quote:
op 15 Mar 2004 20:00:52 schreef Roodkapje:
Laatst had ik een gesprek met iemand van de Vrije Baptisten. Als ik lid wil worden van hun kerk MOET ik me laten overdopen (door onderdompeling).
Alleen... ik ben al als volwassene gedoopt door besprenkeling. Volgens hem moet ik me zelfs dan laten overdopen.
Ik vind het belachelijk, wat vinden jullie?
Van een baptist kan ik het me
vanuit zijn standpunt voorstellen: De
voorwaarde voor lidmaatschap is bij hen: Doop door onderdompeling...... Dit is hun 'leus', hun punt waardoor ze zich onderscheiden van andere gelovigen....
Hoezeer ik het ook met dat
feit eens ben, als je dit als voorwaarde stelt, voeg je
toe aan de eisen die de Heer stelt.....
Maar het is eigenlijk
netzo bij andere kerken: De GKV stelt de belijdenis, drie formulieren van enigheid als voorwaarde voor lidmaatschap....Dat is hun 'leus'. Daarmee scheid je je automatisch af van andere ware gelovigen....
Even over de doop door onderdompeling:
Wij vinden dat als je je doop door
besprenkeling als je 'doop' ziet, dat we niet kunnen eisen dat je je eerst door onderdompeling laat dopen.... Dit omdat de doop (zoals wij dat dan zien) een
persoonlijke getuigenis is aan de mensen en engelen (die ook toekijken hoe christenen zich gedragen)..... Je laat aan hen zien dat je het terrein van de wereld hebt verlaten. Je staat nu op het terrein waar de Heer het voor het zeggen heeft....
Het is natuurlijk wel zo dat ik het wel
fijn zou vinden als je op een gegeven moment tot het inzicht kwam: "Eigenlijk moet ik me door onderdompeling laten dopen...." Maar ik vind het absoluut niet iets om iemand op te dringen....