quote:
gaitema schreef op 03 december 2008 om 02:06:[...]
Zeker. En ik denk dat het vandaag een grote uitdaging is voor velen. Er is veel wat je van de kerk kan afhouden. Voetbal op tv op de zondagavond, uitgaan van zaterdag op zondag tot in de vroege uurtjes. Voorbeeldfiguren op tv die andere idealen laten zien dan Christus laat zien. Aanbod op internet, de 24 uurseconomie, welvaart etc... Volgens mij krijgen we steeds meer in de kerken te maken met de strijd tegen deze wereldgelijkvormigheid onder de mensen.
In kader bovenstaande en de reactie van Pooh
Deze tekst uit prediker heeft een mooie lading:
17 Ik kreeg
een afkeer van het leven. Elke bezigheid onder de zon ging me tegenstaan, want het is niet meer dan lucht en najagen van wind. 18 Van alles waarvoor ik me had afgebeuld onder de zon kreeg ik een afkeer. Ik zou het moeten achterlaten voor mijn opvolger, 19 en wie zou kunnen zeggen of hij wijs of dwaas zou zijn? Toch zou hij de macht verwerven over alles wat ik met mijn wijsheid had bereikt. Ook dat is enkel leegte. 20 Vertwijfeling beving me over alles wat ik had verworven en waarvoor ik had gezwoegd onder de zon. 21 Ook al is een mens bij alles wat hij heeft bereikt bekwaam te werk gegaan, met wijsheid en kennis van zaken, hij moet het iemand geven die er niets voor heeft gedaan. Ook dat is niets dan leegte en een uiterst kwade zaak. 22 Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij moeizaam heeft verworven? Hij jaagt het na en zwoegt ervoor onder de zon, 23 maar alle dagen van zijn leven brengen hem verdriet, alles wat hij onderneemt brengt hem niets dan smart. Zelfs ’s nachts vindt hij geen rust. Ook dat is leegte. 24
Het is daarom nog maar het beste voor een mens dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en volop geniet van alles wat hij moeizaam heeft verworven. En ook dat, zo heb ik ingezien, is in de hand van God. 25 Want wie, zegt hij, kan zich te goed doen en genieten zonder dat ik ermee instem? Waar het mij dan even om gaat is dat genieten echt wel mag, maar uit de hand van God komt. Hij creeert die ruimte en mogelijkheden ook!
Voorts over wereldgelijkvormigheid;
Wat okidoki al schreef. We zijn in de wereld en niet van de wereld. We mogen van de mogelijkheden genieten, maar de vraag is welke plaats dit in neemt en welk doel ze dient.
We mogen dus best;
een mooi huis, maar weest gastvrij en heb een open deur
een mooie auto, maar help er ook eens mensen mee die met vervoer omhoog zitten
naar een sportwedstrijd, maar kies voor de sport en niet de sportverdwazing
genoeg geld, maar ondersteun je gemeente en deel ook met behoeftigen en geef om niet
een goede maaltijd en drinken, maar nodig of deel ook uit naar behoeftigen
moderne technieken en communicatie, maar gebruik het opbouwend en niet ter meerdere eer en glorie van een eigen genoegzaam welzijn
vakantie, maar neem ook eens iemand mee die dit niet kan betalen
vrije tijd, aandacht voor God en de naaste in woord en daad
feestdagen, breng een ruimhartig kerstpakket naar een behoeftige in je straat of wijk, nodig eenzamen aan je tafel uit
Maak van alles geen afgod, maar aanvaard dat het een geschenk van God is. "Moeten en moeten vergaren" ten aanzien van dit alles niet want dan wordt het een juk, maar in vreugde aanvaarden wat God je schenkt aan mogelijkheden. Binnen de gemeenschap van God en als licht in de wereld!
God heeft niet verboden te genieten, maar geniet vanuit de bron.
Het genieten van de wereld komt vanuit een donkere bron die leegheid in de eigen ziel opvult, het geniet uit de bron van God komt nog eens bovenop ons vreugdevol geestelijk welzijn.
Maar zo zie ik het.
Overigens zou ik het nog wel interessant vinden de aangedragen tekst nog eens nader te beschouwen vanuit de context van die tijd.