Auteur Topic: Harry Potter en J.K. Rowling  (gelezen 9280 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Harry Potter en J.K. Rowling
« Gepost op: juli 18, 2005, 10:13:35 am »
Hij is uit!!!

http://b4images.blackwell.co.uk/images/headings/potter_halfblood.jpg

Ik ben al over de helft en het is weer erg leuk en relaxed leesvoer.   d:)b

The Goblet of Fire vond ik iets minder maar deel 5 was weer ouderwets leuk en deze vind ik tot nu toe ook prima.

Nou had ik gisteren met een ons allen welbekende moderator met een rood kapje  ;)  tijdens een kerkdienst een discussie'tje over JK Rowling, de schrijfster van HP.

Kernvraag: is ze een Wiccan?

Mijn mening: Ik denk niet dat Rowling een Wiccan is, omdat alle betrouwbare bronnen die ik daarvoor vind, beweren van niet, en allerlei schreeuwerige amerikaanse overdreven websites beweren van wel.

Neem bijvoorbeeld de website van ons aller Joshua die overal wiccans en vrijmetselaars achter bomen zag staan en die beweert dat Rowling een 102e graads Wicca is of zo:

http://magic-mirror.4ya.nl/Potter/Potter.html

Terwijl op haar eigen site, in de door haarzelf geschreven biografie, niets staat over Wicca:

http://www.jkrowling.com/en/thankyou.cfm

En ook op deze site waar haar wordt gevraagd waar ze haar ideeen vandaan heeft staat niets over Wicca:

http://www.storiesfromthe...ies/rowling/interview.htm

Verder las ik:

Former Wiccian Steve Wessels recently commented on this in a forum we both participate in:

As a former Wiccan, I can testify that the magic in "Potter" bears practically no resemblance to Wiccan magic, either in form, intent, or results. For one thing, Potter magic is a natural power unrelated to any religious rites or deities whatever; for another thing, it really works. This is not to say that most Wiccans wouldn't give their cauldrons to be able to do magic like Harry and his friends, but it is only fantasy. The difference between Rowling and Wicca is that Wiccans think their fantasies are real.

op de website die hoaxes, roddels en nep-artikelen aan de kaak stelt:

http://truthminers.com/hoaxarticles/harry_potter.htm

Wat zeggen jullie?  :)

Ik wil graag een eerlijke en leuke discussie over Harry Potter, en wil bij voorbaat toegeven dat ik zeer bevooroordeeld ben omdat ik de boeken echt leuk vind... ga dit topic dus ook pas weer openen als ik "The Halfblood Prince" uit heb  :P

Brand maar los dus!

edit:O ja, nog een leuk weetje: Dumbledore is een oude engelse benaming voor... Bumblebee!
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 10:14:37 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2005, 10:18:29 am »
Als ze in een interview zegt dat ze zelf wiccan-sympathiën heeft en bepaalde ideeën aan wicca ontleend, wanneer daarnaar gevraagd wordt, dan is dat toch duidelijk zat? :? Ik zou dat zelf ook niet keihard gaan roepen als er een uitgever die verkoopcijfers wil achter mij staat.

Daarmee zeg ik niet dat dit boek bij voorbaat fout is, maar wel dat dit boek misschien niet geschikt is voor (kleine) kinderen, omdat de 'good guy' Harry Potter ook dingen doet die niet goed zijn. Ik vind het geen raar idee dat dit soort boeken tot een drempelverlaging van wat goed is en wat fout is kan leiden. Bovendien is de moraal van het boek (postmodernistisch) natuurlijk geen goede voedingsbodem waarop het geloof van zo'n kind kan groeien.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 10:19:16 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2005, 10:20:07 am »

quote:

Roodkapje schreef op 18 juli 2005 om 10:18:
Als ze in een interview zegt dat ze zelf wiccan-sympathiën heeft en bepaalde ideeën aan wicca ontleend, wanneer daarnaar gevraagd wordt, dan is dat toch duidelijk zat? :?

Hoho, je zei dat ze een Wicca WAS, dat is iets anders dan sympathieën  :)  

Bovendien worden er wel eens vaker onjuiste dingen over mensen gepubliceerd dus dat het in een interview staat wil nog niet zeggen dat het waar is... dan vind ik het op zijn zachtst gezegd vreemd dat ik het nergens kan vinden  :)

Maar misschien kun jij dat interview vinden en hier reproduceren?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2005, 10:21:47 am »

quote:

Roodkapje schreef op 18 juli 2005 om 10:18:
Bovendien is de moraal van het boek (postmodernistisch) natuurlijk geen goede voedingsbodem waarop het geloof van zo'n kind kan groeien.

Als het boek iets NIET is, is het wel postmodernistisch!

Qua stroming zou ik het eerder neo-romantiek noemen, het gaat over doelen hoger dan jezelf, liefde etc, niet over een hopeloze wereld waar we niets aan kunnen veranderen en waarin we willoos worden meegesleept (zoals Hermans  :r )

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2005, 10:22:30 am »
Het stond een keer in de Volkskrant, na aanleiding van de film dacht ik. Ik heb geen idee wanneer dat precies was. En ik vind de Volkskrant iha geen onbetrouwbare krant die de feiten verdraait. Als het nou in het ND had gestaan... :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2005, 10:35:06 am »

quote:

Bumblebee schreef op 18 juli 2005 om 10:13:
Nou had ik gisteren met een ons allen welbekende moderator met een rood kapje  ;)  tijdens een kerkdienst een discussie'tje over JK Rowling, de schrijfster van HP.

Tijdens de kerkdienst nog wel, foei! ;)

Zelf ben ik niet echt een Harry Potter fan. Wel heb ik een van de films gezien. Ik heb daarom geen oordeel over de boeken en de films, omdat ik simpelweg niet echt goed weet waar ze over gaan.

Wel zou ik (als het gaat om magie en occulte dingen) iets willen zeggen.
Het kan best gevaarlijk zijn om met occulte zaken bezig te zijn. In de Bijbel kan je duidelijk teksten vinden die je aanmanen om alles wat met occulte zaken te maken heeft, uit de weg te gaan.
Kinderen zijn kwetsbaar en als er één doelgroep is die de satan goed kan gebruiken dan zijn het kinderen. Daarom denk ik dat het heel goed is om te toetsen of iets occult is of niet.

Een voorbeeld zoals ik laatst op koninginnedag zag. Een moeder ging de toekomst voorspellen voor kinderen. Het zag er heel onschuldig uit en was grappig om te zien. Maar ik denk dat het wel het op zoeken van de grens is. Want je laat kinderen wel bekend raken met occult-lijkende dingen.

Dus nogmaals: het is niet dat ik de boeken en de films veroordeel: Maar ik denk dat je wel eerst moet onderzoeken of je je kinderen daarmee wilt confronteren. Zodat je ze in ieder geval met een gerust hart naar de film kan laten gaan of een boek kan laten lezen of dat je later kan zeggen dat je ze bewust hebt beschermt voor de gedachten in die films en boeken.
Verba volant, scripta manent

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2005, 10:50:32 am »
't was tijdens de collecte en bovendien was ik best braaf, want ik was de enige die wél een bundeltje 90 gezangen meehad (en ik ben niet eens vrijgemaakt) O-)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2005, 10:54:07 am »

quote:

Roodkapje schreef op 18 juli 2005 om 10:18:Daarmee zeg ik niet dat dit boek bij voorbaat fout is, maar wel dat dit boek misschien niet geschikt is voor (kleine) kinderen, omdat de 'good guy' Harry Potter ook dingen doet die niet goed zijn. Ik vind het geen raar idee dat dit soort boeken tot een drempelverlaging van wat goed is en wat fout is kan leiden.
Een boek waarin mensen zowel goede als slechte trekjes hebben lijkt me realistisch. Een boek waarin mensen volledig goed of volledig slecht zijn is niet alleen onrealistisch, het lijkt me ook onChristelijk.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2005, 10:57:37 am »

quote:

Bumblebee schreef op 18 juli 2005 om 10:21:
[...]

Qua stroming zou ik het eerder neo-romantiek noemen, het gaat over doelen hoger dan jezelf, liefde etc, niet over een hopeloze wereld waar we niets aan kunnen veranderen en waarin we willoos worden meegesleept (zoals Hermans  :r )

Ik weet wellicht niet zoveel van literaire stromingen, maar met postmodernistisch bedoelde ik het ontbreken van één Waarheid etc. Wat jij aanhaalt zou ik eerder als 'naturalistisch' bestempelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2005, 11:47:18 am »
In het ND van afgelopen zaterdag en ook in het Goede Leven (weekkrant van het Friesch Dagblad) stond een behoorlijk positieve recensie van een boek van een Amerikaanse christen, die eerst fel anti-Potter was, maar door het lezen (vanwege de interesse van zijn kids in de boeken) juist fel pro-Potter is geworden en een heel boek heeft geschreven over de christelijke symboliek in Harry Potter en waarom het boek juist hartstikke goed is voor kinderen.
Ik kan het linkje naar het ND zo gauw niet vinden, missch. iemand anders wel.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 11:48:26 am door Mezzamorpheus »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2005, 11:54:52 am »
Het korte bericht staat hier.
Een meer uitgebreid artikel met achtergrond info vindt je hier.

Uit onderstaande quote uit het uitgebreide artikel blijkt wel dat er veel onbekend is over de schrijfster.

quote:

In Op zoek naar God bij Harry Potter verdedigt Granger de stelling dat 'de serie in de kern een diep christelijke betekenis draagt'. Over het persoonlijk geloof van J.K. Rowling schrijft hij niet. ,,Rowling is belijdend lid van de Presbyteriaanse Kerk (de Church of Scotland) en heeft in interviewws gezegd dat haar geloof een sleutel is tot het begrijpen van haar werk. Desondanks weet niemand dan God en haar directe omgeving of dit waar is of niet; zodoende beperk ik me tot haar boeken.''
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 11:59:52 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2005, 02:14:40 pm »
Wat vinden jullie van deze uitspraken dan over hoe er in die boeken met God en de occulte wereld wordt omgegaan:

* God en de duivel worden voorgesteld als een en dezelfde hogere macht (holisme). Mensen moeten ‘hem’ helpen door de zwarte kant ervan te bestrijden en de ‘goede’ kant te versterken, waarbij alle magische technieken geoorloofd zijn;
    * De gruwelijke realiteit van het occultisme (en er is nauwelijks iets te noemen dat in de Potterboeken niet voorkomt) wordt voorgesteld als onschuldige fantasie waarvan kinderen zelf wel ‘afstand’ kunnen nemen.

Bron: www.bijbelenonderwijs.nl/?item=register&id=79
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 02:15:38 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2005, 07:16:51 pm »
Ik kon als kind best realiteit van fictie onderscheiden, vond kindergriezelboeken ook geweldig, maarja, die site vindt Paul van Loon ook al slecht. En Pokemon. En weet ik veel wat nog allemaal.

Misschien niet netjes van me, maar ik hecht niet zoveel waarde aan wat die site zegt. :O
Eenheid in verscheidenheid

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2005, 07:26:10 pm »
Jij bent dan ook geen christen. :)
Alleen een christen snapt (tot op bepaalde hoogte en de een beter dan de ander) wat wel en niet occult is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2005, 07:26:21 pm »

quote:

Murdoc schreef op 18 juli 2005 om 19:16:
Ik kon als kind best realiteit van fictie onderscheiden, vond kindergriezelboeken ook geweldig, maarja, die site vindt Paul van Loon ook al slecht. En Pokemon. En weet ik veel wat nog allemaal.

Misschien niet netjes van me, maar ik hecht niet zoveel waarde aan wat die site zegt. :O

Ik vroeg wat je van de twee opmerkingen vond die ik in mijn post zet. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 18, 2005, 07:34:03 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 juli 2005 om 14:14:
    * God en de duivel worden voorgesteld als een en dezelfde hogere macht (holisme). Mensen moeten ‘hem’ helpen door de zwarte kant ervan te bestrijden en de ‘goede’ kant te versterken, waarbij alle magische technieken geoorloofd zijn;
Ik ben God nog niet tegengekomen in Harry Potter eigenlijk, ook geen vloeken enzo. Wel zie ik een strijd tegen het slechte, maar dat is vooralsnog een totaal andere persoon dan de goede persoon.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 juli 2005 om 14:14:
    * De gruwelijke realiteit van het occultisme (en er is nauwelijks iets te noemen dat in de Potterboeken niet voorkomt) wordt voorgesteld als onschuldige fantasie waarvan kinderen zelf wel ‘afstand’ kunnen nemen.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik zou kinderen Harry Potter ook niet laten lezen. Mensen die het onderscheid tussen fantasie en realiteit wel kunnen maken, gaan het zelf maar lezen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 18, 2005, 07:45:15 pm »
Ik las als kind graag sagen en legenden, onder andere King Arthur, daar komt ook 'goede' magie in voor. net als in sprookjes met feeën en dergelijke. Het is nog niemand gelukt mij het verschil tussen deze dingen en HP duidelijk te maken.
Ik kon het verschil tussen fictie en realiteit prima zien als kind, dus waarom zouden andere kinderen dat ook niet kunnen? Sowieso kun je daar als ouder toch met je kind over praten?
Pinkeltjefan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 19, 2005, 10:45:35 am »
Waar zit dat holisme (goed en slecht zijn 1) dan in?? Dumbledore = Hij die niet genoemd mag worden?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 20, 2005, 01:40:29 pm »

quote:

Liudger schreef op 19 juli 2005 om 10:45:
Waar zit dat holisme (goed en slecht zijn 1) dan in?? Dumbledore = Hij die niet genoemd mag worden?
Dumbledore is niet Voldemort, voor redenen lees deel 6.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2005, 05:32:15 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 20, 2005, 03:53:10 pm »
Ik mag deel 6 pas lezen als mijn dochter het uit heeft, die het van mij niet mag lezen voordat ze La Petite Fadette gelezen heeft. Ik heb mezelf dus klemgezet  :+

Ik vond die gedachte ook al onwaarschijnlijk, blijft staan waaruit dat afschuwelijke holistische concept dan in verwerkt zit?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 20, 2005, 04:23:52 pm »
Ik gok dat het komt omdat het holisme vaak gekoppeld wordt aan hekserij en wicca-achtig gedoe. Aangezien in Harry Potter ook magie gebruikt wordt, wordt er een link gelegd tussen deze twee zaken en dus is Harry Potter ook holistisch. Maar, zeker weten doe ik dat niet ;) .
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2005, 04:23:59 pm door Harm »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 20, 2005, 05:15:35 pm »

quote:

Holisme, verstaan als een vorm van synthesedenken, kan een aantrekkelijke zaak zijn. Want waarom zou men voortdurend in tegenstellingen moeten denken? Waarom moeten zaken tegenover elkaar geplaatst worden, waarom moet er een scheiding aangebracht worden, en waarom moet men ze tegen elkaar uit spelen? Te veel heeft het zogeheten scheidingsdenken, de 'of-of'-redenering, gedomineerd in ons westers denken. De gevolgen zien we, bijvoorbeeld in de situatie van het milieu en in de soms zo eenzijdig technisch geworden westerse geneeskunde. Een meer holistische benadering zou dan aanmerkelijk aantrekkelijker zijn. En we zien dan ook - buiten het terrein van New Age - nieuwe holistische benaderingen van ziekte en gezondheid en van ons milieu. Holistisch in die zin dat men in deze vormen van geneeskunde de zieke ziet als één persoon, en dat men in de benadering van de natuur de mens ziet als levend in het geheel van het natuurlijke milieu
Bron

Dat is holisme. Dus alles 'als geheel' benaderen. En dát wordt waarschijnlijk bedoeld. Dat komt in New Age voor (die leggen daar heel sterk de nadruk op), maar is in z'n algemeenheid wel terug te vinden als reactie op het modernisme.

Dus er zijn twee soorten reacties op het modernisme: een holistische en een postmodernistische. Waarbij het postmodernisme uitgaan van een gefragmenteerd bestaan en het holisme juist van de 'heelheid' van alles.

Zie ook: http://home.worldonline.nl/~sttdc/jrg5_nr1_p5360.htm B)
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2005, 05:18:27 pm door Roodkapje »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 20, 2005, 06:05:57 pm »
Ten eerste, wat is daar zo onchristelijk aan? Ten tweede, waar komen we dat in HP tegen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 20, 2005, 06:19:09 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 18 juli 2005 om 10:21:
[...]

Wat vind je hier dan van (gevolgen van het lezen van de HP-boeken:

Bovendien wijzen wij op een gevaarlijke drogreden waarmee velen redeneren. Joanne Kathleen Rowling speelt in op de manier waarop tal van volwassenen, zelfs in de 21e eeuw (nog steeds) denken, als zij verklaart: "Ik geloof niet in de soort magie uit mijn boeken." Maar dat is nu juist het probleem, want de boeken van Harry Potter romantiseren allerlei zaken die in de wereld van het satanisme een gruwelijke werkelijkheid zijn. Wanneer hier wordt gesproken van fantasie, dan is dit niet zomaar de kolossale en zeer productieve verbeeldingskracht van de auteur, maar de neerslag van een reële wereld van gevallen engelen en demonen (geesten).

Het fenomeen ‘Harry Potter’ heeft al geleid tot tal van ‘Harry Potter Fan Clubs’ en tal van jonge lezers plakken het ‘Potterteken’ (een bliksemschicht) op het voorhoofd. Men spreekt van de ‘Harry Potter cultus’ en van de nieuwe ‘klassieken van de kinder- en jeugdliteratuur’.
De Harry Potter-boeken hebben bij duizenden kinderen de interesse in tovenarij gewekt. De Paganistische (heidense) Federatie heeft zelfs iemand aangesteld die de stroom van aanvragen van kinderen en jongeren behandelt. Media functionaris Andy Norfolk zegt dat de Potter-boeken van J.K. Rowling en TV shows zoals Sabrina de Tienerheks en Buffy de Vampierdoder waarschijnlijk deze vloed hebben veroorzaakt. "Iedere keer dat een artikel over tovenarij of paganisme verschijnt, kwamen er heel veel aanvragen, meestal van jonge meisjes."

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 20, 2005, 06:42:53 pm »

quote:

Liudger schreef op 20 juli 2005 om 18:05:
Ten eerste, wat is daar zo onchristelijk aan?

Er is God en de duivel. Twee verschillende dingen.
Holisme lijkt me dan als dit als een eenheid wordt gezien. Dit is bijvoorbeeld zo bij het zgn onderscheid tussen 'witte magie' - dat zou goed zijn (staat dan bij wijze van spreken voor God) en de zwarte magie is slecht (staat voor de duivel)
Als je het bovennatuurlijke bekijkt in witte en zwarte magie, bekijk je het holistisch.
En dat is niet-christelijk. Vanuit de bijbel weten we dat witte magie en zwarte magie allebei van de duivel komen.
Dat is denk ik wat hier staat:

quote:

Ten tweede, waar komen we dat in HP tegen?

Hoe ga je om met/wat is de bedoeling van het occulte in kinderboeken:

Criteria bij beoordeling van zulke kinderboeken
citaat:
O1. Kinderen vertrouwd maken met de wereld van het occulte,
O2. Kinderen aanmoedigen om (via een handeling van inwijding) zelf die wereld te betreden.

Het lijdt geen twijfel dat de kinderen voor wie de Harry-boeken geschreven zijn (vanaf 8 jaar) vertrouwd raken met de occulte werkelijkheid, d.w.z. dat zij gaan denken in termen van het occulte (O1), tenzij zij zich reeds een krachtig bijbels denken hebben eigen gemaakt. Het zal heel moeilijk zijn om dit denken ooit af te leren en in te ruilen voor een bijbels denken. Waarschijnlijker is dat zij de Bijbel gaan lezen als ‘tovenaarsleerling’ en niet als ‘discipel van de Meester’.

Veel kinderen zullen zich in Harry Potter herkennen, want wie voelt zich niet wel eens achtergesteld of buitengesloten? Daardoor zullen zij al gauw sympathie voor hem voelen en zich met hem identificeren en zich daarmee openstellen voor de wereld waarin Harry verzeild is geraakt, of liever gezegd, waar hij thuishoort. De driedimensionale wereld is zonder begrip, bedreigend en vijandig, maar heil is er in de vierde dimensie die de ‘dreuzels’ niet kunnen zien en waartoe ze ook geen toegang hebben (een parodie op Johannes 3 vers 3 en 5).
Pas echt gevaarlijk wordt het als kinderen aangemoedigd worden om zelf het occulte uit te proberen (O2), zoals een vervloeking werpen op een leraar die een slecht cijfer geeft (sommige Harry Potter lezers passen deze voodoo-technieken toe).
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2005, 06:45:37 pm door Priscilla en Aquila »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 20, 2005, 07:28:01 pm »

quote:

Het lijdt geen twijfel dat de kinderen voor wie de Harry-boeken geschreven zijn
Daar waag ik absoluut aan te twijfelen. Deel 1 en 2 waren misschien nog interessant voor kinderen, omdat Harry, Hermione, Ron en de rest toen nog klein waren en Lord Voldemort amper tot niet aanwezig was, in de boeken die volgden is de sfeer een stuk minder kinderlijk geworden en zou ik de Harry Potter-boeken echt geen kinderboeken meer willen noemen; iets wat ook door de uitgever is gemerkt doordat er nu ook volwassen edities uitgegeven worden. De boeken zullen ongetwijfeld door kinderen gelezen worden, maar er zijn ook kinderen die thrillers of andere spannende boeken lezen. De site waar je de informatie vanaf haalt zal het mogelijk bij het rechte eind hebben, maar het wordt wel tijd dat ze een en ander actualiseren.

quote:

O1. Kinderen vertrouwd maken met de wereld van het occulte
Tsja, dat zal wel gebeuren. Door het kijken naar het Jeugdjournaal worden ze ook vertrouwd gemaakt met geweld enzo en daar klaagt men ook niet over. Kinderen gaan toch ook niet ineens andere kinderen vermoorden nadat ze hebben gezien dat dat in Irak gebeurd? :?

quote:

O2. Kinderen aanmoedigen om (via een handeling van inwijding) zelf die wereld te betreden
Kinderen worden niet aangemoedigd om zelf spreuken uit te spreken. Als de studenten van Hogwarts dat doen zonder reden, worden ze ook gewoon bestraft. Het is niet voor niets dat magie aan regels is onderworpen en dat kinderen (personen onder de 17) vrijwel niets mogen zonder dat er toezicht is. Ik vind de vergelijking met Johannes 3 overigens ook erg vergezocht.

Ik heb deel 6 inmiddels uit en het voornaamste wapen waarmee Harry Lord Voldemort kan bestrijden is het wapen van de liefde. Dat is wat Lord Voldemort niet heeft, wat hij niet kent en waar hij niet tegenkan en wat - zo gok ik - in deel 7 tot zijn ondergang zal leiden. Er wordt dus ook gewoon erkend dat magie niet genoeg is en dat er iets anders nodig is, namelijk liefde, om te komen tot overwinning op het kwade.

Overigens ben ik het volledig eens met Alfredt in "Harry Potter en J.K. Rowling": "Ik las als kind graag sagen en legenden, onder andere King Arthur, daar komt ook 'goede' magie in voor. net als in sprookjes met feeën en dergelijke. Het is nog niemand gelukt mij het verschil tussen deze dingen en HP duidelijk te maken."

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 20, 2005, 07:47:05 pm »
Ik denk ook dat de films het imago van de boeken bepaald geen goed heeft gedaan. Ik heb Harry Potter deel 1 en 2 gezien, maar deel 2 was ronduit occult, en deed mij besluiten om voortaan maar van Harry Potter films af te zien, omdat ik vreesde dat dit niet minder zou worden, gezien de ontwikkeling van het verhaal.

Over boeken kan ik niet echt meepraten, ik heb tot deel 3 gelezen en toen besloten dat ik het een beetje een uitgemolken commercieel project begon te vinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 20, 2005, 08:25:35 pm »
Ik las vroeger ook wel sprookjes en sagen en legenden etc. :)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 20, 2005, 09:43:06 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 juli 2005 om 20:25:
Ik las vroeger ook wel sprookjes en sagen en legenden etc. :)
En hoe zie je de magie daarin dan? Of de magie in Lord of the Rings?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 20, 2005, 09:45:51 pm »

quote:

Harm schreef op 20 juli 2005 om 21:43:
[...]

En hoe zie je de magie daarin dan? Of de magie in Lord of the Rings?

In de Lord of the Rings komt nauwelijks magie voor, vergeleken met Harry Potter en bijvoorbeeld Diskworld.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 20, 2005, 11:21:12 pm »
Ik vraag me altijd af of mensen die tegen Harry Potter zijn, net zo sterk tegen de sprookjes van de Efteling zijn.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 20, 2005, 11:28:57 pm »
Niet om het een of ander, maar zullen we slowchatten in het CHT-forum en hier op basis van argumentatie en niet op basis van one-liners discussiëren?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 21, 2005, 10:03:03 am »
Ik vond toevallig een rescensie van Arie Verhoef uit de visie n.a.v. het vierde deel van Harry Potter en de vuurbeker die toen verschenen was.

Vierde Potter foute boel.
Hij zegt o.a:
Met deel 4 ... , is bij mij de wissel omgegaan. Was in de eerste drie delen tovenarij het - wat mij betreft onschadelijke - decor van een spannend jongensboek dat zich helemaal afspeelde in een fantasiewereld en werd de tovenarij in deze boeken geneutraliseerd door een grote dosis humor, in deel 4 is de toonzetting volledig anders. Het eerste hoofdstuk is ronduit macaber. Een jonge man komt op een hele nare manier om het leven. Niet in een fatasierijk, maar in de reele wereld. Ook daar blijkt de duivelse Voldemort zijn macht uit te oefenen. De sfeer is grimmig. Harry Potter overleeft weliswaar een nieuwe aanslag van Voldemort op zijn leven, maar is niet staat om een wederopstanding van de slechte Voldemort te voorkomen. Tijdens de Werelskampioenschappen Zwerkbal en vierscholentoernooi is er veel haat voelbaar.
Ook in de Vuurbeker maakt Rowling gebruik van humor. Maar veel minder. Eventueel opgeroepen angst wordt daardoor nauwelijks geneutraliseerd. De vinger aan de Harry Potter-pols houdend, kan ik niet anders dan concluderen dat Rowling met De Vuurbeker een verkeerde weg is ingeslagen. Griezelig, grimmig, macaber. Niets voor uw kids.

(Arie verhoef in visie)

Hij geeft hier wel bepaalde redenen aan, waarom het ene boek over toveren wel zou kunnen, en deze bijvoorbeeld niet (meer).
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2005, 01:29:13 pm door Priscilla en Aquila »

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 22, 2005, 03:34:47 pm »

quote:

Michael schreef op 20 juli 2005 om 23:21:
Ik vraag me altijd af of mensen die tegen Harry Potter zijn, net zo sterk tegen de sprookjes van de Efteling zijn.

Zou kunnnen en eigenlijk ook wel zo consequent zijn.

In ieder geval,ik heb het opgezocht,bestaat er niet zoiets als een
verbod op het lezen van boeken waarin toverij voorkomt,hoe fantasierijk
en niet-serieus die toverij ook mag zijn.
Wel vond ik een stuk of acht teksten waarin toverij,tovenaars en tovenaressen
er maar bekaaid vanaf komen,om het zacht uit te drukken.

Om het ongenuanceerd,politiek niet-correct en intolerant te zeggen:
ze zijn de Here 'een gruwel'.
Is het dan consequent om,als belijdend christen,de gruwelen van de Here je
kinderen voor te schotelen,nadat je het n.b. zelf eerst hebt gelezen?

De prangende vraag wordt dan: hebben we hier te maken met part-time christendom?
En met dat ik dit intik besef ik dat er niet zoiets bestaat als  een part-time christendom..

|:(

Het is dat Roodkapje er geen prijs op stelt,maar een paar one-liners van
Kuyper waren nu wel op zijn plaats geweest. :w

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 22, 2005, 05:16:35 pm »

quote:

vaneccles schreef op 22 juli 2005 om 15:34:
[...]

Zou kunnnen en eigenlijk ook wel zo consequent zijn.

Las je vroeger zelf wel sprookjes etc Vaneccles?
En hoe kijk je daar nu tegenaan?

quote:

In ieder geval,ik heb het opgezocht,bestaat er niet zoiets als een
verbod op het lezen van boeken waarin toverij voorkomt,hoe fantasierijk
en niet-serieus die toverij ook mag zijn.
Wel vond ik een stuk of acht teksten waarin toverij,tovenaars en tovenaressen
er maar bekaaid vanaf komen,om het zacht uit te drukken.

Om het ongenuanceerd,politiek niet-correct en intolerant te zeggen:
ze zijn de Here 'een gruwel'.
Is het dan consequent om,als belijdend christen,de gruwelen van de Here je
kinderen voor te schotelen,nadat je het n.b. zelf eerst hebt gelezen?

Bijvoorbeeld dit gedeelte:
Deut 18
9 Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de HERE, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. 10 Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, 11 geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. 12 Want ieder die deze dingen doet, is de HERE een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de HERE, uw God, hen voor u weg. 13 Gij zult onberispelijk staan tegenover de HERE, uw God; 14 want deze volken, die gij verdrijven zult, luisteren naar wichelaars en waarzeggers, maar u heeft de HERE, uw God, dit niet toegelaten.

Dit stond nog op die site die ik aanhaalde:

quote:

Wie bijvoorbeeld de boeken heeft gelezen van Dr. Rebecca Brown:
He Came to Set the Prisoners Free en Prepare for War,
merkt op dat het hier helemaal niet gaat om ‘fantasie’ van een denkbeeldige wereld, maar om de gruwelijke werkelijkheid van een wereld waarvoor God de volken van Kanaän verdreven heeft toen ‘de maat van hun boosheid vol was’, vgl. Gen. 6:5 en 1 Kon. 14:24.

Gen 6: 5
5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was,

1 Kon. 14: 24
24 Zelfs waren er aan ontucht gewijden in het land. Zij deden naar al de gruwelen der volken, die de HERE voor het aangezicht der Israëlieten verdreven had.

quote:

Het is dat Roodkapje er geen prijs op stelt,maar een paar one-liners van
Kuyper waren nu wel op zijn plaats geweest. :w

Je schreef ook wel meer, dus kan er wel een one-liner bij denk ik. :)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2005, 05:17:05 pm door Priscilla en Aquila »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 22, 2005, 08:33:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 juli 2005 om 10:03:
Ik vond toevallig een rescensie van Arie Verhoef uit de visie n.a.v. het vierde deel van Harry Potter en de vuurbeker die toen verschenen was.

Vierde Potter foute boel.
Hij zegt o.a:
Met deel 4 ... , is bij mij de wissel omgegaan. Was in de eerste drie delen tovenarij het - wat mij betreft onschadelijke - decor van een spannend jongensboek dat zich helemaal afspeelde in een fantasiewereld en werd de tovenarij in deze boeken geneutraliseerd door een grote dosis humor, in deel 4 is de toonzetting volledig anders. Het eerste hoofdstuk is ronduit macaber. Een jonge man komt op een hele nare manier om het leven. Niet in een fatasierijk, maar in de reele wereld. Ook daar blijkt de duivelse Voldemort zijn macht uit te oefenen. De sfeer is grimmig. Harry Potter overleeft weliswaar een nieuwe aanslag van Voldemort op zijn leven, maar is niet staat om een wederopstanding van de slechte Voldemort te voorkomen. Tijdens de Werelskampioenschappen Zwerkbal en vierscholentoernooi is er veel haat voelbaar.
Ook in de Vuurbeker maakt Rowling gebruik van humor. Maar veel minder. Eventueel opgeroepen angst wordt daardoor nauwelijks geneutraliseerd. De vinger aan de Harry Potter-pols houdend, kan ik niet anders dan concluderen dat Rowling met De Vuurbeker een verkeerde weg is ingeslagen. Griezelig, grimmig, macaber. Niets voor uw kids.

(Arie verhoef in visie)

Hij geeft hier wel bepaalde redenen aan, waarom het ene boek over toveren wel zou kunnen, en deze bijvoorbeeld niet (meer).

Ik zie het probleem niet. Het om het leven brengen van Cedric Digory (zo dramatisch is het trouwens niet, Voldemort komt eraan, roept "Avada Kedavra" en de jongen is dood, als je die recensie leest zou je gaan denken dat er een bladzijdenlange sterfscene wordt beschreven maar okee) wordt gepresenteerd als iets afschuwelijks.

Peretti schrijft in "De Bezoeking" veel engere dingen over bezeten lui. Waarom mag dat wel?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 23, 2005, 09:34:17 am »

quote:

Bumblebee schreef op 22 juli 2005 om 20:33:
[...]

Ik zie het probleem niet. Het om het leven brengen van Cedric Digory (zo dramatisch is het trouwens niet, Voldemort komt eraan, roept "Avada Kedavra" en de jongen is dood, als je die recensie leest zou je gaan denken dat er een bladzijdenlange sterfscene wordt beschreven maar okee) wordt gepresenteerd als iets afschuwelijks.
Dan zou je Arie Verhoef moeten vragen wat hij dan die hele nare manier vind. :) Misschien wel dat er iemand door een  occulte kracht te gebruiken zo dood kan neervallen in het echte leven.

quote:

Peretti schrijft in "De Bezoeking" veel engere dingen over bezeten lui. Waarom mag dat wel?

1. Dat is geen kinderboek waardoor de zaken soswieso al anders komen te liggen. (Je kunt natuurlijk aanvoeren dat HP ook niet voor kinderen is; dat was het eerste deel iig wel en vertel me dan maar de reden waarom eventueel latere meer extreme delen dan plotseling niet meer door hen gelezen zouden worden. Ze laten zich niet tegenhouden want het is een hype.)
2. Peretti is een christen en schrijft ook vanuit zijn christelijke overtuiging. Er is duidelijk een Goddelijke wereld en een satanische geestelijke wereld.
Natuurlijk blijft het een roman en wil dit boek christenen een waarschuwing meegeven dat ze zich niet moeten laten leiden door valse visioenen en tekenen.

UIt een recensie uit ref. hoek:

quote:

Corrigeren
Peretti is een geboren verteller, in zijn jeugd hingen de buurtkinderen al aan zijn lippen. Soms is zijn verteltrant langdradig, ook onduidelijk. Wat is visioen, wat werkelijkheid? De lezers moeten zijn intenties voor ogen houden. Het gaat hem om een karakterisering van christenen: hun visie op de wereld, hun geloof in Gods Woord en de toepassing ervan in de levenspraktijk. Hij wil terecht ook corrigeren: ontaardingen van kerk of ambt mogen het leven niet bepalen en men moet niet reageren op visioenen waarin God tegen anderen zegt wat ze moeten doen of laten. De echte Jezus is groter dan alle verhalen die mensen om Hem heen kunnen weven, alle verwachtingen die ze Hem kunnen opleggen.

Het lijkt soms blasfemisch, als de "Messias van Antioch", zijn voorlopers en volgelingen bijbelteksten in de mond nemen. Maar valt op grond van Jezus' woorden in Matthéüs 24 anders te verwachten van de valse profeten die zich onder Zijn naam zullen aandienen? Zullen ze juist dit taalgebruik niet aangrijpen om Zijn volgelingen te verleiden?

De gereformeerde lezer behoeft niet alles wat de pinksterman Peretti soms vragenderwijs aandraagt te onderschrijven, maar de auteur, die in vergelijking met zijn vroegere werk genuanceerder, bescheidener, evenwichtiger is geworden, kan wel tot bezinning brengen. Erken ik Gods soevereiniteit, loof ik Zijn liefde, ook al begrijpt mijn ziel hem niet? Waarop berust mijn godsvertrouwen eigenlijk? Slokt het kerkelijk leven ook mij op ten koste van de aandacht voor mijn medemens?

Hij heeft een heel ander wereldbeeld itt tot Rowling waar ik probeer uit te leggen dat zij een holistisch beeld geeft van het bovennatuurlijke: zwarte magie is fout, witte is goed. En dat is een drogreden; het is allebei fout. In die zin komt het ECHTE goede wat van God komt er niet in voor. En massa's kinderen raken door HP geinteresseerd in het occulte en het bedrijven ervan - mensen vervloeken en spreuken gebruiken waarmee ze dan ook nog denken wat goeds te doen want ze bedrijven toch de 'goede' magie zoals HP doet. :?
Verder is iemand die bezeten is wel een reele werkelijkheid waar de bijbel ook over spreekt en geeft aan dat er een duivel bestaat die nu nog macht heeft. Op zich mag dat gezegd worden en is niet verboden. :) En als het niet prettig wordt beschreven: het zal ook niet prettig zijn maar kinderen zullen dit boek toch niet lezen.
Dit hoort bij de boodschap die de schrijver uit wil dragen over de vele valse christussen etc die volgens de bijbel zullen komen en waardoor gelovigen verblind worden.

quote:

Peretti wil in zijn boeken aantonen dat veel christenen dan behoefte hebben aan uiterlijke tekenen als een soort veiligheidssymbolen: een crucifix, een visteken op de auto, visioenen van Jezus in de wolken. Menselijke bedenksels of bevindingen worden dan echter al te gemakkelijk als goddelijke zaken aangezien. Alle christenen moeten de geestelijke strijd voeren.
...
 De epiloog beschrijft dat niemand nog een visioen verwacht, iedereen kijkt vooruit. Het gaat niet meer om de dingen die heilig voor hen waren, maar om Jezus. Travis trouwt Morgan. God schept orde in zijn leven.

Iets over tovenaars vanuit de Bijbel:

http://www.stichting-promise.nl/bijbelstudies/223.html
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2005, 02:11:23 pm door Priscilla en Aquila »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:15:21 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 juli 2005 om 19:26:
Jij bent dan ook geen christen. :)
Alleen een christen snapt (tot op bepaalde hoogte en de een beter dan de ander) wat wel en niet occult is.

Mijn ervaring is dat juist Christenen niks begrijpen van de paranormale wereld. Ze noemen alles occult en kunnen geen onderscheid maken tussen bovenzintuiglijke ervaringen die van God komen en bovenzintuiglijke ervaringen die niet van God komen.
Maar ja, wat de boer nie kent vret de boer nie  :P

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:18:03 pm »

quote:

Iris schreef op 01 augustus 2005 om 22:15:
[...]

Mijn ervaring is dat juist Christenen niks begrijpen van de paranormale wereld. Ze noemen alles occult en kunnen geen onderscheid maken tussen bovenzintuiglijke ervaringen die van God komen en bovenzintuiglijke ervaringen die niet van God komen.
Maar ja, wat de boer nie kent vret de boer nie  :P

Dus jij vindt jezelf geen christen? :?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:23:20 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 augustus 2005 om 22:18:

[...]

Dus jij vindt jezelf geen christen? :?

Laat ik het zo zeggen: Orthodoxe Christenen.
(En het is geen verwijt, maar een constatering)
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 10:25:30 pm door Iris »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:25:18 pm »

quote:

Iris schreef op 01 augustus 2005 om 22:23:
[...]

Waar baseer je dat dan op? In de Baptistenkerk in Drachten doen ze aan bevrijdingspastoraat, waarbij er demonen worden uitgedreven en mensen door gebedsgenezing genezen worden...

Of zijn dat geen orthodoxe christenen? :?

Ik snap niks van je opmerkingen... :?
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 10:26:05 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:26:39 pm »
Wij snappen elkaar wel vaker niet. (grin)
Maar ik ga nu slapen als je het niet erg vindt, en kom morgen met een reactie.

Truste!  :Z

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 01, 2005, 11:18:41 pm »

quote:

Iris schreef op 01 augustus 2005 om 22:23:
[...]

(En het is geen verwijt, maar een constatering)

Meer esoterisch...denk ik.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 01, 2005, 11:38:36 pm »
Volgens mij bedoelt Iris te zeggen dat ze zich geen orthodoxe christen vindt. :)

Duizendpoot

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 05, 2005, 11:03:27 pm »
Wij hebben alle delen die tot nog toe verschenen zijn in het Nederlands in de kast staan.
Mijn man en ik hebben alle delen gelezen en wij hebben er weinig moeite mee wanneer onze kinderen de boeken ook zouden willen lezen. Maar verder dan deel één zijn onze boekenwurmpjes nog niet gekomen. Waarom niet ???? Ik zou het niet weten. Ergens interesseren ze zich er niet voor. We hebben wel veelvuldig gediscusieerd hier in huis over magie en wat de bijbel zegt over waarzeggerij en geestenoproepen. Persoonlijk vind ik dat het allerbelangrijkste bij welk boek dan ook. In gesprek komen met je kinderen over de beschreven onderwerpen. Samen lezen, samen tv-kijken, samen computeren. Weten waar je kinderen mee bezig zijn en daarover in gesprek gaan. Gods Woord erbij openslaan en samen op zoek gaan naar wat God van ons vraagt.
Uniek en Waardevol in Zijn liefde

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 06, 2005, 01:46:41 pm »
Heb net The Half Blood Prince gelezen. Vond 'm beter dan The Order of the Phoenix.
Binnenkort de vierde film, het kan niet op.
Leve Harry Potter! http://www.babbelz.nl/forums/images/smiles/kasteelroman6.gif,

Al ben ik stiekem ook wel een beetje voor die mooie lieve Fleur. http://www.babbelz.nl/forums/images/smiles/blush.gif

http://img336.imageshack.us/img336/17/fleur31yy.jpg
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:04:25 am »
Hier dan toch maar, omdat het er wel bij past:

Iemand gisteren nog Knevel gezien met ex-heks Elly?
Wat vinden we ervan?
Ik laat mijn mening voorlopig maar achterwege, want die mag inmiddels als bekend worden verondersteld. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 10:04:56 am door Koerok »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:12:24 am »
ja ik heb gisteren naar Knevel gekeken (overigens ook nog naar 'het zal je maar gebeuren', een uur later, over wicca). Ik weet niet precies wat ik ervan moet denken. Op zich geloof ik wel dat ze meegemaakt heeft wat ze zegt dat ze meegemaakt heeft, maar ik weet niet helemaal wat ik van haar 'waarschuwing' ivm kinderboeken moet denken.

Aan de ene kant ben ik geneigd te zeggen dat ze overdrijft, omdat het maar om boeken gaat, en om verkleedpartijtjes, etc, maar aan de andere kant besef ik me dat kinderen makkelijk te beinvloeden zijn. En dan bedoel ik niet dat ze door harry potter-boeken aan magie gaan doen, maar dat ze het normaal* gaan vinden dat zoiets bestaat, en dus makkelijker ermee gaan experimenteren. En ik denk toch echt dat je dan met vuur speelt.

* Ongeveer op dezelfde manier als hoe dat gaat met extreem geweld en sex op de tv. Het is niet zozeer dat kinderen het direct na gaan doen (soms ook wel :() maar dat ze makkelijker dat soort dingen doen omdat ze het normaal zijn gaan vinden.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:37:25 am »

quote:

Nunc schreef op 05 oktober 2005 om 10:12:
Aan de ene kant ben ik geneigd te zeggen dat ze overdrijft, omdat het maar om boeken gaat, en om verkleedpartijtjes, etc, maar aan de andere kant besef ik me dat kinderen makkelijk te beinvloeden zijn. En dan bedoel ik niet dat ze door harry potter-boeken aan magie gaan doen, maar dat ze het normaal* gaan vinden dat zoiets bestaat, en dus makkelijker ermee gaan experimenteren. En ik denk toch echt dat je dan met vuur speelt.
Grappig, want ik denk juist dat kinderen maar al te goed beseffen dat het hier gaat om fictie. Bovendien kun je er als ouder dat besef aanwakkeren. Gek genoeg schijnen veel tegenstanders daar juist oz bang voor te zijn. Dat kinderen gaan denken dat het fictie is, maar ondertussen...

quote:

* Ongeveer op dezelfde manier als hoe dat gaat met extreem geweld en sex op de tv. Het is niet zozeer dat kinderen het direct na gaan doen (soms ook wel :() maar dat ze makkelijker dat soort dingen doen omdat ze het normaal zijn gaan vinden.
Dat ben ik wel met je eens. Ik ben ook niet voor het propageren van glaasje draaien. Niet omdat ik van mening ben dat daarbij echt demonische krachten in het spel zijn, maar omdat het de verbeeldingskracht van mensen aanwakkert. Het kan leiden (vooral bij meer labiele mensen) voor een neergaande spiraal van angst, achterdocht, waandenkbeelden, etc.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:43:33 am »

quote:

Koerok schreef op 05 oktober 2005 om 10:37:
[...]
Grappig, want ik denk juist dat kinderen maar al te goed beseffen dat het hier gaat om fictie. Bovendien kun je er als ouder dat besef aanwakkeren. Gek genoeg schijnen veel tegenstanders daar juist oz bang voor te zijn. Dat kinderen gaan denken dat het fictie is, maar ondertussen...

Ik zeg ook niet dat ze dat onderscheid niet kunnen maken. Kinderen zijn slim genoeg om te zien of iets als fictie gebracht wordt of als feit. Maar dingen die als fictie gebracht worden hebben wel invloed op mensen en met name op kinderen. Het geeft een soort gewenning, zoals mensen ook kunnen wennen aan extreem geweld. Uiteraard weet iedere volwassene en (bijna) ieder kind dat films of series met extreem geweld maar verzonnen zijn. Maar, het fenomeen 'geweld' bestaat wel en die kinderen kunnen als ze in een lastige situatie komen, denken: 'in die film kon je gewoon geweld gebruiken, waarom ik nu niet?' oid.

Op dezelfde manier kan een kind denken dat het geaccepteerd en normaal is om glaasjes te gaan draaien, heksen-kringen te vormen etc. Niet omdat het in een film zat en dus waar is, maar omdat hij/zij het overal in de media ziet, en het dus kennelijk "er bij hoort".

quote:

Dat ben ik wel met je eens. Ik ben ook niet voor het propageren van glaasje draaien. Niet omdat ik van mening ben dat daarbij echt demonische krachten in het spel zijn, maar omdat het de verbeeldingskracht van mensen aanwakkert. Het kan leiden (vooral bij meer labiele mensen) voor een neergaande spiraal van angst, achterdocht, waandenkbeelden, etc.

Ah een medestander uit onverwachte hoek ;)