen leven, want na de dood brandt het vagevuur ons wel schoon en hebben we het eeuwige leven samen met moordenaars en verkrachters die nooit berouw hebben getoond. Lijkt me reuzegezellig.  8)7
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #70 Gepost op: oktober 23, 2011, 03:30:22 pm »
conclusie: De hel bestaat niet, niet als waarneembare ruimte voor ons mensen.
Wel bestaat er een plek op "virtuele" wijze (de buitenste duisternis).
Het is een soort van 4e dimensie, net zoals het Koninkrijk der Hemelen nu is.

Zoiets?????
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #71 Gepost op: oktober 23, 2011, 04:34:43 pm »
Hoi Trajecto,

quote:

Trajecto schreef op 22 oktober 2011 om 23:30:
Je zegt dus dat je het niet gelooft maar niettemin vind je het [een] zinvol verhaal en een troostgevend idee.
Geloven kan op verschillende manieren.

quote:

wimnusselder schreef op 20 oktober 2011 om 21:57:
Ik geloof in de zin van wat Jezus zei.
Ik geloof in hoge mate in de moraal die Jezus predikte.
Ik geloof niet in (wetenschappelijke) waarheid van letterlijk genomen uitspraken van Jezus.
(Dat niet was ik 20 oktober even vergeten en ik kan het inmiddels helaas niet meer corrigeren.)

Voor waarheid ga ik bij de wetenschap te rade.
Voor moraal is (uiteindelijk) evenmin de Bijbel maatgevend voor mij, al kan 'hebt uw vijanden lief' nog heel lang mee.
Voor mijn zingeving als Christen is het Bijbelse referentiekader essentieel.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #72 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:56:57 pm »
hoi Wim,

Het is zeker een zinvol en troostvol verhaal. Een met God zijn, is één met je volmaakte zelf zijn.

 mens in zijn volmaakte beeld = een met de Vader
Jezus  = mens  ===> Jezus Christus = Jezus in zijn volmaakte beeld

Jezus onderwijst :
" volg mij " ---> doe wat ik doe
" wordt één met de Vader "  
Jantje = mens ===> Jantje Christus = Jantje in zijn volmaakte beeld

Dit is waar het allemaal om te doen is. We worden net zolang gemalen door de molen totdat we het ideaal hebben bereikt.
Het is alsof je gekruisigd wordt met dat wat het ideaal is , godgeest.
Het vereist een sterke wil, moed en geloof om actief mee te gaan doen.
 De mens en God willen versmelten tot 1 ding ---> Christus(mens)
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 12:06:31 am door Ozombi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #73 Gepost op: oktober 24, 2011, 04:24:45 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 oktober 2011 om 11:08:
Als het waar is wat jij zegt dan vergistte Johannes zich lelijk:

'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Maar je schreef dat dit de schuld van satan is, dus dan was Johannes een satanist. :+


De uitleg van deze tekst heb ik toch al gegeven aan het begin Piebe.
Johannes zei namelijk als je de brontekst met de woorden aeon en aeon ton aeonon goed wilt vertalen ongeveer dit:
'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwse leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.'

Het leven waar hier op gedoeld wordt is dat van de hemel wat voor het volmaakte wat er komt af gaat. Die hemel zullen ze niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.

Als ik het goed begrijp uit je tekst is dat je dus de bijbelteksten en de brontekst die ik aan droeg niet kan weerleggen. Je vraagt je zelfs af of deze "bijbelteksten" wel waar is?
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 04:26:53 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #74 Gepost op: oktober 24, 2011, 04:28:14 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 oktober 2011 om 15:30:
conclusie: De hel bestaat niet, niet als waarneembare ruimte voor ons mensen.
Wel bestaat er een plek op "virtuele" wijze (de buitenste duisternis).
Het is een soort van 4e dimensie, net zoals het Koninkrijk der Hemelen nu is.

Zoiets?????

Op de manier zoals onze dominee dat denkt? Nee.
Op de manier zoals ik dat geloof, ja :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #75 Gepost op: oktober 24, 2011, 04:31:59 pm »

quote:

socrates schreef op 23 oktober 2011 om 11:38:
Citaat
gaitema schreef op 23 oktober 2011 om 01:17:
[...]

En dat is beste Piebe de leugen van satan die hij heeft weten te verheffen tot een heilig huisje binnen het orthodoxe christendom, wat het christendom in de kern zeer onaanneembaar maakt. Dat God voor altijd mensen laat lijden, zonder enig doel.
Citaat


Wellicht is het raadzaam om minder zware woorden te kiezen in een debat, want dit brengt mensen nauwelijks dichter bij elkaar. Gepassioneerd een mening ventileren is prima, maar iets dat wat Piebe zegt neerzetten als een leugen van satan is wel heel drastisch en ik kan me voorstellen dat Piebe niet geneigd is deze discussie voort te zetten.

Over het onaanneembaar maken van het christelijk geloof als er eeuwig lijden zou zijn de volgende vraag. Kan ik het ook niet omkeren? Wat voor zin heeft het te voldoen aan de radicaliteit van de bijbel, de herhaaldelijke oproepen tot bekering, als toch een ieder gered wordt?

Hebreeën 10,27
en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.  

Lijkt vrij definitief toch?


De andere bijbelteksten die ik aandroeg maar schrappen dan? Dan doe je wel de kerkleer een eer mee :)

Ook hebr 10,27 is waar. Ze worden ook verslonden naar het vlees, waar satan macht over heeft. Maar de geest die van God is zal blijven bestaan.

Om je eerste vraag te beantwoorden. Ik krijg de indruk dat je over het hoofd ziet dat ik geloof dat mensen die zonder Jezus sterven de eerste en de tweede dood door moeten, dat dit geen pretje is en dan nog is het de vraag of ze dan wel bekeren, of weer door antiegelijk veel jaren dood en verdoemenis heen moeten. Om bij de aeon en aeonon te blijven, dat gaat letterlijk vanuit de brontekst genomen over eeuwse tijdperken maal eeuwse tijdperken. Dat vergelijkbaar is met het beeld "duizend jarige vredesrijk", dus zoals ik het zie niet letterlijk zo vele jaren. Het zijn er zoals ik het geloof er zelfs nog mogelijk veel meer.

stel je bent tijdens de hele periode dat de dino's hier op aarde leefden door het dodenrijk heen gegaan, zo moet je dat voorstellen. Dan ligt de keuze nog voor de hand dat Jezus als verlosser om ons dat niet mee te laten maken wel noodzakelijk is. Dan nog: geloof je in Jezus omdat je dan niet naar de hel hoeft of omdat je geloofd in God die Liefde is?

Daarbij: zelfs de mensen die de dood doorgaan kunnen niet zonder Jezus eruit komen. Ook zij hebben Jezus als verlosser nodig en kunnen alleen tot leven komen naar die antiegelijk lange dood en verdoemenisperiodes  als ze Jezus alsnog van uit nieuw verworven inzicht in gehoorzaamheid aan het aangedragen evangelie aannemen. Zonder Jezus geen leven, want Hij is de opstanding en het leven. Er is geen weg buiten Hem tot de Vader.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 04:45:42 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #76 Gepost op: oktober 24, 2011, 04:58:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 oktober 2011 om 12:02:
[...]

Als iedereen toch gered is zou het hele evangelie beter nooit verkondigd kunnen zijn, want dan heeft het alleen maar verwarring gezaaid. Indien we niets wisten zouden we rustig als beesten kunnen leven, want na de dood brandt het vagevuur ons wel schoon en hebben we het eeuwige leven samen met moordenaars en verkrachters die nooit berouw hebben getoond. Lijkt me reuzegezellig.  8)7


Geen vagevuur vriend. Het is vreselijk voor Gods vijanden om in de handen van de levende God te vallen. Satan en de demonen kunnen dan gerust miljarden jaren lang als God dat hen geeft deze aan God vijandige geestelijke dode geesten pijnigen, angst aan jagen, laten tandenknarsen en laten jammeren.
Bedenk je eens wat twee uiters slechte mensen elkaar kunnen aandoen en dan dat het hand op hand maar steeds slechter en slechter wordt. Dat ze elkaar in een negatieve spiraal mee sleuren in de grootste gruwelen die je maar kan voorstellen. Dat kan je inbeelden bij liefdeloze geesten die voor antiegelijk lange tijdperken van God liefde vervreemd rond waden tussen hemel en aarde. Gewoon geheel buiten God. Je lichaam is dood, maar God heeft je geest laten leven en toch bezit jouw geest Gods liefde niet, net als de andere geesten met we je in contact staat. Die geesten, inclusief de duivel en de demonen zijn elkaar tot een hel. God heeft ze die mogelijkheid gegeven om elkaar tot een hel te zijn en ze hebben dat aangenomen. Ze gaan ervoor. Verblind dat ze zijn is dat het enige wat ze nog goed dunkt ook. Denk je in hoe eenzaam hun bestaan is en hoe wreed het is als God zulke geesten voor altijd laat voort bestaan vanwege al dat egoïsme. God zou ze veel beter dan kunnen weg vagen. Waarom doet Hij dat niet? Omdat Hij ze weer thuis brengt. Daarom heeft Hij ze ook geschapen, of geloof jij mijn aangedragen bijbelteksten uit het oude testament en het nieuwe testament met de deutereocanonieke boeken niet? Geloof je ook de brontekst niet?

even een link wat betreft de brontekst:
http://www.goedbericht.nl/aeoon.html
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 05:04:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #77 Gepost op: oktober 24, 2011, 08:08:52 pm »
De vraag blijft of je aan inlegkunde doet door wat jij onaanvaardbaar vindt te staven met Bijbelteksten, zodat jouw verhaal comfortabeler klinkt -iedereen wordt gered, al doet het even pijn- of dat je inderdaad gelijk hebt.

Dat God het verschrikkelijk vindt dat er mensen verloren zouden gaan, dat moge duidelijk zijn: Ezechiël 18:23, 2 Petrus 3:9. Het is dus duidelijk tegen Gods wil. Dat wil echter niet zeggen dat het niet gebeurt. Wat het wel duidelijk maakt is dat het niet God is -uiteindelijk- die er voor zorgt dat mensen in de hel belanden.

In het paradijs kreeg de mens de keuze voorgeschoteld: Leven, dwz met God door het leven gaan, of Dood, dwz zonder God door het leven gaan. De hel is die ware God verlatenheid, die we zien aan het kruis als Jezus het uitroept: Mijn God, mijn God, waarom heeft U mij verlaten? De hel is mijn inziens niet per se een plek van eeuwig vuur (let wel, het zou prima zo kunnen zijn) en al helemaal niet de plaats waar de duivel de baas zou zijn. De hel is volgens mij de plaats waar God niet is, en hoe verschrikkelijk is dat!

Daarbij is het raadzaam om teksten te duiden die er gebruikt worden. Je haalt een tekst aan uit de statenvertaling. 1 Timoteüs 4:10. Een mooie tekst die inderdaad lijkt te verwoorden dat uiteindelijk iedereen gered zal worden. Maar wat als dezelfde Bijbel dat tegenwerpt? Bijvoorbeeld in Johannes 3:36. Dan is het goed te kijken naar de teksten, de context en woordkeuze. Zoals de kanttekeningen uitleggen wordt een Grieks woord gebruikt dat als behoeder/beschermer gebruikt wordt. Dus niet in de strekking van beschermer als in alverzoener.

Geloof ik omdat ik bang ben voor de hel? Zeker niet! Geloof ik in het bestaan van de hel? Zeker wel! Ik geloof omdat ik besef dat de keuze die ons eens gesteld is een definitieve is. God heeft het goede met ons voor en Hij wil dat we genieten, daarvan getuigd alleen de schepping van het paradijs van. Ik wil bij Hem horen en niet zonder Hem leven, want die route leidt tot niets goeds.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #78 Gepost op: oktober 24, 2011, 08:41:55 pm »
Ik vind het prima dat jullie dat zo zien, maar het komt op mij niet als een sterke weerlegging over. Maar goed, we mogen dan ook elkaar in waarde laten met de geloofsverschillen.

Toch staat het me tegen dat jullie het van de hand doen alsof het niets is. Weer dat "even de hel in" en hopla, klaar is het.
Jullie doen alsof het maar niks is. Voor hele tijdperken verloren zijn in de meest vreselijke staten van zijn. Ik noem dat niet niks. Ik vind het nog steeds vreselijk en ik heb het te doen met die mensen die het mee moeten maken. Ik vind ook dat echt vreselijk en niet niks.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 08:42:58 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #79 Gepost op: oktober 24, 2011, 09:08:34 pm »
Maar waar doe ik alsof het niets is? Het is verschrikkelijk, in alle opzichten. Het is zelfs zo erg dat Jezus liever zelf voor ons stierf dan de mensen het te laten ondervinden.
Ik trek redelijk vaak de paralel met de Titanic. De aarde lijkt op de Titanic, in die zin dat die gedoemd is onder te gaan. De koers die gevaren wordt gaat sowieso mis. De Bijbel is te vergelijken met de weg naar de reddingsschepen. Als je die maar aanhoudt dan kun je gered worden. Maar ik geloof niet dat het volstaat om voldaan in een sloep te kruipen met het idee: 'mooi, dat heb ik gered', terwijl er nog zovelen zijn die letterlijk in onwetendheid rond dolen. We zijn mede-erfgenamen, en dragen in die zin ook een verantwoordelijkheid. Wij moeten onder de korenmaat vandaan komen om het licht van de wereld te zijn. De wegwijspijl bij wegwerkzaamheden!
En wat vind je niet 'sterk'  aan mijn 'bewijslast'? Het enige wat ik proef -let wel proef en dus niet zo hoeft te zijn-  is dat het buiten je comfortzone ligt en dus op die manier niet te rijmen met hoe jij de Bijbel leest. Je doet nu wat je mij eerst verwijt, waarna ik wel inga op één van de teksten die jij ons voor houdt.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #80 Gepost op: oktober 24, 2011, 10:53:40 pm »
Het verwijt wat ik heb is ten eerste dat Piebe me uitlachte om mijn overtuiging wat betreft mijn geloof over hoe de hel is. Hij deed dat al af alsof het niets is. Want ach, ze gaan even de hel in en klaar, ze zijn vervolgens alsnog gered (met ook nog dit symbool  8)7 ). Hij had moeten weten dat hij daarmee bij mij stront aan de knikker zou krijgen, gezien onze eerdere ervaringen.
Alsof je de supermarkt door wandeld, zo doet hij er over, hoe ik erin zou geloven. Vervolgens zeg jij het zelfde, door ook te doen alsof ik beweer dat ze maar eventjes de hel in gaan en wholla, ze zijn gered, dus met de zelfde spot gebracht.
Daarin toonden jullie GEEN respect voor mij en mijn overtuiging. Jullie erkennen niet hoe vreselijk ik me die hel voorstel waar al die miljarden mensen door gaan, voor ook nog eens mogelijk miljarden, zo niet duizenden jaren in de verdoemenis verdwijnen, voor ze weer uberhaupt de keuze zouden krijgen weer voor Jezus te kunnen kiezen. Het is ook in mijn overtuiging een complete ramp. Snappen jullie dat dan echt niet????? Een ware drama dat zijn gelijken niet kent! Dat is het! Het overstijgt het meest gruwlijke wat je als mens maar kan bedenken. Zo vreselijk is het! Ben ik helder?

Denk je eens in hoe mensen krijzen als ze echt in de brand zouden staan. Ik ben er zeker van dat miljarden mensen zo zullen lijden in de uiterste duisternis en het lauterend vuur. Daar gaan ze doorheen voor er weer een nieuwe kans opdaagd om voor Jezus te kunnen kiezen. als ze dan ook nog eens opnieuw tegen Hem zouden kiezen, dan weer die ellende. Is dat een aantrekkelijke knuffelbeertjesevangelie, zoals jullie het doen voorkomen?

Absoluut niet! Het is een ware HEL!!! En geen tikket voor een reisje door achtbaantje hel en dan weer terug bij Jezus op schoot, zoals jullie mijn geloof laten voorkomen. Het is er afschuwlijk en dramatisch onvoorstelbaar langdurig! Er lijkt geen einde aan te komen en voor duizenden, miljoenen of misschien wel miljarden jaren komt daar ook geen einde aan! Denk je eens in hoe aangenaam dat wel niet is? Totaal niet!
Maar jullie doen alsof ik een schitterend geloof heb waar de duivel niet meer is dan een speeltje in een doosje die even te voorschijn komt en een paar tellen later weer uitgespeeld is.

Dat is mijn bezwaar, want ik zie mensen misschien wel miljarden jaren door een hel gaan, voor ze weer de kans krijgen zich te bekeren op basis van de sterk gefundeerde bijbelteksten die ik dikgedrukt aandroeg met de brontekst erbij, die ik niet door jullie weerlegd heb zien worden en daarom overtuigd jullie visie me voor geen milimeter. De tekst die Piebe aandroeg en jij herhaalt heb ik ook uitgelegd. Jullie hebben mijn teksten niet weerlegd. Dan kan je denken dat je sterke argumente aan mij hebt aangedragen en dat vind ik ook prima, maar ik zie dat dus anders :)
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 11:09:19 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #81 Gepost op: oktober 24, 2011, 11:17:11 pm »
Zo zijn we allemaal duidelijk geweest. Verder wil ik er niets maar over kwijt. Mij werd om mijn visie gevraagd door Piebe. Ik het het gegeven, ben bespot, schut het van me af en ga weer vrolijk naar mijn bedje toe.

Toedeloe, tot morgen.
http://www.animaatjes.nl/plaatjes/b/bed/animaatjes-bed-77710.gif
Een nieuwe start is een nieuw begin

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #82 Gepost op: oktober 25, 2011, 10:04:34 am »
Als je niet wilt discussiëren, doe het dan vooral niet. Ga dan naar het prikbord, doe je mededeling en dat is het dan.

Ten eerste: waar drijf ik de spot met je? Waar ben ik respectloos? Op het moment dat ik je woorden in twijfel trek? De basis van een discussie is een meningsverschil.

Ten tweede, je bent niet eerlijk. Je zegt dat ik niet inga op de teksten die jij opschrijft en dat doe ik wel. Je draagt 1 Timoteus 4:10 aan, daar ga ik op in, maar jij kiest ervoor om er niet op te reageren. In een eerdere reactie geef ik een tekst uit Hebreeën aan, waarop jij reageert met:

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2011 om 16:31: Ze worden ook verslonden naar het vlees, waar satan macht over heeft. Maar de geest die van God is zal blijven bestaan.
. Dit lijkt een eigengeschreven exegese, want in de tekst lijkt niet te staan wat jij er van maakt. Wil je met mij delen waar jij die wijsheid vandaan haalt?
Je argument 'geloof je de brontekst niet' is ook niet een hele goede en ik zal je uitleggen waarom. Je gooit daarmee de discussie van jouw kant in het slot. Ik heb het niet over Piebe zijn aandeel in het gesprek, maar over jouw aandeel. Je moet heel voorzichtig zijn met het 'gooien' van teksten, want je moet ook de context eerbiedigen. Je moet schriftwoord met schriftwoord vergelijken om zo aan te kunnen tonen wat er bedoeld wordt. En met alle respect maar een website met een uitleg vind ik niet gelden als sluitend, zeker niet als het ingaat tegen een lange lijn theologie.

Ik zal nog even ingaan op een andere tekst die jij aandroeg.
De tekst uit 2 samuel 14 gaat volgens uitleggers over de situatie met Absalom en is in die zin niet te verenigen met het eeuwig verloren gaan van mensen.

Waarom ga ik hiermee door? Omdat ik geen enkele Bijbelse grond vind voor het uitsluiten van de hel. Voor een reactie op je stuk over aeoon en de toepassing ervan verwijs ik je graag naar het boek van Ajith Fernando: 'belangrijke vragen over de hel'. Pagina 44,45. Daar staat duidelijk dat door het herhaaldelijk gebruik van aion & aioonas een tijdperk wordt bedoeld van voortdurendheid.

Ten slotte, op het moment dat je denkt dat ik respectloos ben of de spot met je drijf, wil je dan eerst mij vragen hoe ik iets bedoel? Ik weiger namelijk neergezet te worden als zodanig, als ik geen enkele intentie heb dat te zijn. Ik geloof ook niet dat er iets in mijn woorden als zodanig opgevat kan worden, maar ik laat mij graag terechtwijzen. Ik ben wel vol passie, omdat in mijn ogen je God geen recht doet door het bestaan van de hel te ontkennen. God nam het in mijn ogen namelijk uiterst serieus door Jezus naar de aarde te sturen!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #83 Gepost op: oktober 25, 2011, 04:53:14 pm »
Je citaat is:

De vraag blijft of je aan inlegkunde doet door wat jij onaanvaardbaar vindt te staven met Bijbelteksten, zodat jouw verhaal comfortabeler klinkt -iedereen wordt gered, al doet het even pijn- of dat je inderdaad gelijk hebt.

Okee, zo terug gelezen zeg je het niet letterlijk negatief, maar "inlegkunde" vat ik wel negatief op en "al doet het even pijn" vind ik geen recht doen aan wat ik schreef. Want het gaat niet over even, maar vredelijk lange tijdperken. Dat doe je niet even. Achter je keuze om “het doet even pijn” te typen proef ik een negatieve motivatie dat geen recht doet aan wat ik schreef . Het valt bij mij eigenlijk rauw op het dak door Piebes opmerking aan jou
 "Als iedereen toch gered is zou het hele evangelie beter nooit verkondigd kunnen zijn, want dan heeft het alleen maar verwarring gezaaid. Indien we niets wisten zouden we rustig als beesten kunnen leven, want na de dood brandt het vagevuur ons wel schoon en hebben we het eeuwige leven samen met moordenaars en verkrachters die nooit berouw hebben getoond. Lijkt me reuzegezellig. 8)7 "

Dat met elkaar samen hangend maakt dat ik me niet prettig en serieus benaderd voel. Uit eerdere ervaring weet ik waar het dan op uitloopt. Dat mensen met mijn overtuiging op basis van kerkleer niet serieus worden genomen en niet gezien wil worden dat deze visie wat niet voor niets door veel christenen tegenwoordig gedeeld wordt wel degelijk goed bijbels onderbouwd is. Maar je hebt gelijk, je probeerde het respect vol te brengen. Ik val persoonlijk over een ondertoon achter je woordkeus “inlegkunde” en voor mij een niet juiste weergave van mijn visie “al doet het even pijn”. Hoezo even”? In tegendeel, vreselijk lang! Niks niet “even”. Was het maar waar.

1 Timoteüs 4: 10 werp je tegen met Johannes 3:36. Daar heb ik wel op gereageerd, en wel op Piebe die ook met deze tekst al aankwam. Tegen hem zei ik dat de toorn op hem blijft tijdens de periodes waar ik over had, dat met die aeonen.  Dat zie ik niet als een tegenbewijs. Verder zie ik niet in hoe dat dan 1 Timoteüs 4: 10 zou verklaren. Ik zie dat dus niet als weerlegd.

quote:

socrates schreef: De tekst uit 2 samuel 14 gaat volgens uitleggers over de situatie met Absalom en is in die zin niet te verenigen met het eeuwig verloren gaan van mensen.


Het mag wel gaan over die situatie, maar het beschrijft wel degelijk dat God het leven niet weg neemt, maar mogelijkheden zoekt om zijn balling niet van Hem verstoten te laten zijn. Dat omschrijft wel degelijk hoe God is. Iedereen die in de Gehenna en de tweede dood komt is een balling van God, die gaan dus door een hel voor al die tijdperken. Daarin zie ik het beeld opgaan dat God hierin wegen zoekt om zijn balling bij Hem terug te brengen.

Dat omschrijft hoe God is.

quote:

Je moet heel voorzichtig zijn met het 'gooien' van teksten, want je moet ook de context eerbiedigen. Je moet schriftwoord met schriftwoord vergelijken om zo aan te kunnen tonen wat er bedoeld wordt.

Ik gooi niet wat met teksten en ben zelf wijs genoeg geweest om niet zomaar wat van anderen aan te nemen, want ja: ik heb het onderwezen gekregen en verder zelf ook de bijbel op door gelezen. Om eerlijk te zijn zie ik wel dat je deze opmerking niet verkeerd bedoeld, maar toch komt het weer vanuit een minder respectvolle ondertoon, want als het niet strookt met wat jou geleerd is, dan gooi ik maar wat met Bijbelteksten, lijkt je redenatie te zijn. Dat klinkt negatief. Het doet voorkomen als of ik ondoordacht handel.

quote:

En met alle respect maar een website met een uitleg vind ik niet gelden als sluitend, zeker niet als het ingaat tegen een lange lijn theologie.


Dat vind ik dus wel en daarom gaf ik die ook. Theologie zegt voor mij niet alles. Het is maar wie je erop vertrouwd. En wie bepaald wat theologie is en wat niet? Bovendien, volgens een dominee bij ons zijn theologen zelf onder elkaar niet eens er over eens geworden of die aeonen nu als eeuwig of als een periode moet worden opgevat in de bijbelse context, omdat (volgens een dominee bij ons) de discussie strandde in de vraag of God binnen of buiten de tijd staat.
Daarvan denk ik weer: theologen denken wel vaker moeilijk, om de bijbel binnen hun kerkleer te kunnen laten passen.

Ik mis nog een reactie op Wijsheid 11:15-12:27.
Dat voor mij eigenlijk de meest sterke ondersteuning is van mijn overtuiging.
Ik geef het nu toe, je hebt op de rest wel gereageerd. Ik was iets te voorbarig naar jou toe. Alleen “inlegkunde” omvat dan ook als reactie Wijsheid 11 en 12. Echter zie ik dat als een niet veel zeggende term dat je te pas en te onpas kan gebruiken.

Wat hel betreft om er op terug te komen, daar deelt Riemer Lap nog een Visie over, namelijk dat bijbels gezien het woord “hel” niet behoord gebruikt te worden, maar het woord “gehenna”.

Dat klopt eigenlijk ook. Het woord “hel” wordt door de kerk gebruikt en is vanwege de reden dat het woord bekend was in de oude Romeinse en Griekse heidense geloven en daarom als vertrouwd voor het Romeinse volk overgenomen. Het woord “hel”is dan ook in de bijbel gevoegd, waar eerst Gehenna stond en nu weer opnieuw in de nieuwe Bijbelvertaling staat. Maar goed, hel of gehenna, het gaat mij om het even.
Door de Gehenna gaan en door de tweede dood gaan is door een hel heen gaan, dat is wat ik geloof. Jezus bied ons redding van deze ondergang aan. De keuze is met Jezus leven, of zonder Jezus verloren gaan.
Het verschil zit het er hier in: jij geloofd dat de hel eeuwig is. Ik geloof dat het wel een einde kent, maar vreselijk langdurig is. We geloven echter dat wie Jezus aanneemt voor de dood niets te vrezen heeft. En nu pas met die laatste uitspraak is er een overeenkomst met Piebe die wel geloofd in de dood, maar niet in de hel.

geesten blijven bestaan.
Het vlees gaat verloren.
Satan kan enkel het vleselijke aanvallen


Dat lijkt me een tussen ons overeenkomstige aanname, want als je geloofd in een eeuwige hel, dan zijn die geesten er dus nog steeds eeuwig en niet verloren gegaan, maar verblijven wel in de hel. Dat is wat ik bedoel: dat die geesten er nog zijn. Waarom laat God ze bestaan?
Met welk doel? Dat vertelt het boek Wijsheid ons.
Satan kan je lichaam doden, je geestelijk schaden en je martelen, maar niet je geest laten verdwijnen. Dat staat God niet toe.

Hebreeën 10,27
en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.

De geest wordt dus niet verslonden, want dan zou het niet eeuwig in de hel kunnen blijven. Wat verslonden wordt is al het vleselijke. Het stro dat vergaat en het geestelijk welzijn wat die geest zou menen te hebben. Want dat verteld het evangelie ook, dat wie zijn (aardse) leven probeert te behouden, het zal verliezen. Dat wat die geen meent te hebben, zal verliezen. Dat zal verslonden worden.

"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven" (Johannes 12:24,25).

"Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden." (Matteüs 10:39).

"Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen, maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven?" (Matteüs 16:25,26). Zie ook Marcus 8:34-36 en Lucas 9:24,25.

"Ieder, die zijn leven zal trachten te behouden, die zal het verliezen, maar ieder, die het verliezen zal, die zal het vernieuwen" (Lucas 17:32).

Wat dacht je van deze tekst?
Jezus zeide tot Maria:
Ik ben de Opstanding en het Leven,
al wie in Mij gelooft zal leven ook al is hij gestorven, en een ieder die leeft en in Mij gelooft zal in eeuwigheid niet sterven, gelooft gij dat?
Johannes 11: 25-26

Het sluit bij me klakkeloos aan bij het idee dat God zelfs de verslonden geesten kan opwekken.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2011, 05:15:30 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #84 Gepost op: oktober 26, 2011, 01:09:37 am »
@riemer lap: zoiets inderdaad :)
Je zou die 'virtuele plek' kunnen vervangen met 'uit jezelf voortgekomen bewustzijnstoestand'. Voor de een meer een hel, voor de ander meer een hemel. Hoe dichter bij de goddelijke geest ( het volmaakte beeld van god) hoe meer het een hemel zal zijn. Afhankelijk van individuele bewustwording.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #85 Gepost op: oktober 26, 2011, 03:27:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 oktober 2011 om 11:51:

Hoi Ignatius. Je hebt mijn 'subliminal message' opgepikt, zie ik!  :)

Ik hoop je hierbij uiteraard te kunnen verleiden om weer meer actief te worden op dit forum... Die 'kruisbestuiving' is ook gezond, denk ik - en daar ligt toch wel een 'katholieke opdracht' voor je, toch??  ;)


Ja, het was me niet ontgaan. Hmm, ja er zijn nog wel enkele dingen die interessant zijn om op te reageren. Deze draad maar ook bijv het gelijkenissen-topic zijn eigenlijk te leuk om links te laten liggen. Als min of meer enige actieve  katholiek hier voelde ik nogal de neiging om op elk onderwerp betreffende de RKK te moeten reageren, omdat er gewoon een berg onzin wordt beweerd. Op een gegeven moment gaat het dan niet alleen om theologische of exegetische onderwerpen, maar dan wordt je zelfs genoodzaakt om politieke, juridische zaken te moeten gaan uitleggen tot aan het toelatingsbeleid van de bibliotheek aan toe! Daar heb ik dus geen trek meer in. Het lijkt me handiger om vaker de 'negeer-modus' in stelling te brengen...  :+

quote:

Wat ik in die tekst waarnaar je verwijst lees lijkt me toch vooral een boodschap over "zondestraf"... Ik ervaar in de gedachten die ik aanhaalde toch ook vooral een boodschap van genade... Een "genadetijd" om te komen tot een geestelijke wedergeboorte... Of misschien moet ik zeggen: "daadwerkelijke bekering tot in het allerdiepste diep van je vezels"... (= het loskomen van die "ongezonde gehechtheid", waar de KKK over spreekt???)

[...]


Is het punt van "noodzaak tot loutering" een vraagstuk rond "straf" of een rond het begrip "onbekeerlijkheid"?? Niet vooral dat laatste, als we rekening houden met Gods genade en belofte van "herschepping"?? Als God een schuld vergeeft, dan is die schuld niet meer aanwezig... Anders is die vergeving niet een waarachtige vergeving...

Ja en nee. Ik zag inderdaad dat je vooral de genade aanhaalde, en dat is zeker een mooie gedachte. Maar ik ervaar het een niet zonder het ander. In dit verband moest ik ook denken aan de encycliek ‘Spe Salvi’ van de huidige paus, die het heel mooi verwoord:

“…God is gerechtigheid en verschaft gerechtigheid. Dat is onze troost en onze hoop. Maar in Zijn gerechtigheid is tegelijk genade. Dat weten wij door de blik op de gekruisigde en verrezen Christus. Beide, gerechtigheid en genade, moeten in de juiste innerlijke band met elkaar worden gezien. De genade heft de gerechtigheid niet op. Zij maakt het onrecht niet tot recht. De genade is geen spons die alles uitwist, zodat ten slotte toch alles om het even is wat iemand op aarde gedaan heeft. Tegen zo’n soort van hemel en genade heeft bijvoorbeeld Dostojevski in zijn roman De Gebroeders Karamazov met recht protest aangetekend. De misdadigers zitten uiteindelijk niet naast de slachtoffers op dezelfde wijze aan de tafel van het eeuwig bruiloftsmaal, alsof er niets gebeurd zou zijn….”

De noodzaak tot loutering heeft dus inderdaad te maken met genade en de belofte tot herschepping, zoals je ook zei, maar het heft de gerechtigheid niet op. En daar komt dus zondestraf om de hoek kijken, want deze tweede pendant miste ik in je verhaal dus vandaar mijn toevoeging. God vergeeft inderdaad de schuld wel, maar het is geen ‘instant gratification’. Boetvaardigheid en het scheppen van een nieuw hart zijn zaken die niet zomaar opzij geschoven kunnen worden, omdat de genade de zonde toch wel opheft.

(overigens zijn de punten 44-48 van deze encycliek sowieso interessant leesvoer )

quote:

NB: ik moest in dit verband ook terugdenken aan een post die ik lang geleden eens ingebracht heb. Hij lijkt me hier ook weer relevant!

...

Mijn vraag: wat is nu het moment dat we de kans krijgen om een bruiloftskleed aan te trekken? Nu? Op het moment van het Laatste Oordeel?? Gezien de parallellen met de andere teksten waar gesproken wordt over "jammeren en tandenknarsen" denk ik aan de laatste optie...
Het moment om het bruiloftskleed aan te trekken is nu. Want dat bruiloftskleed is een symbool voor de goede daden die ons geloof vergezellen (Openbaringen 19:7-8). Die goede daden staan overigens ook in Matteus genoemd: Caritas (Mt 6:2-4), Gebed (Mt. 6:5-15), Vasten (6:16-18) en de werken van genade (Mt 25:34-40). Dit zal beoordeeld worden bij het bijzondere, of particuliere oordeel dat ieder mens krijgt na zijn dood. Het Laatste Oordeel is weer wat anders, want dat vindt plaats aan het einde der tijden, het einde van de geschiedenis

quote:

NB: nu ik deze tekst zo eens teruglees vraag ik me af of Origenes hier het teken van de doop niet (mede) vooruit laat wijzen naar de realiteit van een spirituele wedergeboorte bij/na het moment van onze opstanding uit de dood...

Komen we dan niet uit bij een "homo reformatus semper reformandus est" (tot de door God gestelde tijd, zeg ik er dan bij...)??

En moeten we de verzuchting van Paulus (Rom 8:23) niet ook in dat licht bezien??...
Er lijkt mijns inziens inderdaad een link, maar dan zou ik me er verder in moeten verdiepen wat Origenes hier nu precies bedoeld. Wat de verwijzing naar Paulus betreft: Paulus reflecteert vooral op het zoonschap van diegenen die geloven in Christus. Alhoewel Christus de eeuwige Zoon is, delen wij in Zijn kindschap en worden daardoor aangenomen kinderen van God door genade. Dit wordt geëffectueerd door de Geest, die in ons hart wordt uitgestort (Rom 5:5) en die ons de weg naar de Vader wijst (Rom. 8:15) (zie ook: KKK 1996). Paulus heeft in Rom 8:14-25 vooral over lijden en het aangenomen kindschap.

En hier is dus inderdaad een parallel met het Exodus verhaal. Het kindschap van gelovigen (Rom 8:15) verwijst naar het kindschap van Israel (Rom 9:4; Ex 4:22; Jes 63:8). God, die wij onze ‘Vader’ noemen (Rom 8:15) verwijst naar de titel die wordt gegeven aan YHWH aan het einde van de Exodus tocht (Deut 32:6; Jes 63:16). Door de Geest uit slavernij geleid worden (Rom 8:14-15) verwijst naar hoe Israel uit Egyptische slavernij werd geleid door de vuurzuil (Ex 6:6; Ex 13:21) die ook als beeld van de Geest kan worden gezien (Jes 63:10-14). Ook het zuchten van de gelovigen, die wachten op de aanneming tot kinderen, wijst op Israel die kermt in gevangenschap  (Ex 2:23-24; Ex 6:5) wachtend op bevrijding door de Heer (Ex 6:6; Ex 15:13).

Voor ons als christenen is de Exodus begonnen en is nog steeds gaande, want wij zijn wel bevrijd uit de zonde (Rom 6:6-7, 17), maar nog niet uit de slavernij van de vergankelijkheid (Rom 8:19-23). De Kerk beleefd dus eigenlijk opnieuw de Exodus ervaring van Israel (1 Kor 10:1-11).

Door ons aangenomen kindschap claimen wij een hemelse erfenis (Rom 8:17; 1 Pet 1:3-4). Door met Christus te lijden delen wij in die erfenis die door Paulus wordt beschreven als ´al het andere´ , ‘alles’ , ‘al wat bestaat’ (Rom 8:32; Kol 1:16; Heb 1:2).

Maar ons lijden wordt ruimschoots overtroffen door de glorie die ons te wachten staat (2 Kor 4:17). De Geest zal ons te hulp komen (Rom 8:26), want lijden is onderdeel van God’s plan om ons gelijkvormig te maken aan het beeld van Christus. (Rom 8:29).

Ik besef dat dit hele verhaal vooral getriggerd werd door je Romeinen quote, maar het is wellicht indirect ook gerelateerd is aan wat Origines zegt. Alhoewel hij het vooral heeft over ‘purification after death’ dus daar zal ik me nog eens in gaan storten.  :9
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #86 Gepost op: oktober 26, 2011, 03:40:14 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 oktober 2011 om 15:27:
[...]
Ik besef dat dit hele verhaal vooral getriggerd werd door je Romeinen quote, maar het is wellicht indirect ook gerelateerd is aan wat Origines zegt. Alhoewel hij het vooral heeft over ‘purification after death’ dus daar zal ik me nog eens in gaan storten.  :9

Ik ga e.e.a. ook nog eens op mijn gemak herlezen (je bovenstaande bijdrage trouwens ook...!).

Hebben jullie dat boek van Origenes in jullie bieb staan in de Tiltenberg?

(zie hier de link)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'