Auteur Topic: Jezus vs. Geest  (gelezen 3862 keer)

bert

• Bekijk profiel
Jezus vs. Geest
« Reactie #50 Gepost op: mei 29, 2004, 04:34:32 pm »

quote:

elle schreef op 29 mei 2004 om 12:23:
klopt... Maar dat kunnen we bediscussieren in bijv. het 'alpha-cursus topic'.. De topicstarter daar start met de vraag: Is de Alpha Cursus niet Arminiaans? Lijkt me dus uitstekende plek om dat de bediscussieren :).
Kopieer bovenstaande post daarheen en zie wat er gebeurt (vraag evt om een title-edit).

Daar heb ik dit volgens mij al een tijd geleden genoemd. Ik noem de punten nu in deze topic omdat met name het eerste punt van toepassing is op dit topic, en beide punten van toepassing zijn op de opmerking van Jos. Waarbij ik aan wil geven dat beide punten voor mij meer zijn dan onterechte karikaturen. Ze lijken meer op collectieve bonden.

De Jezus vs. Geest discussie is er ook een die standaard opduikt daar waar de Alpha cursus wordt georganiseerd. En mijn reactie waar je op reageerd is daarop mijn antwoord: oppassen voor oneigenlijke tegenstellingen. Als het goed is is er geen tegenstelling tussen Jezus en Geest.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Jezus vs. Geest
« Reactie #51 Gepost op: mei 29, 2004, 07:56:45 pm »

quote:

bert schreef op 29 mei 2004 om 12:09:
[...]

In onze kerken zijn er enkele ongeschreven regels die wij met de paplepel hebben ingegoten gekregen.

1. Speciale gaven van de Geest waren opstartverschijnselen die in de eerste gemeenten nog functioneerden, maar die wij nu niet meer nodig hebben. Wordt vaak gekoppeld aan de term melk.

Ik zou zeggen: lees eens wat topics door die over tongentaal / gaven van de Geest gaan etc.

Maar de 'kritiekpunten' die je noemt vanuit de preek van die dominee, zie je die wel als je ze 'algemeen' opvat, en niet gebonden aan de dominee die de beweging Gods Geest werkt wil 'onderuithalen'?

Maak jij zelf ook onderscheid tussen 'speciale gaven' en 'gewone gaven'?
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ALLE gaven zijn speciaal, want ze komen van de Geest en HIJ schenkt ze aan wie Hij wil........
Of zijn we toch meer onder de indruk als we dingen ZIEN die niet natuurlijk zijn...
Ik kan niet helemaal begrijpen dat je zei de 'speciale gaven' gemist te hebben die dag in Zwolle. Waren de 'gewone' gaven (de andere dan de speciale) dan wel aanwezig?

Wat Josdouma noemde in zijn post waren meer de 'vruchten' van de Geest: meer liefde, blijdschap etc.....
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2004, 07:57:15 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
Jezus vs. Geest
« Reactie #52 Gepost op: mei 29, 2004, 11:21:49 pm »
Sorry.........
Er staat zoveel wat me interesseert op dit forum. Omdat ik per minuut betaal en de telefoonrekening niet te hoog moet worden, ga ik wel eens te snel door alles heen.

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 mei 2004 om 22:49:

[...]

Dat is niet waar. Er wordt gesteld dat er gesteld wordt dat we een relatie mogen hebben met de Heilige Geest. Goed lezen.  ;)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

josdouma

• Christus is Alles
    • Bekijk profiel
Jezus vs. Geest
« Reactie #53 Gepost op: juni 01, 2004, 10:38:50 am »

quote:

bert schreef op 29 mei 2004 om 12:09:
[...]

In onze kerken zijn er enkele ongeschreven regels die wij met de paplepel hebben ingegoten gekregen.

1. Speciale gaven van de Geest waren opstartverschijnselen die in de eerste gemeenten nog functioneerden, maar die wij nu niet meer nodig hebben. Wordt vaak gekoppeld aan de term melk.

2. Wij hebben geen vrije wil. Onze keuzes worden niet door onszelf geinitieerd.

[...] Zelf beleef ik deze ongeschreven regels als collectieve bonden, als blokkades in het goed verstaan van Gods wil.

[...]

Hier dus twee van die oneigenlijke tegenstellingen:

1. Speciale gaven van de Geest worden uitgespeeld tegen de gewone gaven van de Geest

2. Gods genade wordt uitgespeeld tegen onze verantwoordelijkheid.

Ik denk dat je hier twee heel belangrijk zaken te pakken hebt die veel met de Jezus vs. Geest discussie te maken hebben. Een paar opmerkingen:

- In Christus door de Geest ontvangen we een volheid van gaven; het onderscheid 'gewoon' en 'bijzonder' is daarbij niet bijbels, maar door mensen bedacht; gaven van de Geest zijn (in welke vorm dan ook) altijd tegelijk ook gaven van Jezus; HIJ doopt ons namelijk met zijn Geest

- In Christus door de Geest wordt onze wil genezen en krachtig gemaakt om te doen wat God vraagt; we gaan leren willen wat God wil; in de toespraak heb ik daar dit over gezegd: "God zegt tegen jou: ‘Bekeer je, en dan ga ik jou vergeven en genezen en bevrijden.’ En als je je dan bekeert, dan zeg je: ‘Ik heb dat niet zelf gedaan maar het is me overkomen. Vooraf ziet het er altijd anders uit dan achteraf. Vooraf denk je: ‘Moet ik het dan zelf doen?’ En achteraf zie je: ‘God deed het zelf, door mij heen.’" In heel de paradoxale dilemmatiek tussen Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid komen we alleen verder als we erover nadenken vanuit het werk van de Geest van Jezus in ons.

Bert spreekt over 'collectieve bonden', een heel goed gevonden formulering. Ik geloof ook dat er deze collectieve bond bestaat: dat we Jezus en de Geest steeds tegen elkaar uitspelen. Maar we moeten leren om de Geest nooit van Jezus los te maken, en om Jezus nooit van de Geest los te maken. Het werk van de Geest vertoont altijd de karaktertrekken van Jezus Christus. Enerzijds Lam-achtige trekken: zacht, liefdevol, geduldig en in zwakheid. Anderzijds Leeuw-achtige trekken: krachtig en overwinnend. Zie hierbij: Johannes 1: 29-34 (Het Lam is de Doper met de Geest!) en Openbaring 5:5-6 (Zie: een Leeuw! En ik zag: een Lam!).
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2004, 10:51:26 am door Mezzamorpheus »
...opdat alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader! (Filippenzen 2:11)