quote:
op 29 Sep 2003 08:48:48 schreef tikker:
Hoe heb je dat uitgelegd naar je eigen gemeente?
Hoe heb je geregeld dat je je eigen samenkomst niet hoefde te verzuimen?
Wat was je doel om in Berkel naar de kerk te gaan?
Tellen?
Horen wat er in de regio gebeurt?
Je maakt er een beetje een feuilleton van?
Spannend hoor.
Binnen de eigen gemeente loopt een traject tussen kerkenraad en bezwaarden, waartoe ik ook behoor. Het wachten was/is op de kerkenraad. De kerkenraad heeft inmiddels het voornemen ook kerkblad-kundig gemaakt om de ratificering over het 4e gebod naar voren te halen.
Zelf komen we elke zondagmorgen in de eigen kerk, smiddags te Berkel, sommigen gaan zowel de morgen- als middagdienst naar Berkel.
Onze bezwaren zijn bij de kerkenraad bekend, ook in de kleine wijk.
In deze rubriek wordt het uittreden nog wel eens afgedaan als: een klein groepje zeurpieten (om het eens samen te vatten). Ik probeer er aandacht voor te vragen dat dat niet zo is, dat het individuele brs en zrs zijn in de gemeenschap der heiligen, ter plaatse waar de HERE hen roept.
Ik zie niet het weggaan van kerkleden uit de Kerk. Nee, ik zie de HERE bezig met kerkvergaderend werk. Ik zie de HERE de kandelaar oppakken en weghalen of ergens anders neerzetten. De kernvraag is: waar staat de kandelaar? Waar roept de HERE! Je gaat niet zomaar weg, je volgt de Herder. Gehoorzaamheid uitsluitend aan Hem.
In deze tijd is dat inderdaad spannend ja. Een spannende tijd. De HERE is bezig met Zijn kerk, Zijn kerkvergaderend werk. Waar wil Hij dat wij vergaderen. Dat heeft niets meer te maken met eigen smaak, al dan niet zinvolle discussies via een GKV-forum enz. maar alleen nog met gehoorzaamheid aan God. In die worsteling zitten we nu. Dat is een worsteling. We moeten af van de idee dat het hier om nieuws gaat, om krantenberichten. Het is een serieuze, ernstige zaak.
En als je het weten wilt: ja, ik geniet met volle teugen van een bevrijde Gereformeerde Kerk te Berkel, bevrijd van ongereformeerde synodeuitspraken. En ik hoop en bid dat de kerkenraad van mijn gemeente dat ook zo ziet. Daar wacht ik op. Nog wel...