Auteur Topic: Wereldgelijkvormigheid?  (gelezen 8646 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Gepost op: december 02, 2008, 02:22:55 am »
Voor een tijd terug las ik dat er binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk een groep is die zich ernstig zorgen maakt over wereldgelijkvormigheid binnen de kerk. Zelf heb ik wel een beeld bij wereldgelijkvormigheid en ik geloof dat een ieder hier er ook beelden en visie's erop hebben. De vraag dan ook: wat is dat volgens jullie en wanneer hebben we er mee te maken? En hoe verweren we ons er tegen?

Een aanzet van mij: wat betekent voor jullie de woorden van bijvoorbeeld 2 corinthiërs 6, 14: "Wandelt niet onder andermans juk, met ongelovigen; want wat hebben gerechtigheid en wettenloosheid samen, of wat voor gemeenschap is er voor licht met duisternis?" (bron: naardense bijbel)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2008, 12:19:54 am »
Het woord "wereldgelijkvormig" is ontleend aan Rom. 12:

quote:

1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.
2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Uit deze teksten blijkt al een tegenstelling tussen een leven dat op God gericht is en een leven dat gericht is op de doelstellingen die men zich gewoonlijk in deze wereld stelt.
We zullen als christenen allemaal wel een frictie herkennen in ons dagelijks leven.
Uit de eerstvermelde tekst blijkt de overgave aan God, als een offer van ons leven. Dat willen we allemaal als kinderen van God en als het goed is  hebben we dat ook daadwerkelijk tegen God uitgesproken. Maar in de hektiek van het leven komen er zoveel dingen op ons af dat de verleiding groot is om God uit het oog te verliezen.

Gelijkvormigheid aan de wereld kan zich uiten in de keuze van je vrienden, kleding, amusement, muziek of boeken, in de zucht naar carriëre, macht of geld. Maar het kan zelfs onzichtbaar voor de buitenwereld zijn wanneer je bepaalde gedachten koestert. Dan groeien we niet in het geloof en dat kan een teken zijn dat we teveel gericht zijn op wat de wereld ons biedt. Dat hoeven nog niet eens altijd verkeerde zaken te zijn.

We moeten zulke dingen belijden in de wetenschap dat God barmhartig is, zoals ook in deze tekst staat. De tekst zegt ook dat we voortdurend ons denken moeten hervormen, door steeds gericht te zijn op wat God wil en waarin Hij behagen heeft.

De tekst die verder genoemd werd uit 2 Kor. 6 heeft daar inderdaad alles mee te maken:

quote:

14 Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

Dit zal in de eerste plaats betrekking hebben op een verkering of huwelijk, maar zo'n juk kan ook in een zakelijk partnerschap of in een vriendschapsrelatie voorkomen. Dat juk betekent dan dat je concessies moet doen en je geloof aan anderen aan moet passen. Doe je dat dan niet dan kom je in de problemen. Dus zulke relaties en zulke contacten moeten we mijden.
We zullen het allemaal wel tegenkomen, want we kunnen ons in de wereld niet afzonderen. Dan is het van belang dat we uitkomen voor ons geloof en ons niet daarvoor schamen.

Het is gemakkelijk om te zeggen hoe het moet. Iedere gelovige staat in deze strijd en kent daarin nederlagen en overwinningen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2008, 01:06:12 am »

quote:

Waar las je dat?

quote:

dat er binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk een groep is die zich ernstig zorgen maakt
welke groep? er zijn nogal wat groepen namelijk binnen die kerk

quote:

over wereldgelijkvormigheid binnen de kerk. Zelf heb ik wel een beeld bij wereldgelijkvormigheid en ik geloof dat een ieder hier er ook beelden en visie's erop hebben.
mogelijk dat je je eigen beeld ook kan vertellen?

quote:

De vraag dan ook: wat is dat volgens jullie en wanneer hebben we er mee te maken? En hoe verweren we ons er tegen?
Ik verweer me niet tegen dergelijke groepen.
Net zo goed als er groepen mensen in de PKN en de RKK kunnen zijn die iets denken of menen. Laat hen maar denk ik dan.

quote:

Een aanzet van mij: wat betekent voor jullie de woorden van bijvoorbeeld 2 corinthiërs 6, 14: "Wandelt niet onder andermans juk, met ongelovigen; want wat hebben gerechtigheid en wettenloosheid samen, of wat voor gemeenschap is er voor licht met duisternis?" (bron: naardense bijbel)

Tja, ik wil niet meer werken voor een niet GKv werkgever, ik koop mijn brood en vlees bij mijn broeders in de kerk.
Wat moet een mens met deze tekst in deze context?
Wereldgelijkvormig betekent dat je vergeten bent dat je IN de wereld bent en niet VAN de wereld bent.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2008, 02:06:58 am »

quote:

Adinomis schreef op 03 december 2008 om 00:19:

Het is gemakkelijk om te zeggen hoe het moet. Iedere gelovige staat in deze strijd en kent daarin nederlagen en overwinningen.
Zeker. En ik denk dat het vandaag een grote uitdaging is voor velen. Er is veel wat je van de kerk kan afhouden. Voetbal op tv op de zondagavond, uitgaan van zaterdag op zondag tot in de vroege uurtjes. Voorbeeldfiguren op tv die andere idealen laten zien dan Christus laat zien. Aanbod op internet, de 24 uurseconomie, welvaart etc... Volgens mij krijgen we steeds meer in de kerken te maken met de strijd tegen deze wereldgelijkvormigheid onder de mensen.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2008, 02:07:48 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2008, 02:26:26 am »

quote:

weet ik niet meer precies, het had met een groep die wilde afscheiden te maken.

quote:

welke groep? er zijn nogal wat groepen namelijk binnen die kerk.

je voelt het al, ik liet me inspireren door mensen binnen de kerk die liefst een eigen beweging beginnen. Ik bedacht me dat de meesten binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk wel eens er over nagedacht zou hebben.

quote:

mogelijk dat je je eigen beeld ook kan vertellen?

Ja, ik zie veel christenen die steeds meer leven als de gemiddelde Nederlander die niet kerkt en voor je het weet kerken ze zelf ook niet meer. In gesprek met een gereformeerd vrijgemaakte dominee vertelde hij dat die problemen bij hen ook wel spelen. Een niet christelijk vriendje of vriendinnetje wat niet in elk geval verkeert hoeft te zijn, maar hij vertelde wel aan hen dat een liefdesrelatie geen evangelisatie is. Dat is iets waar veel van mijn leeftijdgenoten ongetwijveld mee worstelen. De wereld om je heen ontkerkelijkt dus wat ga je doen? Blijf je bij je eigen clubje zoeken of pas je je aan. Doorberedenerend kom ik dan op een punt dat ik moeilijk vindt om te weten wat nu het beste is. Ook zie ik het in het tienerwerk. Als ouders al niet meer naar de kerk gaan en hun kinderen vertellen wel open over het christelijk geloof op onze club, hoe moeten we er als leiders mee omgaan? Bij ons nog moeilijker omdat ze vaak weinig leeftijdgenoten in de kerk zien als ze er al komen. In de klas vaak enige christen zijn. Het uitgaansleven niet op hen gericht is, maar op het brede publiek waarin van alles gebeurd. Een kerkelijk meisje dat staat te zoenen met iemand die ze net kent is gewoon. Dat soort dingen.

quote:

Ik verweer me niet tegen dergelijke groepen.
Net zo goed als er groepen mensen in de PKN en de RKK kunnen zijn die iets denken of menen. Laat hen maar denk ik dan.

ik reflecteer het terug naar ons beeld van het begrip 'wereldgelijkvormigheid'.

quote:

Tja, ik wil niet meer werken voor een niet GKv werkgever, ik koop mijn brood en vlees bij mijn broeders in de kerk.
Wat moet een mens met deze tekst in deze context?
Wereldgelijkvormig betekent dat je vergeten bent dat je IN de wereld bent en niet VAN de wereld bent.
precies, en de strijd is geloof ik tegen de verleidingen waar het kerkelijk publiek voor bloot staan. Het naar boven halen van deze dingen in de kerk. Bespreken ervan en waarschuwen er tegen. Iets in die geest denk ik. dat gaat niet over het bezoeken van de gereformeerde bakker, maar juist om hoe je om moet gaan met de niet-christelijke omgeving en welke invloed dat op het kerkelijke publiek uitoefent.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2008, 07:22:25 am »
Is wereldgelijkvormigheid hetzelfde als `secularisatie`?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2008, 08:45:45 am »
Nee, secularisatie is het feit dat steeds minder mensen met God en de kerk te maken willen hebben, of dat steeds minder mensen zich christen noemen. Wereldgelijkvormigheid is het vermeende verschijnsel dat christenen weliswaar christen zijn, maar zich er steeds minder naar gedragen.

Naar mijn mening, als het gaat over dingen als uitgaan, wel of geen tv kijken op zondag, et cetera, is dit een vreselijke discussie. Elke generatie wordt door de vorige voor 'wereldgelijkvormig' uitgemaakt, domweg omdat ze andere keuzes maken. Bloedirritant.
Waar het christen-zijn werkelijk in zou moeten blijken (liefde voor de naaste) komt eigenlijk nooit aan de orde. En dat is nu juist wel een interessante discussie: leveren kerkleden nog evenveel zorg voor elkaar als vroeger? En hoeveel zorg voor de samenleving bieden kerken eigenlijk nog? Hebben we een reeel alternatief voor de individualisering en fragmentarisering van de samenleving, of roepen we dat wel heel hard, maar kunnen we het allang niet meer waarmaken? En als we dat wel hebben, houden we dat dan lekker voor onszelf, of bieden we ook nog wat aan de rest?

Mellon

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2008, 10:22:20 am »

quote:

gaitema schreef op 03 december 2008 om 02:26:

je voelt het al, ik liet me inspireren door mensen binnen de kerk die liefst een eigen beweging beginnen. Ik bedacht me dat de meesten binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk wel eens er over nagedacht zou hebben.

Ik dacht in eerste instantie dat je de groep verontrusten bedoelde.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2008, 11:03:21 am »

quote:

gaitema schreef op 03 december 2008 om 02:06:
[...]

Zeker. En ik denk dat het vandaag een grote uitdaging is voor velen. Er is veel wat je van de kerk kan afhouden. Voetbal op tv op de zondagavond, uitgaan van zaterdag op zondag tot in de vroege uurtjes. Voorbeeldfiguren op tv die andere idealen laten zien dan Christus laat zien. Aanbod op internet, de 24 uurseconomie, welvaart etc... Volgens mij krijgen we steeds meer in de kerken te maken met de strijd tegen deze wereldgelijkvormigheid onder de mensen.

In kader bovenstaande en de reactie van Pooh
Deze tekst uit prediker heeft een mooie lading:

17 Ik kreeg een afkeer van het leven. Elke bezigheid onder de zon ging me tegenstaan, want het is niet meer dan lucht en najagen van wind. 18 Van alles waarvoor ik me had afgebeuld onder de zon kreeg ik een afkeer. Ik zou het moeten achterlaten voor mijn opvolger, 19 en wie zou kunnen zeggen of hij wijs of dwaas zou zijn? Toch zou hij de macht verwerven over alles wat ik met mijn wijsheid had bereikt. Ook dat is enkel leegte. 20 Vertwijfeling beving me over alles wat ik had verworven en waarvoor ik had gezwoegd onder de zon. 21 Ook al is een mens bij alles wat hij heeft bereikt bekwaam te werk gegaan, met wijsheid en kennis van zaken, hij moet het iemand geven die er niets voor heeft gedaan. Ook dat is niets dan leegte en een uiterst kwade zaak. 22 Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij moeizaam heeft verworven? Hij jaagt het na en zwoegt ervoor onder de zon, 23 maar alle dagen van zijn leven brengen hem verdriet, alles wat hij onderneemt brengt hem niets dan smart. Zelfs ’s nachts vindt hij geen rust. Ook dat is leegte. 24 Het is daarom nog maar het beste voor een mens dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en volop geniet van alles wat hij moeizaam heeft verworven. En ook dat, zo heb ik ingezien, is in de hand van God. 25 Want wie, zegt hij, kan zich te goed doen en genieten zonder dat ik ermee instem?

Waar het mij dan even om gaat is dat genieten echt wel mag, maar uit de hand van God komt. Hij creeert die ruimte en mogelijkheden ook!

Voorts over wereldgelijkvormigheid;

Wat okidoki al schreef. We zijn in de wereld en niet van de wereld. We mogen van de mogelijkheden genieten, maar de vraag is welke plaats dit in neemt en welk doel ze dient.
We mogen dus best;

een mooi huis, maar weest gastvrij en heb een open deur
een mooie auto, maar help er ook eens mensen mee die met vervoer omhoog zitten
naar een sportwedstrijd, maar kies voor de sport en niet de sportverdwazing
genoeg geld, maar ondersteun je gemeente en deel ook met behoeftigen en geef om niet
een goede maaltijd en drinken, maar nodig of deel ook uit naar behoeftigen
moderne technieken en communicatie, maar gebruik het opbouwend en niet ter meerdere eer en glorie van een eigen genoegzaam welzijn
vakantie, maar neem ook eens iemand mee die dit niet kan betalen
vrije tijd, aandacht voor God en de naaste in woord en daad
feestdagen, breng een ruimhartig kerstpakket naar een behoeftige in je straat of wijk, nodig eenzamen aan je tafel uit

Maak van alles geen afgod, maar aanvaard dat het een geschenk van God is. "Moeten en moeten vergaren" ten aanzien van dit alles niet want dan wordt het een juk, maar in vreugde aanvaarden wat God je schenkt aan mogelijkheden. Binnen de gemeenschap van God en als licht in de wereld!

God heeft niet verboden te genieten, maar geniet vanuit de bron.
Het genieten van de wereld komt vanuit een donkere bron die leegheid in de eigen ziel opvult, het geniet uit de bron van God komt nog eens bovenop ons vreugdevol geestelijk welzijn.

Maar zo zie ik het.

Overigens zou ik het nog wel interessant vinden de aangedragen tekst nog eens nader te beschouwen vanuit de context van die tijd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2008, 11:27:54 am »
Vindt ik ook een mooie les van prediker.
Toch mis ik nog iets in de discussie en dan moet ik terug denken aan een jeugddienst bij ons in de kerk met het thema: "brommers kieken"
Onder twentse jongeren valt wel eens voor de grap de vraag: "ga je mee brommers kieken?" Daarmee wordt natuurlijk bedoelt onder de jongens dat ze gaan kijken of er nog leuke meiden rond lopen en onder de meiden of er nog leuke jongens rond lopen. En dat werd het thema van de jeugddienst. De dominee stelde dat het belangrijk is om grensen te trekken. Niet ingaan op de vraag van een jongen: "hee, ga je mee naar buiten?" Dat soort dingen. Er zijn jongeren die moeilijk weerstand kunnen bieden of twijvelachtig zijn. Makkelijk meegezogen worden en voor ze er erg aan hebben meer gedaan hebben dan ze eigenlijk willen. Door juist dit te bespreken in de preek kreeg de dominee heel veel positieve reacties van de jongeren in de kerk. eindelijk eens een goede preek wat direct op hen gericht is.

Dat werd gedaan met als bijbeltekst het verhaal van koning David, hoe hij in de fout ging. De dominee stelde het voor dat het dan is alsof er een vogel door je hoofd vliegt die je verleid tot verkeerde gedachtes waar je zo snel mogelijk van af moet zien te komen. Of het nu direct de duivel is of niet dat er dan door je hoofd heen spookt wist hij niet met zekerheid te zeggen, maar volgens hem moest je er zo snel mogenlijk van af zien te komen.

In dit geval: hoe bescherm je je jongeren tegen wereldgelijkvormigheid.
In de kerken wordt er te veel aangepapt en nat gehouden.

een andere dominee durfde gewoon te zeggen wat er mis was met de opvatting 'scoren' en weer een andere spreker durfde de vraag te beantwoorden of sex voor het huwlijk mag. Hij zei (best interessant) dat als je zegt "ne dat mag niet!" dat de reactie dan is: "zie je wel, heb je er weer zo één." En als je zegt: "Ja, dat mag" dan is dat ook niet goed.Hij vertelde daarom dat God de mens als een tempel heeft geschapen. Het is de tempel waar God in woont en speciaal voor de meiden heeft Hij ze maagdelijk gemaakt dat alleen doorbroken hoort te worden door iemand die bij deze tempel/ bij haar hoort. En dat was de les die het kerkpubliek meekreeg.

We hebben laatst ook zo een dienst gehad waarin besproken werd welke invloed demonen op mensen uit oefenen, ook dat komt om de hoek kijken. Je afvragen bij dingen of het van God komt en zo niet, wat dan wel. Dat ging heel ver: vreemd gaan in doktersromannetjes als iets wat je kan overkomen, geweld op tv en computerspellen etc... werd voorgesteld als iets wat niet van de Heilige Geest komt, dus mogenlijk zelfs van demonen.

of terwijl: bezint eer ge begint.
Dat soort dingen, maar wereldgelijkvromigheid is een breed begrip, ook kwa luxe en al dat soort dingen waar grondig christelijk over spreekt valt daar onder.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2008, 12:29:42 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2008, 12:24:46 pm »

quote:

Mellon schreef op 03 december 2008 om 10:22:
[...]

Ik dacht in eerste instantie dat je de groep verontrusten bedoelde.
Dat was wel een bron van inspiratie. Ik bedacht me vervolgens dat we zelf ook een beeld van wereldgelijkvormigheid hebben en dat leek me wel het discuseren waard.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2008, 12:31:39 pm »
gaitema, waarom benadruk je voortdurend de jongeren? Moet je niet vooral bij jezelf beginnen?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2008, 01:00:41 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 december 2008 om 08:45:Naar mijn mening, als het gaat over dingen als uitgaan, wel of geen tv kijken op zondag, et cetera, is dit een vreselijke discussie. Elke generatie wordt door de vorige voor 'wereldgelijkvormig' uitgemaakt, domweg omdat ze andere keuzes maken. Bloedirritant.
Waar het christen-zijn werkelijk in zou moeten blijken (liefde voor de naaste) komt eigenlijk nooit aan de orde. En dat is nu juist wel een interessante discussie: leveren kerkleden nog evenveel zorg voor elkaar als vroeger? En hoeveel zorg voor de samenleving bieden kerken eigenlijk nog? Hebben we een reeel alternatief voor de individualisering en fragmentarisering van de samenleving, of roepen we dat wel heel hard, maar kunnen we het allang niet meer waarmaken? En als we dat wel hebben, houden we dat dan lekker voor onszelf, of bieden we ook nog wat aan de rest?
ja, hier gaat het volgens mij ook om, als we hier meer mee bezig zijn hoeven we ook niet meer zo verlegen te zijn met een gebrek aan schuldbesef tegenwoordig, dan komt dat vanzelf. Zo ervaar ik het tenminste.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mellon

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #13 Gepost op: december 03, 2008, 01:08:54 pm »
Ik kan me ook vinden in wat Pooh zei.

In mijn beleving gaat de discussie zo vaak over uiterlijkheden. Over 'wat wel en niet mag'. Hoezo wil je precies uitzoeken wat nog net wel en niet mag? Wil je dan soms de hele tijd de grenzen opzoeken?

Nee, het gaat om je hart. Zolang gemeenteleden bijvoorbeeld niet ophouden om elkaar het leven zuur te maken en lelijke dingen over elkaar te zeggen, wordt er geen liefde betracht. Laten we het daar inderdaad eens een keer over hebben.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #14 Gepost op: december 04, 2008, 08:38:01 pm »
Modbreak:
Specifieke discussie afgesplitst naar Vrouwen, kleding en hormonen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #15 Gepost op: december 04, 2008, 08:39:55 pm »
Nou, dan zal ik het ontopic deel van de post die ik hier eerder postte, hier weer neer zetten...

't Probleem met 'wereldgelijkvormigheid' is dat allerlei lui daar kennelijk iets anders onder verstaan. Maar dat dat verstaan meestal inhoudt 'verkeerde invulling levensheiliging' of zoiets. En dus: alles dat riekt naar zondigheid, is wereldgelijkvormigheid'. Raar soort hersenkronkel, zeker wanneer dat betekent dat er allemaal geschreven en ongeschreven regeltjes komen die die zondigheid ver van ons bed houden. Alsof je daarmee wereldgelijkvormigheid bestrijd. Dat lijkt me een onterechte aanname.

Wereldgelijkvormigheid is imho het God niet centraal (willen of kunnen) zetten in je leven. Dat uit zich (uiteindelijk) in zelfzuchtigheid. Hoe dat in de praktijk zich uit, kan heel verschillend zijn. Dat kan zich imho ook prima uiten in het hebben van een gezin dat braaf 2x per zondag naar de kerk gaat, waarvan moeder braaf om 18u eten op tafel heeft staan, kinderen die braaf voldoendes halen op school, braaf naar catechesatie gaan enzovoorts. En ondertussen alleen aan zichzelf en hun eigen status denken, en die alleenstaande moeder zonder inkomen (schande, seks voor het huwelijk, man ging er met een ander vandoor) 3 huizen verderop laten verkommeren.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #16 Gepost op: december 04, 2008, 10:54:41 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 december 2008 om 12:31:
gaitema, waarom benadruk je voortdurend de jongeren? Moet je niet vooral bij jezelf beginnen?
antwoord op deze vraag is verplaatst naar vrouwen, kleren en hormonen.  Hoewel mijn antwoord meer is dan vrouwen, kleren en hormonen. Het ging me om het bewust zijn bij alles wat je doet als christen. Je grenzen durven te trekken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #17 Gepost op: december 04, 2008, 11:09:10 pm »
De bijbeltekst die in de andere topic gekomen is kan ik vast hier ook neerzetten. Het is goed geloof ik om in de kerken te weten wanneer je christelijk bezig bent en niet. Dat gaat dan niet om het opleggen van regels, maar wel de mensen voorhouden wat de bijbel leert en een link daamee maken naar deze tijd.

De tekst:
2 timoteüs 3, 1 t/m 10: (tussen haakjes de naardense bijbelversie)
1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen (praalziek) en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek (tweespalt-zaaiend), onbeheerst en wreed (onhandelbaar). Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind (opgeblazen) zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen. 6 Sommigen van hen dringen zich op aan hele families en krijgen dan vrouwen in hun macht die met zonde beladen zijn en door allerlei begeerten worden gedreven, 7 die almaar willen leren maar nooit in staat zullen zijn de waarheid te kennen. 8 Zoals Jannes en Jambres zich tegen Mozes hebben verzet, zo verzetten deze dwaalleraren zich tegen de waarheid. Het zijn mensen met een zieke geest en een onbetrouwbaar geloof (wier geloof het in een toets niet houdt). 9 Maar ze zullen niet veel bereiken, want iedereen zal hun dwaasheid snel doorzien, zoals ook met Jannes en Jambres gebeurde.
10 Jij daarentegen bent mij trouw gevolgd in mijn leer, mijn levenswijze, streven, geloof, geduld, liefde, volharding"

Hier staat veel in waar je als christen niet aan mee moet doen en in de laatste zin de eigenschappen van een christen. Ik geloof dat dat vandaag heel actueel is, net als de voorbeelden van Elle.

Maar okidoki's antwoord zie ik ook vaak, namelijk dat veel christenen leven alsof ze zich niet bewust zijn dat we wel in de wereld zijn, maar niet van de wereld. Dat kan je vaak niet letterlijk aanwijzen, maar je proeft het. Het is vaak nog niet zo van: kijk die doet dat dus is wereldgelijkvormig, het is eerder dat je het gevoel krijgt dat ze die grenzen niet zo nauw nemen en ook de geestelijke strijd niet zo serieus nemen.

Een voorbeeld: een kerk in ons dorp kende een dominee die verkondigde aan de kerkgangers dat christenen  hun leven aan Jezus moeten geven. Dat wilden ze kennelijk niet horen want sinds dien bezocht een groot deel van de kerkelijken de diensten niet meer tot er een nieuwe dominee kwam, toen waren ze er opeens weer. Dan vraag je je toch wel af of die mensen wel Jezus op de eerste plaats willen hebben staan.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2008, 11:09:39 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #18 Gepost op: december 05, 2008, 01:10:15 am »
Denk even aan het verhaal van de man die alle geboden naleefde en Jezus vroeg wat hij dan nog meer moest doen.
Hij was rijk, was vol van aards bezit en moest loslaten.
Leuke is dat dit ook in Matt25 staat: de werken van barmhartigheid doen.
Dan heb jij geen koude of honger, maar de ander ook niet

Laten we eerlijk zijn: wat delen we als mensen nog?
Ik hoor mensen (kerkleden) kreunen omdat hun aandelen minder waard zijn.
Kijk even naar je diaconale bijdrage denk ik dan. Geen moer. Geen stuiver.
Overigens begrijp ik her en der ook dat plaatselijke kerken verlies lijden door een probleem van de AEX.
Gezeur om niks denk ik dan. Had je maar moeten delen met anderen en niet verstoppen in de tuin van aandelen etc.
Veel christenen leven als iedereen (kijk in de erediensten !)en doen nergens meer aan.
"Altijd is kortjakje ziek" en de rest kennen jullie vast wel

Gelijkvorming betekent: van vorm gelijk zijn.
Malle Babbe van Rob de Nijs ging daar al over en het zal zo blijven denk ik.
Als voedselbanken NEE krijgen te horen van kerken, als we de kerken alleen op zondag openhouden en we geen onderdak bieden zijn we ver heen.......

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #19 Gepost op: december 05, 2008, 07:48:45 am »

quote:

okidoki schreef op 05 december 2008 om 01:10:
Denk even aan het verhaal van de man die alle geboden naleefde en Jezus vroeg wat hij dan nog meer moest doen.
Hij was rijk, was vol van aards bezit en moest loslaten.
Leuke is dat dit ook in Matt25 staat: de werken van barmhartigheid doen.
Dan heb jij geen koude of honger, maar de ander ook niet

Laten we eerlijk zijn: wat delen we als mensen nog?
Ik hoor mensen (kerkleden) kreunen omdat hun aandelen minder waard zijn.
Kijk even naar je diaconale bijdrage denk ik dan. Geen moer. Geen stuiver.
Overigens begrijp ik her en der ook dat plaatselijke kerken verlies lijden door een probleem van de AEX.
Gezeur om niks denk ik dan. Had je maar moeten delen met anderen en niet verstoppen in de tuin van aandelen etc.
Veel christenen leven als iedereen (kijk in de erediensten !)en doen nergens meer aan.
"Altijd is kortjakje ziek" en de rest kennen jullie vast wel

Gelijkvorming betekent: van vorm gelijk zijn.
Malle Babbe van Rob de Nijs ging daar al over en het zal zo blijven denk ik.
Als voedselbanken NEE krijgen te horen van kerken, als we de kerken alleen op zondag openhouden en we geen onderdak bieden zijn we ver heen.......
Zo is inderdaad de stand van zaken, tijd voor bekering. Misschien een dienst van verootmoediging voor God?
« Laatst bewerkt op: december 05, 2008, 07:49:31 am door grondig christelijk »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #20 Gepost op: december 05, 2008, 09:46:27 am »
Ten eerste herken ik niet zoveel in dit verhaal. Christenen die ik ken geven royaal, zowel in geld als in tijd en aandacht, de voedselbanken en vele andere dingen die in de stad gedaan worden worden juist gedaan door de kerken, en hoe meer de secularisatie toeneemt, hoe opvallender het juist wordt hoeveel kerk(led)en doen in en voor deze wereld. Bij ons in Amsterdam is de lijst met organisaties die grotendeels drijft op vrijwilligerswerkers die grotendeels uit de kerken komen niet te tellen. Daarnaast blijken kerken nog steeds enorme slagkracht te hebben. Grote projecten die de overheid laat liggen, en voor een particulier totaal onhaalbaar zijn, zijn vaak door de kerk wel uit te voeren.

Verder vind ik okidoki nogal 'wijzend'. Kerkleden die niet geven, plaatselijke kerken die fout omgaan met hun geld, christenen die 'nergens aan doen', kerken die geen voedselbank steunen. Waar ben je zelf in dat verhaal? Wat doe jij, en waarom? Wat doet jouw gemeente? Kritiek leveren op anderen is wel heel makkelijk...
« Laatst bewerkt op: december 05, 2008, 09:47:09 am door Pooh »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #21 Gepost op: december 05, 2008, 10:47:54 am »
Mijn vraag in deze topic was vooral welk beeld je van wereldgelijkvormigheid hebt en wat volgens je het beste er aan te doen is. In de richting waar we nu in zitten is volgens mij het beste de mensen er bij te betrekken. In onze gemeente zie ik veel actieve mensen. Wel zie je dat de club best wel vergrijst. Het is de kunst om jonge mensen er bij te betrekken. Dat werkt vaak het beste door ze gewoon persoonlijk te benaderen en even proef te laten draaien. Zo ben ik zelf ook bij een aantal zaken betrokken geraakt.

Wat de boodschap betrfet mag je gerust als voorganger in de dienst benoemen wat in de samenleving niet klopt. Daarmee hoef je nog niet op de man af te spelen.

Wat okidoki zegt over de houding van christenen is bij ons onder de jongere mensen wel een grotere probleem dan onder oudere mensen. De meesten van die jongeren hebben onze kerk al verlaten en hebben meer een passief geloof.

Toch zie je ook uitzonderingen. Een nichtje van me is wel randkerkenlijk opgevoed, maar bezoekt een bijbelkring trouw en zelf zo heel af en toe ook een dienst.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2008, 10:51:57 am door gaitema »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #22 Gepost op: december 05, 2008, 10:57:15 am »
Je zit echt in een volledig andere kerk dan ik. Onze kerk heeft kinderen, jongeren, studenten en nog meer jongeren, en een paar ouderen. Gemiddelde leeftijd onder de 30 jaar, gemiddelde leeftijd kerkeraad ook onder de 30. Grootste deel gemeente is betrokken en actief. En voorgangers durven rustig te roepen wat er in de samenleving niet klopt (sterker nog, ik kan me geen voorganger voorstellen niet dat niet doet?).

Kortom: het hangt nogal van je referentiekader af. Maar naar mijn idee moeten die ingeslapen kerken bij jullie in de buurt gewoon eens wat vaker bij ons langskomen. Niet omdat wji nou zo'n succesverhaal zijn, maar wel om te zien dat gereformeerd/christen-zijn niet automatisch inhoudt dat je op zondag naar een orgel luistert en de rest van de week je als heiden gedraagt. Juist niet: wat je samenbrengt is dat je christen bent, door de week.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #23 Gepost op: december 05, 2008, 01:19:50 pm »
Kijk en dat durft er bij ons vaak niet hardop gezegt te worden, vandaar dat het opvalt dat dat de laatste tijd steeds vaker door enkele predikanten nu wel gebeurd :)

Trouwens wat het orgel betreft: de jongeren schijnen bij ons het orgel wel mooi te vinden en dat er genoeg georganiseerd wordt voor de jongeren.  Het probleem kon wel eens zijn dat het al vergrijst is en daarom alleen al niet zo aantrekkelijk meer voor veel jongeren. De jongeren die er nog zijn bezoeken vooral de jeugddiensten en sommige thema en gezinsdiensten, de gewone diensten slaan ze over (te grijs).
« Laatst bewerkt op: december 05, 2008, 01:21:04 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #24 Gepost op: december 05, 2008, 09:50:22 pm »
We kunnen wel allerlei zaken erbij halen waaruit blijkt dat er wereldgelijkvormigheid is. Dat kunnen inderdaad aanwijzingen zijn. Maar tegenover "wereldgelijkvormigheid" staat "gelijkvormigheid aan het beeld van Gods Zoon".

Rom.8:29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen;

Dus daarnaar zouden we ons kunnen uitstrekken, dan verdwijnt de wereldgelijkvormigheid. Dat was vanaf het begin Gods bedoeling met ons.
Bij mensen onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk: de heiliging door Gods Geest.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #25 Gepost op: december 05, 2008, 11:09:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 december 2008 om 21:50:
We kunnen wel allerlei zaken erbij halen waaruit blijkt dat er wereldgelijkvormigheid is. Dat kunnen inderdaad aanwijzingen zijn. Maar tegenover "wereldgelijkvormigheid" staat "gelijkvormigheid aan het beeld van Gods Zoon".

Rom.8:29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen;

Dus daarnaar zouden we ons kunnen uitstrekken, dan verdwijnt de wereldgelijkvormigheid. Dat was vanaf het begin Gods bedoeling met ons.
Bij mensen onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk: de heiliging door Gods Geest.
Exact, en dat kun je laten zien in deze wereld (Matth.25)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #26 Gepost op: december 06, 2008, 01:28:18 am »
Ook dat. Het is en en geloof ik. En laten zien wat het wel is en wat het niet is.Vooral wat het wel is, en als nodig ook laten zien wat het niet is.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 04:01:09 am door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #27 Gepost op: december 06, 2008, 01:29:04 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 december 2008 om 23:09:
[...]

Exact, en dat kun je laten zien in deze wereld (Matth.25)

En wat is dan het verschil met mensen die zonder geloof in Christus goed zijn voor een ander?
Daar zit het gelijk zijn aan Hem dus niet (alleen ) in.
Ik heb het gevoel dat we er dan zijn met een beker koud water en iemand bezoeken in de gevangenis.
Als je de werken der barmhartigheid doet is dat dan genoeg?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 01:30:09 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #28 Gepost op: december 06, 2008, 06:18:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2008 om 13:29:
[...]

En wat is dan het verschil met mensen die zonder geloof in Christus goed zijn voor een ander?
Daar zit het gelijk zijn aan Hem dus niet (alleen ) in.
Ik heb het gevoel dat we er dan zijn met een beker koud water en iemand bezoeken in de gevangenis.
Als je de werken der barmhartigheid doet is dat dan genoeg?
werken der barmhartigheid doen wij in en door Christus en willen we van harte doen. Wanneer dit van harte gedurende een tijd ontbreekt klaagt de Geest ons in het geweten aan. Wij doen de werken niet omdat God dat vraagt, maar omdat dit een ingegeven verlangen is door de werking van de Geest. In de werken is de bron van oorsprong essentieel, draait het om de eer van God en naar ons om het niet en doen wij deze werken ook om het niet. Wij verlangen daar niets voor terug, maar mogen in deze werken Gods liefde verkondigen en wanneer gewenst en gevraagd het evangelie uitdragen.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 06:18:40 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #29 Gepost op: december 06, 2008, 07:33:51 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 december 2008 om 18:18:
[...]

werken der barmhartigheid doen wij in en door Christus en willen we van harte doen. Wanneer dit van harte gedurende een tijd ontbreekt klaagt de Geest ons in het geweten aan. Wij doen de werken niet omdat God dat vraagt, maar omdat dit een ingegeven verlangen is door de werking van de Geest. In de werken is de bron van oorsprong essentieel, draait het om de eer van God en naar ons om het niet en doen wij deze werken ook om het niet. Wij verlangen daar niets voor terug, maar mogen in deze werken Gods liefde verkondigen en wanneer gewenst en gevraagd het evangelie uitdragen.

Daar ben ik het mee eens maar mijn vraag was: idat het enige waardoor wij het beeld van Christus laten zien?
Ongelovigen kunnen de werken der barmhartigheid misschien wel beter doen dan wij...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #30 Gepost op: december 06, 2008, 07:34:09 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 december 2008 om 18:18:
[...]

Daar ben ik het mee eens maar mijn vraag was: is dat het enige waardoor wij het beeld van Christus laten zien?
Ongelovigen kunnen de werken der barmhartigheid misschien wel beter doen dan wij...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #31 Gepost op: december 06, 2008, 09:20:48 pm »
Even een iets andere invalshoek misschien, maar wellicht toch wel relevant: in hoeverre is een kerkelijke ontwikkeling als dit een gevolg van wereldgelijkvormigheid? Voor mijn gevoel wordt in die 'resultaatgerichte' aanpak en de aanpak 'à la bedrijfsleven' voor een groot deel vormgegeven vanuit een houding van wereldgelijkvormigheid. Of zit ik er dan ver naast?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #32 Gepost op: december 06, 2008, 09:40:22 pm »

quote:

Kerken mogen van het bedrijfsleven leren, vindt Nullens. ,,Kritisch nadenken over leidinggeven en over jezelf. Voorgangers moeten in de spiegel durven kijken. Dat kan leiden tot een serieuze geestelijke confrontatie.''

Ik denk dat zolang het leren is door iets uit de wereld te gebruiken om in de spiegel te kijken waarna je jezelf verandert zo als jij vanuit jou christen-zijn vind dat je zou moeten zijn, dat je er dan niet bang voor hoeft te zijn. Dat vind ik heel duidelijk in het artikel terug.

Ik denk dat God graag wil dat we om ons heen kijken om daar ook van te leren. Zolang we dat leren doen vanuit onze kern dan. Op het moment dat je merkt dat je van om je heen kijken alleen al het gevoel krijgt van de wereld te worden, moet je je zorgen gaan maken over je kern en daar wat aan doen.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 09:41:04 pm door mirt »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #33 Gepost op: december 06, 2008, 09:52:23 pm »
Ik bedoel meer dat de vraag of technieken die 'in de wereld' werken, zonder meer worden overgezet in de kerkelijke context, zonder dat die technieken zelf kritisch worden benaderd door de achtergronden en vooraannames en doelstellingen die daarmee worden nagestreefd te onderzoeken.
Natuurlijk kán zo'n techniek aanleiding zijn om de eigen manier van christen-zijn ook kritisch te bekijken, maar ik krijg wel eens de indruk dat er vanuit wordt gegaan dat allerlei 'technieken' waardevrij zijn, en dus zonder al te grondige aanpassing zomaar in de kerk ingevoerd moeten kunnen worden. En als het niet per sé waardevrij zou zijn, is er wel heel veel vertrouwen in het eigen onderscheidingsvermogen 'op het gevoel af'.

Ik weet niet, het komt zo op mij over, misschien mis ik gewoon alle inhoudelijke discussies die er wel over gevoerd worden, dat ik die niet zie.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #34 Gepost op: december 06, 2008, 10:06:32 pm »
Ja, ik ben het met je eens dat je altijd na zou moeten gaan of technieken wel of niet waardenvrij zijn. Het hangt er natuurlijk wel vanaf welke techniek. Een cursus over communiceren in de kerk overnemen, daar zou je dan weer kritischer naar moeten kijken dan een beamer gaan gebruiken bijvoorbeeld, maar ik begrijp je probleem.

Ik had het idee dat het artikel het juist wel over die waarden heeft, ik zal nog eens kijken.

Je zou eigenlijk ook moeten bedenken dat terwijl 'de wereld' die het zonder kerk en God wil doen steeds meer terreinen die vroeger eigenlijk bij de kerk hoorden gaat betreden, je jezelf wel vreselijk (en ik denk onnodig) tekort doet als je er niet naar kijkt. Want stel dat ze het best op een goede manier aanpakken en het is een manier die hoewel met andere bewoordingen (waardoor het iets heel anders lijkt) gebracht, eigenlijk heel dicht bij al bestaande (maar verstofte) 'technieken' van de kerk staan, dan zouden wij vanuit de ongerustheid die jij nu voelt, misschien wel door maar uit de buurt van deze nieuwe wereldse technieken te blijven, de kans laten liggen om onze eigen (misschien wel deels door hen afgekeken) technieken van stof te ontdoen en nieuw leven in te blazen. Ikzelf ervaar dat ik vaak een spiegel (en ik voel me vaak vrij die uit 'de wereld' te nemen) nodig heb die mij weer terugbrengt bij waarden die bij de kerk horen, maar die ik niet meer goed zag, hetzij door het stof in de kerk, hetzij door het stof op 'mijn bril'.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 11:19:29 pm door mirt »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #35 Gepost op: december 06, 2008, 10:22:29 pm »
Als je in de wereld een goede manager bent, wil het niet zeggen dat je per definitie in de gemeente een rol van manager moet vervullen.....
Je gaat dan op technieken leunen. In de kerk werkt dat toch anders lijkt me...

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #36 Gepost op: december 06, 2008, 10:27:31 pm »
Zou je wel een gaventest (die volgens sommigen uit 'de wereld' komt) in de kerk kunnen gebruiken als je hem combineert met gebed, of maak ik mij er nu te makkelijk van af?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #37 Gepost op: december 06, 2008, 10:41:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2008 om 19:33:
[...]

Daar ben ik het mee eens maar mijn vraag was: idat het enige waardoor wij het beeld van Christus laten zien?

Nee, we hebben door God opgelegde normen die we niet meer als opgelegd zien, maar als wezenlijk voor een vreugdevol bestaan in vrijheid van de Geest. Dus vul maar in......

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
.........

Daarnaast hebben we onze eigen vorm(en), dus vul maar in:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
......

toch?

De vraag is wat staat op één enzovoort en waarom onderscheidt ons dat?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #38 Gepost op: december 06, 2008, 10:47:42 pm »

quote:

mirt schreef op 06 december 2008 om 22:27:
Zou je wel een gaventest (die volgens sommigen uit 'de wereld' komt) in de kerk kunnen gebruiken als je hem combineert met gebed, of maak ik mij er nu te makkelijk van af?

We hebben ook intelligentie meegekregen en daarmee kunnen we beredeneren. Daaruit vloeien testen voort. Het probleem met testen is echter (zeker als het om een gaventest gaat) dat ik me afvraag of je toch niet geneigd bent dat antwoord te geven wat het dichtst staat bij wat je zou willen. Je hebt zelf ook blinde vlekken voor je eiegen ik en zijn.
Misschien moet een andere (of zelfs twee) die je goed kent die test voor jou invullen en ook jij zelf, en dan eens zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn.
En bidden....? ja natuurlijk.....vraag of Gods Geest jou wil laten zien waar hij je voor wil inzetten? Maar soms ligt het ook heel dichtbij. Waar haal jij energie en vreugde uit en waar past dat bij, dat is ook nuchter redeneren...
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 10:50:17 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #39 Gepost op: december 07, 2008, 12:41:32 am »
Strukturen en orde in de gemeente is nodig, maar ik geloof niet in het overnemen van strukturen uit het bedrijfsleven. Ik werk zelf als produstiemedewerker in het bedrijf, alles wordt me tegen betaling opgelegd en dien ik uit te voeren. In de kerk gaat dat niet zo.

Wat de drie ambten van Christus betreft, volgens een hervormde dominee bij ons zijn alle kerkleden door God als priester, profeet en koning aangesteld. Niemand staat boven de ander, ieder heeft zijn verantwoordelijkheid als priester, profeet en koning van God gekregen. Hij vindt het jammer dat de kerkmodellen daar niet naar zijn.

Ik merk zelf in het vrijwilligerswerk in de kerk ook dat het samenwerken als gemeente beter werkt dan dat één persoon alles doet. Zo heeft een commissie in overleg met de voorganger en de kerkenraad  bij ons dikwels de verantwoordelijkheid over wat het thema wordt en hoe het uitgevoerd gaat worden. Dan blijkt soms de commissieleden meer te gaan doen en vertellen (of iemand of meerderen die uitgenodigd zijn door de commissie) dan de dominee zelf. Ieder deelt dan zijn rol eigenlijk als priester, koning en profeet als het goed is.

Er zijn ook gemeentes waar gemeenteleden onder de dienst naar voren kunnen komen en hun bijdrage kunnen leveren, bijvoorbeeld iets dat ze gelezen hebben in de bijbel die avond ervoor dat ze graag willen aanvullen op de dienst, in orde is het mooi als zoiets kan. Als het maar wel ordelijk verloopt en geen gaos wordt.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2008, 12:45:58 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #40 Gepost op: december 07, 2008, 02:02:07 pm »
In de jeugddienst werd er vanmorgen bij ons over het thema"de eindtijd gesproken"

met teksten openbaringen 18:1-10 en 21:1-10

De eerste stuk slaat eigenlijk ook hierop:

1 Hierna zag ik een andere engel uit de hemel neerdalen. Hij had groot gezag en zijn luister verlichtte de aarde. 2 Met een krachtige stem riep hij: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad! Ze is een woonplaats voor demonen geworden, ze biedt onderdak aan elke onreine geest, elke onreine vogel en elk onrein, afschuwelijk dier. 3 Alle volken hebben door haar ontucht de wijn van haar wellust gedronken, de koningen op aarde hebben ontucht met haar gepleegd en de handelaars op aarde zijn van haar overvloedige weelde rijk geworden.’ 4 Toen hoorde ik een andere stem uit de hemel zeggen: ‘Ga weg uit die stad, mijn volk, zodat je geen deel hebt aan haar zonden en ontkomt aan de plagen die haar zullen treffen. 5 Want haar zonden reiken tot aan de hemel en God zal haar onrecht vergelden. 6 Doe met haar wat zij met anderen deed, ja laat haar dubbel boeten. Laat haar het dubbele drinken uit de beker waaruit zij anderen te drinken gaf. 7 Geef haar net zo veel pijn en rouw te dragen als zij zich luister en overvloed heeft gegund. Ze zegt bij zichzelf: Ik zit hier als een koningin, niet als een arme weduwe. Mij zal niets gebeuren! 8 Daarom zullen alle plagen haar op één dag treffen: dodelijke ziekte, rouw en hongersnood, en ze zal in vlammen opgaan. Want God, de Heer, die dat vonnis heeft geveld, is machtig. 9 De koningen op aarde, die ontucht met haar hebben gepleegd en in weelde hebben geleefd, zullen om haar jammeren en treuren als ze de rook boven haar zien opstijgen. 10 Ze blijven op een afstand, ontzet door de straf die zij krijgt, en zeggen: “Wee! Wee Babylon, grote, sterke stad! In één uur tijd is je vonnis voltrokken!”

Dan denk je misschien: "dat is toch toekomst?" Maar de dominee legde uit dat babilon staat voor de afgodsdienstigheden onder de mensen en Jeruzalem uit openbaringen 21 voor de tempel van God en de mensen die Hem aanbidden. Jeruzalem niet letterlijk genomen, maar het geestelijke Jeruzalem en Babilon niet letterlijk genomen maar het geestelijk Babilon waar toen destijds Rome onder keizer Nero symbool voor stond onder de symbolische woorden Babylon en het beest. Zou Johannes letterlijk rome en Nero gezegt hebben dan had hij een groot probleem.
Maar het geestelijke babylon en het geestelijke Jeruzalem is nog steeds aanwezig en voor ons de keus.

Het belangrijkste zinnetje van openbaringen en dat ook het zinnetje is dat als een rode draad door de hele bijbel heen loop is "Ga weg"
Israel moest weg uit Babylon en uit egypte, Abraham moest weg naar het beloofde land en die oproep is ook aan ons: "Ga weg uit babylon, opweg naar Jeruzalem!"

Deze zin lees je in vers:
4 Toen hoorde ik een andere stem uit de hemel zeggen: ‘Ga weg uit die stad, mijn volk, zodat je geen deel hebt aan haar zonden en ontkomt aan de plagen die haar zullen treffen

En babylon staat voor onze afgoden. Zoals grondig christelijk het beschreef onderandere. We moeten weg van onze afgoden waar we allemaal wel eens mee van doen hebben dat vernietiging te weeg brengt. zoals de maatschappij hun eigen economische problemen veroorzaken en hun natuur verknallen uit eigen belang. Want de economie moet blijven draaien. We moeten leren weg te gaan uit Babylon en het alternatief "Jeruzalem" eredienst en toewijding aan God te leren na te leven.

Adinomis

• Bekijk profiel
Wereldgelijkvormigheid?
« Reactie #41 Gepost op: december 07, 2008, 02:08:52 pm »
Hier ligt volgens mij het verschil tussen wereldgelijkvormigheid en gelijkvormigheid aan het beeld van Gods zoon:

quote:

Romeinen 8 vers 4b t/m 6 (NBV)
Ons leven wordt niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door Gods Geest. Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.

Om aan dat beeld te voldoen is wedergeboorte nodig, overgave. Je eigen wil uit handen geven en zoeken naar Gods wil. Je schakelt je wil niet uit, want je besluit met je wil dat je ondergeschikt aan Gods Geest wilt zijn.

Daarmee erkennen we dat we zelf niet goed in elkaar zitten, omdat we onafhankelijk van God functioneren. Maar God heeft ons met een ander doel geschapen, namelijk om één te zijn met Zijn Zoon.

Als een gemeente bestaat uit leden die dit doel voor ogen hebben zal deze ook door de Geest functioneren.