Auteur Topic: Wat is eigenlijk diepgang  (gelezen 14149 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Wat is eigenlijk diepgang
« Reactie #200 Gepost op: augustus 14, 2003, 07:57:01 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 19:53:10 schreef Zwever:

En wat te denken van de wedloop die we lopen? Paulus spreekt er niet over van: "ach joh al loop je maar een metertje, kijk niet zo op naar die anderen, doe gewoon maar waar je je zelf goed bij voelt".

God wil je hélemaal hebben, niet half. En ja, ieder op zijn eigen manier. Is hier iets aan fout?

Sterker nog, Pulpeet neemt het anderen kwalijk die wél hard de wedloop lopen, en denkt zelfs dat het nodig is andere gelovigen te bevrijden van het juk dat ik op hun schouders leg.
Wat wil je Pulpeet? Dat ik stop met rennen , en langzaam naast je kom lopen, gewoon dat ene metertje in mijn hele leven?

12  Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro,
13  ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken.
14  Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen,
15  maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: augustus 14, 2003, 07:57:41 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 19:53:10 schreef Zwever:
God wil je hélemaal hebben, niet half. En ja, ieder op zijn eigen manier. Is hier iets aan fout?
Zolang jijzelf niet in gaat vullen wat die eigen manier is. Of (erger nog) anderen voor jou gaan invullen wat jouw manier is, dan lijkt me er niets fout aan. Integendeel zelfs.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: augustus 14, 2003, 07:57:52 pm »
Wimpie,

Misschien een idee om "Visserlatijn" van Peter Scheele eens te lezen?

Leer je ook wat je nodig hebt om het evangelie op een juiste manier te brengen enzo, en hoe je daarin kan groeien.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: augustus 14, 2003, 07:59:01 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 19:57:41 schreef Pulpeet:
Zolang jijzelf niet in gaat vullen wat die eigen manier is. Of (erger nog) anderen voor jou gaan invullen wat jouw manier is, dan lijkt me er niets fout aan. Integendeel zelfs.

Oke.

Wat is dan eigenlijk het probleem hier? :)

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: augustus 14, 2003, 08:50:42 pm »
bedankt voor de tip zwever! zal morgen ff gaan snuffelen in de boekhandel!

http://www.eo.nl/home/htm...amp;subName=eo.mijnGeloof
mooi artikel over dit onderwerp....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: augustus 14, 2003, 09:29:45 pm »
Als ik de bijbel er op na sla zie ik dat Jezus de opdracht geeft om te evangeliseren. Natuurlijk mag je veel meer doen in je leven... maar krijgt evangelisatie niet te weinig aandacht? Bedenk wel dat het om mensenlevens gaat... eeuwig leven. Houden we onze schat voor onszelf? Of willen we dat geluk delen, vertellen aan mensen die dat niet kennen? Het is zo belangrijk dat anderen daarvan horen. Het is ook belangrijk voor ons zelf. Niet voor niets is Evangelisatie een onderdeel van de geestelijke wapenrusting die God ons geeft.

Trek de schoenen aan van de bereidheid om het goede nieuws (=evangelie) van de vrede met God bekend te maken.

Zonder evangeliseren ben je zelf kwetsbaar, kwetsbaar zoals een soldaat die geen schoenen aan heeft! Dan krijg je vanzelf last van je voeten. Misschien moeten we als kerk dus wat meer naar buiten toe gericht zijn en wat minder naar binnen toe?

Is ons hart helemaal vol van God? Waar het hart vol van is... loopt de mond van over!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:01:04 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 14:41:10 schreef Wilhelmina:
[...]

Wat flau.
grapje...grapje.... :?
Ps. 111:10

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:09:04 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 20:50:42 schreef wimpie:
http://www.eo.nl/home/htm...amp;subName=eo.mijnGeloof
mooi artikel over dit onderwerp....
Mooi stukje.
Bedankt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:19:51 pm »
Al degenen die suggereren dat ik gezegd heb dat je niet moet evangeliseren ga ik niet van repliek voorzien. Dat ligt teveel voor de hand.

quote:

op 14 Aug 2003 19:57:01 schreef Wilhelmina:
Sterker nog, Pulpeet neemt het anderen kwalijk die wél hard de wedloop lopen, en denkt zelfs dat het nodig is andere gelovigen te bevrijden van het juk dat ik op hun schouders leg.
Wat wil je Pulpeet? Dat ik stop met rennen , en langzaam naast je kom lopen, gewoon dat ene metertje in mijn hele leven?

12  Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro,
13  ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken.
14  Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen,
15  maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
O grote Wilhelmina. Als u straks juicht aan de rechterhand van de troon des Vaders, en ik in een klein achterafhoekje op mijn ene metertje zit te teren, zal ik u niet benijden.
Het is u gegund.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:25:26 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:19:51 schreef Pulpeet:
Al degenen die suggereren dat ik gezegd heb dat je niet moet evangeliseren ga ik niet van repliek voorzien. Dat ligt teveel voor de hand.[...]

O grote Wilhelmina. Als u straks juicht aan de rechterhand van de troon des Vaders, en ik in een klein achterafhoekje op mijn ene metertje zit te teren, zal ik u niet benijden.
Het is u gegund.

Je bent dus echt een hele onaardige jongen. En geen reklame voor het gereformeerde gedachtengoed.
Ik heb nooit de bedoeling gehad jou te kwetsen of mijzelf te verhogen over jouw rug heen.
Het spijt me dat je absoluut niet geinteresseerd bent in mijn bijdragen.
Zou je het misschien op kunnen brengen ze dan maar gewoon niet te lezen, inplaats elke keer moeite doen om mij ergens te raken?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:28:31 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:25:26 schreef Wilhelmina:
Je bent dus echt een hele onaardige jongen. En geen reklame voor het gereformeerde gedachtengoed.
Ik heb nooit de bedoeling gehad jou te kwetsen of mijzelf te verhogen over jouw rug heen.
Het spijt me dat je absoluut niet geinteresseerd bent in mijn bijdragen.
Zou je het misschien op kunnen brengen ze dan maar gewoon niet te lezen, inplaats elke keer moeite doen om mij ergens te raken?
Ik geloof dat de rollen eindelijk een keer omgekeerd zijn.
Niet dat het me daarom ging, maar het is wel aardig om even te constateren.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2003, 10:47:02 pm door Pulpeet »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:46:31 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:28:31 schreef Pulpeet:
[...]

Ik geloof dat de rollen eindelijk een keer omgekeerd zijn.

Nou gefeliciteerd dan maar,
Pulpeet, wat is eigenlijk jouw doel in het leven?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:47:31 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:46:31 schreef Wilhelmina:
Nou gefeliciteerd dan maar,
Pulpeet, wat is eigenlijk jouw doel in het leven?
leven.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: augustus 14, 2003, 10:57:17 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:47:31 schreef Pulpeet:
[...]

leven.

1 Johannes 5:12  Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft  het leven niet.
Ik wens je van harte dat jouw leven onderworpen is aan de Zoon.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: augustus 14, 2003, 11:05:13 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 22:57:17 schreef Wilhelmina:
1 Johannes 5:12  Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft  het leven niet.
Ik wens je van harte dat jouw leven onderworpen is aan de Zoon.
Dank je.

Zonder de Zoon is er alleen maar de dood.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: augustus 14, 2003, 11:09:22 pm »
Kijk... we zijn het met elkaar eens! ;)

Misschien wat meer geinteresseerd naar elkaar luisteren in plaats van elkaar telkens op reakties te gaan aanvallen. Probeer elkaar niet kosten wat het kost van een mening te overtuigen... als iedereen nou gewoon nadenkt en probeert te leren van elkaar.... wordt de sfeer volgens mij ook alleen maar beter van.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: augustus 15, 2003, 01:47:00 pm »

quote:

op 14 Aug 2003 18:47:14 schreef Wilhelmina:
[...]

Is het niet een beetje zo Pleun, dat je door deze bijdrage even geconfronteerd wordt met jouw eigen functioneren?

Ik sta met twee benen in de aardse drek en evangeliseren heb ik nog nooit gedaan dus ja, jouw verhaal was een flinke confrontatie. ;)

quote:

Maar wees eens eerlijk, kun je teveel van je tijd en energie aan God geven? Is er écht een moment dat het overdreven wordt, en zo als jij zegt: Niet gezond meer?

Vind ik wel. Jaren geleden had een goede vriend van me het ook constant over het geloof. Hij heet Martijn en plagerig noemden we hem toen Sint-Martijn. Ik kan gewoon niet tegen dat gedweep en dat dwangmatige gedoe. Zou de bijbel ook iets zeggen over nuchterheid?

Christenen die ik hoog heb zitten, zijn doorgaans nuchtere, bescheiden en zachtmoedige mensen die niet constant over het geloof lopen te zaniken maar in wiens leven een oprechtheid en echtheid te zien is die ik heel mooi vind (zoals bij m'n moeder.) Mensen met mooie en hoogdravende christelijke verhalen, zoals op dit forum ook aanwezig, wantrouw ik van nature.

quote:

Mijn reakties probeer ik zo eerlijk mogelijk op te schrijven, maar merk dat hier mensen zijn die zich er weinig bij voor kunnen stellen, om dagelijks het verlangen te hebben alleen maar dátgene te doen wat God van ons vraagt. Het is mij een vreugde, ik doe niets liever.

Ik kan me er idd weinig bij voorstellen, hoewel ik je radicaliteit wel fascinerend vind. Het is alleen zo zwart-wit allemaal. Het leven en het geloof zijn niet zo simpel. Het leven is een strijd en het geloof een mysterie.

quote:

Psalmen 84:10  Want een dag in uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik wil liever staan aan de drempel van het huis mijns Gods dan verblijven in de tenten der goddeloosheid.
Als je de tenten der goddeloosheid mijdt, raak je vervreemdt van de wereld waar je in leeft. Hoe kan je ooit mensen bereiken met je evangelisatie als je wereldvreemd bent?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: augustus 15, 2003, 03:01:00 pm »
Hoi pleun,

Zonder jou persoonlijk aan te willen vallen, en me even te mengen in je gesprek met Wilhelmina, wil ik wel even reageren. Volgens mij heb je namelijk een paar vooroordelen die misschien wel eens niet terecht zijn.

quote:

1. Ik kan gewoon niet tegen dat gedweep en dat dwangmatige gedoe.
2. .. die niet constant over het geloof lopen te zaniken maar in wiens leven een oprechtheid en echtheid te zien is die ik heel mooi vind (zoals bij m'n moeder.) ...
3. ... Het leven is een strijd en het geloof een mysterie. ...
4. ... Hoe kan je ooit mensen bereiken met je evangelisatie als je wereldvreemd bent? ...

Vind je dan dat Wilhelmine dweept, dwangmatig is en zanikt?

Terwijl ze zelf liever niet midden op straat gaat staan maar mensen zelf opzoekt en gewoon reageert op de situatie zoals 'ie komt.

En daarbij, misschien heeft Wilhelmina God ook niet in d'r broekzak en is het geloof voor haar ook een mysterie, maar zijn de belangrijkste dingen wel zo helder dat dat alles waard is om te vertellen.

En wat versta je onder wereldvreemd zijn? Vind je Wilhelmina wereldvreemd dan? Overigens ook niet zo gek, het is toch "gij geheel anders"?

En ook: "alleen in het kwaad moet je zo groen zijn als gras".

Wat is daar nu weer fout aan?

Sta je wel achter de uitspraak van Jezus: "Een ieder die niet zijn kruis op zich neemt en achter Mij aangaat, is Mij niet waardig. Een ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie het verliest om Mijnentwil, dié zal het behouden".

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: augustus 15, 2003, 03:07:01 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 15:01:00 schreef Zwever:
Hoi pleun,

Zonder jou persoonlijk aan te willen vallen, en me even te mengen in je gesprek met Wilhelmina, wil ik wel even reageren. Volgens mij heb je namelijk een paar vooroordelen die misschien wel eens niet terecht zijn.

[...]

Terwijl ze zelf liever niet midden op straat gaat staan maar mensen zelf opzoekt en gewoon reageert op de situatie zoals 'ie komt.

En daarbij, misschien heeft Wilhelmina God ook niet in d'r broekzak en is het geloof voor haar ook een mysterie, maar zijn de belangrijkste dingen wel zo helder dat dat alles waard is om te vertellen.

En wat versta je onder wereldvreemd zijn? Vind je Wilhelmina wereldvreemd dan? Overigens ook niet zo gek, het is toch "gij geheel anders"?

Wat is daar nu weer fout aan?

Sta je wel achter de uitspraak van Jezus: "Een ieder die niet zijn kruis op zich neemt en achter Mij aangaat, is Mij niet waardig. Een ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie het verliest om Mijnentwil, dié zal het behouden".

Het probleem met Pleun lijkt wat ik bij veel gereformeerden zie. Ze hebben twee levens.
Het ene is van maandag tot zaterdag het leven zoals de hele wereld het leeft.
En het andere is op zondagmorgen van 10 tot 11 in de kerk devoot psalmen zingend, en ook nog die evangelischen mijden van het avondmaal, want die volgen een dwaalleer.
Ook ik ben mij bewust van een vooroordeel over Pleun, maar je zet een karikatuur neer over mij die heel fout is, en geen recht doet aan mijn persoontje.
De reden ken ik niet.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: augustus 15, 2003, 04:34:04 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 15:01:00 schreef Zwever:

Ik vind niet dat Wilhelmina zanikt, maar dat vind ik wel snel van mensen die het constant over het geloof hebben. En bij evangelischen bespeur ik idd iets dweperigs en dwangmatigs waar ik nogal kriegel van word.

quote:

Er is niks mis mee om tijdens gesprekken met mensen over het geloof te beginnen, maar als het een 'moeten' wordt vind ik het al wat minder geslaagd.

quote:

Dat kan, hoewel ik het idee heb dat de evangelischen het mysterie volledig weggemoffeld hebben.

quote:

Wereldvreemd ben je als je geen idee hebt wat er leeft in de seculiere wereld, wat jongeren bezighoudt, hoe atheistische mensen in het leven staan, wat de actuele trends zijn in muziek, kunst, mode etc.

Ik weet niet of Wilhelmina wereldvreemd is, maar ik weet wel dat in de normale wereld mensen niet vrolijk op hun tamboerijn rammelend door het leven huppelen.

En dat je als christen 'anders' moet zijn besef ik heel goed, maar je kunt ook anders zijn en toch midden in het leven staan. Dat deed Jezus ook. Ik las pas dat de tegenstelling tussen de kerk en de 'wereld' ook iemand als Abraham Kuyper erg bezighield. Hij wilde de gereformeerde kerk moderniseren, maar besefte dat daarbij spanning ontstaat met het beginsel dat je niet wereldgelijkvormig mag worden.

quote:

Dus alleen als we het doen op de manier van Wilhelmina worden we behouden als ik het goed begrijp?  ;)

quote:

op 15 Aug 2003 15:07:01 schreef Wilhelmina:
[...]

Het probleem met Pleun lijkt wat ik bij veel gereformeerden zie. Ze hebben twee levens.
Het ene is van maandag tot zaterdag het leven zoals de hele wereld het leeft.
En het andere is op zondagmorgen van 10 tot 11 in de kerk devoot psalmen zingend..
Met dat leven in twee werelden heb ik juist altijd veel moeite gehad. Sommige dominees snappen er helemaal niks van hoe het is om als christelijke jongere in een maatschappij te leven die nauwelijks nog christelijk is. Wat je op zondagen in de kerk hoort, sluit dan ook zelden aan bij het leven in de praktijk.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2003, 06:58:37 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:17:10 pm »
Ik stop met deze discussie. Ik kom veel harder over dan de bedoeling is en uiteindelijk heeft het toch geen zin.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: augustus 15, 2003, 06:40:51 pm »

quote:

Ik kom in mijn leven trouwens maar heel weinig mensen tegen die zo openlijk weerstand vertonen tegen mijn poging om met "mijn God over een muur te springen"

Elke keer als ik die geestelijke weerstand proef bij jou, heb ik een boel om over na te denken.

Want ik vertel jou toch niet dat jij dat ook zo moet doen? Waarom dan zo cynisch? Zo bijzonder ben ik niet hoor, dit is heel gewoon in evangelische gemeenten. Maar jij doet af en toe of ik Spaans spreek.
 Wilhelmina, ik denk niet dat je internet en het leven kunt vergelijken, hoop dat iedereen hier grondig rekening mee houdt! Vaak fantaseer ik over een discussie op internet en vraag me dan af hoe die in het leven loopt. Dan bedenk ik er ook meteen open harten bij. En woorden die met liefde gesproken worden..

quote:

"De kerk is er voornamelijk voor haar niet-leden".
Dit vind ik een goeie! Wel moeten we voor elkaar zorgen, bidden, met elkaar praten, elkaar dus steunen in alles! Denk niet dat je dat meteen met de hele kerk moet doen, een groep gelovigen bij elkaar is ook een gemeente. God ziet die kerkmuren vast niet. Van naar 'binnen' gericht zijn met elkaar, komt het vanzelf tot evangeliseren, als je zo opgebouwd bent, of wordt, wil je juist over Jezus als bevrijder van al dat juk vertellen!

quote:

voor mij is het af en toe best moeilijk om die knop om te zetten.. toch de duivel die nog aan me trekt?!
Soms vind ik het best lastig om de juiste manier te vinden om met mensen over mijn geloof te praten. Laat staan om te evangeliseren.. Maar vaak is het een dubbel gevoel omdat ik eigenlijk ook best weet dat met de hulp van God de woorden vanzelf uit mijn mond komen!
Ik voel vaak toch iets van een rem, terwijl ik die eigenlijk eraf wil halen maar gewoon het lef niet heb. Maar zit steeds minder strak, ik groei steeds verder in mijn geloof en wandel daarmee ook steeds bewuster met God!

Dit maak ik ook dagelijks mee, ben nu een 7 mnd geleden tot bekering gekomen en maak dagelijks hoge ups en diepe dalen mee. In het begin wilde ik de hele wereld vertellen over Jezus Christus als je redder, maar dat lampje brandde op. Had geen extra olievoorraad mee denk ik (al gaat dat over het moment dat God terug komt!).  Je hebt echt de steun van elkaar nodig om elkaar op te bouwen en te bemoedigen! Dit kan ook door goede boeken te lezen, en uiteraard de bijbel! Kennis van het oude testament is zo belangrijk! Jezus verweest ook constant naar ' de geschriften'!

En dan de wereld in! Je hoeft inderdaad niet meteen naar het buitenland, maar op je werk, op straat, in de bus of in de supermarkt (zoals Wilhelmina aangaf in haar getuigenis) kan God inderdaad iemand neergezet hebben die Jezus nodig heeft! En die jou nodig heeft om over Jezus en God de almachtige schepper te vertellen! We hebben gewoon die opdracht gekregen. Dat hoeft niet lukraak, dat kan vast wel subtiel of misschien niet direct.

quote:

Het probleem met Pleun lijkt op wat ik bij veel gereformeerden zie. Ze hebben twee levens..

Begrijp me niet verkeerd. Het laatste wat ik wil is schijnheilig opmerkingen maken de omgang met elkaar terwijl 'k r zelf ook een potje van maak. Maar ik kreeg laatst een email van een vrouw/meisje die behoorlijk gekwetst was door opmerkingen van mij over de gereformeerde kerk. Ik denk dat het beter is dat we op onze woorden gaan letten, dingen kunnen keihard overkomen al is het een forum, je krijgt een vertekend beeld, hier moeten we echt op gaan letten!!! Voor de rest vind k de posts op het gkv vaak erg leerzaam!  

Nu heb ik genoeg de hippie uitgehangen. love you, gkv-ers :D
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: augustus 15, 2003, 06:48:56 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 17:17:10 schreef Pleun:
Ik stop met deze discussie. Ik kom veel harder over dan de bedoeling is en uiteindelijk heeft het toch geen zin.

Ook mijn woorden lijker anders over te komen, dan hoe ze er in mijn hart uitzien.
Wil je gewoon aannemen dat ik geen enkel woord heb geschreven met de bedoeling je onderuit te halen?
En zullen we dan in vrede uit elkaar gaan, zo dat we weer met frisse moed elkaar bij een ander onderwerp zullen ontmoeten

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: augustus 15, 2003, 06:55:48 pm »
No hard feelings hoor, Pleuntje kan wel tegen een stootje. Kwestie van jezelf niet altijd even serieus nemen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: augustus 15, 2003, 06:58:33 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 18:55:48 schreef Pleun:
No hard feelings hoor, Pleuntje kan wel tegen een stootje. Kwestie van jezelf niet altijd even serieus nemen.
Is het dwangmatig als ik je nog even Gods zegen toewens? O-)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: augustus 15, 2003, 06:59:59 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 18:58:33 schreef Wilhelmina:
[...]

Is het dwangmatig als ik je nog even Gods zegen toewens? O-)
Nee want ik kan wel wat zegening gebruiken.  :D ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: augustus 15, 2003, 07:02:44 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 18:59:59 schreef Pleun:
[...]

Nee want ik kan wel wat zegening gebruiken.  :D ;)
Bij deze dan! ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: augustus 15, 2003, 07:08:34 pm »
Snif.

Het is net een amerikaanse film.

Onenigheid, ruzie..... maar een ontroerend einde.

;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: augustus 15, 2003, 07:13:09 pm »

quote:

op 15 Aug 2003 19:08:34 schreef Marnix:
Snif.

Het is net een amerikaanse film.

Onenigheid, ruzie..... maar een ontroerend einde.

;)

Ik weet dat het niet mag, maar ik doe het toch:

PRIJS DE HEER !!

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: augustus 16, 2003, 10:57:18 am »
Wat een liefde..  :'(

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: augustus 17, 2003, 12:49:10 am »
Stichtende liefde?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: augustus 17, 2003, 12:51:03 am »
In de zin van brandstichten  :?
Liefde's pyromanie?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: augustus 17, 2003, 09:40:35 pm »

quote:

op 17 Aug 2003 00:51:03 schreef Picardijn:
In de zin van brandstichten  :?
Daar lijkt het meer op, ja  :)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: augustus 17, 2003, 10:56:07 pm »
Goed, we zijn nu wel weer genoeg afgedreven van de rechte koers die men het onderwerp noemt. Dus laten we ons daarweer naar toe keren. :)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: augustus 18, 2003, 12:42:26 am »

quote:

op 17 Aug 2003 22:56:07 schreef Harm:
Goed, we zijn nu wel weer genoeg afgedreven van de rechte koers die men het onderwerp noemt. Dus laten we ons daarweer naar toe keren. :)
...alsof deze titel een zinnige discussie uitlokt...
Ps. 111:10

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: augustus 18, 2003, 12:54:11 am »

quote:

op 18 Aug 2003 00:42:26 schreef Wiering:
...alsof deze titel een zinnige discussie uitlokt...

... om nog maar te zwijgen van de eerste bijdrage in het topic ...
Een discussie over diepgang die wel heel diep is gaan dalen, maar nooit diep is gegaan. Afkappen wat mij betreft.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: augustus 18, 2003, 10:13:03 am »
Toch blijf ik het een zinnige vraag vinden en snap ik niet waarom jullie zo hard roepen dat de vraag nergens op slaat. Het woord 'diepgang' komt altijd terug als een belangrijk criterium voor een goede preek. De vraag blijft waarom en wat het begrip nou precies inhoudt...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: augustus 18, 2003, 11:12:26 am »
Diepgang is toch niet zo moelijk te verklaren, als iemand zich verdiept dan is er sprake van diepgang. Daarnaast is de diepte van de diepgang afhankelijk van de gebruiker.

De rijn heeft op dit moment minder diepgang dan de gebruikers nodig hebben.
Liefde is vreemd

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: augustus 18, 2003, 11:27:46 am »
Picardijn, adt zou diepgang moeten zjin. Maar soms heb ik het idee dat diepgang is: Zo moeilijk mogelijk doen over een bepaald onderwerp om het maar een beetje cru te zeggen. En als je ergens een simpele maar heel blijde boodschap uit haalt wordt dat afgedaan als: Geen diepgang.

In hoeverre moeten we dan voor diepgang gaan?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: augustus 18, 2003, 01:32:23 pm »
Als je voldoening haalt uit het geen je word aangeboden. Dit kan voor de een al met weinig zijn, de ander wil zich nog meer verdiepen.
Zo is voor de een het glas half vol en voor de ander half leeg.  Voor mensen met een grote dorst is het gals meestal half leeg :( en voor mensen die verzadigd zijn het glas half vol  :) .
De mensen die verzadigd zijn die stralen meer blijdschap uit als de mensen die een grotere dorst hebben.
Liefde is vreemd

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: augustus 19, 2003, 03:56:59 pm »
hmz, m'n computer is kapot en wauw wat een rust! Ik raad echt iedereen aan om gewoon even een week niet op dit forum te komen :D (geen diepzinnige reply)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: augustus 19, 2003, 11:41:31 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 15:56:59 schreef Sarah:
hmz, m'n computer is kapot en wauw wat een rust! Ik raad echt iedereen aan om gewoon even een week niet op dit forum te komen :D (geen diepzinnige reply)
Om even op hetzelfde niveau te blijven: dit snap ik niet. Ofwel je computer was kapot en doet het nu weer of je gaat je computer nog kapot maken en na een week weer repareren.

Back-to-topic:

diep·gang (de ~ (m.))
1 diepte tot waar een schip zich onder de waterspiegel uitstrekt => holte
2 diepte in geestelijk opzicht

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: augustus 20, 2003, 12:55:26 am »
Dit topic is gewoon hopeloos.

Maar daar kun je ook van genieten.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: augustus 20, 2003, 01:01:23 am »

quote:

op 19 Aug 2003 23:41:31 schreef Peter:
[...]
Om even op hetzelfde niveau te blijven: dit snap ik niet.
De post van Sarah is misschien wel diepzinniger dan ie lijkt.  ;)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: augustus 20, 2003, 11:47:45 am »

quote:

op 20 Aug 2003 01:01:23 schreef Pleun:
[...]

De post van Sarah is misschien wel diepzinniger dan ie lijkt.  ;)
Volgens mij is dit een oppervlakkige opmerking, of valt het onder een mening :?
Liefde is vreemd

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: augustus 20, 2003, 12:12:12 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 11:47:45 schreef Picardijn:
[...]

Volgens mij is dit een oppervlakkige opmerking, of valt het onder een mening :?
Nee, dat is het niet. Ze wijst erop dat het best goed kan zijn voor je om een tijdje niet op het forum te komen. Je gaat dan alles meer van een afstandje bekijken en dan gaan bepaalde dingen pas opvallen die eerder niet opvielen. Meer duidelijkheid voor jou en hopelijk daardoor ook meer wijsheid om later weer verder te gaan :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: augustus 20, 2003, 12:17:44 pm »
Oké zullen we dan met z'n allen afspreken een week niet op dit forum te verschijnen ?  :) O-)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: augustus 20, 2003, 02:17:30 pm »
Diepgang is als een lekker knus en veilig hol diep onder de grond, waar je geen last hebt van de boze buitenwereld, terwijl oppervlakkigheid is als een boomblaadje dat doelloos rondfladdert op de winden van het dagelijks bestaan. Af en toe hopen de blaadjes zich op voor de ingang van het hol.

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: augustus 20, 2003, 02:24:16 pm »
Ik heb maar niet alle 10 pagina's van dit topic tot op heden doorgelezen. Wellicht is onderstaande al een keer gezegd.

Geloven heeft geen diepgang als het alleen maar verstandelijke kennis is. Het geloof en de geloofs'stukken' moeten doorleefd worden. Als voorbeeld zou ik de zonde willen nemen.  Als je vergeving voor je zonden vraagt, moet je ook weten wat je zonden zijn en er daadwerkelijk berouw over hebben. Je ervaart je eigen onmacht, kleinheid enzovoort. Je ondervindt de gebrokenheid (en zonde) aan den lijve. Wat mij betreft geven zulke 'gevoelens' diepgang aan je geloof. Een ander voorbeeld is wellicht het erkennen van Gods wet als écht goed voor de mens (en niet als "dat zijn nu eenmaal de regels van God"). Dat is een overtuiging in verstand en gevoel/ervaring waardoor je Gods wet ook daadwerkelijk lief kunt gaan hebben. Dit soort noties mis ik overigens erg in de prediking ...
Maarten van Loon

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: augustus 20, 2003, 02:53:12 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 12:17:44 schreef macguinness:
Oké zullen we dan met z'n allen afspreken een week niet op dit forum te verschijnen ?  :) O-)
Is een maand ook goed?  :D O-)
Liefde is vreemd