Auteur Topic: Spreken in tongen  (gelezen 31186 keer)

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Gepost op: juni 21, 2003, 08:32:26 pm »
Hier een herhaling van een post van een ander topic.
-----------------------------------

Aan Wilhelmina,

Laten we ook ons gaan richten op de Schrift. We nemen een onderwerp, van hetgeen het begin betekent heeft van de Pinksterbeweging. Namelijk tongentaal.

Dit was het begin van de echte pinksterbeweging. Wesley en Finney hadden daarvoor het nodige verbereidende werk gedaan. Finney was de man die de leer van de "doop in de Geest" is een tweede zegen na de wedergeboorte in de wereld bracht. Maar Finney heeft dat niet in verband gebracht met het spreken in tongen. Dat was Charles Fox Parham. Hier is een stukkie van een de vertaling van Strange History of Pentecostalism met her en der wat toevoegingen)

quote:

In 1901 vond er een uitbarsting van glossolalie plaats op een kleine bijbelschool in Topeka, Kansas, VS. De leider van deze school, Charles Fox Parham, was met zijn 12 studenten tot de conclusie gekomen, dat tongentaal het bewijs van de doop in de Heilige Geest. Daardoor begon men zich hevig uit te strekken naar deze doop. In 1901 begon dan uiteindelijk een studente, Agnes Ozman, in tongen spreken, nadat haar de handen waren opgelegd. Er wordt wel gezegd dat Agnes drie dagen Chinees sprak en later Boheems en niet in staat was Engels te spreken. En al spoedig spraken en zongen ook de meeste van de anderen in tongen. Verslaggevers van diverse kranten beschreven het fenomeen als gebrabbel, en ook taalkundigen konden niet bevestigen dat de tongen werkelijk talen waren. Parham was echter er van overtuigd dat dat wel het geval was. De studenten schreven ook vreemde tekens op, waarvan zij zeiden dat die het product was van de gave der tongen. Zij dachten dat hun geschriften ook buitenlandse talen waren, zoals Chinees. Taalkundigen bestempelden het echter als “niet te ontcijferen brabbels”.

Maar toch was Parham zeer enthousiast. Hij gebood zijn zendelingen om tot de einde der aarde te gaan en dat het voor hen voorlopig niet meer nodig was om een talencursus te doen. Men zou wel met de tongen kunnen communiceren. De vroege Pinkstermensen geloofden dit.

Het werkte echter niet. Toen A.G. Garr als zendeling naar India vertrok, kwam hij er al snel achter dat hij met zijn bovennatuurlijke tong niet met mensen kon spreken.

(er stond eerst wat meer, maar dat ging over Parham en genezing, gebedsgenezing komt later wel).

Dit was dus, volgens veel pinkstergelovigen, na lange tijd de terugkeer van de doop in de Heilige Geest in de kerk.

Ik wil je wel een paar vragen stellen. Spreek je zelf in tongen of niet? Zou je voor mij kunnen uitleggen wat dat nu precies is? Wat heb je eraan? Hoe gebruik je het? Vind je dat iedereen in tongen zou moeten spreken? En wat vind je van het bovenstaande stukje? De eerste pinkstermensen dachten dat het gewoon "aardse" talen waren. Dat hoor je niet zo vaak meer. Geloof jij dat ook?

Ik heb deze vragen even nodig om te kijken wat nu je visie is op tongentaal.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2003, 12:58:28 am »
Soms is de Heidelberger best economisch, bijna op het wereldse af. Bijvoorbeeld deze vraag: wat nut het u, dat gij.... en iedereen weet de rest wel.
Dat kun je je ook afvragen voor het spreken in tongen. Is dat -nog- nodig? Wat is het nut ervan, gezien op de talloze bedriegingen die erbij plaats -zullen- vinden? De Bijbel is het meest vertaalde boek ter wereld: moeten de apostelen van nu elke taal kunnen spreken?

Manna was op dat moment nodig. Ook de vijf broden. God geeft ons gaven alleen wanneer die nodig zijn.
Ps. 111:10

Pulpeet

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2003, 02:52:53 am »

quote:

De leider van deze school, Charles Fox Parham, was met zijn 12 studenten tot de conclusie gekomen, dat tongentaal het bewijs van de doop in de Heilige Geest.
Harrie, weet jij hoe ze tot die conclusie kwamen? Welke argumenten werden gebruikt? Het kan toch dat ze gewoon gelijk hadden. Ik begrijp dat jij dat niet vindt. Maar wat was dan volgens jou hun vergissing?

Over je vragen: Ik bid niet in tongen. Niet omdat ik die gave niet zou hebben, maar gewoon omdat ik dat niet doe. Het lijkt me meer een menselijke aangelegenheid dan een geestelijke. Het is trouwens ook niet zo moeilijk. Met een beetje oefening kom je een heel eind. En als je ook nog allerlei mensen om je heen hebt die je het juiste voorbeeld geven, gaat het helemaal snel. Je hoeft het alleen maar na te doen. En als je het gezamenlijk doet kan er best een bijzondere sfeer onstaan. Ik heb dat wel meegemaakt. En dat kan best positief werken. Het bindt samen. Maar wanneer het vervolgens gezien wordt als 'bewijs' van de werking van de Heilige Geest, krijg je m.i. een ongeoorloofde scheiding tussen mensen die de Geest wel hebben en mensen die de Geest dus niet hebben. En uit naam van God zijn al heel wat mensen 'afgekeurd'. En dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Oppassen met theorievorming dus!

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2003, 08:58:25 am »

quote:

op 22 Jun 2003 02:52:53 schreef Pulpeet:
[...]
Harrie, weet jij hoe ze tot die conclusie kwamen? Welke argumenten werden gebruikt? Het kan toch dat ze gewoon gelijk hadden. Ik begrijp dat jij dat niet vindt. Maar wat was dan volgens jou hun vergissing?

Ze kwamen tot die conclusie door hier en daar wat bijbelteksten te lezen(ze werkten met veel met concordiantie). Ze vonden met name het boek Handelingen normatief.

Dat tongen het noodzakelijke bewijs is van de doop in de Geest kan het gemakkelijkste weerlegd worden aan de hand van 1 Cor. 12.

In deze context (pak hem er ff bij). Verscheidenheid aan gaven. De een die, de andere die, de ander die. Toch allemaal van hetzelfde lichaam. Door dezelfde Geest tot een lichaam gedrenkt. Niemand hoeft zich te verheffen boven anderen. God heeft verscheidenheid aangebracht om elkaar te kunnen ondersteunen.

1 Corinthians 12:4-12
"En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest; En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere; En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is. Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen. Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.  Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus."

1Co 12:13  "Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt."

1 Corinthians 12:14-20
"Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden.
Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam? Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn? Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft. Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn? Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam."

Het is dus volgens Paulus niet waar om te zeggen dat je niet in de geest gedoopt bent als je niet in tongen kan spreken.

1 Corinthians 12:27-30
"En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder. En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen. Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten? Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?"

De conclusie die Parham trok, namelijk dat tongen het noodzakelijke bewijs is van de doop in de Geest, is dus een verkeerde conclusie. Door deze vergissing heeft God dus eindelijk na zoveel jaren "zijn Geest weer kunnen uitstorten", het begin van "een beweging".

Maar goed, ik moet zoals Wilhelmina zegt me niet vastbijten op individuen, dus ik wil graag weten wat zij nu over de gave van tongen denkt. Uiteindelijk is niet Parham het middel om deze gave te toetsen, maar de Schrift. Dus Wilhelmina kun je me vertellen wat de gave der tongen voor jou betekent?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2003, 10:06:33 am »
Wat op geestelijk gebied uit Amerika komt, vind ik per definitie verdacht. Het spreken in tongen dus ook. Ooit heb ik het mee mogen maken toen ik met enkele vrienden uit de kerk per ongeluk op een jongerenweekend van de evangelischen belandde op de Bron in Dalfsen. We dachten naar een weekend ala Windroos-kerstconferentie te gaan, maar dat bleek dus een misvatting.

Het is een memorabel weekend geworden. Ik kwam klaarblijkelijk nogal sceptisch over, want op een gegeven moment legde de voorganger zijn hand op mijn schouder en ging voor me bidden. "Wat krijgen we nou?", was mijn gedachte. Het zweet brak me uit. Tijdens hetzelfde weekend werd er ook door jongeren in tongen gesproken. Ik heb geprobeerd iets van het gebrabbel op te vangen, maar kon er weinig van maken. Ik voelde me net een aardling die op een vreemde planeet is beland.

Wat me ook nog bijstaat van dat weekend, is dat die lui niet konden stoppen met zingen. Ze bleven maar doorgaan met hetzelfde nummer, het leek wel een langspeelplaat die is blijven hangen. Heel vermoeiend, vooral als je niet van zingen houdt en naar bed wilt. Je ziet bij evangelischen vaak dat er een charismatisch leider is waar de volgelingen als makke schapen achteraan hobbelen. Zo iemand was er op dat weekend ook. Anton van der Laak heette ie. Hij kwam heel dwingend en dominant over en met wat ie allemaal zei was ik het totaal niet eens. Een hele vervelende man vond ik 't. Helaas dachten mijn kerkelijke maatjes er anders over, want ze waren onder de indruk van zijn mooie praatjes en nodigden hem uit om als gastspreker te fungeren op het jeugdweekend van onze kerk. Enkele maanden later kwam ik 'm dus weer tegen. Ik had niets persoonlijks tegen hem, maar ik heb er een hekel aan als mensen hun visie dwingend als waarheid verkopen. Met hun charisma oefenen ze psychische macht uit over anderen, maar Pleuntje prikt daar doorheen.

Na het weekend ben ik nooit meer met evangelischen in aanraking geweest. In Vlaardingen is een grote evangelische gemeente waar vrienden van me destijds wel eens een kijkje namen, maar ik wilde nooit mee.

Dit stukje hoort eigenlijk in mijn weblog bedenk ik me nu.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2003, 01:03:08 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 10:06:33 schreef Pleun:
In Vlaardingen is een grote evangelische gemeente waar vrienden van me destijds wel eens een kijkje namen, maar ik wilde nooit mee.
Bedoel je de 'kerk van de Nazarener' ? Daar kom ik ook wel eens en ik moet zeggen dat het me erg aan spreekt. Het is absoluut niet dwingend, juist het tegengestelde van wat je vaak in Pinkstergemeentes ziet (dat je 'verplicht' uitbundig moet zijn), maar echt heel vrij. Plus dat de dominee daar echt heel goed kan preken. Ja ze hebben gewoon een dominee! :) En het groeit als kool, ik geloof dat ze nu al meer dan 1000 leden hebben.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2003, 02:44:30 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 13:03:08 schreef Tave:
[...]

Bedoel je de 'kerk van de Nazarener' ? ....

En het groeit als kool, ik geloof dat ze nu al meer dan 1000 leden hebben.
Klopt ja. Ik kon ff niet op de naam komen, maar 't is de kerk van de Nazarener. Hoe ben je in die kerk beland?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2003, 05:44:58 pm »

quote:

op 22 Jun 2003 14:44:30 schreef Pleun:
[...]

Klopt ja. Ik kon ff niet op de naam komen, maar 't is de kerk van de Nazarener. Hoe ben je in die kerk beland?

Paar keer meegeweest met een paar mensen uit mijn dispuut, omdat ik toch af en toe wat dienstjes buiten de GKV mee wil pikken :P. Zelf vond ik het elke keer weer goed. Ds. Ed Meenderink kan echt goed preken, altijd een concrete boodschap. En wat ik al zei er is helemaal geen opdringerige sfeer. Tijdens het zingen is zegt hij altijd zoiets van: "Als je wilt staan, ga dan staan, als je wilt blijven zitten blijf dan zitten, als je handen op wil heffen, hef ze dan op, het gaat erom hoe jij je het beste op God kan richten." Verder is het een hele sympathieke, informele sfeer in de dienst, maar toch is de dienst best gestructureerd.

Volgens hun site is dit het verschil met veel andere kerken:

quote:

De leer die de Kerk van de Nazarener en andere Wesleyaanse kerkgenootschappen onderscheidt van de meeste andere christelijke kerkgenootschappen is die van volkomen heiligmaking (punt 6 hierboven). Nazareners geloven dat God christenen roept om een geheiligd leven te leven, gemarkeerd door een daad van God die het hart reinigt van de erfzonde en het hart vult met liefde voor God en mens. Deze ervaring wordt gemarkeerd door de volledige toewijding om God's wil te doen en wordt gevolgd door een leven waarin het zoeken naar het dienen van God door het dienen van anderen centraal staat. Net als wedergeboorte, is ook volkomen heiligmaking een daad van God's genade. Onze voortdurende dienstbaarheid aan God is een daad van liefde, waarmee we onze waardering tonen voor de genade die ons gegeven is door de dood van Jezus Christus aan het kruis.
Maar goed laten we niet te veel off-topic gaan ;) Het ging mij er alleen om dat je na je negatieve ervaringen met evangelischen, niet meteen alles over een kam moet scheren.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #8 Gepost op: juni 22, 2003, 11:05:59 pm »
Als ik in tongen begin te spreken krijg ik meestal ineens een impuls in m'n gedachte dat ik in tongen moet spreken en dan doe ik dat. Het is zegmaar alsof God roept om te bidden, vaak weet ik niet waarom...maar ik kan wel een voorbeeld geven waarin ik zelf ook de uitwerking zag...

Het is al een tijdje geleden, maar ik liep (zoals ik bijna elke dag doe) op A'dam CS te wachten op mijn overstap en opeens kreeg ik tongentaal in m'n gedachte en ik begon het uit te spreken (niet te hard wat ik had toch liever niet dat iedereen het hoort ;)) en na even zo rond gelopen te hebben kreeg ik ineens een woord in m'n gedachte...dat was als volgt: "Herder wijdt mijn schapen!", en daarbij kreeg ik meteen één van de oudsten van m'n gemeente in gedachte, dus ik vroeg aan de Heer of dat woord voor hem was...een week heb ik ermee rond gelopen, en telkens kwam het woord weer terug. Toen ik nam ik de stap om naar hem toe te gaan en het 'm 't te zeggen, hij was er heel blij mee...ik wist niet waarom..maar een week later in de samenkomst had hij de leiding, en we gingen bidden en opeens begon God te werken, hij durfde ineens de vrijmoedigheid nemen om het helemaal anders te doen, midden in de dienst gingen we met z'n allen bidden, voor genezing, voor de Geest en nog veel meer...het was een van de beste diensten die ik in lange tijd had meegemaakt (je moet dan even begrijpen dat het de laatste jaren niet een echt vruchtbare gemeente was), maar vanaf dat moment betekende het een grote ommekeer in de gemeente.

Als je zelf niet bidt of geen woorden hebt kan de Geest je aansporen om te gaan bidden, als ik niet weet geeft de Geest mij woorden. Die zijn direct gericht naar het hart van God. Een gewone taal kan de satan verstaan, een tong daarintegen gaat direct naar God (voor de wizzkids: je hebt een versleutelde communicatie met God, en niets kan er tussen komen). De Geest spoorde mij aan om te gaan bidden, wat als ik daar nou niet op geantwoord had? Dan had God vast wel iemand anders gebruikt, maar dan had ik zijn zegen gemist, en een ervaring.

Paulus schrijf dat je door een tong jezelf sticht en door een profetie de hele gemeente, dat is nou net wat er in het voorbeeld ook gebeurd, alleen het loopt wel door elkaar heen. Er is een tong die spreek ik uit, en God luistert...en dan ervaar ik de Heilige Geest die mij woorden geeft van dank, lof en aanbidding...maar vervolgens antwoordt God, er komt een profetie, die wordt aan de gemeente doorgeven (in dit geval een oudste) en de hele gemeente wordt gesticht. Maar tijdens het bidden in tongen werd ik gesticht, want God sprak toen tot mij, en later toen ik de uitwerking ervan mocht zien werd ik er nog meer in gesticht en de hele gemeente met mij.

Zelf leer ik hierdoor Gods stem beter te verstaan, en dat is zeer stichtelijk kan ik je vertellen. Dus zoals Paulus zegt een tong sticht jezelf en een profetie de hele gemeente.

Sorry voor mij af en toe wat warrige taal, maar ik hoop dat 't wat duidelijk is, als het niet duidelijk is moet je 't maar ff vragen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2003, 06:47:11 pm »
Auteur: P. Bronsveld

Van Paulus lezen wij dat hij God dankt dat hij meer dan al de Corintiërs in tongen spreekt (1 Cor. 14:18) en dat hij zijn lezers aanmoedigt het eveneens te doen: 'Ik wil dat gij allen in tongen spreekt....' (1 Cor.14:3). Zwakken onze eigen bijbelvertalers deze Paulinische vermaning wat af door er de aanvoegende wijs van te maken: 'Ik wilde wel dat gij allen in tongen spraakt...', de apostel sprak wel dégelijk uit, dat het spreken in tongen voor de gelovige een bevel is. Het is zowel een uitdaging als een opdracht.

Waarom nu dit grote accent op het spreken in tongen? Veelzeggend is, dat de apostel in dit verband een profetie uit het Oude Testament citeert, die op het spreken in tongen betrekking zou hebben. Nu heeft het er veel van weg dat de apostel hier niet een exacte exegese van die oudtestamentische tekst wilde geven, maar dat het hem eerder om een praktische toepassing te doen was. Het ging hem om de gelijkenis die het woord van de profeet met het spreken in tongen heeft. En deze is bijzonder treffend: 'Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here' (1 Cor. 14:21 en Jes. 28:11).

Het moet duidelijk zijn dat de toehoorders niet alleen de inhoud van het gesprokene volkomen ontgaat, maar ook de betekenis van het gebeuren zelf. In het volgende vers geeft de profeet nog eens ten overvloede aan wat de betekenis van dat vreemde spreken in niet te verstane talen wel is, en welke boodschap de Heer door dit gebeuren over wil brengen: 'Dit is de rust, geeft de vermoeide rust, dit is de verademing....' (Jes. 28:12).

Beter zou de zin van het spreken in tongen niet getekend kunnen worden: het is het middel waardoor de Heer zijn volk rust en verademing brengen wil. Zou het daardoor komen dat dr. Kildahl tot de conclusie moet komen dat bij Geestvervulde christenen minder depressies voorkomen dat bij de doorsnee Amerikaan?

Jezelf opbouwen    

Veel mensen denken dat tongentaal eigenlijk een van de lagere, zoniet de laagste gave van de Geest is. Immers, de andere gaven zijn tot nut van de hele gemeente, of in elk geval van anderen. Maar de tongentaal bouwt 'alleen' jezelf op. Er staat immers geschreven: 'Wie in een tong spreekt sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente' (1 Cor. 14:4). De grote vraag is echter: Wie is in staat de gemeente te bouwen? Het spreekt vanzelf dat je eerst zélf opgebouwd moet zijn, voor je anderen tot zegen kunt zijn. En hoe bereik je dat? Door de tongentaal! Daarom mogen we ook niet concluderen dat de tongentaal een lagere gave zou zijn. Die uitspraak is ook nergens in de bijbel te vinden.

Nee, we zouden zelfs kunnen zeggen dat iedere gelovige het nodig heeft om opgebouwd te worden. Het is ook duidelijk dat dit vooraf zal moeten gaan aan de opbouw van anderen. Dit is een belangrijk punt, want het zou betekenen dat iedere gelovige, die in de Heilige Geest gedoopt wordt, als eerste gave het spreken in tongen ontvangt. Immers, hoe kunnen we anderen opbouwen zonder zelf opgebouwd te zijn? Tongentaal zou dus de basis moeten vormen vóór de manifestatie van de andere gaven. Is het een wonder dat Paulus verzucht: 'Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt'?

Tongentaal maakt ons innerlijk sterk, bouwt ons op en vervult ons met kracht en goddelijke dynamiek. Jezus moet ook hieraan gedacht hebben, toen Hij sprak: 'Gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt' (Handelingen 1:8). Het ligt immers voor de hand dat er verband bestaat tussen de kracht die de doop in de Heilige Geest belooft en de 'stichting' die we ontvangen door het spreken in tongen.

Niet alleen voor het bouwen van de gemeente, vooral ook voor het uitvoeren van De Grote Opdracht hebben wij de stichting die de tongentaal ons geeft, broodnodig. De Heer wilde dan ook niet dat zijn discipelen de wereld in zouden gaan zonder de kracht van de Heilige Geest.(Hand. 1:4). Deze tekenen zouden de discipelen volgen: In zijn naam zouden zij boze geesten uitwerpen, zieken genezen en in nieuwe tongen spreken (Marc. 16:17, 18). Boze geesten uitwerpen en zieken genezen zouden tekenen zijn waarmee zij de wereld konden intrekken. Het spreken in tongen echter zou hun de opbouw geven, waarmee ze dit ook daadwerkelijk zouden kunnen. Het spreken in tongen zou echter zélf ook een teken zijn voor de ongelovigen, hoe vreemd dat misschien ook mag klinken.

In 1 Corintiërs 14:22 zegt Paulus: 'Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen'. Hij verwijst daarbij naar Jesaja, die zegt: 'Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken' (1 Cor. 14:21). Hoevelen verzamelden zich niet , toen zij op de Pinksterdag de discipelen in tongen hoorden spreken. Hoe verlangde Simon de tovenaar er niet naar anderen de Heilige Geest toe te kunnen delen. Voor hem was naar alle waarschijnlijkheid het spreken in tongen het begerenswaardige teken van de doop in de Geest.

Geïnspireerd gebed    

We  hebben nu gezien dat tongentaal volgt op de doop in de Heilige Geest. We weten ook waarom: het is onontbeerlijk bij de opbouw van onszelf. Maar wat is dan het geheim waardoor we opgebouwd worden wanneer we in tongen spreken? Om dit te ontdekken, moeten we afleren om 'het spreken in tongen' als een op zichzelf staande handeling te zien. Dat is het niet. Het is een communiceren mét! Met wie?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2003, 06:47:24 pm »
We lezen in 1 Corintiërs 14:2: 'Wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God....; door de Geest spreekt hij geheimenissen'.

We treden door het spreken in tongen dus in contact met God. En zoals men zich in het gesprek met een vriend op die vriend richt, naar hem luistert en niet achteloos een woordenstroom over hem uitstort, zo doen we dat natuurlijk zeker bij God. We richten ons op Hem, stellen ons gevoelig in op zijn leiding, de beweging van zijn Geest en storten ons hart voor Hem uit.

Wat is het goed om ons te realiseren dat tijdens dit contact de Heilige Geest precies vertolkt wat er diep in ons hart leeft. Hij doet dit door de woorden die Hij ons laat uitspreken. De Bijbel zegt dat we van nature niet weten wat we bidden zullen, maar dat de Geest Zelf voor ons pleit met onuitsprekelijke verzuchtingen. Wie in een tong bidt, mag daardoor ook weten dat zijn gebed God welgevallig is. We mogen leren te aanvaarden dat de woorden die we spreken, uiting geven aan zaken die nodig tot de Heer moeten worden gebracht. We zullen daarbij soms ervaren dat we ook in gedachten met bepaalde zaken bezig zijn, en dat we daarin verlichting ervaren na gebed in tongen.

We mogen trouwens ook best beginnen met iets in gedachten te nemen en daarvoor gericht in tongen te bidden. We zullen dan ervaren dat de Heer de leiding neemt van dat gebed, onze gedachten na verloop van tijd weer op iets anders richt en daarbij soms ook weer andere klanken geeft uit te spreken.

Het komt er op neer dat we bewuster met de tongentaal moeten leren omgaan. Het functioneert nog te vaak als een automatisme, een op zichzelf staande handeling die een geïsoleerd plekje inneemt in ons geloofsleven. Ook al is het spreken in tongen een spreken van 'geheimenissen tot God', wil dat nog niet zeggen dat de Heer ons geen inzicht wil geven in die geheimenissen. We gaan er vaak vanuit dat degene die in een tong spreekt niet weet of hoeft te weten waar hij precies voor bidt. Maar het kan een geweldige stimulans zijn om het wél (ongeveer) te weten. Om er ook met ons bewuste gedachtenleven bij betrokken te zijn. En waarschijnlijk moeten we de opmerking van Paulus - dat de gelovige zichzelf door het spreken in tongen 'sticht' - ook juist in dit licht zien. Want gesticht worden betekent: goddelijke gedachten ontvangen. Gedachten die ons uitdagen, troosten, opbeuren en vermanen.

We lezen in dit verband nog een uitspraak van Paulus: 'Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand' (1 Cor. 14:15). Meestal gaan we er van uit dat de apostel hier twee alternatieven noemt, die eigenlijk los van elkaar staan. Veel meer voor de hand liggend is dat Paulus niet uitging van 'of...of', maar van 'en...en'. Terwijl hij in tongen bad, bad hij gelijktijdig ook - voor zover mogelijk - met zijn verstand. Het spreken in tongen mag geen aanleiding zijn om het bewuste gebedsleven onontgonnen te laten. Het wil er juist een flinke impuls aan geven en ons helpen om ook bewust de dingen van boven te bedenken.

Als we met onze gedachten niet voldoende bij het spreken in tongen zijn, missen we de inspiratie die de Geest tijdens het bidden geven wil. Zodra we leren geconcentreerd in tongen te bidden en onze gedachten daarbij intensief op de Heer te richten, ervaren we Gods aanwijzingen in het gebed. Immers, de gebeden in tongen geven uiting aan Gods wil. Als we ons nu bewust worden van de gebeden die de Geest in ons legt, dan ontvangen we daardoor inzicht in de wil van God.

Het zal dan ook duidelijk zijn waarom tongen plus vertolking gelijk staat aan profetie. Want als een gebed direct door de Geest wordt geïnspireerd is het in feite een profetische boodschap. Als bijvoorbeeld een gelovige door de Geest wordt aangemoedigd om concreet voor een bepaalde genezing te bidden, dan is dit gebed op zichzelf al een openbaring van Gods wil. Dus profetie.

Zo is ons bidden in tongen ook profetisch. Als we ons dan bij dit bidden heel bewust instellen op het spreken van de Heer, zullen wij de vertolking ook aan de gemeente kunnen doorgeven. Daarbij is deze vertolking geen letterlijke vertaling van het gesprokene, maar een weergave van de inhoud, zoals de Heer die aan de gelovige openbaart.

De komst van de Geest voegt dus duidelijk een nieuwe dimensie toe aan het gebedsleven van de gelovige. 'Te dien dage zult gij mij niets vragen....', had Jezus gezegd tot hen die op de Pinksterdag de Geest zouden ontvangen. 'Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam..... Te dien dage zult gij in mijn naam bidden.....' (Joh. 16:24-26). De komst van de Geest zou het mogelijk maken op geheel nieuwe wijze te bidden: te bidden 'in Zijn naam'. Niet slechts vanuit een nieuwe formule of nieuw verkregen rechtspositie, maar vanuit nieuwe kracht door de Geest verleend. Vandaar dat ook Paulus schrijft: 'Wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest Zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit' (Rom. 8:26).

Hiermee is het doel van de komst van de Geest gekarakteriseerd: Hij komt vóór alles om in en door ons te bidden. Dit nu is precies wat zich bij het spreken in tongen voordoet: 'Wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen' (1 Cor. 14:2).

Vragen rondom Geestesdoop en tongentaal worden hiermee tot twee kernpunten teruggebracht: Als de Geest komt, om in en door ons heen te bidden, zullen we dan nog een éxtra bekwaamheid (door diezelfde Geest gewerkt) moeten ontvangen, opdat dit gebed ook in vreemde talen verricht zal kunnen worden? En: Komt de Geest om ons gebedsleven nieuwe vitaliteit te geven, zal Hij dan sommigen een bijzondere vorm van gebed, zoals het spreken in tongen, weigeren? Het antwoord op beide vragen zal duidelijk ontkennend moeten zijn. Neemt de Geest bezit van ons, dan doet Hij dit, opdat Hij Zich door ons in gebed zal kunnen uiten en er is geen enkele reden waarom Hij dit niet in door Hem geïnspireerde talen zou willen doen.

In dit licht wordt veel van de ervaring van de eerste christenen duidelijk. Waar Lucas beschrijft hoe állen bij de komst van de Geest in tongen spraken, vermeldt hij dit niet alsof het hier om een uitzondering zou handelen. Allen spraken in tongen, omdat de Geest Zich door allen op dezelfde wijze wenst te uiten: in gebed!

Lofprijs en aanbidding    

De toehoorders op de Pinksterdag constateren dat ze de discipelen in tongen 'van de grote daden Gods horen spreken' (Handelingen 2:11). En bij Cornelius komt het spreken in tongen als 'God groot maken' over (Handelingen 10:46). In beide gevallen herkent men in tongentaal lofprijzing en aanbidding. Dat is trouwens niet verwonderlijk. Het ligt voor de hand dat men bij het ontvangen van zulk een ingrijpende ervaring als de doop in de Heilige Geest er een intense behoefte aan heeft de Heer daarvoor te verheerlijken. Is dat dan ook niet de reden waarom God de beperkingen van onze menselijke woorden doorbreekt door ons een geheel
nieuwe taal te geven, waarin we Hem aanbidden kunnen?

Als een bijzondere vorm van lofprijzing noemt de bijbel dan nog het zingen in tongen. In Efeziërs 5:19 spreekt Paulus over het zingen van geestelijke liederen. En in 1 Corinthiërs 14:15 zegt dezelfde apostel: 'Ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand'. Is lofzingen in de bekende taal reeds een weg tot grote zegeningen (zegt de Psalmdichter niet: 'Wie lof offert, eert Mij, en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien'?), wanneer wij de Heer loven in een taal die Hij ons Zelf in de mond heeft gelegd, en die rechtstreeks gericht is tot de Heer, zullen we zeker Gods nabijheid en Gods heil ondervinden. Dan zal ook de Heer Zelf door ons gezegend worden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2003, 08:52:45 pm »
Heel mooi stuk Wilhelmina. Mag ik één relativerende opmerking maken?
Op de conf. 'Gods Geest werkt' vertelde ds. Henno Smit ook over de Geestesgaven en stelde ons daarbij Jezus als Grote Voorbeeld. Opvallend is dat in de evangelieën beschreven wordt dat Jezus alle Geestesgaven had, maar nérgens staat dat Jezus in tongen sprak. Als Jezus al in tongen heeft gesproken, was het dus kennelijk niet belangrijk genoeg om dat aan ons door te geven.
Dat zegt niet dat tongentaal totaal onbelangrijk is, maar het zegt wel dat we het niet belangrijker moeten maken dan het is en al helemaal niet als 'noodzakelijk' o.i.d. moeten zien.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2003, 09:18:57 pm »

quote:

op 23 Jun 2003 20:52:45 schreef Mezzamorpheus:
Op de conf. 'Gods Geest werkt' vertelde ds. Henno Smit ook over de Geestesgaven en stelde ons daarbij Jezus als Grote Voorbeeld. Opvallend is dat in de evangelieën beschreven wordt dat Jezus alle Geestesgaven had, maar nérgens staat dat Jezus in tongen sprak. Als Jezus al in tongen heeft gesproken, was het dus kennelijk niet belangrijk genoeg om dat aan ons door te geven.
Dat zegt niet dat tongentaal totaal onbelangrijk is, maar het zegt wel dat we het niet belangrijker moeten maken dan het is en al helemaal niet als 'noodzakelijk' o.i.d. moeten zien.
Als je er van uit gaat dat Jezus één met de Geest is, dan had de Geest zélf in tongen gesproken. En in 1 Cor. 12 staat dat de Geest de tongen uitdeelt , maar niet dat Hij er zelf in sprak.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2003, 09:44:34 pm »

quote:

op 23 Jun 2003 18:47:24 schreef Wilhelmina:

Wat is het goed om ons te realiseren dat tijdens dit contact de Heilige Geest precies vertolkt wat er diep in ons hart leeft.
(...)
Het zal dan ook duidelijk zijn waarom tongen plus vertolking gelijk staat aan profetie. Want als een gebed direct door de Geest wordt geïnspireerd is het in feite een profetische boodschap.  

Bovenstaande is behoorlijk in tegenspraak met elkaar; profetie is NOOIT de vertolking van wat in ons hart leeft.
Als het eerste waar is, lijkt het me juist wijs om maar niewt in de gemeente in tongen te gaan bidden, want met hetgeen diep in je hart leeft, bouw je de gemeente niet op. Tongentaal is dan immers bedoeld om tot een dieper zelfinzicht te komen. Zeker komt  dat ten dienste in relatie met anderen, maar daar hoef je niet bijzonder over te doen.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

bert

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2003, 10:56:29 pm »

quote:

op 23 Jun 2003 21:18:57 schreef Mientje:
Als je er van uit gaat dat Jezus één met de Geest is, dan had de Geest zélf in tongen gesproken. En in 1 Cor. 12 staat dat de Geest de tongen uitdeelt , maar niet dat Hij er zelf in sprak.

Mientje, wat voor mij laatst een eyeopener was (ik geloof in een video van Nicky Gumble), was dat de Bijbel meerdere malen beschrijft hoe Jezus zelf ook vervuld moest worden met de Geest. Net als wij. Hij was niet een met de Geest.

Nu zit ik daar wat over na te zoeken en loop tegen Lukas 4:1 aan:

Jezus ging vol van de Heilige Geest uit de Jordaanvallei weg.

Luc 10 : 21

Op dat moment bracht de Heilige Geest in Jezus een geweldige blijdschap teweeg.

Er zijn nog wel meer dingen, net als het feit dat Jezus ook onophoudelijk moest bidden, waar Jezus helemaal niet overkomt als de onfeilbare God die op aarde rondloopt. Dat was toch wel het beeld wat ik altijd gehad heb. Iets ook van: Jezus kon het lijden aan het kruis natuurlijk best wel dragen, want Hij was toch God?

Nee, Hij was meer mens dan ik heb beseft. En zeker niet altijd een met de Heilige Geest. Ook Hij werd vervuld met de Geest.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #15 Gepost op: juni 23, 2003, 11:08:28 pm »

quote:

op 23 Jun 2003 21:18:57 schreef Mientje:
[...]

Ik ga er dus niet vanuit dat Jezus één met de Geest is, tenminste niet in die zin zoals jij het hier beschrijft. Dan kom je ook in moeilijkheden met het 'één zijn van Jezus met de Vader' volgens mij.
Natuurlijk vormen Vader, Zoon en Geest een drie-eenheid, maar het zijn tegelijkertijd ook drie onderscheiden Personen. Hoe dit kan? Daar moeten we maar geen logische verklaring voor zoeken, maar gewoon aanvaarden. Verder sluit ik me aan bij Bert.

P.S. Je hebt het hier alleen over in tongen spreken. Geloof je wel dat Jezus de andere Geestesgaven had? Hoe wil je dat dan rijmen met je overtuiging dat Jezus en de Geest één zijn?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #16 Gepost op: juni 23, 2003, 11:53:05 pm »

quote:

op 23 Jun 2003 20:52:45 schreef Mezzamorpheus:
Kun je dan ook met hetzelfde gemak zeggen dat als er niet één keer melding gemaakt wordt van een babytje die gedoopt wordt, zou dat dan ook niet belangrijk genoeg zijn geweest om dat aan ons door te geven? ;)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #17 Gepost op: juni 23, 2003, 11:55:32 pm »
Ik zou graag iets willen vragen:
Wat vinden jullie van de stelling dat alle gebeurtenissen op Pinksteren een heilsfeit waren en zich niet hoeven te herhalen?

Gr. Anne-marie. (benieuwd naar jullie mening)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #18 Gepost op: juni 23, 2003, 11:57:31 pm »
Hahhahahaha, Wilhelmina, kijk uit, andere topic!  ;) Gr. Anne-Marie

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #19 Gepost op: juni 24, 2003, 12:00:01 am »
volgens mij is het in tongen spreken de gave, dat de apostelen die dit ontvingen in de harten van de mensen konden kijken en derhalve steeds het goede woord vonden om deze hulpbehoevende mensen te kunnen helpen,
dus het juiste ding zeggen op de juiste plaats en het juiste moment tegen de juiste mensen, dan voelt ieder zich begrepen en wordt daardoor daadwerkelijk geholpen,
daardoor kon het christendom zich gaan uitbreiden, omdat er klare taal gesproken werd, die iedereen kon begrijpen en ik kan me dat niet voorstellen bij iets wat op de buitenstaander overkomt als gelal van een dronkeman, dan had het christendom zich nooit kunnen ontwikkelen zoals het door de loop der eeuwen heen geworden is...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #20 Gepost op: juni 24, 2003, 12:06:04 am »
Zou het ook niet zo geweest zijn, dat de mensen die verlangden naar het Evangelie de woorden verstonden, en dat de sceptici een hoop gelal hoorden?

Gr. Anne-Marie

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #21 Gepost op: juni 24, 2003, 12:15:08 am »

quote:

op 24 Jun 2003 00:06:04 schreef Anne-Marie:
Zou het ook niet zo geweest zijn, dat de mensen die verlangden naar het Evangelie de woorden verstonden, en dat de sceptici een hoop gelal hoorden?

Gr. Anne-Marie
als er hedentendage alleen maar in tongen gesproken zou worden, vanaf de kansel, zodat ieder het zijne daarbij denken kan, ieder hoort wat hij graag wil horen, dan komt er alleen maar verdeeldheid bij ipv eenheid.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

marijma

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #22 Gepost op: juni 24, 2003, 12:22:20 am »

quote:

op 24 Jun 2003 00:15:08 schreef cheese:
[...]

als er hedentendage alleen maar in tongen gesproken zou worden, vanaf de kansel, zodat ieder het zijne daarbij denken kan, ieder hoort wat hij graag wil horen, dan komt er alleen maar verdeeldheid bij ipv eenheid.

Das ook niet de bedoeling van het in tongen spreken.
Paulus verbiedt ons dit ook uitdrukkelijk in Corinthiers 14
16 Anderszins, indien gij dankzegt met den geest, hoe zal degene, die de plaats eens ongeleerden vervult, amen zeggen op uw dankzegging, dewijl hij niet weet, wat gij zegt?
17 Want gij dankzegt wel behoorlijk, maar de ander wordt niet gesticht.

Maar in ieder geval was dit wel de bedoeling schrijft hij in hoofdstuk 14:
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een [vreemde] taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
27 En zo iemand een [vreemde] taal spreekt, [dat] het door twee, of ten meeste drie [geschiede], en bij beurte; en dat een het uitlegge.

Dit is voor mij duidelijke taal, natuurlijk is het in tongen spreken nog steeds een onderdeel van ons geloof.

Dus:
39 Zo dan, broeders, ijvert om te profeteren, en verhindert niet in [vreemde] talen te spreken.
40 Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden.

greetz
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Doc

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #23 Gepost op: juni 24, 2003, 12:32:23 am »

quote:

op 24 Jun 2003 00:22:20 schreef marijma:
[...]

Das ook niet de bedoeling van het in tongen spreken.
Paulus verbiedt ons dit ook uitdrukkelijk in Corinthiers 14
16 Anderszins, indien gij dankzegt met den geest, hoe zal degene, die de plaats eens ongeleerden vervult, amen zeggen op uw dankzegging, dewijl hij niet weet, wat gij zegt?
17 Want gij dankzegt wel behoorlijk, maar de ander wordt niet gesticht.

Maar in ieder geval was dit wel de bedoeling schrijft hij in hoofdstuk 14:
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een [vreemde] taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
27 En zo iemand een [vreemde] taal spreekt, [dat] het door twee, of ten meeste drie [geschiede], en bij beurte; en dat een het uitlegge.

Dit is voor mij duidelijke taal, natuurlijk is het in tongen spreken nog steeds een onderdeel van ons geloof.

Dus:
39 Zo dan, broeders, ijvert om te profeteren, en verhindert niet in [vreemde] talen te spreken.
40 Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden.

greetz
 :)

Amen! Eindelijk weer eens iemand die het lekker simpel houdt en dicht bij de Bijbel!

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #24 Gepost op: juni 24, 2003, 01:00:00 pm »

quote:

1 Cor 14:
1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente. 5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Daar staat duidelijk dat gelovigen het ook niet begrijpen, tenzij het uitgelegd wordt.

En dus: Zou het ook niet zo geweest zijn, dat de mensen die verlangden naar het Evangelie de woorden verstonden,... Nee.

Doc

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #25 Gepost op: juni 24, 2003, 01:13:52 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 13:00:00 schreef nitpicker:
[...]

Daar staat duidelijk dat gelovigen het ook niet begrijpen, tenzij het uitgelegd wordt.

En dus: Zou het ook niet zo geweest zijn, dat de mensen die verlangden naar het Evangelie de woorden verstonden,... Nee.

Er is een verschil tussen het spreken in tongen en in vreemde talen...alleen God verstaat een tong, maar het spreken in vreemde talen kunnen ook wereldse talen zijn. Daarom verstonden mensen de discipelen ook toen de HG net uitgestort was.

Ik denk dat de gave voor het spreken in vreemde talen meer inhoud dan alleen een tong of alleen vreemde talen...in de meeste gevallen spreken mensen alleen tot God in sommige gevallen spreken mensen een aardse taal.

Er is ook een gave voor vertolking van tongen, als deze bij een tong gebruikt wordt (door de spreker of door een ander) dan wordt deze tong die niemand verstond ineens een profetie om dat het geheim van God via deze vertalingen geopenbaart wordt.

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #26 Gepost op: juni 25, 2003, 07:04:18 pm »
De Schrift geeft nergens de gedachte dat er twee soorten van gave van tongen zijn.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #27 Gepost op: juni 25, 2003, 08:07:49 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 19:04:18 schreef Harrie:
De Schrift geeft nergens de gedachte dat er twee soorten van gave van tongen zijn.

Harrie , er wordt altijd aangenomen dat de discipelen al die talen van de mensen spraken, maar ik heb dat eens uitgerekend, dan hadden 12 discipelen ong. 17 talen moeten spreken. Hoe stel je je dat voor ?
Zou het niet aannemelijker zijn dat de discipelen gewoon in tongen spraken, en dat een ieder het verstond, dat zogenaamd de spraakverwarring even opgeheven was ?

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #28 Gepost op: juni 25, 2003, 08:38:58 pm »
Ik reageer eerst even op het feit dat er volgens mensen een verschil zou zijn tussen de gave van spreken in tongen en het spreken in talen. Het kan niet allebei zijn. Het is of A of B, maar niet A en B kan ook. Er is maar een mogelijkheid of een onverstaanbare hemelse gebedstaal, of spreken in aardse talen.

Er waren meer dan 12 mensen aanwezig daar hoor. En bovendien zou ik ook eerst bijvoorbeeld in Duits kunnen spreken en later in het Frans.

Zelf vind ik het laatste aannemelijk omdat.

1. Pinksteren staat voor het uitbreiden van Gods heil over de wereld. God blijft niet langer alleen bij het Joodse volk. Het spreken in andere talen zou daarvan een teken zijn. (kom ik op terug en mijn uitleg over Jesaja 28)

2. Het woord "glossa" altijd in de bijbel en in het Griekse spraakgebruik altijd slaat een aardse taal. Bijvoorbeeld in Openbaringen. Rev 17:15  "En hij zeide tot mij: De wateren, die gij gezien hebt, waar de hoer zit, zijn volken, en scharen, en natien, en tongen." (zou dit op tongentaal slaan?)

3. Paulus citeert uit Jesaja 28 wat tevens ook een profetie is van de komst van de Assyriers. De Assyriers spraken in die tijd een andere taal, maar geen tongentaal.

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #29 Gepost op: juni 25, 2003, 08:55:20 pm »
Ok, Wilhelmina, bedankt dat je het even voor me uitgetypt hebt.

Om even te beginnen wil ik vergeving vragen voor mijn houding tegenover jou, Wilhelmina. Ook al ben ik kwa standpunt niet verandert, tenopzichte van pinkstergemeente(ik weet daar gewoon teveel vanaf, sorry), toch had ik anders moeten handelen. Ook jouw houding ten opzicht van mij getuigde niet echt van liefde, maar dat vergeef ik je.

Grappig dat je tongentaal in verband legt met hetgeen in Romeinen 8 staat. Als dat waar is dan is iedereen die dus niet in tongen spreekt geen waar gelovige. Ik kan met die conclusie dus niet mee gaan, omdat dat niet te verenigen is met de conclusie die Paulus trekt in Corinthe 12(spreken zij allen in tongen?)

Ook is het goed dat je Jesaja 28 aanhaalt, maar daarover wil ik nog iets zeggen.

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #30 Gepost op: juni 25, 2003, 08:55:46 pm »

quote:

Waarom nu dit grote accent op het spreken in tongen? Veelzeggend is, dat de apostel in dit verband een profetie uit het Oude Testament citeert, die op het spreken in tongen betrekking zou hebben. Nu heeft het er veel van weg dat de apostel hier niet een exacte exegese van die oudtestamentische tekst wilde geven, maar dat het hem eerder om een praktische toepassing te doen was. Het ging hem om de gelijkenis die het woord van de profeet met het spreken in tongen heeft. En deze is bijzonder treffend: 'Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here' (1 Cor. 14:21 en Jes. 28:11).

Het moet duidelijk zijn dat de toehoorders niet alleen de inhoud van het gesprokene volkomen ontgaat, maar ook de betekenis van het gebeuren zelf. In het volgende vers geeft de profeet nog eens ten overvloede aan wat de betekenis van dat vreemde spreken in niet te verstane talen wel is, en welke boodschap de Heer door dit gebeuren over wil brengen: 'Dit is de rust, geeft de vermoeide rust, dit is de verademing....' (Jes. 28:12).

Als Paulus in de Schrift Jesaja 28 aanhaalt, gaat het altijd om een “exacte exegese”. Jesaja 28 heeft een dubbele vervulling. Het profeteert enerzijds de komst van de Assysiers als staf voor de Joden in de tijd van Jesaja, maar het heeft ook betrekking op het verwerpen van de Messias door het Joodse volk. De reden hiervoor is het vertrouwen stellen op de werken der wet en niet de beloftes van het verbond.

Let maar eens op. Neem het rustig en een open je bijbeltje een lees de bijbelteksten.

Laten we beginnen bij:

Jesaja 28:16 “Daarom, alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik leg een grondsteen in Sion, een beproefden steen, een kostelijken hoeksteen, die wel vast gegrondvest is; wie gelooft, die zal niet haasten.”

De Hoeksteen een hele bekende. Dat is Jezus, onze heer en heiland, de Middelaar van het Nieuwe Verbond! De Hoeksteen wordt in de Bijbel vrijwel altijd aangehaald met het oog op het joodse volk. De Messias is een steens des aanstoots. Lees geduldig de Bijbel door. Op de volgende plaatsen.
De Steen wordt ook genoemd in Psalm 118 en Daniël 2. Deze tekst wordt door Paulus in Romeinen 9:33 en 10:11 geciteerd.

Romeinen 9:31-33 “Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots; Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.”

Hier gaat het weer om de verharding van de Joden. Zij zoeken de rechtvaardiging uit de werken der wet  en niet door het geloof in Christus. Ze hebben zich gestoten aan de Steen. Ze hadden er geen ruimte voor.

Romeinen 10:11-13 “Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden. Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen. Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.”

Het gaat Romeinen 10:11 weer om de roeping van de Gemeente waarin er geen onderscheid wordt gemaakt tussen Joden en Grieken(heidenen, anderstaligen). Het kenmerk bij uitstek van het Nieuwe Verbond.

Ook komt de Steen terug in Mattheus 21:33-46. Het gaat over de hardleersheid van de Joden, waardoor uiteindelijk de heidenen worden aangenomen door God. Zie ook de jaloersheid van de Joden toen Jezus dat vertelde, ze zochten Hem te vangen. Ook hier weer geldt: het verwerpen van de Messias leidt tot het heil van de heidenen.

Jesaja 28:5-6
"Te dien dage zal de HEERE der heirscharen tot een heerlijke Kroon en tot een sierlijken Krans zijn den overgeblevenen Zijns volks; En tot een Geest des oordeels dien, die ten oordeel zit, en tot een sterkte dengenen, die den strijd afkeren tot de poort toe."

Ok nu de rest van de tekst in Jesaja. Ik zal kort wat dingen aanstippen. Vers 5-6. Need I say more? Uit het Joodse volk is maar een klein overblijfsel dat Jezus echt als Messias aanneemt. Paulus zegt over de Joden in Romeinen 11:5 "Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade."

Jesaja 28:8-10
“Want alle tafels zijn vol van uitspuwsel en van drek, zodat er geen plaats schoon is. Wien zou Hij dan de kennis leren, en wien zou Hij het gehoorde te verstaan geven? Den gespeenden van de melk, den afgetrokkenen van de borsten? Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig.”

Schoon is een toevoeging die niet in de grondtekst staat, dus dat mag je wegstrepen. Deze tafel noemt Paulus in Romeinen 11:9 waar het ook weer gaat over de verharding van Israël, zodat de heidenen het heil gekregen hebben.

Romeinen 11:9-11 “En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen. Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd. Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.”

Over schade en drek heeft Paulus het ook in Fillipenzen 3. Hij doelt dan ook weer op het vertrouwen dat het naleven van de wet je zalig maakt. Hij heeft het over zijn leven van vroeger als Farizeër. Wat was namelijk het geval? Het vertrouwen op de wet was voor hem een belemmering om tot Christus te komen. De tafels zijn vol. Wie zou Hij(Jezus) dan de kennis leren, en wie zou de boodschap van Jezus horen? (vertrouw niet op jezelf, maar op Mij!). Door het vertrouwen op jezelf is er geen ruimte voor die boodschap. Nee de Joden wilden liever rechtvaardigingheid hebben door het stipt naleven van de wet. Want het is gebod op gebod, regel op regel, regel op regel!

En dan het vers 11 wat Paulus aanhaalt in de Corinthe brief.

“Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken.” Waarom? Omdat de Joden dus niet gehoorzaam waren aan God. De tongen waren dus een teken van oordeel. Daarom! Zo dan, tongen zijn voor ongelovigen, niet voor gelovigen.

Mag ik je herinneren aan wat Paulus voor conclusie trekt wanneer hij Jesaja 28:11 aanhaalt?

1 Corinthe 14:18-22
“Ik dank mijn God, dat ik meer vreemde talen spreek, dan gij allen; Maar ik wil liever in de Gemeente vijf woorden spreken met mijn verstand, opdat ik ook anderen moge onderwijzen, dan tien duizend woorden in een vreemde taal. Broeders, wordt geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen in de boosheid, en wordt in het verstand volwassen. In de wet is geschreven: Ik zal door lieden van andere talen, en door andere lippen tot dit volk spreken, en ook alzo zullen zij Mij niet horen, zegt de Heere. Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet dengenen, die geloven, maar den ongelovigen; en de profetie niet den ongelovigen, maar dengenen, die geloven.”

Paulus was dus niet zo’n onwijze voorstander van het gebruik van tongen in de gemeente(vs 19). Wordt toch eens wijs (vs 20). Hij haalt Jesaja 28:11 aan (vs 21). En trekt vervolgens de conclusie: de tongen dienen als teken voor de ongelovigen. Dus daarom gebruikt Paulus het niet in de Gemeente!

Vraagje: de Joden waar Jesaja het over heeft, zijn dat toevallig ongelovigen? Ja dus. De tongen zijn dus ook een teken voor hen.

En mocht je mijn ideeën helemaal onzin vinden. Lees Handelingen 2 eens aan. Kijk eens wat de tongen doen bij de Joden. Ze zijn er verbaasd over: wat wil dit toch zeggen? (het teken was immers voor hen bestemd: het heil is nu ook voor de heidenen, de anderstaligen!, omdat zij de hoeksteen verworpen hebben)

Terug naar Jesaja 28:12. “Tot dewelken Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft den moeden rust, en dit is
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2003, 10:52:59 pm door Harrie »

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #31 Gepost op: juni 25, 2003, 08:56:32 pm »
Wat ik zelf een opvallend iets vind is dat de kerkgeschiedenis erop wijst dat de tekengaven plotseling verdwenen zijn. Met het oog op de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Chr. en de afsluiting van de Canon vind ik dat eigenlijk niet zo gek. Justinus de Martelaar(dus geen hypocriete persoon die geen tekenen en wonderen wil zien) is in de eerste helft van de tweede eeuw stad en land afgerijst om te kijken of er nog van die tekengaven waren. Nee dus zo blijkt.

In de tweede eeuw kwam er ook een persoon op zetten die tongentaal wel erg belangrijk vond. Zijn naam was Montanus. Montanus was volgens kerkvader Jerome een ex-priester uit een extatische heidense godsdienst. Dat zou er verklaren dat zijn geloofsbeleving zo extatisch was. Tongentaal, profetie, en naar ik meen ik dingen als vallen in de geest. Hij had twee vrouwen (Priscilla en Maximillla) die profetessen beweerde te zijn. Alledrie spraken ze in tongen.

Over Montanus wordt geschreven. “Een kort geleden bekeerde, met name Montanus. Heeft door zijn onbekdwingbare dorst naar leiderschap de tegenpartijder gelegenheid gegeven om hem te bespotten. Hij werd geheel buiten zijn zinnen en begon plotseling in een soort van waanzin en extase in razernij te spreken en vreemde klanken te uiten, profeterende op een wijze tegenovergesteld aan de gewoonte in de kerk die door de traditie ons van den beginne is overgeleverd”

Helaas was Montanus nu niet echt zo’n bescheiden jongen. Hij zag zichzelf als de incarnatie van de Heilige Geest en profeteerde in zijn tijd dat het nieuwe Jeruzalem zou gevestigd worden in een plaatsje bij de Middelandse zee.
Ik heb hier een profetie van zijn volgelinge Priscilla liggen. “In een gestalte van een vrouw, zegt zij, met een lichtend gewaard versierd kwam Christus tot mij en legde in mij de wijsheid en openbaarde mij, dat deze plaats heilig is, en dat Jeruzalem uit de hemel hierheen afdalen zal.”

Montanus leefde ongeveer van 126 tot 180. Hij verweet de kerk dat ze geestesgaven hadden uitgedoofd. Dat wou hij als “incarnatie van de paracleet” graag even anders zien.

Op zich zie ik niet zoveel verschil met het Montanisme en de Pinksterbeweging. En dan bedoel ik het vooral op:

1. Personen die zichzelf verheffen boven andere omdat zij een speciale zalving zouden hebben.
2. Kritiek op gemeenschappen zonder veel geestelijk tekenvertoon.
3. het toevoegen aan de Bijbel en profetie uitspreken die daar tegen in strijdt zijn.
4. het geloof dat de tekenen nu een bewijs zouden zijn van de spoedige wederkeer van Christus en dat de "Geestesgedoopten" daar ook een belangrijke rol in spelen. Dit is duidelijk te zien in de Latter Rain theologie.

Er is dus niet zoveel nieuws onder de zon.

quote:

Beter zou de zin van het spreken in tongen niet getekend kunnen worden: het is het middel waardoor de Heer zijn volk rust en verademing brengen wil. Zou het daardoor komen dat dr. Kildahl tot de conclusie moet komen dat bij Geestvervulde christenen minder depressies voorkomen dat bij de doorsnee Amerikaan?

Ah, “the psychology of speaking in tongues” niet waar? Helaas voor jou blijkt dit ook voor ongelovigen te gelden die glossolalie(tongentaal) bedrijven, dus dat bewijst voor mij niet zoveel. Ook weet ik mensen die vroeger in tongen spraken en inderdaad beweren dat het hun heel relaxt maakte, toch zouden ze het nu niet meer zo graag doen! Ik zie tongentaal ook als een medidatietechniek, iedereen kan het. Als ik een kwartier de tijd neem om het te oefenen en kan ik het ook. O ja, dan nog wat, de linguist William Samarin(in Tongues of men and angels, the religous language of pentecostalism) wijst uit door nauwkeurig onderzoek uit dat de tongentaal ook een "learned behaviour" kan zijn, je kan het dus leren door het te oefenen of het na te doen. Leg dit eens naast een getuigenis over een bepaald seminar dat gegeven werd op Soul Survivor 2002 en dan kan ik mijn conclusie wel trekken.

quote:

“Je moest de Heilige Geest vragen in je te komen en dan moest je in een 'ontvangende houding' gaan staan. Met je handpalmen naar voven gekeerd dus.. En je moest vooral nergens aan denken, want dan kon je niet meer ontvangen... Dus.. Daar sta je dan. Je hoort die vrouw die de zaak leidt wat zuchten en kreunen (die werd kennelijk wél aangeraakt). ... Vervolgens, als je vingers trilden, dan had je gave A, als je hoofd licht voelde had je gave B enz... Je moest dan even in bepaalde vakken gaan staan en dan werd er even voor je gebeden, en dan had je bijvoorbeeld de gave van profetie.

Tevens, voor de liefhebbers, was er tegelijkertijd een training 'spreken in tongen'. Die mensen (die voelden dat hun tong vreemd aanvoelde (vooral zeggen, denk maar eens aan je tong, voelt meteen anders..)) mochten naar voren gaan, moesten dan wat blablabbla gaan doen, gewoon doen en dan kwam het vanzelf”

Ik wil even wijzen op het stuk van Ronald Schouten, een man die zelf vroeger in tongen sprak en lid was van een pinkstergemeente.

quote:

“...experiment van Nicholas P. Spanos et al. (1986). Dit onderzoek gaat uit van de stellingen van Samarin, en zij verwerpen dan ook dat glossolalie in een toestand van trance moet worden geproduceerd. Een aantal vrijwilligers, allen studenten in de leeftijd van 18 tot 44, van 60 personen(36 mannen en 24 vrouwen) stellen zij gedurende 1 minuut bloot aan een tape met glossolalie. Vervolgens wordt hun gevraagd om zelf te glossolaleren. Na deze sessie vinden nog twee sessies plaats. De tweede keer worden instructies gegeven over hoe je moet glossolaleren, en wordt ook een videofragment getoond waarop een glossolalist bezig is. Mensen worden aangemoedigd zoals ze in een charismatische bijeenkomst worden aangemoedigd, om zelf pseudotaal te produceren. De derde keer worden mensen nog meer geïnstrueerd. De geproduceerde glossolalie van de participanten wordt opgenomen en met een cijfer gewaardeerd, in de range van 0-4, waarbij 4 vloeiende glossolalie is. De uitkomst van dit onderzoek waren als volgt. Al direct na het beluisteren van het eerste fragment produceerde 21 % van de participanten glossolalie. Na de tweede keer kon 70 % vloeiend glossolalie uiten. En na de derde keer sprak iedereen in tongen, de meesten vloeiend. Dit onderzoek heeft op een overtuigende manier aangetoond dat Samarin gelijk heeft. Glossolalie is niet iets abnormaals, maar is vrij eenvoudig te beoefenen.”
Kan je begrijpen dat ik dus niet zo enthousiast ben over boekjes of voorgangers die je aanmoedigen om maar wat te gaan brabbelen of hun na te spreken?
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2003, 10:51:57 pm door Harrie »

Harrie

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #32 Gepost op: juni 25, 2003, 09:21:12 pm »
Tongentaal heeft een onwijs grote rol in het geloof van een pinkstergelovige. Daarom geeft Ronald Schouten aan het eind van zijn verhaal een getuigenis daarvan.

quote:

Omdat ik zelf een overtuigd pinkstergelovige ben geweest, weet ik van het enorme belang van het spreken in tongen voor het persoonlijke gebedsleven. Spreken in tongen betekende voor mij inderdaad, met de term van Samarin: God is hier. Glossolalie is een stuk tastbare Godservaring. Het is, om zo te zeggen, hèt Godsbewijs voor de pinkstergelovige, het bewijs dat de Geest van God de gelovige vult en leidt. En het functioneerde voor mij ook als een demarcatielijn. Het spreken in tongen was, in de termen van Virginia Hine (Williams,1981:160) een "bridge-burning act". Het betekende in mijn geval een definitieve keuze voor de pinksterbeweging, tegen de achtergrond van mijn evangelische, anti-charismatisch geörienteerde opvoeding. Uiteindelijk is het op niets uitgelopen. De pinksterbeweging, met haar aanstekelijke en expressieve geloofsbeleving ligt inmiddels al een aantal jaren achter mij. Het spreken in tongen heeft elke religieuze betekenis verloren. Toch zijn er nog steeds (zeldzame) momenten waarop het naar boven komt, en waarop ik het praktizeer. Soms bij bepaalde melancholieke stemmingen, als uiting van angst, maar soms ook als vreugde-uiting in de schoonheid van de natuur. Het duidt erop dat tongentaal nog steeds een functie kan hebben, ook bij mensen die al lang niet meer verkeren in glossolale kringen. En alhoewel de betekenis van de klanken nonsens zijn, is het gevoel bij de beoefening echt. Inderdaad, glossolalie zegt: God is hier.
Ik vind het daarom ook moeilijk om in mijn gemeente aan iemand te vertellen dat zijn of haar tongentaal gedoe waarschijnlijk niks voorsteld. Het gevoel achter de ervaring heeft voor hen al zo veel gezegd. Ik maak me er in ieder geval niet geliefder op in mijn gemeente. Ik ben dan weer degene die "de Geest uitdooft" of wat dan ook.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2003, 09:32:59 pm door Harrie »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #33 Gepost op: december 11, 2003, 11:31:42 am »
Hier zijn de plaatsten waar over "tongen" gesproken wordt

2 Samuël 22:9
Er kwam rook uit Zijn neus en vuurtongen schoten uit Zijn mond. Zij verteerden allen die voor Hem stonden en zetten de wereld in vuur en vlam.
(Whole Chapter: 2 Samuël 22 In context: 2 Samuël 22:8-10)

Jesaja 41:17
Als de armen en behoeftigen tevergeefs water zoeken en hun tongen uitgedroogd zijn van de dorst, zal Ik hen antwoorden als zij naar Mij roepen. Ik, Israëls God, zal hen nooit of te nimmer in de steek laten.
(Whole Chapter: Jesaja 41 In context: Jesaja 41:16-18)

Jeremia 9:3
"Zij buigen hun tongen als bogen om hun leugens als pijlen weg te schieten. Zij besturen het land onrechtvaardig en gaan van kwaad tot erger; zij geven niets om Mij", zegt de HERE.
(Whole Chapter: Jeremia 9 In context: Jeremia 9:2-4)

Jeremia 9:8
Want hun tongen zijn net dodelijke speren. Zij praten vriendelijk met hun naasten, terwijl zij van plan zijn hen te doden.
(Whole Chapter: Jeremia 9 In context: Jeremia 9:7-9)

Klaagliederen 4:4
De tongen van de babies plakken aan hun gehemelte, want er is geen druppel water overgebleven. Kinderen schreeuwen om brood, maar niemand kan hun iets geven.
(Whole Chapter: Klaagliederen 4 In context: Klaagliederen 4:3-5)

Ik ben verbaast dat er mensen zijn (vooral de Pinkstergemeente) die zeggen in tongen te kunnen spreken. Vooral als men beweert dat dat een taal (van God) is die de gelovigen alleen kunnen verstaan of zij die opoen staan voor het geloof.
Ik ben één keer in een Pinkstergemeente geweest en mijn vrouw werd er bang van. Als ik die 'glazige' en starre ogen van de mensen nog zie, die in tongen spraken, dan is het voor mij duidelijk dat dat nooit van God kan zijn geweest. Ik zie het spreken "in tongen" dan ook niet anders dan van de Satan, zoals het hier n de praktijk wordt toegepast. Als mensen (onschuldig en onwetende) bang moeten worden van een brabbeltaal, dan is het NOOIT van God. God's Koninkrijk is toegangkelijk voor IEDEREEN. God heeft GEEN GEHEIMEN voor hen die Hem naarstig zoeken.

Waar ik me meer druk om maak is het volgende:

Een kennis van me werd vorig jaar gedoopt in de Pinkstergemeente. Deze persoon verkeerde, in de periode van haar Doop, in een labiele toestand. De persoon had een langdurige periode meegemaakt van depressies en diverse lichamelijke ziekten. Haar Doopbewijs hing ergens in de woonkamer. Deze persoon  rookt als een ketting en de HELE dag draaite hij/zij "opwekkingsliederen". Bij elke handeling die ze doet, zelfs het uitzoeken van een Openbaar vervoersroute, roept ze de persoon Jezus aan. Het is bij het spotten af. Ik heb haar oprecht gevraagd welke studies zij had gedaan, VOORDAT zij gedoopt werd. Ze mompelde wat maar het klonk niet overtuigd. Ik heb de persoon op weg geholpen en deze ziet nu in dat men hem/haar heeft MISLEID.

Ik heb de churchboard van een Pinkstergemeente aangeschreven, om te vragen welke Bijbelstudies vooraf gaan, aan de Doop en in welke toestand men de Dopeling moet leren kennen, als deze Jezus wil ontmoeten. Tot op heden heb ik geen antwoord gehad. Dan kan men ook niet, want ik heb aangegeven wat een Dopeling moet weten en in welke toestand iemand moet zijn. Tot de leeftijd des verstands. Niet tot of in een situatie die een verantwoord Dopen in de weg staat.

Al dat gereutel over het als spreken in tongen namens God, is dus louter geklets en slaat nergens op, niet in de Bijbel en niet in het dagelijkse leven van de mens die op zoek is naar Gods Koninkrijk. God zoekt mensen die luidt en duidelijk Zijn boodschap brengen, niet iedereen kan zo veel en luidt spreken als de tongensprekers van de Pinksterkerk. Zo werkt God niet!

Het spreken in tongen heeft louter te maken met het feit dat Gods volgelingen binnen alle taalgrenzen aanwezig zijn en dat (ook) een vreemde taal, voor velen geen belemmering is, omdat de Bijbelstudies (zoals deze over de gehele wereld hetzelfde dienen te zijn) en de preken altijd in de essentie (door de Heilige Geest) te zijnn te begrijpen. Als Jezus spreekt over het zijn Eén in Geest, betekent dat Hij zelf er voor zal zorgen dat op de Sabbat (naar Zijn gewoonte) allen deel kunnen hebben aan Gods aanwezigheid en Diens (Geestelijke) onderricht, dat nodig is om de week daaropvolgend Gods Koninkrijk te brengen aan ALLE taal, volk en stam. Zoals ik al meer dan 23 jaar doe. Ik heb nog NOOIT in een brabbeltaal hoeven te spreken, maar kwam met mijn Engels, Duits, Spaans of Nederlands over al ter wereld mensen tegen die Eén in Geest waren of die ik de Weg, de Waarhei en het Leven kon wijzen. Zo zijn meermaals Mormonen door de heilige Geest, tijdens hun evangelisatiecampagnes, bekeerd tot Jezus doordat ik hun hele 'evangelie' ter plekke ontkrachtte en hen wees op de Messias persoonlijk i.p.v. hun 'profeet' Smith! (Augsburg en Trier 2003)
« Laatst bewerkt op: december 11, 2003, 11:52:38 am door Baldur »

Marnix

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #34 Gepost op: december 11, 2003, 12:15:40 pm »
Baldur, kun je mij aangeven waarom de gave van tongen wel in 1 Corinthe 12 in het lijstje van gaven staat?

Kun je me uitleggen waarom Paulus er een heel hoofdstuk aan wijdt.... maar ook daar het spreken in tongen als iets postiefs ziet?

Dat je vrouw bang werd omdat mensen in tongen spraken.... komt dat niet gewoon omdat veel mensen en zo te zien jij ook de gave ontkennen en er bij voorbaat al een beetje angstig voor zijn? Komt het spreken in tongen van de satan? Of komt de angst die sommige mensen krijgen als ze iemand in tongen spreekt van de duivel?

Ik lees nergens in de bijbel dat spreken in tongen van satan komt, alleen maar dat het van God komt.... Ja... zo werkt God ook... Daar is de bijbel heel duidelijk over.

Maar ja.. als je angstig bent voor gaven van God ga je proberen jezelf te overtuigen dat die gaven niet bestaan, bijvoorbeeld met bijbelteksten die totaal geen verband hebben met het spreken in tongen... en de bijbelteksten die het spreken in tongen wel onderbouwen maar niet niet noemen...  door voorbeelden er bij te halen waar iets misschien niet goed is gegaan... maar wil dat zeggen dat die gave niet bestaat? Of dat die gave niet altijd goed gebruikt wordt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #35 Gepost op: december 11, 2003, 12:28:21 pm »
Baldur schreef:
Ze mompelde wat maar het klonk niet overtuigd. Ik heb de persoon op weg geholpen en deze ziet nu in dat men hem/haar heeft MISLEID.

Inderdaad misleid! Maar ik vraag mij af door wie.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #36 Gepost op: december 11, 2003, 12:54:08 pm »
Hallo Mientje,

Je schreef:

Baldur schreef:
Ze mompelde wat maar het klonk niet overtuigd. Ik heb de persoon op weg geholpen en deze ziet nu in dat men hem/haar heeft MISLEID.

Inderdaad misleid! Maar ik vraag mij af door wie.

Ik heb de Pinkestergmeente om uitleg gevraagd. Zelfs gevraagd hen te bezoeken om mij uit te leggen welk nut het heeft om iemand, die geestelijk in een labiele toestand verkeerd en ziek is, te Dopen. En dan te ervaren dat deze persoon helemaal niet bekeerd is en alleen maar gedoopt is op grond van Jezus voorbeeld. En dat leert de Bijbel helemaal niet. God leert ons dat de Doop en weloverwogen beslissing moet zijn, gebaseerd op KENNIS en OVERTUIGING enwelke consequenties dat heeft. De persoon in kwestie had van het Bijbelonderricht m.b.t. Jezus en de Doop (door onderdompeling) nog nooit gehoord. In ieder geval krijgt ze nu GEDEGEN studie, enkel onderwepen die van belang zijn om de Dopeling voor te bereiden:

Profetie:

-Bestaan van God
-Waarom de Bijbel en het eeuwig Evangelie
-Tekenen van de wederkomst
-De Hemel op aarde
-Slapen of doodgaan (1e en 2e opstanding)
-De Ervaring van verlossing
-De Bekering

Persoonlijk geloof, behoefte aan bekering:

-Medegekruisigd worden met Christus (besef van zonden en belijdenis in de genade)
-Hoe Heilig is heilig
-De wet in dienst van de genade
-De dag des Heren
-De Sabbat
-De eerste-dag teksten en de verandering van deSabbat
-Christelijk rentmeesterschap
-Christelijk discipelschap
-De drie-engelenbooschap
-Op je gezondheid: leef en voedingsregels voor de Tempel van de Heilige Geest.
-Het Zegel Gods

En zo zijn er nog ongeveer 70 lessen te gaan, waarvan een aantal na de Doop aan de orde komen.

Dus Mientje, ik weet niet door wie de persoon is misleid, maar zelf heeft deze persoon, door intense Bijbelstudie ontdekt dat zij/hij is misleid, als was het alleen al maar door de ZON dags heiliging, waarvan de persoon nu zelf zegt, dat nergens in de Bijbel te kunnen vinden. Kijk, ik weet heel gioed welkje verantwoording wij hebben voor onze medemens. Ik kijk uit naar het moment waarop ik 'de oogst' kan zien die door ons allemaal is binnegebracht. Maar ook wat VERLOREN is gegaan, door ons optreden.

Tevergeefs eren (en Dopen in Mijn naam) zij Mij omdat ze leringen en geboden van mensen houden! (Mattheus 9)

Mattheus 9:

6   Door dat soort menselijke regels schuift u Gods wet gewoon opzij.
7   Huichelaars! Jesaja had gelijk toen hij over u zei:
8   'Deze mensen eren God met de mond, maar in hun hart moeten ze niets van Hem hebben.
9   Hun godsdienst is waardeloos. Ze houden zich alleen maar bezig met menselijke wetten en niet met de wet van God." (a)
10   Hierna riep Jezus de mensen bij Zich. "Luister! Probeer te begrijpen wat Ik bedoel.
11   U wordt niet slecht door wat u eet en drinkt. U wordt slecht door wat u denkt en zegt."
12   De discipelen gingen naar Hem toe en zeiden: "Weet U dat de Farizeeërs zich hebben geërgerd aan wat U hebt gezegd?"
13   Jezus antwoordde: "Iedere plant die niet door mijn Vader is geplant, zal worden uitgetrokken.
14   Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil vallen."
15   Petrus vroeg Jezus wat Hij nu precies bedoelde met dat slecht worden door woorden en gedachten.
16   "Zijn jullie ook nog zo dom?" vroeg Jezus.
17   "Begrijpen jullie dan niet dat alles wat men eet naar de maag gaat en tenslotte in het riool terechtkomt?
18   Maar wat een mens zegt, komt van binnenuit. Uit zijn hart.
19   Daardoor wordt een mens slecht. Want uit het innerlijk komen slechte gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, leugen en roddel voort.
20   Daardoor wordt de mens slecht. Maar men wordt niet slecht door te eten zonder de handen te hebben gewassen."
21   Jezus verliet dat deel van het land en ging op weg naar de streek van Tyrus en Sidon.

'Kijk Mientje op een enkel menselijk gebod of leefregel, zegt Jezus eren ze Mij...tevergeefs. Wel Mientje, zo eenvoudig is het. DAAROM Mientje, krijg ik geen antwoord. Maar gelukkig kijkt Jezus naar het oprechte hart van deze persoon, wat mag blijken uit haar (nieuwe) inzicht. Niet wij maar de Heilige Geest leidt tot de Waarheid (Jezus) en dat mag wel tot de verbeelding spreken als wij Gods Evangelie verkondigen. Ik ben niet bang Mientje en weet dat velen misleid zijn, ook in de kerken! Als God de Babyloniusche spraakverwarring brengt dan doet Hij dat, net zoals vandaag de dag deze wereld doet. Nergens kan ik een spoor vinden dat Hij die "eventjes" stop zette. Natuurlijk niet Mientje, Hij stelde deze spraakverwarring juist in om Satan de wind uit de zeilen te nemen, en de mensen tot inzicht te brengen. Nee, nu gaat Hij Satan heeeeeel eventjes helpen, door de Babylonische spraakverwarring stop te zetten. Eventjes Noach stopzetten en alle genade tot een futiliteit terugbrengen. Natuurlijk niet. De Here is gisteren, vandaag en morgen dezelfde!

Welzalig zij, die onberispelijk van wandel zijn, die in de wet des heren gaan....Onderwijs mij, Here de weg Uwer inzettingen, dan zal ik die bewaren ten einde toe (Psalm119:1,33)

Het is de mensen beschikt, éénmaal t sterven, en daarna het oordeel. (Hebr. 9:27)

Kijk Mientje, ik citeer een tekst die 'Harrie' deponeerde in een posting:

@@In de tweede eeuw kwam er ook een persoon op zetten die tongentaal wel erg belangrijk vond. Zijn naam was Montanus. Montanus was volgens kerkvader Jerome een ex-priester uit een extatische heidense godsdienst. Dat zou er verklaren dat zijn geloofsbeleving zo extatisch was. Tongentaal, profetie, en naar ik meen ik dingen als vallen in de geest. Hij had twee vrouwen (Priscilla en Maximillla) die profetessen beweerde te zijn. Alledrie spraken ze in tongen.

Over Montanus wordt geschreven. “Een kort geleden bekeerde, met name Montanus. Heeft door zijn onbekdwingbare dorst naar leiderschap de tegenpartijder gelegenheid gegeven om hem te bespotten. Hij werd geheel buiten zijn zinnen en begon plotseling in een soort van waanzin en extase in razernij te spreken en vreemde klanken te uiten, profeterende op een wijze tegenovergesteld aan de gewoonte in de kerk die door de traditie ons van den beginne is overgeleverd”

Helaas was Montanus nu niet echt zo’n bescheiden jongen. Hij zag zichzelf als de incarnatie van de Heilige Geest en profeteerde in zijn tijd dat het nieuwe Jeruzalem zou gevestigd worden in een plaatsje bij de Middelandse zee.
Ik heb hier een profetie van zijn volgelinge Priscilla liggen. “In een gestalte van een vrouw, zegt zij, met een lichtend gewaard versierd kwam Christus tot mij en legde in mij de wijsheid en openbaarde mij, dat deze plaats heilig is, en dat Jeruzalem uit de hemel hierheen afdalen zal.” @@

En dat bedoel ik nou, voor mij is dit alleen al voldoende dat  'in tongen spreken" zoals dat hier aangemekrt wordt, NOOIT van God de Vader zijn. En bedenk je wel dat ik zeer zeker van mijn zaak ben. Het eerste voorbeeld is al raak. En die idioterie heb ik zelf in een Pinkstergemeente meegemaakt ( met alle respect), dus zelfs door ervaringen weet ik dat het gewoon niet klopt niet horizontaal niet verticaal! Inderdaad Jeruzalem zal afdalen uit de Hemel, op een plaats bij de Olijfberg, een vlakte die in een oogwenk zal ontstaan, omdat deze zich zal splijten!
Bovendien maakt Jezus dat aan al Zijn trouwe discipelen persoonlijk bekend, want wat Hij van de Vader gehoord heeft maakt Hij aan ons bekend. We hebben dus geen  Priscilla nodig en ook geen Montanus, die in een onduidelijke, angstige verschijning in tongen komen brabbelen. Het feit dat Montanus in een 'ondwingbare' drang naar Leiderschap zich opdrong, geeft mij te denken. Kijk dan eens hoe bescheiden Jezus en Zijn Vader zich dan opstelden, ze gaven de mens de eigen keuze (6e dag- 6e dag van de mens (Schepping) rust op de 7e dag Sabbat- 1e dag der week, dag van Satan= als numero UNO) Ja, hoe bescheiden stelt dan de Heer Zichzelf op, te midden van
« Laatst bewerkt op: december 11, 2003, 03:07:01 pm door Baldur »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #37 Gepost op: december 11, 2003, 02:07:10 pm »
Je lijkt nogal geraakt. Ben je nou opgelucht ?

En hou die gezegende week ook maar voor je, want je hele stuk spreekt van zo.n haat, dat ik jou "zegen" niet nodig heb.

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #38 Gepost op: december 11, 2003, 02:17:07 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 12:54:08 schreef Baldur:
 In ieder geval krijgt ze nu GEDEGEN studie, enkel onderwepen die van belang zijn om de Dopeling voor te bereiden:

Profetie:

-Bestaan van God
-Waarom de Bijbel en het eeuwig Evangelie
-Tekenen van de wederkomst
-De Hemel op aarde
-Slapen of doodgaan (1e en 2e opstanding)
-De Ervaring van verlossing
-De Bekering

Persoonlijk geloof, behoefte aan bekering:

-Medegekruisigd worden met Christus (besef van zonden en belijdenis in de genade)
-Hoe Heilig is heilig
-De wet in dienst van de genade
-De dag des Heren
-De Sabbat
-De eerste-dag teksten en de verandering van deSabbat
-Christelijk rentmeesterschap
-Christelijk discipelschap
-De drie-engelenbooschap
-Op je gezondheid: leef en voedingsregels voor de Tempel van de Heilige Geest.
-Het Zegel Gods

En zo zijn er nog ongeveer 70 lessen te gaan, waarvan een aantal na de Doop aan de orde komen.

Zoveel lessen heeft de kamerling niet gehad, om maar iemand te noemen. Er wordt in het boek Handelingen diverse malen melding gemaakt van het dopen van bekeerlingen. Het gebeurde steeds direkt.
Zullen we het proces van heiligmaking maar aan de Heilige Geest overlaten?
Wat die onderwerpen betreft: voor sommige heb je volgens mij een heel leven nodig.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #39 Gepost op: december 11, 2003, 02:48:43 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 11:31:42 schreef Baldur:

Al dat gereutel over het als spreken in tongen namens God, is dus louter geklets en slaat nergens op, niet in de Bijbel en niet in het dagelijkse leven van de mens die op zoek is naar Gods Koninkrijk
1 Corinthe 14:39  Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #40 Gepost op: december 11, 2003, 03:34:26 pm »
Beste Wilhelmina, je schreef: (deel 1)

@@1 Corinthe 14:39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet. @@

Ik zal daar uitvoerig op terug komen. Het gaat hier om het verschil tussen de prediking van Gods Woord en dat wat de mensen gewoonlijk waren te doen, in gedachten en in de uitleving er van. Het heeft te maken dat we de mensen niet moeten veroordelen als ze God -nog- niet hebben aanvaard. We moeten hen aannemen zoals zij zijn. Wel we weten welk een zondige stad Corinthe was in zijn tijd, onzedelijk en onjuiste omgang met de Heilige Geest. Men DACHT dat men door de heilige Geest tot God sprak, maar daar was helemaal geen sprake van. Daar is waar Paulus hen op wijst .Daarop zal ik verder ingaan, morgen!
Over het huwelijk, de sexualiteit en (vooral) de gaven van de Heilige Geest, werden in een onzedelijk en immoreel licht geplaatst.
Wel die zelfde Geest wordt ook steeds erbij gehaald als men (vooral in de Pinkstergemeente) over het in tongen spreken heeft. In plaats van de weg te wijzen op Jezus en een hemelse Vader zoals Paulus hier zelf zegt:

1 Corinthiërs 14
1   Laat de liefde uw doel zijn, maar streef ook naar de gaven van de Geest, in het bijzonder naar het spreken namens God.
2   Als iemand in een vreemde taal spreekt, spreekt hij tot God en niet tot mensen, want zij verstaan hem niet. Wat hij onder de leiding van de Geest zegt, is geheimtaal.
3   Maar wie woorden van God doorgeeft, spreekt de mensen opbouwend, bemoedigend en troostend toe.
4   Als iemand in een vreemde taal spreekt, bouwt hij zichzelf op. Maar als iemand woorden van God doorgeeft, bouwt hij de gemeente op.
5   Ik zou graag willen dat u allemaal in vreemde talen sprak, maar nog liever dat u woorden van God doorgaf, want dat is veel belangrijker. Als u iets in een vreemde taal zegt, heeft de gemeente er alleen iets aan als u uitlegt wat het betekent.
6   Wat voor nut heeft het, broeders, als ik bij u kom en in vreemde talen spreek? Maar het is heel anders als ik u in verstaanbare taal vertel wat God mij duidelijk maakte; als ik u bekendmaak wat u nog niet weet of wat ik van God moet doorgeven. Of als ik u iets leer.
7   Denk maar eens aan muziekinstrumenten. De fluit en de citer bijvoorbeeld. Als er zomaar wat op geblazen of getokkeld wordt, zal geen mens er enige melodie in horen.
8   En hoe moeten soldaten zich voor de strijd klaarmaken als de trompet geen duidelijk signaal geeft?
9   Wel, als u een taal spreekt die niemand verstaat, gaan uw woorden verloren in de lucht.
10   Er worden in de wereld vele talen gesproken.
11   Maar als iemand iets tegen mij zegt in een taal die ik niet versta, blijven wij vreemden voor elkaar.
12   Dus moet u, omdat u zo vurig naar de gaven van de Geest verlangt, proberen uit te blinken in d!e gaven waar de gemeente door opgebouwd wordt.
13   Daarom moet iemand die in vreemde talen spreekt, God vragen of hij het ook mag uitleggen.
14   Want als ik in een vreemde taal bid, is het mijn géést die bidt; mijn verstand staat erbuiten.
15   Wat ik hiermee wil zeggen, is dat ik zal bidden met mijn geest én bidden met mijn verstand; ik zal tot eer van God zingen met mijn geest én zingen met mijn verstand.
16   Want als u alleen met uw geest God prijst en dankt, hoe kan dan een belangstellende die daar ook is, zeggen of hij het met u eens is? Hij verstaat er immers niets van!
17   U dankt wel goed, maar een ander wordt er niet door opgebouwd.
18   Ik dank God dat ik, als ik alleen ben (a), meer dan u allemaal in vreemde talen spreek.
19   Maar als ik met andere gelovigen samen ben, zeg ik liever vijf woorden met mijn verstand dan duizenden in een vreemde taal.
20   Broeders, denk niet als kinderen, maar wees volwassen in uw denken. Alleen in het kwaad moet u onmondig zijn.
21   In de Boeken staat dat God in onbekende talen en door de mond van vreemdelingen tot het volk zou spreken, maar dat zij niet naar Hem zouden luisteren. (b)
22   Daaruit blijkt wel dat de vreemde talen de cngelovigen iets duidelijk moeten maken en niet de gelovigen. Maar de verstaanbare woorden die namens God worden gesproken, zijn voor de gelovigen en niet voor de ongelovigen.
23   Anderzijds zal een ongelovige of belangstellende zeggen dat u dol geworden bent als hij in de gemeente komt en ieder in vreemde talen hoort spreken.
24   Maar als u allemaal namens God spreekt, wordt zo iemand overtuigd en zal hij tot inzicht komen, omdat zijn geweten gaat spreken.
25   Wat er in hem omgaat, komt aan het licht. Dan zal hij op zijn knieën vallen, God aanbidden en openlijk erkennen dat God bij u is.
26   Weet u hoe het moet, broeders? Als u bijeen komt, neemt ieder deel aan de dienst. De een zingt een lied, de ander onderwijst; de een geeft door wat God hem duidelijk heeft gemaakt, de ander spreekt in vreemde talen en weer een ander legt uit wat hij zegt. Maar het moet wel opbouwend zijn.
27   Er mogen niet meer dan twee of drie hardop in een vreemde taal spreken en dan niet tegelijk, maar om de beurt. Bovendien moet iemand uitleggen wat het betekent.
28   Als die er niet is, mag u in de gemeente niet hardop in een vreemde taal spreken. Doe het dan maar stil voor uzelf en voor God.
29   Er mogen ook niet meer dan twee of drie personen namens God spreken. Bovendien moeten de anderen beoordelen of hun woorden door God zijn ingegeven of niet.
30   Maar als er iemand zit aan wie God ineens iets duidelijk maakt, moet degene die juist aan het woord was, stoppen met spreken.
31   Als het zo gaat, komen allen die woorden van God kunnen doorgeven aan de beurt. Daardoor zullen alle aanwezigen iets leren en bemoedigd worden.
32-33    Wie woorden van God doorgeven, kunnen daar best even mee wachten tot een geschikt moment. God wil geen wanorde, maar vrede en harmonie in alle gemeenten.
34   Waar gelovigen bijeen komen, moeten de vrouwen zwijgen. Zij mogen niet spreken, maar moeten zo nederig zijn dat aan de mannen over te laten. Dat staat trouwens ook in de wet van Mozes.
35   Als zij iets willen vragen, moeten zij dat thuis aan hun man vragen. Want een vrouw hoort in de gemeente niet te spreken.
36   Wat denkt u wel? Dat Gods woord uit uw midden is voortgekomen? Of dat het alleen - heeft bereikt?
37   En als iemand meent namens God te spreken of geestelijk onderscheidingsvermogen te hebben, moet hij wel weten dat wat ik hier schrijf, een bevel van God is.
38   Wie het negeert, zal zelf genegeerd worden.
39   Dus, broeders, streef ernaar namens God te spreken, maar verbied het spreken in vreemde talen niet.
40   Alles wat gedaan wordt, moet fatsoenlijk en ordelijk gaan.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2003, 04:07:22 pm door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #41 Gepost op: december 11, 2003, 04:03:20 pm »
Beste Wilhelmina (deel 2)

Leest u 1 Cor maar eens door dan ziet uzelf dat Paulus heel wat anders bedoelt dan dat er heden ten dage nog steeds over hetb "spreken in tongen" wordt beweerd en gepraktiseerd!

26 Weet u hoe het moet, broeders? Als u bijeen komt, neemt ieder deel aan de dienst. De een zingt een lied, de ander onderwijst; de een geeft door wat God hem duidelijk heeft gemaakt, de ander spreekt in vreemde talen en weer een ander legt uit wat hij zegt. Maar het moet wel opbouwend zijn.

Hier staat een "vreemde taal" niet een onverstaanbare "tongentaal". Het is zoals nu nog gebeurt in sommige gemeentes:

De één brengt de Preek in het Papiamentu en de ander vertaalt het in het Nederlands. Mooi als je in twee tongen kunt spreken, dan verstaan we allemaal wat er gezegd wordt! Dat is wat bedoelt wordt. Het immorele en het onzedelijke heb ik hier nog niet genoemd, daar kom ik morgen op terug.

En zo is het, zoals Paulus hier zegt. Het heeft geen zin om duizenden brabbelwoorden te spreken in tongentaal! Beter is gewoon 5 woorden over God te vertellen in gewoon Nederlands, daar hebben de mensen meer aan!

19 Maar als ik met andere gelovigen samen ben, zeg ik liever vijf woorden met mijn verstand dan duizenden in een vreemde taal. Dat is dus één aspect m.b.t. het spreken in togen.

Maar wat was er aande hand met de Chorinthiërs, die we tegen komen in 1 Cor. Ze MISBRUIKTEN het spreken in tongen! En dat is wat we , met name in de Pinkstergemeente tegen komen. 1 Corinthiërs zegt daar zelf dit over:

@@26 Weet u hoe het moet, broeders? Als u bijeen komt, neemt ieder deel aan de dienst. De een zingt een lied, de ander onderwijst; de een geeft door wat God hem duidelijk heeft gemaakt, de ander spreekt in vreemde talen en weer een ander legt uit wat hij zegt. Maar het moet wel opbouwend zijn.
27 Er mogen niet meer dan twee of drie hardop in een vreemde taal spreken en dan niet tegelijk, maar om de beurt. Bovendien moet iemand uitleggen wat het betekent.
28 Als die er niet is, mag u in de gemeente niet hardop in een vreemde taal spreken. Doe het dan maar stil voor uzelf en voor God.
29 Er mogen ook niet meer dan twee of drie personen namens God spreken. @@

Hier staat wat bedoelt wordt met het in tongen spreken en de gave van de geemte, in elk aspect.

Er staat dus niet dat mensen moeten leren een onverstaanbare taal te spreken, maar een duidelijke vreemde taal (vertalers dus, zoals ik aangaf). Anderen moesten het dan vertalen, zoals ik al aangaf tussen het Paipamentu en Nederlands. Ik krijg sterk de indruk dat in sommige kerken dus naar de VERKEERDE verzen wordt gekeken, in deze 1 Cor brief, zoals U Wilhelmina zelf al deed door mij op een verkeerd vers te wijzen.

Hier staat de essentie van het "in tongen spreken"

@@Handelingen 2
1 Op de Pinksterdag waren zij allemaal bij elkaar gekomen.
2 In eens kwam er uit de hemel een geluid, alsof er een storm opstak. Het was in het hele huis te horen.
3 Zij zagen iets wat op vuur leek; vlammen die zich boven ieder van hen verspreidden.
4 Zij werden allemaal gevuld met de Heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken: woorden die de Heilige Geest hun ingaf.
5 In die dagen waren er in Jeruzalem vele gelovige Joden uit alle landen van de wereld.
6 Toen zij het geluid hoorden, liepen ze allemaal te hoop. Zij raakten in verwarring, omdat ieder van hen de apostelen in zijn eigen taal hoorde spreken.
7 Zij begrepen er niets van. "Dat zijn toch mannen uit Galilea?" riepen zij verbaasd uit.
8 "Hoe kan het dan dat zij ònze taal spreken en nog andere talen ook? Kijk eens waar wij overal vandaan komen:
9-11 uit Parthië, Medië, Elam en Mesopotamië, uit Judea, Capadocië, Pontus, Asia, Frygië en Pamfylië, uit Egypte en de streek van Cyrene in Libië. Er zijn hier Joden en Joodse bekeerlingen uit Rome, Kreta en Arabië. Hoe bestaat het dat ieder van ons in zijn eigen taal hoort spreken over de geweldige dingen, die God gedaan heeft!"
12 Zij stonden aan de grond genageld en wisten niet wat zij ervan moesten denken. Zij zeiden tegen elkaar: "Wat heeft dit toch te betekenen?"
13 "Och, die mensen hebben teveel zoete wijn gedronken", lachten sommigen schamper.@@

De mensen die vervuld waren met de Heilige Geest, konden door de anderen, die God nog niet hadden aangenomen, niet verstaan worden. VOor deze "heidenen" was de boodschap die ze in alle vreugede brachten (nog) als een vreemde taal.

Ook hier hetzelfde, maar duideliujker voor ons:

@@Handelingen 10
44 Terwijl Petrus nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die naar hem luisterden.
45 De Joodse volgelingen van Jezus, die met Petrus waren meegekomen, waren verbaasd dat de Heilige Geest ook over mensen van een ander volk was uitgegoten.
46 Maar er was geen twijfel mogelijk, want zij hoorden hen in vreemde talen spreken en God verheerlijken.
47 "Wie kan er nog bezwaar tegen hebben dat deze mensen gedoopt worden", zei Petrus, "nu zij, net als wij, de Heilige Geest hebben ontvangen?"
48 Hij gaf de andere volgelingen van Jezus opdracht hen in de naam van Jezus Christus te dopen. Cornelius vroeg hem nog een paar dagen te blijven.@@

De Joden begrepen nog steeds niet waarom het ging, zoals we hier duidelijk zien. Nog was hen Jezus niet duidelijk, nog zagen zij de profetie niet. Het was alsof er tegen hen in een 'vreemde taal (tong) werd gesproken.

Als ik over de 10 geboden spreek en zeg dat de Sabbat, het vierde gebod spreek als belangriojk voor de verlossing van mensen en niemand geloofd het of komt met tegenargumenten, dan spreek ik voor hen in een onverstaanbare tong, zoals Paulus hier aangeeft! Ze verstaan de Heilige Geest niet, alhowel zij wel denken dat ze het doen! Ze passen de Heilige Geest verkeerd toe !

Als ik in de Pinkstergemeente kom of ben en ik hoor hen in tongen spreken dan denk ik niet aan een Verlossend Woord van Jesus, maar aan de Chrointhiërs zoals zij door Paulus in 1 Corinthiërs 1-20 worden beschreven. Door de duivel bezeten en niet ontvankelijk voor de Goddelijke zedelijkheid. Daarom juist hielden zich bezig met sexuele uitspattingen, immoreel gedrag en onordelijkheid in de gemeente. Het vergelijk gaat natuurlijk niet geheel op, uiteraard, maar Paulkus benoemt het wel, zonder probleem. Blijkbaar spreekt het de mensen zo aan, dat ze er (op zijn minst) naar gaan leven!
« Laatst bewerkt op: december 12, 2003, 09:41:03 am door Baldur »

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #42 Gepost op: december 11, 2003, 04:45:03 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 16:03:20 schreef Baldur:

Hier staat de essentie van het "in tongen spreken"

@@Handelingen 2
2 In eens kwam er uit de hemel een geluid, alsof er een storm opstak. Het was in het hele huis te horen.
3 Zij zagen iets wat op vuur leek; vlammen die zich boven ieder van hen verspreidden.
4 Zij werden allemaal gevuld met de Heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken: woorden die de Heilige Geest hun ingaf.
5 In die dagen waren er in Jeruzalem vele gelovige Joden uit alle landen van de wereld.
6 Toen zij het geluid hoorden, liepen ze allemaal te hoop. Zij raakten in verwarring, omdat ieder van hen de apostelen in zijn eigen taal hoorde spreken.
7 Zij begrepen er niets van. "Dat zijn toch mannen uit Galilea?" riepen zij verbaasd uit.
8 "Hoe kan het dan dat zij ònze taal spreken en nog andere talen ook? Kijk eens waar wij overal vandaan komen:
9-11 uit Parthië, Medië, Elam en Mesopotamië, uit Judea, Capadocië, Pontus, Asia, Frygië en Pamfylië, uit Egypte en de streek van Cyrene in Libië. Er zijn hier Joden en Joodse bekeerlingen uit Rome, Kreta en Arabië. Hoe bestaat het dat ieder van ons in zijn eigen taal hoort spreken over de geweldige dingen, die God gedaan heeft!"
12 Zij stonden aan de grond genageld en wisten niet wat zij ervan moesten denken. Zij zeiden tegen elkaar: "Wat heeft dit toch te betekenen?"
13 "Och, die mensen hebben teveel zoete wijn gedronken", lachten sommigen schamper.@@

De mensen die vervuld waren met de Heilige Geest, konden door de anderen, die God nog niet hadden aangenomen, niet verstaan worden. VOor deze "heidenen" was de boodschap die ze in alle vreugede brachten (nog) als een vreemde taal.

Er staat juist dat ze hoorden spreken over de geweldige dingen, die God heeft gedaan.

quote:

Ook hier hetzelfde, maar duideliujker voor ons:

@@Handelingen 10
44 Terwijl Petrus nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die naar hem luisterden.
45 De Joodse volgelingen van Jezus, die met Petrus waren meegekomen, waren verbaasd dat de Heilige Geest ook over mensen van een ander volk was uitgegoten.
46 Maar er was geen twijfel mogelijk, want zij hoorden hen in vreemde talen spreken en God verheerlijken.
47 "Wie kan er nog bezwaar tegen hebben dat deze mensen gedoopt worden", zei Petrus, "nu zij, net als wij, de Heilige Geest hebben ontvangen?"
48 Hij gaf de andere volgelingen van Jezus opdracht hen in de naam van Jezus Christus te dopen. Cornelius vroeg hem nog een paar dagen te blijven.@@

De Joden begrepen nog steeds niet waarom het ging, zoals we hier duidelijk zien. Nog was hen Jezus niet duidelijk, nog zagen zij de profetie niet. Het was alsof er tegen hen in een 'vreemde taal (tong) werd gesproken.

Ze wisten precies dat de heidenen op dat moment God verheerlijkten.

quote:

Ze passen de Heilige Geest verkeerd toe !
De heilige Geest is de Geest van God. Hij laat Zich echt niet toepassen

quote:

Als ik in de Pinkstergemeente kom of ben en ik hoor hen in tonge spreken dan denk ik niet aan een Verlossend Woord van Jesus, maar aan de Chrointhiërs zoals zij door Paulus in 1 Corinthiërs 1-20 worden beschreven. Door de duivel bezeten en niet ontvankelijk voor de Goddelijke zedelijkheid. Daarom juist hielden zich bezig met sexuele uitspattingen, immoreel gedrag en onordelijkheid in de gemeente.
?????? In welke pinkstergemeente kom je dat tegen?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #43 Gepost op: december 12, 2003, 09:08:04 am »
Els schreef dit:

@@Ze wisten precies dat de heidenen op dat moment God verheerlijkten.@@

In het boven aangehaalde gedeelt staat hetvolgende:

@@Handelingen 2

5 In die dagen waren er in Jeruzalem vele gelovige Joden uit alle landen van de wereld. (In diverse tongen dus: La lengua = zowel de tong als de taal in het Spaans net zoals Zaterdag Sabbado= dat verwijst naar Sabbat)

In vers 4 kunnen we opmerken dat:

De 'Heidenen' die Jezus hadden aangenomen, omdat de Heilige Geest nu ook bezit van hen had genomen, omdat zij het wilden en begrepen, vervult waren van de Heilige Geest. VOor hen was het geen abacadabra meer wat God met Zijn profetie (en Schriftwoord) bedoelde. Onder die "bekeerden" mensen waren ook eertijds Orthodoxe Joden, die de Heilige Geest haden aangenomen.

Er staat vervolgens dat er vele Joden waren uit de (toenmalige) gehele wereld.

Ondanks dat verstonden deze NIET wat er was gebeurd, omdat zij Jezus niet wilden accepteren en de Heilige Geest (nog) geen plaats in hun hart kon hebben. Zij waren nog steeds toegespitst in hun geloof op de Schriftgeleerdheid (alleen). Dat zien we hier: 6 t/m 13. Ze geloofden nog steeds niet wat het betekenden, want daarom zeiden sommigen: Ze zijn bezopen! De Joden die Jezus niet hadden aangenomen zagen dat deze Heiden-christenen wel de (Tora) het Schrftwoord nu ook kenden, maar begrepen nog steeds niet dat de Heilige Geest dat in hun hart bewerkte (van nu af aan). Want:

Hadden ze de Heilige Geest aangenomen, deze Joden? Neen, anders had er vast gestaan: En ALLEN namen de Heilige Geest aan.

Steeds weer valt het me op dat veel chrtistenen altijd datgene toepassen watv het tegenstelde is, van wat bedoeld wordt:

Als Paulus spreekt over de geboden en de wet, menen velen Christenen dat deze niet meer gehouden hoeft te worden, terwijl notabene in dezelfde Hoofdstukken vaak de oplossing en juistheden staan.

Zo is het ook met 1 Cor 14-31. Terwijl in de verzen 26-29 Paulus precies uitlegt hoe men met deze Corinthiërs om moet gaan om het Evangelie te brengen, wijzen de meeste Christenen naar juist datgene wat deze Corinthiërs van God AF bracht. Het gebrabbel in de (o.a.) Pinkstergemeente is dus juistv datgene waar Paulus voor waarschuwt en er op wijst dat het weliswaar spreken met God is (voor hen) maar dat het geenszins in OVEREENSTEMING is met wat God werekelijk met "in tongen spreken" bedoeld.

In tongen sprken wil gewoon zeggen dat men NIET BEGRIJPT wat het betekent, als mensen over God spreken, zij die reeds door de Heilige Geest worden geleid.

Neen natuurlijk niet:
-Zondag is niet Sabbat
Avondmaal is NIET alleen het brood:
- maar ook (ongegiste wijn) en VOETWASSING
-Doop is niet alleen Jezus aanvaarden maar vooreerst een GEDEGEN onderricht.
-In deze wereld moet niet de vrede worden gebracht door oog- en lippendienst naar de wereldse politici, want Jezus leert dat hier geen vrede komt:

Dit is wat de mens zelf bewerkt;

1 Thessalonicenzen 5:3
Terwijl de mensen zeggen: "Er is rust en vrede; er dreigt geen enkel gevaar", zal de vernietiging hen plotseling overvallen, zoals de weeën een zwangere vrouw overvallen. Geen van hen zal eraan kunnen ontkomen; zij zullen nergens heen kunnen vluchten.

Dit is wat Jezus bedoelt:

Colossenzen 1
19   Want God had besloten met Zijn hele wezen in Zijn Zoon te wonen.
20   Door Zijn Zoon heeft God een altijddurende vrede gesticht tussen Zichzelf en alles wat in de hemelen en op aarde is. Doordat Christus Zich aan het kruis heeft opgeofferd en Zijn bloed heeft gegeven, is er verzoening met God.
21   Dat geldt ook voor u, die vroeger zo ver van God verwijderd was. U leefde als vijand van Hem. Dat bleek uit de slechte dingen die u dacht en deed. God heeft alles met u goedgemaakt.

Welnu, wat de Joden aangaat welke we in vers 9-13 overvalt is dat de Schriftuurlijke kennis (de bedoeling  van God) nu ook kenden en door de Heilige Geest geleid werden. De Joden waren verbaasd dat deze Heidenen-christenen dat wisten, maar toch AANVARDEN ze NOG NIET, wat Jezus bedoelde, immers ze ervoeren ZELF de WERRKING van de HEILIGE GEEST niet, anders hadden deze Joden in de verzen 9-13 die opmerkingen NIET gemaakt.

Hier zien we dus (al) een voorbeeld van mensen die Jezus wel en mensen die Jezus NIET zullen aannemen. Het voorbeeld hier lijkt sterk op datgene wat nu plaats vindt; De Spaderegen. God zal, vlakk voor Zijn wederkomst een laatste uitstorting doen van de Heilige Geest over al wat leeft; dan weer zullen er mensen zijn die verbaasd de boodschap zullen aannemen (Spaderegen= nog een klein duwtje om de oogst geheel uit te doen rijpen)en velen die zullen zeggen dat zij die het (zichtnaar) hebben aangenomen; zote wijn hebben gedronken!
God was gisteren, vandaag en morgen dezelfde!

Als wij dus iets niet begrijpen, alhoewel datgene gewoon in ABN wordt gesproken, dan kan het zijn dat we het onderwerp niet begrijpen; als iemand mij  vertelt in 'vakjargon' hoe een Bakker zijn brood bakt, dan is dat voor  'in een vreemde tong' spreken, ik snap het niet! Ik ben geen bakker maar fotograaf/cineast/ICT-er. Andersom spreek ik voor diebanketbakker ook in een (vreemde) tong omdat hij niet dat beroep uitoefent, dat ik uitoefen.

Als ik dus over de Profetieën spreek,,zoals ik gewend ben met God (in gebed) dan zullen velen (ook Christenen) menen dat ze me niet begrijpen, alhoewel ik gewoon ABN spreek. Voor hen spreek ik in een vreemde (maar wel te verstane) tong. Als zij mij uitleg vragen, dan kan ik aan diezelfde teksten (verbale) hen met een andere, begrijpbare tong, vertellen wat God bedoelt.
In tonge   spreken is dus gewoon te verstaan, misschien niet te begrijpen. Het roept geen angst op en sluit mensen ook niet uit. Mensen die Gods profetie kennen en uitleven door het Schriftwoord hebben ook geen streepje voor. DAAROM is het spreken in tongen, dat ik soms in de Pinkstergemeente hoor, hetzelfde als dat wat Paulus AFWIJST en valt onder het immorele gedrag van de Corinthiërs. Het is trouwens niet de eerste keer dat iik mensen met angst voor Gods Waarheid, op hun gezicht, deze verrichtingen van het 'in tongen spreken' zie gadeslaan. Ik ben er niet bang voor, noch laat ik mij er door uit het veld slaan.

1 Corinthiërs 14
21   In de Boeken staat dat God in onbekende talen en door de mond van vreemdelingen tot het volk zou spreken, maar dat zij niet naar Hem zouden luisteren. (b)
22   Daaruit blijkt wel dat de vreemde talen de cngelovigen iets duidelijk moeten maken en niet de gelovigen. Maar de verstaanbare woorden die namens God worden gesproken, zijn voor de gelovigen en niet voor de ongelovigen.
23   Anderzijds zal een ongelovige of bela
« Laatst bewerkt op: december 12, 2003, 09:22:36 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #44 Gepost op: december 12, 2003, 09:16:59 am »
Over toepassen gesproken:

Judas 1
3   Vrienden, ik voelde mij gedrongen u te schrijven over de bevrijding die wij allemaal hebben ervaren, maar nu zie ik dat ik eerst over iets anders moet beginnen. Ik roep u op te strijden voor het geloof, dat God aan Zijn volk gegeven heeft.
4   Ik zeg dit omdat er onbetrouwbare mensen zijn binnengedrongen, die beweren dat wij er maar op los kunnen leven. Volgens hen is Gods genade zo groot dat Hij alles door de vingers ziet. Het staat allang vast dat mensen die dit zeggen en toepassen, daarvoor veroordeeld zullen worden. Zij weigeren Jezus Christus als Leider en Heer van hun leven te erkennen.
5   U weet het allemaal al, maar ik wil u er toch nog eens aan herinneren dat God Zijn hele volk uit het land Egypte heeft bevrijd; maar de mensen die Hem niet vertrouwden, heeft Hij gedood.

Velen menen de Heilige Geest maar toe te passen naar hun eigen wereken. De Heilige Geest raakt bedroefd. Zo is de ZONDAG nog niet de Sabbat. Zo passen dus vele Christengementen de Heilige Geest toe, naar hun eigen inzichten, ELS!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #45 Gepost op: december 12, 2003, 09:24:44 am »
Over toepassen gesproken:

Judas 1
3   Vrienden, ik voelde mij gedrongen u te schrijven over de bevrijding die wij allemaal hebben ervaren, maar nu zie ik dat ik eerst over iets anders moet beginnen. Ik roep u op te strijden voor het geloof, dat God aan Zijn volk gegeven heeft.
4   Ik zeg dit omdat er onbetrouwbare mensen zijn binnengedrongen, die beweren dat wij er maar op los kunnen leven. Volgens hen is Gods genade zo groot dat Hij alles door de vingers ziet. Het staat allang vast dat mensen die dit zeggen en toepassen, daarvoor veroordeeld zullen worden. Zij weigeren Jezus Christus als Leider en Heer van hun leven te erkennen.
5   U weet het allemaal al, maar ik wil u er toch nog eens aan herinneren dat God Zijn hele volk uit het land Egypte heeft bevrijd; maar de mensen die Hem niet vertrouwden, heeft Hij gedood.

Velen menen de Heilige Geest maar toe te passen naar hun eigen wereken. De Heilige Geest raakt bedroefd. Zo is de ZONDAG nog niet de Sabbat. Zo passen dus vele Christengementen de Heilige Geest toe, naar hun eigen inzichten, En dat klopt ELS! De Heilige Geest zal zich terugtrekken als wij niet (meer) willen luisteren omdat wij de Heilige Geest toepasten zoals we zelf wilden. Hij laat zich toepassen, maar respecteert de keuze van de mens! ELS

En dan:

@@Ze wisten precies dat de heidenen op dat moment God verheerlijkten.@@

Natuurlijk wisten ze dat deze mensen God verheerlijkten, ze ontdekten dat deze exact datgene wisten, wat ook de Joden door de Schriftgeleerden was medegedeeld. Alleen de Joden begrepen NIET dat de Heilige Geest in hen was, zoals deze ook in de Joden werkzaam had moeten zijn. Dan pas hadden ze ook de Messias kunnen ervaren en het zedelijke doel van de Profetie gezien en er naar geleefd en zo KUNNEN verkondigen aan alle taal, stam en natie. Nicodemus is zo'n Jood die dat inzicht van Jezus persoonlijk hoort (Joh 3) Hij aanvardt Jezus door de Heilige Geest, maar wordt uiteraard tot de bedelstaf gedwongen en uitgespuwd door het Sanhedrin en de maatschappij van weleer. Hoeveel mensen hij echter aan het voet van het Kruis heeft gebracht, zullen we zien bij de wederkomst
« Laatst bewerkt op: december 12, 2003, 09:45:40 am door Baldur »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #46 Gepost op: december 12, 2003, 10:02:19 am »
Wil je jezelf steeds verbeteren ? of ben je toch niet zo zeker van je zaak, dat al je berichten na een poosje ge-edit worden?

Weet je dat ik medelijden heb met de vrouw die nu GEDEGEN onderwijs van je krijgt ?

Hier zou ík nog labiel van worden.  :r

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #47 Gepost op: december 12, 2003, 10:41:07 am »
Beste Mientje,

De persoon die van mij nu gedegen onderwijs krijgt, onderhoudt de Sabbat, doet mee aan het Heilig Avondmaal en daarbij de VOETWASSING en heeft nu ook inzicht WAAROM ze gedoopt is en op grond waarvan. Ik heb nog steeds GEEN ANTWOORD van de Pinkstergemeente met de vraag: Op grond waarvan Doopt uw gemeente mensen, dan alleen Jezus. Dus, je vraag is niet alleen overbodig, maar Mientje begin een Bijbelstudie! Start met het onderhouden van de Bijbelse Sabbat en volg de Heer daar in, die daar Heer over is.
Als de Pinkstergemeente mij geen duidelijk en gericht antwoord kan geven op een eenvoudige vraag, die elke Gemeente zonder dralen zou moeten kunnen antwoorden, als hun basis Christus is, zoals Hij Zich aan ons voorstelt, dan Mientje
is je antwoord onterecht en nergens op gebaseerd!

Deuteronomium 5
8   Maak geen afgodsbeelden; aanbid geen voorstellingen van vogels, dieren of vissen.
9-10    U mag u niet buigen voor beelden, noch hen op een andere manier vereren, want Ik ben de HERE, uw God. Ik ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders aanrekent aan de kinderen uit de derde en vierde generatie van hen die Mij haten. Maar Ik zal mijn goedheid tonen aan duizenden generaties van hen, die van Mij houden en die mijn geboden gehoorzamen.

En hier zien we dus dat ons Leven m.b.t. het Koninkrijk GEESTELIJK is:

Romeinen 8
4   Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest.
5   Wie zijn eigen zin doet, denkt en leeft alleen op natuurlijk vlak. Maar wie zich door de Heilige Geest laat leiden, denkt en leeft geestelijk.
6   Het alleen maar doen van uw eigen zin leidt tenslotte tot de dood. Maar de kracht van de Heilige Geest brengt ons leven en vrede.

En dit behoren wij te doen:

Exodus 18
18   "Op deze wijze raak je overbelast en ook voor het volk is het zo veel te vermoeiend. Wat moet er van het volk terecht komen als jij het werk niet meer aankunt?
19-20    Laat mij je raad geven en God zal je zegenen: Jij moet de vertegenwoordiger bij God zijn van het volk, die hun problemen aan Hem voorlegt om een uitspraak te krijgen. Gods beslissingen geef jij aan het volk door. Jij onderwijst hen in Gods wetten en laat hun de beginselen van een godvrezend leven zien.

en dit:

2 Timotheüs 4
2   vraag ik je dringend het woord van God door te geven als je daar de kans voor krijgt, of het je nu gelegen komt of niet. Wijs de mensen in de gemeente terecht en bestraf hen als het nodig is; moedig hen aan en onderwijs hun geduldig in het woord van God.

Maak me niet verdacht, want je zei:

Wil je jezelf steeds verbeteren ? of ben je toch niet zo zeker van je zaak, dat al je berichten na een poosje ge-edit worden?

Weet je dat ik medelijden heb met de vrouw die nu GEDEGEN onderwijs van je krijgt ?

Hier zou ík nog labiel van worden.  

Pas op, leg geen verdachtmaking (dus) op jezelf, want ik zie hierin geen reactie die is gebaseerd op Gods Schriftwoord. Ik ben zeker van mijn zaak! En wie er wil editten doet dat maar! We zien elkaar wel bij de wederkomst! Dan zien we wat we in Jezus naam hebben geprofeteerd en wat we hebben verzuimd.

1 Timotheüs 6
2   Als de slaveneigenaar een christen is, mag dat voor de slaven geen excuus zijn om het wat kalmer aan te doen. Nee, zij moeten eerder nog meer hun best doen, omdat een broeder in het geloof door hun inspanningen wordt geholpen. Prent de mensen deze waarheden in, Timotheüs, en moedig iedereen aan ernaar te leven.
3   Misschien gaan sommigen er tegen in, maar vergeet niet dat dit het zuivere, gezonde onderwijs van onze Here Jezus Christus is; het is het fundament voor een leven dat Gods goedkeuring heeft.
4   Wie iets anders beweert, is verwaand en dom; die heeft de ziekelijke neiging te willen bekvechten over de betekenis van de woorden van Christus. De gevolgen daarvan zijn jaloezie en ruzie, beledigingen en verdachtmakingen.

Denk je dat je jezelf tot dit volk kunt rekenen? Meen je dat je al vervolgt wordt omdat je Jezus navolgt en Gods Heilige Geest als Trooster in je leven ziet? Ik wens het je van harte toe! Want een betere ervaring kan ik je niet vertellen!

Openbaring 12
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

En zo is het!

Gezegende Sabbat, alvast
« Laatst bewerkt op: december 12, 2003, 11:03:12 am door Baldur »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #48 Gepost op: december 12, 2003, 01:08:57 pm »
Baldur schreef:
Als de Pinkstergemeente mij geen duidelijk en gericht antwoord kan geven op een eenvoudige vraag, die elke Gemeente zonder dralen zou moeten kunnen antwoorden, als hun basis Christus is, zoals Hij Zich aan ons voorstelt, dan Mientje
is je antwoord onterecht en nergens op gebaseerd!

Wie ben jij, dat de pinkstergemeente jouw verantwoording zou moeten afleggen?

Dan heb ik 2 vragen voor je :

Welke bijbelvertaling gebruik jij ?
Mag ik jou leeftijd eens weten?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #49 Gepost op: december 12, 2003, 01:39:44 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 11:31:42 schreef Baldur:
Zoals ik al meer dan 23 jaar doe. Ik heb nog NOOIT in een brabbeltaal hoeven te spreken, maar kwam met mijn Engels, Duits, Spaans of Nederlands over al ter wereld mensen tegen die Eén in Geest waren of die ik de Weg, de Waarhei en het Leven kon wijzen. Zo zijn meermaals Mormonen door de heilige Geest, tijdens hun evangelisatiecampagnes, bekeerd tot Jezus doordat ik hun hele 'evangelie' ter plekke ontkrachtte en hen wees op de Messias persoonlijk i.p.v. hun 'profeet' Smith! (Augsburg en Trier 2003)
In ieder geval meer dan 23 jaar
Bombus terrestris Reginae