Auteur Topic: Scheuring in GKV? -- [ deel III ]  (gelezen 23172 keer)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Scheuring in GKV? -- [ deel III ]
« Reactie #300 Gepost op: november 15, 2003, 09:50:54 pm »
Is er iemand naar de bijeenkomst van Reformanda geweest, vandaag in Zwolle.
En zo ja, wat is daar gebeurt?

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: november 15, 2003, 09:59:47 pm »
Vandaag was er behoorlijk veel aandacht in het ND voor de scheuring die zich bezig is te voltrekken. En als je zoekt in de kerkelijke pers, dan hoor je er behoorlijk veel over.
Wat in deze berichtgeving niet goed een plaats krijgt, is het feit dat deze scheuring persoonlijk heel grote gevolgen kan hebben.
In mijn familie is dat al gaande, men kan of wil niet meer met elkaar praten over wat er gaande is "want je bent toch niet voor rede vatbaar".
Hopenlijk heeft de Reformanda-vergadering van vandaag een helend effect, zodat een gesprek weer mogelijk wordt. (Ik doel op de ingelaste, gesloten vergadering van 15 nov.)
Mijn wens is dat er weer met een open oor naar elkaar geluisterd wordt, naar elkaars argumenten ook en dan samen een weg vinden die de eer van God dient.
Laten we morgen (16 nov.) daar wederzijds voor bidden.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: november 16, 2003, 11:53:38 am »

quote:

op 15 Nov 2003 21:50:54 schreef Doarseveld:
Is er iemand naar de bijeenkomst van Reformanda geweest, vandaag in Zwolle.
En zo ja, wat is daar gebeurt?
Daar is een apart topic over geopend. Wat doet Reformanda?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: november 16, 2003, 08:01:45 pm »
Enige tijd geleden heb ik een aardige film gezien, Chocolat.

Het verhaal speelt zich af in een Frans dorpje: de comte (burgemeester) trekt ten strijde tegen de morele verloedering, na de komst van een chocolaterie.

Fijntjes wordt duidelijk gemaakt dat het meer gaat om een verandering die niet aansluit bij de waarden van de comte, dan om een algeheel moreel verval.

De moeite van het kijken waard.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

kuyf

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: november 16, 2003, 09:59:22 pm »
Wat ik de moeite waard vind, is wat de jongeren hebben geschreven.
Dat staat te lezen op gereformeerd.info.nl
Knap hoor!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: november 17, 2003, 11:01:34 am »

quote:

op 16 Nov 2003 21:59:22 schreef kuyf:
Wat ik de moeite waard vind, is wat de jongeren hebben geschreven.
Dat staat te lezen op gereformeerd.info
Knap hoor!

hmm, zo knap vind ik het niet hoor, ik heb het gelezen, maar het is vooral napraten van wat reformanda, aanvulling en diverse brochures al eerder schreven. Een uitvergroten op karikaturele wijze van besluiten die de synode Zuidhorn heeft genomen.

ik neem een voorbeeld: de zondag, een menselijke of goddelijke instelling. Deze brochure torpedeert de opvatting van de rustdag op zondag als menselijke instelling, terwijl beide opvattingen al sinds de vrijmaking en eigenlijk al sinds het begin van de kerken vanaf de kansel gepredikt worden. Nu de synode uitspreekt dat er (bijbels gezien) ruimte is voor beide opvattingen wordt het ineens als fout gezien, terwijl het eigenlijk nooit een issue is geweest. In de jaren 50 al werd er in onze kerken gepredikt dat beide opvattingen te verdigen zijn.

Hetzelfde geld voor onderwerpen als echtscheiding. Ook de zegen wordt ineens als exclusief voor ambtsdragers gezien, terwijl er toch genoeg bijbelse voorbeelden zijn voor algemeen gebruik.

Bij invoering van liederen wordt ineens gewezen op het punt dat zelfs het beste voor God nog niet goed genoeg is en dat een offer gaaf en onbesproken hoort te zijn. Dit is m.i. een loos argument, want je schiet er niets mee op. Het zijn argumenten die totaal niet opbouwend zijn. Als je van deze drie punten uit moet gaan bij het ingebruiknemen van nieuwe liederen: (citaat uit het vlugschrift)

1. In onze liederen moeten woorden gebruikt worden die passen bij de
heiligheid van de Here. Ja dat klopt, maar in feite past niets bij de heiligheid van God, als je het abstract bekijkt. De 'heiligheid' van woorden in de psalmen zijn ook cultureel bepaald. Met dit argument schiet je niets op bij het bepalen of een lied al dan niet geschikt is om te zingen in de eredienst.

2. Elk offer, ook het lofoffer, dient gaaf en onbesproken te zijn (Fil. 2:12-18,
Hebr. 13:15).Niets in ons leven is gaaf en onbesproken. Daarom moest het volk israel ook gave dieren offeren. Gave mensen waren er niet. Jezus was het enige Gave en Onbesproken offer. Daar hebben we dan ook genoeg aan. Bijgehaalde teksten worden compleet uit hun verband gerukt, iets waar bezwaarden in het algemeen nogal een handje van schijnen te hebben.

3. Het beste is nog niet goed genoeg voor God.Zegt dit argument voor de rest nog iets? Dit is toch hetzelfde zeggen als dat een cirkel rond is? ALs je hieraan ons leven en ons zingen gaat toetsen zul je niet ver komen.......

Het is al eerder gezegd, maar volgens mij zijn de bezwaarden zich totaal niet bewust van de pretenties die ze hebben en van de consequenties die daar bij horen. Er wordt veel te veel uitgegaan van de mens als maat van alle dingen, van de mogelijkheden van de mens en veel te weinig van de heiligheid van God. Inderdaad: Voor God is zelfs het beste nog niet genoeg. Zijn bezwaarden zich daar ECHT van bewust?

Egbert

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: november 17, 2003, 04:07:01 pm »
Mart stelt in zijn laatste bijdrage iets dat volop aandacht verdient. Hij stelt namelijk dat binnen de GKv in de jaren vijftig ruimte was voor het uiten van meerdere opvattingen rond de zondag: menselijke instelling en gebod Gods. Daarmee wijst Mart er heel terecht op dat de GKv in de eerste jaren van hun bestaan een zekere mate van pluriformiteit hebben gekend die steeds meer onder druk kwam te staan van hen die aan vrijmaking en GKv een hoge waarde toekenden. Die druk leidde tot de breuk van de jaren zestig. toen verdween de pluriformiteit voor jaren ondergronds om  de laatste tien jaar weer te verschijnen. Men doet er daarom mijns inziens goed aan om de problemen binnen de GKv binnen dit historisch perspectief te plaatsen. Dan zou weleens kunnen blijken dat de huidige bezwaarden en reeds 'vrijgemaakte vrijgemaakten' een groep vormen die gedurende een bepaalde tijd de zeggenschap hadden binnen de GKv en die verloren hebben, en het daar niet makkelijk mee hebben. En daarom in verzet komen.

Verder blijft het mij intrigeren of er een verband is met de kwestie rond ds Hoorn in de jaren tachtig.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: november 17, 2003, 09:43:12 pm »

quote:

op 17 Nov 2003 16:07:01 schreef Egbert:

Verder blijft het mij intrigeren of er een verband is met de kwestie rond ds Hoorn in de jaren tachtig.

Ds. Hoorn leerde dat er buiten de kerk geen ware gelovigen konden zijn en dat daarom de oproep van NGB art. 28, dat de gelovigen zich bij de kerk moeten voegen, slechts binnen de kerk gelding had.
Geen van de huidige vrijgemaakten huldigt dit standpunt, tenminste voorzover mij bekend.
Daarom is er volgens mij geen enkel verband tussen de vrijmaking nu en ds. Hoorn indertijd.
Mocht dit standpunt wel naar voren komen dan zal dit ongetwijfeld afgewezen worden   :).

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: november 17, 2003, 11:46:56 pm »

quote:

op 17 Nov 2003 11:01:34 schreef _Mart_:
hmm, zo knap vind ik het niet hoor, ik heb het gelezen, maar het is vooral napraten van wat reformanda, aanvulling en diverse brochures al eerder schreven. Een uitvergroten op karikaturele wijze van besluiten die de synode Zuidhorn heeft genomen.

ik neem een voorbeeld: de zondag, een menselijke of goddelijke instelling. Deze brochure torpedeert de opvatting van de rustdag op zondag als menselijke instelling, terwijl beide opvattingen al sinds de vrijmaking en eigenlijk al sinds het begin van de kerken vanaf de kansel gepredikt worden. Nu de synode uitspreekt dat er (bijbels gezien) ruimte is voor beide opvattingen wordt het ineens als fout gezien, terwijl het eigenlijk nooit een issue is geweest. In de jaren 50 al werd er in onze kerken gepredikt dat beide opvattingen te verdigen zijn.

Hetzelfde geld voor onderwerpen als echtscheiding. Ook de zegen wordt ineens als exclusief voor ambtsdragers gezien, terwijl er toch genoeg bijbelse voorbeelden zijn voor algemeen gebruik.

Bij invoering van liederen wordt ineens gewezen op het punt dat zelfs het beste voor God nog niet goed genoeg is en dat een offer gaaf en onbesproken hoort te zijn. Dit is m.i. een loos argument, want je schiet er niets mee op. Het zijn argumenten die totaal niet opbouwend zijn. Als je van deze drie punten uit moet gaan bij het ingebruiknemen van nieuwe liederen: (citaat uit het vlugschrift)

1. In onze liederen moeten woorden gebruikt worden die passen bij de
heiligheid van de Here. Ja dat klopt, maar in feite past niets bij de heiligheid van God, als je het abstract bekijkt. De 'heiligheid' van woorden in de psalmen zijn ook cultureel bepaald. Met dit argument schiet je niets op bij het bepalen of een lied al dan niet geschikt is om te zingen in de eredienst.

2. Elk offer, ook het lofoffer, dient gaaf en onbesproken te zijn (Fil. 2:12-18,
Hebr. 13:15).Niets in ons leven is gaaf en onbesproken. Daarom moest het volk israel ook gave dieren offeren. Gave mensen waren er niet. Jezus was het enige Gave en Onbesproken offer. Daar hebben we dan ook genoeg aan. Bijgehaalde teksten worden compleet uit hun verband gerukt, iets waar bezwaarden in het algemeen nogal een handje van schijnen te hebben.

3. Het beste is nog niet goed genoeg voor God.Zegt dit argument voor de rest nog iets? Dit is toch hetzelfde zeggen als dat een cirkel rond is? ALs je hieraan ons leven en ons zingen gaat toetsen zul je niet ver komen.......

Het is al eerder gezegd, maar volgens mij zijn de bezwaarden zich totaal niet bewust van de pretenties die ze hebben en van de consequenties die daar bij horen. Er wordt veel te veel uitgegaan van de mens als maat van alle dingen, van de mogelijkheden van de mens en veel te weinig van de heiligheid van God. Inderdaad: Voor God is zelfs het beste nog niet genoeg. Zijn bezwaarden zich daar ECHT van bewust?

Slechts twee woorden  heb ik hier voor:
MEE EENS!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: november 18, 2003, 02:17:30 pm »

quote:

op 17 Nov 2003 16:07:01 schreef Egbert:
Mart stelt in zijn laatste bijdrage iets dat volop aandacht verdient. Hij stelt namelijk dat binnen de GKv in de jaren vijftig ruimte was voor het uiten van meerdere opvattingen rond de zondag: menselijke instelling en gebod Gods. Daarmee wijst Mart er heel terecht op dat de GKv in de eerste jaren van hun bestaan een zekere mate van pluriformiteit hebben gekend die steeds meer onder druk kwam te staan van hen die aan vrijmaking en GKv een hoge waarde toekenden. Die druk leidde tot de breuk van de jaren zestig. toen verdween de pluriformiteit voor jaren ondergronds om  de laatste tien jaar weer te verschijnen. Men doet er daarom mijns inziens goed aan om de problemen binnen de GKv binnen dit historisch perspectief te plaatsen. Dan zou weleens kunnen blijken dat de huidige bezwaarden en reeds 'vrijgemaakte vrijgemaakten' een groep vormen die gedurende een bepaalde tijd de zeggenschap hadden binnen de GKv en die verloren hebben, en het daar niet makkelijk mee hebben. En daarom in verzet komen.

Dus die mensen die pas uit de kerken zijn gestapt konden en kunnen eigenlijk gewoon niet leven met en in een kerk die een zekere mate van pluriformiteit predikt?

Terwijl de kerk van de vrijmaking juist een kerk was die niet de bedoeling had om van bovenaf een mening als richtlijn te stellen.

Juist met die instelling was er al die tijd ruimte voor twee meningen over het sabbatsgebod (wat echt niet iets is van de afgelopen 10 jaar hoor!), echtscheiding die per individu 'beoordeeld' (en niet veroordeeld)wordt.

Nog steeds komen bezwaarden op mij over als mensen die zich gewoon niet thuis voelen in het algemene klimaat binnen de GKv, en maar zoveel mogelijk punten hebben uitgelicht waar ze het eventueel niet eens mee kunnen zijn (en ze dan het stempel 'nieuwe dwaalleer' geven), deze hebben uitvergroot en gemaakt tot levensbelangrijke zaken.

Egbert

• Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: november 18, 2003, 06:16:12 pm »
Voor Mart: je hebt naar mijn mening  gelijk als je stelt dat de 'vrijgemaakte vrijgemaakten' inderdaad pluriformiteit binnen de GKv zo slecht kunnen verdragen dat ze deze verlaten. Maar is dat zo vreemd? Ga maar na: tot voor 10/20 jaar had hun geloofsrichting het in de GKv voor het zeggen. En dat is veranderd. ik denk door de opvolging van de generaties. Dat moet voor hen een rare overgang zijn. Dat de 'vrijgemaakte vrijgemaakten' tegen die omschakeling in het geweer komen is helemaal niet vreemd. Zeker niet als je bedenkt dat die omschakeling nooit bewust heeft plaatsgevonden. Het kwam gewoon heel geleidelijk over de kerken heen. Bij mijn weten heeft er nooit zoiets plaatsgevonden als een bewuste bezinning op de weg van de GKv naar de toekomst : Wat zijn de GKv, wat willen ze, welke boodschap hebben ze voor de wereld? Kortom: hoe willen we met elkaar verder? Nu is er bij een deel van de vrijgemaakten verbittering opgetreden door wat er over hen heen kwam, terwijl er in een eerder stadium nog wel gesprek mogelijk was geweest in de vorm van een bewuste bezinning op de toekomst.

tiemen

• Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: november 18, 2003, 07:10:15 pm »
ik volg deze discussie alleen door te lezen.
maar ik wil nu toch kort even inbreken.
noem die mensen a.u.b niet vrijgemaakt vrijgemaakt,
want dat zijn ze niet, ze zijn gewoon vrijgemaakt buiten verband.
zal wel gevoelig voor ze zijn, maar het is niet anders.

Egbert

• Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: november 18, 2003, 07:35:50 pm »
Voor Tieman: vrijgemaakten buiten verband zou ik een hoogst ongelukkige benaming vinden. Zo werden namelijk eerst ook degenen genoemd die nu bekend staan onder de naam 'Nederlands gereformeerden'. Alle verwarring zou vermeden moeten worden. Als ik de term 'vrijgemaakte vrijgemaakten' gebruik -let op de aanhalingstekens!- bedoel ik daar niets deprecierends mee.  :)

Ge2rt

• KL-006-5418
    • Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: november 19, 2003, 01:00:47 am »
Gebruik anders iets als GKa. Met de 'a' van afgescheiden of afgesplitst.
After death it's so much fun - Talk Talk

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: november 19, 2003, 01:25:51 am »
Ik ga voor WGK: Waarlijk Gereformeerde Kerken

maar ja, wie ben ik  :?
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: november 19, 2003, 11:19:00 am »
Volgens mij kunnen de nu 'vrijgemaakte vrijgemaakten' zich weer gewoon 'Gereformeerde Kerken'(GK) gaan noemen, en houden de achterblijvende vrijgemaakte kerken de naam die ze zichzelf de laatste jaren gegeven hebben: 'Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt' (GKV).
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: november 19, 2003, 12:10:54 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 11:19:00 schreef Jakolien:
Volgens mij kunnen de nu 'vrijgemaakte vrijgemaakten' zich weer gewoon 'Gereformeerde Kerken'(GK) gaan noemen, en houden de achterblijvende vrijgemaakte kerken de naam die ze zichzelf de laatste jaren gegeven hebben: 'Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt' (GKV).
Over verwarrend gesproken...  :?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: november 19, 2003, 12:24:41 pm »
hmm het wordt voor geschiedschrijvers over een aantal jaren nog lastig om de GK (synodaal) (die immers vaak dat achtervoegsel weglaten, alleen in discussies met 'vrijgemaakten' kom ik dit achtervoegsel echt tegen) niet te verwarren met de GK ('vrijgemaakte vrijgemaakten')... Zolang de PKN nog niet helemaal rond is, zal het in ieder geval nog erg verwarrend zijn, en als het GCB zich met een aantal gemeentes afscheidt van de PKN, zullen zij zich waarschijnlijk GK blijven noemen...
Misschien is het een idee om een topic over de naam te openen?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: november 19, 2003, 12:33:49 pm »
Er staat vandaag een artikel over in het ND: Drie keer Gereformeerd.

Ik vind het een beetje te kinderachtig om daar nou ruzie over te maken.. Dus nemen we officieel als naam gewoon allemaal 'Gereformeerde Kerken in Nederland'.. want zo heet de GKV officieel ook. Dat (Vrijgemaakt) is alleen een achtervoegsel voor het onderscheid, de nieuwe kerken mogen van mij dan wel (Vrijgemaakt 2003) gebruiken. :)

/ edit
Zoals 'vrijgemaakt' een gangbare toevoeging is geworden voor de GKv, kan 'vrijgemaakt 2003' best de gangbare toevoeging worden voor de nieuw afgescheiden gemeentes.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2003, 12:48:05 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: november 19, 2003, 03:03:33 pm »
Zoals te Velde al zegt in het artikel, de naam 'Gereformeerde Kerken in Nederland' is niet beschermd, dus iedere gemeente mag zich zo noemen.

Belangrijker (nou ja) is hoe de gemeente(n) in de praktijk worden aangeduid. Men heeft in het verleden geprobeerd 'Gereformeerde Kerken in Nederland onderhoudende artikel 31 KO', maar in de praktijk is de naam GKV.

Als de nieuwe vrijgemaakten dus weer kiezen voor de officiele naam 'Gereformeerde kerken in Nederland', dan is de kans groot dat er een officieuze naam ontstaat, die dan de-facto standaard wordt.

Hmm. Zouden ze blij zijn met de aanduiding 'De Marieniers'?

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: november 19, 2003, 06:35:35 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 11:19:00 schreef Jakolien:

Niet om gemeen te doen of zo, maar ik denk dat er heel veel zit in deze richting.

Het lijkt erop alsof de bezwaarden een belangrijker rol geven aan de synode. We kunnen dus eigenlijk wel zeggen dat de afgescheidenen weer synodaal-gereformeerd willen zijn.

De nadruk op landelijke overeenstemming op het gebied van samensprekingen (boven plaatselijke initiatieven) en het verlangen naar synodale uitspraken over leer en leven (zondagsrust, echtscheiding) wijzen in die richting.

Ik zou graag eens van bezwaarden horen hoe zij de plaatselijke verantwoordelijkheden zien. Volgens mij zijn we het er toch nog steeds over eens dat het gaat om de gereformeerde kerken en niet de gereformeerde kerk?

Ik ben het er mee eens als gezegd wordt dat plaatselijke onafhankelijkheid niet betekent dat er plaatselijk ruimte mag zijn van allerlei wind van leer. We hebben een kerverband waarin we elkaar scherp proberen te houden. En dat doen we met de drie formulieren van enigheid in de hand.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: november 21, 2003, 10:15:38 am »
en toen had de affaire ook Trouw bereikt, inclusief de te verwachten lezersreacties...
shoot me again, I ain't dead yet

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: november 21, 2003, 10:20:05 pm »

quote:

op 21 Nov 2003 10:15:38 schreef dsWim:
en toen had de affaire ook Trouw bereikt, inclusief de te verwachten lezersreacties...
Zijn die berichten ook te lezen zonder registratie?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #323 Gepost op: november 22, 2003, 12:13:01 am »
kan best van niet; maar dan registreer je toch even? kost niets...
shoot me again, I ain't dead yet

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #324 Gepost op: november 22, 2003, 09:59:32 pm »
...behalve informatie waarover in Nederland te weinig wetgeving is
Ps. 111:10

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #325 Gepost op: november 22, 2003, 10:11:43 pm »
offtopic:ik ben inmiddels colleges aan het volgen over informatierecht, vooral mbt internet en privacy. En dan zie je dat er wel degelijk regels over zijn. Alleen is de rechtshandhaving wat dat betreft wat lastig... Er zíjn wel een boel regels voor, maar dat moet wel in lijn zijn met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. M.a.w. voor zo'n relatief klein probleem is het niet reëel om een complete bestrijdingsmethode die alles checkt (kost veel, is ook een privacy-gevoelig systeem) in stelling te brengen. Er is net een wet aangenomen om de europese richtlijn m.b.t. spam in NL te implementeren. Als er belangstelling voor is, wil ik binnenkort wel op een apart topic hierop ingaan... hmm lange offtopic-post...

ONTOPIC: zie de threads over ontmoeting bezwaarden & anderen en het verslag daarvan.

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #326 Gepost op: november 22, 2003, 11:15:29 pm »
Jongens en meisjes, dames en heren,
Waar zijn we nu mee bezig? De officiële naam van de kerk.
Volgens mij gaat het om de Kerk.
Ook nu weer valt het mij op dat de liefde tot elkaar ontbreekt.
Voor de Here God is de naam van een groep niet belangrijk. Waar het omgaat is Christus en die gekruisigd.

Egbert

• Bekijk profiel
« Reactie #327 Gepost op: november 23, 2003, 01:16:20 pm »
Even een overzicht van kerken met de naam gereformeerd:
Gereformeerde Kerken in Nederland (synodaal)
Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt)
Gereformeerde Kerken in Nederland (groep Van Gurp)
Vrije Gereformeerde Kerken (mits de 1st genoemde kerk scheurt door SoW)
Nederlands Gereformeerde Kerken
Christelijke Gereformeerde Kerken
Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Gereformeerde Gemeenten (buiten verband)
Oud-Gereformeerde Gemeenten
En vele, vele zelfstndige plaatselijke gemeenten

Probeer de verschillen in kerknaam maar eens uit te leggen in het Engels. Wie het wagen wil, wens ik veel sterkte toe. :?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #328 Gepost op: november 23, 2003, 06:47:00 pm »
De discussie mag verder in Scheuring in GKV? -- [deel IV]