Hallo Wimpie!
quote:
op 16 May 2003 19:07:36 schreef wimpie:
Een verbintenis (huwelijk dus") is wel wat anders dan een verkering.
Een verkering is er uiteindelijk toch voor bedoeld om te kijken of je met elkaar kan trouwen, het lijkt mij persoonlijk niet verstandig om een verkering te beginnen waarin er echt nog een basisingrediënt voor een goed huwelijk ontbreekt. Het is van een andere orde, maar toch.
By the way, ik ben absoluut niet in het vrijgemaakte en/of gereformeerde wereldje opgevoed, integendeel. Ik heb eigenlijk altijd meer ongelovigen dan gelovigen dagelijks om me heen.
quote:
@zwever: ik snap je vergelijking met de koran niet helemaal. In gesprekken met moslims heb ik juist geleerd dat de koran niet wezenlijk verschilt van de bijbel.
Dit is wel off-topic, maar de koran verschilt wel dégelijk wezenlijk van de Bijbel. Het gaat wel over dezelfde personen bijvoorbeeld, maar zij accepteren Jezus niet als Zoon van God, terwijl dat nu juist cruciaal is in het christendom. Komt vast nog wel aan de orde met je Alpha groep

Maar goed, ander voorbeeld dan, effe heel rigoreus. Stel, een meisje wordt verkracht. Ze baart een zoon en die wordt later een geweldig goede dominee. Het gevolg was dus uiteindelijk goed, maar was die verkrachting en alle moeite daarna dan ook goed?
quote:
Je zegt dat je een relatie afraad tenzij je een opdracht van God krijgt. Hebben we niet allemaal een opdracht van God?? namelijk zoveel mensen de Goede Boodschap verkondigen???
Ja, maar moet dan dan per se via verkeringen?
Er zijn wel groeperingen in Amerika die dat doen trouwens. De vrouwen waren nog wel zo gek een nachtje te slapen met een man als ze dan maar het evangelie konden brengen... onder het mom van, de opbrengsten zijn hoger dan de kosten
quote:
Ik sta dr misschien een beetje te nuchter in. maar ik geloof dat we allemaal kinderen van God zijn.
Check Johannes 1:12 zou ik zeggen. "aan wie hem(Jezus) aanvaardden en in hem geloofden, heeft hij het recht gegeven kinderen van God te worden."
quote:
Als je gemende relaties (dus niet een huwelijk) afkeurt betekent dat dan niet dat je alijd maar binnen "het wereldje" blijft?? veilig voor invloeden van buitenaf?? Bid voor de Heilige Geest, dat die jou sterkt in je geloof. en je leert snel genoeg of zo'n relatie kans maakt, of die ergens goed voor is.
Misschien zul je op de Alpha groep ook wel geleerd hebben dat God eigenlijk op nummer 1 wil staan in je leven. Als je christen bent zul je dat steeds meer en meer gaan ervaren. Hoe kun je dan nog een intieme relatie opbouwen met iemand, als je het allerbelangrijkste niet kan delen?
quote:
Volgens mij staat het in Efeze, dat een ieder die in Christus gelooft ook over alle machten kan beschikken die Jezus Christus had/heeft.. Je kan dus ook over de macht beschikken om andere mensen te overtuigen. Lukt dit niet (zoals het verhaal over de zus van) dan zal de relatie ten goede werken.
Hmmm... dat zou kunnen, maar toch denk ik niet dat dit in het algemeen de wil van God is. Ik ken ook mensen waar de relatie helemaal niet ten goede keerde voor het geloof van de ander.
p.s. ik hoop wel dat je dit als een gesprek opvat en niet als discussie, want zo bedoel ik het niet.