Auteur Topic: Tucht? Hoe ga je hier eigenlijk mee om...  (gelezen 7892 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Tucht? Hoe ga je hier eigenlijk mee om...
« Gepost op: juni 08, 2003, 03:53:49 pm »
De column van Adrian Verbree in het Nederlands Dagblad over tuchtzaken trof mij wel. Met name het feit dat tuchtzaken vaak erg lang duren, er eigenlijk niet wordt doorgepakt. Maar hoe is de ervaring eigenlijk van andere mensen die aan dit forum deelnemen? Heeft iemand zelf wel eens tucht aan de lijve ondervonden? Of zijn er andere ervaringen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2003, 04:52:09 am »

quote:

op 08 Jun 2003 15:53:49 schreef Jan W:
De column van Adrian Verbree in het Nederlands Dagblad over tuchtzaken trof mij wel.
Is het ook mogelijk/toegestaan om de tekst van het artikel te kopiëren? Ik kon het niet vinden op de internet. bvd
in essentials unity; in non-essentials charity.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2003, 11:43:12 am »
Tucht, ik hou het altijd ver van mijn bed eigenlijk. Wil het niet horen en als er weer eens iemand wordt omgeroepen dan ken ik heel de persoon gewoon niet. Zijn meestal mensen die je al nooit ziet in de kerk maar toch merk je het wel bij het aflezen aan mensen dat er zo'n sfeer hangt van: Hebben we dit weer.

Ik besteed er iig niet zoveel aandacht aan.
Live vanuit de luie stoel

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2003, 11:48:27 pm »
Bij het lezen van dit artikel moest ik denken aan het gezegde: "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden".
de liefde kwetst niemands gevoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2003, 12:01:52 am »

quote:

op 08 Jun 2003 15:53:49 schreef Jan W:
De column van Adrian Verbree in het Nederlands Dagblad over tuchtzaken trof mij wel. Met name het feit dat tuchtzaken vaak erg lang duren, er eigenlijk niet wordt doorgepakt. Maar hoe is de ervaring eigenlijk van andere mensen die aan dit forum deelnemen? Heeft iemand zelf wel eens tucht aan de lijve ondervonden? Of zijn er andere ervaringen?
Is dat typisch voor de GKV of zo? Ik ken het fenomeen niet. Weet alleen dat er iets over in de kerkelijke formulieren staat.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2003, 12:15:26 am »
Ik denk wel dat het typisch GKV is, en ik ben op zich ook van mening dat het een goede zaak is.

We hebben de opdracht gekregen om elkaar toe te rusten en op te bouwen in het geloof. Maar daar hoort ook bij dat we elkaar moeten vermanen.

Tucht wordt vaak als iets erg negatiefs gezien, maar het doel is opbouwend. Helaas wordt de tucht niet altijd met even veel fijngevoeligheid toegepast.

Tucht komt vaak om de hoek kijken als een ambtsdrager zich in leer misgaat, of gemeenteleden duidelijk in het leven zondigen. Bijvoorbeeld door overspel, oid.
"Onder de tucht plaatsen" is dan de procedure waarbij iemand onder pastorale zorg gesteld wordt en tijdelijk van het avondmaal wordt afgehouden totdat hij/zij gebroken heeft met deze zonden.
In een aantal gevallen volgt hierbij ook openbare schuldeleidenis.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 10, 2003, 12:19:49 am »

quote:

op 09 Jun 2003 04:52:09 schreef Yana:
[...]

Is het ook mogelijk/toegestaan om de tekst van het artikel te kopiëren? Ik kon het niet vinden op de internet. bvd
I guess not. Het staat tenslotte niet voor niets niet op internet. Wat je misschien wel kan doen is even het ND mailen, wie weet levert dat wat op.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2003, 12:21:39 am »

quote:

op 10 Jun 2003 00:15:26 schreef Johan V.:
Ik denk wel dat het typisch GKV is, en ik ben op zich ook van mening dat het een goede zaak is.

We hebben de opdracht gekregen om elkaar toe te rusten en op te bouwen in het geloof. Maar daar hoort ook bij dat we elkaar moeten vermanen.

Tucht wordt vaak als iets erg negatiefs gezien, maar het doel is opbouwend. Helaas wordt de tucht niet altijd met even veel fijngevoeligheid toegepast.

Tucht komt vaak om de hoek kijken als een ambtsdrager zich in leer misgaat, of gemeenteleden duidelijk in het leven zondigen. Bijvoorbeeld door overspel, oid.
"Onder de tucht plaatsen" is dan de procedure waarbij iemand onder pastorale zorg gesteld wordt en tijdelijk van het avondmaal wordt afgehouden totdat hij/zij gebroken heeft met deze zonden.
In een aantal gevallen volgt hierbij ook openbare schuldeleidenis.
Johan , je schrijft dat iemand onder de tucht weg mag als die gebroken heeft met de openbare zonde. Maar soms kan er ook na berouw bij een openbare zonde (bijv, je wordt zwanger buiten het huwelijk) je toch nog als nog onder de tucht geplaatst worden en is er altijd openbare schuldbelijdenis. Ook al heb je op je knieën berouw betoont tegenover God. (in zeer nabije omgeving meegemaakt) en vraag me af of dit wel juist is....Ook bij echtscheidingen zag ik dat dit een zeer gevoelig punt is. Het is zo moeilijk om hier goed mee om te gaan omdat je met mensen te maken hebt...Speciale cursussen voor dominees, misschien een idee? Of draaf ik nu te ver door  ;). Ik vind de tucht maar een moeilijk iets. Ik ben er eigenlijk wel voor , want het is echt voor het zorg dragen voor andere mensen maar aan de andere kant zijn het vaak zulke moeilijke zaken waar je echt iemand bij nodig hebt die weet hoe die met dit soort dingen om moet gaan. Hihi, volgen jullie me nog...? Ik probeer eigenlijk een beetje te zeggen dat ik denk dat er gewoon niet altijd goed om gegaan wordt met de tucht omdat dominees niet altijd even goed met die (meestal ) zeer gevoelige zaken weet om te gaan....
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2003, 12:31:26 am door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2003, 12:49:11 am »
Je hebt gelijk.
Ik probeerde even heel kort de werking en het doel van de tucht uit te leggen.
Zoals ik in mijn voorgaande post ook al zei:

Helaas gaan we er niet altijd even gevoelig mee om.

We moeten het wel blijven zien als een middel om elkaar op te bouwen, niet om elkaar af te breken.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2003, 09:17:03 am »
Zonder liefde geen tucht. Zonder tucht geen liefde.
HarmW

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2003, 10:50:36 pm »

quote:

op 10 Jun 2003 00:21:39 schreef marijma:
en is er altijd openbare schuldbelijdenis.
??? Dit wordt al lang niet meer gedaan binnen de GKV, tenminste niet voor in de kerk, hoogstens tegenover een paar ouderlingen of zo.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2003, 11:43:35 pm »
Als je nou de datum noemt van de krant waar dat verhaal van Adrian in staat dan wil nog wel bij het oud papier kijken of ik het kan vinden. Ik kan me niet herinneren het gelezen te hebben.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2003, 11:44:54 pm »
ND van zaterdag 8 juni 2003 (ZOZ)
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 11, 2003, 12:46:18 am »
Tja, tucht. Tucht is een noodzakelijk kwaad om de orde te bewaren, ondanks dat we Christus volgen, blijven we nog heel menselijk. Ik zelf denk dat je in die gevallen waar sprake is van een duidelijke openbare zonde je na een jaar wel kunt zeggen dat je geen verandering meer verwacht en de betreffende persoon beschouwt als zich hebbende onttrokken.

Moeilijker ligt het bij zaken als scheidingen en dergelijke waarbij lang niet altijd iemands geloof in God in het geding is maar (gebrek aan) geloof in de mensen. Je kunt deze br en zr niet tot in lengte van jaren onder de tucht laten staan want dan doe je ze ook onrecht. En ook Jezus zegt tegen de overspelige vrouw, gaat heen en zondig niet weer. Terwijl hij het volste recht heeft haar te veroordelen.

Een ander verhaal is de administratie in dit hele gebeuren. In veel GKV worden mensen pas uitgeschreven als ze zelf daar een verzoek toe indienen. Terwijl er heel veel gevallen zijn die zeggen: "ik heb het tegen die en die ouderling gezegd bekijk het maar, ga me daar ook nog 's een brief schrijven". Deze mensen blijven bezoeken omdat ze geen briefje schrijven is volkomen zinloos. Ze moeten gewoon 1x aangemaand worden en vervolgens uitgeschreven als ze niet reageren. Tenslotte weer inschrijven bij een bekering of een vergissing is zo geregeld.

Kort gezegd, er kan wel het een en ander geoptimaliseerd worden  :)

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 11, 2003, 10:01:51 am »
Ik vind het moelijker worden bij onverschilligheid.
Als er gemeenteleden al jaren niet meer in de kerk komen, soms hele gezinnen.
Ouderlingen komen nauwelijks meer binnen, moet je volgens mij een vermaan brief schrijven. Als daar negatief op wordt gereageerd zul je tot uitschrijven moeten aandringen. Vaak is het zo als je bij dit soort `gevallen`tucht uitoefend ze gelijk weg zijn.
De moelijkheid is dan wel dat je ze dan echt kwijd bent. IN zo`n situatie is tucht dus niet meer trekken.

Er zijn ook mensen die kritische houding hebben in de kerk en over heel veel zaken anders zijn gaan denken. Daar moet je veel mee spreken. Maar op een gegeven moment loopt dat ook vast, wat dan ? Als ze dan om al die dingen jaren nauwelijks in de kerk komen en de ouderling met een boog om het probleem heen loopt ? Erg moelijk.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 11, 2003, 10:19:14 am »

quote:

op 10 Jun 2003 22:50:36 schreef Peter:
[...]

??? Dit wordt al lang niet meer gedaan binnen de GKV, tenminste niet voor in de kerk, hoogstens tegenover een paar ouderlingen of zo.
Klopt Peter, mijn fout, ik bedoelde ook meestal tegenover dominee en ouderlingen of hoe het ook geregeld is in de betreffende kerk. Voor de kerk zelf wordt gelukkig niet meer gedaan.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 11, 2003, 11:35:11 am »

quote:

op 11 Jun 2003 00:46:18 schreef dingo:
Moeilijker ligt het bij zaken als scheidingen en dergelijke waarbij lang niet altijd iemands geloof in God in het geding is maar (gebrek aan) geloof in de mensen....

Geloof in God houdt in dat we gehoorzaam zijn aan Zijn geboden, ook als mensen het geloof in elkaar veloren hebben....

Is het nu altijd echt zo moeilijk in gevallen van echtscheiding?.... Of maken kerkenraden het zichzelf onnodig moeilijk? Is de Here niet duidelijk over wat Hij met de tucht wil, of vinden wij het moeilijk om Hem te volgen?...
Ik hoor wel eens dat er in veel gevallen 'zomaar' tucht uitgeoefend als er een echtscheiding wordt aangevraagd. Het schijnt niet eens echt van belang te zijn of er sprake van 'zonde' is, tucht wordt dan toegepast om een 'signaal' af te geven naar de gemeente. Ook in gevallen van overspel worden dan voor het gemak béide echtgenoten onder de tucht gezet. Héél vreemd!  Dit is toch niet wat God bedoeld heeft met de tucht??
De bijbel geeft heel goede aanwijzingen over hoe de Here wil dat er met zonde en zondaren in de gemeente moet worden omgegaan. Bij zonde waar geen berouw voor gevonden wordt moet er worden vermaand en (uiteindelijk) ook de tucht worden toegepast. Echtscheiden zonder bijbelse grond is daar een voorbeeld van. (Het lijkt me idd heel moeilijk voor een kerkenraad om beslissingen te nemen over het toepassen van tucht wanneer een man óf vrouw een echtscheiding aanvraagt zonder dat er sprake is van overspel. De andere partner die het oneens is met de scheiding kan evengoed wél schuldig zijn aan het ontwrichte huwelijk! )
Maar als er duidelijk wél een bijbelse grond is voor een echtscheiding, is tucht toepassen bij de bedrogene wel onvoorstelbaar hard! Eerst aan de kant gezet worden door je ega, en vervolgens ook nog eens door de kerk!
Als iemand volhardt in zijn overspel, of als er geen vruchten van berouw en bekering zijn, zal het (onderling) vermaan en de tucht moeten doorgaan, én het gebed voor hem of haar, in de hoop dat hij/zij zich zal bekeren. En ook om daarmee het Heilig Avondmaal van de gemeente zuiver te houden...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 12, 2003, 07:14:41 am »

quote:

op 11 Jun 2003 11:35:11 schreef Jakolien:[...]

Geloof in God houdt in dat we gehoorzaam zijn aan Zijn geboden, ook als mensen het geloof in elkaar veloren hebben....

Is het nu altijd echt zo moeilijk in gevallen van echtscheiding?.... Of maken kerkenraden het zichzelf onnodig moeilijk? Is de Here niet duidelijk over wat Hij met de tucht wil, of vinden wij het moeilijk om Hem te volgen?...
Ik hoor wel eens dat er in veel gevallen 'zomaar' tucht uitgeoefend als er een echtscheiding wordt aangevraagd. Het schijnt niet eens echt van belang te zijn of er sprake van 'zonde' is, tucht wordt dan toegepast om een 'signaal' af te geven naar de gemeente. Ook in gevallen van overspel worden dan voor het gemak béide echtgenoten onder de tucht gezet. Héél vreemd!  Dit is toch niet wat God bedoeld heeft met de tucht??

Gelijk heb je Jakolien. Het is belangrijk dat men er aan denkt dat de het uitoefenen van de tucht het "begin is van de excommunicatie van de lidmaadschap".
Dus de kerkeraad moet er zeker van zijn dat er volharding in zonde is en waar de zonde ligt.
Het is ook niet "mogelijk" om 'zomaar' tucht uiteoefenen (tenzij het een openbare zonde is). Er moeten vele ernstige vermaningen aan vooraf gaan.
Het is soms wel een goede zaak als van een gemeentelid gevraagd wordt om voor 'deze keer' niet naar het avondmaal te gaan totdat een zaak uitgezocht is. Dat is heel anders dan tucht toepassen.

quote:

Maar als er duidelijk wél een bijbelse grond is voor een echtscheiding, is tucht toepassen bij de bedrogene wel onvoorstelbaar hard! Eerst aan de kant gezet worden door je ega, en vervolgens ook nog eens door de kerk!
Dat is inderdaad heel hard. Het moet niet worden onderschat hoe pijnlijk het is als  de tucht oneerlijk wordt toegepast.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2003, 07:55:58 am door Yana »

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 12, 2003, 08:57:57 am »

quote:

op 12 Jun 2003 07:14:41 schreef Yana:
[...]
 Het is belangrijk dat men er aan denkt dat de het uitoefenen van de tucht het "begin is van de excommunicatie van de lidmaadschap".
[...]

Zo klinkt tucht meer als een dreigement. Dan kun je beter meteen zeggen: we willen je niet (meer).
Kerkelijke tucht zoekt juist het hart. Het is een poging om hen die hardnekkig in zonde blijven leven tot inkeer te brengen. Tucht is juist een oproep om christelijk te leven, om weer terug te komen bij de gemeente.

Overigens, tucht begint niet bij de afhouding van het avondmaal. Tucht begint als je iemand aanspreekt op zijn zondig leven.
HarmW

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 12, 2003, 09:01:43 am »
MOD opmerking:
Later we proberen de discussie niet te veel te vertroebelen.
Aan de ene kant is er tucht. Daarover gaat dit topic.
Aan de andere kant is er toepassing van tucht bij echtscheiding, al of niet terecht. IMHO is de vraag daarbij hoe je over echtscheiding denkt. Is dat zonde of niet? Daarover gaat dit topic niet. Dat kan in een ander topic.
HarmW

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 12, 2003, 10:38:29 am »

quote:

op 12 Jun 2003 08:57:57 schreef HarmW:
[...]

Zo klinkt tucht meer als een dreigement. Dan kun je beter meteen zeggen: we willen je niet (meer).
Kerkelijke tucht zoekt juist het hart. Het is een poging om hen die hardnekkig in zonde blijven leven tot inkeer te brengen. Tucht is juist een oproep om christelijk te leven, om weer terug te komen bij de gemeente.

Overigens, tucht begint niet bij de afhouding van het avondmaal. Tucht begint als je iemand aanspreekt op zijn zondig leven.

Gelijk heb je dat de tucht begint als je iemand aanspreekt op zijn zondig leven.
Het is heel belangrijk dat je dit aanwijst want het wordt vaak vergeten.

Ik ben het niet met je eens dat ik de tucht meer deed klinken als een dreigement.
Ik schreef: het is een  "begin is van de excommunicatie van de lidmaadschap".
Dat is ook zo. Zo ernstig is het.  Dat moet een kerkeraad goed door hebben als ze er mee begint.
De zonde moet van ernstige aard zijn; de kerkeraad moet heel zeker van de zaak zijn dat er van zonde sprake is en dat een persoon zich daarin volhard, voor dat  er "tucht" aan te pas komt.
Daarom moet het uiterst voorzichtig zijn voor ze er mee begint.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 12, 2003, 10:43:59 am »

quote:

op 12 Jun 2003 08:57:57 schreef HarmW:
[...]

Niet allereerst terugkomen bij de gemeente, maar terugkomen bij Jezus lijkt mij! Als het goed is komt men daarna 'vanzelf' wel terug bij de gemeente.
Iedereen is zondig, en dus kan als je het zo bekijkt bij iedereen wel de tucht toegepast worden. Er moet/kan volgens mij pas sprake zijn van tucht als er sprake is van volharing in zonde en het niet meer bij God oprecht om vergeving willen vragen van die zonde(n).
(By the way: Jezus oefende ook geen tucht uit over de overspelige vrouw, bijv.)

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 12, 2003, 10:47:18 am »

quote:

op 12 Jun 2003 09:01:43 schreef HarmW:
MOD opmerking:
Later we proberen de discussie niet te veel te vertroebelen.
Aan de ene kant is er tucht. Daarover gaat dit topic.
Aan de andere kant is er toepassing van tucht bij echtscheiding, al of niet terecht. IMHO is de vraag daarbij hoe je over echtscheiding denkt. Is dat zonde of niet? Daarover gaat dit topic niet. Dat kan in een ander topic.

Ook niet met je eens.
Jakolien schreef "Ik hoor wel eens dat er in veel gevallen 'zomaar' tucht uitgeoefend wordt als er een echtscheiding wordt aangevraagd. Het schijnt niet eens echt van belang te zijn of er  sprake van 'zonde' is  

Het ging niet op zich over "  hoe je over echtscheiding denkt. Is dat zonde of niet".
Het ging er over of uitoefening van tucht "automatisch" behoort te zijn zonder na te gaan of er van zonde sprake is. (In dit geval dan bij echtscheiding).

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 12, 2003, 02:02:11 pm »
De tucht is een van de mooiste instrumenten die we gekregen hebben om het geloof zuiver te houden. Alleen men begrijpt kennelijk niet meer wat de tucht inhoud.
Als je tegen een klein kind zegt je mag iets niet doen want dat is gevaarlijk dan is het tucht.
Als dat kind bij zichzelf bedenkt dat hij iets niet mag doen omdat dit gevaarlijk is dan is dit tucht.

Als een kind iets niet geloofd dat het gevaarlijk is en je brengt het kind door uitleg van beide ouders dan is er misschien meer begrip en doet het kind iets niet.
Als de ouders van een kind geen uitleg kunnen geven aan het kind dat iets gevaarlijk is wat hij doet, of het kind luisterd niet naar wat hem gezegd is, dan haalt men hulp van meerdere mensen.

Als een kind niet word gewaarschuwd en hij doet iets wat gevaarlijk is.......

ALs een kind iets doet waar hij meerdere malen voor gewaarschuwd is dan neemt het kind een eigen verantwoording dan is er niets meer wat de ouders kan tegen houden.

Makkelijker uitleg is er niet voor de tucht.

zie ook Mattheüs 18

3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
4 Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.
5 En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
7 Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt!
8 Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt [zijnde], dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
10 Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
11 Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.
12 Wat dunkt u, indien enig mens honderd schapen had, en een uit dezelve afgedwaald ware, zal hij niet de negen en negentig laten, en op de bergen heengaande, het afgedwaalde zoeken?
13 En indien het geschiedt, dat hij hetzelve vindt, voorwaar zeg Ik u, dat hij zich meer verblijdt over hetzelve, dan over de negen en negentig, die niet afgedwaald zijn geweest.
14 Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.

19 Wederom zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde, over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
21 Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?
22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven [maal].
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 12, 2003, 11:31:00 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 14:02:11 schreef Picardijn:
De tucht is een van de mooiste instrumenten die we gekregen hebben om het geloof zuiver te houden. Alleen men begrijpt kennelijk niet meer wat de tucht inhoud.
Als je tegen een klein kind zegt je mag iets niet doen want dat is gevaarlijk dan is het tucht.
Als dat kind bij zichzelf bedenkt dat hij iets niet mag doen omdat dit gevaarlijk is dan is dit tucht.

Wie zijn zoon liefheeft, tuchtigt hem, kastijd hem, spaart hem de stok niet...en meer van dat soort uitspraken uit het boek Spreuken.

Tucht is heel goed, opbouwend. Als het maar in liefde gebeurd
 :P

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 24, 2003, 05:47:09 pm »
Aangezien dit topic enigszins stil ligt, neem ik de vrijheid een koerswijziging van de discussie in te zetten.

Dat betreft de tucht onderling.

Hoe functioneert dat? Tucht is immers niet alleen iets van ouderlingen, maar van heel de gemeente. Heb jij wel eens anderen gewezen op een zonde in hun leven? En zo dus een gemeentelid getuchtigd? Of ben jij zelf wel eens door andere gemeenteleden vermaand?

Ik heb soms de indruk dat dit binnen de gkv een enigszins onderontwikkelde gewoonte is. Maar dat we, aangetast door het post-modernisme, elkaar teveel vrijlaten, en dus iemand laten 'stikken' als we weten dat een bepaalde zonde iemands geloof c.q. de relatie met God in de weg staat.

En ik heb eveneens de indruk dat dit deel van het geloofsleven binnen evangelische kring beter ontwikkeld is.

Of is dat onzin?

FirstRule

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 25, 2003, 12:39:24 pm »
Ik denk inderdaad dat onderlinge tucht niet echt ontwikkeld is binnen onze kerk. Dat volgens mij vooral omdat het verhaal van de balk en de splinter niet alleen erg bekend is maar ook makkelijk(er) toepasbaar is voor een heleboel mensen.

Eigenlijk even begrijpelijk als jammer, meer onderlinge (informele) tucht zou prettiger zijn in de omgang en misschien simpelweg wel beter. Christus leert ons immers dat je de zondaar met geduld tegemoet mag treden. Tucht zou de uiterste gestalte van geduld moeten zijn. Het betekent toch niet 'wegwezen' maar ten diepste 'kom terug' (ik quote Adrian Verbree in Lichtflitsen).
Ik zou graag zien dat we inderdaad meer ontwikkeld waren in deze tucht maar ik moet bekennen dat ik het er evengoed moeilijk mee heb.
"Al wat ik wens is Christus te kennen en de kracht te ondervinden van zijn opstanding..."

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 26, 2003, 12:34:26 am »
Ik sta momenteel onder de tucht.

Mijn vriendin is zwanger geworden en we hebben een wolk van een dochter gekregen, maar... we zijn (nog) niet getrouwd.

Mijn vriendin is niet geref. vrijg., maar later (op haar 16e) tot bekering gekomen. Ze wil zich dolgraag aansluiten bij een gemeente, en aangezien ik lid ben van de GKV zijn we daar eerst gaan kijken.

Mijn vriendin en ik hebben tegenover kerkenraad aangegeven dat we spijt hebben dat we een aantal zaken in de verkeerde volgorde hebben gedaan en dat we stellig van plan zijn te gaan trouwen.

Toch heeft de kerkenraad mij nog steeds onder de tucht staan, omdat ik 'volhard in de zonde' (ik woon samen met mijn vriendin) en mag dus ook niet aan het avondmaal komen.

Ik vind het echt van den zotte. Ik heb echt spijt dat het gegaan is zoals het gegaan is, maar mij is ook geleerd, en dat is een grote troost, dat mijn zonden mij vergeven zijn. Maar zolang we niet getrouwd zijn (en we zijn dus niet van plan om zo snel als in theorie mogelijk is te trouwen) leven we in zonde. Ook mag onze dochter niet gedoopt worden om dezelfde reden.

Roken is slecht voor je lichaam. Elke roker weet dat. Elke roker zondigt dus en is daarvan op de hoogte. Waarom worden volhardende rokers dan niet onder de tucht gesteld? Zij 'volharden' dan toch ook in hun zonde?
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 26, 2003, 05:54:07 am »
quote:
op 26 Jun 2003 00:34:26 schreef Lord Darth Vader:

Toch heeft de kerkenraad mij nog steeds onder de tucht staan, omdat ik 'volhard in de zonde' (ik woon samen met mijn vriendin) en mag dus ook niet aan het avondmaal komen.

Ik vind het echt van den zotte. Ik heb echt spijt dat het gegaan is zoals het gegaan is.............,

Ik begrijp je niet helemaal geloof ik.
Als je berouw hebt dat het zo gegaan is dan zul je toch ook niet langer samen wonen voor je trouwen?
Dan moet je dacht ik ook aantonen voor de kerkeraad en de gemeente dat je levensstijl duidelijk veranderd is.

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 26, 2003, 11:11:44 pm »
quote:
op 26 Jun 2003 05:54:07 schreef Yana:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal geloof ik.
Als je berouw hebt dat het zo gegaan is dan zul je toch ook niet langer samen wonen voor je trouwen?
Dan moet je dacht ik ook aantonen voor de kerkeraad en de gemeente dat je levensstijl duidelijk veranderd is.

NIet langer samenwonen, waardoor mijn vriendin met mijn dochter 280km van mij vandaan woont? Is niet echt goed voor mijn dochtertje. En ook niet voor de relatie tussen mij en vriendin.

Verder gaat het me erop dat het nogal hypocriet is dat volharden in het roken van sigaretten blijkbaar een minder erge zonde is dan seks voor het huwelijk.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 26, 2003, 11:18:09 pm »
quote:
op 26 Jun 2003 23:11:44 schreef Lord Darth Vader:
[...]

NIet langer samenwonen, waardoor mijn vriendin met mijn dochter 280km van mij vandaan woont? Is niet echt goed voor mijn dochtertje. En ook niet voor de relatie tussen mij en vriendin.

Verder gaat het me erop dat het nogal hypocriet is dat volharden in het roken van sigaretten blijkbaar een minder erge zonde is dan seks voor het huwelijk.

Weer iemand die meent te mogen zondigen omdat een ander ook wel eens zondigt.
Sorry hoor zonde is zonde, en Gods woord is daar erg duidelijk in.
Ik hoef vast geen teksten op te zoeken.
Als je zo begaan bent met het welzijn van jouw dochtertje, dan zorg je dat ze niet in een huis hoeft te leven waar samenwonen en sex voor het huwelijk goed gepraat wordt. Als je groot genoeg bent om sex te hebben en een kind op te voeden, dan ben je ook groot genoeg om als de wiedeweerga te trouwen.
Wie zijn zonde beleidt EN NALAAT, die zal ontferming vinden.
Beleiden is één, en nu nog nalaten.

Ook dit valt volgens mij onder het hoofdstuk RADICALITEIT! ( en ja ook het schrijven van een reaktie als deze, valt bij mij onder radicaal zijn)

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 26, 2003, 11:32:42 pm »
quote:
op 26 Jun 2003 23:18:09 schreef Wilhelmina:

Daar gaat het me niet om. Het gaat me er om dat de gereformeerde kerken willekeurig zijn in de tucht.

quote:

Deze thread is niet gestart om een discussie te hebben over of je wel of niet het boterbriefje bij het gemeentehuis moet halen om getrouwd te zijn in Gods ogen.
Ik wil je en passant dan even de bijbeltekst noemen waarin staat dat een man en een vrouw getrouwd zijn als ze samen 1 vlees zijn.

quote:
Als je zo begaan bent met het welzijn van jouw dochtertje, dan zorg je dat ze niet in een huis hoeft te leven waar samenwonen en sex voor het huwelijk goed gepraat wordt.

Ik praat helemaal niets goed.

quote:
Als je groot genoeg bent om sex te hebben en een kind op te voeden, dan ben je ook groot genoeg om als de wiedeweerga te trouwen.

Tja, dat vind jij. In een andere gemeente heb ik 2 mensen binnen 3 maanden zien trouwen, belijdenis doen, vader & moeder worden, trouwen in de kerk, kindje laten dopen.

Onder grote druk van de kerkenraad. Allerlei belangrijke mijlpalen in iemands leven worden even snel afgeraffeld en je kunt je afvragen hoeveel waarde je aan iemands geloofsbelijdenis kunt hechten als deze niet is afgelegd omdat iemand voor God kiest, maar omdat iemand dit moet omdat ze anders niet mag trouwen.

quote:

Wie zonder zonde is, ook na berouw, werpe de eerste steen.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2003, 11:42:31 pm door Lord Darth Vader »

Lala

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 26, 2003, 11:51:39 pm »
quote:
op 26 Jun 2003 23:18:09 schreef Wilhelmina:
Sorry hoor zonde is zonde, en Gods woord is daar erg duidelijk in.
Als je zo begaan bent met het welzijn van jouw dochtertje, dan zorg je dat ze niet in een huis hoeft te leven waar samenwonen en sex voor het huwelijk goed gepraat wordt. Als je groot genoeg bent om sex te hebben en een kind op te voeden, dan ben je ook groot genoeg om als de wiedeweerga te trouwen.
Beleiden is één, en nu nog nalaten.

Ook dit valt volgens mij onder het hoofdstuk RADICALITEIT! ( en ja ook het schrijven van een reaktie als deze, valt bij mij onder radicaal zijn)

Ik wil op dit moment graag uw hoofd van uw romp trekken, maar vrees niet dit is geen dreigement. In plaats daarvan bedenk ik me dat dit weer een mooi voorbeeld is om mijn man wederom bewijs te kunnen tonen dat de Gereformeerd Vrijgemaakten niet in staat zijn om zich te verplaatsen in omstandigheden en liever oordelen ipv helpen.

Blijf vooral zo doorgaan. Ik weet zeker dat u hiermee punten scoort in de Hemel.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 27, 2003, 12:01:45 am »
quote:
op 26 Jun 2003 00:34:26 schreef Lord Darth Vader:

Mijn vriendin is zwanger geworden en we hebben een wolk van een dochter gekregen, maar... we zijn (nog) niet getrouwd.

Allereerst jjij en je vrouw gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje.
quote:

Mijn vriendin is niet geref. vrijg., maar later (op haar 16e) tot bekering gekomen. Ze wil zich dolgraag aansluiten bij een gemeente, en aangezien ik lid ben van de GKV zijn we daar eerst gaan kijken.

Mijn vriendin en ik hebben tegenover kerkenraad aangegeven dat we spijt hebben dat we een aantal zaken in de verkeerde volgorde hebben gedaan en dat we stellig van plan zijn te gaan trouwen.

Dat is mooi en voor jullie drieen een goede keuze denk ik. Maar wat versta je onder stellig van plan zijn, waar hangt dat vanaf?
quote:

Ik vind het echt van den zotte. Ik heb echt spijt dat het gegaan is zoals het gegaan is, maar mij is ook geleerd, en dat is een grote troost, dat mijn zonden mij vergeven zijn. Maar zolang we niet getrouwd zijn (en we zijn dus niet van plan om zo snel als in theorie mogelijk is te trouwen) leven we in zonde. Ook mag onze dochter niet gedoopt worden om dezelfde reden.

Je kan dat van de zotte vinden maar dat zijn nu eenmaal de spelregels in de gkv dat wist je ook voordat je met je vriendin naar bed ging.

quote:
Roken is slecht voor je lichaam. Elke roker weet dat. Elke roker zondigt dus en is daarvan op de hoogte. Waarom worden volhardende rokers dan niet onder de tucht gesteld? Zij 'volharden' dan toch ook in hun zonde?

Tja inademen van uitlaatgassen is ook slecht voor het lichaam maar betekend dat ik dan maar mijn auto moet laten staan, de electriciteit moet afsluiten en de cv en ww uitzetten? En, beetje flauw grapje, er staat niks over roken in de bijbel maar wel over geslachtsgemeenschap hebben.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 27, 2003, 12:06:08 am »
Foutje Lala, Wilhelmina is niet Gereformeerd Vrijgemaakt hoor!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 27, 2003, 12:07:25 am »
quote:

Als jij (of jullie)  spijt hebben -  berouw tonen - over de 'verkeerde volgorde' waarin jullie dingen gedaan hebben dan snap ik niet helemaal waarom jullie blijven samenwonen. Je "volhardt" juist daarin waar je berouw over had.
De kerk waar jij bij hoort keurt op basis van de bijbel samenwonen (en dus ook  sex voor het huwelijk) niet goed, jij hebt spijt, geeft dit aan, blijft samenwonen, en snapt de konsekwenties vanuit jouw gemeente niet !?!?
Dat snap ik niet !!

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 27, 2003, 12:08:57 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:01:45 schreef dingo:

Allereerst jjij en je vrouw gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje.

Dank je wel

quote:
Dat is mooi en voor jullie drieen een goede keuze denk ik. Maar wat versta je onder stellig van plan zijn, waar hangt dat vanaf?

Gewoon praktisch. We hebben al een datum geprikt en zijn bezig met de voorbereidingen.

quote:
Je kan dat van de zotte vinden maar dat zijn nu eenmaal de spelregels in de gkv dat wist je ook voordat je met je vriendin naar bed ging.

Om eerlijk te zijn wist ik dat niet, maar dat doet niet ter zake.
Feit is dat ik me niet aan spelregels van de GKV (wil houden / houdt), maar aan de regels van de Here God. Overigens zouden we onze dochter eerst wel mogen dopen en toen ineens niet, omdat we niet meteen trouwden. Like: dochter is geboren; meteen naar het gemeentehuis.

quote:
Tja inademen van uitlaatgassen is ook slecht voor het lichaam maar betekend dat ik dan maar mijn auto moet laten staan

Inademen van uitlaatgassen doe je niet bewust.
Een auto rijden heeft een positief effect: je transporteert jezelf en andere zaken ermee. Roken heeft geen enkel positief bijeffect. (behalve dat het het begrotingstekort van het rijk kleiner maakt... :p )

quote:
En, beetje flauw grapje, er staat niks over roken in de bijbel maar wel over geslachtsgemeenschap hebben.

Okee.. Alcoholverslaving? Dronkenschap? Jongeren die veelvuldig uitgaan?

En wat denk je van het feit dat we 'onszelf niet moetwillig in gevaar moeten begeven en dat ons lichaam de tempel van Gods Geest is en we die verontreinigen?'

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 27, 2003, 12:12:30 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:07:25 schreef Roos:
Als jij (of jullie)  spijt hebben -  berouw tonen - over de 'verkeerde volgorde' waarin jullie dingen gedaan hebben dan snap ik niet helemaal waarom jullie blijven samenwonen.

Omdat onze relatie dat nodig heeft.
Omdat dat beter is voor onze dochter.
Omdat wij en publique hebben beloofd dat wij voor de rest van ons leven bij elkaar blijven.

Begrijp me goed he: we gaan echt geen JAREN wachten met trouwen. We vinden dat het er wel bij hoort. Maar niet zo snel als theoretisch mogelijk is. (zie eerdere reply)

quote:
De kerk waar jij bij hoort keurt op basis van de bijbel samenwonen (en dus ook  sex voor het huwelijk) niet goed, jij hebt spijt, geeft dit aan, blijft samenwonen, en snapt de konsekwenties vanuit jouw gemeente niet !?!?
Dat snap ik niet !!

En straks is alles weer koek en ei, vanaf het moment dat we formeel getrouwd zijn...? Echt niet. Er zijn alleen maar dingen kapot gemaakt.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 27, 2003, 12:17:49 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:12:30 schreef Lord Darth Vader:

En straks is alles weer koek en ei, vanaf het moment dat we formeel getrouwd zijn...? Echt niet. Er zijn alleen maar dingen kapot gemaakt.

Wat bedoel je? Wie heeft wat kapot gemaakt?
Ik heb de indruk dat je je beklaagt over de rommel die je zélf gemaakt heb.

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 27, 2003, 12:23:24 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:17:49 schreef Jakolien:

Wat bedoel je? Wie heeft wat kapot gemaakt?
Ik heb de indruk dat je je beklaagt over de rommel die je zélf gemaakt heb.

Ik beklaag me over het feit dat de kerkenraad mij veroordeeld. Ik beklaag me over het feit dat mijn kind niet het teken en zegel van Gods beloften mag ontvangen en mijns inziens door de kerk dus niet als Gods kind mag worden aangemerkt. Als haar zonden volgens de kerk afgewassen waren door het bloed van de Here Jezus, dan zou het teken daarvan ook gegeven mogen worden. Niets is minder waar.

Denk niet dat ik mezelf zo goed vind. Integendeel. Ik heb er een aantal jaren geleden een behoorlijke rotzooi van gemaakt. God zij dank heeft de Here God mij niet losgelaten en ik ben opnieuw rijkelijk gezegend.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 27, 2003, 12:32:18 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:12:30 schreef Lord Darth Vader:
Omdat onze relatie dat nodig heeft.
Omdat dat beter is voor onze dochter.
Omdat wij en publique hebben beloofd dat wij voor de rest van ons leven bij elkaar blijven.

Natuurlijk is dat goed voor jullie relatie en voor jullie dochter (geweldig trouwens een dochter, alsnog gefeliciteerd), maar het berouw hebben en het toch volharden begrijp ik niet.
Ik wil je absoluut niet veroordelen omdat jullie zwanger zijn geworden voordat jullie getrouwd waren, en ik ben het met je eens dat de keuze voor een huwelijk niet overhaast genomen moet worden. Maar als jullie volwassen zijn en de keus hebben gemaakt om met elkaar verder te gaan, kom op zeg ! Dat is inderdaad radikaal zijn !!

Lala

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 27, 2003, 12:32:51 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:06:08 schreef Jakolien:
Foutje Lala, Wilhelmina is niet Gereformeerd Vrijgemaakt hoor!

okee, hier maar even eerst op reageren:

ze reageert in elk geval wel nog als iemand die vastzit in de tradities van de GVK. Dat zegt voor mij ook weer 1 & ander.

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 27, 2003, 12:41:09 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:32:18 schreef Roos:

Natuurlijk is dat goed voor jullie relatie en voor jullie dochter (geweldig trouwens een dochter, alsnog gefeliciteerd)

Ook deze felicitaties neem ik met plezier in ontvangst

quote:
ik ben het met je eens dat de keuze voor een huwelijk niet overhaast genomen moet worden. Maar als jullie volwassen zijn en de keus hebben gemaakt om met elkaar verder te gaan, kom op zeg ! Dat is inderdaad radikaal zijn !!

Klopt. Vandaar dat er ook al plannen klaarliggen. Het enige punt van discussie tussen ons en kerkenraad is nog dat wij niet willen trouwen zonder feestelijkheid en de kerkenraad wil dat we zo snel mogelijk trouwen. Dan maar geen feest.

als ik hier nu onder zet dat ik denk dat God die 3 maanden ook niet zo erg zal vinden en dat Hij in onze harten kan kijken, dan zal ik meteen aangevallen worden met uitspraken als 'JIJ DENKT VOOR GOD' en 'JE DOET GEWOON WAT JE ZELF WILT EN GOD MOET DAT MAAR GOEDVINDEN'... maar ik zet het er toch onder.

Lala

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 27, 2003, 12:42:04 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:32:18 schreef Roos:
Natuurlijk is dat goed voor jullie relatie en voor jullie dochter (geweldig trouwens een dochter, alsnog gefeliciteerd), maar het berouw hebben en het toch volharden begrijp ik niet.

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen, namelijk SAMENWONEN en SEKS HEBBEN.

Samen in 1 huis wonen is volgens mij niet verboden

Seks hebben voor het huwelijk wel.

Dat laatste kunnen we niet ongedaan maken.

Jij weet echter niet, of mijn partner en ik volharden in zonde - seks hebben zonder gehuwd te zijn dus. Omdat je dit niet kunt weten trek je je conclusies zonder verder te vragen hoe het zit. Nu zou ik zelf ook niet aan mensen vragen: "en hoe staat het daarmee". Maar jullie gaan er allemaal van uit dat wij daarin `volharden`.  Geloof het of niet, maar wij volharden hier niet in. Misschien moeilijk voor te stellen voor sommigen.
quote:
Ik wil je absoluut niet veroordelen omdat jullie zwanger zijn geworden voordat jullie getrouwd waren, en ik ben het met je eens dat de keuze voor een huwelijk niet overhaast genomen moet worden. Maar als jullie volwassen zijn en de keus hebben gemaakt om met elkaar verder te gaan, kom op zeg ! Dat is inderdaad radikaal zijn !!

Misschien kun je beter realistisch zijn en eerlijk tegenover jezelf. Zou jij met iemand gaan trouwen die je alleen maar meemaakt in een zeer hectische periode? (huis zoeken, verhuizen, inrichten, moodswings, bevallen, kind verzorgen etc.etc.)

Of zou je eerst de man waarmee je je leven gaat delen willen leren kennen, en dan wéten waar je 'ja' op zegt... Ik kan een zo snel mogelijk gesloten huwelijk niet serieus nemen. Die mensen weten niet eens waar ze voor kiezen.

Ik ben niet aangesloten bij een kerk en daar zal het ook niet meer van komen na vanavond. Ik vind het jammer dat samenwonen bij jullie gelijk staat aan seks hebben. Ik vind het jammer dat mensen oordelen zonder door te vragen naar het hoe en waarom.

Ik vind het jammer dat de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk, die in mijn ogen de meest Bijbelgetrouwe manier van geloven in de theorie zo goed weet, in de praktijk vaak de mist in gaat, omdat God onderworpen word aan de tradities van de GVK ipv andersom.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 27, 2003, 12:51:35 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:08:57 schreef Lord Darth Vader:
[...]

Om eerlijk te zijn wist ik dat niet, maar dat doet niet ter zake.
Feit is dat ik me niet aan spelregels van de GKV (wil houden / houdt), maar aan de regels van de Here God. Overigens zouden we onze dochter eerst wel mogen dopen en toen ineens niet, omdat we niet meteen trouwden. Like: dochter is geboren; meteen naar het gemeentehuis.

Natuurlijk een geboorte moet je binnen 72 uur aangeven Maar serieus, feit is dat je lid bent van de GKV. Dat je daar binnen die gemeenschap functioneert betekent dat je je onder de hoede van die kerkenraad gesteld hebt. Als ze wat het dopen betreft aan het zwalken zijn geweest is, kun je dat natuurlijk aankaarten via de kerkelijke weg maar daar bewijs je niemand inclusief jezelf een dienst mee. En zij moeten zich straks voor de hemelse rechter verantwoorden hoe zij de kudde geweid hebben. Ik zou zeggen doe iets positief en spandeer je tijd aan de voorbereidingen van jullie trouwerij dat is veel leuker.
quote:

[...]

Inademen van uitlaatgassen doe je niet bewust.
Een auto rijden heeft een positief effect: je transporteert jezelf en andere zaken ermee. Roken heeft geen enkel positief bijeffect. (behalve dat het het begrotingstekort van het rijk kleiner maakt... :p )

Als voormalig roker kan ik je vertellen dat ik roken (nog steeds) lekker vind
quote:

[...]

Okee.. Alcoholverslaving? Dronkenschap? Jongeren die veelvuldig uitgaan?

En wat denk je van het feit dat we 'onszelf niet moetwillig in gevaar moeten begeven en dat ons lichaam de tempel van Gods Geest is en we die verontreinigen?'

Klopt alcoholverslaving en voortdurende dronkenschap e.d. zijn ook redenen om iemand af te houden van het avondmaal. Maar heb je je broeders en zusters al eens vermaand? Eerst alleen. toen met z'n tweeen en uiteindelijk aan een ouderling gemeld? Want zo zorgvuldig moet dat. Niet echt eenvoudig dus. Maar tegen de tijd dat jezelf in de kerkenraad zit zul je wensen dat je er niet zat. want wat een stel mensen is die gemeenschap van de heiligen.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2003, 12:56:23 am door dingo »

rozenbottel

• smile - God loves You
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 27, 2003, 01:20:18 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:42:04 schreef Lala:
[...]

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen, namelijk SAMENWONEN en SEKS HEBBEN.

Jij weet echter niet, of mijn partner en ik volharden in zonde - seks hebben zonder gehuwd te zijn dus. Omdat je dit niet kunt weten trek je je conclusies zonder verder te vragen hoe het zit. Nu zou ik zelf ook niet aan mensen vragen: "en hoe staat het daarmee". Maar jullie gaan er allemaal van uit dat wij daarin `volharden`.  Geloof het of niet, maar wij volharden hier niet in. Misschien moeilijk voor te stellen voor sommigen.

Even voor de duidelijkheid - het is al laat - ben jij de partner van Lord Darth Vader ?
Het gaat mij er niet om om jullie te veroordelen. Dat doe ik volgens mij ook niet, en als ik jullie dat idee heb gegeven dan spijt me dat. Ik koppel idd aan het samenwonen een sexuele relatie, en oké, bij jullie dus niet.

quote:
Misschien kun je beter realistisch zijn en eerlijk tegenover jezelf. Zou jij met iemand gaan trouwen die je alleen maar meemaakt in een zeer hectische periode? (huis zoeken, verhuizen, inrichten, moodswings, bevallen, kind verzorgen etc.etc.)

Of zou je eerst de man waarmee je je leven gaat delen willen leren kennen, en dan wéten waar je 'ja' op zegt... Ik kan een zo snel mogelijk gesloten huwelijk niet serieus nemen. Die mensen weten niet eens waar ze voor kiezen.

-------------------------------------------
Nee, als ik ergens op tegen ben dan is het overhaast in een huwelijk treden. Een huwelijk is een verbond die je zeer serieus moet nemen.

quote:
Ik vind het jammer dat samenwonen bij jullie gelijk staat aan seks hebben.

Toen mijn man en ik verkering hadden, woonden we allebei op onszelf, we woonden half samen en we hadden inderdaad.......... seks. Dat is dus mijn referentie kader. En het had ons ook kunnen overkomen, zwanger worden in de  eerste half jaar van onze verkering.
quote:
Ik vind het jammer dat mensen oordelen zonder door te vragen naar het hoe en waarom.

Dus ik wil de laatste zijn om te oordelen.

quote:
Ik vind het jammer dat de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk, ......... in de praktijk vaak de mist in gaat, omdat God onderworpen word aan de tradities van de GVK ipv andersom.

Ik ben het met je eens, het belangrijkste is om naar elkaar om te zien in liefde. De liefde die onze God voor ons heeft.
Ik wil best verder discussieren, maar ik word steeds minder helder dus morgen maar verder.
Ik ga nu toch maar lekker

* ik ben Roos voor alle duidelijkheid....
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2003, 08:02:17 am door rozenbottel »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 27, 2003, 08:40:22 am »
quote:
[...]

Sorry Lala maar in het algemeen spraakgebruik betekend samenwonen, ongetrouwd samenleven inclusief sex. Als je daarin onderscheid wil maken heb je het er over dat je samen in een huis woont. Dus hou het op een stukje miscommunicatie van beide kanten.
quote:

[...]

Ik ben het helemaal met eens als je zegt dat je niet halsoverdekop moet trouwen, maar als je de wederhelft van Darth bent (zo niet, mijn excuses) dan staat de datum immiddels al vast en is het een kwestie van jullie tijd uitdienen.

quote:
Ik ben niet aangesloten bij een kerk en daar zal het ook niet meer van komen na vanavond.

Dat zou ik jammer vinden want je lijkt me een pittige tante en een aanwinst voor de GKV.

quote:

Ik vind het jammer dat samenwonen bij jullie gelijk staat aan seks hebben. Ik vind het jammer dat mensen oordelen zonder door te vragen naar het hoe en waarom.

Ik vind het jammer dat de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk, die in mijn ogen de meest Bijbelgetrouwe manier van geloven in de theorie zo goed weet, in de praktijk vaak de mist in gaat, omdat God onderworpen word aan de tradities van de GVK ipv andersom.

Ja weet je Lala daar in die GKV zijn het net mensen en nog zondige mensen ook

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 27, 2003, 08:57:11 am »
quote:
op 27 Jun 2003 00:32:51 schreef Lala:
[...]

Okee, hier maar even eerst op reageren:

ze reageert in elk geval wel nog als iemand die vastzit in de tradities van de GVK. Dat zegt voor mij ook weer 1 & ander.

Ik denk dat je echt terug moet komen van je vooroordeel over Gereformeerd Vrijgemaakten.
Ik heb lieve, gelovige, Evangelische buren, die hierover dezelfde opvattingen hebben als Wilhelmina. Evangelischen en Vrijgemaakten staan hierin dus naast elkaar. En das niet zo vreemd, want ieder die christelijk wil zijn durft ook radicaal te zijn in het afwijzen van de zonde. Dat is gewoon bijbels. De bijbel is duidelijk over wat God van ons eist als we in zonde vallen: radicaal stoppen, bekeren, je levenstijl weer aanpasssen aan Gods geboden.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 27, 2003, 09:15:31 am »
quote:
 Ik vind het jammer dat mensen oordelen zonder door te vragen naar het hoe en waarom.

Oké, zal ik durven doorvragen dan: volharden jullie nog steeds in de zonde? M.a.w. hebben jullie nog sex?(Oei.... pijnlijke en brutale vraag. Maar ja, je vroeg er om...)

[qoute]Ik vind het jammer dat de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk, die in mijn ogen de meest Bijbelgetrouwe manier van geloven in de theorie zo goed weet, in de praktijk vaak de mist in gaat, omdat God onderworpen word aan de tradities van de GVK ipv andersom.[/quote]
De GKV heeft dus de meest bijbelgetrouwe theorieën, zeg je. Maar dat geldt dat niet voor de theorie over sex voor het huwelijk en ongehuwd samenwonen?

Lala

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 27, 2003, 09:42:45 am »
Lieve mensen,

allereerst mijn oprechte excuses voor mijn reacties van gisteravond. Ik ben inderdaad de partner van Lord Darth Vader en ik reageerde vanuit emoties en het kon mij even niet veel schelen of ik dingen zei vanuit boosheid. Boosheid is echter een voedingsbodem voor satan en dus geen verstandige keuze.

Het oordeel dat ik op mijn beurt over de gehele Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk(en) en mensen heb geveld is uitgesproken met een waas van boosheid voor mijn ogen. Ik vraag ook hierom om vergeving. Het is niet mijn bedoeling om te `schelden` tegen de GVK als `groep` net zo min als het mijn bedoeling is om hier individuen aan te vallen. Sommige eerder gemaakte opmerkingen waren echter een enorme klap in mijn gezicht, vandaar. Hopelijk kunnen we dit achter ons laten.