Auteur Topic: Vrouwen, kleding en hormonen  (gelezen 39583 keer)

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Vrouwen, kleding en hormonen
« Gepost op: november 30, 2008, 03:31:09 pm »
da klop ik jullie allebei geprobeerd te mailen een tijdje terug maar die kreeg ik terug...

met o.a. de vraag aan pooh of ze (neem ik aan) dr ava ken veranderen.. ik ben er wel een voorstander van dat men een z'n eigen hoofd als ava heb maar graag wel een beetje gepaste kleding.. ik snap verder wel dat de blik vertroebeld is door het dagelijkse verkeren in Sodom, maar vrouwen hebben vaak niet door wat ze doen wat dit betreft.. ik hoop dat je dit niet opvat als een belediging.. ik ben misschien af en toe een beetje een botte bijl.. k gaat zo weer naar de slijperij :+

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2008, 03:33:51 pm »
1. Mijn icon is niet mijn eigen hoofd. Zoals je in mijn profiel kunt zien ben ik mannelijk.
2. Wat is er precies ongepast aan de betreffende kleding?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2008, 04:17:02 pm »
Je hebt zolang in Sodom verkeerd dat je blik vertroebeld is, Pooh  :+
Ik vermoed dat Arend wil zeggen dat de jurk te bloot is.
Googlen op "modest gothic dress" leverde dit op: iets voor jou?  :P

http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/fb/a/AAAAAuWFSM4AAAAAAPuo8g.jpg
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2008, 04:25:10 pm »
He bah, nee. Dan liever zoiets:
http://blog.wired.com/tableofmalcontents/images/2007/06/28/gothic_and_lolita_bible1.jpg

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2008, 01:50:42 am »
drijft er maar de spot mee.. het is een beetje jammer dat een groot deel van onze lieve christenen geen flauw benul hebben in wat voor land ze leven en hoe dat hun beïnvloed..

maarja.. radicaliteit is niet echt hip.. ik weet et :( en het word al snel opgevat als een soort heiligverklaring van jezelf.. hoewel als het goed is iedere volgeling van Jezus een heilige is..

Ik denk dat je zeker als Admin je uitstralling naar buiten serieus moet nemen.. maar het is jou zaak verder natuurlijk..

Shalom

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2008, 07:37:30 am »
Ik zie geen reden om mijn door God geschapen lichaam zo te kleden dat je niet meer kunt zien dat ik een vrouw ben. Lijkt me nogal een belediging voor mijn Schepper. Ik ben een vrouw en ben daar trots op. Dus schaam ik me ook niet voor de rondingen die ik heb. Een ander uiterste is dat je die rondingen ronduit etaleert, maar dat doe ik dus ook niet, en de dame in Pooh's avatar/icoontje naar mijn idee ook niet.
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2008, 08:46:36 am »

quote:

Arend82 schreef op 01 december 2008 om 01:50:
drijft er maar de spot mee.. het is een beetje jammer dat een groot deel van onze lieve christenen geen flauw benul hebben in wat voor land ze leven en hoe dat hun beïnvloed..

maarja.. radicaliteit is niet echt hip.. ik weet et :( en het word al snel opgevat als een soort heiligverklaring van jezelf.. hoewel als het goed is iedere volgeling van Jezus een heilige is..

Ik denk dat je zeker als Admin je uitstralling naar buiten serieus moet nemen.. maar het is jou zaak verder natuurlijk..

Shalom

Ik weet uitstekend in wat voor land wij leven. Hoe dat mij beinvloedt weet ik niet, dat klopt. Is dat nodig? Het is jammer dat je niet gewoon antwoordt op mijn simpele vraag: wat is er precies ongepast aan de betreffende kleding?

Wat radicaliteit betreft: Het komt erg vervelend over dat je allerlei dingen over mij suggereert zonder me te kennen. Iets meer bescheidenheid zou je passen.

Overigens neem ik als admin mijn uitstraling ontzettend serieus. Dit icon is daar een goed doordacht onderdeel van.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2008, 08:51:33 am door Pooh »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2008, 09:58:10 am »
@Arend82:Radicaliteit is niets mis mee als je dat voor jezelf bent. Het probleem hier is dat je radicaal bent voor een ander en dan ook nog iemand wiens motitvatie je verder niet kent.

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2008, 10:16:45 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 december 2008 om 07:37:
Ik zie geen reden om mijn door God geschapen lichaam zo te kleden dat je niet meer kunt zien dat ik een vrouw ben. Lijkt me nogal een belediging voor mijn Schepper. Ik ben een vrouw en ben daar trots op. Dus schaam ik me ook niet voor de rondingen die ik heb. Een ander uiterste is dat je die rondingen ronduit etaleert, maar dat doe ik dus ook niet, en de dame in Pooh's avatar/icoontje naar mijn idee ook niet.

tja.. ik heb zat hier toevallig met een wat op hoger leeftijd zijnde dame over te praten laatst en die was erg blij eindelijk een jongere tegen te komen met zo'n stoffige mening.. maar ik denk dat dit beter passend is in het topic over wereldgelijkvormigheid..

ik denk trouwens dat er wel degelijk een groot verschil is tussen je hele lichaam verbergen boerkastyling en gewoon degelijk beschaafde kleding.. maarja.. ik zou in de zomer iig haast gaan pleiten voor gescheiden diensten.. omdat de gemiddelde (jonge) vent gewoon niet weet waar die moet kijken..

quote:

dingo schreef op 01 december 2008 om 09:58:
@Arend82:Radicaliteit is niets mis mee als je dat voor jezelf bent. Het probleem hier is dat je radicaal bent voor een ander en dan ook nog iemand wiens motitvatie je verder niet kent.

de motivatie staat er niet bij verder.. en heb ik uit de vele gelezen berichten ook nog niet op kunnen maken..
en ik denk dat we (mij inclus natuurlijk) als christen meer moeten nadenken over hoe dingen zouden kunnen overkomen i.p.v. alles maar vanuit onze eigen visie te benaderen..

ik bedoelde trouwens niet dit :( uit te drukken maar ong. dit http://img.photobucket.com/albums/v225/Vogel82/icon_neutral.gif
lang leve onlijn communicatie met slechte emoticonsets

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2008, 10:24:40 pm »
Toch grappig. Pooh noem ik redelijk radicaal.

Kennelijk is er verschil in radicaliteit, iig qua innerlijk en uiterlijk dan.
Wat ik wellicht zou vermoeden achter Pooh's icoon is dat hij goth-uitziende dames niet meteen ditched alsof het gevaarlijke gekken zijn. Open minded, eerder. En bereid om vooroordelen te laten voor wat ze zijn en eerst een eigen mening te vormen, zeker wanneer het om mensen gaat.

Maar misschien zie ik teveel in zijn icoon. Misschien vindt 'ie het gewoon een mooie vrouw. O-)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2008, 10:35:14 pm »
Zou je denken?  O-)

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2008, 10:40:00 pm »
een mooi onderwerp.. het enige wat ik er over wil zeggen [edit: toch nieit het enige blijkbaar :P ] is dat ik het niet vreemd vind dat veel marokanen elke vrouw hier als publiekelijk bezit zien.. :+ de maatschappij vertelt ons dat hun gek zijn.. maar zijn ze dat wel.. of is de maatschappij zelf gek?

een redelijk aantal dames binnen de kerk kleden zich niet veel beter.. vaak ook mensen in alle onschuld trouwens hoor.. ik wil hier niet perse met een boze vinger gaan wijzen want als er dingen binnen een/de gemeente niet aangekaart worden blijven de mensen die het niet aankaarten evengoed in gebreke natuurlijk.. en duid dit dus eerder op een algehele verslapping.. die kleding is slecht een makkelijk voorbeeld

verder wat entertainment betreft is vergelijkbaar met de meeste andere verslavingen.. als je meer dan 7 uur per week TV/film/etc kijkt heb je in weze vaak al een probleem.. het verschil met coke is alleen dat het een maatschappelijk geaccepteert iets is dat je je geest vervuild met pulp uit hollywood (tip: kijk deze overdenking even en haal er wat uit)

de invloed van muziek in deze zaken word ook verschrikkelijk onderschat.. tegelijk hebben we ook nog een tegenbeweging die te speculatief te werk gaat en angst predikt (ala they sold their souls)
wat weer als reseultaat heeft dat de massa besluit geen besluit te nemen en gewoon blijft zitten waar ze zit...
(wat dat betreft is deze lezing leuk om wat uit mee te pikken.. met onderbouwing vanuit bijbel, wetenschap en mensen zelf)

*ik heb niet de bedoeling mensen te beledigen verder.. misschien is het onderwerp te heetgebakerd voor mij om überhaupt over te praten..
« Laatst bewerkt op: december 03, 2008, 10:43:16 pm door Arend82 »

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2008, 10:49:46 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 december 2008 om 08:45:
Waar het christen-zijn werkelijk in zou moeten blijken (liefde voor de naaste) komt eigenlijk nooit aan de orde. En dat is nu juist wel een interessante discussie: leveren kerkleden nog evenveel zorg voor elkaar als vroeger? En hoeveel zorg voor de samenleving bieden kerken eigenlijk nog? Hebben we een reeel alternatief voor de individualisering en fragmentarisering van de samenleving, of roepen we dat wel heel hard, maar kunnen we het allang niet meer waarmaken? En als we dat wel hebben, houden we dat dan lekker voor onszelf, of bieden we ook nog wat aan de rest?

en ff te verduidelijking.. ik sluit me wel aan bij dit hoor.. maar de tekenen mogen we wel serieus nemen.. en vergen helaas door de vergevorderde lauwheid, gelijkvormigheid en segmentatie/verzuiling wel enige verdieping..

en deze generatie heeft geen respect en zeker niet voor mensen met meer levens ervaring.. je kan die ouwtjes wel bloedirritant vinden maar misschien hebben ze wel een punt.... net als die mocros :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 03, 2008, 11:42:39 pm »
dat geloof ik ook. Over de liefde wordt er juist heel veel gepreekt binnen de kerk, maar wat de bijbel ook leert is juist de werken van satan aan het licht te brengen, anders ben je aan het aanpappen en nathouden. Lauwheid zoals Arend82 het beschrijft. De mensen willen gewoon weten wat Gods wil is. Als ouders dat aan hun kinderen uitleggen is net zo goed als de kerk zelf aan hun jongeren het uitleggen.

Op de vraag: waarom niet beginnen bij mezelf? Wel, deze dingen die ik noemde hebben voor mij een heel belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Ik miste vaak juist advies vanuit de kerk en wist vaak niet hoe ik moest kiezen. Het is zoals Arend het beschreef: ik was totaal besluiteloos.

Jongeren zijn niet gek, daarom mag je best eerlijk tegen ze zijn. Serieus, na de leugddienst kwamen er hele goede reacties van de jongeren.

Een dominee van de gereformeerde kerk in Enter heeft altijd tijdens zijn diensten heel veel jongeren in de kerk. zijn succes? Hij vertelt ze wat er mis is met de wereld.
Voor mij heeft de volgende tekst een zeer belangrijke rol gespeelt in het leren zien van wat er gaande is in de wereld, en ik had er met mijn oudste zusje over die het zelfde in bleek te lezen:"

2 timoteüs 3, 1 t/m 10:  (tussen haakjes de naardense bijbelversie)
1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen (praalziek) en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek (tweespalt-zaaiend), onbeheerst en wreed (onhandelbaar). Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind (opgeblazen) zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen. 6 Sommigen van hen dringen zich op aan hele families en krijgen dan vrouwen in hun macht die met zonde beladen zijn en door allerlei begeerten worden gedreven, 7 die almaar willen leren maar nooit in staat zullen zijn de waarheid te kennen. 8 Zoals Jannes en Jambres zich tegen Mozes hebben verzet, zo verzetten deze dwaalleraren zich tegen de waarheid. Het zijn mensen met een zieke geest en een onbetrouwbaar geloof (wier geloof het in een toets niet houdt). 9 Maar ze zullen niet veel bereiken, want iedereen zal hun dwaasheid snel doorzien, zoals ook met Jannes en Jambres gebeurde.
10 Jij daarentegen bent mij trouw gevolgd in mijn leer, mijn levenswijze, streven, geloof, geduld, liefde, volharding"

De bijbel is altijd vrij helder en dat is belangrijk.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2008, 01:27:40 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 04, 2008, 10:10:44 am »

quote:

Arend82 schreef op 03 december 2008 om 22:40:
een mooi onderwerp.. het enige wat ik er over wil zeggen [edit: toch nieit het enige blijkbaar :P ] is dat ik het niet vreemd vind dat veel marokanen elke vrouw hier als publiekelijk bezit zien.. :+ de maatschappij vertelt ons dat hun gek zijn.. maar zijn ze dat wel.. of is de maatschappij zelf gek?

een redelijk aantal dames binnen de kerk kleden zich niet veel beter.. vaak ook mensen in alle onschuld trouwens hoor.. ik wil hier niet perse met een boze vinger gaan wijzen want als er dingen binnen een/de gemeente niet aangekaart worden blijven de mensen die het niet aankaarten evengoed in gebreke natuurlijk.. en duid dit dus eerder op een algehele verslapping.. die kleding is slecht een makkelijk voorbeeld

Ik herken hier vrijwel niets van als ik rondkijk in mijn gemeente en omliggende gemeentes. Marokkanen hebben we hier ook vrij weinig. En daarbuiten vind ik het slecht om mensen op hun kleding te beoordelen. Het kan me weinig schelen hoe iemand zich kleedt, eerlijk gezegd. Het is niet interessant.

Welke vragen wel interessant zijn, zijn die die Pooh beschreef. Wat hebben we onze naaste eigenlijk te bieden aan steun, zorg en natuurlijk het evangelie? Delen we dat überhaupt met anderen? Kijk je wel door de buitenkant heen?

Wat je schrijft over entertainment en muziek, daar herken ik meer in.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 04, 2008, 10:52:57 am »
Ik vind dat we Arend82 ook niet te makkelijk moeten afserveren in dezen.

Om eerlijk te zijn heb ik geen enkele moeite met Poohs icoon om maar iets te noemen, en kan ik me ook niet voorstellen dat iemand 't wel heeft. Het eerste gevoel is dan: overdrijf niet zo. Volgens mij gaat het er ook niet om dat het goth-kledij is. Het betreft hier gewoon een mooie avondjurk en die zijn niet allesbedekkend. Heb je maar mee te dealen imho.

Rekening houden met elkaar moet echter wel van twee kanten komen. Voor Arend mag gelden: als uw oog u tot zonde verleid, ruk het dan uit  :P  evengoed geldt voor ons dat we elkaar niet moeten ergeren en geen aanstoot moeten geven. Tussen te bloot erbij lopen in een situatie waarin dat ongepast is! en een burka aantrekken zit natuurlijk nog wel een verschil. Persoonlijk zou ik er geen enkel probleem mee hebben een shirt met mouwen naar de kerk aan te doen in plaats van een topje met spaghettibandjes als ik er mensen afleiding mee bespaar, maar naa het strand doe ik een bikini aan en als je er last van hebt kijk je maar de andere kant op.

Overigens sluit ik me aan bij Mellon: ik vind 't een beetje een hypothetisch verhaal want persoonlijk kom ik in de kerk bijzonder weinig ongepast bloot tegen. Op straat des te meer, en dan heb ik het niet over mooie vrouwen in mooie jurken maar over dikke vrouwen in leggins met blubberende buik tussen rand en truitje. Of over bouwvakkers die hun bezwete, behaarde borsten aan iedereen moeten laten zien. Maar daar kan ik rustig langs kijken.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 04, 2008, 01:34:05 pm »

quote:

Arend82 schreef op 03 december 2008 om 22:49:
[...]
en deze generatie heeft geen respect en zeker niet voor mensen met meer levens ervaring.. je kan die ouwtjes wel bloedirritant vinden maar misschien hebben ze wel een punt.... net als die mocros :+

Die mocros hebben imho helemaal geen punt.
Wanneer mannen opgewonden worden van/afgeleid worden door hoe vrouwen gekleed zijn, dan lijkt me dat hun eigen probleem. Je zult altijd houden dat er vrouwen bloter gekleed zijn of wulpser lopen of lekkerder ruiken dan andere vrouwen. Zolang mannen hormonen hebben, zullen ze anders reageren op verschillende vrouwen, of die vrouwen nu allemaal in bikini of in burka lopen.
Het afschuiven van dat probleem op sommige vrouwen en kleedgedrag is imho van de zotte. Je zadelt iemand anders op met jouw probleem en in plaats van dat je wat aan je eigen probleem doet, verwacht je dat een ander zich aanpast en het oplost. Daarmee ga je het onderliggende probleem uit de weg, nl een incompetentie van sommige mannen in de  reactie op hun hormonen. Als de 'onderlaag' zich nl heeft aangepast, komt er een nieuwe onderlaag die die hormonen net zo laat opvlammen. Wanneer je dan doorgaat met het probleem neerleggen bij de verkeerde groep, kom je uit bij wetticisme en draagt elke vrouw voor je het weet een hoofddoek.
offtopic:2 plaatjes om te illustreren dat kleding in het geheel niet relevant is wanneer het om seksuele aantrekking gaat:
http://msp194.photobucket.com/albums/z115/MARIE_OF_SOUL/fat_girls_in_bikini.jpg
http://hodja.files.wordpress.com/2007/07/burka-sexy.jpg
« Laatst bewerkt op: december 04, 2008, 08:41:31 pm door elle »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 04, 2008, 02:17:49 pm »
Ik vind ook dat de mocros geen punt hebben, want het klopt gewoon niet. Waarom zou je als vrouw je schoonheid moeten verbergen? Heeft God misschien een fout gemaakt toen hij vrouwen schiep?

En een vrouw die zich dus niet in een tent met doorgluurruitje hult, is dus maar publiek bezit? Ik blijf het vreemd vinden, om niet te zeggen tamelijk beledigend voor de Schepper (en voor vrouwen).

Het is inderdaad niet het probleem van vrouwen dat ze (over het algemeen) begiftigd zijn met aantrekkelijke vormen.

/tongue-in-cheek

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat vrouwen zich maar uitdagend moeten kleden of dat ik zelf een schoonheid ben  :+
« Laatst bewerkt op: december 04, 2008, 03:54:23 pm door Mellon »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 04, 2008, 04:02:12 pm »
Marokkanen en Arend erbij vind ik ook niet zo confronterend voor ons vrouwen.

Maar dit meer:

en dan vooral deze zinnen:

quote:

"Bij Nederlandse vrouwen is het lichaam en vrouwelijkheid óf gericht op moederschap óf op mannen. Maar niet op zichzelf, als vrouwelijke kracht."

Darmoni: "In Nederland verbinden jullie je uiterlijk aan hoe mannen jullie beoordelen. Jullie kunnen niet genieten van je lichaam zonder de bewondering van een mannelijke blik. In mijn land, in Tunesië, kennen vrouwen al op heel jonge leeftijd het lichaam van vrouwen in alle leeftijdscategorieën. We dansen met elkaar en we gaan met elkaar naar de Hammam, daar is het vrouwelijke lichaam een bron van genot, maar wij verwarren dat niet met seksueel genot. Jullie in Nederland kunnen sensualiteit niet loskoppelen van seksualiteit."

Door schoonheid alleen te relateren aan de blik van de mannen komt er een hele beperkte definitie van schoonheid, zegt Darmoni.
dit is haar website en buikdansen is volgens haar de oplossing.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 04, 2008, 04:52:27 pm »
offtopic:Maar waarom vind je het confronterend? Bedoel je dat nl vrouwen idd op onjuiste wijze met hun lichaam omgaan? Dat het erg eenzijdig is om je lichaam op te vatten als item-voor-anderen, ipv het leren te waarderen an sich?
Ik denk dat je daar wel eens een punt zou kunnen hebben. Wanneer vrouwen hun lichaam kunnen los kunnen zien van 'onderwerp van mannelijke begeerte', dan wordt het onderwerp minder beladen. Ik denk wel dat het idd heel westers is om het vrouwenlichaam te zien in de contekst van mannen en hun begeerten.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 04, 2008, 05:13:29 pm »
Ja, zoiets, meer bedoel ik er niet mee.

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 04, 2008, 05:52:40 pm »
die kleding was zoals ik volges mij ook al aangaf een heel uiterlijk voorbeeld en in weze klein.. dit is gewoon een ding wat inderdaad volgt uit Jezus niet centraal hebben staan.. maar zoals ik ook al probeerde duidelijk te maken lopen er mensen rond die het flauwste benul niet lijken te hebben (en in alle goeie will mss zelfs)  en in gelijkvormigheid aan deze wereld leven.. misschien grotendeels omdat ze niet zien hoe verdorven hun geestelijke voedsel is (muziek, tv, film, lectuur, etc, etc, etc..)
en hiermee wil ik zeker niet oproepen tot een wettische aanpak.. maar eentje in vertrouwen op God..
Soms kan het nodig zijn om je hele CD collectie weg te knikkeren en een tijdje zonder muziek te leven voordat God je van nieuwe voorziet.. maar vaak (merk ik uit gesprekken met mensen om mij heen) ontbreekt het vertrouwen dat God zal voorzien

wat betreft het vrouw/kleding probleem denk ik dat de dame uit Tunesië het iets beter verwoord als ik :+ maar ik denk niet dat buikdansen de oplossing is..

1 Tim 2,9 Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren.

en wat waardig en sober kunnen wij volgens mij nog heel wat leren van de islamitische cultuur.. hoewel dit hier natuurlijk enorm ver door.. maar wij hebben al snel de neiging om het kind met het badwater weg te smijten.. wat-de-boer-niet-kent-style..

@Elle.. ik wil niet het probleem afschuiven.. ik denk dat beide partijen even veel verantwoording hebben.. ik ben alleen wel heel erg benieuwd hoe mensen de bovengenoemde tekst interpreteren
maar misschien spelen dit soort problemen in een stad meer dan elders

@Bumblebee.. tja.. mij vind je alleen op het strand als het lekker waait.. ik ben geen zon aanbidder.. ik aanbid de zoon.. das 1 O extra :+

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 04, 2008, 06:39:56 pm »
Modbreak:
enkele berichten vanuit een topic uit Feeback hiernaartoe verplaats waar het meer on-topic is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 04, 2008, 08:57:15 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 december 2008 om 10:52:
Ik vind dat we Arend82 ook niet te makkelijk moeten afserveren in dezen.
Dat vind ik ook niet. Een atheïstische vriend (dus niet 'geplaagd' door christelijke 'preutsheid') klaagt er elk jaar opnieuw over, dat hij niet weet waar ie moet kijken als het weer 'ns wat warm is in het voorjaar. Ik zelf, een vrouw, schaam me vaak dood voor m'n seksegenotes, hoe ze te koop lopen met hun lijf. Décoletees en ontblote bilnaden waar je u tegen zegt. Zelf heb ik me nooit enorm bloot gekleed, maar sinds ik christen ben, ben ik er nog voorzichtiger mee geworden. Ook m.b.t. de plaats: op het strand een hyper-korte broek geen probleem, maar in de trein is al weer wat anders (ik heb daar ook meerdere malen mannen naar mijn benen zien kijken op een manier dat ik dacht 'zo, is de plaatselijke vleesmarkt aan de gang ofzo' en dat was voor mij genoeg om dat broekje voortaan niet meer aan te doen).

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 04, 2008, 09:07:40 pm »

quote:

Arend82 schreef op 04 december 2008 om 17:52:

@Elle.. ik wil niet het probleem afschuiven..
Doe dat dan ook niet

quote:

ik denk dat beide partijen even veel verantwoording hebben.. ik ben alleen wel heel erg benieuwd hoe mensen de bovengenoemde tekst interpreteren
maar misschien spelen dit soort problemen in een stad meer dan elders
Wanneer ik dit soort discussies lees vraag ik me af hoe men voorbij kan zien aan stiuaties zoals op Papua. Daar lopen vrouwen al eeuwen rond met blote borsten en blote billen, zonder continu besprongen te worden door het mannelijke deel van de bevolking. Dat leert imho dat niet de mate van (ont)kleding zorgt voor het opspelen van hormonen, maar dat andere factoren een minstens zo grote rol spelen. Cultuur en religie bijvoorbeeld.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 04, 2008, 09:16:41 pm »

quote:

1 Tim 2,9 Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels,

(...)

en wat waardig en sober kunnen wij volgens mij nog heel wat leren van de islamitische cultuur..

Moet je eens goed kijken hoeveel goud die vrouwen vaak dragen...

quote:

wat betreft het vrouw/kleding probleem denk ik dat de dame uit Tunesië het iets beter verwoord als ik :+ maar ik denk niet dat buikdansen de oplossing is..
Snap je haar verder wel? Ik bedoel, snap je dat zij meer zegt dan alleen in jou straatje praten?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 04, 2008, 09:24:57 pm »
Ik bedenk ineens dat het in weet ik wat voor sexy kleding lopen en in een burka lopen eigenlijk 2 laken van hetzelfde pak zijn: met allebei laat je zien hoe sexy je bent. In een burka lopen is toch eigenlijk zeggen: ik moet mijzelf wel helemaal bedekken hoor, ik ben zo sexy.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 04, 2008, 09:27:10 pm »

quote:

mirt schreef op 04 december 2008 om 21:24:
Ik bedenk ineens dat het in weet ik wat voor sexy kleding lopen en in een burka lopen eigenlijk 2 laken van hetzelfde pak zijn: met allebei laat je zien hoe sexy je bent. In een burka lopen is toch eigenlijk zeggen: ik moet mijzelf wel helemaal bedekken hoor, ik ben zo sexy.

Ik vraag me altijd af wat ze eronder dragen.

Victoria's Secret?

:+

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 04, 2008, 09:32:24 pm »
O ja, dat kan heel goed. Mijn man is schilder geweest in Damaskus, in het oude Damaskus ook met van die mooie huizen met binnenplaatsen. Hij zag dan wel eens perongeluk hoe ze daar in luchtiger kleding zaten.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2008, 09:32:48 pm door mirt »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 04, 2008, 09:47:32 pm »

quote:

mirt schreef op 04 december 2008 om 21:32:
O ja, dat kan heel goed. Mijn man is schilder geweest in Damaskus, in het oude Damaskus ook met van die mooie huizen met binnenplaatsen. Hij zag dan wel eens perongeluk hoe ze daar in luchtiger kleding zaten.

Haha, serieus? Ik kan me er best iets bij voorstellen. Vrouwen willen zich ook graag mooi voelen, denk ik en dat is universeel. Veel mannen hebben trouwens dezelfde behoefte.

En ik denk ook dat je gelijk hebt met sexy kleding/burka. Ik heb de documentaire Beperkt Houdbaar een tijdje terug al gekeken. Ik vind het zo apart dat vrouwen elkaar zo de maat nemen wat uiterlijk betreft. Die dochter die van haar moeder plastische chirurgie moet ondergaan (dat gevoel krijg je er tenminste bij), de dame van de redactie van een of andere glossy die over "het gebruikelijke maatje 38" spreekt... Arme vrouwen, denk ik dan. De ene helft wordt in een vormeloze zak verstopt, de andere helft laat zich verbouwen. Als vrouw mag je jezelf blijkbaar niet meer zijn. Gewoon zo, mooi zonder seksistische bijgedachten, naturel. Zoals een Papoea-vrouw.

Als je jezelf niet mag zijn, van jouzelf of van een ander, is dat eigenlijk een vorm van onderdrukking, in mijn optiek.

Sorry als ik wat dramatische woorden gebruik, maar ik vind onder het mes gaan terwijl het niet medisch noodzakelijk is, ook best dramatisch, bijvoorbeeld.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 04, 2008, 09:52:15 pm »
Ja serieus hoor, wat ik vertelde over mijn man. (Ik ben altijd heel serieus toch...) Hij vertelde ook een keer dat hij boos was omdat de eigenaar van het pand zijn vrouwen had opgesloten in het gedeelte waar ook de wc was, terwijl zij daar de hele dag aan het werk waren in het andere gedeelte. Hij heeft toen geloof ik zijn werk daar opgezegd.

Ik vind dat je verder gelijk hebt hoor. En van mij mag je dramatisch zijn. De hele wereld zit vol dramatiek, voor wie het wil zien en voor wie het niet wil zien ook, alleen hij ziet het niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 04, 2008, 11:16:36 pm »

quote:

elle schreef op 04 december 2008 om 21:07:
Wanneer ik dit soort discussies lees vraag ik me af hoe men voorbij kan zien aan stiuaties zoals op Papua. Daar lopen vrouwen al eeuwen rond met blote borsten en blote billen, zonder continu besprongen te worden door het mannelijke deel van de bevolking. Dat leert imho dat niet de mate van (ont)kleding zorgt voor het opspelen van hormonen, maar dat andere factoren een minstens zo grote rol spelen. Cultuur en religie bijvoorbeeld.

Maar als cultuur zo'n belangrijke rol speelt en in onze cultuur weinig verhullende kleding juist wél bepaalde gevoelens bij relatief veel mensen oproept (itt dus tot op Papua en wie of wat daar ook de schuld van is) heb je dan als persoon niet een bepaalde verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat in ieder geval niet gebeurt bij dat relatief grote aantal mensen (of althans, dat die kans een stuk kleiner is)?
Kortom: Nederland is Papua niet en dus moet je als NL'se vrouw er niet als een Papuavrouw bij gaan lopen onder het mom van: NL'se mannen moeten maar gaan denken als Papua-mannen.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2008, 11:19:01 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 04, 2008, 11:35:23 pm »
Jaren geleden zijn er wel eens discussies geweest die raakvlakken hadden met dit topic:

"Kijken moet kunnen" - Hoe ver mag je gaan?
erotische kleding
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 04, 2008, 11:38:26 pm »

quote:

elle schreef op 04 december 2008 om 21:07:
[...]
Doe dat dan ook niet
[...]

In een sauna wordt ook niemand "besprongen" (tenminste niet in de saunas waar ik naar toe ga)
In onze cultuur zijn kleren ook een signaal. Die signalen worden niet van iedereen en altijd op dezelfde aard verstaan.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 05, 2008, 01:34:33 am »

quote:

Arend82 schreef op 30 november 2008 om 15:31:
met o.a. de vraag aan pooh of ze (neem ik aan) dr ava ken veranderen.. ik ben er wel een voorstander van dat men een z'n eigen hoofd als ava heb maar graag wel een beetje gepaste kleding..
je denkt toch niet dat Okidoki een matroos is?
een avatar (wikipedia) is :
Een 'avatar' (uitspraak: afa·tar soms ook wel: affà·tjar) is een kleine afbeelding, meestal tussen de 48x48 en 150x150 pixels groot, dat als gebruikersafbeelding op computerforums op het Internet of op chatprogramma's als msn gebruikt wordt. Avatars staan meestal naast of onder de nickname van een lid. Een avatar is dan de verschijningsvorm van de persoon van vlees en bloed in de virtuele wereld of fantasiewereld.

quote:

ik snap verder wel dat de blik vertroebeld is door het dagelijkse verkeren in Sodom, maar vrouwen hebben vaak niet door wat ze doen wat dit betreft..
Woon je in Sodom? Lijkt me stug maar toch wil ik weten  je nu wilt zeggen

quote:

wat  ik hoop dat je dit niet opvat als een belediging.. ik ben misschien af en toe een beetje een botte bijl.. k gaat zo weer naar de slijperij :+

Exact, botte bijl. Je hebt op basis van een plaatje een oordeel en dat is een beetje gek.
Bij Jezus kwam een vrouw die vele mannen had gehad. In het plaatje was de hoer getekend. Wat deed jezus? Zei Hij "dag hoer"? of deed Hij iets anders?
Ga niet af op een plaatje maar kijk verder denk ik dan.
wees iets minder aanmatigend en heb respect voor de keuze van de ander.
HEt gezeur over plaatjes hebben we eerder gehad rondom deze foto. Ik kan je verzekeren dat je gaat twijfelen aan mijn christenzijn als je mij zou ontmoeten ( en ja, die tattoo staat schitterend en dat waterstofperoxidekapsel ook :) )
da's buitenkant namelijk
Ik was de eerste ambtsdrager hier met geblondeerd haar. So what, WAAR GAAT DEZE ONZIN OVER?
« Laatst bewerkt op: december 05, 2008, 11:55:52 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 05, 2008, 01:35:10 am »
dubbel gepost
« Laatst bewerkt op: december 05, 2008, 01:36:09 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 05, 2008, 01:42:40 am »

quote:

Arend82 schreef op 03 december 2008 om 22:49:
[...]

en ff te verduidelijking.. ik sluit me wel aan bij dit hoor.. maar de tekenen mogen we wel serieus nemen.. en vergen helaas door de vergevorderde lauwheid, gelijkvormigheid en segmentatie/verzuiling wel enige verdieping..

Lees dan matth 25 even en maak je druk om de dingen die er wél toe doen.
Iemand aanspreken op zijn avatar (en discussie mag maar de jouwe en de mijne...............) terwijl er LEVENSVRAGEN zijn te beantwoorden en mensen in Ethiopie nog steeds verrekken van de honger dan denk ik eerlijk gezegd: er is meer op deze aarde waar we ons echt druk om moeten en mogen maken.
Liever een HULPVERLENER in gothicstyle dat dit soort geneuzel.
Ik kijk niet naar de verpakking van het kado maar naar de gever en het kado zelf.
Moet je ook eens proberen zou ik zeggen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 05, 2008, 01:51:28 am »

quote:

okidoki schreef op 05 december 2008 om 01:42:
[...]

Lees dan matth 25 even en maak je druk om de dingen die er wél toe doen.
Iemand aanspreken op zijn avatar (en discussie mag maar de jouwe en de mijne...............) terwijl er LEVENSVRAGEN zijn te beantwoorden en mensen in Ethiopie nog steeds verrekken van de honger dan denk ik eerlijk gezegd: er is meer op deze aarde waar we ons echt druk om moeten en mogen maken.
Liever een HULPVERLENER in gothicstyle dat dit soort geneuzel.
Ik kijk niet naar de verpakking van het kado maar naar de gever en het kado zelf.
Moet je ook eens proberen zou ik zeggen?
Okidoki: deze reactie kwam uit de topic "wereldgelijkvormig"en had te maken met andere soort vragen. In deze topic komt het wat verwarrend over en heeft niet echt met deze topic te maken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 05, 2008, 10:27:26 am »
leuk dat dit afgesplitst is.. volgens mij kwamen we in dat andere topic meer tot de kern terug.. en je uiterlijk zal me weinig verbazen.. ik ben (ook al zou je het mss niet denken) niet je doorsnee grifo.. me halfe chr. vriendekring zit onder de tattoos e.d. en ik voel me soms al een buitenstaander als ik met een hoodie in de kerk zit.. dus de brede variatie aan kleding keuze binnen de GKV kunnen we sowieso beter niet als maatstaf nemen..

Anyways.. zoals ik in het andere topic al probeerde te zeggen.. eerst Jezus de rest komt later.. wat mij betref disc. gesloten.. we wereldgelijkvormgheid was het topic en dit is een bijzaak / uiterlijkheid die daar bij komt kijken

wat Sodom betreft.. ik heb voor mijn terugkeer in de gemeente van Christus een aantal jaren aan de onderrand van de maatschappij vertoeft en heb het dagelijkse nachtleven gezien wat in stand word gehouden door onze overheid en dit resulteert in een wat minder gezouten mening richting deze vieze lauwe maatschappij.. het jammere van onlijn discussies is dat we elkaar moeilijk in de ogen kunnen kijken.. je zal me vast achterlijk vinden zo vanachter je pcetje.. so be it.. jammer vind ik het wel..
segmentatie/verzuiling en "democratie zorgen ervoor dat we weinig last hebben van de ellende die er gaande is.. maar nederland is geen grap.. k geloof dat alleen Japan en Thailand een meer verrotte onderwereld hebben

nogmaals.. dit topic is een bijzaak die losgekoppelt een soort klucht vormt die kant nog wal raakt

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 05, 2008, 10:29:37 am »

quote:

Arend82 schreef op 05 december 2008 om 10:27:
nogmaals.. dit topic is een bijzaak die losgekoppelt een soort klucht vormt die kant nog wal raakt
Hoor eens, jij begon met een discussie over mijn icoon voordat dat andere topic uberhaupt begonnen was. Bovendien heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen naar aanleiding van jouw kritiek. Ik vind het behoorlijk vervelend als je je nu ineens terugtrekt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 05, 2008, 12:04:47 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 december 2008 om 23:16:
[...]

Maar als cultuur zo'n belangrijke rol speelt en in onze cultuur weinig verhullende kleding juist wél bepaalde gevoelens bij relatief veel mensen oproept (itt dus tot op Papua en wie of wat daar ook de schuld van is) heb je dan als persoon niet een bepaalde verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat in ieder geval niet gebeurt bij dat relatief grote aantal mensen (of althans, dat die kans een stuk kleiner is)?

Volgens mij is het fout om die verantwoordelijkheid (deels) bij de vrouw te leggen. Wanneer je dat doet kom je terecht bij geschreven of ongeschreven regels. Er is altijd een vrouw die zich het minst bedekt kleedt, het meest wulps loopt of het meest prettig ruikt. Wanneer de verantwoordelijkheid voor het opvlammen van mannelijke hormonen (deels) bij de vrouw zou liggen, dan wordt het op een gegeven moment zo dat het de schuld van de vrouw is wanneer zij lastig gevallen wordt. Dat lijkt me hoe dan ook onjuist.

Iemand zegt 'kleding heeft een signaalfunctie'. Ik neem aan dat daar een signaal op seksueel gebied mee wordt bedoeld? Dat lijkt me een behoorlijk schimmig signaal (tenzij iemand een universeel/NL overzicht weet van wat welk signaal beduidt). En als dat bestaat, dan verschilt dat van stad tot stad, van land tot land. Volgens mij wordt dat een schimmige bedoening, wanneer je mag verwachten dat kleding een signaal afgeeft op seksueel gebied. Op een gegeven moment vormt zoiets een legitimering van het niet in de hand kunnen houden van je hormonen.
De visie van die Tunesische vrouw die Mirt aanvoert in deze draad staat ook haaks op het idee 'kleding heeft een seksuele signaalfunctie'. Die Tunesische zegt niet voor niets dat dat een rariteit van de westerse samenleving is. Kleding zou los moeten staan van seksualiteit. Een mooi aangeklede vrouw die de pluspunten van haar eigen lichaam goed weet te presenteren zou een compliment moeten verdienen, niet meteen voor hoer mogen worden uitgemaakt.

quote:

Kortom: Nederland is Papua niet en dus moet je als NL'se vrouw er niet als een Papuavrouw bij gaan lopen onder het mom van: NL'se mannen moeten maar gaan denken als Papua-mannen.

Denk je dat er geen papuavrouwen zijn die zich naar papuanormen onzedelijk/uitnodigend gedragen? Vast wel. Maardat zit 'm dan dus niet in de hoeveelheid kleding oid. Dat zit 'm in dat papuamannen ook last van hormonen kunnen hebben en daar vrouwen de schuld van geven.

Een man, hoe jong ook, hoort te weten dat ongeacht welke prikkels hij krijgt, zelf moet zien om te gaan met wat er in zijn lichaam gebeurt. Dat er vanalles gebeurt lijkt me niet vreemd, dat lijkt me heel natuurlijk. Maar hou dat bij jezelf, en ga niet de schuld leggen bij meisjes met naveltruitjes oid. Wanneer je het vervelend vindt dat die gevoelens loskomen (omdat je de preek niet meer kan volgen, omdat je overspelige gedachten krijgt, noem maar op), moet daar idd een oplossing voor komen.
De oplossing ligt niet bij -sec- het verbieden van naveltruitjes, want -zoals eerder aangegeven- er zijn altijd vrouwen die het meest schaars gekleed zijn (moslimvariant: oeioei, je ziet welke haarkleur ze heeft, d'r pieken altijd haren onder haar hoofddoek vandaan) en dus voor afleiding zorgen. De oplossing ligt in het accepteren dat er hormonen zijn en dat die -zeker bij jongeren- voor afleiding ea zorgen. Hormonale reacties zijn an sich niet fout. Hoe je er mee omgaat, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Wanneer je weet dat je in een situatie komt die je niet kunt handelen, dan neem je dus je maatregelen.
Vreemd genoeg gebeurt dat niet. 't Zijn altijd 'die meisjes' die fout gekleed zijn 'zodat je niet weet waar je moet kijken', waarbij 'die meisjes' fout zijn. Sorry, maar dan kijk je toch lekker niet? Kun je je ook beter op die preek concentreren.

Ergo: er zijn altijd situaties die de hormonen laten opspelen. Aanpassen van kleednorm (of loopstijl of geurigheid) vormt niet de oplossing. Het is beter om te accepteren dat hormonen nou eenmaal kunnen opspelen en dat er groepen zijn (pubers, orthodoxe gelovigen, moslims) die daar gevoeliger voor zijn dan anderen. Uiteindelijk is het zelfbeheersing die de oplossing vormt, Hoe lastig dat ook kan zijn. Daar moet energie in worden gestoken (met name tijdens de opvoeding, of op vereniging oid).

En als vrouw is het goed om je te beseffen dat de wereld verre van ideaal is en dat er mannen zijn die hun hormonen niet in de hand hebben en het ook nog presteren om jou daar de schuld van te geven. Sterker nog, menen dat je ze uitnodigt tot obsceniteit. Soms nog met een religieus geschrift in de hand ook.

Overigens geldt wb hormonen hetzelfde voor vrouwen: ook die moeten zich bewust zijn van hun opspelende hormonen en ondanks dat verstandige beslissingen kunnen blijven nemen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 05, 2008, 12:16:01 pm »

quote:

Arend82 schreef op 05 december 2008 om 10:27:
leuk dat dit afgesplitst is.. volgens mij kwamen we in dat andere topic meer tot de kern terug.. en je uiterlijk zal me weinig verbazen.. ik ben (ook al zou je het mss niet denken) niet je doorsnee grifo.. me halfe chr. vriendekring zit onder de tattoos e.d. en ik voel me soms al een buitenstaander als ik met een hoodie in de kerk zit.. dus de brede variatie aan kleding keuze binnen de GKV kunnen we sowieso beter niet als maatstaf nemen..
Hoor eens, jij gaat tot 2x toe offtopic en komt dan aanzetten met 'als we de vrouwen nu beter zouden kleden dan zou de wereld er heel wat beter uitzien' oid. 'Vrouwen beseffen niet wat ze oproepen in mannen. Ze zouden beter moeten weten' ea. Dergelijke onzin verdient repliek, maar niet in dezelfde draad.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 05, 2008, 12:20:41 pm »
Elle, begrijp ik het nu goed dat je met heel veel woorden eigenlijk wil zeggen dat er wat betreft het dragen van kleding geen verantwoordelijkheid bestaat? Je mag dragen (of: niet dragen) wat je wilt, voor de eventuele gevolgen draag je 0,0 verantwoordelijkheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 05, 2008, 12:57:01 pm »
Vertel me dan eerst waarvoor vrouwen zich verantwoordelijk moeten voelen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 05, 2008, 01:18:52 pm »

quote:

elle schreef op 05 december 2008 om 12:57:

Dat is inderdaad de vraag.

Dit hele verhaal doet me ook denken aan iets wat ik las in Mijn vrijheid van Ayaan Hirsi Ali. In Somalië, het land waar ze opgroeide, werd ze geacht zich als meisje en vrouw op een bepaalde manier te gedragen. Ze werd dus al jong belast met de verantwoordelijkheid voor wat mannen voelen. Als ze niet goed gekleed ging, zou dit volgens haar opvoeders leiden tot 'chaos' (als ik me goed herinner, luidt het Arabische woord 'fitna', anarchie, opschudding, chaos).

Vaak werd dit uitgelegd als seksuele chaos. Dus als je als vrouw of meisje iets te veel van je lijf laat zien, ben jij verantwoordelijk voor de toestand die dat bij mannen veroorzaakt, voor alle maatschappelijke gevolgen.

Het hoeft geen betoog dat Hirsi Ali dit een zotte toestand vond.

:+  Het lijkt me alleen al lastig om te weten waar al die mannen precies gevoelig voor zijn: mooie ogen? Dan moet je dus een zonnebril op. Slanke heupen? Dan moet je je wijde burka of chador of weet ik het dus aan. Mooie voeten... Of het idee dat zo´n verantwoordelijkheid in die landen dus al ligt bij meisjes vanaf 10 jaar of zelfs wel jonger.

En dus het idee dat de verantwoordelijkheid (waar van je dus al niet eens zeker kunt zijn wat die precies inhoudt) überhaupt bij vrouwen ligt.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 05, 2008, 01:24:52 pm »

quote:

elle schreef op 05 december 2008 om 12:57:

Zo helemaal onschuldig mag je nu ook niet doen.
Als vrouw kan je je wel degelijk "wulps" en uitdagend aankleden. (Als man ist dat niet zo maakbaar.) Als men zoiets doet, kan dat met de doelstelling zijn dat er gereageerd word.
Het probleem is ook: dat voor de een "wulps" is, is voor iemand anders "fris". Als iemand nu denkt "uptodate" te zijn, mag hij/zij zich niet verwonderen, als de "mainstream" daar een beetje anders op reageerd.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 05, 2008, 01:29:32 pm »
Misschien kunnen mannen beter onder mannen en vrouwen onder vrouwen spreken wat verantwoord gedrag is. Als we het met elkaar bespreken krijgen we toch alleen maar hoofdzakelijk schuldverwijzingen.

Over kleding spreken is trouwens wel makkelijker dan over gedrag en intentie.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 05, 2008, 10:18:48 pm »
Nog iets:
wij doen er wel eens minachtend over dat buitenlanders denken dat zowat iedereen hier een hoer is, maar er is een lastig iets: de tv. Bepaalde clips (heel veel misschien wel) geven een beeld van een vrouw die toch eigenlijk vrijwel niets aan de verbeelding overlaat. Natuurlijk denken wij: maar ze kunnen toch bedenken dat niet iedere vrouw hier zo is. Maar hoe hardnekkig is niet bij ons de gedachte dat iedere moslim in feite een terrorist is, het in ieder geval in zich heeft. Hoe vaak moet het feit dat dat niet klopt niet genoemd worden in krant en op tv en dan nog blijft het moeilijk om tot ons door te dringen. En wie geeft die informatie aan de moslimman?

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 05, 2008, 10:37:06 pm »

quote:

mirt schreef op 05 december 2008 om 13:29:
Misschien kunnen mannen beter onder mannen en vrouwen onder vrouwen spreken wat verantwoord gedrag is. Als we het met elkaar bespreken krijgen we toch alleen maar hoofdzakelijk schuldverwijzingen.

Dat lijkt me wel een goed idee.

Ik vind dat de man zelf de grootste verantwoordelijkheid heeft in dezen. Híj bepaalt namelijk waar hij zijn ogen op laat rusten. Je kunt ook wegkijken van dingen die opwinden als je er te lang naar kijkt. Het is flink oefenen, maar het kan. Tegelijk zou ik het wel terecht vinden als vrouwen ook hun verantwoordelijkheid nemen en zich niet té uitdagend kleden. Ik als man zou ook bereid zijn om iets aan mijn gedrag of uiterlijk te veranderen als ik daarmee mijn zusters kon helpen.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 05, 2008, 11:04:39 pm »
Dat is edelmoedig :)

Maar nog even over die kleding, natuurlijk snap ik het wel dat men het concreet over bepaalde kledingsdrachten wil hebben,

maar het klinkt misschien arrogant van mij, ik heb soms meer plaatsvervangende schaamte voor bepaald gedrag/manier van praten/manier van kijken van vrouwen dan hun kleding op zich.

Wta ik hierbij altijd ook lastig vind is dat soms ook wel weer gewoon aardig willen zijn (als vrouw doe je aardig tegen iemand als je contact, ik bedoel gewoon contact met iemand wil, als man gebruik je dat minder voor het maken van gewoon contact) van vrouwen door mannen uitgelegd kan worden als: ze wil iets van mij.