Auteur Topic: Spreken in tongen  (gelezen 31185 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #100 Gepost op: december 30, 2003, 11:47:53 am »

quote:

op 30 Dec 2003 00:01:40 schreef Marloes:
[...]

Stel dat hij hier een fout voorbeeld heeft gegeven, dan betekent dat toch niet dat alles wat hij ooit geschreven heeft waardeloos is?
Als jij 1x in je leven iets verkeerd zegt, hoef ik je dan nooit meer serieus te nemen?

Als ik iets verkeerds zet, zoals deze week nog, zet ik het meteen recht.
Maar deze man durft te oordelen over vele evangelisten over de hele aarde, die hij nog nooit gezien heeft, en weet niet eens 2 geloofsrichtingen uit elkaar te houden.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #101 Gepost op: december 30, 2003, 12:31:24 pm »
Dat van die twee geloofsrichtingen die hij niet uit elkaar zou kunnen houden, dat zou je eerst checken..... Hij schreef niet de maar een vrije evangelische gemeente......
Dan moet je niet daarover weer beginnen voordat je dat gedaan hebt....

En ik ben blij dat je niet liefdeloos wou overkomen, misschien is het goed om dan toch je woorden soms iets anders te kiezen, en niet impulsief een reactie te schrijven als je iets wil 'rechtzetten' of uitleggen naar aanleiding van bepaalde dingen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #102 Gepost op: december 30, 2003, 02:36:37 pm »
Na ween mailtje aan de heer A P Geelhoed, kreeg ik het volgende bericht terug :

Wat is het verschil tussen Vrij Evangelische Gemeente en Evangelische
gemeenten? Onder evangelisch versta ik alle niet reformatorische
bijbelgetrouwe christenen. Daaronder vallen de Vrije Evangelische Gemeenten,
maar ook de baptistengemeenten, de vergaderingen van gelovigen,  de
evangelie gemeenten, etc.

Het probleem is dat het woord evangelisch op verschillende manieren wordt
gebruikt. In de Engelstalige wereld worden alle bijbelgetrouwe christenen,
reformatorisch en niet reformatorisch, onder evangelisch (evangelical)
gerekend. In Nederland was het woord evangelisch meer beperkt tot de niet
reformatorische bijbelgetrouwe christenen. Als ik het woord evangelisch
gebruik dan gebruik ik het in die zin.

Later het je ook zogenaamde evangelie gemeenten gekregen. Dat zijn veelal
pinkster- of charismatische gemeenten.

( Dit is wat hij eronder verstaat, waar ik het niet mee eens ben, maar ja, daar valt niet over te twisten.)

Pugna

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #103 Gepost op: december 30, 2003, 02:46:54 pm »
Wat is het veschil dan tussen de Vrij Evangelische Gemeente en Evangelische
gemeenten? Ik heb ook nooit geweten dat er verschil tussen is.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #104 Gepost op: december 30, 2003, 02:58:43 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 14:46:54 schreef Pugna:
Wat is het veschil dan tussen de Vrij Evangelische Gemeente en Evangelische
gemeenten? Ik heb ook nooit geweten dat er verschil tussen is.

Wat Vrij Evangelisch inhoudt, kun je hier lezen :

http://www.kerkenregister.com/vrij_evang__gem.htm

En wat pinkster en evangelisch inhoudt, weet je onderhand wel van dit forum, anders kun je kijken boven aan die zelfde pagina onder "pinksteren" en onder VPE.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2003, 03:04:59 pm door Mientje »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #105 Gepost op: januari 27, 2004, 09:38:12 am »
Ik heb me de laatste tijd meer verdiept in het "spreken in tongen". Ten eerste is het beslist niet zo dat de Pinkstergemeente de eerste of enige gemeente is geweest die zich, in onze moderne tijd, het in tongen spreken toe kan eigenen. Zo heb ik een artikel gevonden waarin aangegen wordt dat ook de Adventisten zich, voor 1910 bezig hebben gehouden met het in tongen spreken. Glosolalie is echter geen taal maar zijn klanken die in de vorm van lettergrepen worden "gesproken". Iederen kan echter "in tongen spreken". Er is in feite geen kunst aan. Toch zou ik graag willen weten wat deze tongentekst betekent, welke rechtgeaarde Pinksterlid kan mij hiervan de vertaling geven:

Alos ben-e-maw ca-shata. Belongo besigha cashunda adsirda

of deze;

Coopa shunda la-la-ba sigh-ah... O coola ma shunda, la munda caw sunda
Alos ben-e-maw ca-shata. Belongo be-sigha ca . shunda adsirda. Maw lingo paterna o-lana paw-saw-da

Ik ben benieuwd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #106 Gepost op: januari 27, 2004, 10:07:27 am »
Ik heb nog nooit gehoord van de gave van het in tongen schrijven.

(in pennen schrijven?)

beetje flauw dit!
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #107 Gepost op: januari 27, 2004, 10:55:00 am »
Inderdaad. Wanneer breng jij een vertaalwoordenboek tongen-nederlands uit? En andersom zou ook wel makkelijk zijn. 'k Zal er verder maar nie top ingaan :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #108 Gepost op: januari 27, 2004, 01:43:55 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 09:38:12 schreef Baldur:
 welke rechtgeaarde Pinksterlid kan mij hiervan de vertaling geven:

Ga jij er van uit dat alleen Pinksterleden gaven hebben ontvangen van de Heilige |Geest?

Het opschrijven van tongentaal lijkt me wat jou betreft wat provocerend./

Áls je het al serieus bedoelt, dan zou je op zijn minst kunnen melden wie deze boodschap heeft doorgegeven, voor wie deze bestemd was, en in welke situatie het gebeurde.

Het is geen hokus pokus, en zo zou je er niet mee om moeten gaan. Je zegt dat je er in verdiept hebt, maar deze post van jou, vertelt mij het tegendeel.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #109 Gepost op: januari 27, 2004, 02:09:04 pm »
Het komt bij mij zelfs spottend over. En denk erom dan is het spotten met iets van de Heilige Geest, en je weet wat voor straf daar op staat.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #110 Gepost op: januari 27, 2004, 02:21:34 pm »
Beste mensen,

Ik vroeg alleen maar WIE KAN MIJ DE VERTALING GEVEN, en NIET voor wie die bestemd is!  Er staat toch gewoon iets in tongentaal. IEMAND kan mij toch op zijn minst wel vertellen wat er staat. Of moeten van de 100 aanwezige mensen, zich 99 afvragen wat de Heilige Geest voor wie en wat iet te betekenen heeft?

Ik ben een Christen, OOK GEDOOPT met de Heilige Geest, dus wat is er mis mee!
En waarom wordt er direct gesproken over het feit dat er "gespot" wordt als ik gewoon een VRAAG STEL aan die gemeente die DE GAVE heeft om in tongen te spreken; de Pinkstergemeente!
Eigenlijk wordt ik nu al wantrouwend tegenover deze gemeente, terwijl dat niet hoeft; want  de Heilige Geest geeft gaven aan het gehele lichaam van Jezus, dus ook aan mij. WAAROM SLUITEN DE PINKSTERGEMEENTE LEDEN MIJ UIT, terwijl Jezus, op aanwijzing van de Almachtige God, zal oordelen

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #111 Gepost op: januari 27, 2004, 02:22:09 pm »
Mientje schreef:

Het komt bij mij zelfs spottend over. En denk erom dan is het spotten met iets van de Heilige Geest, en je weet wat voor straf daar op staat.

Je maakt op mij geen indruk met zulk een onzin!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #112 Gepost op: januari 27, 2004, 02:25:32 pm »
Beste Wilhelmina,

Ik stel alleen maar een vraag; je in die materie verdiepen betekent VRAGEN STELLEN AAN MENSEN die door (de Almachtige) met deze gave zijn begiftigd, niet door met de vragenstellers de spot te drijven. Het is ook helemaal geen antwoord. Als de Heilige Geest door iemand spreekt, en mij de tekst geeft (zoals hier gebeurt) dan spreekt de Heilige Geest. Dat is ook mijn Trooster, dus Chistenzusters, vertel nu gewoon wat de Here bedoelt, want spotten met Zijn gaven is een onvergeeflijke zonde (namelijk tegene de Heilige Geest) ook wel rebellie genaamd!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #113 Gepost op: januari 27, 2004, 02:30:04 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 14:21:34 schreef Baldur:
Beste mensen,

Ik vroeg alleen maar WIE KAN MIJ DE VERTALING GEVEN, en NIET voor wie die bestemd is!  Er staat toch gewoon iets in tongentaal. IEMAND kan mij toch op zijn minst wel vertellen wat er staat. Of moeten van de 100 aanwezige mensen, zich 99 afvragen wat de Heilige Geest voor wie en wat iet te betekenen heeft?

Ik ben een Christen, OOK GEDOOPT met de Heilige Geest, dus wat is er mis mee!
En waarom wordt er direct gesproken over het feit dat er "gespot" wordt als ik gewoon een VRAAG STEL aan die gemeente die DE GAVE heeft om in tongen te spreken; de Pinkstergemeente!
Eigenlijk wordt ik nu al wantrouwend tegenover deze gemeente, terwijl dat niet hoeft; want  de Heilige Geest geeft gaven aan het gehele lichaam van Jezus, dus ook aan mij. WAAROM SLUITEN DE PINKSTERGEMEENTE LEDEN MIJ UIT, terwijl Jezus, op aanwijzing van de Almachtige God, zal oordelen
Als dit allemaal waar is wat jij hier schrijft, waarom vertaal je dit dan zelf niet ?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #114 Gepost op: januari 27, 2004, 02:30:12 pm »
Bumblebee,

Toch is de Bijbel ontstaan door de werking van de Heilige Geest. En een taal die kan worden verstaan, kan ook worden opgeschreven. Ook al is het misschien een beetje behelpen, alsof een kleine kleuter spreekt. Toch kunnen wij  veelal begrijpen wat de kleuter bedoelt en kan hij zijn brabbeltaal opschrijven zodat wij soms in staat zijn te kunnen herleiden wat zo'n kind bedoelt.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #115 Gepost op: januari 27, 2004, 02:47:56 pm »
Beste Mientje,

Als dit allemaal waar is wat jij hier schrijft, waarom vertaal je dit dan zelf niet, voor mij!

Weer zo'n typische vage dooddoener (ik moet er een beetje bij lachen)

LAAT NU EENS ZIEN dat jullie begrijpen wat God tegen jullie zegt. Ik bedoel zo moeilijk is dat toch niet! Maak van God geen onduidelijk en onbegrepen Almachtige. Wat is er geheim aan deze teksten, terwijl Jezus ons leert dat Hij alles aan ons bekend maakt, wat Hij van de Vader heeft gehoord.

Uit jou reactie en die van Wilhelmina bevestig je des te meer dat de tongentaal, zoals de Pinkstergemeente die leert niet legitiem is;

Paul Morents, een psychiater in Berkely heeft ontdekt dat er een 6 tal dominante kenmerken zijn van gevestigde kerken die in tongen zeggen te kunnen spreken:

1 Vijandelijke houding tegenover gezag of anderen
2 de wens om een minderwaardiheidsgevoel te compenseren
3 het verlangen het gevoel van geisoleerd zin te nationaliseren
4 het verlangen om te domineren (daar lijken de reactie shier, het meest op)
5 sterke gevoelens van afhankelijkheid en sterke beinvloedbaarheid
6 een sterk verlangen naar zekerheid

Wat nu:

Te bedenken is nu dat een tongentaal die geen enkele betekenis heeft dan een brabbeltal geen "gave" kan zijn binnen een gemeente van God. Zeker als tongentaal zoals deze (ook) hier wordt voorgesteld, onlosmakelijk met de Heilige Geest wordt verbonden. De Doop in de Heilige Geest en de tongentaal gaan gewoonlijk niet met elkaar samen.
Ik zal in de nabije toekomst daarom aantonen dat psychiater Paul Morentz het dichts bij de waarheid zit en dat in de Bijbel nergens een voorbeeld te vinden is dat de vervulling met de Heilige Geest, niets van doen heeft met het in tongen spreken en gewoonweg niet samen kunnen gaan. Het is precies zoals Paulus het in 1 Cor 14 uitlegt.

Niet ik, maar Wilhelmina en Mientje hebben daarvoor in deze korting overweging, het bewijs daarvan geleverd!
Wat betekent het nu daadwerkelijk, om in de Doop van of met de Heilige Geest gedoopt te zijn en te hebben ontvangen!!
Dat zal mijn antwoord zijn op dit topic. Een ieder moet dan maar zien wat de Heilige Geest werkelijk kan betekenen in de tijd dat de wederkomst genaakt en de verwarring alleen nog meer toe zal nemen! Wat een glorietijke bewijzen zie ik daarvan, door de Heilige Geest, in deze wereld gebeuren!

Gezegende dag verder!
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2004, 02:52:05 pm door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #116 Gepost op: januari 27, 2004, 04:38:48 pm »
Wie en wat is of zijn de Heilige Geest.

Ten eerste, zeker met betrekking tot het onderhavige geval, daar waar dit topic het onderwerp van draagt en waar we zo moeizaam en vaag mee om gaan, moet dit toch wel een ontwapenende uitspraak zijn;

Zij, die uw wet liefhebben, hebben grote vrede, er is voor hen geen struikelblok (Ps 119:165)
Hier stelt de Psalmist de grondslag voor en van de werking der Heilige Geest die:

Onze Leraar is (Joh. 14:26)
Christus' Vertegenwoordiger (onze God) Joh. 14:18
De Goddelijke Trooster maar ook de Geest die ons geweten aanraakt, omdat Hij onze harten in overeenstemming met Gods wet wil brengen (de ALmachtige) (Hebr. 10:15,16)
Hij geeft ons kracht (Hand. 1:8)\
Hij reinigt ons en baant onze weg, zodat we vrijerlijk tot de Heer kunnen gaan en tot de mensen die zoekende zijn (2 Thess., 2:13,14)
Hij ontwikkelt ons karakter naar het (voor-) beeld van Jezus (Gal 5:22,23)
Hij geeft ons gaven tot redding van de mensheid (niet afhankelijk van ons)1 Cor 12:4)
Hij leidt ons (Jezus) en tot deWaarheid (Joh. 16:13)
Hij bidt voor ons (Rom.8:26)
Hij garandeert ons de erfenis (Ef. 1:14)

De Heilige Geest moet ons dagelijks opnieuw vervullen, zoals de Vader ons ook elke dag opnieuw de Heilige Geest aanbiedt. Elke dag hebben nieuwe opdrachten te vervulen, elke dag raakt de Here onze lippen opnieuw aan, zoals Hij ook bij Zijn Zoon deed. Jezus was mens en had evengoed de herscheppende kracht dagelijks nodig van Zijn Vader als wij die nodig hebben.

Hier in dit gegeven staat nergens dat de tongentaal zoals die over het algemeen wordt weergegeven en waar zo lyrisch over gedaan wordt alsof het een bovennatuuurlijk verschijnsel is. In Marcus 16:17 vinden we de eerste tekenen van een tongentaal. Jezus is opgestaan uit de dood en wijst zijn discipelen om aan het werk te gaan. en zegt hen in vers 15 de hele wereld te bekeren. Hij geeft enkele tekenen aan m.b.t. handen opleggen en boze geesten uit te drijven. (vers 17 en 18). Deze weergave van Christus' opdracht maakt weinig indruk op de Bijbelvertalers omdat ze in het Grieks voorkomen en deze zijn toch de oudste en de best bewaarde gegevens. Evenmin wordt kond gedaan van die tekenen in andere weergaven van het zendingsbevel (Matt 28:18-20, Lukas 24:46-49 / Joh. 20:21=23 en Hand. 1:8) Nergens wordt hier gesproken over een onduidelijjheid m.b.t. de werking van de Heilige Geest. Geen van de discipelen van Jezus sprekt in tongen of wordt alzodanig aangegeven, dat wat met feitelijk zou -moeten- verwachten als men zich (vanuit de volmaakte Jezus) wil bezig houden met de verkondiging aan : alle taal, stam en natie!
Wat het eerst voor de hand zou liggen is het kunnen spreken in tongen welke de bevestiging van ee nauwe relatie met de Allerhoogste zou bewijzen.
Echter de Bijbelvertalers dachetn in hun tijd dat de geestesuitdrukkingen echte bestaande talen waren. De apostelen spraken tijdens het Pinksterfeest de 'eigen taal' van de mensen die bij elkaar waren (Hand. 2:6)
De corintj=hiers spraken allerlei talen (tongen). In Handelingen 2:11) waren de verschillende talen alleen verstaanbaar voor hen die deze talen spraken en niet voor de sprekers op die dag!, totdat ze door een Goddelijke bron nekend waren gemaakt (1 Cor 14:13 en 27_We spreken dus niet over een brabbeltaal maar over een gewone menselijke taal, die niet begrepen werd. Een brabbeltaal is niet verdedigbaar nog uit te sluiten , immers men kan er alle kanten mee uit. Immers in het land der blinden is éénoog Koning. Glossolalie is in feite spreken in extase en is bij diverse onderzoek niet autenthiek gebleken veel eerder is Glossolalie een kwestie van psychologische factoren, dan een kennis of inzichtelijkheid van een Goddelijke habdreiking.

Een bekende kerkvader ( Chrysostomos) beweert zelfs dat het in tongen spreken van een boze geest komt, naar de ervaring en weergave van een demonstratie daarvan door Pythia. Deze Pythia zat schrijlings op de zetel van Apollo. Met erward haar en vol van razernij raakte zij buiten zichzelf en begon in tongen te praten, met het schuim op haar mond.

Glossolalie bestaat al van ver voor dat het NT geschreven werd. Een zekere Lucianes van Samosata (120-198 na Christus) vertelt in hij in zijn schrift De Dea Syria een voorval van Glossolalie in verband met de inwijding tot de dienst aan de godin Juno.  Glossolalie wordt ook beschreven m.b.t. andere cultisch-religiueze evenementen rond de Pythia te Delphi, de Bacchanten en bij de Sibyllijnen. Duidelijk dus Heidense rituelen welke als religieuze evenementen werden gevierd.

Ik ga de volgende keer verder. Voor mijzelf wordt het duidelijk, voordat ik verder ga, dat het in tongen spreken anders is, dan wat wij vanuit de moderne Pinkstergemeente doet vermoeden. In mijn  opinie, is de onduidelijkheid aangaande het in tongen spreken zoals wordt geprofileerd nog steeds aanwezig; ook door de mensen die ik Bijbelstudie heb gegeven en door al deze invloeden een verkeerd en vals beeld hadden van de Heilige Geest en de Zoon. Opstandig werden. Het lijkt er op dat Glossolalie voortkomt uit de duistere wereld van demonen en de Tegenstander van God. Volgende keer zal ikverder gaan en aangeven dat het tongen spreken tot een verlustiging kan leiden, als we de Almachtige in de Hemel, Zijn Zoon Jezus de Christus en de Trooster en Leraar, de Heilige Geest willen aanvaarden als we Gedoopt worden door onderdompeling; en ELKE dag door BESTUDERING van een DUIDELIJK SCHRIFTWOORD en ons PERSOONLIJKE GEBED. Dan pas zullen we leren dat het in tongen spreken niets anders is, dan die boodschappen welke God in een duidelijk taal aan ons bekend maakt en te begrijpen zijn wanneer ze door een oprechte discipel bekend gemaakt worden, ze zijn de grondslag van Zijn wet; alsof we kinderen van een HEMELSE VADER zijn en niet afhankelijk van stotterende en zondige mensen, die zelfs door al hun wijsheid van glossolalie; hunn Hemelse Vader op de dag van Zon eer bewijzen, terwijl Zijn Zoon zoiets nooit heeft gezegd, nog door Zijn aanwezigheid, nog door de Heilige Geest! En daar zit het verraad. Daar waar de geboden Gods worden overtreden, daar zal Gods Geest nooit volledig kunnen gedijen, omdat dat fundament nooit en te nimmer van Christus kan zijn, Is Hij immers niet de Heer over de Sabbat (4e gebod) dan is Hij ook Heer over de andere geboden!

Mattheüs 15
9   Hun godsdienst is waardeloos. Ze houden zich alleen maar bezig met menselijke wetten en niet met de wet van God." (a)
10   Hierna riep Jezus de mensen bij Zich. "Luister! Probeer te begrijpen wat Ik bedoel.
11   U wordt niet slecht door wat u eet en drinkt. U wordt slecht door wat u denkt en zegt."
12   De discipelen gingen naar Hem toe en zeiden: "Weet U dat de Farizeeërs zich hebben geërgerd aan wat U hebt gezegd?"
13   Jezus antwoordde: "Iedere plant die niet door mijn Vader is geplant, zal worden uitgetrokken.
14   Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil vallen."
15   Petrus vroeg Jezus wat Hij nu precies bedoelde met dat slecht worden door woorden en gedachten.
16   "Zijn jullie ook nog zo dom?" vroeg Jezus.
17   "Begrijpen jullie dan niet dat alles wat men eet naar de maag gaat en tenslotte in het riool terechtkomt?
18   Maar wat een mens zegt, komt van binnenuit. Uit zijn hart.
19   Daardoor wordt een mens slecht. Want uit het innerlijk komen slechte gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, leugen en roddel voort.
20   Daardoor wordt de mens slecht. Maar men wordt niet slecht door te eten zonder de handen te hebben gewassen."
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2004, 11:12:21 am door Baldur »

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #117 Gepost op: januari 27, 2004, 04:58:59 pm »
very well,'fox Baldur'. ;)
Effe concreet:welke rustdag houdt u?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #118 Gepost op: januari 27, 2004, 05:05:52 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 16:58:59 schreef vaneccles:
very well,'fox Baldur'. ;)
Effe concreet:welke rustdag houdt u?
Haha, te pakken.

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #119 Gepost op: januari 27, 2004, 05:11:41 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 17:05:52 schreef Wilhelmina:
[...]

Haha, te pakken.

Wat?Wat deed ik?Zie je een hengel hiero? :)

Au serieux nu.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #120 Gepost op: januari 28, 2004, 11:12:54 am »
Beste Vaneccles:

De Sabbat, zoals deze in het 4e gebod wordt vermeldt!

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #121 Gepost op: januari 28, 2004, 12:47:33 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 11:12:54 schreef Baldur:
Beste Vaneccles:

De Sabbat, zoals deze in het 4e gebod wordt vermeldt!
Amen,Baldur,ik hou van mensen die de bijbel citeren!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #122 Gepost op: januari 28, 2004, 01:38:01 pm »
Ik heb beloofd om terug te komen op dit onderwerp, met de "bewijsvoering" dat het tongen spreken, zoals de Pinkstergemeente dat leert (met alle resepct overigens) niet uit de bron van de Almachtige Vader komt, maar uit de occulte heidense grotten van Satans geest.

Laten we eens terugkeren naar de bron waaruit de Pinkstergemeente put, als bewijs van hun tongentaal, als zou die van God (de Vader) komen.

1 Corinthiërs 14.

Hier zegt Paulus nergens dat de Corinthiërs een tongetaal spreken die van God de Almachtige komt. In tegendeel. U vergeet te kijken naar de verzen 26-29 van dat hoofdstuk!

Paulus veroordeelt hier het spreken in  tongen, zoals de Corinthiërs dat doen. En dat gedeelte zien vele gelovigen die in de "brabbel" tong spreken -als- hun heil.

1 Corinthiërs 14
1   Laat de liefde uw doel zijn, maar streef ook naar de gaven van de Geest, in het bijzonder naar het spreken namens God.
2   Als iemand in een vreemde taal spreekt, spreekt hij tot God en niet tot mensen, want zij verstaan hem niet. Wat hij onder de leiding van de Geest zegt, is geheimtaal.
3   Maar wie woorden van God doorgeeft, spreekt de mensen opbouwend, bemoedigend en troostend toe.
4   Als iemand in een vreemde taal spreekt, bouwt hij zichzelf op. Maar als iemand woorden van God doorgeeft, bouwt hij de gemeente op.
5   Ik zou graag willen dat u allemaal in vreemde talen sprak, maar nog liever dat u woorden van God doorgaf, want dat is veel belangrijker. Als u iets in een vreemde taal zegt, heeft de gemeente er alleen iets aan als u uitlegt wat het betekent.

En wat dan te zeggen van de tekst die Paulus hier zegt; hij veroordeelt het in tongen spreken zoals de Corinthiërs het doen en wijst er expleciet op dat hij en zijn medegelovigen een DUIDELIJKE verstaanbare boodschap moeten brengen, dus aangaande Gods woord, kan en mag er geen ONDUIDELIJKHEID zijn, want God de Almachtige kent geen geheimenissen die (anders) tot de duisternis zouden leiden.

@@6   Wat voor nut heeft het, broeders, als ik bij u kom en in vreemde talen spreek? Maar het is heel anders als ik u in verstaanbare taal vertel wat God mij duidelijk maakte; als ik u bekendmaak wat u nog niet weet of wat ik van God moet doorgeven. Of als ik u iets leer.
7   Denk maar eens aan muziekinstrumenten. De fluit en de citer bijvoorbeeld. Als er zomaar wat op geblazen of getokkeld wordt, zal geen mens er enige melodie in horen.@@

Neen het brabbeltaaltje heeft inderdaad geen nut en ook in de tijd van de Corinthiërs leidde het tot verwarring!

8   En hoe moeten soldaten zich voor de strijd klaarmaken als de trompet geen duidelijk signaal geeft?
9   Wel, als u een taal spreekt die niemand verstaat, gaan uw woorden verloren in de lucht.
10   Er worden in de wereld vele talen gesproken.
11   Maar als iemand iets tegen mij zegt in een taal die ik niet versta, blijven wij vreemden voor elkaar.
12   Dus moet u, omdat u zo vurig naar de gaven van de Geest verlangt, proberen uit te blinken in d!e gaven waar de gemeente door opgebouwd wordt.
13   Daarom moet iemand die in vreemde talen spreekt, God vragen of hij het ook mag uitleggen.
14   Want als ik in een vreemde taal bid, is het mijn géést die bidt; mijn verstand staat erbuiten.
15   Wat ik hiermee wil zeggen, is dat ik zal bidden met mijn geest én bidden met mijn verstand; ik zal tot eer van God zingen met mijn geest én zingen met mijn verstand.
16   Want als u alleen met uw geest God prijst en dankt, hoe kan dan een belangstellende die daar ook is, zeggen of hij het met u eens is? Hij verstaat er immers niets van!
17   U dankt wel goed, maar een ander wordt er niet door opgebouwd.
18   Ik dank God dat ik, als ik alleen ben (a), meer dan u allemaal in vreemde talen spreek.
19   Maar als ik met andere gelovigen samen ben, zeg ik liever vijf woorden met mijn verstand dan duizenden in een vreemde taal.
20   Broeders, denk niet als kinderen, maar wees volwassen in uw denken. Alleen in het kwaad moet u onmondig zijn.
21   In de Boeken staat dat God in onbekende talen en door de mond van vreemdelingen tot het volk zou spreken, maar dat zij niet naar Hem zouden luisteren. (b)
22   Daaruit blijkt wel dat de vreemde talen de cngelovigen iets duidelijk moeten maken en niet de gelovigen. Maar de verstaanbare woorden die namens God worden gesproken, zijn voor de gelovigen en niet voor de ongelovigen.
23   Anderzijds zal een ongelovige of belangstellende zeggen dat u dol geworden bent als hij in de gemeente komt en ieder in vreemde talen hoort spreken.
24   Maar als u allemaal namens God spreekt, wordt zo iemand overtuigd en zal hij tot inzicht komen, omdat zijn geweten gaat spreken.
25   Wat er in hem omgaat, komt aan het licht. Dan zal hij op zijn knieën vallen, God aanbidden en openlijk erkennen dat God bij u is.

Dit is wat Paulus bedoelt, het kunnen uitleggen van de Geschriften en dat wat (buiten de Schrift-) om gaat maar tot het heil werkt.

@@26   Weet u hoe het moet, broeders? Als u bijeen komt, neemt ieder deel aan de dienst. De een zingt een lied, de ander onderwijst; de een geeft door wat God hem duidelijk heeft gemaakt, de ander spreekt in vreemde talen en weer een ander legt uit wat hij zegt. Maar het moet wel opbouwend zijn.
27   Er mogen niet meer dan twee of drie hardop in een vreemde taal spreken en dan niet tegelijk, maar om de beurt. Bovendien moet iemand uitleggen wat het betekent.
28   Als die er niet is, mag u in de gemeente niet hardop in een vreemde taal spreken. Doe het dan maar stil voor uzelf en voor God.
29   Er mogen ook niet meer dan twee of drie personen namens God spreken. @@

Want in Bijbelse tijden schreven niet alle profeten boeken die in de Bijbel zijn opgenomen,. maar wel degelijk de discipelen kon bereiken, die trouw waren aan de wet en de geboden van de ALmachtige Vader (2 Samuël 7:3-11 -Lucas 2:36 - 1 Kronieken 29:29 en 2 Kronieken 9:29

29 Bovendien moeten de anderen beoordelen of hun woorden door God zijn ingegeven of niet.

30   Maar als er iemand zit aan wie God ineens iets duidelijk maakt, moet degene die juist aan het woord was, stoppen met spreken.
31   Als het zo gaat, komen allen die woorden van God kunnen doorgeven aan de beurt. Daardoor zullen alle aanwezigen iets leren en bemoedigd worden.
32-33    Wie woorden van God doorgeven, kunnen daar best even mee wachten tot een geschikt moment. God wil geen wanorde, maar vrede en harmonie in alle gemeenten.
34   Waar gelovigen bijeen komen, moeten de vrouwen zwijgen. Zij mogen niet spreken, maar moeten zo nederig zijn dat aan de mannen over te laten. Dat staat trouwens ook in de wet van Mozes.
35   Als zij iets willen vragen, moeten zij dat thuis aan hun man vragen. Want een vrouw hoort in de gemeente niet te spreken.
36   Wat denkt u wel? Dat Gods woord uit uw midden is voortgekomen? Of dat het alleen - heeft bereikt?
37   En als iemand meent namens God te spreken of geestelijk onderscheidingsvermogen te hebben, moet hij wel weten dat wat ik hier schrijf, een bevel van God is.
38   Wie het negeert, zal zelf genegeerd worden.
39   Dus, broeders, streef ernaar namens God te spreken, maar verbied het spreken in vreemde talen niet.
40   Alles wat gedaan wordt, moet fatsoenlijk en ordelijk gaan.@@

Heel goed en duidelijke taal, geen enkele verwijzing naar de plciht of de "opdracht" van de Almachtige Vader om onduiidelijk en (vooral) geheimzinnig te doen over ZIjn boodschappen.

Want laten we eerlijk zijn, leiden deze woorden:

Coopa shunda la-la-ba sigh-e O coola ma-shunda, la munda ka sunda

nu tot voorbeeld van een geestelijke volwassenheid? Of zijn het klanken van een onbekende bron die, juist door de onverstaandbaarheid en het -ongedeelde- bezit van één of enkele sprekers in de menigte, die (notabene) op hun beuret vertalers nodig hebben, terug te leiden aar Satans wijze van misleiding en/of misbruik van Gods Heilige Geest! Immers één ding is bekend, Satan leidt in de chaos en verwarring van Gods Woord; hij maakt er een Babylon
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2004, 01:43:24 pm door Baldur »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #123 Gepost op: januari 28, 2004, 02:17:57 pm »
En jij zei dat je de N.B.G vertaling hanteerde ?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #124 Gepost op: januari 28, 2004, 02:33:14 pm »
Ja Mientje, en wat is daar mis mee? Het is wel zo dat ik deze teksten veelal uit een Internet Bijbel (international)haal (Bible Gateway) omdat het gemakkelijk,. maar ook een duidelijke Bijbel is, die goed en heel nauw weergeeft wat -ook- de NBG Bijbel weergeeft. Ikzelf, persoonlijk gebruik alleen de NBG Bijbel!

groet

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #125 Gepost op: januari 28, 2004, 03:18:48 pm »
Een voorbeeld hoe het "in tongen spreken" tot misleiding en een vals Evangelie kan leiden.

In 1853 was er een dienst, op zondag, van een aantal Christenen toen er een vrouw een donderpreek hield over de volmaaktheid,  plotseling opstond en "in tongen" begon te praten. De rijzige dame was niet te verstaan voor de toehoorders één van de toehoorders had de tijd van geest en schreef op wat hij hoorde (!), ze zei:

"kene, keni, kene, keno, kene, kene. Er volgde nog een aantal woorden maar die waren onverstaan- en onvertaalbaar.

De voilgende zondag hield ze wederom een donderpreek over hetzelfde onderwerp. De vrouw  u beweerde dat zij in een Indianentaal sprak, waardoor de toehoorders haaar "tong" niet kon verstaan. Zij noemde zelfs de stam, waarvoor en waaruit zij, door de Heilige Geest gedreven, sprak. Een jongeman die bij de openstaande deur stond zag een Indiaan van die stam lopen en vroeg of hij naar de "in tongen sprekende dame" wilde luisteren.
De Indiaan zette zijn geweer tegen de achterste wand van het gebouw. De vrouw hoorde dat en begon direct in tongen tot de Indiaan te spreken;

Ken keni

De Indiaan viel om van verbazing en rende direct weg met de mededeling dat de vrouw helemaal NIET zijn Indianentaal sprak en dat de in tongen sprekende dame hem alleen amar angst had aangejaagd.
De pleegzoon van de vrouw nam haar mee om haar "tongentaal" te toetsen. Bij iemand aangekomen die 17 Indienanentalen sprak, kwam ze niet verder. De tolk zei dat ze geen enkel verstaanbare Indinanentaal sprak, ook niet in tongen.
De vrouw vroeg of zij de tongentaal van hem mocht spreken. Ze knielde neer en begon een brabbeltaaltje te uitten, dat noch kant noch wal raakte.

De vrouw raakte volledig haar invloed kwijt en was nooit eer in staat om te preken (Vergennes USA)
Ook anderte kerkgemeenten kenne  wel leden die beweren namens God te spreken en plotseling in een brabbeltaal beginnen te praten.
O.a is dit wel bij Adventisten gebeurt. De enige reden ervan die men kon geven dat deze leden in een oase van fanatisme terecht waren gekomen en vaak ook in een extreme extase terecht kwamen die onmenselijk en vooral onnatuurlijk was.
Deze mensen zijn gwoon in de handen van de Aartsbedrieger Satan terecht gekomen  (Gerammel aan de hemelpoort/ Roland R. Hegstad)

En zo is het maar net! ik heb nog nooit enig bewijs gezien; niet in de Bijbel, niet in de profetieën dat deze wijze van "in tongen spreken' tot positieve en Goddelijk geinspireerde zaken heeft geleid, zoals de Almachtige Vader ons heeft geopenbaard door Zijn Zoon.

De volgende keer ga ik in op het feit hoe wij nu werkelijk God kunnen dienen door de in ons wonende Heilige Geest.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #126 Gepost op: januari 28, 2004, 03:27:00 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 15:18:48 schreef Baldur:

Héél indrukwekkend. ;(
Ik kom haast in de verleiding om hier het verhaal van een verkrachtende GKV ouderling neer te zetten,  ( uit 18 honderd zovee)l, om te "bewijzen" dat alle GKV ouderlingen niet deugen.

Waar ben je mee bezig Baldur? Moeten wij je echt serieus nemen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #127 Gepost op: januari 28, 2004, 03:29:20 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 13:38:01 schreef Baldur:

De onverstaanbaarheid was juist dat wat door occulte verschijningen werd veroorzaakt. En daar waarschuwt Paulus voor.

1 Corinthe 14:2  Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #128 Gepost op: januari 28, 2004, 03:35:44 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 13:38:01 schreef Baldur:
Neen het brabbeltaaltje heeft inderdaad geen nut en ook in de tijd van de Corinthiërs leidde het tot verwarring!

1 Cor 14: 18  Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek;

Dit zegt Paulus, durf jij hem dat na te zeggen?

En vervolgens spreekt Paulus de gemeente toe, dat zij het daarbij niet moeten laten. Want met het spreken in tongen sticht je je zelf, zouden meer mensen moeten doen.
Daarnaast is het aan te raden te profeteren, want daarmee bereik je ook nog eens ongelovigen.

Baldur, wil je een gave van de Heilige Geest geen brabbeltaaltje noemen?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #129 Gepost op: januari 28, 2004, 03:52:30 pm »
Inderdaad Wilhelmina;

1 Corinthiërs  14:18. de vertaling van uw tong is deze:

18   Ik dank God dat ik, als ik alleen ben (a), meer dan u allemaal in vreemde TALEN spreek.
19   Maar als ik met andere gelovigen samen ben, zeg ik liever vijf woorden met mijn verstand dan duizenden in een vreemde taal.

En dat durf ik Paulus na te zeggen;

Spaans, Engels, Duits, Nederlands, vanuit de Profetie etc.
En inderdaad als ik gewoon thuis ben dan spreek ik de taal die bij mijn volk past.

Soms zijn er mensen die wél in allerlei vreemde talen ons iets willen wijsmaken. Dan zeggen wij "Spreek in je moers taal"

God leert ons in vrijmoedigheid te spreken (Handelingen 8:14-17) Niet in tongen (vreemde en onbegrijpelijke talen/tongen).

Al tijdens de eerste evangelisatieacties zitten de Pinksterleden de Alamchtige Vader al dwars; lees maar:

Handelingen 8
1   Saulus was het helemaal eens met het vonnis over Stefanus. Vanaf die dag kwamen de volgelingen van Jezus in Jeruzalem onder zware druk te staan. Zij werden zo hevig vervolgd dat zij moesten vluchten naar Judea en Samaria. Alleen de apostelen bleven nog in de stad.
2   Enkele gelovige mannen begroeven Stefanus en rouwden over hem.
3   Saulus deed zijn uiterste best de volgelingen van Jezus uit te roeien. Hij drong, niets en niemand ontziend, hun huizen binnen, sleurde mannen en vrouwen naar buiten en zette hen in de gevangenis.
4   De volgelingen die uiteengejaagd waren, spraken overal over Jezus en vertelden wat Hij had gedaan.
5   Filippus bijvoorbeeld, ging naar de stad Samaria en vertelde dat Jezus de Christus is.
6   De mensen die naar hem luisterden en zagen welke buitengewone dingen hij deed, hielden zich aan wat hij zei.
7   Boze geesten gingen, onder luid geschreeuw, weg uit de vele mensen die er last van hadden. Vele lammen en kreupelen werden genezen.
8   Het was dan ook niet verwonderlijk, dat er grote vreugde in de stad heerste.
9   In de stad woonde een zekere Simon, die zich al langer met toverij bezighield en daarmee alle Samaritanen tot verbazing bracht. Hij deed erg gewichtig en zei dat hij een groot man was.
10   Omdat hij de mensen een hele tijd met allerlei toverkunsten had verbaasd,
11   hielden zij zich aan wat hij zei, zowel groot als klein. "Deze man is geweldig!" werd er gezegd. "Gods kracht is in hem."
12   Maar dat veranderde toen Filippus kwam. Hij vertelde hun over het Koninkrijk van God en over Jezus Christus. De mensen geloofden hem en lieten zich dopen, zowel mannen als vrouwen.
13   Zelfs Simon geloofde wat Filippus zei en liet zich dopen. Hij liep steeds achter Filippus aan en viel van de ene verbazing in de andere, door de wonderlijke dingen die hij voor zijn ogen zag gebeuren.
14   De apostelen in Jeruzalem hoorden dat de bevolking van Samaria in de Here Jezus was gaan geloven. Daarom stuurden zij Petrus en Johannes erheen om eens te kijken.
15-16    Het bleek dat de nieuwe volgelingen wel in de naam van de Here Jezus gedoopt waren, maar niet de Heilige Geest hadden ontvangen. Daarom baden Petrus en Johannes voor hen,
17   legden hun handen op hen en zij ontvingen de Heilige Geest.

@@18   Toen Simon de Tovenaar zag dat de volgelingen de Heilige Geest ontvingen, doordat Petrus en Johannes hun handen op hen legden, bood hij de twee apostelen geld en zei:
19   "Geef mij die macht ook, dan kan iedereen de Heilige Geest ontvangen als ik mijn handen op hem leg."@@ Simon de Tovenaar was een lid van de Pinkstergemeente en suggereerde dat Simons belangstelling was gewekt voor (de) tongentaal

En wat zegt Petrus dan (Wilhelmina)

20   "Uw geld zal u te gronde richten!" antwoordde Petrus. "Wat God geeft, is niet te koop.
21   U hebt hier part noch deel aan. U staat niet zuiver voor God. Vreselijk dat u met zo'n voorstel aankomt.

Zo wordt er dus gesproken en gedacht over de Pinkstergemeente en hun tongentaal in relatie tot (notabene) hun status tot de Almachtige Vader.

Dus wat wil je mij nu leren over 1 Corinthiërs waar Paulus het woord richt, als okk in Handelingen AFWIJZEND wordt gereageerd op de brabbeltaal van de Pinkstergelovigen, die blijkbaar ONZUIVER voor de Almachtige staan.

En kijk eens hoe Simon verder nog flink op zijn kop krijgt? Wel Wilhelmina geen redenen om ook maar te zondigen tegen de Heilige Geest, ook al schrijf ik al de juistheden op!

22   Kom toch tot inkeer en smeek God of Hij u wil vergeven dat u zoiets hebt bedacht.
23   Ik zie dat u vergiftigd bent door jaloezie, dat u gevangen zit in uw eigen zonde."
24   Simon antwoordde: "Wilt u de Here voor mij vragen mij niet de straf te geven die u zojuist noemde?"
25   Petrus en Johannes verzekerden de Samaritanen dat zij hen als broeders erkenden. Nadat zij hadden gezegd wat hun door God was opgedragen, vertrokken zij weer naar Jeruzalem. Onderweg maakten zij in vele Samaritaanse dorpen het goede nieuws van Jezus Christus bekend.
26   Filippus ging ook de stad uit, want een engel van God had tegen hem gezegd: "Zorg ervoor dat u vanmiddag op de weg van Jeruzalem naar Gaza bent; dat is een eenzame weg."
27   Toen Filippus op die weg liep, zag hij een wagen voor zich uit rijden. In die wagen zat een voorname Ethiopiër. (A) Hij was minister van financiën in de regering van koningin Candace van Ethiopië. De man was in Jeruzalem geweest om God te aanbidden en
28   keerde nu naar zijn land terug. Onderweg zat hij hardop te lezen uit het boek van de profeet Jesaja.
29   De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen."
30   Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja.
31   "Begrijpt u wat u leest?" vroeg hij aan de man in de wagen. "Eerlijk gezegd, begrijp ik er niet veel van", antwoordde de man. "Er staat ook geen uitleg bij!" En hij vroeg Filippus bij hem in de wagen te komen zitten.
32   In het gedeelte dat de Ethiopiër aan het lezen was, zei de profeet Jesaja: "Hij was als een schaap, dat voor de slacht weggebracht werd. Hij deed zijn mond niet open, zoals een lam stil is terwijl het geschoren wordt.
33   Hij werd vernederd en zijn recht werd hem ontnomen. Wie zal over zijn nageslacht vertellen? Zijn leven is immers van de aarde weggenomen." (B)
34   De Ethiopiër vroeg aan Filippus: "Heeft Jesaja het hier over zichzelf of over iemand anders?"
35   Filippus antwoordde dat Jesaja over de Christus sprak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen.
36   Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk", zei de Ethiopiër, "daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?"
37   Filippus antwoordde: "Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen." Hij zei daarop: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is."
38   Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem.
39   Toen zij uit het water kwamen, nam de Geest van de Here Filippus weg. De Ethiopiër zag dat hij weg was. Hij reisde verder met een hart vol blijdschap.
40   Filippus ontdekte dat hij in Asdod was. Vandaar ging hij naar het noorden en kwam tenslotte in Caesarea. Onderweg sprak hij in alle plaatsen over Jezus Christus.

En zie, dat de kamerling, de  Ethiopier gedoopt wordt met de Heilige Geest. NIET door een brabbeltaaltje, maar door een zuivere leer die van de Almachtige komt en niet uit de duistere gewesten!

Goedendag!
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2004, 04:05:11 pm door Baldur »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #130 Gepost op: januari 28, 2004, 05:22:31 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 15:52:30 schreef Baldur:
Goedendag!

Filippenzen 4 : 5

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #131 Gepost op: januari 29, 2004, 06:16:48 pm »
"En indien gij op enig punt andes gezind zijt,God zal u ook dat openbaren."
Laten we ons daar intussen aan vastklampen.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #132 Gepost op: januari 30, 2004, 06:29:12 pm »
Beste Wilhelmina;

Dank voor je antwoord .Je schreef:

Filippenzen 4:

@@4   Wees blij in de Here; ik zeg het nog eens: Verheug u in Hem!
5   Laat uw vriendelijkheid bij iedereen bekend zijn. De Here is dicht bij u.@@

Dat zegt Satan ook, hij is de vriendelijkheid zelve toch hebben miljoenen volgelingen van hem slachtingen aangericht zowel geestelijk als fysiek. Vele navolgers van Satan zeiden "God met ons". Zoals de Amerikanen die de wereld leiden en volkeren uitmoorden en waar de Christelijke politiek partijen aan mee doen. Dat is ook al geen voorbeeld van Jezus, in deze wereld. Satan doet zich voor als het Licht der Wereld. We kunnen vriendelijk zijn, en dat wat we er onder verstaan. We kunnen zonde begrijpen en vooral accepteren. We kunnen ook doen wat Jezus ons vraagt te doen in Mattheus 28. Ik stel vast wat ik ondervind en ervaar bij (o.a)de Pinkstergemeente niet overeenstemt met Jezus maar daar waar de wet voor hun stopt; 1 Corintiërs of Paulus (lees eens Joh 8 door). Jezus waarschuwt ALLE Christengemeenten. Ik waarschuw de mensen, van alle Christengemeensten. Ik tracht dat te doen zoals Jezus deed. Jezus waarschuwt met LUIDE STEM. De waarschuwingen zijn er niet voor niets en veelvuldig. Je hebt me, samen met Mientje nog steeds geen bewijs kunnen leveren dat het in tongen spreken zoals Paulus afwijst, de JUISTE wijze is van het in tongen spreken.
Vanuit de profetie (dat niet in de Bijbel kan staan zoals de Schrift ons leert) weet ik dat het in tongen spreken als -ook- de Corinthiërs deden; verkeerd en onjuist is. Je hebt tot nu toe niet begrepen wat ik, door Onze God Jezus geprobeert heb te verklaren.

In Christus ben en blijf je mijn zuster dat zeker, ik oordeel niet maar wijs slechts aan. Van de Pinkstergemeente heb ik never en nooit enig antwoord gekregen op enkele vragen, over de Doop alsook andere zaken. Dat is geen voorbeeld van Christus, maar dat zal wel. Jezus zal met een sikkel dwars door de Christengemeenten gaan om er een slachting aan te richten. Niet allen die zeggen Here Here... zullen het Koninkrijk beerven. Dat zegt niets over Jezus of over een Christengemeente, maar over de individuele mens die een keuze heeft gemaakt.

Het in tongen spreken zal niet dat zijn wat tot de redding zal leiden. Jezus navolgen zal het enig pleitpunt zijn voor onze redding want een andere Middelaar en Zijn wet is er niet, in het oordel van de Almachtige Vader! Ik ben er niet minder om, maar probeer dat te doen wat me boeit en wat ik belooft heb te doen voor Hem, die voor ons is geofferd en heeft gered!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #133 Gepost op: januari 30, 2004, 06:38:45 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 18:29:12 schreef Baldur:;

Jezus zal met een sikkel dwars door de Christengemeenten gaan om er een slachting aan te richten.

Let erop , dat jij dit later zelf allemaal uit zal moeten leggen, als je voor Hem staat.
Dit is een onbijbelse profetie, dus kan niet van God komen.
Een valse profetie dus.

Het begint mij toruwens langzaam duidelijk te worden, dat jij een heilige oorlog tegen de Pinkstergemeentes bent begonnen.
Het komt allemaal heel onfris op mij over, en het is jammer dat dit toegelaten wordt op dit forum.

Ik pleit voor een waarschuwing aan het adres van Baldur.

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #134 Gepost op: januari 30, 2004, 08:50:07 pm »
Ik pleit tegen,en wel omdat ik eerst wel eens dat onschriftuurlijke geduid zou
willen zien...waar,Wilhelmina?
Is het,omdat u als lid,minstens voorvechtster van de Pinkstergemeente op de te-
nen bent getrapt?Just curious..

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #135 Gepost op: januari 30, 2004, 08:56:00 pm »
Trouwens,Baldur,kent u dit:
 www.spindleworks.com/library/schilder/ecumine.htm  ?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #136 Gepost op: januari 31, 2004, 01:09:47 pm »

quote:

door Bumblebee op 27 Jan 2004 10:07  
Ik heb nog nooit gehoord van de gave van het in tongen schrijven.

(in pennen schrijven?)

beetje flauw dit!

quote:

door Marnix op 27 Jan 2004 10:55  
Inderdaad. Wanneer breng jij een vertaalwoordenboek tongen-nederlands uit? En andersom zou ook wel makkelijk zijn. 'k Zal er verder maar nie top ingaan  

Ik heb er in verband met één persoon van gehoord:

http://www.solcon.nl/apge...c/bio.joshua.panhuise.htm
                        De ingezonden brief van Panhuise                                                                  
Uitdaging, mei 2002                                                                                                                
…..het 'schrijven in tongen van T.B (lees zijn warrige antwoord betreffende dit onderwerp in Charisma'); het sektarische element (T.B. bepaalt alles); ….’

http://home.tiscali.nl/~x...0020501charismavdberg.htm
01 mei 2002 - Charisma – Wim van de Berg's bezoek aan T.B. Joshua
Tijdens de les, maak ik weer kennis met iets ongelofelijks. Behalve dat T.B. Joshua veel 'in tongen' spreekt, schrijft hij ook in vreemde talen. Hij schrijft wat onbegrijpelijke tekens op (zoiets als Arabisch) en zegt dan wat er staat. Om te tonen, dat het werkelijk een krachtige taal is, vraagt hij één van ons om eerst het Engelse schrift op het bord aan te raken. Niets gebeurt. Dan raakt de man de tekens op het bord aan en valt bijna om. Ik weet hier geen raad mee. Ook met de stelling dat als we de prijs zouden betalen, wij ook zulke enorme krachten zouden doen, heb ik moeite.

http://home.tiscali.nl/~x...0020615charismavragen.htm
15 jun 2002 – Charisma vroeg het na bij T.B. Joshua - Vragen en antwoorden
Vraag: Welke taal schrijft u 'in tongen', is die bekend uit de bijbel of kerkgeschiedenis?
Antwoord: Profeet T. B. Joshua zegt altijd: "Een leven voor Christus is alles wat ik heb, een leven voor Hem zo dierbaar en een leven om alles te doen wat ik kan". Geliefde broeders, iedereen liegt tot zijn broeders en zusters. Petrus bijvoorbeeld bekeek Jezus eens op een menselijke manier en Jezus zei tegen hem: "Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot.." Wie moeten we dan geloven? Om de waarheid over mij en u te weten kunnen we in Jezus Christus geloven. Hij kan nooit liegen, als we Hem op zijn woord nemen. Zijn Woord is rein en zuiver.

Het antwoord van Joshua zelf, kan ik inderdaad geen touw aan vast knopen…..
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #137 Gepost op: januari 31, 2004, 10:16:06 pm »
Hallo Vaneccles;

Dit vond ik op de door jou aangehaalde site:

@@As you know, the speech I am about to deliver is entitled "Your Ecumenical Task."" In this title you have a strange word - ecumenical. Don't blame me if you think it is too learned: the topic has been given to your servant in those very words.

However, you should not let the word "ecumenical" frighten you. All of you speak "ecumenical language" every Sunday, when you confess with the church of all places: I believe a holy, catholic, Christian church. And "catholic" has the same meaning as "ecumenical." The "ecumene" means "the entire inhabited world"; therefore "ecumenical" means "pertaining to the entire cultural world" or "concerning the entire human race." In your Book of Praise you can find an ecumenical heirloom, the Nicene Creed, which dates back to the so-called First Ecumenical Council of 325. There the Arians were condemned, and also the Cathari (or Novatians), who, so it says, could not join the ecumenical church if they did not agree with the dogmas - that's what it says - of the universal and catholic church. Stipulations were also made concerning the so-called baptism of heretics.@@

Als alle niet Sabbatvierdende Kerken,  slechts gemeenten zijn voor de kerk van Rome, dan is dat ook de Pinkstergemeente. Als zondag-aanbiddende gemeente valt zij evenzeer onder Rome en haar Bisschop, als all occulte kerken gn geloofsgemeenschappen, warvan de Bisschop van Rome vindt dat zij in haar wereldse kerk, ook een plaats moet hebben. terwijl dus Jezus uit alle stam, taal en natie verzamelt, vanuit de Christengemeenten; Verzamelt Satan uit alle geloofsgemeenschappen die de zondag navolgen en de occulte geloofsgemeenschappen die direct onder zijn gezag vallen maar in het bijzonder onder de trouwe navolgers van God; stam, taal en natie. In Openbaringen vinden we terug dat God toestaat dat Satan uit alle volk, taal en stam  mag verzamelen.

Het is dus niet verwonderlijk dat je in het verband van het topic, verwijst naar het Oecumenische kader, waaronder de Bisschop van Rome inzamelt. Zelfs Kardinaal Simonis bevestigt dat denken door te stellen dat ALLE kerken in deze werelduiteindelijk achter de Oecumene zich zullen scharen, dat wat Jezus notabene vaststeld en de gelovige trouwe Christenen oproept uit te gaan van haar.

De Pinkstergemeente, Wilhelmina en Mientje zouden dus gevoeglijk nu moeten kunnen vermoeden dat hun inspanningen in de navolging van Rome zullen eindigen, daar waar hun wet eindigt en afgesloten wordt tot Christus, als zij vast blijven houden aan nog steeds niet bewezen feiten die daadwerkelijk op de Bijbel of Jezus Zelf gefundamenteerd kunnen worden, ook al willen zij dat graag.

Tongen op papier zetten is niet zo moeilijk. Elke mens heeft verstand en schrijFvaardigheid en kan dus klanken proberen om te zetten in een schrijftaal. Als we onbekende talen (tongen) in deze wereld van bijzondere bevolkingsgroepen of stammen tot een verstaanbare taal (tong) kunnen maken, dan kunneN die stammen of volkeren ook Engels leren, dat vele malen bewezen is. Dus is het niet zo moeilijk als we de Conrintische tongentaal, die door de Pinkstergmeente woerdt gepraktiseerd en Paulus voor waarschuwde, evengoed op papier zetten. Elk mens is vrij om Gods woord te interepeteren zoals hij of zij dat wil. Dus welke Pinksterbroeder of zuster kan mij dat verbieden als God de Vader zelf ons de keuze geeft. Maar zolang een lidmaat van de Pinksterkerk mij geen enkel bewijs kan geven van de teksten uit de tongentaal als daadwerkelijke boodschappen, door ze gewoon voor mij te vertalen en er geen enkel wetenschappelijk bewijs er ook voor is; of door een Pinksterprofessor bewezen kan worden, houdt ik mij vast aan de Drie eenheid, die leidt tot de Poorten van het Hemels Jeruzalem.

Als Jezus ons voorbeeld is van wat de Vader Hem bekend heeft gemaakt, dan kan ik in geen enkele profetisch perspectief iets terug vinden van het feit dat Jezus, ons grote voorbeeld en nu pleitende voor ons als een volmaakt mens in de Hemel, niet ALLEN de tongentaal heeft bijgebracht of op enige wijze bekend heefT gemaakt in Matt 28 in het Zendingsbevel. Dus Wilhelmina en Mientje; met all respect, stop met jullie strijd.

Zorg er voor dat jullie zelf door Jezus de Zoon het Koninkrijk zullen en kunnen beerven, want er is beslist geen andere weg. Ook niet door dat vreemde en occulte Rijk, waar Satan in onvetsaanbare tongen de mensheid misleidt en hoopt dat allen sterven door de valse Evangelieboodschap die momenteel over de wereld gaat!

De profetie leert:

2 Thess 2:9,10

9   De 'mens van zeer grote zonde' zal komen en optreden als satan zelf, vol duivelse list en kracht. Hij zal iedereen een rad voor de ogen draaien, door allerlei opzienbarende, bedrieglijke wonderen te doen.
10   In elk geval de mensen die op weg zijn naar de ondergang, omdat zij niets willen weten van de waarheid waardoor zij gered hadden kunnen worden.

Daarom Vaneccles, Wilhelmina en Mientje;

Er zijn kerken en mensen die beweren die beweren dat zij zogenaamde gaven bezitten en dat de Heer wil dat deze in Zijn gemeente aanwezig zijn. Zij spreken in een onbegrijpelijke brabbeltaal, die niet alleen voor bij de mensen maar OOK bij GOD ONBEKEND is. Dergelijke gaven komen voort uit mannen en vrouwen die daarbij dankbaar geholpen door de aartsbedrieger; En zo is het maar net, omdat ik zeker weet dat er binen diverse gemeentes (ook de Pinkster) mensen volledig een verkeerd en onjuist beeld hebben ontvangen van Gods leer en bedoelingen, meen ik ook dat de brabbeltaal die daar gesporken wordt, van de aartsbedrieger komen. Dus Mientje en Wilhelmina, wat jullie ook oprecht proberen te verkondigen, ik weet zeker dat al jullie pogen zal stranden op het fundament Jezus Zelf.

Gezegende week!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #138 Gepost op: februari 01, 2004, 08:02:19 am »

quote:

op 31 Jan 2004 22:16:06 schreef Baldur:
Daarom Vaneccles, Wilhelmina en Mientje;

Zij spreken in een onbegrijpelijke brabbeltaal, die niet alleen voor bij de mensen maar OOK bij GOD ONBEKEND is. Dergelijke gaven komen voort uit mannen en vrouwen die daarbij dankbaar geholpen door de aartsbedrieger;

1 Corinthe 14:2  Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Ook jij verder een gezegende week Baldur.

Waarschuwing van de beheerders:
Suggestieve opmerking verwijderd. Niet op de man spelen aub. Graag de discussie op het niveau van de argumenten voeren

garfie75

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #139 Gepost op: februari 01, 2004, 02:01:41 pm »
Hoi, Ik dacht er eens aan om eens wat info te lezen over tongentaal, omdat het me interesseert en kom dus hiero terecht :) (Wel via reformanda.nl, maar ja .... :P)

Kijk het zit nl. zo: Ik heb (had, lang verhaal, maar geen ruzie gehad ) een goede vriend van me die zich nu heeft aangesloten bij een behoorlijk charismatische beweging waar (het schijnt) nogal tongentaal gebruikt te worden. Nu ben ik best wel gevoelig voor zulk soort dingen, maar vroeg me altijd af of tongentaal nu echt wel voorkomt. Nu heb ik een schoonpa die dominee is (makkelijk! :)) en heb hem gevraagd wat hij vindt wat tongentaal is.

Om in 't kort te zijn, ook na wat reacties gelezen te hebben, Volgens hem is tongentaal zoals in de bijbel staat ALTIJD een verstaanbare taal, zoals ook in Hand. 2 vermeld staat. Het griekse woord voor tongentaal in de bijbel is altijd in een andere taal spreken, geen gebrabbel dus ofzo.

Nou ja, ik vroeg me af of een bezoeker is die wel in tongentaal spreekt en me eens kan uitleggen hoe dit nou precies dan bijbels te verantwoorden is, om te zeggen dat je in tongentaal spreekt enzo. (Vertel me ook eens hoe dat dan is O-)) Ik ben niet TEGEN tongentaal, ben alleen benieuwd hoe dat dan WEL gaat en hoe je je daar bijbels verantwoord mee moet omgaan.

vaneccles

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #140 Gepost op: februari 01, 2004, 04:03:32 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 08:02:19 schreef Wilhelmina:
[...( Of moet ik Saulus zeggen?)

Ik wist dat ik een sarcast was,maar gij kunt er ook wat van,mevrouw Wilhelmina.
Dat was niet echt 'koninklijk' van u. :|

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #141 Gepost op: februari 01, 2004, 05:08:31 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 14:01:41 schreef garfie75:
Volgens hem is tongentaal zoals in de bijbel staat ALTIJD een verstaanbare taal, zoals ook in Hand. 2 vermeld staat. Het griekse woord voor tongentaal in de bijbel is altijd in een andere taal spreken, geen gebrabbel dus ofzo.

.

1 Corinthe 14:2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Ik heb al een aantal keren deze tekst onder dit soort opmerkingen geplaatst.
Het blijft frappant dat daar niet op ingegaan wordt.
Dus niks geen bestaande taal. Niemand verstaat het staat hier, alleen God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #142 Gepost op: februari 01, 2004, 06:35:05 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 17:08:31 schreef Wilhelmina:
[...]

1 Corinthe 14:2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Ik heb al een aantal keren deze tekst onder dit soort opmerkingen geplaatst.
Het blijft frappant dat daar niet op ingegaan wordt.
Dus niks geen bestaande taal. Niemand verstaat het staat hier, alleen God.

Oke dan ga ik er maar op in:

de verklaring is vrij simpel. In een Grieks sprekende stad wordt normaliter Grieks gesproken, als je dan in een vreemde taal gaat spreken dan verstaat niemand van de omstanders dat. vandaar: 'want niemand verstaat het' . Aangezien het in de samenkomst gebeurt spreekt hij dus in geheimenissen tot God. Hij is de enige die daar in staat is het te begrijpen. Tijdens de pinksterdagen spraken de christenen ook in vreemde talen. Omdat er toen een heleboel Joden waren uit vreemde landen hoorden die en verstonden zij wat er gezegd werd. Dit had als doel dat de Joden d.m.v. dit teken moesten verstaan dat God nu ook buiten het Hebreeuws om geloofd kon worden. M.a.w. de Joden waren hun bijzondere plaats kwijt. Ook heidenen konden meedoen. De babylonische spraakverwarring is gedeeltelijk teniet gedaan.
In de charism. wereld wordt hier wel eens aan gekoppeld dat zelfs de Satan het niet kan verstaan en dat het daarom zo sterk en krachtig is. Dit lijkt me in tegenspraak met het feit dat het altijd een bestaande taal is geweest dan dan toe. dan is het logisch om ook hier aan een bestaande taal te denken. Met de bovenstaande verklaring is het ook gewoon mogelijk.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #143 Gepost op: februari 01, 2004, 07:07:02 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 18:35:05 schreef Priscilla en Aquila:
[..1 Corinthe 14:2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
.]

Dit lijkt me in tegenspraak met het feit dat het altijd een bestaande taal is geweest dan dan toe. dan is het logisch om ook hier aan een bestaande taal te denken. Met de bovenstaande verklaring is het ook gewoon mogelijk.

Als er staat dat niemand het verstaat, dan neem ik aan dat er ook niemand bedoeld wordt.
En het door de Geest geheimenissen spreken is echt wat anders dan toevallig een taal spreken, van een land waar toevallig geen toehoorder van aanwezig is.

Deze tekst zegt ook dat je, als je in een tong spreekt, niet tot mensen spreekt, maar tot God.
Wat heeft God eraan, als ik tot Hem spreek in een taal van Verweggistan, in plaats van het Nederlands? Welk doel zal God hebben met het geven van vreemde bestaande talen, als het is om Hem te eren?
Het is , zéker aan de hand van deze tekst, een taal van de Geest, die geen mens verstaan kan. God is Geest, dus het lijkt me logisch dat hij je een taal geeft, die met Hem kan kommuniceren.
Door de Geest geheimenissen spreken, maar geen mens kan het verstaan.
Lijkt me duidelijk.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #144 Gepost op: februari 01, 2004, 07:15:30 pm »
Oke dan ga ik er maar op in:

de verklaring is vrij simpel. In een Grieks sprekende stad wordt normaliter Grieks gesproken, als je dan in een vreemde taal gaat spreken dan verstaat niemand van de omstanders dat. vandaar: 'want niemand verstaat het' . Aangezien het in de samenkomst gebeurt spreekt hij dus in geheimenissen tot God. Hij is de enige die daar in staat is het te begrijpen. Tijdens de pinksterdagen spraken de christenen ook in vreemde talen. Omdat er toen een heleboel Joden waren uit vreemde landen hoorden die en verstonden zij wat er gezegd werd. Dit had als doel dat de Joden d.m.v. dit teken moesten verstaan dat God nu ook buiten het Hebreeuws om geloofd kon worden. M.a.w. de Joden waren hun bijzondere plaats kwijt. Ook heidenen konden meedoen. De babylonische spraakverwarring is gedeeltelijk teniet gedaan.
In de charism. wereld wordt hier wel eens aan gekoppeld dat zelfs de Satan het niet kan verstaan en dat het daarom zo sterk en krachtig is. Dit lijkt me in tegenspraak met het feit dat het altijd een bestaande taal is geweest dan dan toe. dan is het logisch om ook hier aan een bestaande taal te denken. Met de bovenstaande verklaring is het ook gewoon mogelijk.

-------------------------------------------------------------------------------

Toch gaat deze bewering niet op.
Ten eerste : Kon je er niet zeker van zijn dat er niet iemand zou zijn die het wel verstond.

Ten tweede :Als je 2 Cor 14 : 26 leest staat er : ...heeft een ieder iets ; een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging..... hier is een tong toch duidelijk een onderdeel van enkele gaven die genoemd worden.

Dan staat er in vrs 27 dat er maar 2 of 3 in een tong mogen spreken, en dat er maar één uitleg mag geven. Als er nou in drie verschillende talen gesproken is, dan mag maar één het uitleggen, dan moet hij wél drie talen kennen.

Maar nu komt het :in vrs 28 staat : is er echter geen uitlegger .......
Als het een vreemde taal zou zijn, kun je het toch altijd zelf uitleggen ?

En dan gaat de tekst verder :...dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken.

Dit laatste bewijst dat er best zonder uitleg in een bidstond in tongen gebeden mag worden zonder uitleg.

En waarom worden het spreken in tongen en het vertolken ervan in 1Cor. 12 als twee aparte gaven genoemd ? Dan zeg ik weer , een vreemde taal kun je toch altijd zelf vertolken ?

En dan tot slot , waarom moet je volgens 1 Cor. 14 : 13 als je in een tong spreekt , bidden dat je het ook mag uitleggen ?

Lees nu eens, waar ik tong schrijf, het woord vreemde taal, dan klopt het gewoon niet.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #145 Gepost op: februari 01, 2004, 07:17:20 pm »
Omdat het een bijna onmogelijke opgave lijkt, om niet charismatische christenen te overtuigen van het bestaan,maar ook het belang van de tongentaal, wil ik mijn bijdragen afsluiten met een mooi stukje over Jack Hayford, één van de oprichters van Four Square. Dit stukje haalde ik uit het ND:

N.a.v. Jack Hayford, De schoonheid van geestelijke taal. Het mysterie van het spreken in tongen ontsluierd, uitgeverij Kok Kampen, ISBN 90 435 0515 3.

Als je niet in tongentaal spreekt, is je geloof in Christus waarschijnlijk niet echt. Een dergelijke beschuldigende opmerking hoeft maar één keer gemaakt te worden, om oprechte gelovigen definitief in een houding van verzet tegen spreken in tongen te brengen.
Onder christenen die van harte in de gereformeerde traditie willen staan, wordt steeds vaker de vraag gesteld: waren de bijzondere gaven van de Geest echt wel alleen bestemd voor de begintijd van de kerk? Deze vraag is meestal beantwoord met: ja, de bijzondere gaven waren startversterkers; nu we de bijbel hebben, zijn ze niet meer nodig. In de ontmoeting met evangelische en charismatische christenen wordt de houdbaarheid van dit antwoord echter danig op de proef gesteld. Want het lijkt toch te bestaan: christenen die van harte bijbelgetrouw willen zijn en Christus erkennen als hun Verlosser en Heer, en die toch in tongentaal spreken.
Jack Hayford, voorganger van de Church on the Way in Californie, schreef een boek over dit onderwerp. Hij legt daarin een grote gevoeligheid aan de dag voor de misstanden en misverstanden die er leven rond dit thema. Hij beschrijft zijn eigen geestelijke weg waarin afkeer van tongentaal geleidelijk plaats maakte voor dankbare verwondering over deze hulpbron die Christus aan zijn gemeente geeft om te groeien in aanbidding en gebed.

Abracadabra
Heel gemakkelijk worden er rond een zo controversieel onderwerp stellingen betrokken waar niemand meer uit wenst te komen. Aan de ene kant wordt tongentaal als hét bewijs gezien van de echtheid van het geloof en de vervulling met de Geest. Aan de andere kant wordt tongentaal beschouwd als onzinnig gemompel, voodoo-achtige abracadabra van dwalende extatische geesten.
Toch wordt er in het Nieuwe Testament vrijmoedig gesproken over tongentaal. Het is het meest bijzondere teken op de eerste Pinksterdag. Verderop in het boek Handelingen wordt een aantal malen verteld dat pasbekeerden vervuld worden met de Geest en spreken in tongen. En Paulus wijdt er in zijn eerste brief aan de Korintiërs een heel hoofdstuk aan. Daar wordt – zeker – het profeteren als de meest begerenswaardige Geestesgave gezien (‘streeft naar het profeteren’). Maar tegelijk kan Paulus zeggen: ‘Ik wilde wel dat gij allen in tongen spraakt’ en ‘belemmert het spreken in tongen niet’.

Wie probeert onbevangen de bijbel te lezen, kan niet heen om de vragen die zich hier voordoen. En iedere generatie heeft de plicht om vanuit een zekere heilige nieuwsgierigheid oude antwoorden zich opnieuw toe te eigenen of om andere antwoorden te geven. Mits daarbij, zoals Paulus heel nadrukkelijk stelt in 1 Korintiërs 13, liefde de drijfveer is. Zoals er in bepaalde kringen op liefdeloze wijze wordt gesteld dat je geloof niet echt is als je niet spreekt in tongen, kan er op even liefdeloze wijze gereageerd worden op gereformeerde christenen die oprecht de vraag stellen of we ook vandaag niet mogen verlangen naar deze bijzondere gave van de Geest. Hayford wijst in zijn boek een liefdevolle weg door te stellen dat tongentaal niet geëist mag worden als hét bewijs van de vervulling met de Geest is, maar dat het spreken in tongen wel gezien mag worden als een prachtige hulpbron voor wie God dieper willen aanbidden.

Zondaar
Hayford zelf heeft de gave van het spreken in tongen ontvangen. Maar nergens leidt dat tot een aanmatigende en hoogmoedige houding. Integendeel: hij erkent dat hij – net als alle andere oprechte gelovigen – een feilbaar mens is, een zondaar die van genade moet leven, een gelovige die ernaar verlangt volop bijbels te denken en te leven en volledig op Christus gericht te zijn.
Zelf heb ik eigenlijk altijd gedacht (voor zover het hele thema überhaupt in mijn blikveld kwam) dat voorstanders van het spreken in tongen óf onbijbels waren óf gewoon dom. Het lezen van Hayfords boek heeft dat oordeel aanzienlijk genuanceerd. Niet alle charismatische christenen zijn over de grond rollende, wartaal sprekende spiritualisten die slechts geïnteresseerd zijn in de Geest (en dus eigenlijk alleen in zichzelf) en die geen oog hebben voor de Christus van de Schriften.

Christus alleen
Wat me het meest getroffen heeft in dit boek over de schoonheid van geestelijke taal is, dat het eindigt met een hoofdstuk over ‘De ultieme schoonheid – de uniciteit van Christus’. Het bevat een toespraak gehouden op een conferentie van pinkster- en charismatische leiders. Een citaat: ‘Laat iedereen weten dat we boven alle zegen en boven alle ervaringen allereerst en allermeest mensen zijn die Jezus willen prijzen, Jezus willen verheerlijken, Jezus willen grootmaken, Hem willen verhogen als onze Levende Here en Koning! Het gaat ons om Christus en om Hem alleen!’

Dat doet me denken aan de bede van onze Here Jezus Christus tegen het slot van het hogepriesterlijke gebed. ‘Vader, Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen’ (Johannes 17:24). Christus’ ultieme wens is dat de kinderen van zijn Vader de Zoon mogen zien in al zijn genade, zijn liefde, zijn trouw, zijn glorie. Op volmaakte wijze in de hemel. En ook nu al, met de ogen van het hart, op aarde.

Christenen die dat in navolging van hun gekruisigde Heer als hun diepste verlangen kennen, zoals Jack Hayford, mogen alleen al om die reden op onze oprechte aandacht rekenen. Ook voor gereformeerde christenen lijkt het me geestelijk gezien de moeite waard om het spreken in tongen niet zondermeer af te wijzen, maar minstens te overwegen of het niet een mooie gave is die de Geest ook nu nog wil uitdelen. Met maar één doel: de verheerlijking van Jezus Christus.

www.nd.nl

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #146 Gepost op: februari 01, 2004, 07:51:00 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 19:15:30 schreef Mientje:

Toch gaat deze bewering niet op.
Ten eerste : Kon je er niet zeker van zijn dat er niet iemand zou zijn die het wel verstond.

Hoe vaak komen er buitenlanders bij jullie?
 In korinthe blijkbaar niet veel toen. In de toenmalige wereld sprak men veel Grieks. Maar bovenal, er hoorden Joden bij te zijn gezien de tekst 1 Kor 14:22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

quote:

Ten tweede :Als je 2 Cor 14 : 26 leest staat er : ...heeft een ieder iets ; een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging..... hier is een tong toch duidelijk een onderdeel van enkele gaven die genoemd worden.

Dan staat er in vrs 27 dat er maar 2 of 3 in een tong mogen spreken, en dat er maar één uitleg mag geven. Als er nou in drie verschillende talen gesproken is, dan mag maar één het uitleggen, dan moet hij wél drie talen kennen.

Nee want de uitlegging was ook een gave.

quote:

Maar nu komt het :in vrs 28 staat : is er echter geen uitlegger .......
Als het een vreemde taal zou zijn, kun je het toch altijd zelf uitleggen ?

Nee want het is een gave. Iemand die in een tong sprak hoefde zelf niet te weten wat hij zei.

quote:

En dan gaat de tekst verder :...dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken.

Dit laatste bewijst dat er best zonder uitleg in een bidstond in tongen gebeden mag worden zonder uitleg.

Nee je trekt zomaar de conclusie dat hij in een tong zachtjes ging bidden. Ik lees hier gewoon in als de gave nu niet dienstig is moet je je gewoon rustig houden en zelf tot Go spreken. Ik denk dan gewoon grieks, jij denkt in een tong.

quote:

En waarom worden het spreken in tongen en het vertolken ervan in 1Cor. 12 als twee aparte gaven genoemd ? Dan zeg ik weer , een vreemde taal kun je toch altijd zelf vertolken ?

Nee was een gave.

quote:

En dan tot slot , waarom moet je volgens 1 Cor. 14 : 13 als je in een tong spreekt , bidden dat je het ook mag uitleggen ?

Lees nu eens, waar ik tong schrijf, het woord vreemde taal, dan klopt het gewoon niet.

Dit is gewoon onwaar. In het Grieks betekent het overal een gewone taal, dan is het nu echt niet anders omdat jou het nu beter uitkomt dat het een onbestaande taal zou zijn geweest. Als het onduidelijk is moet je naar de eerste keer dat het voorkomt in de Bijbel gaan om het te bepalen. En dat is bij de babylonische spraakverwarring, dus gewone talen In het NT op de pinksterdag, dus gewone talen.
Overal bij 'vreemde taal' of 'tong' staat in de grondtekst hetzelfde woord namelijk 'glossa.'
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2004, 08:25:16 pm door Priscilla en Aquila »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #147 Gepost op: februari 01, 2004, 08:17:52 pm »
Uit je antwoord meen ik uit te maken dat je wel in het bestaan van tongen gelooft, maar beweert dat het altijd een bestaande taal is ?

Dan rijst toch bij mij de vraag waarom er in Hand.10 : 45,46 staat :

En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de Heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God groot maken

Wat heeft het voor nut om God in een vreemde taal groot te maken, tenzij het de eigen taal van God was ?

Maar het was aan een ieder duidelijk dat door het spreken in tongen, men de Heilige Geest ontvangen had.

Ik heb hier een zeer oude Statenbijbel waar in plaats van tongen vreemde talen genoemd wordt, maar in de verwijzing naar de kanttekeningen staat :
"Lees voor vreemde talen : Tongen "

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #148 Gepost op: februari 01, 2004, 08:38:37 pm »

quote:

op 01 Feb 2004 20:17:52 schreef Mientje:
Uit je antwoord meen ik uit te maken dat je wel in het bestaan van tongen gelooft, maar beweert dat het altijd een bestaande taal is ?

Dan rijst toch bij mij de vraag waarom er in Hand.10 : 45,46 staat :

En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de Heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God groot maken

Wat heeft het voor nut om God in een vreemde taal groot te maken, tenzij het de eigen taal van God was ?
Het was voor de gelovigen uit de besnijdenis een teken dat het heil nu ook voor de heidenen was, want zij hoorden dat ieder 'in zijn eigen taal' God groot maakten
Dus niet meer alleen in de taal van de Joden.....

quote:

Maar het was aan een ieder duidelijk dat door het spreken in tongen, men de Heilige Geest ontvangen had.
Het spreken in tongen was voor de gelovigen uit de besnijdenis, de joden, een teken dat God nu ook het heil voor de heidenen had bestemd.

quote:

Ik heb hier een zeer oude Statenbijbel waar in plaats van tongen vreemde talen genoemd wordt, maar in de verwijzing naar de kanttekeningen staat :
"Lees voor vreemde talen : Tongen "
Hier zie je dus dat 'vreemde talen' en 'tongen' hetzelfde zijn!!!
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2004, 09:07:13 pm door Priscilla en Aquila »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #149 Gepost op: februari 01, 2004, 08:44:43 pm »
Handelingen 2:3  en er vertoonden zich aan hen "vreemde talen"  als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen;