quote:
op 16 Nov 2003 21:59:22 schreef kuyf:
Wat ik de moeite waard vind, is wat de jongeren hebben geschreven.
Dat staat te lezen op gereformeerd.info
Knap hoor!
hmm, zo knap vind ik het niet hoor, ik heb het gelezen, maar het is vooral napraten van wat reformanda, aanvulling en diverse brochures al eerder schreven. Een uitvergroten op karikaturele wijze van besluiten die de synode Zuidhorn heeft genomen.
ik neem een voorbeeld: de zondag, een menselijke of goddelijke instelling. Deze brochure torpedeert de opvatting van de rustdag op zondag als menselijke instelling, terwijl beide opvattingen al sinds de vrijmaking en eigenlijk al sinds het begin van de kerken vanaf de kansel gepredikt worden. Nu de synode
uitspreekt dat er (bijbels gezien) ruimte is voor
beide opvattingen wordt het ineens als fout gezien, terwijl het eigenlijk nooit een issue is geweest. In de jaren 50 al werd er in onze kerken gepredikt dat beide opvattingen te verdigen zijn.
Hetzelfde geld voor onderwerpen als echtscheiding. Ook de zegen wordt ineens als exclusief voor ambtsdragers gezien, terwijl er toch genoeg bijbelse voorbeelden zijn voor algemeen gebruik.
Bij invoering van liederen wordt ineens gewezen op het punt dat zelfs het beste voor God nog niet goed genoeg is en dat een offer gaaf en onbesproken hoort te zijn. Dit is m.i. een loos argument, want je schiet er niets mee op. Het zijn argumenten die totaal niet opbouwend zijn. Als je van deze drie punten uit moet gaan bij het ingebruiknemen van nieuwe liederen: (citaat uit het vlugschrift)
1. In onze liederen moeten woorden gebruikt worden die passen bij de
heiligheid van de Here.
Ja dat klopt, maar in feite past niets bij de heiligheid van God, als je het abstract bekijkt. De 'heiligheid' van woorden in de psalmen zijn ook cultureel bepaald. Met dit argument schiet je niets op bij het bepalen of een lied al dan niet geschikt is om te zingen in de eredienst.2. Elk offer, ook het lofoffer, dient gaaf en onbesproken te zijn (Fil. 2:12-18,
Hebr. 13:15).
Niets in ons leven is gaaf en onbesproken. Daarom moest het volk israel ook gave dieren offeren. Gave mensen waren er niet. Jezus was het enige Gave en Onbesproken offer. Daar hebben we dan ook genoeg aan. Bijgehaalde teksten worden compleet uit hun verband gerukt, iets waar bezwaarden in het algemeen nogal een handje van schijnen te hebben.3. Het beste is nog niet goed genoeg voor God.
Zegt dit argument voor de rest nog iets? Dit is toch hetzelfde zeggen als dat een cirkel rond is? ALs je hieraan ons leven en ons zingen gaat toetsen zul je niet ver komen.......Het is al eerder gezegd, maar volgens mij zijn de bezwaarden zich totaal niet bewust van de pretenties die ze hebben en van de consequenties die daar bij horen. Er wordt veel te veel uitgegaan van de mens als maat van alle dingen, van de mogelijkheden van de mens en veel te weinig van de heiligheid van God. Inderdaad: Voor God is zelfs het beste nog niet genoeg. Zijn bezwaarden zich daar ECHT van bewust?