Ik wil toch nog even reageren op deze "werken op zondag discussie". Ik werk ook regelmatig op zondag, die keuze heb ik zo'n 3 jaar geleden moeten maken, het bedrijf waar ik werkte ging van 3 ploegen- over op 5 ploegendienst, wat dus betekent dat je regelmatig in het weekend moet werken.
Ik stond toen voor de keuze (want je kon weigeren als je daar principiëel op tegen was) 3 ploegen of 5 ploegen, ik vond het een hele moeilijke keuze, met name omdat het geloof me op dat moment niet zoveel deed, en ik vond het hypocriet om dan om principiële redenen te weigeren, omdat ik anders ook niet zo principiëel was.
Dus ik ging mee in 5 ploegendienst.
Er was eigenlijk niemand in de gemeente die mij vroeg waarom ik ineens op zondag ging werken, terwijl het toch wel op moest vallen omdat ik koster was in onze gemeente.
Ik zat er eigenlijk best wel mee, want m'n geloof was ik blijkbaar toch nog niet helemaal kwijt, ik kwam door die omstandigheden in kontakt met iemand uit mijn gemeente, ik heb heel veel met die persoon gepraat en gebeden, en de Bijbel las ik in één keer met hele andere ogen.
Maar tot op de dag van vandaag heeft mij verder nog niemand gevraagd waarom ik op zondag ben gaan werken en of ik het daar ook moeilijk mee heb, zelfs onze dominee niet.
Een half jaar geleden wou ik stoppen met werken op zondag, dat moest ik natuurlijk wel eerst aan mijn baas vertellen, wat ik dus heel moeilijk vond.
Ik heb het verteld aan een aantal personen en aan de mensen van mijn bijbelstudieklupje, ook dat ik daar verschrikelijk tegen op zag, met name naar mijn collega's toe.
Maar ik krabbelde terug, ik heb het mijn baas nog steeds niet verteld en alles gaat zo weer z'n gangetje, sterker nog, ik ben eigenlijk helemaal niet zo heel erg met die kwestie bezig, dus ik vind het eigenlijk wel prima zo.
En ik kijk en luister wat om me heen, ik zie mensen in de kerk zitten, het zijn "Christenen" want ze werken niet op zondag, maar voor de rest merk je daar niet zo heel erg veel van, want ze doen eigenlijk precies dezelfde dingen als mij ongelovige collega's, ze werken dan wel niet op zondag, maar ze stappen wel rustig in de trein op zondag en kopen op maandagmorgen rustig hun krantje op het station (die dus op zondag gedrukt is), maar ondertussen zondigen ze net zoals alle andere zondaren(en ik zelf) wel tegen een heleboel andere geboden, maar dat schijnt allemaal wat minder zwaar te wegen.
Er zijn mensen die zeggen dat sommige beroepen het met zich mee brengt dat je op zondag moet werken (Politie, brandweer, verplegers etc.) maar ook zij krijgen een zondagstoeslag, ook zij verdienen daar meer door, en ik vraag me af hoe het zou zijn als ze die weekendtoeslagen er af zouden halen in de verzorging en bij de politie en brandweer, Zou er dan nog steeds zo veel animo voor zijn ?
Ik ken mensen (Christenen) die alleen weekends in het ziekenhuis werken, want dat betaald zo lekker en iedereen is het er over eens dat dat noodzakelijk werk is.
En ik vraag me af...
Ik weet nog steeds niet wat ik wil. Word ik een beter Christen als ik niet meer op zondag werk ? Ben ik dan opeens minder zondig ? Houdt God dan meer van mij ?
Ga je "verloren" als je op zondag werkt ?
Ik weet het allemaal niet zo goed meer, dus ik wacht...
Mac.
P.S. Ik ga nu eerst slapen, want ik heb vannacht gewerkt, goede zondag allemaal.